#شرح_حکمت ۳۳
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً، وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً
💠 بخشنده باش نه بيش از حدّ، اندازه نگاه دار نه در حدّ سختگيرى.
✍ امام(ع) در این سخن کوتاه و پرمعنا دعوت به اعتدال در بذل و بخششهاى مالى مىکند.
🔹 در اینجا منظور از «مُبَذِّر» کسی است که اموال خود را به صورت نادرست مصرف کرده و آن را حیف و میل مىکند و منظور از «مُقَتَّر» فرد خسیس و بخیل است. «مُقَدِّر» هم به معناى مدیریت صحیح اموال است که حد وسط در میان مُبَذِّر و مُقَتَّر است.
🔹قرآن کریم درباره صفات والاى بندگان برگزیده میفرماید:
«آنها کسانى هستند که هنگامى که انفاق مىکنند نه اسراف مىکنند و نه بخل و سخت گیرى دارند و در میان این دو، حد اعتدال را رعایت مىکنند.»
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۳۴
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨أَشْرَفُ ٱلْغِنَیٰ تَرْکُ ٱلْمُنَیٰ .
💠 بهترین بی نیازی ترک آرزوهاست.
✍ امام علیهالسلام در این سخن کوتاه و پربارش درس زندگی به همه طالبان غنا وبی نیازی می دهد.
🔹 در اینجا منظور از «مُنیٰ» آرزوهای دور ودراز و دور از عقل و منطق و شرع است.
برای محقق شدن اینگونه آرزوها ،شخص به تنهایی قادرنیست ،پس به هرگونه انسانی متوسل میشود،و ازسوی دیگربرای کسب آن آرزوها درمصرف ثروتش بخل می ورزد، و همچنین آرامش فکروروحش رابرای رسیدن به این آرزوها هرینه می کند پس اینگونه آرزوهاغنا وبی نیازی راازانسان سلب می کند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 «کسی که به کارهایی که مردم راخوشایندنیست بشتابد، مردم آنچه را نمی داننددرحق او می گویند.»
📚 #حکمت_35
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۳۵
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ مَنْ أَسْرَعَ إِلَى النَّاسِ بِمَا يَكْرَهُونَ، قَالُوا فِيهِ [مَا] بِمَا لَا يَعْلَمُون.
💠 كسى كه به كارهايى كه مردم را خوشايند نيست بشتابد، مردم آنچه را نمىدانند در حق او مىگويند.
✍عیب جویى و ذکر عیوب مردم به صورت آشکار بسیار ناپسند و این گونه تذکرات باید خصوصى و مخفیانه باشد.
🔹از آنجا که مردم از گفتن عیوب و کارهاى زشتشان به صورت آشکارا ناراحت مى شوند، در مقام دفاع از خود بر مىآیند یکى از طرق دفاع این است که گوینده را متهم به امورى مىکنند که چه بسا واقعیت هم نداشته باشد تا از این طریق ارزش سخنان او را بکاهند و بگویند: فرد آلوده حق ندارد دیگران را به آلوده بودن متهم کند.
✔️ بنابراین اگر انسان بخواهد مردم احترام او را حفظ کنند و نسبت هاى ناروا به او ندهند و حتى عیوب پنهانى او را آشکار نسازند باید از تعبیراتى که سبب ناراحتى مردم مى شود بپرهیزد و در یک کلمه، باید احترام مردم را حفظ کرد تا آنها احترام انسان را حفظ کنند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۳۶
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ، أَسَاءَ الْعَمَلَ
💠 كسى كه آرزوهايش طولانى است كردارش نيز ناپسند است.
✍ بدون شک آرزوها انگیزه حرکت انسان براى هرگونه فعالیت است؛ ولى هرگاه آرزو از حد اعتدال خارج شود و انسان به سراغ امور دست نیافتنى و یا غیر ضرروى و خارج از حد نیاز برود، طبیعى است که باید تمام تلاش و کوشش خود را براى رسیدن به آن بگذارد و همه چیز جز آن را فراموش کند و شب و روز به دنبال آن بدود.
🔹 چنین کسى از یک سو آخرت را به کلى به دست فراموشى مىسپارد و از سوى دیگر براى رسیدن به هدف خود هر وسیله اى را مباح مىشمرد و از سوى سوم در مقابل هر کس خضوع ذلیلانه مىکند و سرانجام گرفتار «سوء العمل» مىشود که امام در جمله حکمت آمیز بالا به آن اشاره فرمود.
