eitaa logo
نـــــــــهج البـــــــــــــلاغـــــــه
3.5هزار دنبال‌کننده
600 عکس
424 ویدیو
30 فایل
⊰᯽⊱ 🌼﷽🌼 ⊰᯽⊱ ‌💠تبیین ونشر فضائل امیرالمومنین♥علیه السلام 💠 شناخت ودرک نهج البلاغه برای عموم مردم عزیز 💠 خادمین #جشنواره_نهج_البلاغه دانشگاه های تهران 💠 لینک ثبت نام جشنواره http://rasanahad.ir 💠ارتباط با ادمین💌 @hafezi5 +982122180159
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️وَ لکِنَّ اللّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ، وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ، وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَکَارِهِ، إِخْرَاجاً لِلتَّکَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ، وَ إِسْکَاناً لِلتَّذَلُّلِ فِي نُفُوسِهِمْ، وَ لِيَجْعَلَ ذلِکَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ، وَ أَسْبَاباً ذُلُلاً لِعَفْوِهِ 🟤خداوند، بندگان خود را با انواع سختی ها می آزماید،و با مشکلات زیاد به عبادت می خواند، و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد،تا کبر و خودپسندی را از دل هایشان خارج کند، و به جای آن فروتنی آورد،و درهای فضل و رحمتش را بروی شان بگشاید، و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختیارشان گذارد. 📘 🆔@nahjolbalaghe_tehran
🔻حکمت ۲۶۵ نهج البلاغه ؛ گفتار حکیمان و درمان (علمى، درمانى)🔻 إِنَّ کَلاَمَ الْحُکَمَاءِ إِذَا کَانَ صَوَاباً کَانَ دَوَاءً، وَإِذَا کَانَ خَطَأً کَانَ دَاءً. امام علیه السلام فرمود : گفتار دانشمندان اگر صحیح و درست باشد دوا (داروى شفابخش) و اگر نادرست وخطا باشد درد و بیمارى است 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عاقل كسى است كه دل به دنيا نبندد هر چند از امكانات فراوانى برخوردار باشد. اين‌گونه افراد آسوده زندگى مى‌كنند و آسوده از جهان مى‌روند و از تحولات و دگرگونى‌هاى دهر هرگز ناراحت نمى‌شوند. در حالى كه دلبستگان به دنيا با از دست دادن مقام يا مال و ثروت، چنان ناراحت مى‌شوند كه گاه كارشان به جنون و ديوانگى مى‌كشد. مرحوم علامۀ شوشترى در شرح نهج البلاغۀ خود نقل مى‌كند كه ابو الفتح ابن عميد از صاحب بن عباد نزد سلطان وقت، مؤيدالدولة، سعايت كرد تا او را از كار خود (وزير مخصوص بودن) بركنار ساخت و خودش به تدبير امور پرداخت همانگونه كه براى ركن‌الدولة، پدر مؤيدالدولة تدبير مى‌كرد. روزى نديمان و دوستان خاص خود را دعوت كرد، مجلس عظيمى تشكيل داد و زينت‌آلات فراوان و ظروف طلا و نقره‌اى كه از حد و حصر خارج بود حاضر ساخت و مشغول نوشيدن شراب شد و آن روز و آن شب مرتباً شراب مى‌خورد و به غلامان خود دستور داد كه مجلس را به همان حال نگه داريد، چيزى از آن كم و زياد نشود تا فردا نيز ادامه دهيم و به نديمان و دوستان خاص خود گفت: فردا صبح نيز در اين مجلس شركت كنيد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ═❁🍃๑🍃🌷🍃๑🍃❁═ 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟤آن گونه با مردم معاشرت کنید که اگر بمیرید بر مرگ شما اشک ریزند و اگر زنده مانید به شما عشق ورزند 🎤آیت الله 📿 ارزش محبت به مردم از دیدگاه امام علی علیه السلام ▫️خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَکَوْا عَلَیْکُمْ، وَإِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَیْکُمْ 📚 ، 🕊 🆔@nahjolbalaghe_tehran
