tulip-blood.mp3
1.36M
┈•꧁༼﷽༽꧂•┈
🎙به لاله در خون خفته 🌷
#شهید دست از جان شسته ...❤️
🌹 #دهه_فجر مبارک 🇮🇷
☞
#از_ڪربـلا_تـا_شـهادتــღ
@nahjolbalaghe5
نامه 052-به فرمانداران شهرها
وقتهای نماز پنجگانه
پس از یاد خدا و درود!
نماز ظهر را با مردم وقتی بخوانید كه آفتاب به طرف مغرب رفته، سایه آن به اندازه دیوار خوابگاه بز گردد، و نماز عصر را با مردم هنگامی بخوانید كه خورشید سفید و جلوه دارد، در پاره ای از روز كه تا غروب می شود دو فرسخ راه پیمود. و نماز مغرب را با مردم زمانی بخوانید كه روزه دار افطار، و حاجی از عرفات به سوی منی كوچ می كند. و نماز عشاء را با مردم وقتی بخوانید كه شفق پنهان می گردد تا یك سوم از شب بگذرد و نماز صبح را با مردم هنگامی بخوانید كه شخص چهره همراه خویش را بشناسد، و در نماز جماعت در حد ناتوان آنان نماز بگذارید، و فتنه گر مباشید.
@nahjolbalaghe5
نامه 053-به مالك اشتر نخعی
(نامه به مالك اشتر، در سال 38 هجری هنگامی كه او را به فرمانداری مصر برگزید، آن هنگام كه اوضاع محمد بن ابی بكر متزلزل شد، و از طولانیترین نامههاست كه زیباییهای تمام نامهها را دارد).
به نام خداوند بخشنده و مهربان، این فرمان بنده خدا علی امیر مؤمنان، به مالك اشتر پسر حارث است، در عهدی كه با او دارد، هنگامی كه او را به فرمانداری مصر بر میگزیند تا خراج آن دیار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد كند، كار مردم را اصلاح، و شهرهای مصر را آباد سازد.
1 ضرورت خود سازی
او را به ترس از خدا فرمان میدهد، و اینكه اطاعت خدا را بر دیگر كارها مقدّم دارد، و آنچه در كتاب خدا آمده، از واجبات و سنّتها را پیروی كند، دستوراتی كه جز با پیروی آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضایع كردن آن جنایتكار نخواهد گردید. به او فرمان میدهد كه خدا را با دل و دست و زبان یاری كند، زیرا خداوند پیروزی كسی را تضمین كند كه او را یاری دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد. و به او فرمان میدهد تا نفس خود را از پیروی آرزوها باز دارد، و به هنگام سركشی رامش كند، كه: «همانا نفس همواره به بدی وا میدارد جز آن كه خدا رحمت آورد» پس ای مالك بدان من تو را به سوی شهرهایی فرستادم كه پیش از تو دولتهای عادل یا ستمگری بر آن حكم راندند، و مردم در كارهای تو چنان مینگرند كه تو در كارهای حاكمان پیش از خود مینگری، و در باره تو آن میگویند كه تو نسبت به زمامداران گذشته میگویی، و همانا نیكوكاران را به نام نیكی توان شناخت كه خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت. پس نیكوترین اندوخته تو باید اعمال صالح و درست باشد، هوای نفس را در اختیار گیر، و از آنچه حلال نیست خویشتن داری كن، زیرا بخل ورزیدن به نفس خویش، آن است كه در آنچه دوست دارد، یا برای او ناخوشایند است، راه انصاف پیمایی.
2 اخلاق رهبری (روش برخورد با مردم)
مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شكاری باشی كه خوردن آنان را غنیمت دانی، زیرا مردم دو دستهاند، دستهای برادر دینی تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش میباشند.«» اگر گناهی از آنان سر میزند یا علّتهایی بر آنان عارض میشود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتكب میگردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آن گونه كه دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد. همانا تو از آنان برتر، و امام تو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرمانداری مصر داد والاتر است، كه انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده، و آنان را وسیله آزمودن تو قرار داده است. هرگز با خدا مستیز، كه تو را از كیفر او نجاتی نیست، و از بخشش و رحمت او بینیاز نخواهی بود. بر بخشش دیگران پشیمان مباش، و از كیفر كردن شادی مكن، و از خشمی كه توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باش. به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نیز فرمان میدهم، پس باید اطاعت شود،«» كه این گونه خود بزرگ بینی دل را فاسد، و دین را پژمرده، و موجب زوال نعمتهاست. و اگر با مقام و قدرتی كه داری، دچار تكبّر یا خود بزرگ بینی شدی به بزرگی حكومت پروردگار كه برتر از تو است بنگر، كه تو را از آن سركشی نجات میدهد، و تند روی تو را فرو مینشاند، و عقل و اندیشهات را به جایگاه اصلی باز میگرداند.
3 پرهیز از غرور و خود پسندی
بپرهیز كه خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری، و در شكوه خداوندی همانند او دانی، زیرا خداوند هر سركشی را خوار میسازد، و هر خود پسندی را بیارزش میكند. با خدا و با مردم، و با خویشاوندان نزدیك، و با افرادی از رعیّت خود كه آنان را دوست داری، انصاف را رعایت كن، كه اگر چنین نكنی ستم روا داشتی، و كسی كه به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را كه خدا دشمن شود، دلیل او را نپذیرد، كه با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد، یا توبه كند، و چیزی چون ستمكاری نعمت خدا را دگرگون نمیكند، و كیفر او را نزدیك نمیسازد، كه خدا دعای ستمدیدگان را میشنود و در كمین ستمكاران است.
