1_1905065434.mp3
712.1K
وَ مَا أَقْرَبَ الْيَوْمَ مِنْ تَبَاشِيرِ غَدٍ. يَا قَوْمِ، هَذَا إِبَّانُ وُرُودِ كُلِّ مَوْعُودٍ وَ [دُنُوٌّ] دُنُوٍّ مِنْ طَلْعَةِ مَا لَا تَعْرِفُونَ.
خطبه ۱۵۰ نهجالبلاغه
#صوت_کوتاه
زمان ۲:۵۸ دقیقه
🌹✍از همین امروز وارد عصر ظهور شوید !!
#مرحوم_میرزا_مهدی_صادقی
💠 @nahjmolaali
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
برگرفته از سخنرانی آیت الله طالقانی در نمازجمعه تهران (اوایل انقلاب و سال 58 )..
♦️شنیده شده که بعضی دوستان می گویند می خواهیم حکومت عدل علی (ع)را در زمین تکرار و پیدا کنیم...
⭕️من به انها می گویم که شما باید اول علی(ع) را خوب بشناسید و بعد چنین ادعایی بکنید..
گفتند:
فردی در خانه اش به لهوولعب و گناه و فحشا مشغول است.
نگفت به این مرکز فساد حمله کنید و شلاقشان بزنید...
گفت: خانه و حریم شخصی خودش است.
به شما ربطی ندارد و با چشمان بسته وارد شد و بعد از خارج شدن از منزل دوباره چشمانش را باز کرد و گفت من چیزی ندیدم.
⭕️وقتی مردم، بعد از قتل عثمان، با اصرار شدید و بی سابقه از او خواستند که حاکم شود گفت:
"مرا رها کنید و سراغ کس دیگری روید."
اینطور نبود که حکومت را حق خداداد خود بداند و تشکیل آن را تکلیف شرعی خود بشمارد ...
♦️باید بدانید که حضرت علی (ع) اول کسی بود که با رای قاطع مردم حاکم شد.
بعد از انتخاب شدن به مردم نگفت به خانه روید و مطیع باشید.
گفت:
"در صحنه بمانید و اظهار نظر و انتقاد کنید که من ایمن از خطا نیستم مگر اینکه خدا نگاهم دارد”.
بارها در سخنانش انتقاد از حاکم را تکلیف شرعی مردم دانست...
♦️سعد ابن ابی وقاص، مشروعیت دولتش را نپذیرفت و بیعت نکرد، و علنأ اعلام کرد که من علی را برای حکومت قبول ندارم ...
علی ابن ابیطالب، نه خانه را بر سرش خراب کرد، نه در خانه حبس اش کرد و نه حتی علیه او سخن گفت...
⛔️طلحه و زبیر پیش او آمدند و از او پست و مقام خواستند، نپذیرفت.
چند روز بعد مدینه را به قصد مکه و تدارک نمودن جنگ جمل (بر علیه علی) ترک کردند.
علی به آن ها گفت :
کجا می روید؟
دروغ گفتند....
علی گفت : می دانم برای جنگ با من می روید.
با این وجود آن ها را زندانی نکرد...
زندانی سیاسی برای علی معنا نداشت...
♦️روز جمل، اول سپاه مقابل تیراندازی کردند و یک سرباز او را کشتند.
یارانش گفتند شروع کنیم.
او گفت نه و سر به آسمان بلند کرد و گفت:
“اللهم اشهد”
(خدایا شاهد باش)....
سپاه مقابل دومین تیر را انداختند و دومین سرباز او را کشتند....
یاران گفتند : شروع کنیم...
او باز مخالفت کرد و سر به آسمان بلند کرد و گفت
“اللهم اشهد”.
تیر سوم را که انداختند و سومین سرباز او را که کشتند،
سر به آسمان بلند کرد و گفت : “خدایا شاهد باش که ما شروع نکردیم”
آنگاه شمشیر کشید....
⭕️ماجراجو و جنگ طلب نبود...