💠 غیبت 🔸امام علی علیه السلام: غیبت آخرین کوشش شخص ناتوان است. ✨ الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ. 📚نهج البلاغه/ح461 ✍🏼 غیبت، نشان ضعف و ناتوانی فرد است. اگر می توانست حرفش را رو در روی آن فرد بگوید، هیچگاه غیبت نمی کرد. 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌سوال ؛آیا عید الزهرا سند تاریخی دارد؟؟ 🔵حقیقت ماجرای عیدالزهرا و ابولولو چیست ؟ ▫️استاد مهدوی ارفع •┈┈┈┈••••✾••✾•••┈┈┈┈• 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️اِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَان مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدْرُ خَلَّيا بَيْنَهُ وَبَيْنَهُ، وَإِنَّ الاَْجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ 🟤همراه هر انسانى دو فرشته است كه وى را (از خطرات) محافظت مى كنند، اما هنگامى كه روز مقدّر فرا رسد او را در برابر حوادث رها مى سازند و (بنابراين) اجل و سرآمد زندگى (كه از سوى خداوند تعيين شده) سپرى است محافظ و نگهدار 📘 🕊 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام ع در چهار جمله به چهار نكتۀ مهم اشاره مى‌كند. نخست مى‌فرمايد: «آگاه باشيد كه فقر و تنگدستى يكى از بلاهاست». در حكمت 163 نيز فقر به عنوان «الموت الاكبر؛ مرگ بزرگ‌تر» معرفى شده است. در حديث ديگرى از پيامبر اكرم ص آمده است: فقر مايۀ روسياهى در دنيا و آخرت است». دليل آن هم روشن است؛ شخصى كه گرفتار فقر و تنگدستى مى‌شود چه بسا آلودۀ گناهان زيادى ازقبيل سرقت و خيانت و تقلب و مانند آن مى‌گردد. ازنظر معنوى، فقر، انسان را به ناشكرى و ناسپاسى در برابر پروردگار و جزع و فزع وامى‌دارد و به اين ترتيب، هم از خدا دور مى‌شود و هم از خلق خدا. آنگاه امام عليه السلام در جملۀ دوم اشاره به چيزى كه بدتر از فقر است مى‌كند، مى‌فرمايد: «بدتر از فقر، بيمارى بدن است»؛ «وَ أَشَدُّ مِنَ‌ الْفَاقَةِ‌ مَرَضُ‌ الْبَدَنِ‌» . به يقين، غالب افراد اگر زندگانى فقيرانه‌اى داشته باشند ولى تندرست باشند آن را بر غناى توأم با بيمارى و بيزارى از همه چيز، ترجيح مى‌دهند. انسان بيمار كه ملازم و حليف بستر است چه بهره‌اى مى‌تواند از غنا و ثروت خود ببرد جز اين‌كه ببيند و حسرت بخورد. بسيارند كسانى كه حاضرند تمام ثروت خود را بدهند تا از بستر بيمارى برخيزند. اساساً همان‌گونه كه اشاره كرديم ثروتمند بيمار نه تنها از ثروت خود بهره‌اى نمى‌برد بلكه زجر هم مى‌كشد چون مى‌بيند ديگران از ثروت او بهره‌مند مى‌شوند و او محروم است 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۱ (معاد).mp3
1.9M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🆔@nahjolbalaghe_tehran
♦️وَالطُّمَأْنِينَةُ إِلَى كُلِّ أَحَد قَبْلَ الاِخْتِبَارِ لَهُ عَجْزٌ 🔹اطمينان به هركس قبل از آزمايش و امتحان او دليل عجز و ناتوانى است. 📚 حکمت ۳۸۴ 🕊 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️اِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَان مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدْرُ خَلَّيا بَيْنَهُ وَبَيْنَهُ، وَإِنَّ الاَْجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ 🟤همراه هر انسانى دو فرشته است كه وى را (از خطرات) محافظت مى كنند، اما هنگامى كه روز مقدّر فرا رسد او را در برابر حوادث رها مى سازند و (بنابراين) اجل و سرآمد زندگى (كه از سوى خداوند تعيين شده) سپرى است محافظ و نگهدار 📘 🆔@nahjolbalaghe_tehran
