🌺 #فضائل_امام_علی_علیه_السلام 🌺
⏪ یا علی(ع) نگرانم که تو را خدا نامند.(در منابع اهل سنت)
❇️حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در منقبت امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند:
⚛یَا عَلی (ع)، لَوْ لاَ أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي، مَا قَالَتِ اَلنَّصَاٰرَى فِي اَلْمَسِيحِ اِبْنِ مَرْيَمَ، لَقُلْتُ فِيكَ اَلْيَوْمَ، مَقَالاً لاَ تَمُرُّ بِمَلَإٍ إِلاَّ، أَخَذُوا اَلتُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْك:
❇️«یا علی(ع) اگر نگران این موضوع نبودم که عدهای از امت من، آنچه را که مسیحیان در مورد حضرت مسیح میگویند (که عیسی خدا ست)، درباره تو هم بگویند، امروز در وصف تو سخنی میگفتم، که از هرجا گذر کنی، خاک زیر پای تو را برای تبرک و طلب شفا برگیرند.»
📚آدرس فقط از منابع اهل سنت:👇
📚کنوز الحقائق، ص ۱۸۸.
📚الانتصار، ج ۶، ص ۲۲۹.
📚کفایت الطالب، ص ۲۳۲.
📚کنز العمال، ج ۶، ص ۴۰۰.
📚مناقب الخوارزمی، ص ۳۱۱.
📚ینابیع المودة، ج ۱، ص ۳۹۱.
📚مجمع الزوائد، ج ۹، ص ۱۳۱.
📚مناقب ابن مغازلی، ص ۳۰۴.
📚بلوغ الارب و کنوز الذهب، ص ۶۶.
📚معجم الکبیر طبرانی، ج ۱، ص ۳۲۰.
📚مسند احمد بن حنبل، ج ۱، ص ۱۶۰.
📚علل الحدیث ابیحاتم، ج ۱، ص ۳۱۳.
📚تاریخ دمشق ابن عساکر، ج ۱، ص ۲۲۶.
📚شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید، ج ۱۸، ص ۲۸۲
•┈••✾◆☀️✧☀️◆✾••┈•
@NAHJOLBALAGEHALI
•┈••✾◆☀️✧☀️◆✾••┈•
🌺 #حکمتانه 🌺
🔴 پرهیز از تجاوز به حقوق دیگران
💠 #امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
✅ امام علیه السلام این سخن حکمت آمیز را در پاسخ کسى مى گوید که از آن حضرت پرسید چرا شما در گرفتن حق خود در امر امامت شتاب نکردید.
👈 امام علیه السلام در پاسخ مى فرماید:
🔻لاَ یُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِیرِ حَقِّهِ، إِنَّمَا یُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَیْسَ لَهُ.
🔻براى انسان عیب نیست که حقش به تأخیر افتد. عیب آن است که چیزى را که حقش نیست بگیرد.
✍ #شرح_حکمت:
البته شک نیست که تأخیر امام علیه السلام در مسئله امامت ـ که از یک سو نص رسول اکرم صلى الله علیه وآله بر خلافت آن حضرت در داستان غدیر و غیر آن بود و از سوى دیگر افضلیت آن حضرت نسبت به تمام صحابه که جاى انکار براى هیچ فرد منصفى نیست ایجاب مى کرد که آن حضرت خلیفه بلا فصل پیامبرصلى الله علیه وآله باشد ـ بدین رو بود که آن حضرت حق خود را در مسئله امامت که در واقع حق مسلمانان است مطالبه کرد; اما مخالفان دست به دست هم دادند و او را از رسیدن به آن حق محروم نمودند.