4 مردم گرایی، حق گرایی
دوست داشتنیترین چیزها در نزد تو، در حق میانهترین، و در عدل فراگیرترین، و در جلب خشنودی مردم گستردهترین باشد، كه همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص (نزدیكان) را از بین میبرد، امّا خشم خواص را خشنودی همگان بیأثر میكند. خواصّ جامعه، همواره بار سنگینی را بر حكومت تحمیل میكنند زیرا در روزگار سختی یاریشان كمتر، و در اجرای عدالت از همه ناراضیتر، و در خواستههایشان پافشارتر، و در عطا و بخششها كم سپاستر، و به هنگام منع خواستهها دیر عذر پذیرتر، و در برابر مشكلات كم استقامتتر میباشند. در صورتی كه ستونهای استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهای ذخیره دفاعی، عموم مردم میباشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان
سلام دوستان نامه 53 طولانی هست ان شاء الله ادامه آن به مرور فرستاده میشود 🌺
باشد.
5 ضرورت راز داری
از رعیّت، آنان را كه عیب جوترند از خود دور كن«»، زیرا مردم عیوبی دارند كه رهبر امّت در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است، پس مبادا آنچه بر تو پنهان است آشكار گردانی، و آنچه كه هویداست بپوشانی، كه داوری در آنچه از تو پنهان است با خدای جهان میباشد، پس چندان كه میتوانی زشتیها را بپوشان، تا آن را كه دوست داری بر رعیّت پوشیده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر كینهای را در مردم بگشای، و رشته هر نوع دشمنی را قطع كن، و از آنچه كه در نظر روشن نیست كناره گیر. در تصدیق سخن چین شتاب مكن، زیرا سخن چین گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر میشود امّا خیانتكار است.
6 جایگاه صحیح مشورت
بخیل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نیكوكاری باز میدارد، و از تنگدستی میترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده، كه در انجام كارها روحیّه تو را سست میكند. حریص را در مشورت كردن دخالت نده، كه حرص را با ستمكاری در نظرت زینت میدهد. همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند كه ریشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است. بدترین وزیران تو، كسی است كه پیش از تو وزیر بدكاران بوده، و در گناهان آنان شركت داشته، پس مبادا چنین افرادی محرم راز تو باشند، زیرا كه آنان یاوران گناهكاران، و یاری دهندگان ستمكارانند. تو باید جانشینانی بهتر از آنان داشته باشی كه قدرت فكری امثال آنها را داشته، امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند: كسانی كه ستمكاری را بر ستمی یاری نكرده، و گناه كاری را در گناهی كمك نرسانده باشند. هزینه این گونه از افراد بر تو سبكتر، و یاریشان بهتر، و مهربانیشان بیشتر، و دوستی آنان با غیر تو كمتر است. آنان را از خواص، و دوستان نزدیك، و راز داران خود قرار ده، سپس از میان آنان افرادی را كه در حق گویی از همه صریحترند، و در آنچه را كه خدا برای دوستانش نمیپسندد تو را مدد كار نباشند، انتخاب كن، چه خوشایند تو باشد یا ناخوشایند.
7 اصول روابط اجتماعی رهبران
تا میتوانی با پرهیزكاران و راستگویان بپیوند، و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستایند، و تو را برای اعمال زشتی كه انجام ندادهای تشویق نكنند، كه ستایش بیاندازه، خود پسندی میآورد، و انسان را به سركشی وا میدارد. هرگز نیكو كار و بدكار در نظرت یكسان نباشند، زیرا نیكوكاران در نیكوكاری بیرغبت، و بدكاران در بد كاری تشویق میگردند، پس هر كدام از آنان را بر أساس كردارشان پاداش ده. بدان ای مالك هیچ وسیلهای برای جلب اعتماد والی به رعیّت بهتر از نیكوكاری به مردم، و تخفیف مالیات، و عدم اجبار مردم به كاری كه دوست ندارند، نمیباشد، پس در این راه آنقدر بكوش تا به وفاداری رعیّت، خوشبین شوی، كه این خوشبینی رنج طولانی مشكلات را از تو بر میدارد، پس به آنان كه بیشتر احسان كردی بیشتر خوشبین باش، و به آنان كه بد رفتاری كردی بد گمانتر باش. و آداب پسندیدهای را كه بزرگان این امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پیوند خورده، و رعیّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابی كه به سنّتهای خوب گذشته زیان وارد میكند«»، پدید نیاور، كه پاداش برای آورنده سنّت، و كیفر آن برای تو باشد كه آنها را در هم شكستی. با دانشمندان، فراوان گفتگو كن، و با حكیمان فراوان بحث كن، كه مایه آبادانی و اصلاح شهرها، و برقراری نظم و قانونی است كه در گذشته نیز وجود داشت.
8 شناخت اقشار گوناگون اجتماعی
ای مالك بدان مردم از گروههای گوناگونی میباشند كه اصلاح هر یك جز با دیگری امكان ندارد، و هیچ یك از گروهها از گروه دیگر بینیاز نیست. از آن قشرها، لشكریان خدا، و نویسندگان عمومی و خصوصی، قضات دادگستر، كارگزاران عدل و نظم اجتماعی، جزیه دهندگان، پرداخت كنندگان مالیات، تجّار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پیشهوران، و نیز طبقه پایین جامعه، یعنی نیازمندان و مستمندان میباشند، كه برای هر یك خداوند سهمی مقرّر داشته، و مقدار واجب آن را در قرآن یا سنّت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم تعیین كرده كه پیمانی از طرف خداست و نگهداری آن بر ما لازم است. پس سپاهیان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعیّت، و زینت و وقار زمامداران، شكوه دین، و راههای تحقّق امنیّت كشورند. امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد، و پایداری سپاهیان جز به خراج و مالیات رعیّت انجام نمیشود كه با آن برای جهاد با دشمن تقویت گردند، و برای اصلاح امور خویش به آن تكیّه كنند، و نیازمندیهای خود را برطرف سازند.«» سپس سپاهیان و مردم، جز با گروه سوم نمیتوانند پایدار باشند، و آن قضات، و كارگزاران دولت، و نویسندگان حكومتند، كه قراردادها و معاملات را استوار میكنند، و آنچه به سود مسلمانان است فراهم میآورند، و در كارهای عمومی و خصوصی مورد اعتمادند. و گروههای یاد شده بدون بازرگانان، و صاحبان صنایع نمیتوانند دوام بیاورند، زیرا آنان وسائل زندگی را فراهم میآورند، و در بازارها عر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم: معامله قرن قبل از مردن ترامپ، خواهد مرد.