💠نعمت بزرگ رسالت 🔹امام علی «علیه السلام» خداوند پيامبر را وقتى فرستاد كه مردم در وادى گمراهى حيران بودند، و در فتنه كوركوران,ه مى‏ رفتند، هواهاى نفسانى عقل و خرد را از آنان ربوده، كبر و خود پسندى آنان را دچار لغزش كرده، و جاهليت تاريك سبكسر و بى ‏اعتبارشان نموده بود. در كارها نا آرام و سرگردان، و ملتى گرفتار نادانى بودند. رسول حق صلّى اللّه عليه و آله خيرخواهى را نسبت به آنها به نهايت رساند، به راه حق حركت كرد، و آنان را به حكمت و موعظه حسنه دعوت فرمود 📙(نهج البلاغه، خطبه 94) 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از مواضع تهمت بپرهيز ▫️مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلاَ يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ 🟠كسى كه خود را در مواضع تهمت قرار دهد نبايد كسى را ملامت كند كه به او سوء ظن پيدا مى كند 📘 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اشاره به اين‌كه عالَم محضر خداست و خداوند از ما به ما نزديك‌تر است حتى افكار و خيالاتى را كه در ذهن ما نقش مى‌بندد مى‌داند و مى‌بيند بنابراين چگونه به خود اجازه مى‌دهيم كه در صحنه‌هاى معصيت در حضور خداوند، حضور داشته باشيم و در صحنه‌هاى اطاعت كه خاصان و مقربان پروردگار و مؤمنان صالح حضور دارند جاى ما خالى باشد؟ امام صادق عليه السلام طبق روايتى كه در كتاب شريف كافى آمده است به يكى از ياران خود به نام اسحاق بن عمار مى‌فرمايد: «يا إِسْحَاقُ‌ خَفِ‌ اللَّهَ‌ كَأَنَّكَ‌ تَرَاهُ‌ وَ إِنْ‌ كُنْتَ‌ لَا تَرَاهُ‌ فَإِنَّهُ‌ يرَاكَ‌ فَإِنْ‌ كُنْتَ‌ تَرَى أَنَّهُ‌ لَا يرَاكَ‌ فَقَدْ كَفَرْتَ‌ وَ إِنْ‌ كُنْتَ‌ تَعْلَمُ‌ أَنَّهُ‌ يرَاكَ‌ ثُمَّ‌ بَرَزْتَ‌ لَهُ‌ بِالْمَعْصِيةِ‌ فَقَدْ جَعَلْتَهُ‌ مِنْ‌ أَهْوَنِ‌ النَّاظِرِينَ‌ عَلَيكَ‌؛ اى اسحاق! آن‌گونه از خدا بترس كه گويى او را مى‌بينى و اگر تو او را نمى‌بينى او تو را مى‌بيند. اگر فكر مى‌كنى كه خدا تو را نمى‌بيند كافر شده‌اى و اگر مى‌دانى تو را مى‌بيند ولى آشكارا معصيتش را مى‌كنى او را كمترين بينندگان به حساب آورده‌اى. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🆔@nahjolbalaghe_tehran ═❁🍃๑🍃🌷🍃๑🍃❁═
▫️وَاعْلَمْ أَنَّ لِکُلِّ ظَاهِر بَاطِناً عَلَى مِثَالِهِ، فَمَا طَابَ ظَاهِرُهُ طَابَ بَاطِنُهُ، وَ مَا خَبُثَ ظَاهِرُهُ خَبُثَ بَاطِنُهُ 🟤بدان هر ظاهرى باطنى دارد همانند خود، آن چه ظاهرش پاک و خوب است باطنش نيز پاک و خوب است و آن چه ظاهرش خبيث و بد است باطنش نيز خبيث است» ✍اين يک قاعده کلى است که مى تواند در بسيارى از موارد راهگشاى انسان در مسأله شناخت افراد و جوامع بشرى و تشکيلات مختلف اجتماعى و سياسى و عقيدتى باشد (هر چند مانند هر قاعده کلى ممکن است استثناهايى داشته باشد) زيرا معمولا اعمال انسان ها بازتاب افکار و اخلاق و صفات درونى آن هاست و ظاهر آنان تراوشى از باطن شان است; همان گونه که در ضرب المثل معروف نقل شده: «از کوزه همان برون طراود که در اوست». بر اين اساس هنگامى که باطن کسى براى ما مشکوک شود بايد در اعمال او دقت کنيم و از لابه لاى آن به باطن او پى ببريم. 📘 🕊 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ سُرُورُهَا مَشُوبٌ بِالْحُزْنِ وَ جَلَدُ الرِّجَالِ فِيهَا إِلَي الضَّعْفِ وَ الْوَهْنِ فَلَا يَغُرَّنَّكُمْ كَثْرَةُ مَا يُعْجِبُكُمْ فِيهَا لِقِلَّةِ مَا يَصْحَبُكُمْ مِنْهَا 🟠شادی و سرور دنیا با غم و اندوه آمیخته، و توانایی انسان به ضعف و سستی می گراید، زیبایی ها و شگفتی های دنیا شما را مغرور نسازد، زیرا زمان كوتاهی دوام ندارد. ✍کسى که فرزند ندارد، غم بى فرزندى قلب او را مى فشارد; ولى همين که صاحب فرزند، يا فرزندان شد، مشکلات فرزند ازهر سو هجوم مى آورد! ثروت ندارد، غم فقر او را آزار مى هد; ثروتمند مى شود، مشکل حسادتِ حسودان، خيانتِ خائنان، و طمع ورزى دزدان و سارقان، ظاهر و آشکار مى شود و آرامش او را به کلّى بر هم مى زند. آرى! شادى هاى دنيا، هميشه آميخته با غم و اندوه هاست و قوّت ها به زودى جاى خود را به ضعف و سستى مى دهد. 📚 🕊 🆔@nahjolbalaghe_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا