#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت اول
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨لاَ مَالَ أَعْوَدُ مِنَ الْعَقْلِ✨
💠«هيچ مال و سرمايه اى پردرآمد تر از عقل نيست»
✍مى دانيم امتياز انسان بر حيوانات در عقل است كه مى تواند سرمايه هاى معنوى و مادى را به سوى او سوق دهد.
🔹چه بسيارند كسانى كه ثروت هنگفتى از پدر به آنها رسيده و بر اثر ضعف عقل در مدت كوتاهى آن را از دست داده اند و در مقابل، كسانى كه زندگى مادى خود را از صفر شروع كرده اند;
✔️اما بر اثر عقل و درايت پس از مدت كوتاهى سرمايه فراوانى از طريق حلال گردآورى نموده اند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت دوم
❣امیر المومنین _علی علیه السلام _می فرماید :
✨وَلاَ وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ✨
💠«هيچ تنهايى وحشتناك تر از عُجب و خودبينى نيست»
✍ چرا كه از يك سو مردم از افراد خودبين و خودخواه متنفرند و از آنها فاصله مى گيرند و از سوى ديگر افراد خودبين مردم را در حد لياقت دوستى خود نمى بينند و برترى خيالى و وهمى، آنها را از مردم جدا مى سازد
✔️ و به اين ترتيب گرفتار تنهايى وحشتناكى مى شوند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت سوم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَلاَ عَقْلَ كَالتَّدْبِيرِ✨
💠هيچ عقلى همچون عاقبت انديشى نيست
✍منظور از عقل همان قوه ادراك است كه انسان به وسيله آن كارهاى دنيا و آخرت خويش را نظام مى بخشد و به يقين، نتيجه هر كارى در پايان آن روشن مى شود; آنها كه در فكر عاقبت كارها و نتيجه نهايى آن هستند، به يقين از همه عاقل ترند.
🔹 در حديثى مى خوانيم كه شخصى نزد پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) تقاضاى اندرزى كرد.
🔹 حضرت فرمود: اگر بگويم عمل خواهى كرد؟ عرض كرد: آرى! اين سخن ميان او و پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) سه بار تكرار شد و در پايان، پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله)فرمود:
✔️من به تو توصيه مى كنم هنگامى كه تصميم گرفتى كارى را انجام دهى در عاقبت آن بينديش. اگر عاقبت نيكى دارد به دنبال آن كار برو و اگر گمراهى و ضلالت است از آن صرف نظر كن».
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌 قسمت چهارم
❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد :
✨ وَلاَ كَرَمَ كَالتَّقْوَى ✨
💠هيچ شخصيت و بزرگوارى همچون تقوا نيست
✍ اين سخن برگرفته از قرآن مجيد است كه مى فرمايد:
✨إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ✨
💠گرامى ترين شما نزد خداوند باتقواترين شماست».
🔹 شخص با تقوا نه تنها نزد خداوند كه نزد خلق خدا نيز گرامى و باشخصيت است،
✔️زيرا از انجام كارهاى زشتى كه شخصيت انسان را در هم مى شكند خوددارى مى كند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت پنجم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَلاَ قَرِينَ كَحُسْنِ الْخُلُقِ✨
💠هيچ همنشينى همچون حسن خلق نيست»
✍ زيرا حسن خلق جاذبه عجيبى دارد كه همه را به سوى خود جلب و جذب مى كند.
🔷انسان هاى بداخلاق، از داشتن دوستان صميمى محرومند
✔️در حالى كه افراد خوش برخورد وصاحب حُسن خلق همه افراد به دوستى آنها افتخار مى كنند.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت ششم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَ لاَ مِيرَاثَ كَالاَْدَبِ✨
💠هيچ ميراثى همچون ادب نيست.
✍«ادب» در اصل به معناى دعوت كردن است و از اين رو به سفره اى كه غذا در آن آماده مى كنند و افراد را به آن دعوت مى كنند «مأدبة» گفته مى شود و از آنجا كه رعايت احترام افراد در گفتار و رفتار و تواضع و استفاده از كلمات توأم با احترام سبب دعوت مردم به سوى انسان مى شود، مجموعه اين امور را «ادب» مى نامند
🔷در برابر آن بى ادبان كسانى هستند كه نه احترام اشخاص و نه احترام مجالس رعایت مى كنند و نه سخنان مناسبى در برخورد با اشخاص به كار مى برند.
✔️ به همين مناسبت «تأديب» به تعليم و تربيت و ياد دادن آداب اطلاق مى شود.
📚 #حکمت ۱۱۳
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت هفتم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَلاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ✨
💠 «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست»
✍ «توفيق» در لغت به معناى موافق ساختن و هماهنگ نمودن است كه با معناى عرفى آن كاملاً سازگار است.
💢منظور از «توفيق» در اينجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن كارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پيدا كند و مجلس مناسبى تشكيل شود و خطيب دانشمند و باصفايى آن مجلس را اداره كند، گفته مى شود توفيق براى دعا حاصل شد.