@nahjolbalaghe5
ضه میكنند، و بسیاری از وسایل زندگی را با دست میسازند كه از توان دیگران خارج است. قشر دیگر، طبقه پایین از نیازمندان و مستمندانند كه باید به آنها بخشش و یاری كرد. برای تمام اقشار گوناگون یاد شده، در پیشگاه خدا گشایشی است، و همه آنان به مقداری كه امورشان اصلاح شود بر زمامدار، حقّی مشخصّ دارند، و زمامدار از انجام آنچه خدا بر او واجب كرده است نمیتواند موفّق باشد جز آن كه تلاش فراوان نماید، و از خدا یاری بطلبد، و خود را برای انجام حق آماده سازد، و در همه كارها، آسان باشد یا دشوار، شكیبایی ورزد.
اوّل سیمای نظامیان
برای فرماندهی سپاه كسی را برگزین كه خیرخواهی او برای خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و امام تو بیشتر، و دامن او پاكتر، شكیبایی او برتر باشد، از كسانی كه دیر به خشم آید، و عذر پذیرتر باشد، و بر ناتوان رحمت آورد، و با قدرتمندان، با قدرت برخورد كند، درشتی او را به تجاوز نكشاند، و ناتوانی او را از حركت باز ندارد. سپس در نظامیان با خانوادههای ریشهدار، دارای شخصیّت حساب شده، خاندانی پارسا، دارای سوابقی نیكو و درخشان، كه دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزدیك بر قرار كن، آنان همه بزرگواری را در خود جمع كرده، و نیكیها را در خود گرد آوردهاند. پس در كارهای آنان به گونهای بیندیش كه پدری مهربان در باره فرزندش میاندیشد، و مبادا آنچه را كه آنان را بدان نیرومند میكنی در نظرت بزرگ جلوه كند، و نیكوكاری تو نسبت به آنان- هر چند اندك باشد- خوار مپندار، زیرا نیكی، آنان را به خیرخواهی تو خواند، و گمانشان را نسبت به تو نیكو گرداند، و رسیدگی به امور كوچك آنان را به خاطر رسیدگی به كارهای بزرگشان وامگذار، زیرا از نیكی اندك تو سود میبرند، و به نیكیهای بزرگ تو بینیاز نیستند. برگزیدهترین فرماندهان سپاه تو، كسی باشد كه از همه بیشتر به سربازان كمك رساند، و از امكانات مالی خود بیشتر در اختیارشان گذارد، به اندازهای كه خانوادههایشان در پشت جبهه، و خودشان در آسایش كامل باشند، تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به یك چیز بیندیشند. همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دلهایشان را به تو میكشاند، و همانا برترین روشنی چشم زمامداران، برقراری عدل در شهرها و آشكار شدن محبّت مردم نسبت به رهبر است، كه محبّت دلهای رعیّت جز با پاكی قلبها پدید نمیآید، و خیرخواهی آنان زمانی است كه با رغبت و شوق پیرامون رهبر را گرفته، و حكومت بار سنگینی را بر دوش رعیّت نگذاشته باشد، و طولانی شدن مدت زمامداری بر ملّت ناگوار نباشد. پس آرزوهای سپاهیان را بر آور، و همواره از آنان ستایش كن، و كارهای مهمّی كه انجام دادهاند بر شمار، زیرا یادآوری كارهای ارزشمند آنان، شجاعان را بر میانگیزاند، و ترسوها را به تلاش وامیدارد، انشاء اللّه. و در یك ارزشیابی دقیق، رنج و زحمات هر یك از آنان را شناسایی كن، و هرگز تلاش و رنج كسی را به حساب دیگری نگذاشته، و ارزش خدمت او را ناچیز مشمار، تا شرافت و بزرگی كسی موجب نگردد كه كار كوچكش را بزرگ بشماری، یا گمنامی كسی باعث شود كه كار بزرگ او را ناچیز بدانی. مشكلاتی كه در احكام نظامیان برای تو پدید میآید، و اموری كه برای تو شبهه ناكند، به خدا، و رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم باز گردان، زیرا خدا برای مردمی كه علاقه داشته هدایتشان كند فرموده است: «ای كسانی كه ایمان آوردید، از خدا و رسول و امامانی كه از شما هستند اطاعت كنید، و اگر در چیزی نزاع دارید، آن را به خدا و رسولش باز گردانید» پس باز گرداندن چیزی به خدا، یعنی عمل كردن به قرآن، و باز گرداندن به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم یعنی عمل كردن به سنّت او كه وحدت بخش است، نه عامل پراكندگی.
دوّم سیمای قضات و داوران
سپس از میان مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب كن، كسانی كه مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد، و برخورد مخالفان با یكدیگر او را خشمناك نسازد، در اشتباهاتش پافشاری نكند، و بازگشت به حق پس از آگاهی برای او دشوار نباشد، طمع را از دل ریشه كن كند، و در شناخت مطالب با تحقیقی اندك رضایت ندهد، و در شبهات از همه با احتیاطتر عمل كند، و در یافتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد، و در مراجعه پیاپی شاكیان خسته نشود، در كشف امور از همه شكیباتر، و پس از آشكار شدن حقیقت، در فصل خصومت از همه برندهتر باشد، كسی كه ستایش فراوان او را فریب ندهد، و چرب زبانی او را منحرف نسازد و چنین كسانی بسیار اندكند. پس از انتخاب قاضی، هر چه بیشتر در قضاوتهای او بیندیش، و آنقدر به او ببخش كه نیازهای او بر طرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامی دار كه نزدیكان تو، به نفوذ در او طمع نكنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد. در دستوراتی كه دادم نیك بنگر كه همانا این دین در دست بدكاران اسیر گشته بود، كه با نام دین به هوا پرست
هرکس که به ایران و امنیت آن علاقه مند است باید در #انتخابات شرکت کند.
