eitaa logo
نهج البلاغه
408 دنبال‌کننده
156 عکس
196 ویدیو
24 فایل
گام دوم انقلاب...سبک درست نگرش به زندگی انسان در بیان امام امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیهما السلام. ارتباط با ما @mohsenehabibi ابراهیم لشنی زند
مشاهده در ایتا
دانلود
پای درس نهج‌البلاغه نامه ۲۷ قسمت ۵ «...وَ اعلَمُوا عِبَادَ اللّهِ...» و بدانید ای بندگان خدا... توضیح کوتاه: خطاب در اینجا دوباره عمومی شد. حضرت امیرالمومنین علیه السلام از مجرای محمد بن أبی بکر با مردم مصر سخن می گویند. قطعاً از ظاهر این الفاظ بر می آید که موظّف بوده است این نامه را برای مردم بخواند و الا اگر این کلمات برای محمد بن أبی بکر به تنهایی باشد قاعدتاً به این شکل نباید محقق می شد. در مسجد جامع یا جایی که مردم در آنجا جمع می شدند کلام حضرت را برای مخاطبان قرائت می کردند. @nahjolbalaghealiali
پای درس نهج‌البلاغه نامه ۲۷ قسمت ۶ «...أَنّ المُتّقِینَ ذَهَبُوا بِعَاجِلِ الدّنیَا وَ آجِلِ الآخِرَةِ فَشَارَکُوا أَهلَ الدّنیَا فِی دُنیَاهُم وَ لَم یُشَارِکُوا أَهلَ الدّنیَا فِی آخِرَتِهِم سَکَنُوا الدُّنْیَا بِأَفْضَلِ مَا سُکِنَتْ، وَ أَکَلُوهَا بِأَفْضَلِ مَا أُکِلَتْ...» بی تردید پرهیزگاران دنیای دم دست و آخرت دارای مهلت را بردند پس با اهل دنیا در دنیایشان شریک شدند و با اهل دنیا در آخرتشان شریک نشدند در دنیا ساکن شدند به برترین خانه هایی که سکونت می شود و از دنیا خوردند به برترین خوردنی هایی که خورده می شود... توضیح کوتاه: متقین خیر دنیا و آخرت را دارند هم از دنیا بهره می برند و هم از آخرت بهره می برند. با اهل دنیا زندگی می کنند، خرید و فروش می کنند، تجارت می کنند و از نعمت های دنیا بهره می برند همانطوری که اهل دنیا از نعمت های الاهی استفاده می کنند منتها فرق اساسی بین خانه ها و خوردنی های متقین با اهل دنیا وجود دارد. متقین با اهل دنیا زندگی می کنند اما آن ها از آخرت این ها سهمی ندارند. متقین ساکن در خانه های دنیا می شوند منتها با فضیلت ترین خانه هایی که ممکن است در آن ها سکونت شود، نه خانه های بزرگ تر و نه خانه های لوکس بلکه خانه هایی که فضیلت بیشتری برای زندگی داشته باشند مثلاً با معماری اسلامی درست شده باشد، حیاء در ضمنش تعبیه شده باشد و حریم داشته باشد. متقین زمانی که می خورند با فضیلت ترین چیزها را می خورند، با فضیلت ترین طعام ها و نوشیدنی ها را می خورند نه اینکه بیشتر می خورند یا لذیذترین را می خورند اهل تقوا مثل اهل دنیا نیستند که به دنبال لذایذ هستند و اصلاً کاری با تکامل ندارند. @nahjolbalaghealiali
نکته اول: غذا ها، سبزیجات و میوه ها و نوشیدنی ها می توانند بستر تکامل ایجاد بکنند همانگونه که می توانند گمراهی ایجاد کنند. آن روایاتی که در مورد طعام و نوشیدنی وجود دارد که فلان غذا طَیّب است و فلان غذا یا فلان میوه یا سبزیجات ولایت ما را پذیرفته است یا نپذیرفته است حکایت از همین دارد یعنی آن غذا بستر را فراهم می کند برای تکامل و آن غذای دیگر بستر ایجاد می کند برای تنازل و سقوط و هلاکت. اهل تقوا به دنبال با فضیلت ترین طعام ها و شراب ها هستند که به وسیله ی آن بتوانند رشد کنند و تکامل یابند. آن ها به دنبال شکم بارگی و لذایذ نیستند. @nahjolbalaghealiali
