eitaa logo
نهج‌ البلاغه خوانی
466 دنبال‌کننده
245 عکس
140 ویدیو
17 فایل
از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی از ازل تا به ابد فرصت درویشان است شادی روح حضرت استاد میرزا مهدی صادقی صلوات. ارتباط با ما👇 @Admin124
مشاهده در ایتا
دانلود
فَقَدِّمُوا بَعْضاً یَکُنْ لَکُمْ قَرْضاً، مقداری از ثروت خود را( با انفاق و احسان) پیش بفرستید، تا در پيشگاه خدا به عنوان قرض برای شما باقی بماند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۲۰۳. سود دنیا و دین اگر خواهی مایه هر دوشان نکو کاری است راحت بندگان حق جستن عین تقوی و زهد و دینداری است( ابن یمین) 💠 @nahjmolaali
ما را به عشق روی علی آفریده‌اند💛 -یاعلی- 💠 @nahjmolaali
حضرت علی علیه السلام می فرماید: افْعَلُوا الْخَيْرَ وَ لَا تَحْقِرُوا مِنْهُ شَيْئاً، فَإِنَّ صَغِيرَهُ كَبِيرٌ وَ قَلِيلَهُ كَثِيرٌ؛ کار نیک را انجام دهید و چیزی از آن را کوچک مشمارید، چرا که کوچکِ آن بزرگ مقدار است و اندکِ آن بسیار. 📚نهج‌البلاغه، حکمت۴۲۲. وقتی پاداش دهنده ، خداوند کریم است، برای او کوچک و بزرگ و کم و زیاد آن عمل مطرح نیست. اگر نیت خالص باشد، می پذیرد و پاداش عظیم هم می دهد. مهم آن است که همراه با تقوا و اخلاص باشد، در اين صورت ارزش محتوایی بالایی پیدا می‌کند. 💠 @nahjmolaali
امام می فرماید: لَا يَقِلُّ عَمَلٌ مَعَ التَّقْوَى، وَ كَيْفَ يَقِلُّ مَا يُتَقَبَّلُ. با وجود تقوا هیچ عملی کم نیست ، چگونه کم خواهد بود چیزی که مورد قبول قرار گیرد؟ 📚نهج‌البلاغه، حکمت۹۵. به علاوه هميشه کارهای بزرگ، در پی تمرین های مستمر و با کارهای سبک و کم شروع می شود. کسی که خود را به انفاق های کم عادت ندهد، انفاق های عظیم نخواهد کرد . با احسان های اندک، قدرت روحی و ظرفیت‌ انجام کارهای بزرگ تر بالا می رود و دل کندن از مال کم، مقدمه دل کندن از اموال‌ بسیار است. امیرالمومنین علیه‌السلام می فرماید: قَلِيلٌ مَدُومٌ عَلَيْهِ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ؛ کار اندکی که دوام دارد، بهتر از کار بسیاری است که از آن خسته شوی. 📚نهج‌البلاغه، حکمت۴۴۴. در هر کار خیری چنین است و انفاق نيز اگر به صورت یک خصلت همیشگی در آید ، هر چند به مقدار اندک ، بهتر است. بعضي هم از احسان ناچیز شرمنده می شوند و همین خجالت ، مانع آن می شود. 💠 @nahjmolaali
آیا احسان کم بهتر است، یا اصلا احسان نکردن؟ رهنمود حضرت امیر عليه السلام در اين مورد چنین است: لَا تَسْتَحِ مِنْ إِعْطَاءِ الْقَلِيلِ- فَإِنَّ الْحِرْمَانَ أَقَلُّ مِنْهُ؛ از بخشش اندک خجالت نکش، چرا که محرومیت(از انفاق کردن یا دریافت انفاق) ، از آن، کمتر است. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۶۷. پس وقتی انتخاب بین کم و کمتر باشد، کم را باید برگزید ( کاچی بِه از هیچی است!) 💠 @nahjmolaali
14-900529-Sharhe_Nahjolbalagheh-JavadiAmoli-Kh223_Nafse_Ammareh(www.rasekhoon.net).mp3
5.93M