#امام_خامنه_ای (مدظله العالی)
@nahjolbalaghe5
ی پرداخته، و دنیای خود را به دست میآوردند.
سوّم سیمای كارگزاران دولتی
سپس در امور كارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش به كارشان بگمار، و با میل شخصی، و بدون مشورت با دیگران آنان را به كارهای مختلف وادار نكن، زیرا نوعی ستمگری و خیانت است. كارگزاران دولتی را از میان مردمی با تجربه و با حیا، از خاندانهای پاكیزه و با تقوی، كه در مسلمانی سابقه درخشانی دارند انتخاب كن، زیرا اخلاق آنان گرامیتر، و آبرویشان محفوظتر، و طمع و روزیشان كمتر، و آینده نگری آنان بیشتر است. سپس روزی فراوان بر آنان ارزانی دار، كه با گرفتن حقوق كافی در اصلاح خود بیشتر میكوشند، و با بینیازی، دست به اموال بیت المال نمیزنند، و اتمام حجّتی است بر آنان اگر فرمانت را نپذیرند یا در امانت تو خیانت كنند. سپس رفتار كارگزاران را بررسی كن، و جاسوسانی راستگو، و وفا پیشه بر آنان بگمار، كه مراقبت و بازرسی پنهانی تو از كار آنان، سبب امانت داری، و مهربانی با رعیّت خواهد بود. و از همكاران نزدیكت سخت مراقبت كن، و اگر یكی از آنان دست به خیانت زد، و گزارش جاسوسان تو هم آن خیانت را تأیید كرد، به همین مقدار گواهی قناعت كرده او را با تازیانه كیفر كن، و آنچه از اموال كه در اختیار دارد از او باز پس گیر، سپس او را خوار دار، و خیانتكار بشمار، و طوق بد نامی به گردنش بیفكن.
چهارم سیمای مالیات دهندگان
مالیات و بیت المال را به گونهای وارسی كن كه صلاح مالیات دهندگان باشد، زیرا بهبودی مالیات و مالیات دهندگان، عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه میباشد، و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود كار دیگران نیز سامان نخواهد گرفت زیرا همه مردم نان خور مالیات و مالیات دهندگانند. باید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتر از جمع آوری خراج باشد كه خراج جز با آبادانی فراهم نمیگردد، و آن كس كه بخواهد خراج را بدون آبادانی مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حكومتش جز اندك مدّتی دوام نیاورد. پس اگر مردم شكایت كردند، از سنگینی مالیات، یا آفت زدگی، یا خشك شدن آب چشمهها، یا كمی باران، یا خراب شدن زمین در سیلابها، یا خشكسالی، در گرفتن مالیات به میزانی تخفیف ده تا امورشان سامان گیرد، و هرگز تخفیف دادن در خراج تو را نگران نسازد زیرا آن، اندوختهای است كه در آبادانی شهرهای تو، و آراستن ولایتهای تو نقش دارد، و رعیّت تو را میستایند، و تو از گسترش عدالت میان مردم خشنود خواهی شد، و به افزایش قوّت آنان تكیّه خواهی كرد، بدانچه در نزدشان اندوختی و به آنان بخشیدی، و با گسترش عدالت در بین مردم، و مهربانی با رعیّت، به آنان اطمینان خواهی داشت، آنگاه اگر در آینده كاری پیش آید و به عهدهشان بگذاری، با شادمانی خواهند پذیرفت، زیرا عمران و آبادی، قدرت تحمّل مردم را زیاد میكند. همانا ویرانی زمین به جهت تنگدستی كشاورزان است، و تنگدستی كشاورزان، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانی است كه به آینده حكومتشان اعتماد ندارند، و از تاریخ گذشتگان عبرت نمیگیرند.
پنجم سیمای نویسندگان و منشیان
سپس در امور نویسندگان و منشیان به درستی بیندیش، و كارهایت را به بهترین آنان واگذار، و نامههای محرمانه، كه در بر دارنده سیاستها و اسرار تو است، از میان نویسندگان به كسی اختصاص ده كه صالحتر از دیگران باشد، كسی كه گرامی داشتن، او را به سركشی و تجاوز نكشاند تا در حضور دیگران با تو مخالفت كند، و در رساندن نامه كار گزارانت به تو، یا رساندن پاسخهای تو به آنان كوتاهی نكند، و در آنچه برای تو میستاند یا از طرف تو به آنان تحویل میدهد، فراموش كار نباشد. و در تنظیم هیچ قراردادی سستی نورزد، و در برهم زدن قراردادی كه به زیان توست كوتاهی نكند، و منزلت و قدر خویش را بشناسد، همانا آن كه از شناخت قدر خویش عاجز باشد، در شناخت قدر دیگران جاهلتر است. مبادا در گزینش نویسندگان و منشیان، بر تیز هوشی و اطمینان شخصی و خوش باوری خود تكیه نمایی، زیرا افراد زیرك با ظاهر سازی و خوش خدمتی، نظر زمامداران را به خود جلب مینمایند، كه در پس این ظاهر سازیها، نه خیرخواهی وجود دارد، و نه از امانت داری نشانی یافت میشود لكن آنها را با خدماتی كه برای زمامداران شایسته و پیشین انجام دادهاند بیازمای، به كاتبان و نویسندگانی اعتماد داشته باش كه در میان مردم آثاری نیكو گذاشته، و به امانت داری از همه مشهورترند، كه چنین انتخاب درستی نشان دهنده خیرخواهی تو برای خدا، و مردمی است كه حاكم آنانی. برای هر یك از كارهایت سرپرستی برگزین كه بزرگی كار بر او چیرگی نیابد، و فراوانی كار او را در مانده نسازد، و بدان كه هر گاه در كار نویسندگان و منشیان تو كمبودی وجود داشته باشد كه تو بیخبر باشی خطرات آن دامنگیر تو خواهد بود.