بعد از جنگ جمل، بر پیکر طلحه گریست و خطاب به او گفت:
“کاش بیست سال پیش از این مرده بودم و کشته ترا افتاده بر زمین و زیر آسمان
نمی دیدم”.
حتی حرمت سابقه جهاد دشمنش را هم نگه داشت.
سپس به دیدن عایشه رفت و حالش را پرسید،
سپس با ۴۰ زن مسلح روپوشیده
(شبیه مردان جنگجو!) اسکورتش کرد و به وطنش برش گرداند....
با زنان، حتی مجرمانی که اقدام مسلحانه علیه امنیت ملی کرده بودند، اینطور بود...
⭕️کسانیکه با او جنگیدند را محارب و منافق و فتنه گر” نخواند،
گفت:
“برادران مسلمان مایند که در حق ما ظلم کردند!”.
♦️در زمان خلافت تمامی خزانه داری های سرزمین پهناور اسلام را به دست ایرانیان سپرد،
گفت :
ایرانیان قبل از اسلام ، با انکه هم دین ما نبودند ، ولی مردمان پاک دستی بودند...
♦️هنگامی که خلیفه شده بود و برای سرکشی به یکی از شهرها رفته بود، مردمانی را که به دنبال اسب او با پای پیاده راه افتاده بودند و او را مشایعت می کردند، با فریاد آن ها را از این کار بر حذر داشت،
گفت :
من هم انسانی مانند شما هستم، بروید به کار و زندگی خود برسید و فقط در برابر خداتعظیم کنید.
⛔️همیشه در کنار زیر دستانش می نشست بطوریکه مشخص نمی شد خلیفه کدام هست....
♦️وقتی خلیفه یکی از بزرگترین امپراطوری های جهان در آن عصر بود، با یک فردمسیحی اختلاف پیدا کرد و کار به قاضی سپرده شد.
نخواست به زور حرف خود را به کرسی بنشاند.
در دادگاه از این که قاضی او را محترمانه صدا کرده و بیشتر به او نگاه می کرد، خشمگین شد و گفت :
که من و فرد مسیحی برای تو نباید فرقی داشته باشیم،
از خدا بترس و عدالت را رعایت کن...
از آنجایی که علی شاهدی برای ادعای خود نداشت، قاضی به نفع مسیحی حکم داد و علی این حکم را پذیرفت.
❌علی را باید به عملکردش شناخت نه با وهن و خرافات....
علی به عدل اش علی بود.
علی خود عین عدل بود...🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 @nahjmolaali
نهج البلاغه
خطبه 4 - پند و اندرز به مردم
و من خطبة له عليهالسلام و هي من أفصح كلامه عليهالسلام و فيها يعظ الناس و يهديهم من ضلالتهم و يقال إنه خطبها بعد قتل طلحة و الزبير بِنَا اِهْتَدَيْتُمْ فِي اَلظَّلْمَاءِ وَ تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ اَلْعَلْيَاءِ
شما مردم به وسيله ما، از تاريكىهاى جهالت نجات يافته و هدايت شديد، و به كمك ما، به اوج ترقّى رسيديد.
💠 @nahjmolaali
✅ چگونه دعا كنيم ....؟
سَمِعَ رَجُلاً يَدعو لِصاحِبِهِ ، فَقالَ : لا اَراكَ اللّهُ مَكروها ! فَقالَ : اِنَّمادَعَوتَ لَهُ بِالمَوتِ ، لاَِنَّ مَن عاشَ فِى الدُّنيا لا بُدَّ اَن يَرَى المَكروهَ ؛
امام علی علیهالسلام شنيدند كه شخصى براى دوستش، چنين دعا میکند الهى غم نبينى و گرفتارنشوى!
حضرت فرمودند : تو در واقع براى مرگش دعا كردى ؛ زيرا هر كس در دنيا زندگى میکند ، ناچار غم و گرفتارى میبيند.
📚 شرح نهج البلاغة ، ج ۲۰
💠 @nahjmolaali
♨️حقوق دشمن:
🌺نجوای مولا علی با خداوند، قبل از آغاز جنگ صفین كه انسان را به تماشایِ روحِ بزرگ صاحبِ این سخنان مي كشاند
اين دعا و درخواست از خداوند به قدری لذتبخش است که هر انسان آزاده و منصفی را شیفته او می سازد.
