eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
447 دنبال‌کننده
248 عکس
165 ویدیو
20 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
آخور مدرن آنان که زندگی را تنها در " خور و خواب و خشم و شهوت" می بینند و عمر را در یک " زندگی حیوانی " به سر می برند، نگاه ژرف بین به هستی و انسان و زندگی ندارند. ➖حَیَوان خبر ندارد، ز جهان آدمیّت➖ 🔆حضرت علی علیه السلام 🔆 در نامه توبیخ آمیزی که به فرماندار بصره ، عثمان ابن حنیف نوشت، نکات تربیتی ارزنده ای مطرح می کند، از جمله می فرماید: فَمَا خُلِقْتُ لِيَشْغَلَنِي أَكْلُ الطَّيِّبَاتِ كَالْبَهِيمَةِ الْمَرْبُوطَةِ هَمُّهَا عَلَفُهَا ... مگر خدا مرا خلق کرده است مثل حیوانی که او را بسته اند و جلویش علف می گذارند و تمام تلاشش خوردن است. مشغول باشد. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۴۵. این نمونه ای از نگاه ژرف و نافذ به حقیقت انسان و زندگی است. و اگر این نباشد، زندگی تبدیل به یک ( آخور مدرن ) می شود، و انسان به یک حیوان تبدیل می گردد. «وَحَسْبُکَ دَاءً أَنْ تَبِيتَ بِبِطْنَةٍ وَحَوْلَکَ أَکْبَادٌ تَحِنُّ إِلَي الْقِدِّ» این شعر را حضرت استناد کرده اند: همین درد تو را بس که سیر سیر بخوابی و در اطراف تو گرسنه‌ها باشند. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۴۵. انسان واقعاً خوابش ببرد؟! یک نا آرامی ای را انسان احساس می کند که نمی داند از کجاست. برای آنکه گرفتارانی اطراف ما را گرفته اند. این تأثیر دارد: گرسنه ای به غذای شما نگاه می کند، شما نمی توانید غذا بخورید. اگر اطراف ما مشکل دارانی باشند، ما نمی توانیم راحت بخوابیم، خوابمان نمی برد. مگر آنکه انسانیّت ما تغییر کرده باشد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔆 امام علی علیه‌السلام 🔆 در سخنی که یکی از برادرانِ خود ساخته و الهیِ خود را معرفی می کند، یکی از خصلت‌هایِ او را چنین بر می شمرد: وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ، بر شنیدن حریص تر بود تا حرف زدن! 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۲۸۹. یعنی شهوت کلام نداشت و از هنر سکوت و خموشی برخوردار بود و دو تا می شنید و یکی می گفت. کم گوی و به جز مصلحت خویش مگوی چیزی که نپرسند تو از پیش مگوی دادند دو گوش و یک زبان از آغاز یعنی که دو بشنو و یکی بیش مگوی خودساخته کسی است که زبانش در اختیارش باشد و هر حرف را نزند، چرا که سخنان انسان ثبت و بایگانی می شود و روزی باید جوابگو باشیم. به تعبیر امام: الْأَقَاوِيلُ مَحْفُوظَةٌ، سخنان نگه داشته می شود ( و بایگانی می گردد ) 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۳۴۳. تا ندانی که سخن عین صواب است، مگوی! ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می فرماید: «كُلُّ مَعْدُودٍ مُنْقَضٍ وَ كُلُّ مُتَوَقَّعٍ آتٍ » هر چیز را که بتوان شمرد پایان می‌پذیرد و هرچه که منتظر واقع شدنش هستید واقع می‌شود و هر انتظاری سر میرسد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۷۲. مثلاً 100 سال تمام می‌شود و سال 101 می رسد، یا مثلاً بعد از یک میلیون تومان عدد یک میلیون و یک تومان می‌رسد. اگر چیزی به شماره آید، تمام می‌شود و اگر منتظر وقوعش هستی، می‌رسد. عده‌ای فکر می‌کنند مال و پست و مقام دارند؛ ولی همه چیز تمام می‌شود. (هیچ چیزِ ماندگاری وجود ندارد.) در نهج البلاغه آمده است جنازه ای را می‌بردند و یکی از افرادی که جزء تشییع کننده ها بود می‌خندید. حضرت فرمود: 💠 « كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ » گویا مرگ بر دیگران نوشته شده است؟ 