❇️ خداوند متعال در قرآن میفرماید:
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
📜سورهبقرهآیة ۲۰۷
💠 حضرتصادق علیه السّلام می فرمایند:
یکی از محبان اهل بیت سلامالله در روز قيامت محشور میشود در حالی مدیون از دنیا رفته است و صدا میزند آیا کسی هست مرا یاری کند؟
در این هنگام ، امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه خطاب به طلب کاران میفرمایند؛
چه چیزی به شما بدهم تا او را ببخشید ؟
آنها می گویند ثواب یکی از نَفَس های ليلة المبیت شما را می خواهیم . راوی در ذيل این روایت می گوید :
اگر در فردای قیامت فقط ثواب یک نَفَس علی صلواتاللهعلیه را در شب هجرت را بین شیعیان تقسیم کنند همه بخشیده می شوند و گنهکاری در قیامت باقی نمی ماند.
📚تفسیرامام حسنعسگریعلیهالسلام،ص ۱۳۲
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
🔴 ۱۰۰ توحید در جمعه های ماه رجب
🔵 روایت شده هر کس در روز #جمعه ماه رجب ۱۰۰مرتبه سوره قل هو الله احد بخواند برای او نوری باشد در قیامت که او را به بهشت بکشاند.
📌 تذکر: حدود ۱۵ دقیقه زمان می برد.
📚 مفاتیح الجنان /اعمال #ماه_رجب
#اعمال_منتظران
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
ﺍﻯ ﻋﻠﻰ !
ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮﻯ ،
ﺩﻳﻨﻢ ﻧﻤﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ . !
ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﻳﻢ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺍﺳﺖ ،
ﻭﺟﺪﺍﻧﻢ ﻧﻤﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ . !
ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻰ ... !
ﭘﺲ ﺧﻮﺩﺕ ﺑﮕﻮ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺍﻯ ﻋﻠﻰ :
ﺗﻮ ﻛﻴﺴتي ؟ !
متن بالا ﭘﺸﺖ ﺟﻠﺪ ﻛﺘﺎﺏ ﺟﺮﺝ ﺟﺮﺩﺍﻕ ﻣﺴﻴﺤﻰ ﭼﻨﯿﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ شده ﺍﺳﺖ.
و شافعی یکی از ائمه اربعه اهل سنت می گوید:
وَ ماتَ الشّافعی وَ لَیسَ یدْری
علی(ع) رَبُّهُ اَمْ رَبُّهُ اللّهُ؟
.
.
یکی از وجوه مظلومیت آقا امیر المومنین اینه که اهل معرفت در خداییش شک می کنند ولی من و شما باید مجبور باشیم حضرت رو با سه عدد.... مقایسه کنیم که ببینیم حالا مثلا خلافت حق کی بوده! حق علی بود یا سه مشرک ظالم!
خود حضرت چه مظلومانه فرمودند : الدهر انزلنى ثم انزلنى ثم انزلنى حتى قیل معاویة و على!
روزگار اینقدر من رو پایین آورده که مردم اسم معاویه رو کنار اسم من میارن ...
علامه امینی ره برای اثبات تواتر حدیث غدیر ۱۰/۰۰۰ عددکتاب مطالعه کرده اند.
ایشون ی جایی فرموده بودند که روز قیامت از اون دونفر (عمر،ابوبکر) شکایت میکنم که باعث شدند به جای اینکه عمرم رو صرف نوشتن فضائل حضرت کنم صرف اثبات حقانیتش کردم .
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#نهج_البلاغه
بخش دویست و شصت و یکم
ادامه ی خطبه ١٥٢ (معرفة اللّه تعالى):
نوشته اند که این سخنرانی در روز های اول خلافت در سال ۳۵ هجری ایراد فرمود :
💠٢- فضل العترة في القرآن
منها : قَدْ طَلَعَ طَالِعٌ وَ لَمَعَ لَامِعٌ وَ لَاحَ لَائِحٌ وَ اعْتَدَلَ مَائِلٌ وَ اسْتَبْدَلَ اللَّهُ بِقَوْمٍ قَوْماً وَ بِيَوْمٍ يَوْماً وَ انْتَظَرْنَا الْغِيَرَ انْتِظَارَ الْمُجْدِبِ الْمَطَرَ وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفَاؤُهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ.