إِنْ أَظْهَرْتَنَا عَلَى عَدُوِّنَا فَجَنِّبْنَا الْبَغْيَ وَ سَدِّدْنَا لِلْحَقِّ و إن أظهَرتَهم عَلينا فارزُقنا الشّهادة وَاعْصِمنا مِن الْفِتنة
بار خدایا:
اگر ما را در این جنگ، پیروز کردی، کمکمان کن که حقوقِ دشمنانمان را پاس بداریم و در حقّ آنها ظلم نکنیم و ما را در راه حق ثابت قدم بدار و اگر آنها را بر ما غلبه دادي شهادت را نصيبمان فرما و ما را از فتنه گري مصون بدار
📚نهج البلاغه خطبه ۱۷۱
💠 @nahjmolaali
قال عليه السلام (في دعاء استسقى به) اللهم اسقنا ذلل السحاب دون صعابها
خدايا! ما را با ابرهاي رام سیراب کن،
نه ابرهای سرکش!
حكمت٤٧٢
نهج البلاغه
💠 @nahjmolaali
1_1909758409.aac
2.01M
اگر جنابعالی پای منبر امیرالمومنین علیهالسلام زانو زده باشید، از ایشان چه می پرسید؟
#استاد_محمد_علی_انصاری
زمان ۱:۲۷ دقیقه
💠 @nahjmolaali
امام علی(عليه السلام) فرمود: « اِتَّقُوا مَعَاصِيَ اللّهِ فِي الْخَلَوَاتِ، فَإِنَّ الشَّاهِدَ هُوَ الْحَاكِمُ»؛
حکمت ۳۲۴ نهجالبلاغه
از گناه پنهانی بترسيد زيرا همان كس كه امروز مي بيند، فردا قاضی و داور خود اوست. مثل محكمه های دنيايی نيست كه غالباً قاضی غير از شاهد است؛ از اين رو در آنجا نياز به شهادت كسی نيست، هر چند كه شاهدان فراواني شهادت می دهند.آن كسی كه در محضر و مشهد خداوند بودن باورش شده باشد: ( أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ) سعی دارد گناه نكند؛ يا لااقل گناه بزرگ مرتكب نشود تا به خاطر ترك گناهان بزرگ، گناهان كوچكش بخشوده شود: (إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ)
کتاب حماسه و عرفان - صفحه ۷۰
💠 @nahjmolaali
❌تبليغي بهتر از اين؟! 👆👆👆👆
▪️این زن انگلیسی نوشته «همسایه مسلمان من تا فهمید قرنطینه خانگی هستم، یهبسته شامل میوه تازه، سالاد و ضدعفونیکننده دست برایم انداخت پایین. از طریق پنجره از او پرسیدم چه چیزی در ازایش بدهم؟ جواب داد هیچچیز؛ تو همسایه من هستی پس خانوادهام هستی».
خطبه ۱۸۴ متقین
دیگر اوصاف متقین
همسایه اش در امان و آسایش
وَ لَا يُضَارُّ بِالْجَارِ
💠 @nahjmolaali
✳ پرسش:
بسم الله الرحمن الرحیم
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی دام ظله العالی
استدعا دارد لطف فرموده و چند جملهای پیرامون کتاب شریف «نهج البلاغه» جهت رهنمود ایراد فرمایید.
پیوسته برای اسلام و مسلمین محفوظ باشید.
