.
«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ ۖ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ ۚ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ ۖ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ
زنان ناپاک از آنِ مردان ناپاکند،
و مردان ناپاک از آنِ زنان ناپاک. و زنان پاک از آن مردان پاکند، و مردان پاک از آن زنان پاک! اینان از آنچه که (ناپاکان) به آنان نسبت مى دهند مبرّا هستند. و براى آنان
آمرزش (الهى) و روزى پرارزشى است.
(نور/26)
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیات ۲۱ الی ۲۵ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی ↩️ آیه بعد، چگون
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
💫 نوریان مر نوریان را طالبند!...
آیه فوق، در حقیقت تعقیب و تأکیدى بر آیات افک، و آیات قبل از آن است و بیان یک سنت طبیعى در جهان آفرینش مى باشد، که تشریع نیز با آن هماهنگ است.
مى فرماید: زنان خبیث و ناپاک از آن مردان خبیث و ناپاکند، همان گونه که مردان ناپاک، تعلق به زنان ناپاک دارند (الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ).
و در نقطه مقابل نیز زنان طیب و پاک به مردان طیب و پاک تعلق دارند، و مردان پاک و طیب از آن زنان پاک و طیبند (وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبِینَ وَ الطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّباتِ).
و در پایان آیه، به گروه اخیر یعنى مردان و زنان پاکدامن اشاره کرده مى گوید: آنها از نسبت هاى نادرستى که به آنان داده مى شود مبرا هستند (أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمّا یَقُولُونَ).
و به همین دلیل آمرزش و مغفرت الهى و همچنین روزى پر ارزش در انتظار آنها است (لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَرِیمٌ).
* * *
نکته ها:
۱ ـ خبیثات و خبیثون کیانند؟
در این که: منظور از خبیثات و خبیثین و همچنین طیبات و طیبین در آیه ؤ مورد بحث، کیست؟ مفسران بیانات مختلفى دارند:
۱ ـ گاه گفته شده: منظور سخنان ناپاک، تهمت، افترا و دروغ است که تعلق به افراد آلوده دارد، و به عکس سخنان پاک، از آن مردان پاک و با تقوا است، و از کوزه همان برون تراود که در او است .
۲ ـ گاه گفته مى شود: خبیثات به معنى سیئات و مطلق اعمال بد و کارهاى ناپسند است که برنامه مردان ناپاک است و به عکس حسنات تعلق به پاکان دارد.
۳ ـ خبیثات و خبیثون اشاره به زنان و مردان آلوده دامان است، به عکس طیبات و طیبون که به زنان و مردان پاکدامن اشاره مى کند و ظاهراً منظور از آیه همین است، زیرا قرائنى در دست است که معنى اخیر را تأیید مى کند:
الف ـ این آیات به دنبال آیات افک و همچنین آیه: الزّانِی لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَ الزّانِیَةُ لا یَنْکِحُها إِلاّ زان أَوْ مُشْرِکٌ وَ حُرِّمَ ذلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ آمده و این تفسیر هماهنگ با مفهوم آن آیات است.
ب ـ جمله أُولئِکَ مُبَرَّؤُنَ مِمّا یَقُولُونَ: آنها (زنان و مردان پاکدامن) از نسبت هاى ناروائى که به آنان داده مى شود، منزه و پاکند قرینه دیگرى بر این تفسیر مى باشد.
ج ـ اصولاً قرینه مقابله، خود نشانه این است که، منظور از خبیثات جمع مؤنث حقیقى است، و اشاره به زنان ناپاک است در مقابل خبیثون که جمع مذکر حقیقى است.
د ـ از همه اینها گذشته، در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) نقل شده که: این آیه همانند الزّانِی لا یَنْکِحُ إِلاّ زانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً مى باشد، زیرا گروهى بودند که تصمیم گرفتند با زنان آلوده ازدواج کنند، خداوند آنها را از این کار نهى کرد، و این عمل را ناپسند شمرد .(۱)
هـ ـ در روایات کتاب نکاح نیز مى خوانیم: یاران امامان، گاه سؤال از ازدواج با زنان خبیثة مى کردند که با جواب منفى روبرو مى شدند، این خود نشان مى دهد خبیثة اشاره به زنان ناپاک است نه سخنان و نه اعمال ناپاک.(۲)
سؤال دیگر این که: آیا منظور از خبیث بودن این دسته از مردان و زنان یا طیب بودن آنها همان جنبه هاى عفت و ناموسى است؟ یا هر گونه ناپاکى فکرى و عملى و زبانى را شامل مى شود؟.
اگر سیاق آیات و روایاتى را که در تفسیر آن آمده، در نظر بگیریم محدود بودن مفهوم آیه، به معنى اول صحیح تر به نظر مى رسد، در حالى که از بعضى از روایات استفاده مى شود: خبیث و طیب در اینجا معنى وسیعى دارد و مفهوم آن منحصر به آلودگى و پاکى جنسى نیست.
روى این جهت بعید به نظر نمى رسد: مفهوم نخستین آیه، همان معنى خاص باشد ولى از نظر ملاک، فلسفه و علت، قابل تعمیم و گسترش است.
و به تعبیر دیگر، آیه فوق، در واقع بیان گرایش سنخیت است هر چند با توجه به موضوع بحث، سنخیت در پاکى و آلودگى جنسى را مى گوید (دقت کنید).
