eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.6هزار ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️ و بـاز بـه زبـان مـى‌‏آورد! ☀️ امام باقر علیه السلام : ✓ «نگهدارى عمل از خود عمل سخت‏‌تر است». راوى عرض كرد: منظور از نگهدارى عمل چيست؟ فرمود: «انسان براى خداى يگانه بى‌‏شريك، بخششى و انفاقى مى‌‏كند و اين كار برايش عملِ نهانى نوشته مى‌‏شود، اما بعد كارش را به زبان مى‌‏آورد، در نتيجه، محو مى‌‏شود و برايش عملى علنى نوشته مى‌‏شود، و باز به زبانش مى‌‏آورد، و اين بار محو مى‌‏شود و عملى ريايى نوشته مى‌شود». ⁙ «الإِبقاءُ عَلَى العَمَلِ أشَدُّ مِنَ العَمَلِ. قالَ: و مَا الإِبقاءُ عَلَى العَمَلِ؟ قالَ عليه‌السلام: يَصِلُ الرَّجُلُ بِصِلَةٍ ويُنفِقُ نَفَقَةً لِلّهِ وَحدَهُ لا شَريكَ لَهُ، فَكُتِبَ لَهُ سِرّا، ثُمَّ يَذكُرُها فَتُمحى فَتُكتَبُ لَهُ عَلانِيَةً، ثُمَّ يَذكُرُها فَتُمحى و تُكتَبُ لَهُ رِياءً.». 📚 الكافی: ج٢ ص٢٩٦ ح١٦ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و شش 🔷#واقعه‌غدیرخم #علامه‌امینی ↩️ 3- " ﺍﺑﻦ ﻋﺴﺎﻛﺮ "
. 📝ترجمه کتاب الغدیر ✅ قسمت: ششصد و پنجاه و هفت 🔷 ↩️ 6- ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﺩﺭ " ﺍﻟﺎﻭﺳﻂ " ﺍﺯ " ﺍﺑﻲ ﻫﺮﻳﺮﻩ ﺭ ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻲ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﮔﻮﺋﻲ ﻣﻦ ﺑﻴﻨﻤﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ (ﻛﻨﺎﺭ) ﺣﻮﺽ ﻣﻦ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﻭ ﻣﺮﺩﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﻲ ﻭ ﺁﻧﺠﺎ ﺻﺮﺍﺣﻲ ﻫﺎﺋﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻥ (ﻣﻲ - ﺩﺭﺧﺸﺪ) ﻭ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻭ ﺣﺴﻦ ﻭ ﺣﺴﻴﻦ ﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻭ ﻋﻘﻴﻞ ﻭ ﺟﻌﻔﺮ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻧﻪ ﺑﺮ ﺳﺮﻳﺮﻱ ﺭﻭ ﺑﺮﻭﻱ ﻫﻢ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻳﻢ. ﺗﻮ ﺑﺎ ﻣﻨﻲ ﻭ ﺷﻴﻌﻪ ﺍﺕ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺍﺳﺖ. (ﻣﺠﻤﻊ ﺍﻟﺰﻭﺍﺋﺪ 9 ﺻﻔﺤﻪ 173) 7- ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺮ ﺑﻦ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺍﻱ ﻋﻠﻲ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻜﻪ ﺟﺎﻧﻢ ﺩﺭ ﺩﺳﺖ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻣﺪﺍﻓﻊ ﺣﻮﺽ ﻣﻨﻲ ﻭ ﺑﺎ ﻋﺼﺎﻱ ﺧﻮﺩ [ ﺻﻔﺤﻪ 209] ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﻲ، ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺷﺘﺮ ﺑﻴﮕﺎﻧﻪ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﻨﺪ ﻭ ﮔﻮﺋﻲ ﻣﻘﺎﻡ ﺗﺮﺍ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺣﻮﺽ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻢ (ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺧﻄﻴﺐ ﺹ65) 8- " ﺣﺎﻛﻢ " ﺩﺭ ﺻﻔﺤﻪ 138 - ﺝ 3 " ﺍﻟﻤﺴﺘﺪﺭﻙ " ﺑﺎﺳﻨﺎﺩ ﻣﺼﺤﺢ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ " ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﻠﺤﻪ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﻣﺎ ﺣﺞ ﻣﻲ‌ﮔﺰﺍﺭﺩﻳﻢ ﻭ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺍﺯ ﻛﻨﺎﺭ ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ ﮔﺬﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﻦ ﺟﺪﻳﺢ - ﺟﺪﻳﺢ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺼﻐﻴﺮ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ - ﻫﻢ ﺑﺎ ﻣﺎ ﺑﻮﺩ. ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺴﻦ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﻦ ﺟﺪﻳﺢ ﻛﻪ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺭﺍ ﻟﻌﻦ ﻣﻲ‌ﻛﻦ!! ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪﺵ. ﭼﻮﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪﺵ، ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺗﻮ ﻋﻠﻲ ﺭﺍ ﻧﺎﺳﺰﺍ ﻣﻲ‌ﮔﻮﺋﻲ؟ ﮔﻔﺖ ﻧﻪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﺑﺨﺪﺍ ﺍﮔﺮ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻛﻨﻲ، - ﻭ ﻧﻤﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺑﻪ ﺩﻳﺪﺍﺭﺵ ﺑﺮﺳﻲ - ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻴﺶ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻛﻨﺎﺭ ﺣﻮﺽ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻩ ﻭ ﺭﺍﻳﺎﺕ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﺼﺎﻱ ﻋﻮﺳﺠﻴﺶ ﻛﻪ ﺑﺪﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺣﺪﻳﺚ ﺭﺍ ﺁﻥ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﺼﺪﻭﻕ (ﻣﺤﻤﺪ ﺹ) ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﺑﺎﺯ ﮔﻮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﭘﺮﺩﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﻃﺒﺮﺍﻧﻲ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺭﺍ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺴﻦ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻲ‌ﻳﺎﺑﻲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻭ ﻣﺼﻤﻢ، ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺣﻮﺽ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﻣﻲ‌ﺭﺍﻧﺪ (ﺍﻳﻦ) ﮔﻔﺘﺎﺭ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﺼﺪﻕ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﻳﻦ ﺷﻌﺮ ﻋﺒﺪﻱ: ﻭ ﺍﻟﻴﻚ ﺍﻟﺠﻮﺍﺯ ﺗﺪﺧﻞ ﻣﻦ ﺷﺌﺖ ﺟﻨﺎﻧﺎ ﻭ ﻣﻦ ﺗﺸﺎﺀ ﺟﺤﻴﻤﺎ ﺍﺷﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻱ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻳﺎﺩ ﺁﻭﺭﻱ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺧﺒﺎﺭ ﺑﺴﻨﺪﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﻢ: 1- " ﺣﺎﻓﻆ ﺍﺑﻦ ﺳﻤﺎﻥ " ﺩﺭ " ﺍﻟﻤﻮﺍﻓﻘﻪ " ﺍﺯ ﻗﻮﻝ ﻗﻴﺲ ﺑﻦ ﺣﺎﺯﻡ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: ﺍﺑﻮ ﺑﻜﺮ ﺻﺪﻳﻖ ﻋﻠﻲ ﺑﻦ ﺍﺑﻲ ﻃﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺩﻳﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺍﻭ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺯﺩ ﻋﻠﻲ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﭼﺮﺍ ﺧﻨﺪﻳﺪﻱ؟ ﮔﻔﺖ: ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﺷﻨﻴﺪﻡ ﻛﻪ ﻣﻦ ﮔﻔﺖ ﻫﻴﭻ ﻛﺴﻲ ﺍﺯ ﺻﺮﺍﻁ ﻧﻤﻲ ﮔﺬﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﻠﻲ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﻋﺒﻮﺭ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺩﺭ " ﺍﻟﺮﻳﺎﺽ ﺍﻟﻨﻀﺮﻩ " 2 ﺹ 177 ﻭ 244 ﻭ ﺩﺭ " ﺍﻟﺼﻮﺍﻋﻖ " ﺹ 75 ﻭ " ﺍﺳﻌﺎﻑ ﺍﻟﺮﺍﻏﺒﻴﻦ " ﺻﻔﺤﻪ 161، ﻳﺎﺩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ↩️ ادامه دارد... @Nahjolbalaghe2
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
🔈 #تعالیِ_تکلیف_مداری 🎙 استاد امینی خواه * از جانب ربّتان برای شما بصائری آمده؛ بصائر چیست؟! [04:
55058176_824025827.mp3
22.15M
🎙 استاد امینی خواه 🔊 🔰 جلسه اول _بخش اول * مانایی حق و میرایی باطل در فرهنگ قرآنی [12:59] * ادراک ما از موقعیت بالا و پایین؛ نسبیتی ذهنیست یا حقیقتی عینی؟ [16:15] * مرز ماده و معنا از کثرت بدن است تا وحدت جان [19:20] * عالم حق محض است بی هیچ کم و کاست اما باطل نتیجه مقایسه است در کثرات [25:58] * نقص،‌ زاییده نگاه‌های نادرست و نسبت‌های ساختگی ماست. چنانکه سنگ در سنگ بودن حق است و در معبود بودن باطل [32:03] * تساوی زن و مرد؛ در نسبتشان با خداست نه در کارکردهایشان [35:19] * فساد و خرابی جامعه؛ نتیجه‌ی مخدوش شدن نسبت حق و باطل است و انسداد مسیر حق [39:09] * اسلام؛ اولین مکتب حامی مالکیت زن. ریحانه‌ی خدا قهرمان نیست، اما مالک است [43:11] * مرجعیت علمی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها؛ الگویی بدون تداخل نقش‌ها [44:42] * از قیام اقتصادی تا فساد اجتماعی؛ محصول درهم‌ ریختگی نقش‌ها و تفسیرنادرست نسبت‌هاست [49:21] *همه چیز در عالم ظرف ظهور خداوند است، اما حجاب در ادراک ماست [51:16] ⏰مدت زمان : ۵٣:٣۶ @Nahjolbalaghe2