نهج‌البلاغه، خطبه ۲۲۳. و من كلام له (علیه السلام) قاله عند تلاوته «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ»:   أَدْحَضُ مَسْئُولٍ حُجَّةً وَ أَقْطَعُ مُغْتَرٍّ مَعْذِرَةً، لَقَدْ أَبْرَحَ جَهَالَةً بِنَفْسِهِ. يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا جَرَّأَكَ عَلَى ذَنْبِكَ وَ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ وَ مَا أَنَّسَكَ بِهَلَكَةِ نَفْسِكَ؟ أَمَا مِنْ دَائِكَ بُلُولٌ، أَمْ لَيْسَ مِنْ نَوْمَتِكَ [نَوْمِكَ] يَقَظَةٌ؟ أَمَا تَرْحَمُ مِنْ نَفْسِكَ مَا تَرْحَمُ مِنْ غَيْرِكَ؟ فَلَرُبَّمَا تَرَى الضَّاحِيَ مِنْ حَرِّ الشَّمْسِ فَتُظِلُّهُ، أَوْ تَرَى الْمُبْتَلَى بِأَلَمٍ يُمِضُّ جَسَدَهُ فَتَبْكِي رَحْمَةً لَهُ، فَمَا صَبَّرَكَ عَلَى دَائِكَ وَ جَلَّدَكَ عَلَى مُصَابِكَ وَ عَزَّاكَ عَنِ الْبُكَاءِ عَلَى نَفْسِكَ، وَ هِيَ أَعَزُّ الْأَنْفُسِ عَلَيْكَ؟ وَ كَيْفَ لَا يُوقِظُكَ خَوْفُ بَيَاتِ نِقْمَةٍ وَ قَدْ تَوَرَّطْتَ بِمَعَاصِيهِ مَدَارِجَ سَطَوَاتِهِ؟ فَتَدَاوَ مِنْ دَاءِ الْفَتْرَةِ فِي قَلْبِكَ بِعَزِيمَةٍ وَ مِنْ كَرَى الْغَفْلَةِ فِي نَاظِرِكَ بِيَقَظَةٍ، وَ كُنْ لِلَّهِ مُطِيعاً وَ بِذِكْرِهِ آنِساً. زمان ۱۲:۲۱دقیقه 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نادعلیاً به هوای نجف یاد حرم برده قرارم ز کف باز هوای نجفم آرزوست مهر علی در دو جهان آبروست 💠 @nahjmolaali
خطبه۳۷.mp3
549.5K
چرا امیرالمومنین علیه السلام از فضائل خود می‌گوید؟ آیا این تعریف از خویشتن نیست؟ آیا ستایش از خویش نیست؟ 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۳۷ من كلام له (عليه السلام) و فيه يذكر فضائله، قاله بعد وقعة النهروان:  فَقُمْتُ بِالْأَمْرِ حِينَ فَشِلُوا وَ تَطَلَّعْتُ حِينَ تَقَبَّعُوا وَ نَطَقْتُ حِينَ تَعْتَعُوا وَ مَضَيْتُ بِنُورِ اللَّهِ حِينَ وَقَفُوا، وَ كُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً وَ أَعْلَاهُمْ فَوْتاً، فَطِرْتُ بِعِنَانِهَا وَ اسْتَبْدَدْتُ بِرِهَانِهَا كَالْجَبَلِ لَا تُحَرِّكُهُ الْقَوَاصِفُ وَ لَا تُزِيلُهُ الْعَوَاصِفُ، لَمْ يَكُنْ لِأَحَدٍ فِيَّ مَهْمَزٌ وَ لَا لِقَائِلٍ فِيَّ مَغْمَزٌ. الذَّلِيلُ عِنْدِي عَزِيزٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ لَهُ، وَ الْقَوِيُّ عِنْدِي ضَعِيفٌ حَتَّى آخُذَ الْحَقَّ مِنْهُ. رَضِينَا عَنِ اللَّهِ قَضَاءَهُ وَ سَلَّمْنَا لِلَّهِ أَمْرَهُ. زمان ۲:۱۷ دقیقه 💠 @nahjmolaali
📚نهج‌البلاغه، خطبه ۳۷ زمانى كه مسلمانها ناتوان بودند به يارى دين خدا برخاستم و هنگامى كه مردم از ترس مخفى مى شدند من خود را آشكار مى كردم و موقعى كه از ترس به لكنت زبان مبتلا شده بودند، من حق را بيان مى نمودم و هنگامى كه از حركت در راه خدا متوقف شده بودند، من به نور الهى و مدد او پيش مى رفتم.  در عين حال از همه خاموش تر و در سبقت گرفتن از آنها برتر بودم. پس زمام فضائل را گرفته به پرواز در آمدم و به تنهايى جايزه اين مسابقه را بردم. چون كوهى بودم كه طوفانها نمى توانند آنرا به حركت در آورد. كسى در من عيبى سراغ ندارد تا مرا بدان سرزنش كند.  ذليل و ستمديده نزد من عزيز است تا مادامى كه حقش را از ظالم بستانم. قوى و ستمگر نزد من خوار است تا حق مظلوم را از او بستانم. ما راضى به خواست پروردگار و تسليم امر او هستيم. 💠 @nahjmolaali
1_1796975589.mp3
2.74M
