💠 شرح مختصر بر حکمت شماره 21 👇🏻🌸👇🏻
♻️ قسمت دوم ♻️
🔻 کم رویی با محرومیت همراه است🔻
✅ در جمله کوتاه و پرمعناى دوم مولا علی مى فرماید: «کم رویى با محرومیت همراه است»
(وَالْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ).
حیاء مانند هیبت دو معناى باارزش و ضد ارزش دارد : ⤵️
⚠️ حیاى ارزشمند آن است که انسان از هر کار زشت و گناه و آنچه مخالف عقل و شرع است بپرهیزد .
⚠️ حیاى ضد ارزش آن است که انسان از فراگرفتن علوم و دانش ها و یا سؤال کردن از چیزهایى که نمى داند یا احقاق حق در نزد قاضى و جز او اجتناب کند، همان چیزى که در عرف، از آن به کم رویىِ ناشى از ضعف نفس تعبیر مى شود.
‼منظور مولا علی (علیه السلام) در گفتار بالا همان معناى دوم است که انسان را گرفتار محرومیت ها مى سازد.
🌸 در حدیثى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: «الْحَیَاءُ حَیَاءَانِ حَیَاءُ عَقْل وَحَیَاءُ حُمْق فَحَیَاءُ الْعَقْلِ هُوَ الْعِلْمُ وَحَیَاءُ الْحُمْقِ هُوَ الْجَهْلُ .
‼شرم و حیا دو گونه است :
🔸️حیاى عاقلانه
🔸️ حیاى احمقانه
🔹️ حیاى عاقلانه از علم سرچشمه مى گیرد و حیاى احمقانه از جهل».
🌸در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این باره مى خوانیم: «مَنْ رَقَّ وَجْهُهُ رَقَّ عِلْمُهُ ؛ افراد کم رو کم دانش اند».
🕊 با ما نهج البلاغه ای شوید 👇🏻🌸👇🏻
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
♡@NAHJOLBALAGEHALI ♡
╚═══๑♥️⃝⃖⸙ᬼ ᬼ⃝⃖♥️๑═══╝
💠 شرح مختصری برحکمت شماره 21👇🏻🌸👇🏻
♻️ قسمت سوم♻️
🔸️ استفاده از فرصتها🔸️
✅ مولا علی (ع) در سومین جمله حکمت آمیز به اهمّیّت استفاده از فرصت ها پرداخته و مى فرمایند : «فرصت ها همچون ابر در گذرند، ازاین رو فرصت هاى نیک را غنیمت بشمارید (و پیش از آن که از دست برود از آنها استفاده کنید» (وَالْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ، فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَیْرِ).
‼منظور از فرصت، آماده شدن کامل اسباب کار خوب است مثل این که تمام مقدمات جهت تحصیل علم براى کسى فراهم گردد ؛ هم تن سالم دارد، هم هوش و استعداد، هم استاد لایقى آماده تدریس او و هم فضاى آموزشى خوبى در اختیار اوست که در عرف نام آن را فرصت مى گذارند و از آنجایى که فرصت ها ترکیبى از عوامل متعددى است و هر کدام از این عوامل ممکن است بر اثر تغییراتى زایل شود از این رو فرصت هازودگذرند.
لذا درحدیث دیگرى ازهمان امام(ع)مى خوانیم:
«الْفُرْصَةُ سَرِیعَةُ الْفَوْتِ بَطِیئَةُ الْعَوْدِ ؛ فرصت با سرعت از دست مى رود و به زحمت به دست مى آید».
‼به همین دلیل روایات فراوانى در باب «اغتنام فرصت» آمده است و به ما دستور داده اند فرصت ها را غنیمت بشمریم، چرا که ترک آن اندوه بار است.
‼امیرمؤمنان على(علیه السلام) در نامه ۳۱ نهج البلاغه در ضمن وصایایى که به فرزند دلبندش امام مجتبى(علیه السلام) مى کند مى فرماید: «بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً; به سراغ استفاده از فرصت برو (پیش از آنکه از دست برود و) مایه اندوه گردد».
⚠️ به هر حال تمام مواهب الهى که در دنیا نصیب انسان مى شود فرصت هاى زودگذرند ؛ جوانى، تندرستى، امنیت، آمادگى روح و فکر، بلکه عمر و حیات انسان همگى فرصت هاى زودگذرى هستند که اگر آنها را غنیمت نشمریم و بهره کافى نگیریم نتیجه اى اندوهبار خواهد داشت.
🕊 با ما نهج البلاغه ای شوید 👇🏻🌸👇🏻
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@NAHJOLBALAGEHALI
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯
سرگشته ی مسیر عبور برادری
تو از تمام فاطمیان، زینبی تری
آرام و باوقار و صمیمی و چاره ساز
الحق که نور دیده ی موسی بن جعفری
الحق که خون فاطمه جوشیده در رگت
الحق که ماده شیری از اولاد حیدری
بی تاب و بی قرار سوی طوس آمدی
گفتی امام را ز غریبی در آوری
گفتی دلت هوایی کوی رضا شده ست
چون آهوی شکسته دلی، چون کبوتری
کردی نزول و قم به قدومت مدینه شد
معصومه ای و نایب زهرای اطهری
🌷23 ربیع الاول سالروز #ورود_حضرت_معصومه_به_شهرمقدس_قم گرامی باد.
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@NAHJOLBALAGEHALI
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯
حکمت شماره 22 (حق ولایت).mp3
7.75M
#حکمت_بیست_و_دوم
🔸️حق ولایت
🔹️از نگاه امیرالمومنین(علیه السلام)
🔊به بیان #حجتالاسلام لشنی زند (حفظه الله)
#پیشنهاد دانلود🔥🔥
🔹️🔸️🍃🌺🍃🔸️🔹️
🕊باما #نهج_البلاغه ای شوید🙂👇
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@NAHJOLBALAGEHALI
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯
💠 پای درس نهج البلاغه _حکمت 22👇🏻🌸👇🏻
🔸️ حق ولایت
🔹️ قال مولا علی علیه السلام :
✅ لَنَا حَقٌّ ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى .
✅ امام(علیه السلام) فرمود:
ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) و الاّ (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد.
‼ سید رضى در ادامه این سخن مى گوید: «هذا مِنْ لَطیفِ الْکَلامِ وَفَصیحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلاّءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّدیفَ یَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعیرِ کَالْعَبْدِ وَالاْسیرِ وَمَنْ یَجْرى مَجْراهُما).این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها.»
🕊 با ما نهج البلاغه ای شوید 👇🏻🔻👇🏻
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
•┈••✾◆✦ ✧ ✦◆✾••┈•
@NAHJOLBALAGEHALI
•┈••✾◆✦ ✧ ✦◆✾••┈•
⚘؛ ﷽؛ ⚘
💌نامه حضرت پدر
نامه ای برای تو..
که عزیزتر از جانم هستی
فرزندم: 🔻
🔅اگر در فهمیدن چیزی از اوضاع عالم دچار شبهه شدی، آن را به جهل خودت حواله بده؛ زیرا ابتدا جاهل به دنیا آمدی
وبعد،]آهسته آهسته] دانا شدی
چقدر زیاد است مطالبی که تو درباره آن ها جهل داری واندیشه ات درباره آن ها سرگردان وحیران است ودر آینده به آن ها آگاهی وبصیرت پیدا خواهی کرد!
🍃پس به خدا تمسک کن که تو را آفرید
روزی داد ودر اندامت اعتدال ایجاد کرد
بزرگی تو فقط برای او💜
ومیل ورغبت فقط به او
وترس ونگرانی ات نیز فقط از او باشد
📗 #نهج_البلاغه. نامه ۳۱
╔🌸🍃🌸═════🌸╗
@NAHJOLBALAGEHALI
╚🌸════🌸🍃🌸═╝
🌸🍃🌸✿﷽✿🌸🍃🌸
🔰 شرح مختصری بر حکمت شماره 22👇🏻🔻👇🏻
♻️قسمت اول♻️
🔹️حق ولایت🔹️
✅ این جمله حکمت آمیز خواه مقارن ایام سقیفه گفته شده باشد یا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود.
مولا علی(ع) مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد»(لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى).
‼با توجه به این که «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است مفسران در این که منظور از این تشبیه چیست، احتمالاتى داده اند:
‼مرحوم سیّد رضى مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها».
‼ تفسیر دیگر اینکه منظور این است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت.
‼ تفسیر سوم این که اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد.
‼ این احتمال نیز بعید نیست که هر سه تفسیر در مفهوم کلام امام جمع باشد به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم.
🕊 با ما نهج البلاغه ای شوید 👇🏻🔻👇🏻
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@NAHJOLBALAGEHALI
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯
💠آیت الله بهاءالدینی (ره)
✅ لذات روحانی نصیب چشم و گوش هرز نمی شود ، و باید خود را اصلاح کرد .
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@NAHJOLBALAGEHALI
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