✍ پاسخ:
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه دراین کتاب از سخنان مولا امیرالمومنین(علیهالسلام) به ثبت رسیده بی شک - پس از کلام خداوند متعال و پیامبر برگزیده وی(صلیاللهعلیهوآله) - در اوج و قلهی کلام قرار دارد. چرا که در آن روش فطری تفکر و تامل در جهان هستی و واقعیتهای آن بیان گردیده است. همچنین اصول دین اسلام و معارف آن و حکمتهای زندگی و سنتهایی که برپایههای آن زندگانی بشر بنا شده است، تبیین گشته است و نیز راههای تزکیهی نفس و پرورش آن و اهداف شریعت و احکامی که برپایه آنها بنیان گذاشته شده توضیح داده شده است. همچنین آداب حکومتداری و شرایط و شایستگیهای مربوط به آن و آموزش روش حمد و ثنای خداوند و دعا و راز و نیاز در برابر وی و معارف بسیار دیگری بیان گردیده است.
این کتاب ارزشمند از سویی دیگر، آیینهی راستین تاریخ اسلام و رخدادهای پس از رحلت پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به ویژه دوران خلافت امام علی(علیهالسلام) میباشد و بخش مهمی از سیره، اخلاق، ویژگیهای رفتاری، علم و فقه ایشان را دربرمیگیرد.
شایسته است عموم مسلمانان از این کتاب در امور دینی خود برای آموزش و تزکیهی نفس استفاده کنند و به همگان - به ویژه جوانان - توصیه میکنم که اهتمام خاصی به مطالعه و تدبر در آن داشته باشند و قسمتی از آن را حفظ نموده و به خاطر بسپارند و همچنین کسانی که ادعای محبت به امام را دارند و آرزو میکنند که ای کاش در روزگار وی می زیستند تا پندهای ایشان را میشنیدند و از هدایتش بهرهمند میشدند و در مسیر وی حرکت میکردند، شایسته است با استفاده از آنچه در این کتاب آمده، آرزوی خود را برآورده سازند.
مولا علی (علیهالسلام) در جنگ جمل فرمودند: کسانی در این جنگ مرا همراهی میکنند که هنوز در صلب پدران و رحم مادرانشان هستند و مقصود ایشان کسانی هستند که خداوند از راستینبودن نیت آنان مبنی بر آرزوی حضور در زمان امام(علیهالسلام) و اقتدا به دستورات ایشان آگاه است. اینان کسانی هستند که - در روز قیامت وقتی هر قومی با پیشوای خود (چه خیر و چه شر) محشور می شوند - با اولیاء خداوند برانگیخته خواهند شد. این بدان خاطر است که آنان به آموزههای بر حق مولا (علیهالسلام) - بدون آنکه شبههای وارد کنند و بهانهای بیاورند و دلبستگی خود به ایشان را تنها با آروزهایشان بیان کنند - عمل کردهاند.
و شایسته است حاکمان مسلمان وظایفی را که آن حضرت برای امثال آنان تشریح کردهاند، اجرا کنند و از دستورات ایشان پیروی کرده و کوشش کنند در رفتار و اعمالشان پای در جای پای ایشان بگذارند. حاکمان مسلمان باید خود را به مثابهی فرمانداران و کارفرمایان آن حضرت قرار دهند تا میزان پایبندی و تأسّی آنان به امام (علیهالسلام) نمایان شود.
از خداوند متعال مسئلت داریم تا دست همهی ما را بگیرد و به مسیر هدایت رهنمون گرداند و از هواهای نفس دور دارد، چرا که موفقیت و پیروزی تنها به دستان پروردگار میباشد.
💢 علی الحسینی السیستانی
۲۶/رجب/۱۴۳۳ هـ
💠 @nahjmolaali
⭕️#حدیث
🔸امام علی (ع)
🔹لبِئسَ الخَلَفُ خَلَفٌ يَتبَعُ سَلَفا هَوى في نارِ جَهَنَّمَ!
