eitaa logo
شرح حکمت های علوی
2.7هزار دنبال‌کننده
191 عکس
1 ویدیو
0 فایل
ارتباط با ما : @f_vahidnia کپی با ذکر لینک مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۱۸ ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨إِضَاعَةُ الْفُرْصَةِ غُصَّةٌ✨ 💠«از دست دادن فرصت مايه غم و اندوه است» ✍ فرصت به معناى فراهم شدن اسباب انجام كارى است، زيرا بسيارى از كارها به ويژه كارهاى مهم نيازمند به مقدماتى است كه گاه از اختيار انسان بيرون است. 🔷هنگامى كه بر اثر پيش آمدهايى آن اسباب فراهم گردد بايد هرچه زودتر از آنها استفاده كرد و به مقصد رسيد، زيرا بسيار مى شود فرصت از دست رفته هرگز باز نمى گردد. ✔️جوانىِ انسان، فراغت، نشاط كار، صحت و سلامت همه از فرصت هايى است كه به سرعت مى گذرد و گاه به آسانى يا هرگز باز نمى گردد. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠دنیای حرام چون مار سمّی است ، پوست آن نرم ولی سمّ کشنده در درون دارد ، نادان فریب خورده به آن می گراید ، و هوشمند عاقل از آن دوری گزیند. 📚 ۱۱۹ @nahjol_balagheh_1
۱۱۹ ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨مَثَل الدُّنْیا کَمَثَل الْحَیَّه لَیِّن مَسُّها، والسَّم النَّاقِع فِی جَوْفِها، یَهْوِی إِلَیْها الْغِر الْجَاهِل، ویَحْذَرُها ذُو اللُّب الْعَاقِل.✨ 💠«دنیا مانند مار (خوش و خط و خال) است که به هنگام لمس کردن نرم به نظر مى رسد در حالى که سم کشنده در درون آن است (به همین دلیل) مغرورِ نادان به سوى آن مى رود و خردمند عاقل از آن حذر مى کند» ✍ طبیعت دنیا داراى این دو ویژگى ؛ ظاهرى فریبنده و باطنى خطرناک است; 🔷کاخ ها، زر و زیورها، لباس ها، غذاهاى رنگارنگ و عیش و نوش ها مظاهر جذاب دنیاست; ولى در درون، غفلت، بى خبرى از خدا ، آلوده شدن به انواع گناهان را براى به دست آوردن یا حفظ آن با خود دارد. 🔹 در مثال مورد نظر تضاد ظاهر و باطن دنیا با تمثیل به مار نشان داده شده که به هنگام لمس آن بسیار نرم و ملایم به نظر مى رسد و انسانِ بى خبر از لمس آن لذت مى برد در حالى که اگر یک لحظه غافل شود سم «ناقع» (سم قاتل و جان گدازى) که در درون این حیوان خطرناک است از طریق نیش آن به بدن انسان منتقل مى شود. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۲۰ 🔴 از امام عليه السلام در مورد قريش سؤال شد. امام عليه السلام فرمود: 💠 اما بنى مخزوم، گل هاى قبيله قريشند كه ما دوست داريم با مردانشان هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج كنيم، 🔸اما طايفه بنى عبد شمس، از همه بدانديش تر و بخيل ترند، 🔸اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه در دست داريم بخشنده تريم و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتر; 🔸جمعيت آنها بيشتر و مكرشان فزون تر و زشت ترند ✔️ و ما فصيح تر و دلسوزتر و زيباتريم. @nahjol_balagheh_1
۱۲۰ 🔴ويژگى هاى قبايل قريش 🔰 اين كلام حكيمانه در پاسخ كسى بيان شد كه از امام(ع) درباره ويژگى هاى قبايل قريش سؤال كرد ، امام علیه السلام نيز به سه قبيله معروف آنها («بنى مخزوم»، «بنى عبد شمس» و «بنى هاشم») اشاره كرد و ويژگى هاى روحى و جسمى آنها را بر شمرد و در واقع به عنوان يك روان شناس ماهر در عبارات كوتاهى سجاياى آنها را بررسى كرد. 