eitaa logo
نهج البلاغه
403 دنبال‌کننده
155 عکس
192 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
پای درس نهج البلاغه نامه ۱ قسمت ۲ ...جَبْهَةِ الْأَنْصَارِ وَ سَنَامِ الْعَرَبِ أَمَّا بَعْدُ فَإِنِّي أُخْبِرُكُمْ عَنْ أَمْرِ عُثْمَانَ حَتَّي يَكُونَ سَمْعُهُ كَعِيَانِهِ... «...پیشانی انصار و بلندای عرب. اما بعد پس همانا از کار عثمان شما را خبر می دهم تا اینکه شنیدنش چون دیدن آن باشد...» توضیح کوتاه: یکی از اتهامات باطل به آن حضرت، شرکت در قتل عثمان بود. آن حضرت با فرستادن نامه ای به اهل کوفه که چون پیشانی برای انصار به شمار می آمدند و چون برجستگی کوهان شتر در میان اعراب دارای بلندی رتبه بودند در تبیین حقایق، چنان به وضوح و بی کم و کاست اقدام فرمود که شنیدن حقیقت ماجرای قتل عثمان با دیدن آن یکی شد. یعنی همانطور که دیدن، موجب یقین می شود شنیدن نیز یقین آور شد. در فضای مجازی باید چنان متقن برخورد کنیم که مخالفان را به زانو درآوریم و شک را از قلب ها دور کنیم. @nahjolbalaghealiali
پای درس نهج البلاغه نامه ۱ قسمت ۳ «... إِنَّ النَّاسَ طَعَنُوا عَلَيْهِ فَكُنْتُ رَجُلًا مِنَ الْمُهَاجِرِينَ أُكْثِرُ اسْتِعْتَابَهُ وَ أُقِلُّ عِتَابَهُ...» ...همانا مردم بر عثمان طعنه زدند پس من یکی از مهاجران بودم که زیاد طلب می کردم مردم را راضی کند و اندکی سرزنشش می نمودم... توضیح کوتاه: فساد مالی دستگاه بنی امیه به رهبری عثمان موجب غضب مردم شده بود تا جائی که قتل او را در پی داشت. مردم به همین دلیل به عثمان انتقاد شدید داشتند لکن حضرت امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام از او می خواست که از حق الناس خودش را پاک کند و رضایت مردم را جلب نماید و چون در این موضوع کوتاهی می کرد گاهی اوقات آن حضرت او را توبیخ می فرمودند. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۱ قسمت ۴ «... وَ كَانَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ أَهْوَنُ سَيْرِهِمَا فِيهِ الْوَجِيفُ وَ أَرْفَقُ حِدَائِهِمَا الْعَنِيفُ وَ كَانَ مِنْ عَائِشَةَ فِيهِ فَلْتَةُ غَضَبٍ فَأُتِيحَ لَهُ قَوْمٌ فَقَتَلُوهُ...» ...و طلحه و زبیر آسان ترین حرکتشان در مورد عثمان تند روی بود و آرام ترین به جلو راندنشان سرسختانه بود و از ناحیه ی عایشه در مورد عثمان غضبی ناگهانی بود پس گروهی برای عثمان مهیا شدند پس او را کشتند... توضیح کوتاه: این سه تن همان کسانی بودند که مقدمات قتل عثمان را با تشویق سرسختانه و حریصانه ی مردم فراهم کردند و آنان را با شدت تمام به جلو می راندند و در این کار هیچ دریغی نداشتند و شگفت آنکه با شعار خونخواهی عثمان، جنگ جمل را با هزاران کشته به پاک ترین انسان در رابطه ی با خون عثمان تحمیل کردند و عجیب تر آنکه اهل تسنن در روایتی منسوب به پیامبر اکرم صلی الّله علیه و آله همین سه نفر را جزو ده نفری به شمار آورده اند که اهل بهشت هستند!!! https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۱ قسمت ۵ ... وَ بَايَعَنِي النَّاسُ غَيْرَ مُسْتَكْرَهِينَ وَ لَا مُجْبَرِينَ بَلْ طَائِعِينَ مُخَيَّرِينَ... «...و مردم بدون بی میلی و اجباری بلکه با میل و اختیار با من پیمان بستند...» توضیح کوتاه: انحراف غدیر به سمت سقیفه، موجب شد تا مردم مشروعیت امام که امری آسمانی است و به اذن خداوند تبارک و تعالی پابرجاست را تنها در تراز مقبولیت تفسیر کنند لذا برای اثبات امامت، بیعت را کافی می دانستند به همین دلیل حضرت به بیعت مردم اشاره می فرمایند. از طرفی کنایه ای به حاکمیتهای پیشین است که هیچکدام از پشتوانه ی مردمی منسجمی برخوردار نبودند زیرا نوعا با قهر و غلبه بر مردم به ریاست رسیده بودند. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۱ قسمت ۶ «... وَ اعْلَمُوا أَنَّ دَارَ الْهِجْرَةِ قَدْ قَلَعَتْ بِأَهْلِهَا وَ قَلَعُوا بِهَا وَ جَاشَتْ جَيْشَ الْمِرْجَلِ وَ قَامَتِ الْفِتْنَةُ عَلَي الْقُطْبِ...» ...و بدانید که بی گمان سرزمین هجرت (مدینه) اهلش را از جا کنده است و اهل سرزمین هجرت از آن سرزمین از جا کنده شده اند و چون جوشش دیگ به جوش آمده است و فتنه بر پایه ایستاده است... توضیح کوتاه: پایه ی فتنه های مدینه همان کسانی بودند که جنگ جمل را با شبهه پراکنی و تبرئه خود از خون عثمان بنا نهادند و موجب به جوش آمدن مدینه شدند تا جایی که مردم همانند محتویات یک دیگ در حال جوشش، سرگردان و مضطرب و به هم ریخته بودند. اما در پرتو آن همه شبهه، عده ای از شهر مدینه با اطاعت از ولی خدا کنده شدند و برای مقابله با فتنه گران به سمت بصره چنان با شتاب و بدون شک در حرکت اند که گویی این شهر مدینه است که آنها را از جا کنده و بیرون انداخته است. آری خاصیت ولایت پذیری عبور از شبهه ها و بی درنگ عمل کردن است. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۱ قسمت ۷ «... فَأَسْرِعُوا إِلَي أَمِيرِكُمْ وَ بَادِرُوا جِهَادَ عَدُوِّكُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ.» ...پس به سوی فرمانروای خودتان با سرعت بیایید و برای جهاد با دشمنتان سبقت گیرید اگر خدای عزیز و بزرگ بخواهد. توضیح کوتاه: ای مردم کوفه؛ وقتی که مرز فتنه و ایمان به برکت مقام ولایت واضح شد و همه دانستید که مردم مدینه به خاطر شناخت حق بدون درنگ به جنگ آمده اند پس شما هم بدانید که در یاری حق درنگی نیست و با سرعت و سبقت باید پیش بتازید و از فتنه، گریزان باشید که البته این امور مهم به خواست خداوند محقق می شود. https://eitaa.com/ghalbollah
آیت الله بهجت : ما برای اوقات خواب خود افسوس میخوریم که چرا برای نماز شب بیدار نمی شویم،در صورتی که اوقات بیداری را به غفلت می گذرانیم!زیرا اگر در بیداری به توجه و بندگی مشغول بودیم،توفیق بیداری شب را نیز برای تهجد و خواندن نافله ی شب و تلاوت قرآن پیدا میکردیم. در محضر بهجت،کتاب سوم،صفحه۱۴ https://eitaa.com/nourollahali
پای درس نهج البلاغه نامه ۲ شرح نامه ی دوم پاداش، حول محور ولی اللّه قسمت ۱ و من كتاب له عليه السلام إليهم بعد فتح البصرة «وَ جَزَاكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ مِصْرٍ عَنْ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ...» و خداوند شما را که اهل شهر ( بصره ) هستید از جانب اهل بیت پیامبرتان پاداش دهد... توضیح کوتاه: یک شهر حول محور یک امام شکل می گیرد چه امام حق باشد یا امام باطل. این اصل تمدنهاست. شهری که حول محور ولی اللّه شکل بگیرد جزایش نیز از مجرای ولی خدا به او می رسد. در این صورت پاداش مردم قابل تصور نیست زیرا اجتماع مردم در یک شهر، حول محور ولی خدا موجب تقویت اراده ی تشریعی خداوند متعال در مقام تحقق است و بستر را برای تکامل همه فراهم می آورد. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۲ قسمت ۲ «... أَحْسَنَ مَا يَجْزِي الْعَامِلِينَ بِطَاعَتِهِ وَ الشَّاكِرِينَ لِنِعْمَتِهِ...» ...به نیکوترین چیزی که خداوند عمل کنندگان به طاعتش و شکر گذاران نعمتش را پاداش می دهد... توضیح کوتاه: اگر جامعه ای حول محور ولی خدا شکل گرفت، برترین نوع پاداش را خواهند یافت زیرا اطاعت در مقابل اولی الامر را به دست آورده اند و بالاترین نعمت الهی که ولایت است را سپاس گفته اند. کسی که حول محور ولی خدا، اراده اش را تسلیم نمی کند به مقام طاعت نرسیده و شکر ولایت را به جای نیاورده است و استحقاق پاداش ندارد. https://eitaa.com/ghalbollah