🔹چه بد بازمانده اى است آن بازمانده كه از پيشينيانى كه در آتش دوزخ سرنگون گشته اند، پيروى كند/نهج البلاغه: الكتاب ١٧
💠 @nahjmolaali
از اميرالمؤمنين (عليه السلام) درباره معنای سجود پرسش شد حضرت فرمود: «خدايا مرا از آن آفريدی، يعنی از خاك. معنای سر برداشتن از سجود اين است كه مرا از زمين خارج كردی و سجده دوم ، يعني دوباره مرا به زمين بازخواهی گردانيد، و سر برداشتن از سجده دوم، يعنی دگر بار مرا از زمين بيرون مي آوری»
کتاب رازهای نماز، صفحه ۱۱۹
💠 @nahjmolaali
🧎جز اینان خیر نبینند
حضرت علی علیهالسلام می فرماید:
در دنيا هیچ خیری نیست مگر برای دو نفر:
یکی آن که گناهانی مرتکب شده، زود توبه و جبران کند،
دیگری آن که در کارهای خیر، پیشقدم و سریع باشد.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
الإمامُ عليٌّ عليه السلام : لا خَيرَ في الدُّنيا إلاّ لرَجُلَينِ : رجُلٌ أذنَبَ ذُنوبا فهُوَ يَتَدارَكُها بالتّوبَةِ ، و رجلٌ يُسارِعُ في الخَيراتِ .
📚نهجالبلاغه، حکمت ۹۴.
💠 @nahjmolaali
خدايا مرا ببخش:
بخاطر همه مورچه هايي كه لگد كردم.
آب زيادي كه براي وضو و مسواك هدر دادم.
دود سيگارهايي كه در ريه آدم و عالم كرده ام.
ميوه هايي كه در ميوه فروشي چلاندم و دوباره سرجايش گذاشتم.
بوق بي جايي كه زدم و گوشهايي را رنجاندم.
دوبله هايي كه پارك كردم و سبب ايجاد مشكل شدم.
دنده عقبهايي كه آمدم و عده اي را به اضطراب انداختم.
تصادفي كه كردم و كنار نزدم.
شيشه خورده هاي ماشينم را بعد از تصادف جمع نكردم.
همه زباله هايي كه از پنجره ماشينم به بيرون پرت كردم.
اينكه فرزندانم را خوب و خوبتر تربيت نكردم.
همه دلهايي كه مي توانستم به دست آورم اما شكستم.
نخ دندان و مسواك هايي كه نزدم و با بوي نامطبوع دهانم عده اي را آزردم.......
💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وفروا الی الله من الله( نهجالبلاغه، خطبه ۲۴)
معنای فرار از خدا به سوی خدا چیست؟
#استاد_محمد_علی_انصاری
زمان ۵:۴۶ دقیقه
💠 @nahjmolaali
زندگي خانوادگي با دو طناب، تاب مي خورد.
"محبت و مراقبت"
محبت بي دريغ و بي درخواست و بدون چشم داشت و گاهي شبيه محبت هاي مادرانه.
مثل اينكه خانمي هر روز يا بيشتر روزها پس از ورود همسرش، نوشيدني دلخواه همسرش را براي او آماده كند.
مرد خانه گاه گاهي با وجود خستگي ناشي از كار، اهل خانه را بيرون ببرد و با خوش رويي و خوراكي متناسب با درآمدش از آنها پذيرايي كند.
و اما مراقبت....
اين زمان بگذار تا وقت دگر
چون محبت بدون مراقبت به دوستي خاله خرسه مي انجامد.
💠 @nahjmolaali
شرح حکمت ۵
اگر رعایت نکنی پر مشکل و بی یار خواهی بود
۱- راز داری شرط است تا عاقلان را شود مشکلات آسان
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ
۲- ای دوستان با محبت دوستیابی کنید
وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
۳- نگو تا نگویند ، بر روی هیچ کس ز بد خلقی آبرو نماند
وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ
http://ali121.ir/f/21
روی لینک ضربه بزنید👆👆👆👆👆👆
💠 @nahjmolaali
بارها حضرت علی علیهالسلام تأکید فرموده که از دنیا برای آخرت توشه بردارید:
خُذْ ما يَبقى لَكَ مِمّا لا تَبقى لَهُ .
📚نهجالبلاغه، خطبه ۲۲۳.
از آنچه که برای آن نمی مانی(دنیا) برای آنچه برای تو ماندگار است(آخرت ) توشه بگیر.
بِالدُّنيا تُحرَزُالآخِرَةُ .
📚همان، خطبه ۱۵۶
به وسيله دنیا، آخرت به دست میآید.