علی گفتن بها داره..... علی گفتن بلا داره.... علی گفتن سبب می خواد ... علی گفتن ادب می خواد.. 💠 @nahjmolaali
علی علیه السلام مکرر به این مطلب اشاره می‌کند که دنیا خوب جایی است اما برای کسی که بداند اینجا قرارگاه دائمی نیست، گذرگاه و منزلگاه اوست: وَ لَنِعْمَ دارُ مَنْ لَمْ یرْضَ بِها داراً . خوب خانه‌ای است دنیا، اما برای کسی که آن را خانه خود (قرارگاه خود) نداند. 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۲۱۴ الدُّنْیا دارُ مَجازٍ لا دارُ قَرارٍ، فَخُذوا مِنْ مَمَرِّکمْ لِمَقَرِّکمْ . 📚نهج‌البلاغه، خطبه ۱۹۴. دنیا خانه بین راه است، نه خانه اصلی و قرارگاه دائمی. از نظر مکتبهای انسانی جای هیچ گونه شک و تردید نیست که هرچیزی که انسان را به خود ببندد و در خود محو نماید بر ضد شخصیت انسانی است، زیرا او را راکد و منجمد می‌کند. سیر تکامل انسان لایتناهی است و هرگونه توقفی و رکودی و «بستگی» ای بر ضد آن است. ما هم در این جهت بحثی نداریم، یعنی این مطلب را به صورت کلی می‌پذیریم. استاد مطهری، سیری در نهج‌البلاغه، ص264 💠 @nahjmolaali
برخی با اندک احسان و انفاقی می پندارند کار بسیار مهمی کرده‌اند و علاوه بر آنکه منّت می گذارند، در دل خود هم گرفتار عجب و غرور می شوند‌. در توصیه های اسلامی آمده است که همیشه کار نیک خود را ناچیز بشمارید تا دچار عجب نشوید و کار بد خود را بزرگ شمارید، تا در صدد اصلاح آن برآیید و در توبه شتاب کنید. امام علی علیه‌السلام می فرماید: لاَ يَسْتَقِيمُ قَضَاءُ الْحَوَائِجِ إِلاَّ بِثَلاَث: بِاسْتِصْغَارِهَا لِتَعْظُمَ، وَبِاسْتِكْتَامِهَا لِتَظْهَرَ، وَبِتَعْجِيلِهَا لِتَهْنُؤَ. روا کردن حاجت ها و برآوردن نیازها جز با سه ویژگی، مستقیم و استوار نمی شود: یکی آنکه آن را کوچک بشماری، تا عظمت پیدا کند، دیگر آنکه آن را پوشیده بداری تا خودش آشکار شود، سوم آنکه آن را زود انجام دهی و امروز و فردا نکنی تا برای طرف مقابل گوارا باشد. 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۱۰۱. 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا علی نام تو بردم نه غمی ماند و نه همی بابی انت و امّی... 💠 @nahjmolaali
امام علي علیه السلام فرمودند: شمارا سفارش میكنم كه به ياد مرگ باشيد و از آن كمتر غفلت ورزيد؛ چگونه از چيزي غفلت مي كنيد كه او از شما غافل نيست؟! 📚نهج البلاغه ،خطبه 188 💠 @nahjmolaali
کسی که نیاز خود را بر زبان می آورد و رو می اندازد تا کمکی به او شود، در واقع آبروی خود را هزینه کرده و خود را کوچک کرده است. انفاق و بخشش در چنین حالتی کم ارزش است. انفاق وقتی ارزشمند است که نگذاریم به این مرحله برسد و قبل از درخواست عطا کنیم و منتظر سؤال نیازمند نمانیم و این والاترین مرتبه سخاوتمندی است و به اخلاص هم نزدیک تر است. امام می فرماید: السَّخَاءُ مَا كَانَ ابْتِدَاءً فَأَمَّا مَا كَانَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَيَاءٌ وَ تَذَمُّمٌ . سخاوت آن است که بدون درخواست قبلی عطا شود، ولی آنچه پس از درخواست داده می‌شود، به خاطر حیا و رهایی از بدگویی و ملامت شدن است ( یعنی انفاق به خاطر رودربایستی و حرف مردم، بی ارزش است). 📚نهج‌البلاغه، حکمت ۵۳. 