ششم سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع
سپس سفارش مرا به بازرگانان و صاحبان صنایع بپذیر، و آنها را به نیكوكاری سفارش كن، بازرگانانی كه در شهر ساكنند، یا آنان
صبح جمعه ،دلتنگ
یا صاحب الزمان اغثنی ،یاصاحب الزمان ادرکنی
@omeabih
هدایت شده از
☝️من محسن قرائتی هستم
🔴از همه ی هموطنان عزیز دعوت میکنیم تا در کانال احکام تخصصی زناشویی و #مسائل_شرعی عضو شوید و سوالات شرعی خود رو از ما بپرسید.
احکام غسل جنابت چیست؟
حکم رابطه با زنشوهردار چیست؟
شش باورغلط درمورد غسل جنابت
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/3837788161C2cf3796ffe
مادر باب الحوائج...
امالقمــر
هرڪس گره افٺاده بہ ڪارش خبر ڪنید
روضہ بہ نامِ مادر سقّاے ڪربلاسٺ...
حاجت روا بحق شهدا
#التماس_دعا
سالروز #وفات_حضرت_ام_البنین (س) تسلیت باد.
🏴 @nahjolbalaghe5
كه همواره در سیر و كوچ كردن میباشند، و بازرگانانی كه با نیروی جسمانی كار میكنند، چرا كه آنان منابع اصلی منفعت، و پدید آورندگان وسایل زندگی و آسایش، و آوردندگان وسایل زندگی از نقاط دور دست و دشوار میباشند، از بیابانها و دریاها، و دشتها و كوهستانها، جاهای سختی كه مردم در آن اجتماع نمیكنند، یا برای رفتن به آنجاها شجاعت ندارند. بازرگانان مردمی آرامند، و از ستیزه جویی آنان ترسی وجود نخواهد داشت، مردمی آشتی طلبند كه فتنه انگیزی ندارند. در كار آنها بیندیش چه در شهری باشند كه تو به سر میبری، یا در شهرهای دیگر، با توجه به آنچه كه تذكر دادم. این را هم بدان كه در میان بازرگانان، كسانی هم هستند كه تنگ نظر و بد معامله و بخیل و احتكار كنندهاند، كه تنها با زورگویی به سود خود میاندیشند. و كالا را به هر قیمتی كه میخواهند میفروشند، كه این سود جویی و گران فروشی برای همه افراد جامعه زیانبار، و عیب بزرگی بر زمامدار است. پس، از احتكار كالا جلوگیری كن، كه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از آن جلوگیری میكرد، باید خرید و فروش در جامعه اسلامی، به سادگی و با موازین عدالت انجام گیرد، با نرخهایی كه بر فروشنده و خریدار زیانی نرساند، كسی كه پس از منع تو احتكار كند، او را كیفر ده تا عبرت دیگران شود، امّا در كیفر او اسراف نكن.
هفتم سیمای محرومان و مستضعفان
سپس خدا را خدا را در خصوص طبقات پایین و محروم جامعه، كه هیچ چارهای ندارند، >و عبارتند< از زمین گیران، نیازمندان، گرفتاران، دردمندان. همانا در این طبقه محروم گروهی خویشتن داری كرده، و گروهی به گدایی دست نیاز بر میدارند، پس برای خدا پاسدار حقّی باش كه خداوند برای این طبقه معیّن فرموده است: بخشی از بیت المال، و بخشی از غلّههای زمینهای غنیمتی اسلام را در هر شهری به طبقات پایین اختصاص ده، زیرا برای دورترین مسلمانان همانند نزدیكترین آنان سهمی مساوی وجود دارد و تو مسئول رعایت آن میباشی. مبادا سر مستی حكومت تو را از رسیدگی به آنان باز دارد، كه هرگز انجام كارهای فراوان و مهم عذری برای ترك مسئولیّتهای كوچكتر نخواهد بود. همواره در فكر مشكلات آنان باش، و از آنان روی بر مگردان، به ویژه امور كسانی را از آنان بیشتر رسیدگی كن كه از كوچكی به چشم نمیآیند و دیگران آنان را كوچك میشمارند و كمتر به تو دسترسی دارند. برای این گروه، از افراد مورد اطمینان خود كه خدا ترس و فروتنند فردی را انتخاب كن، تا پیرامونشان تحقیق و مسائل آنان را به تو گزارش كنند. سپس در رفع مشكلاتشان به گونهای عمل كن كه در پیشگاه خدا عذری داشته باشی، زیرا این گروه در میان رعیّت بیشتر از دیگران به عدالت نیازمندند، و حق آنان را به گونهای بپرداز كه در نزد خدا معذور باشی، از یتیمان خردسال، و پیران سالخورده كه راه چارهای ندارند. و دست نیاز بر نمیدارند، پیوسته دلجویی كن كه مسئولیّتی سنگین بر دوش زمامداران است، اگر چه حق، تمامش سنگین است امّا خدا آن را بر مردمی آسان میكند كه آخرت میطلبند، نفس را به شكیبایی وا میدارند، و به وعدههای پروردگار اطمینان دارند. پس بخشی از وقت خود را به كسانی اختصاص ده كه به تو نیاز دارند، تا شخصا به امور آنان رسیدگی كنی، و در مجلس عمومی با آنان بنشین و در برابر خدایی كه تو را آفریده فروتن باش، و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور كن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو كند، من از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم بارها شنیدم كه میفرمود: «ملّتی كه حق ناتوانان را از زورمندان، بی اضطراب و بهانهای باز نستاند، رستگار نخواهد شد» پس درشتی و سخنان ناهموار آنان را بر خود هموار كن، و تنگ خویی و خود بزرگ بینی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید، و تو را پاداش اطاعت ببخشاید، آنچه به مردم میبخشی بر تو گوارا باشد، و اگر چیزی را از كسی باز میداری با مهربانی و پوزش خواهی همراه باشد.