🔴عیب واقعى این است❗️
✍بنابراین ایراد کسانى که مى گویند: «امامت حق شخصى نبود که حضرت از آن چشم بپوشد، بلکه حق مردم بود و تأخیر در مطالبه چنین حقى روا نیست» پاسخش روشن است و آن این که تأخیر مزبور در واقع از ناحیه امام علیه السلام نبود، بلکه از ناحیه کسانى بود که سال ها براى رسیدن به آن نقشه ها کشیده بودند و حتى زمانى که رسول اکرم صلى الله علیه وآله مى خواست در آستانه وداع با دار دنیا نامه اى بنگارد و این حق را تثبیت کند آنها مانع شده و نسبت هاى بسیار ناروایى به ساحت قدس
✔️ پیامبرصلى الله علیه وآله دادند که داستان اسف انگیزش در تمام کتاب هاى اهل سنت و شیعه آمده است. مقایسه این دو با یکدیگر (تأخیر حق و گرفتن ناحق) و ترجیح اول بر دومى کاملاً روشن است، زیرا گرفتن ناحق گناه قطعى است در حالى که تأخیر حق چه شخصى باشد و از ناحیه خود انسان تأخیر بیفتد و چه حق مردم باشد و از ناحیه دشمنان به تأخیر افتد، چیزى نیست که بر انسان عیب به شمار آید.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت166
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
@NAHJOLBALAGEHALI
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
🌺 #فضائل_امام_علی_علیه_السلام 🌺
✅ کنز جوامع الفوائد و تأویل الآیات الظاهرة:
🔻با حذف إسنادها از جابر بن عبدالله رضی الله عنه روایت شده.
🔻 گفت: امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام را دیدم که خارج از کوفه بود، پشت سر او رفتم تا اینکه به قبرستان یهودیان رسید، در وسطش ایستاد و ندا داد: ای یهود ای یهود، از دل قبر به او پاسخ دادند: لبّیک لبّیک مطلایخ – منظورشان ای سرور ما بود – گفت: عذاب را چگونه میبینید؟ گفتند: به سرکشی کردنمان نسبت به تو مانند هارون، ما و هر کس که تو را نافرمانی کرد تا قیامت در عذاب هستیم، سپس فریادی زد که نزدیک بود آسمانها دگرگون شود از ترس آنچه دیدم بیهوش با صورت افتادم، وقتی به هوش آمدم امیرالمؤمنین علیه السلام را بر تختی از یاقوت سرخ دیدم و بر سرش تاجی از جواهر بود، لباسهای سبز و زرد رنگی بر تن داشت و صورتش مانند قرص ماه بود، گفتم ای سرورم این مُلکی بزرگ است، گفت: بله ای جابر ملک ما از ملک سلیمان بن داود بزرگتر و قدرتمان از قدرت او بیشتر است، سپس بازگشت و وارد کوفه شدیم، پشت سر او وارد مسجد شدم، گام بر میداشت و میگفت: نه، به خدا هرگز چنین نمی کنم و نه، به خدا هرگز چنین نخواهد بود، گفتم: ای سرورم با چه کسی صحبت میکنی و چه کسی را خطاب قرار میدهی؟ من کسی را نمی بینم، گفت: ای جابر برهوت بر من آشکار شد اولی و دومی را دیدم که داخل تابوت در برهوت عذاب میشوند و مرا صدا میزنند: ای اباالحسن ای امیرالمؤمنین ما را به دنیا بازگردان تا به فضیلت تو و ولایتت اعتراف کنیم، گفتم: نه، به خدا این کار را نمی کنم، نه به خدا هرگز چنین نخواهد شد، سپس این آیه را خواند: « وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ وَ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ » -. انعام / ۲۸ -
📚ترجمه #بحار_الانوار ج۴۱ ص۲۲۲
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
@NAHJOLBALAGEHALI
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
🌺 #حکمتانه 🌺
🔴 زمان خوش گمانی و بدگمانی
💠 #امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
✅ إِذَا اسْتَوْلَي الــصَّلَاحُ عَلَي الـزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الـــظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ وَ إِذَا اسْتَوْلَي الْفَسَادُ عَلَي الــــــزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الــــــــظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ .
🔻هرگاه نيكوكاري بر روزگار و مـردم آن غـالب آيد، اگر كسي به ديگري گمان بد بـرد كـه از او عـمل زشتي سرنزده، ستمكار است،
و اگـر بـدي بر زمانه و مردم آن غالب شود، و كسي به ديـگري خـوش گمـان باشـد، خـود را فـريب داد.