👈نخست درباره طايفه قريش ـ از قبيله «بنى مخزوم» سخن مى گويد و مى فرمايد: ✨فَقَال أَمَّا بَنُو مَخْزُوم فَرَيْحَانَة قُرَيْش، نُحِب حَدِيث رِجَالِهِم، والنِّكَاح فِي نِسَائِهِم ✨ 💠«اما بنى مخزوم گل هاى قبيله قريش اند كه ما دوست داريم با مردانشان هم سخن شويم و با زنانشان ازدواج كنيم ✍ مخزوم» جد اين قبيله فرزند «يقظة بن مرة» بود. اين طايفه به پاكيزگى و برخورد خوب و حسن معاشرت معروف بودند. 🔸امام(ع) نيز همين اوصافشان را ستود نه اوصاف معنوى و اخلاقى ديگر را . و مى دانيم كه «ابو جهل» معروف، «وليد» و دودمان «مغيره» از دشمنان سرسخت اسلام از اين قبيله بودند كه شأن نزول بعضى از آيات قرآن مسائل مربوط به آنها را تشكيل مى دهد. ⚜️از جمله در شأن نزول آيات 11و12 سوره مدثر 🔻گفته اند كه اين آيات درباره «وليد بن مغيره» ى معروف است كه تصميم داشت با قرآن معارضه كند. ⚜️و آيه شريفه 49 سوره دخان 🔻 درباره «ابو جهل» نازل شده كه مذمت شديدى در اين آيات از هر دو به چشم مى خورد. ادامه دارد... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۲۰ 🔴ويژگى هاى قبايل قريش 🔰 سپس امام (ع) به سراغ معرفى طايفه «بنى عبد شمس» مى رود ✔️ كه «ابو سفيان»، «معاويه» و «بنى اميه» از اين قبيله اند، مى فرمايد: ✨وَأَمَّا بَنُو عَبْدِ شَمْس فَأَبْعَدُهَا رَأْيا، وأَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاء ظُهُورِهَا✨ 💠 «اما طائفه بنى عبد شمس از همه بدانديش تر و بخيل ترند» ✍ جمله «أَبْعَدُهَا رَأْياً» و «أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا» 🔻گاه به شكل مدح تفسير شده به اين گونه كه آنها داراى افكارى عميق و دورنگرند و نسبت به آنچه در اختيار دارند شجاعانه دفاع مى كنند 🔻 و گاه به صورت دو وصف مذموم تفسير شده ✔️ جمله «أَبْعَدُهَا رَأْياً» يعنى دورترين قبايل قريش از حقند 🔻و «أَبْعَدُهَا رَأْياً» و «أَمْنَعُهَا لِمَا وَرَاءَ ظُهُورِهَا» به اين معنا تفسير شده كه آنها بخيل ترين افرادند نسبت به چيزهايى كه در اختيار دارند. 🔹با توجه به شواهد و قراين تاريخى و وجود افرادى همچون «ابو سفيان»، «معاويه» و «بنى اميه» در ميان آنها، تفسير دوم مناسب تر به نظر مى رسد و جمله «امكر» و «انكر» كه بعدا خواهد آمد نيز شاهد اين مدعاست. 📝ادامه دارد... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
۱۲۰ 🔰 در ادامه امام علیه السلام از بنى هاشم ياد كرده، مى فرمايد: ✨وَأَمَّا نَحْن فَأَبْذَل لِمَا فِي أَيْدِينَا، وَأَسْمَح عِنْدالْمَوْت بِنُفُوسِنَا، وهُم أَكْثَر وأَمْكَر وأَنْكَر، ونَحْن أَفْصَح وأَنْصَح وأَصْبَح.✨ 💠 «اما ما (طايفه بنى هاشم) از همه آنها به آنچه در دست داريم بخشنده تر و به هنگام بذل جان از همه سخاوتمندتريم، جمعيت آنها بيشتر و مكرشان فزون تر و زشت ترند و ما فصيح تر و دلسوزتر و زيباتريم» ✍ فصاحت بنى هاشم نمونه بارز آن در پيغمبر اكرم و اميرمؤمنان (عليهما السلام) و خطبه هاى نهج البلاغه و نامه ها و كلمات قصار آن كاملاً نمودار است. 🔻دعاى عرفه امام حسين(عليه السلام) و دعاهاى صحيفه سجاديه نيز نمونه هاى ديگرى از اين فصاحت بى بديل است. 🔸خيرخواهى آنها درباره اسلام تا آنجا بود كه تا پاى جان ايستادند و همه چيز را براى حفظ اسلام در صحنه هايى همچون كربلا و غير آن فدا كردند. 🔸زيبايى صورت آنها در تواريخ كاملا منعكس است. 