💠 ٢- عظمت امامان دوازده گانه (عليهم السلام) و قرآن
همانا طلوع كننده اى آشكار شد، و درخشنده اى درخشيد و آشكار شونده اى آشكار گرديد، و آن كه از جادّه حق منحرف شد به راه راست بازگشت، خداوند گروهى را به گروهى تبديل، و روزى را برابر روزى قرار داد، و ما چونان مانده در خشكسالان كه در انتظار بارانند، انتظار چنين روزى را مى كشيديم. همانا امامان دين، از طرف خدا، تدبير كنندگان امور مردم، و كارگزاران آگاه بندگان خدا هستند، كسى به بهشت نمى رود جز آن كه آنان را شناخته، و آنان او را بشناسند، و كسى در جهنّم سرنگون نگردد جز آن كه منكر آنان باشد و امامان دين هم وى را نپذيرند.
💠٣- خصائص الإسلام
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى خَصَّكُمْ بِالْإِسْلَامِ وَ اسْتَخْلَصَكُمْ لَهُ وَ ذَلِكَ لِأَنَّهُ اسْمُ سَلَامَةٍ وَ جِمَاعُ كَرَامَةٍ اصْطَفَى اللَّهُ تَعَالَى مَنْهَجَهُ.
وَ بَيَّنَ حُجَجَهُ مِنْ ظَاهِرِ عِلْمٍ وَ بَاطِنِ حُكْمٍ لَا تَفْنَى غَرَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِي عَجَائِبُهُ فِيهِ مَرَابِيعُ النِّعَمِ وَ مَصَابِيحُ الظُّلَمِ لَا تُفْتَحُ الْخَيْرَاتُ إِلَّا بِمَفَاتِيحِهِ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِمَصَابِيحِهِ قَدْ أَحْمَى حِمَاهُ وَ أَرْعَى مَرْعَاهُ فِيهِ شِفَاءُ الْمُسْتَشْفِي وَ كِفَايَةُ الْمُكْتَفِي .
💠٣- ويژگى هاى اسلام
همانا خداى متعال شما را به اسلام اختصاص داد و براى اسلام برگزيد، زيرا اسلام نامى از سلامت است، و فراهم كننده كرامت جامعه مى باشد، راه روشن آن را خدا برگزيد، و حجّت هاى آن را روشن گردانيد. اسلام ظاهرش علم، و باطنش حكمت است، نو آورى هاى آن پايان نگيرد و شگفتى هايش تمام نمى شود. در اسلام بركات و خيرات چونان سرزمين هاى پر گياه در اوّل هاران فراوان است، و چراغهاى روشنى بخش تاريكى ها فراوان دارد، كه در نيكى ها جز با كليدهاى اسلام باز نشود، و تاريكى ها را جز با چراغ هاى آن روشنايى نمى توان بخشيد، مرزهايش محفوظ، و چراگاه هايش را خود نگهبان است، هر درمان خواهى را درمان، و هر بى نيازى طلبى را كافى است.
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود:
هر كه پس از من با خلافت على به دشمنى برخيزد كافر است و به جنگ با خدا و رسول برخاسته است و هر كه در على شك كند كافر است.