🔹 در حالى که اگر دامنه آرزو را کوتاه مىکرد و به آنچه مورد نیازش بود قناعت مىنمود، وقت کافى براى رسیدن به وظایف الهى و اندوختن ذخیره هاى آخرت پیدا مىکرد و از آلوده شدن به حرام در امان مىماند و عزت و کرامت خود را بر باد نمىداد.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 چه زیانبار است مشقتی که درپی آن عذاب باشد،وچه سودمند است آسودگی همراه با ایمنی از عذاب خدا .
📚 #حکمت_37
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۳۷
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام:
✨ هنگامى كه به شام مىرفت، دهقانان شهر انبار به ديدارش آمدند. از اسبها پياده شدند و پيشاپيش او دويدند. پرسيد: اين چه كار است كه مىكنيد؟ گفتند كه اين عادت ماست در بزرگداشت فرمانروايانمان. امام (ع) فرمود: اين كارى است كه اميرانتان از آن سود نبردند و شما خود را در زندگى خود به مشقت مىافكنيد و در آخرت به بدبختى گرفتار مىآييد. چه زيانبار است مشقتى كه در پى آن عذاب باشد و چه سودمند است آسودگى همراه با ايمنى از عذاب خدا.
✍ اسلام که به انسانها شخصیت داده و آدمى را مسجود فرشتگان و اشرف مخلوقات مىداند و جهان را مسخر او مىشمرد، اجازه نمىدهد افراد با ایمان براى بزرگداشت امرا تن به کارهاى ذلیلانه بدهند و امام (ع) به سه دلیل آنان را بر حذر داشت:
1⃣ اُمرا هیچ گونه نفع عاقلانهاى از این کار نمىبرند، بلکه ممکن است باعث غرور و کبر آنها شود و شخصیت خود را گم کنند.
2⃣ زحمت فوق العادهاى بر دوش تودههاى مردم مىافتد و گاه ممکن است در چنین شرایطى افرادى ضعیف زیر دست و پا بمانند.
3⃣ این عمل ناصالح مایه گرفتارى در آخرت مىشود، زیرا نوعى شرک محسوب مىشود.
✔️ باید توجه داشت که هدف از این سخنان این نیست که مردم، بزرگان را احترام نکنند، بلکه منظور این است که احتراماتى که نسبت به شاهان و مانند آنها داشتند و نشانه ذلت و بدبختى احترام کنندگان بوده و مایه غرور و نخوت احترام شوندگان ترک شود.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 ای فرزند، از من چهار و چهار چيز را به خاطر بسپار كه چون كارهايت را به آنها به انجام رسانى، هرگز زيانى به تو نرسد:
🔸برترين بى نيازيها عقل است
🔸و بزرگترين بينواييها حماقت است
🔸و ترسناكترين ترسها خودپسندى است
🔸و گراميترين حسب و نسب، خلق نيكوست.
📚 #حکمت_38
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۳۸
قسمت 1⃣
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام:
✨ ای فرزند، از من چهار و چهار چيز را به خاطر بسپار كه چون كارهايت را به آنها به انجام رسانى، هرگز زيانى به تو نرسد:
برترين بى نيازيها عقل است و بزرگترين بينواييها حماقت است و ترسناكترين ترسها خودپسندى است و گراميترين حسب و نسب، خلق نيكوست.
✍ برترین بینیازی ها عقل است؛ از نظر معنوى عقل، انسان را به سوى خدا و اعتقاد صحیح و فضایل اخلاقى و اعمال صالحه دعوت مى کند، زیرا عواقب شوم رذایل اخلاقى را به خوبى درک مىکند
در امور مادى هم با حسن تدبیر و همکارى صحیح با دیگران و تشخیص دوست و دشمن و درک فرصت ها و استفاده صحیح از نیروى دیگران به فواید و برکات مادى مى رساند، بنابراین سرمایه پیروزى در دنیا و آخرت عقل است.
🔹 بررگترین فقر حماقت است؛ زیرا آدم احمق هم آخرت خود را به باد میدهد و هم دنیایش را. او منافع زودگذر را بر سعادت جاویدانش مقدم میدارد و لذت ناپایدار را بر سعادت پایدار.
🔹 ترسناکترین ترسها خودپسندی است؛ به یقین، افراد خودبزرگ بین دوستان خود را به زودى از دست مىدهند، زیرا مردم حاضر نیستند زیر بار چنین افراد خودبین و خودخواهى بروند و به این ترتیب در زندگى تنهاى تنها مى مانند.
