زندگي خانوادگي با دو طناب، تاب مي خورد.
"محبت و مراقبت"
محبت بي دريغ و بي درخواست و بدون چشم داشت و گاهي شبيه محبت هاي مادرانه.
مثل اينكه خانمي هر روز يا بيشتر روزها پس از ورود همسرش، نوشيدني دلخواه همسرش را براي او آماده كند.
مرد خانه گاه گاهي با وجود خستگي ناشي از كار، اهل خانه را بيرون ببرد و با خوش رويي و خوراكي متناسب با درآمدش از آنها پذيرايي كند.
و اما مراقبت....
اين زمان بگذار تا وقت دگر
چون محبت بدون مراقبت به دوستي خاله خرسه مي انجامد.
💠 @nahjmolaali
شرح حکمت ۵
اگر رعایت نکنی پر مشکل و بی یار خواهی بود
۱- راز داری شرط است تا عاقلان را شود مشکلات آسان
صَدْرُ الْعَاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ
۲- ای دوستان با محبت دوستیابی کنید
وَ الْبَشَاشَةُ حِبَالَةُ الْمَوَدَّةِ
۳- نگو تا نگویند ، بر روی هیچ کس ز بد خلقی آبرو نماند
وَ الِاحْتِمَالُ قَبْرُ الْعُيُوبِ
http://ali121.ir/f/21
روی لینک ضربه بزنید👆👆👆👆👆👆
💠 @nahjmolaali
بارها حضرت علی علیهالسلام تأکید فرموده که از دنیا برای آخرت توشه بردارید:
خُذْ ما يَبقى لَكَ مِمّا لا تَبقى لَهُ .
📚نهجالبلاغه، خطبه ۲۲۳.
از آنچه که برای آن نمی مانی(دنیا) برای آنچه برای تو ماندگار است(آخرت ) توشه بگیر.
بِالدُّنيا تُحرَزُالآخِرَةُ .
📚همان، خطبه ۱۵۶
به وسيله دنیا، آخرت به دست میآید.
امیر مؤمنان علیهالسلام می فرماید:
مردم در دنیا دو گونه عمل می کنند :
یه عده در دنیا برای دنیا کار می کنند، دنیایشان آنان را از آخرتشان غافل می سازد. از فقر بازماندگانشان می ترسند، از این رو خرج نمی کنند و برای دیگران باقی می گذارند. عده ای هم در دنیا برای پس از دنیا کار می کنند، ثمرهی کار دنیا ئی شان در آخرت به آنان باز می گردد. اینان بهره دنیا و آخرت را می برند و هم دنیا دارند، هم آخرت، نزد خداوند هم آبرومندند و هر چه از او بخواهند، روا می شود.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
النّاسُ في الدُّنيا عامِلانِ : عامِلٌ عَمِلَ في الدُّنيا لِلدُّنيا ، قَد شَغَلَتهُ دُنياهُ عَن آخِرَتِهِ ، يَخشى على مَن يَخلُفُهُ الفَقرَ و يأمَنُهُ على نَفسِهِ ، فيُفني عُمرَهُ في مَنفَعَةِ غَيرِهِ ، و عامِلٌ عَمِلَ في الدُّنيا لِما بَعدَها، فجاءَهُ الّذي لَهُ مِن الدُّنيا بغَيرِ عَمَلٍ فأحرَز الحَظَّينِ مَعا ، و مَلَكَ الدّارَينِ جَميعا ، فأصبَحَ وَجيها عِندَ اللّه ِ ، لا يَسألُ اللّه َ حاجَةً فيَمنَعُهُ .
📚نهجالبلاغه، حکمت ۲۶۹.
💠 @nahjmolaali
4_5996671387790475436.mp3
3.02M
🔔 با گوش جان #بشنویم
🔻 #خطبه203 👈 پیش از آن که بدنهای شما از دنیا خارج گردد، دلهایتان را خارج کنید...
💠 @nahjmolaali
💞یا علی مدد💞
تا که گفتم یا علی شوریده و شیدا شدم
تا نجف پرواز کردم راحت از غم ها شدم
قطره بودم از کرامات علی دریا شدم
لایق دست دعای حضرت زهرا شدم
مادر خانه به من داده مدال نوکری
حیدری ام ،حیدری ام ،حیدری ام ،حیدری
💠 @nahjmolaali
امام علی علیهالسلام می فرماید:
يَابْنَ آدَمَ، كُنْ وَصِيَّ نَفْسِکَ فِي مَالِکَ، وَاعْمَلْ فِيهِ مَا تُؤْثِرُ اَنْ يُعْمَلَ فِيهِ مِنْ بَعْدِکَ.