🔸بذل و بخشش آنان در زندگى امير مؤمنان كه هزار برده را با دسترنج خود آزاد كرد و در ركوع نماز انگشتر گران قيمتى را به سائل داد و آيه در مدح او نازل شد 🔸و در زندگى بانوى اسلام فاطمه زهرا(عليها السلام) كه پيراهن شب زفافش را به سائل تقديم كرد 🔸و در زندگى امام حسن(عليه السلام) كه در طول عمر خود چند بار تمام اموالش را ميان خود و نيازمندان تنصيف نمود ✔️و همچنين در زندگى امام صادق(عليه السلام) كه بخشى از اموال خود را به دست يكى از شيعيان سپرده بود تا اگر اختلافى در ميان شيعيان در باره مسائل مالى ببيند مبلغ مورد اختلاف را از اموال او بپردازد و ميان آنها صلح و صفا برقرار سازد معروف است. ( پايان) ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «اين دو عمل چقدر با هم متفاوتند: عملى كه لذتش مى رود و عواقب سوء آن باقى مى ماند و عملى كه زحمتش مى رود و اجر و پاداشش باقى است. 📚 ۱۲۱ @nahjol_balagheh_1
۱۲۱ ❣امیر المومنین _علیه السلام _می فرماید : ✨شَتَّانَ مَا بَيْنَ عَمَلَيْنِ عَمَل تَذْهَبُ لَذَّتُهُ وَتَبْقَى تَبِعَتُهُ وَعَمَل تَذْهَبُ مَؤُونَتُهُ وَيَبْقَى أَجْرُهُ. 💠چقدر اين دو عمل با هم متفاوتند: عملى كه لذتش مى رود و عواقب سوء آن باقى مى ماند و عملى كه زحمتش مى رود و اجر و پاداشش باقى است. ✍در ميان كارهاى نيك و بد و اعمال حسنه و سيئه ـ با اين كه هر كدام جنبه مثبت و منفى دارند ـ اين تفاوت آشكار ديده مى شود; 🔷 اعمال گناه آلود داراى لذتى موقتى و ناپايدار است كه به زودى زايل مى گردد ولى عواقب بد آن هم در دنيا و هم در آخرت دامان انسان را مى گيرد. مثلاً انسانى براى برخوردارى از لذتى آنى به شراب پناه مى برد. ممكن است اين ماده مخدر ساعتى او را از غم و اندوه تهى كند و در نشئه اى لذت بخش فرو برد; اما به زودى پايان مى يابد و آثار سوء آن در تمام اعضاى بدن او تدريجاً ظاهر مى شود و در آخرت نيز از شراب طهور بهشتى و نوشيدن آب كوثر محروم مى گردد. 🔷 ولى به عكس، انسانى كه به سراغ بندگى خدا مى رود و در ميدان جهاد با نفس و جهاد با دشمن حاضر مى شود، هر چند با مشكلاتى روبرو مى گردد; اما اين مشكلات تدريحا از بين مى رود و اجر و پاداش دنيوى و اخروى آن باقى مى ماند. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💝امیر المومنین علیه السلام می فرماید : 💠گويى مرگ در دنيا بر غير ما نوشته شده و گويى حق در آن بر غير ما واجب گشته و گويى اين مردگانى را كه مى بينيم مسافرانى هستند كه به زودى به سوى ما باز مى گردند 📚 ۱۲۲ @nahjol_balagheh_1
۱۲۲ ❣امیر المومنین علیه السلام در تشييع جنازه يكى از مؤمنان شركت داشت، صداى خنده بلند كسى را شنيد و فرمود: ✨وَتَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلاً يَضْحَكُ فَقَالَ(عليه السلام): كَأَنَّ الْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ، وَكَأَنَّ الْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ، وَكَأَنَّ الَّذِي نَرَى مِنَ الاَْمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيل إِلَيْنَا رَاجِعُونَ! 💠گويى مرگ در دنيا بر غير ما نوشته شده و گويى حق در آن بر غير ما واجب گشته و گويى اين مردگانى را كه مى بينيم مسافرانى هستند كه به زودى به سوى ما باز مى گردند ✍به يقين خنديدن كسى در تشييع جنازه آن هم با صداى بلند كه به گوش مولا على(عليه السلام)برسد نشانه نهايت غفلت و بى خبرى است كه در اين جهان دارد. به همين دليل امام با سه تشبيه به آن شخص و امثال او هشدار دارد: ⚜ تشبيه اول: 🔷كار تو مثل اين است كه گمان مى كنى مرگ مال ديگران است و تو حيات جاويدان دارى. روزى جنازه تو را نيز بر مى دارند و تشييع كنندگان تو را به سوى آرامگاه ابدى ات مى برند. آيا دوست دارى آن روز دوستانت در تشييع جنازه تو بخندند؟ ⚜تشبیه دوم: 🔷آيا «حق» ـ به معناى وظايف واجب و مسئوليت هاى الهى و وجدانى ـ مخصوص ديگران است و تو مستثنا هستى و يا اين كه تمام حقوق واجبه را ادا كرده اى و الان خوشحالى و مى خندى؟ ⚜تشبیه سوم: 🔷 آيا گمان مى برى تشييع جنازه مانند بدرقه مسافرانى است كه به زودى به سوى تو باز مى گردند؟ گرچه چند روزى رنج فراق را تحمل مى كنى ولى به هنگام بازگشت شادى زائد الوصفى جاى آن را پر مى كند؟ در حالى كه سفر مرگ، سفرى است كه هرگز بازگشتى در آن نبوده و نخواهد بود و رنج فراق و جدايى از عزيزان از دست رفته جاويدان است. با اين حال چه جاى خنديدن است. 📝ادامه دارد... ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
❣امیر المومنین علیه السلام می فرماید 💠«ما آنها را در قبرشان جاى مى دهيم و ميراث آنها را مى خوريم (و چنان غافل و بى خبريم كه) گويى بعد از آنها جاودانه مى مانيم» 📚 ۱۲۲ @nahjol_balagheh
۱۲۲ ❣️ امير المومنين _عليه السلام _در ادامه مي فرمايد : ✨نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ، وَنَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ، كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُم ✨ 💠«ما آنها را در قبرشان جاى مى دهيم و ميراث آنها را مى خوريم (و چنان غافل و بى خبريم كه) گويى بعد از آنها جاودانه مى مانيم» ✍ غافل از اين كه فردا نيز ديگران ما را در قبرهايمان جاى مى دهند و ميراثمان را در ميان خود تقسيم مى كنند و اين روند همچنان ادامه مى يابد ✔️ بنابراين از هم اكنون بايد به فكر آن روز باشيم نه اين كه خنده مستانه سر دهيم و همه اين واقعيت ها را به دست فراموشى بسپاريم. 🔰در پايان اين كلام حكمت آميز، امام (عليه السلام) فرمود: ✨ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظ وَوَاعِظَة، وَرُمِينَا بِكُلِّ فَادِح وَجَائِحَة!✨ 💠«بعد از اينها ما هر واعظ و اندرز دهنده اى را فراموش كرديم در حالى كه هدف مسائل سنگين و آفات نابود كننده قرار گرفتيم 💢 (با اين حال چه جاى غفلت و فراموشى است؟) ✍ بعضى از حوادث مانند موت (و يا بعضى آفت ها و بليه ها ) به عنوان واعظه از آن تعبير مى شود. زيرا مرگ اطرافيان به روشنى ما را اندرز مى دهد كه بيدار باشيد و به پايان زندگى خود و وظائفى كه در برابر آن داريد، بينديشيد به خصوص اين كه معلوم نيست فردا ، چه كسى از ما باشد و چه كسى نباشد. ( پايان ) ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 «خوشا به حال كسى كه در نزد خود كوچك و متواضع است ... » (و در نظر مردم بزرگ و عزيز) 📚 ۱۲۳ @nahjol_balagheh_1
۱۲۳ 📌قسمت اول ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨طُوبَى لِمَنْ ذَلَّ فِي نَفْسِهِ✨ 💠 «خوشا به حال كسى كه در نزد خود كوچك و متواضع است (و در نظر مردم بزرگ و عزيز)» ✍ اين كلام حكيمانه شرح كوتاه و پرمعنايى از صفات سعادتمندان خوش بخت است كه در ضمن هشت وصف بيان شده است. 🔹امام (عليه السلام) نخستين وصف را همان تواضع و فروتنى ذكر كرده است، زيرا مى دانيم تكبّر كه نقطه مقابل آن است سرچشمه انواع گناهان است. ✔️ نخستين معصيتى كه اتفاق افتاد ، تكبّر شيطان بود كه منشأ همه بدبختى ها براى خود و ديگران گرديد . ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 (خوشا به حال كسى كه) كسب و كار او پاك و حلال باشد 📚 ۱۲۳ @nahjol_balagheh_1