📚کشف الیقین جلد ۱ صفحه ۲۹۵
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
➖ماه رجب رشته اتصال بین خدا و بندگان
🛑نَقَلْنَاهُ مِنْ كُتُبِ اَلْعِبَادَاتِ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ فِي اَلسَّمَاءِ اَلسَّابِعَةِ مَلَكاً يُقَالُ لَهُ اَلدَّاعِي فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ يُنَادِي [نادى] ذَلِكَ اَلْمَلَكُ كُلَّ لَيْلَةٍ مِنْهُ إِلَى اَلصَّبَاحِ طُوبَى لِلذَّاكِرِينَ طُوبَى لِلطَّائِعِينَ وَ يَقُولُ اَللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِيسُ مَنْ جَالَسَنِي وَ مُطِيعُ مَنْ أَطَاعَنِي وَ غَافِرُ مَنِ اِسْتَغْفَرَنِي اَلشَّهْرُ شَهْرِي وَ اَلْعَبْدُ عَبْدِي وَ اَلرَّحْمَةُ رَحْمَتِي فَمَنْ دَعَانِي فِي هَذَا اَلشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ وَ مَنِ اِسْتَهْدَانِي هَدَيْتُهُ وَ جَعَلْتُ هَذَا اَلشَّهْرَ حَبْلاً بَيْنِي وَ بَيْنَ عِبَادِي فَمَنِ اِعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَيَّ
🔰از پیامبر صلّیاللهعليهوآله نقل شده که فرمود: همانا خدای تعالی در آسمان هفتم فرشتهای گماشته که به او «داعِی» گفته میشود. هنگامی که ماه رجب فرا میرسد، آن فرشته هر شب تا صبح بندگان را ندا میدهد: «خوشا به حال ذاکرین[ یادکنندگان خدا!] خوشا به حال اطاعتکنندگان!»
🔻و خداوند متعال نیز میفرماید: «من همنشین کسی هستم که با من همنشین شود، و مطیع کسی هستم که از من اطاعت کند و آمرزنده کسی هستم که از من طلب آمرزش کند. ماه، ماه من است؛ بنده، بنده من است و رحمت، رحمت من است پس هر که مرا در این ماه بخواند، پاسخش میگویم؛ هر که [چیزی] ازمن بخواهد، عطایش میکنم؛ و هر که از من هدایت طلبد، او را هدایت و راهنمایی میکنم.
⬅️ و این ماه را ریسمانی بین خودم و بندگانم قرار دادم؛ پس هر که به آن چنگ زند، به من خواهد رسید.»
📚إقبال الأعمال ج ۲، ص ۶۲۸
#ماه_رجب
☑️ https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
قال امیرالمومنین علیه السلام:
أَقْلِلِ الْكَلَامَ تَأْمَنِ الْمَلَامَ
سخن را کم کن، تا از سرزنش در امان باشی.
تصنیف غرر/۴۰۹۰
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
💪من آنم که مادرم مرا "حیـــدࢪ" نامید😍
⫸ امیرالمومنین علی صلوات الله علیه در جنگ خیبر ، همان جنگی که ابوبکر و عمر به قول خودشان مثل بز کوهی فرار کردند، مقابل پهلوان قلعه خیبر اینگونه رجز میخواند:
《فَقَالَ عَلِيٌّ:أَنَا الَّذِي سَمَّتْنِي أُمِّي حَيْدَرَهْ ... كَلَيْثِ غَابَاتٍ كَرِيهِ الْمَنْظَرَهْ...أُوفِيهِمُ بِالصَّاعِ كَيْلَ السَّنْدَرَهْ.
قَالَ: فَضَرَبَ رَأْسَ مَرْحَبٍ فَقَتَلَهُ، ثُمَّ كَانَ الْفَتْحُ عَلَى يَدَيْهِ.》
من آنم که مادرم مرا حیدر نامید، بسان شیر قوی هیکل و هولناک بیشه، با شمشیر مانند پیمانهای بزرگ آنها را پیمانه میکنم.