 مرحوم علامه طباطبائی می فرمایند: گوشه‌نشینی، ملازم با معرفت و یا موجب آن نیست ولی کسی که می‌خواهد اهل معرفت شود باید معاشرتش را مخصوصا با اهل غفلت و اهل دنیا کم کند و فرش هر مجلسی نباشد و کار شبانه روزی او در مجالس بیهوده صرف نشود و از معاشرتهای بی‌فایده و بی مغز تا می‌تواند اجتناب نماید و طوری نشود که با همه و در هر مجلسی حاضر شود. هم چنین برای کسی که می خواهد اهل معرفت شود لازم است در خوردن حتی حلال میانه‌رو باشد و افراط نکند و شِکمو و پرخور نباشد بلکه تا گرسنه نشده سر سفره حاضر نشود و تا اشتها دارد دست از غذا خوردن بردارد و از لحاظ خواب و سخن گفتن نیز باید حد اعتدال را مراعات نماید. در محضر علامه طباطبایی ص365 https://eitaa.com/AmirbayanAli
پای درس نهج البلاغه نامه ۲ قسمت ۳ «... فَقَدْ سَمِعْتُمْ وَ أَطَعْتُمْ وَ دُعِيتُمْ فَأَجَبْتُمْ.» ...پس به یقین شنیدید و پیروی کردید و دعوت شدید پس اجابت کردید. توضیح کوتاه: حول محور ولی خدا بودن یعنی شنیدن و سرسپردن، یعنی دعوت شدن و قبول کردن. در مقابل ولی خدا باید سرتاپا گوش بود و شنید و اطاعت کرد تا استحقاق پاداش الهی، آن هم به والاترین نوعش را پیدا کنیم و از ناحیه ی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام پاداش بگیریم. پس مبنای ثواب و عقاب چیزی جز خواست ولی خدا نیست. https://eitaa.com/ghalbollah
آیت‌الله بهجت قدس‌سره: سؤال: برای رفع تنبلی و کسالت در عبادات، چه باید کرد؟ 📝 جواب: در اوقات نشاط، مشغول به عبادت مستحبه شوید؛ و در اوقات کسالت، اقتصار بر واجبات نمایید. (به‌سوی محبوب، ص٧٠) https://eitaa.com/AmirbayanAli
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ شرح نامه ی سوم شأنیت مسؤول در حکومت دینی قسمت ۱ و من كتاب له عليه السلام لشريح بن الحارث قاضيه «وَ رُوِيَ أَنَّ شُرَيْحَ بْنَ الْحَارِثِ قَاضِيَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السلام اشْتَرَي عَلَي عَهْدِهِ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً فَبَلَغَهُ ذَلِكَ فَاسْتَدْعَي شُرَيْحاً وَ قَالَ لَهُ...» نامه به شریح؛ و روایت شده که همانا شریح پسر حارث، قاضی امام امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان حضرت خانه ای را به هشتاد دینار خرید پس آن خبر به حضرت رسید پس شریح را طلبید و به او فرمود:... توضیح کوتاه: نظارت بر عملکرد مسئولان و حساسیت در مورد کارهای آنان از نکات قابل توجه دوران حکومت حضرت است. عدالت محوری آن حضرت موجب شده بود تا کوچکترین مسائل هم که با عدالت اجتماعی سازگار نبود از نظر مبارکشان دور نماند لذا با دقت تمام به آنها واکنش نشان می داد. نامه ی سوم نهج البلاغه بهترین شاهد این ادعا است. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ قسمت ۲ «...بَلَغَنِي أَنَّكَ ابْتَعْتَ دَاراً بِثَمَانِينَ دِينَاراً وَ كَتَبْتَ لَهَا كِتَاباً وَ أَشْهَدْتَ فِيهِ شُهُوداً، فَقَالَ لَهُ شُرَيْحٌ : قَدْ كَانَ ذَلِكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، قَالَ فَنَظَرَ إِلَيْهِ نَظَرَ الْمُغْضَبِ ، ثُمَّ قَالَ لَهُ : ...