eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.8هزار دنبال‌کننده
192 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
✨وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ✨ 💠 «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت سيزدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ عِبَادَةَ كَأَدَاءِ الْفَرَائِضِ✨ 💠 «هيچ عبادتى همچون اداى فرايض و واجبات نيست» ✍ عبادت، تنها رفتن به سراغ مستحبات و نيايش هاى طولانى و پرسوز و گداز نيست; 🔹 عبادت در درجه نخست آن است كه انسان واجبات خود را ادا كند; ✔️ اعم از پرداختن حقوق مردم و اداى حقوق مالى دينى و از همه مهم تر اداى حق الهى. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَلاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَالصَّبْرِ 💠«هيچ ايمانى مانند حيا و صبر نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت چهاردهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَالصَّبْرِ✨ 💠«هيچ ايمانى مانند حيا و صبر نيست» ✍«حيا» به معناى حالت بازدارنده اى است كه انسان را از رفتن به سراغ كارهاى زشت باز مى دارد. 🔹به بيان ديگر، حيا انقباض نفس در برابر زشتى هاست و «صبر» به معناى استقامت در برابر مشكلات است; خواه مشكلات اطاعت باشد يا ترك معصيت و يا مشكلات مصائب و سختى ها. ✔️ به يقين اگر حالت حيا نباشد، ايمان بر باد مى رود و اگر صبر و استقامت در برابر مشكلات نباشد ايمان ثبات و قرارى نخواهد داشت. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَلاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ✨ 💠«هيچ ارزش و اعتبارى (براى انسان) همچون فروتنى نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت پانزدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَلاَ حَسَبَ كَالتَّوَاضُعِ✨ 💠«هيچ ارزش و اعتبارى (براى انسان) همچون فروتنى نيست» ✍بسيارند كسانى كه از نظر شرافت خانوادگى در حد مطلوبى هستند و خودشان نيز صفات برجسته اى دارند; ✔️ولى بر اثر تكبر و خودبرتربينى، در جامعه منفورند در حالى كه متواضعان هرچند حسب و نسب عالى نداشته باشند محبوب مردمند. 💢در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله مى خوانيم كه به يارانش فرمود: ✨«إنَّ التَّواضُعَ يَزيدُ صاحِبَهُ رَفْعَةً فَتَواضَعُوا يَرْفَعْكُمُ اللّهُ✨ 🔹تواضع و فروتنى صاحبش را به مقام بالا مى رساند، بنابراين فروتنى كنيد تا خدا شما را بالا ببرد» ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ 💠«هيچ شرافتى چون علم و دانش نيست» @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت شانزدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ شَرَفَ كَالْعِلْمِ✨ 💠«هيچ شرافتى چون علم و دانش نيست» ✍«شرف» به معناى شايستگى و عظمت و افتخار و نيكنامى است و به يقين، اين امور از طريق علم و دانش به دست مى آيد زيرا علم و آگاهى كليد همه افتخارات و ارزش هاى انسانى است و براى افراد نادان و جاهل جايى در جامعه انسانى وجود ندارد. 🔷قرآن مجيد و روايات اسلامى پر است از آيات و رواياتى كه در مدح و ستايش علم آمده است تا آنجا كه مركّب هاى نوك قلم دانشمندان از خون شهيدان برتر شمرده شده است. 