9 اخلاق اختصاصی رهبری
بخشی از كارها به گونهای است كه خود باید انجام دهی، مانند پاسخ دادن به كارگزاران دولتی، در آنجا كه منشیان تو از پاسخ دادن به آنها درماندهاند، و دیگر، بر آوردن نیاز مردم در همان روزی كه به تو عرضه میدارند، و یارانت در رفع نیاز آنان ناتوانند، كار هر روز را در همان روز انجام ده، زیرا هر روزی، كاری مخصوص به خود دارد. نیكوترین وقتها و بهترین ساعات شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب كن، اگر چه همه وقت برای خداست، اگر نیّت درست و رعیّت در آسایش قرار داشته باشد. از كارهایی كه به خدا اختصاص دارد و باید با اخلاص انجام دهی، انجام واجباتی است كه ویژه پروردگار است، پس در بخشی از شب و روز، وجود خود را به پرستش خدا اختصاص ده، و آنچه تو را به خدا نزدیك میكند بیعیب و نقصانی انجام ده، اگر چه دچار خستگی جسم شوی. هنگامی كه نماز به جماعت میخوانی، نه با طولان
⭕️ #حدیث_روز
🔸 پیامبر اکرم (ص):
🔹 سلام از نامهای خداست، بنابراین آن را در بین خودتان افشاء کنید. فرد مسلمان هنگامی که به گروهی برسد و بر آنها سلام کند، اگر پاسخ او را ندهند، کسی که بهتر و پاکتر از آنهاست (یعنی ملائکه) پاسخ او را خواهند داد.
@nahjolbalaghe5
@Darestani110_&&.mp3
14.81M
صوت شنیدنی از حاج آقا دارستانی
☑️ داستان حضرت ام البنین سلام الله علیها
#وفات_حضرت_ام_البنین
╭─┅═ঊঈ♠️ঊঈ═┅─╮
☑️ @nahjolbalaghe5
╰─┅═ঊঈ♠️ঊঈ═┅─╯
🔰 سخننگاشت | اقتدار نظامی ما بخاطر جلوگیری از تهدید است
👈 قوی بشویم تا جنگ نشود
🔺️ رهبر انقلاب: ما که [روی] #اقتدار_نظامی اصرار میکنیم، برای تهدید هیچ کشوری و هیچ ملّتی نیست؛ برای جلوگیری از تهدید است، برای حفظ امنیّت کشور است. اگر شما ضعیف باشید، دشمن تشویق میشود به اینکه آزار و اذیت بکند شما را؛ اگر شما قوی بودید دشمن جرئت نمیکند نزدیک بیاید. قوی بشویم تا جنگ نشود؛ قوی بشویم تا تهدید دشمن تمام بشود. ۹۸/۱۱/۱۹
📥 مجموعه سخننگاشت👇
http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44848
ی كردن نماز، مردم را بپراكن و نه آن كه آن را تباه سازی، زیرا در میان مردم، بیمار یا صاحب حاجتی وجود دارد. آنگاه كه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم مرا به یمن میفرستاد از او پرسیدم، با مردم چگونه نماز بخوانم فرمود: «در حد توان ناتوانان نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش» هیچ گاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، كه پنهان بودن رهبران، نمونهای از تنگ خویی و كم اطّلاعی در امور جامعه میباشد. نهان شدن از رعیّت، زمامداران را از دانستن آنچه بر آنان پوشیده است باز میدارد، پس كار بزرگ، اندك، و كار اندك بزرگ جلوه میكند، زیبا زشت، و زشت زیبا مینماید، و باطل به لباس حق در آید. همانا زمامدار، آنچه را كه مردم از او پوشیده دارند نمیداند، و حق را نیز نشانهای نباشد تا با آن راست از دروغ شناخته شود، و تو به هر حال یكی از آن دو نفر میباشی: یا خود را برای جانبازی در راه حق آماده كردهای كه در این حال، نسبت به حقّ واجبی كه باید بپردازی یا كار نیكی كه باید انجام دهی ترسی نداری، پس چرا خود را پنهان میداری و یا مردی بخیل و تنگ نظری، كه در این صورت نیز مردم چون تو را بنگرند مأیوس شده از درخواست كردن باز مانند. با اینكه بسیاری از نیازمندیهای مردم رنجی برای تو نخواهد داشت، كه شكایت از ستم دارند یا خواستار عدالتند، یا در خرید و فروش خواهان انصافند.
10 اخلاق رهبری با خویشاوندان
همانا زمامداران را خواص و نزدیكانی است كه خود خواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمكاریشان را با بریدن اسباب آن بخشكان، و به هیچ كدام از اطرافیان و خویشاوندانت زمین را واگذار مكن«»، و به گونهای با آنان رفتار كن كه قرار دادی به سودشان منعقد نگردد كه به مردم زیان رساند، مانند آبیاری مزارع، یا زراعت مشترك، كه هزینههای آن را بر دیگران تحمیل كنند، در آن صورت سودش برای آنان، و عیب و ننگش در دنیا و آخرت برای تو خواهد ماند. حق را به صاحب حق، هر كس كه باشد، نزدیك یا دور، بپرداز، و در این كار شكیبا باش، و این شكیبایی را به حساب خدا بگذار، گر چه اجرای حق مشكلاتی برای نزدیكانت فراهم آورد، تحمّل سنگینی آن را به یاد قیامت بر خود هموار ساز. و هر گاه رعیّت بر تو بد گمان گردد، عذر خویش را آشكارا با آنان در میان بگذار، و با این كار از بدگمانی نجاتشان ده، كه این كار ریاضتی برای خود سازی تو، و مهربانی كردن نسبت به رعیّت است، و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وامیدارد.