🔹 برترین حسب و نسب اخلاق نیک است؛ منظور امام این است که بالاترین شرافت ذاتى و اکتسابى از پدران و اجداد دارا بودن حسن خلق است، زیرا بیش از هر چیز جاذبه دارد و قلوب را متوجه انسان مىکند و شرافتهاى دیگر تا این حد توان ندارند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 ای فرزند:
🔸بپرهیز ازدوستی بااحمق زیرا احمق خواهد که به تو سود رساند ولی زیان می رساند.
🔸وبپرهیز ازدوستی بابخیل،که اوچیزی راکه بسیار به آن نیازمندهستی از تو دریغ می دارد.
🔸وبپرهیز ازدوستی باتبهکار که تورابه اندک چیزی می فروشد.
🔸وبپرهیز از دوستی بادروغگوکه او چون سراب است،دور را نزدیک ونزدیک را دور می نمایاند.
📚 #حکمت_38
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۳۸
قسمت 2⃣
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ اى فرزند، بپرهيز از دوستى با احمق، زيرا احمق خواهد كه به تو سود رساند، ولى زيان مىرساند و بپرهيز از دوستى با بخيل كه او چيزى را كه بسيار به آن نيازمند هستى از تو دريغ مىدارد و بپرهيز از دوستى با تبهكار كه تو را به اندك چيزى مىفروشد. و بپرهيز از دوستى دروغگو، كه او چون سراب است، دور را نزديك نشان مىدهد و نزديك را دور مىنماياند.
✍ دوستى افراد با یکدیگر سرنوشت آنها را به هم پیوند مىزند و هر یک در زندگى دیگرى تأثیر مى گذارند.
🔹 انسان احمق، بر اثر نادانى گرفتار اشتباهات بزرگ مى شود؛ خوب را بد و بد را خوب مىپندارد. به همین دلیل گاه با اصرار، دوست خود را وادار به انجام کارى مىکند که عاقبت دردناکى دارد و به عکس از کارى باز مىدارد که سرانجامش بسیار قرین موفقیت و سعادت است.
🔹 دوستان گاه به یکدیگر نیازمند مى شوند و حتى گاهى به قدرى نیاز شدید است که سرنوشت انسان را رقم مى زند و اگر دوست، بخیل باشد در چنین حالتى نیز انسان را رها مى سازد. اما اگر خودش نیازمند شود انتظار هرگونه کمک را دارد.
🔹 افراد فاجر و تبهکار پیوسته به دنبال هوا و هوس خویش اند؛ نه وجدان بیدارى دارند و نه شخصیت و شرف و نه دین و ایمان درستى. به همین دلیل هر زمان هوا و هوس آنها اقتضا کند به دنبال آن مىروند و دوستان خود را به اندک چیزى مىفروشند.
🔹 دوستی با انسان دروغگو بسیار خطرناک است. گاه عوامل پیروزى براى رسیدن به یک هدف فراهم مىشود؛ اما او با دروغ هایش رسیدن به آن را غیر ممکن و محال مىشمرد و فرصتها از این طریق از دست مىرود و گاه به عکس.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 هرگاه كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود.
📚 #حکمت_39
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۳۹
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ
💠 كارهاى مستحب اگر به واجبات زيان برساند موجب قرب به خدا نمى شود
✍ هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مى شود و ثواب آن كم مى گردد، مثل اين كه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. همه مى گويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه زد كم ارزش است
🔹دليل آن هم روشن است، فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه جدّى مى زند
در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مى ماند كه كسى داروى اصلى درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد درحالیکه قلب احمق پشت زبان اوست.
📚 #حکمت_40
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۴۰
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد در حالى كه قلب احمق پشت زبان اوست.
✍ سخن امام(ع) اشاره به این دارد که انسان عاقل نخست اندیشه مىکند سپس سخن مىگوید در حالى که احمق نخست سخن مىگوید و بعد در اندیشه فرو مىرود. به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است؛ ولى سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۴۱
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ قلب احمق در دهان اوست و زبان عاقل در درون قلبش
✍ همان جمله پرمایه در حکمت قبلی به تعبیر دیگرى در این حکمت نقل شده است و هر دو اشاره به یک حقیقت دارد و آن این که افراد عاقل بى مطالعه، فکر و دقت سخن نمىگویند؛حسن و قبح، سود و زیان، مناسبت و عدم مناسبتِ گفتار خود را به دقت بررسیده و سپس آن را بر زبان جارى مىکنند در حالى که افراد نادان به عکس آن هستند؛ سخنى را بى مطالعه میگویند و بعد که به آثار زیانبارش برخورد کردند در فکر فرو مىروند.