💢در حديثى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه فرمود: ✨طََلْبتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِى الْعِلْمِ✨ 🔷 من به سراغ ارزش و شخصيت و شرف رفتم، آن را در علم و دانش يافتم». ✔️ بديهى است منظور از «علم» علوم و دانش هايى است كه يا جنبه معنوى دارد و يا دنياى انسان ها را سامان مى بخشد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ✨ 💠هيچ عزتى چون حلم نيست. 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هفدهم ❣امیر المومنین_علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ عِزَّ كَالْحِلْمِ✨ 💠«هيچ عزتى چون حلم نيست» ✍حليم به كسى گفته مى شود كه در برابر افراد نادان و جاهل و بى ادب عكس العمل نشان نمى دهد 🔷همچنين مشكلات زندگى را تحمل مى كند و بر اثر سعه صدر و فكر بلند، آنها را در خود حل مى نمايد و در مقابل حوادث سخت، دست پاچه نمى شود و همين ها باعث عزت اوست و بسيار ديده شده كه مردم به حمايت افراد حليم در مقابل نادان برمى خيزند. ✔️افراد بردبار در نظر مردم عزيزند، زيرا سكوتشان در برابر افراد نادان، سبك سر و بى ادب بر عزت و شخصيتشان مى افزايد; ولى نابردباران در كوچك ترين مسائل درگير مى شوند و همين امر از عزت و احترامشان مى كاهد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
✨وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ✨ 💠«هيچ پشتيبانى مطمئن تر از مشورت نيست» 📚 ۱۱۳ @nahjol_balagheh_1
۱۱۳ 📌قسمت هجدهم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَ لاَ مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ✨ 💠«هيچ پشتيبانى مطمئن تر از مشورت نيست» ✍هر انسانى فكرى و عقل و تشخيصى دارد; هنگامى كه عقول و افكار به يكديگر ضميمه شوند بسيار قوى تر عمل مى كنند، مسيرها روشن، موانع برطرف و نزديك ترين راه به مقصد غالباً معلوم مى شود و از اين طريق پشتيبانى مهمى براى هر فردى حاصل مى گردد. 🔷 همان گونه كه در نيروهاى جسمانى چنين است كه نيروى يك فرد همچون ريسمان باريكى است كه گسستن آن آسان است; ✔️ولى هنگامى كه نيروها به يكديگر ضميمه شد و طناب محكمى از آن تشكيل گرديد، به گفته شاعر: «چون به هم برتافتى اسفنديارش نگسلد». اين حكم در نيروهاى فكرى نيز كاملاً جارى است. 💢پایان شرح حکمت ۱۱۳ ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده به او ستم كرده است و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است 📚 ۱۱۴ @nahjol_balagheh_1
۱۱۴ ❣ امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨إِذَا اسْتَوْلَى الصَّلاَحُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ! وَإِذَا اسْتَوْلَى الْفَسَادُ عَلَى الزَّمَانِ وَأَهْلِهِ، فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الظَّنَّ بِرَجُل فَقَدْ غَرَّرَ✨ 💠«هنگامى كه صلاح و نيكى بر زمان و اهلش ظاهر گردد اگر كسى در اين حال گمان بد به ديگرى برد كه از او گناهى ظاهر نشده به او ستم كرده است و هنگامى كه فساد بر زمان و اهلش مستولى گردد هر كس گمان خوب به ديگرى ببرد خود را فريب داده است ✍اصل در جامعه اسلامى بر حسن ظن است، ولی این به زمانى است كه چهره اسلام در محيط نمايان باشد و غالب مردم راه صلاح بپويند; 🔷اما زمانى كه فساد، غالب بر زمان شد و اكثر مردم به راه خلاف مى روند حسن ظن نسبت به افراد سبب مى شود انسان خودش را فريب دهد و بايد جانب احتياط را نگه دارد تا گرفتار توطئه ها و مفسده ها نگردد. 