11 روش برخورد با دشمن
هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را كه خشنودی خدا در آن است رد مكن، كه آسایش رزمندگان، و آرامش فكری تو، و امنیّت كشور در صلح تأمین میگردد. لكن زنهار زنهار از دشمن خود پس از آشتی كردن، زیرا گاهی دشمن نزدیك میشود تا غافلگیر كند، پس دور اندیش باش، و خوشبینی خود را متّهم كن. حال اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید، یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفا دار باش، و بر آنچه بر عهده گرفتی امانت دار باش، و جان خود را سپر پیمان خود گردان، زیرا هیچ یك از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست. كه همه مردم جهان با تمام اختلافاتی كه در افكار و تمایلات دارند، در آن اتّفاق نظر داشته باشند. تا آنجا كه مشركین زمان جاهلیّت به عهد و پیمانی كه با مسلمانان داشتند وفادار بودند، زیرا كه آینده ناگوار پیمان شكنی را آزمودند. پس هرگز پیمان شكن مباش، و در عهد خود خیانت مكن، و دشمن را فریب مده، زیرا كسی جز نادان بدكار، بر خدا گستاخی روا نمیدارد، خداوند عهد و پیمانی كه با نام او شكل میگیرد با رحمت خود مایه آسایش بندگان، و پناهگاه امنی برای پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حریم أمن آن روی بیاورند. پس فساد، خیانت، فریب، در عهد و پیمان راه ندارد. مبادا قراردادی را امضاء كنی كه در آن برای دغلكاری و فریب راههایی وجود دارد، و پس از محكم كاری و دقّت در قرار داد نامه، دست از بهانه جویی بردار، مبادا مشكلات پیمانی كه بر عهدهات قرار گرفته، و خدا آن را بر گردنت نهاده، تو را به پیمان شكنی وا دارد، زیرا شكیبایی تو در مشكلات پیمانها كه امید پیروزی در آینده را به همراه دارد، بهتر از پیمان شكنی است كه از كیفر آن میترسی، و در دنیا و آخرت نمیتوانی پاسخ گوی پیمان شكنی باشی.
12 هشدارها
اوّل- هشدار از خون ناحق
از خونریزی بپرهیز، و از خون ناحق پروا كن، كه هیچ چیز همانند خون ناحق كیفر الهی را نزدیك مجازات را بزرگ نمیكند، و نابودی نعمتها را سرعت نمیبخشد و زوال حكومت را نزدیك نمیگرداند، و روز قیامت خدای سبحان قبل از رسیدگی اعمال بندگان، نسبت به خونهای ناحق ریخته شده داوری خواهد كرد، پس با ریختن خونی حرام، حكومت خود را تقویت مكن. زیرا خون ناحق، پایههای حكومت را سست، و پست میكند و بنیاد آن را بر كنده به دیگری منتقل سازد، و تو، نه در نزد من، و نه در پیشگاه خداوند، عذری در خون ناحق نخواهی داشت چرا كه ك
یفر آن قصاص است و از آن گریزی نیست. اگر به خطا خون كسی ریختی، یا تازیانه یا شمشیر، یا دستت دچار تند روی شد،- كه گاه مشتی سبب كشتن كسی میگردد، چه رسد به بیش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول باز دارد.
دوّم- هشدار از خود پسندی
مبادا هرگز دچار خود پسندی گردی و به خوبیهای خود اطمینان كنی، و ستایش را دوست داشته باشی، كه اینها همه از بهترین فرصتهای شیطان برای هجوم آوردن به توست، و كردار نیك، نیكوكاران را نابود سازد.
سوّم- هشدار از منّت گذاری
مبادا هرگز با خدمتهایی كه انجام دادی بر مردم منّت گذاری، یا آنچه را انجام دادهای بزرگ بشماری، یا مردم را وعدهای داده، سپس خلف وعده نمایی منّت نهادن، پاداش نیكوكاری را از بین میبرد، و كاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل كردن، خشم خدا و مردم را بر میانگیزاند كه خدای بزرگ فرمود: «دشمنی بزرگ نزد خدا آن كه بگویید و عمل نكنید»
چهارم- هشدار از شتابزدگی
مبادا هرگز در كاری كه وقت آن فرا نرسیده شتاب كنی، یا كاری كه وقت آن رسیده سستی ورزی، و یا در چیزی كه (حقیقت آن) روشن نیست ستیزه جویی نمایی و یا در كارهای واضح و آشكار كوتاهی كنی تلاش كن تا هر كاری را در جای خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهی.
پنجم- هشدار از امتیاز خواهی
مبادا هرگز در آنچه كه با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی از اموری كه بر همه روشن است، غفلت كنی، زیرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسئولی، و به زودی پرده از كارها یك سو رود، و انتقام ستمدیده را از تو باز میگیرند. باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت، تندی زبانت را در اختیار خود گیر، و با پرهیز از شتابزدگی، و فروخوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد. و تو بر نفس مسلّط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت، و بازگشت به سوی خدا. آنچه بر تو لازم است آن كه حكومتهای دادگستر پیشین، سنّتهای با ارزش گذشتگان، روشهای پسندیده رفتگان، و آثار پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و واجباتی كه در كتاب خداست، را همواره به یاد آوری، و به آنچه ما عمل كردهایم پیروی كنی، و برای پیروی از فرامین این عهد نامهای كه برای تو نوشتهام، و با آن حجّت را بر تو تمام كردهام، تلاش كن، زیرا اگر نفس سركشی كرد و بر تو چیره شد عذری نزد من نداشته باشی. از خداوند بزرگ، با رحمت گسترده، و قدرت برترش در انجام تمام خواستهها، درخواست میكنیم كه به آنچه موجب خشنودی اوست ما و تو را موفّق فرماید، كه نزد او و خلق او، دارای عذری روشن باشیم، برخوردار از ستایش بندگان، یادگار نیك در شهرها، رسیدن به همه نعمتها، و كرامتها بوده، و اینكه پایان عمر من و تو را به شهادت و رستگاری ختم فرماید، كه همانا ما به سوی او باز میگردیم. با درود به پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و اهل بیت پاكیزه و پاك او، درودی فراوان و پیوسته. با درود.