📘 #نهج_البلاغه #حکمت114
🤲 #اللهمعجلالولیکالفرج
❄ #ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
•┈••✾◆☀️✧☀️◆✾••┈•
@NAHJOLBALAGEHALI
•┈••✾◆☀️✧☀️◆✾••┈•
حکمت ۱۰۵.m4a
7.59M
ـ ـ ـ ـ ـ ⇆ㅤ◁ㅤ ❚❚ㅤ ▷ㅤ↻ـ ـ ـ ـ ـ
🔸️ #حکمت شماره ۱۰۵
🔹️ تکالیف الهی
🔻 از نگاه امام امیر المومنین علیه السلام
🔊 #حجت_الاسلام_و_المسلمین_لشنی_زند
🔥 #پیشنهاد_دانلود
‼ #بسیار_زیبا_و_شنیدنی
🕊 #ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@NAHJOLBALAGEHALI
┗━━━🍂━
💠 پای درس نهجالبلاغه حکمت شماره 105 👇🏻🌺👇🏻
✅ قال مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام:
🔻إِنَّ اللهَ افْتَرَضَ عَلَيْكُمُ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا، وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلاَ تَعْتَدُوهَا، وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا وَسَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَلَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلاَ تَتَكَلَّفُوهَا.
✅ امیرالمومنین امام علی علیه السلام:
همانا خداوند فرائضى بر شما واجب كرده است آنها را تباه نکنید و برايتان حدودى معين كرده، از آن حدود تجاوز مكنيد شما را از چيزهايى نهى كرده است حرمت آن را مشکنید و نسبت به چیزهایی سکوت کرده است و آن ها را از روى فراموشى رها نکرده است پس خود را درباره آن ها به زحمت نیندازید.
😊 #ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@NAHJOLBALAGEHALI
┗━━━🍂━
🌺 #حکمتانه 🌺
🔴 ضرر حقیقی، تضاد عقل و نفس
💠 #امیرالمومنین_علی_علیه_السلام
✅ قال الامام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام: لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ.
🔻مردم چیزی از کار دینشان را برای اصلاح دنیای خود، رها نمی کنند مگر اینکه خداوند بر آنها چیزی را پر ضررتر از آن چه که از دینشان ترک کرده اند، می گشاید.
✍🏻 #شرح_حکمت :
🔻دنیا، بستر رسیدن به آخرت است و دین هم قانون تکامل در بستر دنیا است لذا تمام نیازهای زندگی انسان در دنیا را لحاظ فرموده است. پس پایبندی به دین در واقع موجب بهره مندی از دنیا نیز هست و ترک دین و قوانین دینی موجب خسران دنیا و آخرت است.
‼️ پس؛ به خیال اصلاح دنیایمان از دین خود ناقص نکنیم.
📚 #نهج_البلاغه #حکمت106
🤲 #اللهمعجلالولیکالفرج
❄ #ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
@NAHJOLBALAGEHALI
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
😊 #شگفتیهاینهجالبلاغه
🔴 گروه
✅ سخنی كه امام درباره دوستان و دشمنان خویش فرمود :
بزودی دو گروه درباره من نابود میشوند ، دوستی كه در دوستی من زیاده روی كند و به راه غیر حق كشانده شود و دشمنی كه در دشمنیش از حد بگذرد و بباطل رود و بهترین مردم درباره من كسانی هستند كه راه میانه را برگزینند و بر آن راه روند ، راه شهرهای بزرگ را در پیش گیرید ، زیرا دست خداوند بهمراه اجتماع است .
سخنی دیگر از امام درباره این دو گروه درباره من دو مرد ، هلاك شدند ، دوستداری كه در دوستی من مبالغه ورزد و دشمنی كه مقام من را ناچیز بشمارد .
پس از بازگشت صفین ، خبر مرگ سهل بن حنیف انصاری كه از یاران وفادار امام و مدافعان راه حق بود به امام رسید و حضرت چنین فرمود :
اگر كوهی مرا دوست بدارد از هم شكافته میشود.