🔷اين بدان معنا نيست كه انسان سوء ظن خود را به اشخاص آشكار سازد و آنها را متهم كند، بلكه منظور اين است كه بدون اين كه عكس العمل منفى كه سبب اهانت به مؤمن مى شود ظاهر سازد، در عمل جانب احتياط را از دست ندهد. ✔️ گاه افرادى كه در يك زمان زندگى مى كنند با هم متفاوتند; بعضى سوابق خوبى دارند كه بايد به آنها حسن ظن داشت و بعضى داراى سوابق سوءاند كه بايد درباره آنها جانب احتياط را رعايت كرد، بنابراین معیار , فساد تمام مردم زمان نیست ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠چگونه خواهد بود حال کسی که در بقای خود ناپایدار، ودر سلامتی بیمار است ، و در آنجا که اسایش دارد مرگ او فرا می رسد. 📚 ۱۱۵ @nahjol_balagheh_1
۱۱۵ ❣امیر المومنین علیه السلام در پاسخ سوالی که کسی از آن حضرت پرسید حال شما ای امیر المومنین علیه السلام چگونه است؟ می فرماید : ✨وَقِيلَ لَهُ(عليه السلام)كَيْفَ نَجِدُكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ فَقال(عليه السلام): كَيْفَ يَكُونُ حَالُ مَنْ يَفْنَى بِبَقَائِهِ، وَيَسْقَمُ بِصِحَّتِهِ وَيُؤْتَى مِنْ مَأْمَنِهِ✨ 💠«چگونه خواهد بود حال كسى كه با بقاى خود فانى مى شود و با سلامت خود بيمار مى گردد و در حالى (و در جايى) كه خود را در امان مى بيند مرگش فرا مى رسد» ✍دليل اينكه چگونه انسان با بقائش فانى مى شود روشن است، زيرا عمر انسان هر قدر طولانى باشد بالاخره محدود است و هر ساعتى كه از عمر او مى گذرد يك گام به پايان عمر و فنا نزديك تر مى شود درست مانند سرمايه دارى كه هر روز مبلغى از سرمايه خود را هزينه مى كند بى آنكه درآمدى به جاى آن داشته باشد كه درباره او مى توان گفت با استفاده از سرمايه اش، مفلس و تنگدست خواهد شد. 🔷اما اين كه انسان چگونه به سبب سلامتش بيمار مى شود از اين نظر است كه سلامتى انسان به سبب كار كردن منظم تمام دستگاه هاى بدن است; ولى همين كار كردن منظم آن را تدريجاً فرسوده مى كند و انواع اختلالات روى مى دهد و سرانجام از كار باز مى ايستد. ✔️راز اينكه چگونه انسان از محل امنش آسيب مى پذيرد آن است كه عوامل آسيب پذيرى در درون وجود خود انسان پنهان است. ناگهان با اختلالى كه در يكى از رگ هاى قلب يا مغز رخ مى دهد سكته قلبى يا مغزى به او عارض مى شود و او را نيمه جان مى سازد و يا به جهان ديگر مى فرستد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠«چه بسيارند كسانى كه به وسيله نعمتى كه به آنها داده شده غافل مى شوند 📚 ۱۱۶ @nahjol_balagheh_1
۱۱۶ 📌قسمت اول ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨ كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَيْهِ،✨ 💠«چه بسيارند كسانى كه به وسيله نعمتى كه به آنها داده شده غافل مى شوند ✍ «مستدرج» از ريشه «استدراج» به معناى چيزى را تدريجاً به سمت و سويى بردن آمده است. 🔸در قرآن مجيد اين تعبير در دو آيه (182 سوره «اعراف»، و 44 سوره «قلم») ذكر شده و مفهوم آن در هر دو مورد يكى است و آن اين كه كسى را مرحله به مرحله بدون اين كه خود متوجه شود در دام مجازات گرفتار كنند درست مثل اين كه كسى از بيراهه به سوى پرتگاه مى رود اما نه تنها او را از اين كار نهى نكنيم بلكه به دليل آنكه مستحق مجازات و كيفر است او را نيز تشويق كنيم. ناگهان به لب پرتگاه مى رسد و خود را در دام مجازات مى بيند، وحشت مى كند و راه بازگشت در برابر خود نمى بيند و از همان جا مى لغزد و در پرتگاه سقوط مى كند. 🔷خدا به افرادى كه طغيان را به اوج خود مى رسانند نيكى مى كند، نعمت مى بخشد، مقام مى دهد و ناگهان در ميان ناز و نعمت گرفتار مجازاتشان مى سازد، مجازاتى كه در آن حالت بسيار دردناك است. 