نامه 054-به طلحه و زبیر
پاسخ به ادعاهای سران جمل
پس از یاد خدا و درود!
شما می دانید گرچه پنهان می دارید. كه من برای حكومت در پی مردم نرفته، آنان به سوی من آمدند، و من قول بیعت نداده تا آنكه آنان با من بیعت كردند، و شما دو نفر از كسانی بودید كه مرا خواستید و بیعت كردید. همانا بیعت عموم مردم با من نه از ترس قدرتی مسلط بود، و نه برای به دست آوردن متاع دنیا، اگر شما دو نفر از روی میل و انتخاب بیعت كردید تا دیرنشده باز گردید، و در پیشگاه خدا توبه كنید، و اگر در دل با اكراه بیعت كردید خود دانید، زیرا این شما بودید كه مرا در حكومت بر خویش راه دادید، اطاعت از من را ظاهر، و نافرمانی را پنهان داشتید. به جان خودم سوگند! شما از سایر مهاجران سزاوارتر به پنهان داشتن عقیده و پنهان كاری نیستید، اگر در آغاز بیعت كنار می رفتید آسان تر بود كه بیعت كنید و سپس به بهانه سر باز زنید. شما پنداشته اید كه من كشنده عثمان می باشم، بیایید تا مردم مدینه بین من و شما داوری كنند، آنان كه نه به طرفداری من برخاستند نه شما، سپس هر كدام به اندازه جرمی كه در آن حادثه داشته، مسوولیت آنرا پذیرا باشد. ای دو پیرمرد، از آن چه در اندیشه دارید باز گردید، هم اكنون بزرگترین مسئله شما عار است، پیش از آنكه عار و آتش خشم پروردگار دامنگیرتان گردد. با درود.
@nahjolbalaghe5
نامه 055-به معاویه
اندرز دادن به دشمن
پس از یاد خدا و درود!
همانا خداوند سبحان دنیا را برای آخرت قرار داده، و مردم را در دنیا به آزمایش گذاشت، تا روشن شود كدام یك نیكوكارتر است، ما را برای دنیا نیافریده اند، و تنها برای دنیا به تلاش فرمان داده نشدیم، به دنیا آمدیم تا در آن آزمایش گردیم. و همانا خداوند مرا به تو، و تو را با من آزموده، و یكی از ما را بر دیگری حجت قرار داد، تو با تفسیر دروغین قرآن به دنیا روی آوردی، و چیزی از من درخواست می كنی كه دست و زبانم هرگز به آن نیالود (قتل عثمان) تو و مردم شام، آن دروغ را ساختید و به من تهمت زدید تا آگاهان شما مردم ناآگاه را، و ایستادگان شما زمینگیرشدگان را بر ضد من تحریك می كنند. معاویه! از خدا بترس! و با شیطانی كه مهار تو را می كشد، درآویز، و به سوی آخرت كه راه من و تو است باز گرد، و بترس از خدا كه بزودی با بلایی كوبنده ریشه ات را بركند، و نسل تو را قطع نماید. همانا برای تو به خدا سوگند می خورم، سوگندی كه بر آن وفا دارم، اگر روزگار من و تو را در یكجا گرد آورد، هم چنان بر سر راه تو خواهم ماند. (تا خدا میان ما داوری كند و او بهترین داوران است.)
@nahjolbalaghe5
🔰 ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مصادف با #روز_زن و #روز_مادر بر همه ی زنان و مادران سرزمینم، خصوصا مادران و همسران شهدای گرانقدر تبریک عرض مینمایم
امیدوارم امروز حاجت🌸
دل پاک ومهربانتون🌸
با زیباترین🌸
حکمتهای خدا یکی گردد🌸
@nahjolbalaghe5
مداحی آنلاین - اومده اون کسی که یاره حیدره - جواد مقدم.mp3
3.54M
🌸 #میلاد_حضرت_فاطمه_زهرا (س)
اومده اون کسی که یار حیدره
یک نفره برا علی یه لشکره
🎤 #جواد_مقدم
👌فوق زیبا
@nahjolbalaghe5
🌼🌿
🌿
.
•[🌟]• #اسعداللهایامڪمسعیدا😍🌟
✨دربیشہاتجزشیرپیدامیشود؟ نہ
✨جزتوکسیامابیهامیشود؟ نہ
✨وقتۍدرخشندهترینخورشیدعشقی
✨نامکسیغیرازتـوزهرامیشود ؟ نہ
#یـاحضرتمادر
#عرضتبریڪخدمتمادرانگرامۍ
#روززنتبریڪوتهنیتباد
#میلادحضرٺمادربرهمگےمبارڪ🌸°•.
•[ @nahjolbalaghe5 ]•
.
🌿
🌼🌿
نامه 056-به شریح بن هانی
اخلاق فرماندهی
در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فریبكاری دنیا بر نفس خویش بیمناك باش، و هیچگاه از دنیا ایمن مباش، بدان اگر برای چیزهایی كه دوست می داری، یا آنچه را كه خوشایند تو نیست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زیانهای فراوانی خواهند كشید، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خویش شكننده و حاكم باش.
@nahjolbalaghe5