eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.7هزار دنبال‌کننده
191 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 «هيچ ميراثى همچون ادب نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت ششم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ مِيرَاثَ كَالاَْدَبِ✨ 💠هيچ ميراثى همچون ادب نيست. ✍«ادب» در اصل به معناى دعوت كردن است و از اين رو به سفره اى كه غذا در آن آماده مى كنند و افراد را به آن دعوت مى كنند «مأدبة» گفته مى شود و از آنجا كه رعايت احترام افراد در گفتار و رفتار و تواضع و استفاده از كلمات توأم با احترام سبب دعوت مردم به سوى انسان مى شود، مجموعه اين امور را «ادب» مى نامند 🔷در برابر آن بى ادبان كسانى هستند كه نه احترام اشخاص و نه احترام مجالس رعایت مى كنند و نه سخنان مناسبى در برخورد با اشخاص به كار مى برند. ✔️ به همين مناسبت «تأديب» به تعليم و تربيت و ياد دادن آداب اطلاق مى شود. 📚 ۱۱۳ ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هفتم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ قَائِدَ كَالتَّوْفِيقِ✨ 💠 «هيچ راهبرى همچون توفيق نيست» ✍ «توفيق» در لغت به معناى موافق ساختن و هماهنگ نمودن است كه با معناى عرفى آن كاملاً سازگار است. 💢منظور از «توفيق» در اينجا آماده بودن اسباب براى انجام دادن كارى است مثلا اگر انسان حال خوبى براى دعا پيدا كند و مجلس مناسبى تشكيل شود و خطيب دانشمند و باصفايى آن مجلس را اداره كند، گفته مى شود توفيق براى دعا حاصل شد. 🔹همچنين فراهم شدن اسباب مثلاً براى زيارت بيت الله يا كمك به محرومان يا فرا گرفتن علم و دانش تمام اينها توفيق ناميده مى شود 🔹و اگر امام عليه السلام مى فرمايد: بهترين رهبر توفيق است براى آن است كه توفيق، انسان را به راه حق و مسير اطاعت پروردگار مى كشاند و راهنماى خوبى براى نيكى ها و خوبى هاست. ✔️به هر حال شك نيست كه سرچشمه اصلى توفيق براى كارهاى خير ذات پاك پروردگار است، ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ تجارتى مانند عمل صالح نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هشتم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ تِجَارَةَ كَالْعَمَلِ الصَّالِحِ✨ 💠 «هيچ تجارتى مانند عمل صالح نيست. ✍ همه تاجران، براى سود تجارت مى كنند. سودهاى مادى و دنيوى ناپايدار و در معرض زوال و فانى شدنى است ✔️ ولى عمل صالح كه سرچشمه ثواب ابدى اخروى است از هر تجارتى پرسودتر است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌 قسمت نهم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَلاَ رِبْحَ كَالثَّوَابِ ✨ 💠 «هيچ سودى همچون ثواب الهى نيست» ✍سودهاى مادى همه از بين مى روند ولى ثواب الهى همواره باقى و برقرار است همان گونه كه در قرآن كريم مى خوانيم: ✨مَا عِنْدَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِنْدَ اللهِ بَاق✨ 🔹در واقع سود مادى همچون خواب و خيال است ولى سود معنوى واقعيتى است انكار ناپذير. 🔻اضافه بر اين، سود مادى حدى دارد; دو يا چند برابر و حتى ممكن است گاهى ده برابر شود در حالى كه ثواب الهى به مقتضاى آيه شريفه ✨مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللهِ…✨ گاه هفتصد برابر و گاه افزون بر آن است; سودى كه در هيچ تجارتى پيدا نمى شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠«هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست. 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت دهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ وَرَعَ كَالْوُقُوفِ عِنْدَ الشُّبْهَةِ✨ 💠 «هيچ پارسايى همچون پرهيز از شبهات نيست. ✍ «ورع» در اصل به معناى پرهيز يا شدت پرهيز است و در لسان روايات به حد اعلاى تقوا اطلاق مى شود كه با وجود آن نه تنها انسان از گناهان مسلم پرهيز مى كند بلكه از شبهات نيز دورى مى جويد. . 🔹در واقع شبهات حريم محرمات و همانند لبه پرتگاه است كه بيم لغزش در آن و سقوط در پرتگاه مى رود. بعضى از بزرگان «ورع» را به سه قسم تقسيم كرده اند كه يكى از ديگرى برتر است: 🔹 نخست ورع به معناى پرهيز از گناهان آشكار است كه انسان را از فسق خارج كرده و موجب عدالت و قبول شهادت اوست و آن، ورع تائبين ناميده مى شود. 🔹قسم ديگرى از آن، همان حالت پرهيزگارى است كه انسان را از شبهات دور مى سازد كه به آن ورع صالحان مى گويند 🔹 و قسم ديگرى از آن حالت پرهيزگارى است كه حتى از امور حلالى كه مى ترسد روزى او را به حرام بكشاند پرهيز مى كند و نام ورع متقين بر آن گذارده شده است. ✔️قسم ديگر، ورع به معناى صرف نظر كردن از آنچه غير خداست براى ترس از ضايع شدن ساعتى از عمر در امرى بيهوده (و آن درجه اعلاى ورع است) و به آن ورع صديقين مى گويند» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت یازدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ✨ 💠«هيچ زهد و پارسايى همچون بى اعتنايى به حرام نيست. ✍گرچه بسيارى از افراد، زهد را تنها در ساده زيستن و به لباس و غذا و مسكن قناعت نمودن و بى اعتنا به مقامات دنيوى بودن مى دانند; 🔹ولى از نظر امام علیه السلام مهم ترين زهد پرهيز از حرام است، هرچند زندگى انسان زياد ساده هم نباشد; 🔹 اگر همان زندگى از حلال باشد دارنده آن فرد زاهدى است و آن كس كه زندگى بسيار ساده اى دارد و در همان زندگىِ ساده اموال مشتبه و مشكوكى هست زاهد واقعى نيست. در اين كه زندگىِ ساده به ويژه هنگامى كه از هرگونه اموال شبهه ناك دور باشد مايه نجات از گناهان بسيارى و سبب توجه به ذات پاك پرودرگار است شكى نيست ✔️زهد اگر به اين معنا باشد كه انسان اضافه درآمد خود را به ديگران بدهد و به زندگى ساده اى قناعت كند يك فضيلت است ولى هرگاه اضافه درآمد خود را ذخيره كند و فايده آن به كسى نرسد چنين زهدى كاملاً بى ارزش خواهد بود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَلاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ✨ 💠«هيچ علم و دانشى همچون تفكر نيست. 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت دوازدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام_می فرماید : ✨وَلاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ✨ 💠«هيچ علم و دانشى همچون تفكر نيست. ✍كسانى كه تنها به حفظ عبارات ديگران و آنچه در روايات آمده بسنده مى كنند و درباره آن نمى انديشند علمشان چندان ثمرى ندارد و در واقع همچون دستگاه ضبط صوتى هستند كه مى تواند علوم زيادى را در خود جاى دهد; 🔹 ولى آنان كه اهل انديشه اند از جاى جاى آيات قرآن و روايات اسلام و كلمات بزرگان حقايقى كشف مى كنند كه راهنماى زندگى مادى و معنوى آن هاست و اگر تفكر نباشد و تنها به نقل علوم ديگران قناعت شود هرگز علوم، پيشرفت و نمو و بالندگى پيدا نمى كند. ✔️ به همين دليل در بعضى از احاديث كه هم از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله و هم از امير مؤمنان على عليه السلام رسيده، تفكر برترين عبادت شمرده شده است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ✨ 💠 «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت سيزدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ✨ 💠 «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست» ✍ عبادت، تنها رفتن به سراغ مستحبات و نيايش هاى طولانى و پرسوز و گداز نيست; 🔹 عبادت در درجه نخست آن است كه انسان واجبات خود را ادا كند; ✔️ اعم از پرداختن حقوق مردم و اداى حقوق مالى دينى و از همه مهم تر اداى حق الهى. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَلاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَالصَّبْرِ 💠«هيچ ايمانى مانند حيا و صبر نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت چهاردهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَالصَّبْرِ✨ 💠«هيچ ايمانى مانند حيا و صبر نيست» ✍«حيا» به معناى حالت بازدارنده اى است كه انسان را از رفتن به سراغ كارهاى زشت باز مى دارد. 🔹به بيان ديگر، حيا انقباض نفس در برابر زشتى هاست و «صبر» به معناى استقامت در برابر مشكلات است; خواه مشكلات اطاعت باشد يا ترك معصيت و يا مشكلات مصائب و سختى ها. ✔️ به يقين اگر حالت حيا نباشد، ايمان بر باد مى رود و اگر صبر و استقامت در برابر مشكلات نباشد ايمان ثبات و قرارى نخواهد داشت. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَلاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ✨ 💠«هيچ ارزش و اعتبارى (براى انسان) همچون فروتنى نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت پانزدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ✨ 💠«هيچ ارزش و اعتبارى (براى انسان) همچون فروتنى نيست» ✍بسيارند كسانى كه از نظر شرافت خانوادگى در حد مطلوبى هستند و خودشان نيز صفات برجسته اى دارند; ✔️ولى بر اثر تكبر و خودبرتربينى، در جامعه منفورند در حالى كه متواضعان هرچند حسب و نسب عالى نداشته باشند محبوب مردمند. 💢در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم كه به يارانش فرمود: ✨«إنَّ التَّواضُعَ يَزيدُ صاحِبَهُ رَفْعَةً فَتَواضَعُوا يَرْفَعْكُمُ اللّهُ✨ 🔹تواضع و فروتنى صاحبش را به مقام بالا مى رساند، بنابراين فروتنى كنيد تا خدا شما را بالا ببرد» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ 💠«هيچ شرافتى چون علم و دانش نيست» @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت شانزدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ✨ 💠«هيچ شرافتى چون علم و دانش نيست» ✍«شرف» به معناى شايستگى و عظمت و افتخار و نيكنامى است و به يقين، اين امور از طريق علم و دانش به دست مى آيد زيرا علم و آگاهى كليد همه افتخارات و ارزش هاى انسانى است و براى افراد نادان و جاهل جايى در جامعه انسانى وجود ندارد. 🔷قرآن مجيد و روايات اسلامى پر است از آيات و رواياتى كه در مدح و ستايش علم آمده است تا آنجا كه مركّب هاى نوك قلم دانشمندان از خون شهيدان برتر شمرده شده است. 💢در حديثى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه فرمود: ✨طََلْبتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِى الْعِلْمِ✨ 🔷 من به سراغ ارزش و شخصيت و شرف رفتم، آن را در علم و دانش يافتم». ✔️ بديهى است منظور از «علم» علوم و دانش هايى است كه يا جنبه معنوى دارد و يا دنياى انسان ها را سامان مى بخشد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ✨ 💠هيچ عزتى چون حلم نيست. 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هفدهم ❣امیر المومنین_علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ✨ 💠«هيچ عزتى چون حلم نيست» ✍حليم به كسى گفته مى شود كه در برابر افراد نادان و جاهل و بى ادب عكس العمل نشان نمى دهد 🔷همچنين مشكلات زندگى را تحمل مى كند و بر اثر سعه صدر و فكر بلند، آنها را در خود حل مى نمايد و در مقابل حوادث سخت، دست پاچه نمى شود و همين ها باعث عزت اوست و بسيار ديده شده كه مردم به حمايت افراد حليم در مقابل نادان برمى خيزند. ✔️افراد بردبار در نظر مردم عزيزند، زيرا سكوتشان در برابر افراد نادان، سبك سر و بى ادب بر عزت و شخصيتشان مى افزايد; ولى نابردباران در كوچك ترين مسائل درگير مى شوند و همين امر از عزت و احترامشان مى كاهد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ✨ 💠«هيچ پشتيبانى مطمئن تر از مشورت نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1