امیر مؤمنان علیهالسلام می فرماید:
مردم در دنیا دو گونه عمل می کنند :
یه عده در دنیا برای دنیا کار می کنند، دنیایشان آنان را از آخرتشان غافل می سازد. از فقر بازماندگانشان می ترسند، از این رو خرج نمی کنند و برای دیگران باقی می گذارند. عده ای هم در دنیا برای پس از دنیا کار می کنند، ثمرهی کار دنیا ئی شان در آخرت به آنان باز می گردد. اینان بهره دنیا و آخرت را می برند و هم دنیا دارند، هم آخرت، نزد خداوند هم آبرومندند و هر چه از او بخواهند، روا می شود.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
النّاسُ في الدُّنيا عامِلانِ : عامِلٌ عَمِلَ في الدُّنيا لِلدُّنيا ، قَد شَغَلَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ ، يَخشى على مَن يَخلُفُهُ الفَقرَ و يأمَنُهُ على نَفسِهِ ، فيُفني عُمرَهُ في مَنفَعَةِ غَيرِهِ ، و عامِلٌ عَمِلَ في الدُّنيا لِما بَعدَها، فجاءَهُ الّذي لَهُ مِن الدُّنيا بغَيرِ عَمَلٍ فأحرَز الحَظَّينِ مَعا ، و مَلَكَ الدّارَينِ جَميعا ، فأصبَحَ وَجيها عِندَ اللّه ِ ، لا يَسألُ اللّه َ حاجَةً فيَمنَعُهُ .
📚نهجالبلاغه، حکمت ۲۶۹.
💠 @nahjmolaali
4_5996671387790475436.mp3
3.02M
🔔 با گوش جان #بشنویم
🔻 #خطبه203 👈 پیش از آن که بدنهای شما از دنیا خارج گردد، دلهایتان را خارج کنید...
💠 @nahjmolaali
💞یا علی مدد💞
تا که گفتم یا علی شوریده و شیدا شدم
تا نجف پرواز کردم راحت از غم ها شدم
قطره بودم از کرامات علی دریا شدم
لایق دست دعای حضرت زهرا شدم
مادر خانه به من داده مدال نوکری
حیدری ام ،حیدری ام ،حیدری ام ،حیدری
💠 @nahjmolaali
امام علی علیهالسلام می فرماید:
يَابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ فِي مَالِکَ، وَاعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ اَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِکَ.
ای فرزند آدم! خودت وصی خودت در مال خويش باش و در مورد ثروتت همان گونه عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۲۵۴.
مؤمنان براى اين كار سعى مىكنند وصى يا اوصياى مطمئنى انتخاب كنند تا حتمآ كارهاى خير انجام گيرد. ولى بسيار ديده شده است كه يا وصى عمل به وصيت نمىكند يا ورثه مانع مىشوند و سعى دارند ثلث را به نفع خود مصادره كنند. حتى در بعضى از افراد متدين ديده مىشود كه مىخواهند براى مصرف ثلث به نفع خودشان وجهى شرعى بيابند.
اگر انسان خودش وصى خويشتن باشد و آنچه را پس از خود مايل است در راه خير صرف شود شخصآ اقدام كند بهتر است، همانگونه كه بعضى از افراد باايمان را در عصر خود مىبينيم كه ثلث مال خويش را در زمان حيات خود جدا كرده و در كارهاى خير به خصوص كارهايى كه باقى و برقرار مىماند؛ مانند احداث بيمارستان، مسجد، مدرسه، بانكهاى قرض الحسنه، نشر آثار دينى وامثال آن صرف مىكنند.
کسی که دلش نمیآید پولی را از خود جدا کند و از آن بگذرد و به محرومان بدهد، چطور توقع دارد دیگران برای او چنین کنند؟
در روایات آمده که احسان و صدقه ای که کسی در حال حیاتش می دهد، به مراتب بیش از آنچه پس از مرگ وی از اموالش به فقرا می دهند اجر و پاداش دارد.
💠 @nahjmolaali