eitaa logo
🇮🇷نهضت‌‌نهج‌البلاغه‌خوانی🇮🇷
431 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
209 ویدیو
9 فایل
انس با نهج البلاغه آشنایی با امیرالمومنین ۱۰ دقیقه همنشینی با ابوتراب این کانال جهت آشنایی با نهج البلاغه و نشر فضائل امام علی (ع) ایجاد شده است( #طرح_باعلی_تامهدی ) ادمین👇👇👇👇👇👇 @nahjolbalagheali14
مشاهده در ایتا
دانلود
گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۳ بند ۱ تا ۷.mp3
2.72M
🔊 گزارش موضوعات مهم خطبه ۸۳ بند ۱ تا ۷ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
شش نکته آسان و کاربردی برای مطالعه و آشتی نهج‌البلاغه هنوز هم میتوان خوشبخت زندگی کرد. با 🆔 @nahjolbalaghe313ali
🔴 پرهیز از خشم 💠 إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان 🔹 از خشم بپرهيز ؛ زیرا خشم از سبك مغزى های شيطان است. 📒 ، بخشی از نامه ۷۶
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣2⃣ (قسمت بیست و یکم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۲. دروغ بستن بر خدا و رسولش 🔻 وَ لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ؛ در متن اجتماع ، هیچ چیزی بیشتر از دروغ بر خدا و پیامبر دیده نمی شود . هر کس را می بینی و هر جا که می بینی ، از قول خدا حرف می زند ، از قول پیامبر سخن نقل می کند، اما بسیارش دروغ ، بسیارش خلاف واقع ، بسیارش بر ضدّ مسلّمات و محکمات قرآن [ است ] . 💠 ۳. بی رونق بودن قرآن حقیقی 🔻وَلَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ ؛ هیچ متاعی بی رواج تر از قرآنی که درست خوانده بشود نیست . مردم را که نگاه می کنی ، دنبال قرآن خواندن های بدند . قرآن خواندن هم دو جور است ؛ سخن از دین گفتن هم دو نوع است ؛ یک نوعش بد است ، یک نوعش خوب . 🔹آن نوعی بد است که در آن روح دین نباشد. 🔹 آن نوعی خوب است که در آن روح دین باشد. 🔻روح دین چیست ؟ حقیقت ، آگاهی ، روشنی و روشنگری . در هر سخن دینی ای که روشنی هست ، روشنگری هست ، آگهی هست و آگاهی گری هست ، آن سخن خوب دین است ؛ سخن واقعی دین هموست . هر سخنی که به نام دین گفته شود [ اما ] در آن خمودی باشد ، در آن سستی باشد ، در آن بی حرکتی باشد ، در آن چیزهایی باشد که با زنده بودن و شکوفا بودن مخالف است ، در آن رکود باشد ، در آن خواب کردن و لالایی گفتن باشد ، در آن مغرور کردن انسانها به اعمال ناقصشان باشد ، سخن از دین نیست ، اگر چه به نام دین باشد . قرآنی که درست خوانده می شود ، آن قرآنی است که انسانها را آگاه می کند. قرآنی که بد خوانده می شود ، آن قرآنی است که اگر چه متن قرآن است اما جوری معنا می شود و جوری بیان می شود که انسانها را از آگاهی خارج می کند ، عقل انسانها را زیر سرپوش ها پنهان می کند . آنچه انسانها را آگاه می کند ، در اجتماع ، متاع کاسد و بی رواجی است ؛ اکثریت دنبال آن نوعی هستند که از دین نیست. ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 حلم ؛ راهِ فرونشاندنِ خشم 💠 وَ اكْظِمِ الْغَيْظَ وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدَرَةِ وَ احْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ 🔹 خشم را فرونشان و به هنگام توانایی گذشت کن و به هنگام عصبانیت بردبار باش. 📒 ، فرازی از نامه ۶۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۰ مدیریت قلب.mp3