🔹همچنين فراهم شدن اسباب مثلاً براى زيارت بيت الله يا كمك به محرومان يا فرا گرفتن علم و دانش تمام اينها توفيق ناميده مى شود
🔹و اگر امام عليه السلام مى فرمايد: بهترين رهبر توفيق است براى آن است كه توفيق، انسان را به راه حق و مسير اطاعت پروردگار مى كشاند و راهنماى خوبى براى نيكى ها و خوبى هاست.
✔️به هر حال شك نيست كه سرچشمه اصلى توفيق براى كارهاى خير ذات پاك پروردگار است،
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت هشتم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَ لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ✨
💠 «هيچ تجارتى مانند عمل صالح نيست.
✍ همه تاجران، براى سود تجارت مى كنند.
سودهاى مادى و دنيوى ناپايدار و در معرض زوال و فانى شدنى است
✔️ ولى عمل صالح كه سرچشمه ثواب ابدى اخروى است از هر تجارتى پرسودتر است.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌 قسمت نهم
❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد :
✨وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ ✨
💠 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست»
✍سودهاى مادى همه از بين مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است
همان گونه كه در قرآن كريم مى خوانيم:
✨مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق✨
🔹در واقع سود مادى همچون خواب و خيال است ولى سود معنوى واقعيتى است انكار ناپذير.
🔻اضافه بر اين، سود مادى حدى دارد;
دو يا چند برابر و حتى ممكن است گاهى ده برابر شود در حالى كه ثواب الهى به مقتضاى آيه شريفه
✨مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ…✨
گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است; سودى كه در هيچ تجارتى پيدا نمى شود.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت دهم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَلاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ✨
💠 «هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست.
✍ «ورع» در اصل به معناى پرهيز يا شدت پرهيز است و در لسان روايات به حد اعلاى تقوا اطلاق مى شود كه با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهيز مى كند بلكه از شبهات نيز دورى مى جويد. .
🔹در واقع شبهات حريم محرمات و همانند لبه پرتگاه است كه بيم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مى رود. بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كرده اند كه يكى از ديگرى برتر است:
🔹 نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مى شود.
🔹قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مى سازد كه به آن ورع صالحان مى گويند
🔹 و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مى ترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مى كند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است.
✔️قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجه اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مى گويند»
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت یازدهم
❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید :
✨وَلاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ✨
💠«هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست.
✍گرچه بسيارى از افراد، زهد را تنها در ساده زيستن و به لباس و غذا و مسكن قناعت نمودن و بى اعتنا به مقامات دنيوى بودن مى دانند;
🔹ولى از نظر امام علیه السلام مهم ترين زهد پرهيز از حرام است، هرچند زندگى انسان زياد ساده هم نباشد;
🔹 اگر همان زندگى از حلال باشد دارنده آن فرد زاهدى است و آن كس كه زندگى بسيار ساده اى دارد و در همان زندگىِ ساده اموال مشتبه و مشكوكى هست زاهد واقعى نيست. در اين كه زندگىِ ساده به ويژه هنگامى كه از هرگونه اموال شبهه ناك دور باشد مايه نجات از گناهان بسيارى و سبب توجه به ذات پاك پرودرگار است شكى نيست
✔️زهد اگر به اين معنا باشد كه انسان اضافه درآمد خود را به ديگران بدهد و به زندگى ساده اى قناعت كند يك فضيلت است ولى هرگاه اضافه درآمد خود را ذخيره كند و فايده آن به كسى نرسد چنين زهدى كاملاً بى ارزش خواهد بود.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
✨وَلاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ✨
💠«هيچ علم و دانشى همچون تفكر نيست.
📚 #حکمت ۱۱۳
@nahjol_balagheh_1
#شرح_حکمت ۱۱۳
📌قسمت دوازدهم
❣امیر المومنین _علیه السلام_می فرماید :
✨وَلاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ✨
💠«هيچ علم و دانشى همچون تفكر نيست.
✍كسانى كه تنها به حفظ عبارات ديگران و آنچه در روايات آمده بسنده مى كنند و درباره آن نمى انديشند علمشان چندان ثمرى ندارد و در واقع همچون دستگاه ضبط صوتى هستند كه مى تواند علوم زيادى را در خود جاى دهد;
🔹 ولى آنان كه اهل انديشه اند از جاى جاى آيات قرآن و روايات اسلام و كلمات بزرگان حقايقى كشف مى كنند كه راهنماى زندگى مادى و معنوى آن هاست و اگر تفكر نباشد و تنها به نقل علوم ديگران قناعت شود هرگز علوم، پيشرفت و نمو و بالندگى پيدا نمى كند.
✔️ به همين دليل در بعضى از احاديث كه هم از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله و هم از امير مؤمنان على عليه السلام رسيده، تفكر برترين عبادت شمرده شده است.
═══✙❆♡❆✙═══
💝 @nahjol_balagheh_1
═══✙❆♡❆✙═══
#نهج_البلاغه
✨وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ✨
💠 «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست»
📚 #حکمت ۱۱۳
@nahjol_balagheh_1