(و گروه گروه کفار را از زمین بر میچینم)
راوی گفت: سپس سر مرحب را زد و اورا کشت و پیروزی به دستان او حاصل شد.😍
📚صحيح مسلم » كتاب الجهاد والسير » باب غزوة ذي قرد وغيرها
بر فرارهای جنگ ها لعنت....🔥🔥
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
➖هارون الرشید ملعون از چه زمانی تصمیم به قتل امام کاظم علیهالسّلام گرفت❓
🛑فِي كِتَابِ أَخْبَارِ اَلْخُلَفَاءِ : أَنَّ هَارُونَ اَلرَّشِيدَ كَانَ يَقُولُ لِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ خُذْ فَدَكاً حَتَّى أَرُدَّهَا إِلَيْكَ فَيَأْبَى حَتَّى أَلَحَّ عَلَيْهِ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ آخُذُهَا إِلاَّ بِحُدُودِهَا قَالَ وَ مَا حُدُودُهَا قَالَ إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدُّهَا قَالَ بِحَقِّ جَدِّكَ إِلاَّ فَعَلْتَ قَالَ أَمَّا اَلْحَدُّ اَلْأَوَّلُ فَعَدَنُ فَتَغَيَّرَ وَجْهُ اَلرَّشِيدِ وَ قَالَ إِيهاً قَالَ وَ اَلْحَدُّ اَلثَّانِي سَمَرْقَنْدُ فَارْبَدَّ وَجْهُهُ وَ اَلْحَدُّ اَلثَّالِثُ إِفْرِيقِيَةُ فَاسْوَدَّ وَجْهُهُ وَ قَالَ هِيهِ قَالَ وَ اَلرَّابِعُ سِيفُ اَلْبَحْرِ مِمَّا يَلِي اَلْجُزُرَ وَ أَرْمِينِيَةَ قَالَ اَلرَّشِيدُ فَلَمْ يَبْقَ لَنَا شَيْءٌ فَتَحَوَّلْ إِلَى مَجْلِسِي قَالَ مُوسَى قَدْ أَعْلَمْتُكَ أَنَّنِي إِنْ حَدَدْتُهَا لَمْ تَرُدَّهَا فَعِنْدَ ذَلِكَ عَزَمَ عَلَى قَتْلِهِ
✍در كتاب الخلفاء نقل شده است: هارونالرشيد به موسى بن جعفر پيشنهاد كرد كه فدك را پس بگيرد. امام عليهالسّلام امتناع میورزيد تا اینکه هارون اصرار زياد كرده، لذا امام علیهالسّلام فرمود: من فدك را نمىگيرم مگر با تمام حدود و مرزهایش
_گفت: حدود فدك كجا است؟!
_فرمود: اگر حدود آن را معين كنم، تو آن را بر نمیگردانی.
_گفت: تو را قسم به حق جدّت كه حدود آن را معين كن.
⬅️فرمود: حد اول آن عَدَن است.
چهره رشيد تغییر کرد و گفت: ایهاََ[ بگو]
⬅️فرمود: و حد دوم، سمرقند است. رنگ صورت رشيد تیره شد
⬅️حضرت فرمود: حد سوم آن آفريقا است. اینبار چهره رشيد سياه شد و گفت: هِیه[حد ديگر را بگو]
⬅️فرمود: حد چهارم سيف البحر است كه هم مرز با جزائر و ارمنيه است.
_رشید گفت: ديگر براى ما چيزى باقى نماند پس بيا جاى من بنشين.
_حضرت موسى بن جعفر فرمود: من گفتم اگر حد و مرز را تعيين كنم، آن را باز نمیگردانی.
🔺هارون الرشید [ملعون] از آن موقع تصميم كشتن موسى بن جعفر عليه السّلام را گرفت.
📚المناقب ج ۴، ص ۳۲۰
_____________________________
✍#امام_کاظم علیهالسّلام با این بیان میخواست به هارون بفهماند که «فدک» یک قطعه زمینی که ما بر سر آن با دیگران اختلاف و دعوا داشته باشیم نیست. بلکه رمزی از مجموع قلمرو حکومت اسلامی است. اصحاب سقیفه با ستاندن ظالمانه آن از دختر پیامبر در واقع حق حاکمیت اهل بیت(علیهمالسّلام) را مصادره کردند. بنابراین اگر بخواهی حق ما را به ما بازدهی، باید تمام سرزمین های اسلامی را در اختیار حاکمیت ما بگذاری و خود نیز تسلیم امر و نهی ما باشی.