ای فرزند آدم! خودت وصی خودت در مال خويش باش و در مورد ثروتت همان گونه عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.
📚 نهجالبلاغه، حکمت ۲۵۴.
مؤمنان براى اين كار سعى مىكنند وصى يا اوصياى مطمئنى انتخاب كنند تا حتمآ كارهاى خير انجام گيرد. ولى بسيار ديده شده است كه يا وصى عمل به وصيت نمىكند يا ورثه مانع مىشوند و سعى دارند ثلث را به نفع خود مصادره كنند. حتى در بعضى از افراد متدين ديده مىشود كه مىخواهند براى مصرف ثلث به نفع خودشان وجهى شرعى بيابند.
اگر انسان خودش وصى خويشتن باشد و آنچه را پس از خود مايل است در راه خير صرف شود شخصآ اقدام كند بهتر است، همانگونه كه بعضى از افراد باايمان را در عصر خود مىبينيم كه ثلث مال خويش را در زمان حيات خود جدا كرده و در كارهاى خير به خصوص كارهايى كه باقى و برقرار مىماند؛ مانند احداث بيمارستان، مسجد، مدرسه، بانكهاى قرض الحسنه، نشر آثار دينى وامثال آن صرف مىكنند.
کسی که دلش نمیآید پولی را از خود جدا کند و از آن بگذرد و به محرومان بدهد، چطور توقع دارد دیگران برای او چنین کنند؟
در روایات آمده که احسان و صدقه ای که کسی در حال حیاتش می دهد، به مراتب بیش از آنچه پس از مرگ وی از اموالش به فقرا می دهند اجر و پاداش دارد.
💠 @nahjmolaali
فَقَدِّمُوا بَعْضاً یَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً،
مقداری از ثروت خود را( با انفاق و احسان) پیش بفرستید، تا در پيشگاه خدا به عنوان قرض برای شما باقی بماند.
📚نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۳.
سود دنیا و دین اگر خواهی
مایه هر دوشان نکو کاری است
راحت بندگان حق جستن
عین تقوی و زهد و دینداری است( ابن یمین)
💠 @nahjmolaali
حضرت علی علیه السلام می فرماید:
افْعَلُوا الْخَيْرَ وَ لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ؛
کار نیک را انجام دهید و چیزی از آن را کوچک مشمارید، چرا که کوچکِ آن بزرگ مقدار است و اندکِ آن بسیار.
📚نهجالبلاغه، حکمت۴۲۲.
وقتی پاداش دهنده ، خداوند کریم است، برای او کوچک و بزرگ و کم و زیاد آن عمل مطرح نیست. اگر نیت خالص باشد، می پذیرد و پاداش عظیم هم می دهد. مهم آن است که همراه با تقوا و اخلاص باشد، در اين صورت ارزش محتوایی بالایی پیدا میکند.
💠 @nahjmolaali
امام می فرماید:
لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى، وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ.
با وجود تقوا هیچ عملی کم نیست ، چگونه کم خواهد بود چیزی که مورد قبول قرار گیرد؟
📚نهجالبلاغه، حکمت۹۵.
به علاوه هميشه کارهای بزرگ، در پی تمرین های مستمر و با کارهای سبک و کم شروع می شود. کسی که خود را به انفاق های کم عادت ندهد، انفاق های عظیم نخواهد کرد .
با احسان های اندک، قدرت روحی و ظرفیت انجام کارهای بزرگ تر بالا می رود و دل کندن از مال کم، مقدمه دل کندن از اموال بسیار است.
امیرالمومنین علیهالسلام می فرماید:
قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛
کار اندکی که دوام دارد، بهتر از کار بسیاری است که از آن خسته شوی.
📚نهجالبلاغه، حکمت۴۴۴.
در هر کار خیری چنین است و انفاق نيز اگر به صورت یک خصلت همیشگی در آید ، هر چند به مقدار اندک ، بهتر است.
بعضي هم از احسان ناچیز شرمنده می شوند و همین خجالت ، مانع آن می شود.
💠 @nahjmolaali
آیا احسان کم بهتر است، یا اصلا احسان نکردن؟
رهنمود حضرت امیر عليه السلام در اين مورد چنین است:
لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ- فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ؛
از بخشش اندک خجالت نکش، چرا که محرومیت(از انفاق کردن یا دریافت انفاق) ، از آن، کمتر است.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۶۷.
پس وقتی انتخاب بین کم و کمتر باشد، کم را باید برگزید
( کاچی بِه از هیچی است!)
💠 @nahjmolaali
14-900529-Sharhe_Nahjolbalagheh-JavadiAmoli-Kh223_Nafse_Ammareh(www.rasekhoon.net).mp3
5.93M
نهجالبلاغه، خطبه ۲۲۳.
و من كلام له (علیه السلام) قاله عند تلاوته «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»:
أَدْحَضُ مَسْئُولٍ حُجَّةً وَ أَقْطَعُ مُغْتَرٍّ مَعْذِرَةً، لَقَدْ أَبْرَحَ جَهَالَةً بِنَفْسِهِ. يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا جَرَّأَكَ عَلَى ذَنْبِكَ وَ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ وَ مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ؟ أَمَا مِنْ دَائِكَ بُلُولٌ، أَمْ لَيْسَ مِنْ نَوْمَتِكَ [نَوْمِكَ] يَقَظَةٌ؟ أَمَا تَرْحَمُ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَرْحَمُ مِنْ غَيْرِكَ؟ فَلَرُبَّمَا تَرَى الضَّاحِيَ مِنْ حَرِّ الشَّمْسِ فَتُظِلُّهُ، أَوْ تَرَى الْمُبْتَلَى بِأَلَمٍ يُمِضُّ جَسَدَهُ فَتَبْكِي رَحْمَةً لَهُ، فَمَا صَبَّرَكَ عَلَى دَائِكَ وَ جَلَّدَكَ عَلَى مُصَابِكَ وَ عَزَّاكَ عَنِ الْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِكَ، وَ هِيَ أَعَزُّ الْأَنْفُسِ عَلَيْكَ؟ وَ كَيْفَ لَا يُوقِظُكَ خَوْفُ بَيَاتِ نِقْمَةٍ وَ قَدْ تَوَرَّطْتَ بِمَعَاصِيهِ مَدَارِجَ سَطَوَاتِهِ؟ فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِي قَلْبِكَ بِعَزِيمَةٍ وَ مِنْ كَرَى الْغَفْلَةِ فِي نَاظِرِكَ بِيَقَظَةٍ، وَ كُنْ لِلَّهِ مُطِيعاً وَ بِذِكْرِهِ آنِساً.
#شارح_نهج_البلاغه
#آیت_الله_جوادی_آملی
زمان ۱۲:۲۱دقیقه
💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نادعلیاً به هوای نجف
یاد حرم برده قرارم ز کف
باز هوای نجفم آرزوست
مهر علی در دو جهان آبروست
💠 @nahjmolaali
خطبه۳۷.mp3
549.5K
چرا امیرالمومنین علیه السلام از فضائل خود میگوید؟
آیا این تعریف از خویشتن نیست؟ آیا ستایش از خویش نیست؟
📚نهجالبلاغه، خطبه ۳۷
من كلام له (عليه السلام) و فيه يذكر فضائله، قاله بعد وقعة النهروان:
فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِينَ فَشِلُوا وَ تَطَلَّعْتُ حِينَ تَقَبَّعُوا وَ نَطَقْتُ حِينَ تَعْتَعُوا وَ مَضَيْتُ بِنُورِ اللَّهِ حِينَ وَقَفُوا، وَ كُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً وَ أَعْلَاهُمْ فَوْتاً، فَطِرْتُ بِعِنَانِهَا وَ اسْتَبْدَدْتُ بِرِهَانِهَا كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْقَوَاصِفُ وَ لَا تُزِيلُهُ الْعَوَاصِفُ، لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِيَّ مَهْمَزٌ وَ لَا لِقَائِلٍ فِيَّ مَغْمَزٌ. الذَّلِيلُ عِنْدِي عَزِيزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَ الْقَوِيُّ عِنْدِي ضَعِيفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ. رَضِينَا عَنِ اللَّهِ قَضَاءَهُ وَ سَلَّمْنَا لِلَّهِ أَمْرَهُ.