به من خبر رسیده که همانا تو خانه ای را به هشتاد دینار خریده ای و برایش نوشته ای را نوشته ای و شاهدانی را در آن نوشته به شهادت گرفته ای. شریح به حضرت گفت: به یقین چنین چیزی اتفاق افتاده است ای امیر مؤمنان. پس حضرت غضب آلود به شریح نگریست سپس به او فرمود:... توضیح کوتاه:طرح اتهام به مسؤلان از طرف حاکم سپس حکم کردن، از مصادیق عدالت اجتماعی در دوران حکومت نورانی امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام است. آن حضرت ابتدا از شریح اقرار می گیرند و سپس شروع به قضاوت می کنند و از پیش داوری پرهیز می کنند. البته چون موضوع تربیتی ای در کار است آن حضرت با غضب به شریح نگاه می کنند تا زشتی کار او را به رخش بکشانند. https://eitaa.com/ghalbollah
سکوت رسواگر در حالی که پرچم کشور ظلم و ستم زیر پای مردمش لگد مال می شود، سکوت مملو از خودباختگی سلبریتهای بی هویت، پرده از چهره ی زشت نفاقشان را دریده است و حقیقت آنها را به جهانیان نمایانده است. https://eitaa.com/ghalbollah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشتن موانع از سر راه مردم برای رشد و تکامل آنها از وظایف مسؤلان است. https://eitaa.com/AmirbayanAli
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ قسمت ۳ «...يَا شُرَيْحُ : أَمَا إِنَّهُ سَيَأْتِيكَ مَنْ لَا يَنْظُرُ فِي كِتَابِكَ وَ لَا يَسْأَلُكَ عَنْ بَيِّنَتِكَ حَتَّي يُخْرِجَكَ مِنْهَا شَاخِصاً وَ يُسْلِمَكَ إِلَي قَبْرِكَ خَالِصاً...» ...ای شریح همانا به زودی کسی که در نوشته ات نگاه نمی کند و از شاهدت از تو نمی پرسد به سوی تو می آید تا از دنیا تو را در حالی که رونده هستی خارج کند و در حالی که خالص هستی به قبرت تسلیم نماید... توضیح کوتاه: همه ی محکم کاریهای دنیا مانند سند نوشتن و شاهد گرفتن برای اثبات مالکیت است غافل از آن که مالک حقیقی خداوند متعال است و آن هنگام که پیک مرگ بیاید اصلا به سند و شهود کسی نظر نمی کند و او را شتابان از دنیا سیر می دهد و تنها و خالص از هر اضافاتی به عالم برزخش تسلیم می کند. https://eitaa.com/ghalbollah
علامه حسن زاده آملی: امام صادق علیه السلام می فرمایند: هرچه که تو را از خدایت باز می دارد بت توست. این جان عرشی را این سیمرغ ملکوتی را پایبند یک مشت هوای نفسانی نکن از این گونه تعلقات آزادش بگذار تا به سوی اسماء و صفات الهی و به جانب مدارج و معارج قرآنی ارتقاء یابد او را گرفتار قفسهای هوسهای نفسانی مکن تا به کمال مطلوب خود برسد. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ قسمت ۴ «... فَانْظُرْ يَا شُرَيْحُ لَا تَكُونُ ابْتَعْتَ هَذِهِ الدَّارَ مِنْ غَيْرِ مَالِكَ أَوْ نَقَدْتَ الثَّمَنَ مِنْ غَيْرِ حَلَالِكَ فَإِذَا أَنْتَ قَدْ خَسِرْتَ دَارَ الدُّنْيَا وَ دَارَ الْآخِرَةِ...» ...پس ای شریح بنگر این خانه را از غیر مال خودت خریداری نکرده باشی یا بهایش را از غیر حلال خودت نقد نکرده باشی پس در نتیجه به یقین خانه ی دنیا و آخرت را زیان خواهی کرد... توضیح کوتاه: اقل مراعات حدود الهی در خرید هر چیزی، پرداخت بهای آن چیز از اموال شخصی و حلال است. کسی که بهای چیزی را از راه حرام می پردازد هم خسارت دنیا دیده و هم خسارت آخرت. خسارت دنیا از این جهت که مالک آن چیز نیست و تصرفش عدوانی و ظالمانه است و حاکم می تواند آن چیز را از او پس بگیرد و از جهت آخرت هم که واضح است زیرا تصرف ظالمانه، موجب عقاب اخروی خواهد شد. https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ قسمت ۵ «...