🔹 منظور در اينجا عقل و حماقت اكتسابى است. كسى كه ذاتا احمق است در واقع نوعى بيمارى دارد كه در صورت امكان بايد به وسيله ديگران معالجه شود.
🔹ولى گاه انسان حماقت را با اراده خود فراهم مى.سازد؛ با نيكان و پاكان و عاقلان و خردمندان معاشرت نمىكند و بر عكس به دنبال هواى نفس مى رود و با افراد نادان و شرور طرح دوستى مى ريزد، تحصيل علم را رها مىكند و با اختيار خود در وادى جهل گام بر مىدارد و گرفتار غرقاب مىشود. نكوهش حضرت از چنين حماقتى است.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠خداوند بيمارى تو را كه از آن شكوه مىكنى، سبب كاستن از گناهانت قرار داده. زيرا در بيمارى اجر و ثوابى نيست، ولى گناهان را مىريزد، آنسان، كه برگ درختان مىريزند. اجر و ثواب، حاصل گفتار به زبان است و كردار به دست و پاى. خداوند به سبب صدق نيت و باطن پاك، هر كس را كه خواهد، به بهشت مى برد.
📚 #حکمت_ 42
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۴۲
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام به یکی از یارانش که بیمار شده بود، فرمودند:
✨خداوند بيمارى تو را كه از آن شكوه مىكنى، سبب كاستن از گناهانت قرار داده. زيرا در بيمارى اجر و ثوابى نيست، ولى گناهان را مىريزد، آنسان، كه برگ درختان مىريزند. اجر و ثواب، حاصل گفتار به زبان است و كردار به دست و پاى. خداوند به سبب صدق نيت و باطن پاك، هر كس را كه خواهد، به بهشت مى برد.
✍ درد و رنجها و بلاها و حوادث ناگوار فلسفههای متعددى دارد. یکى از آنها آمرزش گناهان است؛ یعنى خداوند مىخواهد بنده صالحش را که لغزشى داشته در همین دنیا پاک کند تا حساب او به قیامت نیفتد.
🔹اضافه بر این، انسان در حال بیمارى توجه خاصى به خدا پیدا مىکند و گاه به یاد مرگ مىافتد و از گناهان خود توبه مىکند و همین بیدارى و آگاهى و توبه نیز سبب دیگرى براى ریزش گناهان اوست.
🔹 پاداش مربوط به عمل است، ولى یک بیمارى ناخواسته که به انسان عارض مىشود کارى نیست که او انجام داده باشد تا خداوند اجر و پاداشى براى او قرار دهد.
البته اگر این بیمارى بر اثر اعمال و طاعاتى باشد؛ مثلا سرباز مجاهدى که به سوى میدان جنگ مىرود، خسته و ناتوان و بیمار گردد این بیمارى که زاییده اطاعات اوست ممکن است اجر داشته باشد.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 امام علی علیهالسلام فرمودند:خداوند «خبّاب بن الارتّ» رارحمت کند
به رغبت اسلام آورد و درعین اطاعت، مهاجرت کردو به آنچه روزیش داده بودند قناعت نمود،ازخدا راضی بود ومجاهد زیست .
📚 #حکمت_43
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۴۳
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ خداوند «خبّاب بن الارتّ» را رحمت كند. به رغبت اسلام آورد و در عين اطاعت، مهاجرت كرد و به آنچه روزيش داده بودند، قناعت نمود و از خدا راضى بود و مجاهد زيست.
✍ امام (ع) در اين گفتار تعريف و تمجيدى از يكى از مجاهدان اسلام و مسلمانان راستين به نام «خبّاب بن الارتّ» دارد، اوصافى كه مىتواند براى همه الگو باشد.
🔹نخست؛ اسلامِ وى از روى عشق و علاقه و رغبت است نه از روى ترس و نه از روى طمع و نه به سبب تقليد كوركورانه.
🔹دوم اينكه او جزء مهاجران بود و مهاجرتش براى اطاعت خدا صورت گرفت. شايد هجرت بعضى از مكه به مدينه براى ترس از مشركان يا طمع در آينده اسلام بود، ولى اين مرد مجاهد تنها به موجب اطاعت خداوند هجرت كرد و مى دانيم هجرت مهاجران فصل جديدى در تاريخ اسلام گشود.
🔹 سوم اينكه او مرد قانعى بود و زندگى ساده و زاهدانه اى داشت و مىدانيم افراد قانع افرادى عزيز و سربلندند و در برابر ثروتمندان از خدا بى خبر هرگز سر تعظيم فرود نمى آورند.