#شارح_نهج_البلاغه
#مرحوم_میرزا_مهدی_صادقی
زمان ۲:۱۷ دقیقه
💠 @nahjmolaali
📚نهجالبلاغه، خطبه ۳۷
#ترجمه
زمانى كه مسلمانها ناتوان بودند به يارى دين خدا برخاستم و هنگامى كه مردم از ترس مخفى مى شدند من خود را آشكار مى كردم و موقعى كه از ترس به لكنت زبان مبتلا شده بودند، من حق را بيان مى نمودم و هنگامى كه از حركت در راه خدا متوقف شده بودند، من به نور الهى و مدد او پيش مى رفتم.
در عين حال از همه خاموش تر و در سبقت گرفتن از آنها برتر بودم. پس زمام فضائل را گرفته به پرواز در آمدم و به تنهايى جايزه اين مسابقه را بردم. چون كوهى بودم كه طوفانها نمى توانند آنرا به حركت در آورد. كسى در من عيبى سراغ ندارد تا مرا بدان سرزنش كند.
ذليل و ستمديده نزد من عزيز است تا مادامى كه حقش را از ظالم بستانم. قوى و ستمگر نزد من خوار است تا حق مظلوم را از او بستانم. ما راضى به خواست پروردگار و تسليم امر او هستيم.
💠 @nahjmolaali
1_1796975589.mp3
2.74M
#مداحی
علی گفتن بها داره.....
علی گفتن بلا داره....
علی گفتن سبب می خواد ...
علی گفتن ادب می خواد..
💠 @nahjmolaali
علی علیه السلام مکرر به این مطلب اشاره میکند که دنیا خوب جایی است اما برای کسی که بداند اینجا قرارگاه دائمی نیست، گذرگاه و منزلگاه اوست:
وَ لَنِعْمَ دارُ مَنْ لَمْ یرْضَ بِها داراً .
خوب خانهای است دنیا، اما برای کسی که آن را خانه خود (قرارگاه خود) نداند.
📚نهجالبلاغه، خطبه ۲۱۴
الدُّنْیا دارُ مَجازٍ لا دارُ قَرارٍ، فَخُذوا مِنْ مَمَرِّکمْ لِمَقَرِّکمْ .
📚نهجالبلاغه، خطبه ۱۹۴.
دنیا خانه بین راه است، نه خانه اصلی و قرارگاه دائمی.
از نظر مکتبهای انسانی جای هیچ گونه شک و تردید نیست که هرچیزی که انسان را به خود ببندد و در خود محو نماید بر ضد شخصیت انسانی است، زیرا او را راکد و منجمد میکند. سیر تکامل انسان لایتناهی است و هرگونه توقفی و رکودی و «بستگی» ای بر ضد آن است. ما هم در این جهت بحثی نداریم، یعنی این مطلب را به صورت کلی میپذیریم.
استاد مطهری، سیری در نهجالبلاغه، ص264
💠 @nahjmolaali
برخی با اندک احسان و انفاقی می پندارند کار بسیار مهمی کردهاند و علاوه بر آنکه منّت می گذارند، در دل خود هم گرفتار عجب و غرور می شوند.
در توصیه های اسلامی آمده است که همیشه کار نیک خود را ناچیز بشمارید تا دچار عجب نشوید و کار بد خود را بزرگ شمارید، تا در صدد اصلاح آن برآیید و در توبه شتاب کنید.
امام علی علیهالسلام می فرماید:
لاَ يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَث: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ.
روا کردن حاجت ها و برآوردن نیازها جز با سه ویژگی، مستقیم و استوار نمی شود:
یکی آنکه آن را کوچک بشماری، تا عظمت پیدا کند،
دیگر آنکه آن را پوشیده بداری تا خودش آشکار شود،
سوم آنکه آن را زود انجام دهی و امروز و فردا نکنی تا برای طرف مقابل گوارا باشد.
📚نهجالبلاغه، حکمت ۱۰۱.
💠 @nahjmolaali
یا علی
نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی
بابی انت و امّی...
💠 @nahjmolaali