أَمَا إِنَّكَ لَوْ كُنْتَ أَتَيْتَنِي عِنْدَ شِرَائِكَ مَا اشْتَرَيْتَ لَكَتَبْتُ لَكَ كِتَاباً عَلَي هَذِهِ النُّسْخَةِ فَلَمْ تَرْغَبْ فِي شِرَاءِ هَذِهِ الدَّارِ بِدِرْهَمٍ فَمَا فَوْقُ...» ...آگاه باش؛ همانا اگر تو هنگام خریداری کردنت آنچه را که خریدی، پیش من می آمدی بی گمان برایت نوشته ای بر این نسخه می نوشتم، پس از خرید این خانه در مقابل درهمی و بالاتر از درهمی اشتیاق نمی ورزیدی... توضیح کوتاه: یکی از وظایف مسؤلان حکومت اسلامی، زهد و بی رغبتی در دنیا و همچنین تولید زهد و بی رغبتی به دنیا در زیر مجموعه ی خود است. امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام با نوشتن این نسخه به شریح، به دنبال ایجاد صفت زهد در اوست. زیرا بزرگترین عامل لغزش مسئولان حکومت اسلامی، دنیا زدگی و علاقه ی به دنیاست. https://eitaa.com/ghalbollah
آیت الّله بهاءالدینی می فرمودند: اگر زنان چادری می خواستند نشانشان می دادم عرقی که در فصل گرما به خاطر حفظ حجاب می ریزند, دانه دانه اش خورشید است. شما خورشید خدا هستید. و ایشان این روایت را از ثواب الاعمال نقل می کردند عرقی که زن زیر چادر می ریزد سه جا برای او نور می شود: در درون قبر در برزخ در قیامت https://eitaa.com/AmirbayanAli
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ قسمت ۶ «...وَ النُّسْخَةُ هَذِه : ِهَذَا مَا اشْتَرَي عَبْدٌ ذَلِيلٌ مِنْ مَيِّتٍ قَدْ أُزْعِجَ لِلرَّحِيلِ اشْتَرَي مِنْهُ دَاراً مِنْ دَارِ الْغُرُورِ مِنْ جَانِبِ الْفَانِينَ وَ خِطَّةِ الْهَالِكِينَ...» ... و نسخه این است: این همان چیزی است که بنده ای خوار از مرده ای که یقینا برای کوچ خارج شده است خریداری کرده است. از او خانه ای از سرزمین فریب از ناحیه ی نابود شوندگان و محدوده ی مردگان خریده است... توضیح کوتاه: تمام آنچه که امروز در دست ماست و ما خود را مالک آن می دانیم میراث گذشتگان است لذا هر چه می خریم در واقع از مردگانی خریداری می کنیم که به سرزمین آخرت کوچ کرده اند پس همه ی خریدهای ما در محدوده ی مردگان و نابود شدگان اتفاق می افتد همانانی که به دنیا فریفته شده بودند. و این خود، بزرگ ترین عبرت است!!! https://eitaa.com/ghalbollah
پای درس نهج البلاغه نامه ۳ قسمت ۷ «...و تَجْمَعُ هَذِهِ الدَّارَ حُدُودٌ أَرْبَعَةٌ الْحَدُّ الْأَوَّلُ يَنْتَهِي إِلَي دَوَاعِي الْآفَاتِ وَ الْحَدُّ الثَّانِي يَنْتَهِي إِلَي دَوَاعِي الْمُصِيبَاتِ...» ...و این خانه را محدوده های چهارگانه جمع کرده است. محدوده ی اول به فراخوان های آفتها پایان می یابد و محدود ی دوم به فراخوان های گرفتاریها پایان می یابد... توضیح کوتاه: هر خانه ای در دنیا چون جزئی از یک کل به شمار می آید پس قاعدتا حکم کل را دارد. همانطور که دنیا پیچیده شده به آفتها و گرفتاریها، پس همه ی خانه ها به این دو مبتلا خواهند شد. فرسودگی خانه و انتقال آن به وارث و گاهی به حوادث روزگار چون سیل و زلزله، بخشی از آفات است. مشغول شدن به خانه و صرف وقت و عمر برای پرداختن و پیراستن خانه هم بخشی از گرفتاریها خواهد بود. https://eitaa.com/ghalbollah
امام زمان علیه السلام از راه باطن به نفوس و ارواح مردم اشراف و اتصال دارد اگرچه از چشم جسمانی مردم مستور است، وجودش پیوسته لازم است. https://eitaa.com/ghalbollah