🔹 در چهارمين جمله خشنودى او را از تقديرات الهى بيان مىكند؛ با اين كه او دوران هاى سخت و طوفانى اسلام را از نزديك مشاهده كرد و زجر بسيار كشيد و تحمل شدائد نمود، اما با اين حال هميشه از خدا راضى بود.
🔹پنجم اینکه او در تمام عمر مجاهد بود؛ در مکه جهادى آمیخته با شکنجه داشت. مشرکان آتش افروختند، او را به پشت بر آتش خواباندند به گونه اى که قسمت زیادى از پشت او سوخت ولى هرگز از اسلام باز نگشت. در مدینه، در تمام میدان هاى نبرد حضور داشت و مىجنگید و در دوران حکومت امیر مؤمنان على(ع) گفته اند در جنگ صفین و نهروان حضور داشت.
✔️ صفات بالا نشان مىدهد چه کسانى مىتوانند محبوب اولیاء الله باشند و چه صفاتى انسان را به خدا و معصومان(علیهم السلام) نزدیک مىکند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 امام علی علیهالسلام فرمودند:
خوشا به حال كسى كه همواره به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند و به آنچه روزيش داده اند، قانع باشد و از خداى راضى.
📚 #حکمت_44
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۴۴
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨خوشا به حال كسى كه همواره به ياد معاد باشد و براى روز حساب عمل كند و به آنچه روزيش داده اند، قانع باشد و از خداى راضى.
✍امام(علیه السلام) در این گفتار پرمعناى خود به چهار جمله اشاره مى کند و آن را مایه خوشبختى انسان مى داند
🔹در جمله اول و دوم مى فرماید:
«خوشا به حال کسى که (پیوسته) به یاد معاد باشد و براى روز حساب عمل کند»
🔹هنگامى که واژه معاد گفته مى شود دنیایى در برابر انسان مجسم مى گردد که در آن موازین سنجش اعمال برپاست و نامه هاى اعمال به دست افراد است همه از سرنوشت خود نگرانند و اضطراب بر همه حاکم است آن کس که چنین دادگاهى را باور داشته باشد و به یاد آن بیفتد به یقین به سراغ گناه و ظلم و فساد نمى رود
🔹آنگاه در سومین و چهارمین جمله مى فرماید:
«به مقدار کفایت قانع گردد و از خدا راضى باشد»
منظور از قانع بودن به مقدار کفایت این است که حداقل لازم زندگى را داشته باشد، زیرا بالاتر از آن خالى از مسئولیت نیست و کمتر از آن خالى از ذلت
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 اگر به اين شمشيرم بر بينى مؤمن زنم كه با من دشمن شود، دشمن نشود و اگر همه جهان را به كام منافق ريزم كه با من دوست گردد، دوست نگردد. و اين، از آن روست، كه حكم خداى بر زبان پيامبر امّى (ص) گذشت كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمن نشود و منافق دوست نگردد.
📚 #حکمت_45
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۴۵
❣ اميرالمؤمنين علی علیهالسلام فرمودند:
✨ اگر به اين شمشيرم بر بينى مؤمن زنم كه با من دشمن شود، دشمن نشود و اگر همه جهان را به كام منافق ريزم كه با من دوست گردد، دوست نگردد. و اين، از آن روست، كه حكم خداى بر زبان پيامبر امّى (ص) گذشت كه فرمود: يا على، مؤمن تو را دشمن نشود و منافق دوست نگردد.
✍ براى این است که مؤمن مىداند به یقین در آن مصلحتى بوده و نیز اینکه مىفرماید: «اگر همه جهان را به کام منافق ریزم با من دوست نگردد» مفهومش این است که منافقان به قدرى تعصب و کینه و عداوت دارند که تمام دنیا را هم اگر به آنها بدهند دست از راه و روش زشت و انحرافى خود بر نمى دارند.
🔹 از این حدیث شریف استفاده مىشود که وجود مبارک امیرمؤمنان(ع)، معیار سنجش مؤمن و منافق بود. مؤمنان که صفات خود را پرتوى از صفات آن بزرگوار مىدیدند به مناسبت تجانس روحى و اعتقادى و اخلاقى به آن حضرت عشق مىورزیدند
🔹 و منافقان که صفات و اعتقاد خود را در تضاد با صفات و معارف اعتقادى على(ع)مشاهده مىکردند بغض و کینه او را در دل مى پروراندند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
💠 گناهى كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكى است كه تو را به خود پسندى وا دارد
📚 #حکمت_46
@nahjol_balagheh_1