❄ #ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
@NAHJOLBALAGEHALI
═══✙ ❆♡❆ ✙═══
🌺 #فضائل_امام_علی_علیه_السلام 🌺
✅ از حبّة العُرَنی، گفت:
🔻 تا ظهر با امیرالمؤمنین علیه السلام بیرون رفتیم در وادی السلام ایستاد گویی که او مخاطب اقوامی است، با ایستادن او ایستادم تا اینکه خسته شدم، سپس نشستم تا اینکه ملول گشتم، سپس برخاستم و دچار همان شدم که بار اول شدم، سپس نشستم تا اینکه خسته شدم، برخاستم و ردایم را جمع کردم و گفتم: ای امیرالمؤمنین به خاطر ایستادن طولانی دلم برای شما سوخت، زمانی استراحت کنید، سپس رداء را پهن کردم تا روی آن بنشیند، فرمود: ای حبّه آن نیست مگر گفتگو و همدمیِ مؤمنی، گفت: گفتم: ای امیرالمؤمنین آنها نیز این چنین هستند؟ فرمود: بله اگر برای تو آشکار میشد میدیدی که دسته دسته پاهای خود را جمع کرده و نشسته اند و با هم سخن میگویند، گفتم: جسم هستند یا روح؟ فرمود: روح هستند، مؤمنی نیست که در مکانی از زمین بمیرد مگر اینکه به روح او گفته شود: به وادی السلام ملحق شو و آن مکانی از بهشت است -. فروع الکافی (بخش سوم از چاپ جدید) ص۲۴۳
📚ترجمه #بحار_الانوار ج۴۱ ص۲۲۴
•┈••✾◆☀️✧☀️◆✾••┈•
@NAHJOLBALAGEHALI
•┈••✾◆☀️✧☀️◆✾••┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نفس کشیدنِ بی مِهر تو حرامم باد
علی (ع) است ذکر دم من و بازدم حیدر (ع)
تـاصبـحقیـامتݪعنت..⚔
#فتنه_گرگیج
کانالرسمینهجالبلاغهامامعلیعلیهالسلام🥀
♡j๑ïท🌱↷
『@NAHJOLBALAGEHALI 』
『#حُب_علیُ_آلِ_علی_نشانگر_حلالزادگی 』:
چهار توییت در جواب #گرگیج ملعون
✍🏻 حسین دارابی
#امام_جمعہ_هاشونم_سواد_کافے_و_ندارن😏
#فتنه_گرگیج
کانالرسمینهجالبلاغهامامعلیعلیهالسلام🥀
♡j๑ïท🌱↷
『@NAHJOLBALAGEHALI 』
یکی از ابعاد جهاد تبیین صدیقه طاهره سلام الله علیها در ماجراهای سقیفه و غصب فدک و ... اقدامات مهمی است که آن بزرگوار برای روشن شدن حقیقت و عدم صلاحیت غاصبان حکومت وقت، برای تمام نسلها و قرون انجام دادهاند.
از جملهی آنها احتجاج حضرت به مسألهی میراث نبوی صلّی الله علیه و آله و سلّم است. جریان خلافت در این مرحله (مرحلهی احتجاج به میراث) مجبور میشود ادعا کند که منع فدک و... دستوری نبوی است.
در این مسئله ادعا میشود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در زمان حیات خود تصریح نمودهاند که هیچ میراثی از خود بر جای نمیگذارند و این حکمی اختصاصی ادعا شده است و اکثریت امت از جمله همسران ایشان این مسأله را شنیدهاند.
حال با توجه به اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها، فدک و... را مطالبه نمودند و در جای دیگر نیز همسران رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم میراث خود را طلب کردند، دستگاه خلافت ناگزیر شده است که برای تبرئه و تطهیر عمل خلیفه، تمام مدعیان میراث را کسانی معرفی کند که با وجود آگاهی به عدم استحقاق، آن را از حاکمیت خواستهاند و پافشاری کردهاند. (معاذالله)
این مسأله ابعاد متعددی دارد که در این نوشتار یکی از آنها مطرح میگردد.
در منابع متعدد مکتب خلفا از جمله در صحیح بخاری، جسارتی شنیع و کلامی قبیح به همسران رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم نسبت داده شده و آنها را به چشمداشت به بیت المال متهم ساختهاند.