* * *
✍ پی نوشت:
۱ ـ مجمع البیان ، جلد ۷، صفحه ۱۳۵، ذیل آیات مورد بحث.
۲ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۴، صفحه ۳۳۷، باب ۱۴، از ابواب ما یحرم بالمصاهره و نحوها.
↩️ ادامه داد...
@Nahjolbalaghe2
#در_محضر_اهل_بیت
☀️ امام حسين (ع):
از نشانه هاى نادانی، جدل با بى فكران است .
🔶 مِن عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ، المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ.
📚 تحف العقول ، ص 248
@Nahjolbalaghe2
VID_20250123_133125_831_320kbps.mp3
5.04M
#موعظه
🔸اگر بعد از یک اشتباه یا شکست، خودتان را مدام سرزنش میکنید، و یا نمیتوانید خطاهای دیگران را فراموش نمایید؛ این 2 دقیقه را از دست ندهید!
🎙استاد شجاعی
@Nahjolbalaghe2
قرآن و نهجالبلاغه 🌸🌸
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶ 📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی 💫 نوریان مر نوریان را ط
📝تفسیر سوره مبارکه نور آیه ۲۶
📖 منبع: تفسیر «نمونه» آیت الله مکارم شیرازی
↩️ ۲ ـ آیا این یک حکم تکوینى است یا تشریعى
بدون شک، قانون نوریان مر نوریان را طالبند و ناریان مر ناریان را جاذبند و ضرب المثل معروف کند همجنس با همجنس پرواز و همچنین ضرب المثلى که در عربى معروف است: السِّنْخِیَّةُ عِلَّةُ الاِنْضِمامِ ، همه، اشاره به یک سنت تکوینى است که ذره، ذره موجوداتى را که در ارض و سما است در بر مى گیرد که جنس خود را همچو کاه و کهربا جذب مى کنند .
همه جا، همنوعان سراغ همنوعان مى روند، و هر گروه و هر دسته اى با هم سنخان خود گرم و صمیمى اند.
اما این واقعیت مانع از آن نخواهد بود که آیه بالا همانند آیه الزّانِیَةُ لا یَنْکِحَها إِلاّ زانَ أَوْ مُشْرِکٌ اشاره به یک حکم شرعى باشد که ازدواج با زنان آلوده حداقل در مواردى که مشهور و معروف به عمل منافى عفتند، ممنوع است.
مگر همه احکام تشریعى ریشه تکوینى ندارد؟ مگر سنت هاى الهى در تشریع و تکوین هماهنگ نیستند؟ (براى توضیح بیشتر به شرحى که ذیل آیه مزبور ذکر کردیم مراجعه فرمائید).
* * *
۳ ـ پاسخ به یک سؤال
در اینجا سؤالى مطرح است و آن این که: در طول تاریخ یا در محیط زندگى خود، گاه مواردى را مى بینیم که با این قانون هماهنگ نیست، به عنوان مثال در خود قرآن آمده است: همسر نوح (علیه السلام) و همسر لوط (علیه السلام) زنان بدى بودند و به آنها خیانت کردند(۳) و در مقابل، همسر فرعون از زنان با ایمان و پاکدامنى بود که گرفتار چنگال آن طاغوت بى ایمان گشته بود.(۴)
در مورد پیشوایان بزرگ اسلام، نیز کم و بیش نمونه هائى از این قبیل دیده شده است که تاریخ اسلام گواه آن مى باشد.
در پاسخ، علاوه بر این که: هر قانون کلى استثناهائى دارد، باید به دو نکته توجه داشت:
۱ ـ در تفسیر آیه، گفتیم: منظور اصلى از خباثت همان آلودگى به اعمال منافى عفت است و طیب بودن نقطه مقابل آن مى باشد، به این ترتیب، پاسخ سؤال روشن مى شود; زیرا هیچ یک از همسران پیامبران و امامان به طور قطع انحراف و آلودگى جنسى نداشتند، و منظور از خیانت در داستان نوح(علیه السلام)و لوط(علیه السلام) جاسوسى کردن به نفع کفار است، نه خیانت ناموسى.
اصولاً این عیب از عیوب تنفر آمیز محسوب مى شود و مى دانیم محیط زندگى شخصى پیامبران از اوصافى که موجب نفرت مردم است باید پاک باشد، تا هدف نبوت که جذب مردم به آئین خدا است، عقیم نماند.
۲ ـ از این گذشته، همسران پیامبران و امامان در آغاز کار، حتى کافر و بى ایمان هم نبودند و گاه بعد از نبوت به گمراهى کشیده مى شدند که، مسلماً آنها نیز روابط خود را مانند سابق با آنها ادامه نمى دادند، همان گونه که همسر فرعون در آغاز که با فرعون ازدواج کرد، به موسى ایمان نیاورده بود، اصولاً موسى هنوز متولد نشده بود، بعداً که موسى مبعوث شد، ایمان آورد و چاره اى جز ادامه زندگى توأم با مبارزه نداشت، مبارزه اى که سرانجامش شهادت این زن با ایمان بود.
* * *
✍ پی نوشت:
۳ ـ تحریم، آیه ۱٠.
۴ ـ تحریم، آیه ۱۱.
✔️ پایان
@Nahjolbalaghe2
24.Noor.26.mp3
2.11M
🎙 تفسیر صوتی آیه ۲۶ سوره مبارکه نور
📝 مفسّر : حجتالاسلاموالمسلمین قرائتی
@Nahjolbalaghe2