#شهادت_امام_کاظم
#یا_باب_الحوائج_ع
#امام_کاظم علیهالسّلام
☑️ https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
➖فردا بدنم سبز شده و روز بعد خواهم مرد
🛑وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ بَشَّارٍ قَالَ حَدَّثَنِي شَيْخٌ مِنْ أَهْلِ قَطِيعَةِ اَلرَّبِيعِ مِنَ اَلْعَامَّةِ مِمَّنْ كَانَ يُقْبَلُ قَوْلُهُ قَالَ: جَمَعَنَا اَلسِّنْدِيُّ بْنُ شَاهَكَ ثَمَانِينَ رَجُلاً مِنَ اَلْوُجُوهِ اَلْمَنْسُوبِينَ إِلَى اَلْخَيْرِ فَأَدْخَلَنَا عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ قَالَ لَنَا اَلسِّنْدِيُّ يَا هَؤُلاَءِ اُنْظُرُوا إِلَى هَذَا اَلرَّجُلِ هَلْ حَدَثَ بِهِ حَدَثٌ فَإِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ لَمْ يُرِدْ بِهِ سُوءاً وَ إِنَّمَا نَنْتَظِرُ بِهِ أَنْ يَقْدَمَ لِيُنَاظِرَهُ وَ هُوَ صَحِيحٌ مُوَسَّعٌ عَلَيْهِ فِي جَمِيعِ أُمُورِهِ فَسَلُوهُ وَ لَيْسَ لَنَا هَمٌّ إِلاَّ اَلنَّظَرُ إِلَى اَلرَّجُلِ فِي فَضْلِهِ وَ سَمْتِهِ. فَقَالَ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ أَمَّا مَا ذَكَرَهُ مِنَ اَلتَّوْسِعَةِ وَ مَا أَشْبَهَهَا فَهُوَ عَلَى مَا ذَكَرَ غَيْرَ أَنِّي أُخْبِرُكُمْ أَيُّهَا اَلنَّفَرُ أَنِّي قَدْ سُقِيتُ اَلسَّمَّ فِي سَبْعِ تَمَرَاتٍ وَ أَنَا غَداً أَخْضَرُّ وَ بَعْدَ غَدٍ أَمُوتُ فَنَظَرْتُ إِلَى اَلسِّنْدِيِّ بْنِ شَاهَكَ يَضْطَرِبُ وَ يَرْتَعِدُ مِثْلَ اَلسَّعَفَةِ
🌑محمّد بن بشار گوید: پيرمردى از اهل قطيعة الربيع[يكى از محلات شهر بغداد]از اهل سنّت و البته از كسانى كه كلامش پذيرفته مىشود، گفته است: سندى بن شاهك[زندانبان]، ما را كه هشتاد نفر از بزرگان و سرشناسان و اهل خير بوديم جمع كرد و ما را نزد موسى بن جعفر عليهما السّلام برد و گفت: اى جماعت! به اين مرد نگاه كنيد آيا حادثهاى[صدمهاى-شكنجهاى]به او وارد شده است؟ همانا امير المؤمنين[هارون!!] نسبت به او قصد سويى نداشته است و ما فقط منتظريم تا او بيايد و[با موسى بن جعفر] بحث و گفتوگو كند. او هم صحيح و سالم بوده و تمام امورش در رفاه بوده است، خودتان از او بپرسيد.[اين در حالى بود كه] تمام همّوغم ما هشتاد نفر ديدن فضل و كمال و مقام امام عليهالسّلام بود.
▪️موسى بن جعفر عليه السّلام فرمود: امّا اينكه گفت من در توسعه و رفاه نسبى هستم همينطور است[كه مىبينيد.]فقط به شما افراد خبر مىدهم كه اينها در هفت دانه خرما به من سم و زهر خوراندهاند. فردا بدنم سبز شده و روز بعد خواهم مرد. من[با شنيدن اين كلام از امام عليه السّلام]به سندى بن شاهك نگاه كردم،ديدم مضطرب بود و مثل شاخ و برگ خرما مىلرزيد.
