فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نهج_البلاغه
▫️مَنْ نَظَرَ فِي عَيْبِ نَفْسِهِ اشْتَغَلَ عَنْ عَيْبِ غَيْرِهِ
🟤هركس به عيب خود نگاه كند از عيب جويى ديگران بازمى ماند.
✍بى شك انسان بى عيب غير از معصومان وجود ندارد. بعضى عيوب كمترى دارند و بعضى بيشتر، بنابراين عقل و درايت ايجاب مى كند انسان به جاى اينكه به عيب ديگران بپردازد به اصلاح عيب خويش بپردازد. اصولاً كسى كه به اصلاح عيب خويش مى پردازد مجالى براى عيب جويى ديگران نمى بيند واگر مجالى هم داشته باشد شرم مى كند و به خود مى گويد: من با داشتن اين عيوب چگونه به عيب جويى ديگران بپردازم. البته منظور حضرت ترك عيبجويى است و گرنه بيان كردن عيب ديگران به عنوان امر به معروف و نهى از منكر و براى اصلاح آن صفات و آن هم به گونه اى كه به احترام و شخصيت آنان برنخورد نه تنها عيب نيست، بلكه كارى است بسيار پسنديده و در بسيارى از موارد، واجب.
📘#حکمت_349
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توجه به فانی بودن دنیا
#نهج_البلاغه
▫️وَ قِيلَ لَهُ (علیه السلام) كَيْفَ [تَجِدُكَ] نَجِدُكَ يَا أَمِيرَالْمُؤْمِنِينَ؟ فَقَالَ (علیه السلام): كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ، وَ يَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ، وَ يُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ؟!
🟠او را گفتند يا امير المؤمنين، خود را چگونه مى يابى؟ فرمود: چگونه است حال كسى كه بقايش او را به فنا مى كشاند و در تندرستيش بيمار گردد و مرگ در جاى امن و آسايشش به سراغش آيد.
📘#حکمت_115
@nahjol_balagheh
معيارهاى انتخاب کارگزاران
#نهج_البلاغه
▫️وَلَکِنِ اخْتَبِرْهُمْ بِمَا وُلُّوا لِلصَّالِحِينَ قَبْلَکَ
💠آنها را از طريق مقاماتى که براى حاکمان صالح پيش از تو داشته اند بيازماى
✍اين مسأله معيار بسيار اطمينان بخشى است، هرگاه ديدى فلان شخص سال ها با حکومت هاى صالح همکارى داشته و مورد قبول آنها بوده مى توان فهميد که او شخص لايق و درستکارى است; ولى اگر در پرونده زندگى او همکارى با ناصالحان و قبول پست هايى از سوى زمامداران سوء وجود داشته باشد بايد از او صرف نظر کرد.
📘#نامه_53
@nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری_روزشمار_غدیر
🌼۷ روز تا «۱۵ روز شادیِ غدیری در ایام غدیریه»
🌼 ۱۵ روز تا «عید غدیر و کاروان غدیر»
🌼 ۲۱ روز تا «عید بزرگ مباهله»
@nahjol_balagheh
11.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نهج_البلاغه
▫️وَإِيَّاکَ وَمُصَاحَبَةَ الْفُسَّاقِ، فَإِنَّ الشَّرَّ بِالشَّرِّ مُلْحَقٌ
🟤از همنشينى با گنهکاران بپرهيز که بدى به بدى ملحق مى شود (و معاشرت با آلودگان انسان را آلوده مى سازد
✍اين حقيقت را هم تجربه ثابت کرده و هم دليل عقل که انسان از همنشين خود تأثير مى پذيرد.ملحق شدن شر به شر را در اينجا به اين معنا دانسته اند که اگر عذابى از سوى خدا نازل شود افرادى را که در يک مجلس جمع اند فرا مى گيرد و افراد غير فاسق بر اثر معاشرت با فاسقان به سرنوشت آنها گرفتار مى شوند
📘 #نامه_69
@nahjol_balagheh
فضايل مهم اخلاقى را که بايد دبيرانِ مخصوص، واجد آن باشند
#نهج_البلاغه
▫️مِمَّنْ لاَ تُبْطِرُهُ الْکَرَامَةُ، فَيَجْتَرِئَ بِهَا عَلَيْکَ فِي خِلاَف لَکَ بِحَضْرَةِ مَلاَ
🟤از کسانى باشد که مقام و موقعيت، او را مست و مغرور نسازد تا جرأت کند در حضور بزرگان و سران مردم با تو مخالفت و گستاخى ورزد.
✍بسيار شده که افراد کم ظرفيت هنگامى که مقام والا و ويژه اى پيدا مى کنند چنان مغرور مى شوند که حتى به کسى که اين مقام را به آنها سپرده گستاخى مى کنند گويا زمام اختيار او را نيز به دست خود مى دانند و کراراً ديده شده است که همين مسئله قاتل جان آنها شده و مقام بالاتر نه فقط او را برکنار ساخته، بلکه به مجازات سختى گرفتار نموده است.
📘#نامه_53
@nahjol_balagheh
#شماره ۱۰
#زندگی_در_حد_فقیر_ترین_افراد
🍃احنف بن قیس می گوید : نزد معاویه رفتم ،در نزد او آن قدر از شیرینی و ترشی آوردند که تعجب کردم ، بعد از آن غذاهای رنگارنگ در سفره او چیدند که من نام آن ها را ندانستم ونام یک یک آن ها را از او می پرسیدم و او جواب می داد، وقتی که معاویه غذاهای خود را توصیف کرد، گریه ام گرفت ،گفت : چراگریه می کنی؟گفتم به یادم آمد شبی در محضر علی ع بودم ،هنگام افطار ،آن حضرت مرا تکلیف ماندن کرد،آن گاه انبانی که سرش بسته بود و مهر زده شده بود طلبید ،گفتم :در این انبان چیست؟
فرمود :سویق جو است.
عرض کردم :ترسیدی کسی از آن بردارد ویا بخل کردی که این گونه سر آن رامهر کردی؟
فرمود : نه ،ترسیدم و نه بخل کردم ؛بلکه ترسیدم فرزندانم آن را با روغن یازیتون بیالایند تا من سویق روغنی بخورم.
گفتم :اگر چنین غذایی بخوری مگر حرام است؟
فرمود: حرام نیست ؛ ولی بر امامان عادل واجب است که به قدر فقیرترین مردم ،نصیب خود را بردارند،تا مستمندان از جاده حق بیرون نروند.
📗 الفصول العلیه محدث قمی ص ۵۰
http://eitaa.com/joinchat/2546860032C55441fa7d6