eitaa logo
شرح حکمت های علوی
3هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠اى دنيا اى دنياى حرام از من دور شو، آيا براى من خودنمايى مى كنى يا شيفته من شده اى تا روزى در دل من جاى گيرى هرگز مبادا غير مرا بفريب، كه مرا در تو هيچ نيازى نيست، تو را سه طلاقه كرده ام، تا باز گشتى نباشد، دوران زندگانى تو كوتاه، ارزش تو اندك، و آرزوى تو پست است. آه از توشه اندك، و درازى راه، و دورى منزل، و عظمت روز قيامت. 📚 @nahjol_balagheh_1
۷۷ ❣ امير‌المؤمنين علی علیه‌السلام: 💠اى دنيا اى دنياى حرام از من دور شو، آيا براى من خودنمايى مى كنى يا شيفته من شده اى تا روزى در دل من جاى گيرى هرگز مبادا غير مرا بفريب، كه مرا در تو هيچ نيازى نيست، تو را سه طلاقه كرده ام، تا باز گشتى نباشد، دوران زندگانى تو كوتاه، ارزش تو اندك، و آرزوى تو پست است. آه از توشه اندك، و درازى راه، و دورى منزل، و عظمت روز قيامت. ✍از آنجا که محبت دنیا بر طبق حدیث معروف نبوى که گفته مى شود: انبیا و اولیا بر آن متفق بوده اند: سرچشمه همه گناهان است، بى اعتنایى به زرق و برق و مقامات و ثروت هاى دنیوى دلیل بر زهد در دنیا و بیمه کننده در برابر معاصى است، لذا امام در این سخنان پربار خود دنیا را مخاطب قرار داده مى فرماید: «اى دنیا! اى دنیا! از من دور شو»; 🔹سپس مى افزاید: «تو خود را به من عرضه مى کنى یا اشتیاقت را به من نشان مى دهى؟ هرگز چنین زمانى براى تو فرا نرسد 🔹در ادامه براى تأکید بیشتر مى فرماید: «هیهات دیگرى را فریب ده، من نیازى به تو ندارم. تو را سه طلاقه کردم; طلاقى که رجوعى در آن نیست» 🔹تعبیر به سه طلاقه کردن دنیا ناظر بر این است که انسان به حسب طبع و آفرینش پیوندى با دنیا دارد که در حکم ازدواج است و امام مى فرماید: من این پیوند را قطع کرده و عطایت را به لقایت بخشیده ام. 🔹در ادامه این سخن، حضرت دلیل این نفرت بر زر و زیور دنیا و مقامات و ثروت ها را بیان کرده مى فرماید: «زندگى تو کوتاه و مقام تو کم و آرزوى تو داشتن ناچیز است» 🔹در پایانِ این سخن، امام(علیه السلام) از کمبود زاد و توشه سفر طولانى آخرت شکایت کرده مى فرماید: «آه از کمى زاد و توشه (آخرت) و طولانى بودن راه و دورى سفر و عظمت (مشکلات مقصد) ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 مردشامی پرسید:آیارفتن مابه شام قضاو قدرالهی است؟ امام درجواب به مرد شامی فرمودند: قضاوقدرحتمی راگمان کرده ای؟اگرچنین بود پاداش وکیفر،بشارت وتهدیدالهی،بیهوده بود. خداوند بندگان را فرمان داد درحالیکه اختیار دارند، نهی فرمود تا بترسند ، احکام آسانی را واجب کرد و چیز دشواری راتکلیف نفرمود و پاداش اعمال اندک رافراوان قرارداد ، بانافرما نی بندگان مغلوب نخواهد شد،وبااکراه واجبار اطاعت نمیشودوپیامبران رابه شوخی نفرستاد و فرستادن کتب آسمانی برای بندگان بیهوده نبود و آسمان وزمین وآنچه درمیانشان است بی هدف نیافرید. 📚 @nahjol_balagheh_1
💠 (جبر حتمى) اگر چنين بود❗️ پاداش و كيفر، بشارت و تهديد الهى ، بيهوده بود❗️ خداوند سبحان ، بندگان خود را فرمان داد در حالى كه اختيار دارند، و ... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۷۸ 🔻قسمت اول ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَيْحَكَ! لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لاَزِماً، وَقَدَراً حَاتِماً! لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَالْعِقَابُ، وَسَقَطَ الْوَعْدُ وَالْوَعِيدُ. 💠 «واى بر تو ! شايد گمان كردى منظورم قضاى لازم و قدرِ حتمى است (و مردم در كارهايشان مجبورند و اختيارى از خود ندارند) اگر چنين بود، ثواب و عقاب الهى به يقين باطل مى شد و وعده و وعيد ساقط مى گشت» ✍🏻 يعنى چگونه ممكن است خداوند كسى را به كار خوب مجبور كند و بعد به او پاداش دهد يا مجبور به گناه سازد بعد او را مجازات نمايد؟ چگونه ممكن است به كسى كه از خود اختيار ندارد وعده بدهند كه اگر فلان كار نيك را انجام دهى پاداشى چنين و چنان به تو خواهيم داد و يا تهديد كنند كه اگر فلان كار بد را انجام دادى چنين و چنان كيفر داده خواهى شد؟ به يقين اين وعد و وعيد لغو و بيهوده است. 🔹آيا به كسى كه بر اثر بيمارى رعشه، دست او پيوسته بى اختيار مى لرزد مى توان گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مى دهيم و اگر لرزش را ادامه دهى مجازاتت مى كنيم؟ اگر كسى چنين بگويد همه مردم او را نادان و بى خبر مى خوانند. ادامه دارد ... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 خداوند سبحان بندگانش را امر كرده و آنها را اختيار بخشيده و نهى كرده و برحذر داشته، تكاليف آسانى بر دوش آنان گذارده و هرگز تكليف سنگينى نكرده است... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۷۸ 🔻قسمت دوم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً، وَنَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَكَلَّفَ يَسِيراً، وَلَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَأَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً; وَلَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً، وَلَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً✨ 💠 «خداوند سبحان بندگانش را امر كرده و آنها را اختيار بخشيده و نهى كرده و برحذر داشته، تكاليف آسانى بر دوش آنان گذارده و هرگز تكليف سنگينى نكرده است. در برابرِ (اطاعت كم) پاداش كثيرى قرار داده و هرگز كسى از روى اجبار، او را معصيت نكرده و از روى اكراه اطاعت ننموده است» ✍🏻 در ادامه امام(عليه السلام) در توضيح مسئله اختيار ؛ اوامر و نواهى تشريعى را آميخته با صفت اختيار ذكر كرده و فضل الهى را نيز در سنگين نبودن تكاليف و افزون بودن پاداش ها بر آن افزوده است. يعنى بايد اختيارى در كار باشد كه خداوند براى ما تكليف معلوم كرده و وعده پاداش براى آن داده و به فضل خودش اميدوار كرده است ادامه دارد ... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۷۸ 🔻قسمت سوم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨ وَلَمْ يُرْسِلِ الاَْنْبِيَاءَ لَعِباً، وَلَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً✨ 💠 خدا پيامبران را بيهوده نفرستاده و كتب آسمانى را براى بندگانش عبث نازل نكرده ✍🏻 اگر واقعاً مردم مجبور باشند و اختيارى نداشته باشند فرستادن پيامبران الهى و كتب آسمانى همه لغو و بيهوده است، زيرا نه نيكوكارِ مجبور را مى توان از نيكوكارى باز داشت و نه گنهكارِ مجبور را از گناه. ادامه دارد ... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۷۸ 🔻قسمت چهارم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَلاَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالاَْرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا بَاطِلاً: «ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا، فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النّارِ»✨ 💠 خداوند آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست را باطل و بى هدف نيافريده : (اين گمان كافران است. واى بر كافران از آتش دوزخ) (در اينجا امام (ع) به آيه ٢٧سوره ص اشاره ميكند) ✍🏻 يعنى آفرينش آسمان و زمين به حكم رواياتى كه سخن از تسخير آنها براى انسان ها مى گويند براى اين انسانِ مختار است تا مسير حق را در پيش گيرد و راه تكامل را بپيمايد. اگر گفتار طرفداران جبر صحيح باشد آفرينش آسمان ها و زمين و آنچه در ميان آنهاست باطل و بيهوده خواهد بود، چون انسان براى پيمودن راه تكامل اختيارى ندارد و مى دانيم تكامل جبرى تكامل نيست. ( پايان ) ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «حکمت راهرکجاباشدفراگیر،گاهی حکمت درسینه منافق است، وبی تابی کندتا بیرون آمده وباهمدمانش درسینه مومن آرام گیرد.» 📚 @nahjol_balagheh_1
۷۹ ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨خُذِ الْحِكْمَةَ أَنَّى كَانَتْ فَإِنَّ الْحِكْمَةَ تَكُونُ فِي صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِي صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْكُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِي صَدْرِ الْمُؤْمِنِ.✨ 💢دانش را فراگیر هرجا باشد زیرا حکمت گاهی در سینه منافق است;اما در سینه او آرام نمی گیرد تا از آن خارج شود ودر کنار حکمت های دیگر در سینه مومن جای گیرد. ✍ نتيجه اين سخن همان است که از روايات مختلف معصومان استفاده کرديم که علم و دانش هيچ محدوديتى ندارد! ✔️ نه از نظر زمان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ مِنَ الْمَهْدِ إلَى اللَّحَدِ» ✔️ نه از نظر مکان: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَو بِالصّينِ» ✔️ نه از نظر مقدار تلاش و کوشش: «أُطْلُبُوا الْعِلْمِ وَلَوْ بِخَوْضِ اللُّجَجِ وَشَقِّ الْمُهَجِ» ✔️ نه از نظر گوينده همان گونه که در اين حکمت و در حکمت بعد آمده است. 🔰گاه سخن حکمت آميز به قدرى واضح و روشن است که از هر جا و از هر کس که باشد بايد آن را پذيرفت؛ ولى در موارد ديگر که انسان مطالب را به اعتماد استاد فرا مى گيرد بايد نزد کسى برود که از نظر ديانت و علميت مورد اعتماد باشد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 حکمت گمشده ی مؤمن است، پس حکمت را حتی از منافقان فراگیر 📚 @nahjol_balagheh_1