💠 « وَ كَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ » و این حقیقت فقط برای دیگران تحقق می‌یابد و ما نمی‌میریم؟ 💠 « وَ كَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ » فکر کردید اینها به مسافرت رفته اند و به زودی بر می‌گردند؟ 💠 « نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ » و فکر کردی اینها را خاک می‌سپاریم و فقط ارثشان را می‌خوریم؟ خیر، ما را نیز خاک کرده و ارث ما را می‌خورند. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۲۲‌. همین است. هر چیزی که به شماره بیاید تمام می‌شود. ما ماندگاری نداریم. نه عمر خضر بماند نه مُلک اسکندر نزاع بر سر دُنییِ دون مکن درویش ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
شرح_صوتی_خطبه_۲۱۳_جلسه_۱.mp3
9.85M
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 شرح خطبه ۲۱۳_ جلسه اول آثار ذکر صداها و منظره هایی هست که فقط اهل ذکر میشنوند و میبینند. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى جَعَلَ الذِّكْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِ وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ. همیشه مردانی هستند که خداوند با آنان نجوا میکند. وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِي الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِي أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِي فِكَرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِي ذَاتِ عُقُولِهِمْ. این گونه افراد را پیدا کنید و راهنمایی بگیرید بِمَنْزِلَةِ الْأَدِلَّةِ فِي الْفَلَوَاتِ ...... وَ كَانُوا كَذَلِكَ مَصَابِيحَ تِلْكَ الظُّلُمَاتِ وَ أَدِلَّةَ تِلْكَ الشُّبُهَاتِ و ............ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
تشویق ارج نهادن به کار نیک افراد، به آنان انگیزه می بخشد و بی توجهی به آنان، ایشان را بی تفاوت و سست می کند و یکسان دیدن خوب و بد نیزبَدان را به بدی بیشتر می کشاند و نیکوکاران را بی انگیزه می سازد. در اینجا عدالت، نگاه متفاوت داشتن به نیکوکاران و بدکاران است. به هر کس به تناسب کار و خدمتش باید عنایت داشت. حضرت می فرماید: وَلاَ يَکُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَکَ بِمَنْزِلَة سَوَاء، فَإِنَّ فِي ذَلِکَ تَزْهِيداً لاَِهْلِ الاِْحْسَانِ فِي الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ، نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشد، چرا که در این شیوه، نیکوکاران به نیکی بی رغبت می شوند و بدکاران بر کار بد، چیره تر و گستاخ تر می گردند. 📚نهج‌البلاغه، نامه، ۵۳، بند ۵۳. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
🔆برترین خاندان🔆 امام علی علیه‌السلام در ستایش انبیای الهی و دودمان های پاکی که این سفیران هدایت در آن ها رشد یافته و بالیده اند سخن می گوید، تا به خاتم پیامبران می رسد و او را از پاک ترین و نجیب ترین خاندان ها معرفی می کند که همه‌ی امینان الهی از این دودمان ها برگزیده شده اند، سپس می فرماید: 🔆 "عِتْرَتُهُ خَیْرُ الْعِتَرِ وَ أُسْرَتُهُ خَیْرُ الْأُسَرِ وَ شَجَرَتُهُ خَیْرُ الشَّجَرِ " عترت او بهترین عترت ها، خانوادهٔ او بهترین خانواده ها و شجره ی او بهترین شجره هاست. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۹۴. خاندان رسول خداصلّي الله عليه وآله از نسل مردان و زنان پاک و کریم است و هیچ آلودگی و فسق و فجوری در نیاکان او نبوده و تداوم این درخت پربرکت نیز جز کرامت و پاکی نداشته است. حضرت در اشاره به پاکی نیاکان عترت می فرماید: 🔆 لَمْ یُسْهِمْ فِیهِ عَاهِرٌ، وَ لاَ ضَرَبَ فِیهِ فَاجِرٌ. در خاندان او نه زناکار و نه مردم بدکار بوده و سهم داشته اند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۲۱۴. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