3.18M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🔟 ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 10 ) 🔹 مدیریت قلب 2⃣ مسألهٔ بعدی، ریشه های خشم و غضب بد و منفی است؛ پنج ریشه و علّت در نهج‌البلاغه معرفی شده است: 🔸 ۱. ابتدا، سبک مغزی و سبک شدن عقل، که یکی از ترفندها و ریشه های ابلیس است؛ 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۷۶ می‌نویسد: « إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان » ؛ " از غضب دور باش؛ زیرا خشم از سبک مغزی های شیطان است. " 🔸۲. دوم اینکه خشم از جنود ابلیس شمرده شده است. مولا علی (علیه‌السلام) ، در نامه ۶۹ به حارث همدان (رحمة‌الله‌علیه) می‌نویسند: « احْذَرِ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ جُنْدٌ عَظِيمٌ مِنْ جُنُودِ إِبْلِيسَ » ؛ " از غضب برحذر باش؛ زیرا خشم و غضب از جنود ابلیس اند. " 🔸۳. سوم ریشه جنون در انسان است ؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۲۵۵ اینگونه می‌فرمایند: " غضب نوعی از جنون است؛ زیرا کسی که گرفتار آن است، از کردهٔ خود پشیمان می‌شود و اگر پشیمان نشود جنونش دائمی است. " 🔸۴. چهارم عجله قبل از امکان یک اتّفاق و سستی کردن در هنگام یک فرصت؛ یعنی انسان یک وقت هایی به خاطر عجله عصبانی می‌شود، یک وقت هایی به خاطر تنبلی و از دست رفتن فرصت عصبانی می‌شود. 🔻 در حکمت ۳۶۳ حضرت می‌فرمایند: " از نشانه های خشونت، شتاب پیش از فراهم شدن شرایط است و سستی بعد از آمدن فرصت. " 🔸۵. و آخرین مصداق از ریشه های خشم بد، دنیاست؛ مولا علی (علیه‌السلام) ، در خطبه ۱۷۳ در این باره می‌فرمایند: " بدانید این دنیایی که آرزومند آن شده اید و بدان رغبت می‌ورزید و او شما را گاه به خشم می‌آورد، گاه خشنود می‌سازد، سرای همیشگی شما نیست." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
🌹سهم : خطبه ۸۳ ، بند ۸ تا ۱۳ ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈ 📜 : خطبه غرّا 8⃣ عبرت از مرگ ♦️او را در سرزمين مردگان می گذارند و در تنگنای قبر تنها خواهد ماند. حشرات درون زمين پوستش را می شکافند و خشت و خاک گور، بدن او را می پوساند. تندبادهای سخت آثار او را نابود می کند و گذشت شب و روز نشانه های او را از ميان بر می دارد. بدن ها پس از آن همه طراوت متلاشی می گردند و استخوان ها بعد از آن همه سختی و مقاومت پوسيده می شوند. و ارواح در گرو سنگينی بار گناهانند و در آنجاست که به اسرار پنهان يقين می کنند؛ امّا نه بر اعمال درستشان چيزی اضافه می شود و نه از اعمال زشت می توانند توبه کنند. آيا شما فرزندان و پدران و خويشاوندان همان مردم نيستيد که بر جای پای آنها قدم گذاشته ايد و از راهی که رفتند می رويد؟ و روش آنها را دنبال می کنيد؟ امّا افسوس که دل ها سخت شده، پند نمی پذيرد و از رشد و کمال بازمانده و راهی که نبايد برود می رود. گويا آنها هدف پندها و اندرزها نيستند و نجات و رستگاری را در به دست آوردن دنيا می دانند. بدانيد که بايد از صراط عبور کنيد، گذرگاهی که عبور کردن از آن خطرناک است، با لغزش های پرت کننده و پرتگاه های وحشت زا و ترس های پياپی. 9⃣ معرّفی الگوی پرهيزگاری ♦️از خدا چون خردمندی بترسيد که دل را به تفکر مشغول داشته و ترس از خدا بدنش را فرا گرفته و شب زنده داری خواب از چشم او ربوده و به اميد ثواب، گرمیِ روز را با تشنگی گذرانده، با پارسايی شهوات را کشته و نام خدا زبانش را همواره به حرکت در آورده. ترس از خدا را برای ايمن ماندن در قيامت پيش فرستاده، از تمام راه ها جز راه حق چشم پوشيده و بهترين راهی که انسان را به حق می رساند می پيمايد. چيزی او را مغرور نساخته و مشکلات و شبهات او را نابينا نمی سازد. مژده بهشت و زندگی کردن در آسايش و نعمتِ سرای جاويدان و ايمن ترين روزها او را خشنود ساخته است. با بهترين روش از گذرگاه دنيا عبور کرده، توشه آخرت را پيش فرستاده و از ترس قيامت در انجام اعمال صالح پيش قدم شده است، ايام زندگی را با شتاب در اطاعت پروردگار گذرانده و در فراهم آوردن خشنودی خدا با رغبت تلاش کرده، از زشتی ها فرار کرده، امروز رعايت زندگی فردا کرده و هم اکنون آينده خود را ديده است. پس بهشت برای پاداش نيکوکاران سزاوار و جهنّم برای کيفر بدکاران مناسب است و خدا برای انتقام گرفتن از ستمگران کفايت می کند و قرآن برای حجّت آوردن و دشمنی کردن کافی است. ❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