📚الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۱
#شهادت_امام_کاظم
#یا_باب_الحوائج_ع
#امام_کاظم
☑️https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
➖آشنایی امام کاظم علیهالسّلام با زبان پرندگان
🛑حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عُمَرَ عَنْ بَشِيرٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: دَخَلَ رَجُلٌ مِنْ مَوَالِي أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ أُحِبُّ أَنْ تَتَغَذَّى عِنْدِي فَقَامَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ حَتَّى مَضَى مَعَهُ وَ دَخَلَ اَلْبَيْتَ فَإِذَا فِي اَلْبَيْتِ سَرِيرٌ فَقَعَدَ عَلَى اَلسَّرِيرِ وَ تَحْتَ اَلسَّرِيرِ زَوْجُ حَمَامٍ فَهَدَرَ اَلذَّكَرُ عَلَى اَلْأُنْثَى وَ ذَهَبَ اَلرَّجُلُ لِيَحْمِلَ اَلطَّعَامَ فَرَجَعَ وَ أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَضْحَكُ فَقَالَ أَضْحَكَ اَللَّهُ سِنَّكَ بِمَ ضَحِكْتَ فَقَالَ إِنَّ هَذَا اَلْحَمَامَ هَدَرَ عَلَى هَذِهِ اَلْحَمَامَةِ فَقَالَ لَهَا يَا سَكَنِي وَ عِرْسِي وَ اَللَّهِ مَا عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ أَحَدٌ أَحَبَّ إِلَيَّ مِنْكِ مَا خَلاَ هَذَا اَلْقَاعِدِ عَلَى اَلسَّرِيرِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ تَفْهَمُ كَلاَمَ اَلطَّيْرِ فَقَالَ نَعَمْ« عُلِّمْنٰا مَنْطِقَ اَلطَّيْرِ وَ أُوتِينٰا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ »
◀️علی بن ابی حمزه میگوید: مردی از وابستگان امام ابو الحسن[کاظم] علیهالسّلام خدمت ایشان رسید و گفت: فدایت گردم! دوست دارم با من غذا بخوری. ابو الحسن علیهالسّلام بلند شد [ و با او به راه افتاد] تا به خانه رسیدند. در خانه، تختی بود. امام علیهالسّلام بر تخت نشست. زیر تخت، یک جفت کبوتر بود. کبوتر نر با ماده بغبغو میکرد. آن مرد برای آوردن طعام، بیرون رفت و وقتی بازگشت، امام را دید که میخندد.
گفت: خداوند بر لب و دندانت خنده بنشاند! برای چه میخندی؟
_حضرت فرمود: «این کبوتر نر برای ماده خود، آواز خوانْد و به او گفت: ای آرام دلم! ای عروسم! به خدا سوگند، نزد من هیچ کس در زمین، محبوبتر از تو نیست، جز آن کسی که بر این تخت نشسته است».
_گفتم: قربانت گردم! مگر شما سخن پرندگان را متوجه میشوی؟
_فرمود: «آری. عُلِّمْنَا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَأُوتِينَا مِنْ كُلِّ شَيْءٍ: [معرفت به] زبان و منطق پرندگان را به ما آموختهاند، و از هر چیزی به ما عطا کرده اند
📚بصائر الدرجات ج ۱، ص ۳۴۶
#شهادت_امام_کاظم
#یا_باب_الحوائج_ع
#امام_کاظم
☑️ https://eitaa.com/nahjolbalaghe5
☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇☘🍇
#القاب_آقا_امیرالمؤمنین
۱۴۸ . أَکْمَلَ اللَّهُ بِهِ الدِّینَ
رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود:
«مَعاشِرَ النّاسِ! إِنَّما أَکْمَلَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ دِینَکُمْ بِإِمامَتِهِ»؛
«ای مردم! خداوند دین شما را تنها با امامت علی علیه السلام کامل میداند».
در روایات متعدد و متواتر نقل شده، که آیه شریفه: «اَلْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی»
📚سوره مائده، آیه ۳.
فقط در مورد علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده، نه هیچ یک از مردم.
پس با قبول ولایت او، دین کامل و نعمت الهی تمام میشود،
📚بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۱۲۹.
چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: «وَکانَ کَمالُ الدِّینِ بِوِلایةِ عَلِی ّ بْنِ أَبِی طالِبٍ»؛
«کامل شدن دین به ولایت و امامت علی بن ابی طالب علیه السلام میباشد».
📚اصول کافی، ج ۱، ص ۲۹۰.
https://eitaa.com/nahjolbalaghe5