شرحصوتیحکمت۴۰۳2.mp3
2.39M
☘☘☘☘ شرح صوتی حکمت ۴۰۳ ( ترجمه فیض الاسلام ) بی ادبی   در محضر خدا و نزد پدر ، اطاعت و رضایت ، نه فصاحت و بلاغت  🔸 لَا تَجْعَلَنَّ ذَرَبَ لِسَانِكَ عَلَى مَنْ أَنْطَقَكَ- وَ بَلَاغَةَ قَوْلِكَ عَلَى مَنْ سَدَّدَكَ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️🌾🔅🍃🎉💕 🌾☘💕🍂 🔅💕🍃 🍃🍂 🎉 💕 💐🕊 ولادت حبل المتین، عین الیقین، یعسوب دین، مولا امیرالمومنین علی علیه السلام بر وارث ولایت عظمایش، مولا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
امام علی علیه‌السلام می فرماید: 💠 مَن ماتَ مِنكُم على فِراشِهِ و هُو على مَعرِفَةِ حَقِّ ربِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ ماتَ شَهيدا ، و وَقَعَ أجرُهُ علَى اللّه ِ ، و استَوجَبَ ثَوابَ ما نَوى مِن صالِحِ عمَلِهِ ، و قامَتِ النِّيَّةُ مَقامَ إصلاتِهِ لِسَيفِهِ . هر کس از شما در بسترش بمیرد، در حالی که حق خدا و حق رسول و اهل بیت او را بشناسد، شهید از دنیا رفته و پاداش او بر خداست و مستوجب ثواب برای هر کار خیری است که نیّت کرده است و نیّت، جای شمشیر کشیدن ( و جهاد ) او را می گیرد. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۰. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
💎فَحَقُّ الْوَالِدِ عَلَى الْوَلَدِ أَنْ يُطِيعَهُ فِي كُلِّ شَيْء، إِلاَّ فِي مَعْصِيَةِ اللّهِ سُبْحَانَهُ 🌓حق پدر بر فرزندان اين است كه در همه چيز جز در معصيت خداوند سبحان از وى اطاعت كنند 📚نهج البلاغه، حکمت399. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
"مالیات بگیران " که حکومت از مردم می گیرد، باید صرف عمران و آبادی و خدمات به مردم شود. گرفتن مالیات، بدون انجام خدمات، است‌. گرفتن بیش از حدّ توان یا به صورت تبعیض آمیز، ستم است. عدل و داد در مالیات هم باید مشهود باشد. حضرت علی علیه‌السلام در عهدنامه مالک اشتر می فرماید: ♦️ وَلْيَکُنْ نَظَرُکَ فِي عِمَارَةِ الاَْرْضِ أَبْلَغَ مِنْ نَظَرِکَ فِي اسْتِجْلاَبِ الْخَرَاجِ، لاَِنَّ ذَلِکَ لاَ يُدْرَکُ إِلاَّ بِالْعِمَارَةِ؛ وَمَنْ طَلَبَ الْخَرَاجَ بِغَيْرِ عِمَارَة أَخْرَبَ الْبِلاَدَ، وَأَهْلَکَ الْعِبَادَ ‌... نگاه و نظرت در آبادانی زمین، بیش از نگاهت به دریافت مالیات باشد، چرا که مالیات گیری هم جز با عمران و آبادانی فراهم نمی شود و هر کس مالیات بگیرد، بی آنكه آباد سازد، مملکت را ویران و مردم را هلاک می سازد. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳. گاهی مالیات های سنگین برای مردم کمرشکن است. گاهی طبقهٔ متوسط و محروم مالیات می دهند، ولی سرمایه داران بزرگ با سودهای افسانه ای معاف می شوند یا شانه خالی می کنند‌. باید در دریافت مالیات، رعایت حال مردم را بکند تا ستمی صورت نگیرد و مالیات عادلانه وضع شود. حضرت در موارد متعدد به در مالیات اشاره دارد. از جمله می فرماید: ♦️ فَإِنْ شَکَوْا ثِقَلاً أَوْ عِلَّةً، أَوِ انْقِطَاعَ شِرْب أَوْ بَالَّة، أَوْ إِحَالَةَ... اگر مردم از سنگینی مالیات شکایت داشتند، یا دچار کم آبی و خشکسالی و بی محصولی و خسارت و آفت شدند، در گرفتن مالیات از آنان تخفیف بده. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۵۳. بر ضعیفان ظلم کردن، ظلم بر خود کردن است شعله هم بی بال و پر شد تا خس و خاشاک سوخت صائب تبریزی ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