💠 @nahjmolaali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سَلامٌ عَلىٰ آلِ طٰهٰ وَيٰس‌ سَلامٌ عَلىٰ آلِ خَيْرِ النَّبِيِّين سَلامٌ عَلىٰ رَوْضَةٍ حَلَّ فِيها إِمامٌ يُباهِي بِهِ الْمُلْكُ وَالدِّين ▩ ◄ از کلام نورانی حضرت رضا علیه السلام بهره مند گردیم: ↶↶ ● «... يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي‏.» ◆ ... خداوند متعال فرموده: ولایت علی بن ابیطالب (ع)، قلعه من است؛ هرکس در قلعه من وارد شود از عذاب (و قهر) من در امان است. 📔 الامالی شیخ صدوق، ص ۲۳۵ ● «مَنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلي مايُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْيَکْثُرْ مِنْ الصَّلوةِ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، فَإنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما.» ◆ کسي که توان جبران گناهانش را ندارد، زياد بر حضرت محمد و اهل بيتش (ع) صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش اگر حق‌الناس نباشد محو و نابود گردد. 📔 عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج۱، ص۲۹۴ ● «الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الكبائرِ، ومَن لَم يَخَفِ اللَّهَ في القَليلِ لَم يَخَفْهُ في الكثيرِ.» . ◆ گناهان كوچک راه‌هايى به سوى گناهان بزرگ‌اند و كسى كه از خداوند در اندک ترس نداشته باشد، در زياد نيز از او نمى‌ترسد. 📔 عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۲، ص۱۸۰ ◐●◐ علی بن شعیب می‌گوید: خدمت امام رضا (ع) رسیدم. حضرت به من فرمود: بهترين زندگى را چه كسى دارد؟ عرض كردم: سرورم! شما بهتر مى‌دانيد. حضرت فرمود: مَنْ حَسَّنَ مَعَاشَ غَيْرِهِ فِي مَعَاشِه‏ كسى كه زندگى ديگرى را در سایه زندگى‌اش، خوش و خرّم سازد. (سپس فرمود:) بدترين زندگى را چه كسى دارد؟ عرض كردم: شما بهتر مى‏‌دانيد. فرمود: كسى كه ديگرى در سایه زندگى او زندگی نکند (و لذتی نبرد) 📔 تحف العقول، ص ۴۴۲ ⎘▣⎘ ...هرکس مرا در غربتم زیارت کند واجب می‌شود که روز قیامت ملاقاتش کنم. قسم بر کسی که محمد (ص) را به نبوت انتخاب کرد و بر همه خلق برگزید، هرکس نزد قبرم نماز بخواند مستحق مغفرت خدا در روز قیامت می‌شود. قسم بر کسی که بعد از پیامبر، ما را به امامت گرامی داشت و به جانشینی مخصوص کرد، ↫ ِإنَّ زُوَّارَ قَبْرِي لَأَكْرَمُ الْوُفُودِ عَلَى اللَّهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ... زائران قبر من، گرامی‌ترین کسانی هستند که روز قیامت بر خداوند وارد می‌شوند... 📔 عیون اخبارالرضا علیه السلام، ج۲، ص ۲۲۷ ● يُطَهِّرُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ كُلِّ جَوْرٍ وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ كُلِّ ظُلْمٍ ... فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِيزَانَ الْعَدْلِ بَيْنَ النَّاسِ فَلَا يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً ◆ خدا به وسیله او (حضرت مهدی ع) زمین را از هرگونه ستمی مطهر می‌کند و از هر ظلمی پاکیزه می‌سازد... پس هنگامی که قیام کند زمین با نور او روشن می‌شود و او ترازوی عدالت را بین مردم قرار می‌دهد، آن وقت دیگر احدی بر دیگری ظلم نخواهد کرد. 📔 کمال الدین، ج۲، ص۳۷۲ 💠 @nahjmolaali