۱۲۳ 📌قسمت دوم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨ وَطَاب كَسْبُه ✨ 💠«و خوشا به حال كسى كه كسب و كار او پاك و حلال باشد» ✍ مى دانيم يكى از عوامل موفقيت و نشاط عبادت و استجابت دعا كسب حلال است تا آنجا كه در كتاب شريف كافى ج 2 ص 486 از امام صادق(عليه السلام) نقل شده است كه فرمود: 🌷«مَن سَرَّه أن يُسْتَجاب دَعْوَتُه فَلْيَطِب مَكْسَبَه; 🔷كسى كه خوشحال مى شود از اين كه دعايش مستجاب گردد بايد كسب خود را پاك و حلال كند». ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 (خوشا به حال كسى كه) باطن او پاك و صالح است. 📚 ۱۲۳ @nahjol_balagheh_1
۱۲۳ 📌قسمت سوم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَصَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ✨ 💠«خوشا به حال كسى كه باطن او پاك و صالح است» ✍🏻 صلاح باطن عبارت از خلوص نيت، پاكى فطرت و خيرخواهى براى همه انسان هاست. ✔️ از آنجا كه اعمال و اقوال انسان تراوشى از صفات درونى اوست، كسى كه درونى پاك داشته باشد اعمال و رفتار و اقوالش نيز پاك و شايسته است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 (خوشا به حال كسى كه) اخلاق او نيكو است. 📚 ۱۲۳ @nahjol_balagheh_1
۱۲۳ 📌قسمت چهارم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَ حَسُنَتْ خَلِيقَتُهُ✨ 💠«و خوشا به حال كسى كه اخلاق او نيكو است» ✍«خليقة» كه به معناى خلق و خوست دو گونه تفسير شده است: بعضى آن را به معناى خلق و خوى باطنى تفسير كرده اند كه اشاره به كسانى است كه باطنى پاك دارند و به كسى شر نمى رسانند. 🔷بعضى نيز آن را به معناى برخورد خوب و گشاده رويى با مردم تفسير كرده اند 🔷 معناى دوم مناسب تر به نظر مى رسد، زيرا در جمله قبل «صَلَحَتْ سَرِيرَتُهُ» به حسن باطن اشاره شده بود، بنابراين جمله مورد بحث اشاره به حسن ظاهر و برخورد خوب با مردم است. ✔️حُسن خلق به اندازه اى در اسلام اهميت دارد كه در بعضى از روايات، از پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله به عنوان «حُسْنُ الْخُلْقِ نِصْفُ الدّينِ» «نصف دين» معرفى شده است. ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 (خوشا به حال كسى كه) اموال اضافى خود را در راه خدا انفاق مى كند 📚 ۱۲۳ @nahjol_balagheh_1
۱۲۳ 📌قسمت پنجم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَأَنْفَق الْفَضْل مِن مَالِه✨ 💠«و خوشا به حال كسى كه اموال اضافى خود را در راه خدا انفاق مى كند» ✍ انفاق در راه خدا و كمك به نيازمندان از مهم ترين امورى است كه قرآن كريم و روايات اسلامى بر آن تأكيد فراوان كرده اند و اگر تنها آيات مربوط به انفاق، جمع آورى و تفسير شود، كتاب قابل توجهى خواهد شد. 🔷مثلا: خداوند در آيه ٢٦١بقره ،انفاق را به بذر پربارى تشبيه كرده كه در زمين مستعدى افشانده شود و از يك تخم، هفتصد تخم يا چند برابر آن عائد گردد . 🔸و در آيه اى ديگر، رسيدن به مقام والاى نيكوكارى را مشروط به انفاق از اموالى كه مورد علاقه انسان است كرده است: 🌸(لَن تَنَالُوا الْبِر حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّون ) 📖 ٩٢ آل عمران ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══
💠 (خوشا به حال كسى كه) از سخنان زايد زبانش را نگه مى دارد 📚 ۱۲۳ @nahjol_balagheh_1
۱۲۳ 📌قسمت ششم ❣️امير المومنين _عليه السلام _مي فرمايد : ✨وَأَمْسَك الْفَضْل مِن لِسَانِه✨ 💠«خوشا به حال كسى كه از سخنان زايد زبانش را نگه مى دارد ✍ سخنان زايد سخنان بى هدف و بى دليلى است كه انسان بر زبان جارى مى كند كه بسيارى از آنها آلوده به غيبت، تهمت، پخش شايعات و گناهان ديگر است. ✔️ به همين دليل در دستورات اسلامى، حفظ زبان يكى از مهم ترين نشانه هاى ايمان و اخلاق شمرده شده است ═══✙❆♡❆✙═══ 💝 @nahjol_balagheh_1 ═══✙❆♡❆✙═══