☘در توصیه های حضرت به فرزندش می خوانیم:☘ وَاعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا، وَ لِلْفَنَاءِ لَا لِلْبَقَاءِ، وَ لِلْمَوْتِ لَا لِلْحَيَاةِ؛ پسرم بدان که تو برای آخرت آفریده شده ای نه برای دنیا، و برای فنا و رفتن از دنیا، نه بقا و ماندن و برای مرگ، نه زندگی جاوید در دنیا. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱. مرغ باغ ملکوتم نِیَم از عالم خاک چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم ای خوش آن روز که پرواز کنم تا برِ دوست به هوای سر کویش پر و بالی بزنم ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انس با نهج البلاغه در سیره شهید سید حسین علم الهدی🌸 آمدیم  هویزه. حسین گفت: همین امشب باید مسئولیت تک‌تک ما را که در اینجا حاضر هستیم مشخص کنیم. گفتم: حالا چه عجله ای برای تقسیم مسئولیت؟! فعلاً اولویت ما این است که سریع بچه‌ها را جمع و جور کنیم و به دشمن حمله کنیم. حسین موافق نبود. معتقد بود اول باید مسئولیت هرکدام مان مشخص شود تا بتوانیم نظم داشته باشیم. ما نیاز به تجدید قوا داریم. می گفت: همه ما افتخار می کنیم که در راه اهداف مقدس مان شهید شویم؛ ولی این شهادت وقتی خوب تر است که بتوانیم از وجودمان بیشترین بهره را بگیریم و ضربات کاری را برداشت من وارد سازیم. گفت:  من فردا برمی گردم اهواز تا وسایل مورد نیاز مان را تهیه کنم.  انشالله برای تان اسلحه هم می آورم. 💟 هم اسلحه ای که بتوانید به دستتان بگیرید و هم اسلحه که می‌تواند دستتان را بگیرد. آن شب منظور حسین را درست متوجه نشدم؛ اما فردا که دیدم به همراه سلاح به بچه ها هم می دهد،  همه چیز را دریافتم. 📚 سه روایت از یک مرد، محمد رضا بایرامی، انتشارات هویزه، چاپ اول، ۱۳۹۴؛ صفحه ۸۲ و ۸۳ ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆پدر در سراب و پسر سیراب حضرت علی علیه السلام🔆 در حسرتِ حرام اندوزانی که اموالشان به دست ورثه می افتد، می فرماید: «إِنَّ أَعْظَمَ الْحَسَرَاتِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَسْرَةُ رَجُلٍ كَسَبَ مَالًا فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّهِ فَوَرِثَهُ رَجُلٌ فَأَنْفَقَهُ فِي طَاعَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَدَخَلَ بِهِ الْجَنَّةَ وَ دَخَلَ الْأَوَّلُ بِهِ النَّارَ» بزرگ ترین حسرت ها در قیامت، حسرت کسی است که در غیر طاعت خدا مالی به دست آورده باشد، پس دیگری وارث آن مال می شود و آن ثروت را در راه طاعتِ خدای سبحان خرج می کند، این شخص به سبب این کار نیک، وارد بهشت می شود، و شخص اوّل به سبب همان مال، به دوزخ می رود. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۴۲۹.بیچاره پدر که با جمع مال مشکل ساز شد ، خوشا وارثی که با همان مال حَلِِّ مشکل کرد. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 امّا وقتی بینشان اختلاف افتاد ... 🔸 وَ تَدَبَّرُوا أَحْوَالَ الْمَاضِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ قَبْلَكُمْ كَيْفَ كَانُوا فِي حَالِ التَّمْحِيصِ وَ الْبَلَاءِ؛... 🔸پس در احوال مؤمنانى كه پيش از شما مى زيستند، تأمّل كنيد. كه در هنگام آزمون و رنج چگونه بودند. ... 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۲. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