🌷 در آيه 44 سوره «انعام» مى خوانيم: ✨فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَىْء حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُّبْلِسُونَ✨ 🔷هنگامى كه آنچه را به آن ها تذكر داده شده فراموش كردند ما درهاى همه گونه نعمت را بر آنها گشوديم تا زمانى كه (كاملاً) به آنچه به آنها داده شده بود خوشحال شدند. ناگهان آنها را به عذاب گرفتار ساختيم و يكباره نوميد شدند». ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠(چه بسيارند كسانى كه) به سبب پرده‌پوشى خدا بر آنها مغرور می گردند. 📚 ۱۱۶ @nahjol_balagheh_1
۱۱۶ 📌قسمت دوم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ،✨ 💠(چه بسيارند كسانى كه) به سبب پرده‌پوشى خدا بر آنها مغرور مى‌گردند ✍اشاره به كسانى است كه مورد آزمون الهى از طريق پرده پوشى خداوند نسبت به گناهان آنها قرار مى گيرند. 🔷خدا، ستار العيوب است و تا آن جا كه ممكن باشد بر گناهان بندگانش پرده مى افكند تا بيدار شوند و توبه كنند و به راه حق باز گردند ✔️ولى گروهى به عكس، مغرور مى شوند و از اين ستر الهى فريب مى خورند و بر شدت و كثرت گناه مى افزايند. با توجه به اين كه «چون كه از حد بگذرد رسوا كند» سرانجام پرده ها بالا مى رود و آنها رسواى خاص و عام مى شوند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠(چه بسيارند كسانى كه) بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مى‌خورند. 📚 ۱۱۶ @nahjol_balagheh_1
۱۱۶ 📌قسمت سوم ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨ وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ! ✨ 💠(چه بسيارند كسانى كه) بر اثر تعريف وتمجيد از آنان فريب مى‌خورند ✍اشاره به يكى ديگر از راه هاى نفوذ شيطان و هواى نفس در انسان است; گاه مردم از روى حسن ظن و گاه از طريق تملق و چاپلوسى به مدح و ثناى افرادى مى پردازند; 🔷ولى گاه آنها كه از حال خود باخبرند و وضع خود را با آنچه به صورت مدح و تمجيد گفته مى شود كاملاً متفاوت مى بينند بيدار شده و سعى مى كنند خود را با حسن ظن مردم موافق كنند، ✔️ گاهى با اين سخنان، فريب مى خورند و خود را مقرب درگاه الهى و در اوج فضيلت و اخلاق مى پندارند، در حالى كه در دام شيطان و هواى نفس گرفتارند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است. 📚 ۱۱۶ @nahjol_balagheh_1
۱۱۶ ❣امیر المومنین_ علیه السلام _می فرماید : ✨وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ✨ 💠خداوند هيچ كس را به چيزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترك عقوبت) آزمايش نكرده است»; ✍ اشاره به حال كسانى است كه خداوندِ حليم و غفور آنها را از طريق بخشيدن نعمت و گسترش روزى و مانند آن مى آزمايد شايد به پاس نعمت هاى الهى بيدار شوند و باز گردند; 🔷اين گسترش نعمت ها سبب غفلت و بى خبريشان شده و همچنان راه خطا را با شتاب ادامه مى دهند، ناگهان خدا آنها را گرفته و مجازات مى كند; مجازاتى كه بسيار دردناك است، 🔷 زيرا در ميان نعمت هاى الهى غوطه ور و سرگرم لذاتند كه در يك لحظه همه چيز دگرگون مى شود و همچون «قارون» كه با داشتن آن همه امكانات در اوج غرور و غفلت قرار داشت، گرفتار عذاب ناگهانى الهى شده و در يك لحظه همه چيز خود را از دست مى دهند. پایان حکمت ۱۱۶ ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 دو كس درباره من هلاك شدند: 🔻دوست غلو كننده 🔻و دشمن كينه توز 📚 ۱۱۷ @nahjol_balagheh_1