اگر شخصی با بر سر کار آمد، ☘☘☘☘☘ 🔸 « عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ »  عیب تو تا زمانی که با تو یار باشد پنهان است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۵۱. هم که همیشه با انسان یار نیست. وقتی در عده زیادی از افرادی که به پست و مقامی رسیده اند دقت می‌کنیم، می‌بینیم که او هیچ امتیازی ندارد. شرایط سنی (زمانی)، شرایط مکانی، و شرایط رفاقتی او به او کمک کرده تا بتواند به آن جایگاه برسد. مثلاً آن شخص در یک سن بخصوصی و اتفاقاً از جمله آشنایان فلان مسئول هم بوده است. در یک شرایط زمانی و مکانی خاص قرار گرفته و یک چاپلوسی هم کرده است. ابر و باد و مه خورشید و فلک در کارند! همه دست به دست هم داده اند تا این فرد به پست و مقامی رسیده است. آیا واقعاً این امر چیزی غیر از است؟ آیا بخاطر عرضه و لیاقت خود او است که به چنین جایگاهی رسیده است؟! یک روز می‌رسد که او این شانس‌ها را از دست می‌دهد و عیب‌های او آشکار می‌گردد. ✅ لذا آن‌هایی که به موقعیتی رسیده اند که واقعاً لیاقت آن را ندارند، بترسند که این وضعیت تنها تا حدّی برای آن‌ها پایدار است. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یعنی انسان در گفته ها، مواضع ها، قضاوت ها و برخوردها جانب " حق " را رعایت کند و بین خود و دیگری فرق نگذارد و زیاده خواهی و توقع بیش از حد نداشته باشد و منافع را به طرف خودش نکشد. این ها گواه عدالت گرایی و حق محوری است، آن هم نه در حرف، بلکه در عمل. امام علی علیه‌السلام🔆( در نامه ای به امام حسن مجتبی علیه السلام ) به یکی از جلوه های چنین اشاره می کند: 🔸 " یا بُنَيَّ اجْعَلْ نَفْسَكَ مِيزَاناً فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ غَيْرِكَ؛ فَأَحْبِبْ لِغَيْرِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِك وَ اكْرَهْ لَهُ مَا تَكْرَهُ لَهَا، وَ لَا تَظْلِمْ كَمَا لَا تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ، وَ أَحْسِنْ كَمَا تُحِبُّ أَنْ يُحْسَنَ إِلَيْكَ، وَ اسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَسْتَقْبِحُهُ مِنْ غَيْرِكَ ..." 🔸 فرزندم! " خودت " را در آنچه میان تو و دیگران است، " میزان" قرار بده، پس آنچه برای خودت دوست داری برای آنان هم دوست بدار، و آنچه بر خود نمی پسندی برای دیگران هم مپسند، همان طور که دوست نداری به تو ظلم شود، تو هم ظلم مکن، آن گونه که دوست داری به تو نیکی کنند، به دیگران نیکی کن، آنچه را از دیگران زشت می شماری از خودت هم زشت بشمار. 📚نهج‌البلاغه، نامه ۳۱. هر چه بر نفس خویش نپسندی نیز بر نفس دیگران مپسند (سعدی) ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
عقل، حلّال مشکلات 🌸 «مَا اسْتَوْدَعَ اللَّهُ امْرَأً عَقْلًا إِلَّا لیسْتَنْقَذَهُ بِهِ يَوْماً مَا»  اگر خدا به کسی عقل را به امانت و ودیعه داده به این خاطر است که در مشکلات نجاتش بدهد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۴۰۷.🌸 اگر ما پر از مشکل هستیم و نمی‌توانیم گلیم خود را از آب بکشیم، پس از عقل خود به درستی استفاده نکرده ایم.  حضرت علی علیه‌السلام می فرمایند: « اَلْعَاقِلُ لاَ يُحَدِّثُ مَنْ يَخَافُ تَكْذِيبَهُ »  انسان عاقل سخنی نمی‌گوید که تکذیبش کنند.  «لاَ يَسْأَلُ مَنْ يَخَافُ مَنْعَهُ»  درخواستی از کسی ندارد که امتناع کنند و ندهند  «لا یثق بمن یخاف قدره»  به افراد کلک‌باز اعتماد نمی‌کند  «لاَ يَرْجُو مَنْ لاَ يُوثَقُ بِرَجَائِهِ»  به هرکسی امید نمی‌بندد. [المحاسن : 1/311/617.] اگر ما امید به جایی داشتیم و نشد، به شخصی اطمینان داشتیم و نامرد از کار درآمد، درخواستی داشتیم که امتناع کردند، حرفی زدیم که درست بود ولی تکذیب کردند، پس از عقل خود به درستی استفاده نکرده ایم. انسان عاقل گرفتار نامرد و کلک‌باز و بخیل نمی‌افتد چون بسیار زرنگتر از این حرفهاست. * پس عقل این است که مشکلی را حل کنیم. نباید زیر سلطه کلک‌بازها و دروغ‌گوها و نامردها قرار گیریم. باید با افراد درست و حسابی در ارتباط باشیم. ┄┅═✧❁💠❁✧═┅┄ ╭•┅•🔸────•┅•╮ 💠 @nahjmolaali ╰•┅•────🔹•┅•╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی در رابطه با اهمیت نهج البلاغه 🆔 @daftar_ayatollah_javadi_amoli