نکته دوم: همین عمل کردن به فضایل دنیا است که آخرت هم ساخته می شود. اهل دنیا به دنبال طعامی نیستند که در آن ها هدایتی ایجاد بکند بلکه به دنبال لذت هستند، به دنبال خانه ای نیستند که آن ها رشد بدهد بلکه به دنبال لوکس بودن و معیار هایی هستند که امروزه مطرح است. مرز جدا شدن متقین با اهل دنیا در فضایلی است که خداوند در نظام آفرینش قرار داده است. متقین چون اهل فضیلت هستند از فضائل این ها بهره می برند اما اهل دنیا چون دنیا زده هستند به دنبال فضیلت نیستند بلکه به دنبال لذایذ و بزرگ تر بودن و لوکس بودن هستند. @nahjolbalaghealiali
14.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ترین مهمانی تاریخ مدرن شاه 🔴 هزینه ی هنگفت جشن پادشاهی خیانت آریا مهر ، به مردم مستضعف @alasfar @aminallah_ali @nahjolbalaghealiali @NAHJOLBALAGEHALI
21.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | "به اذن خدا" 🔻 روایت رهبر انقلاب از روند پیشرفت صنعت موشکی جمهوری اسلامی ایران 🌷 به‌ مناسبت سالگرد شهادت شهید حسن طهرانی‌مقدم @alasfar @aminallah_ali @nahjolbalaghealiali @NAHJOLBALAGEHALI
پای درس نهج البلاغه نامه ۲۷ قسمت ۷ «...فَحَظُوا مِنَ الدّنیَا بِمَا حظَیِ َ بِهِ المُترَفُونَ...» پس اهل تقوا از دنیا بهره می برند به آن چیزی که مُترفون از آن بهره می برند... توضیح کوتاه: مُترفون به کسانی گفته می شود که نعمت زده هستند و غرق در نعمت اند. هر آنچه که مُترفون از آن بهره می برند و لذت می برند متقین هم اینگونه هستند. این ها نکاح می کنند و این ها هم نکاح می کنند منتها این از راه حلال زن صالح با معیارهای شرعی می گیرد ولی او به معیارهای شرعی عمل نمی کند، هر دو لذت می برند ولی این کجا و آن کجا، یکی در ضمنش فضیلت است و دیگری نیست؛ در غذا و نوشیدنی هم همینطوری است و در بقیه لذت ها هم اینچنین است. @nahjolbalaghealiali
پای درس نهج‌البلاغه نامه ۲۷ قسمت ۸ «...وَ أَخَذُوا مِنهَا مَا أَخَذَهُ الجَبَابِرَةُ المُتَکَبّرُونَ...» و اهل تقوا از دنیا می گیرند آن چیزی را که زورگویان متکبر از دنیا می گیرند... توضیح کوتاه: هرچه را که زورگویان متکبر در این عالم می‌گیرند متقین هم همان را می گیرند، این ها می خورند آن ها هم می خورند، این ها می نوشند آن ها هم می نوشند، این ها مسکن دارند آن ها هم مسکن دارند، این ها نکاح می کنند آن ها هم نکاح می کنند. @nahjolbalaghealiali
1_2033909050.pdf
885K
پی دی اف شرح و ترجمه نامه های نهج‌البلاغه از نامه ۱ تا نامه ۲۷ با کوشش حجة الاسلام والمسلمین احمد هاشمی مجد @nahjolbalaghealiali
پای درس نهج‌البلاغه نامه ۲۷ قسمت ۹ «...ثُمّ انقَلَبُوا عَنهَا بِالزّادِ المُبَلّغِ وَ المَتجَرِ الرّابِحِ...» سپس متقین منقلب می شوند (و کوچ می کنند) از دنیا (به سمت آخرت) با زاد (و توشه ای که آنان را به مقصد) برساند و تجارتی که (به آن ها) سود برساند... توضیح کوتاه: اینجا فرق متقین با اهل دنیا معلوم می‌شود، در ظاهر هر دو دارند لذت می برند و هر دو یک طور می گیرند، آن چیزی را که زورگویان متکبر از بهره های دنیوی می گیرند متقین همان را می گیرند اما چون اهل تقوا در دنیا از فضائلی که در نظام آفرینش است بهره می برند نتیجه اش برای آن ها در برزخ و قیامت نمایان می شود. حضرت از کلمه ی «انقَلَبُوا» استفاده کردند یعنی انقلاب اتفاق می‌افتد یعنی ذوات انسان ها وقتی وارد عالم برزخ می شوند در آنجا می بینند دگرگون شدند؛ یکی تاریک شده است و دیگری نورانی شده است، یکی غرق در کثافات و دیگری غرق در نورانیت. این انقلاب است و این انقلاب همان صیرورت است. رمز نورانیت متقین این است که در دنیا توشه ی رساننده برداشتند و تجارت پرسود کردند یعنی اهل تقوا و عمل بودند. این توشه آنان را به مقصد عالی می رساند. متقین با دنیا تجارت کردند. @nahjolbalaghealiali
نکته: فضیلت طعام و شراب و مسکن در این است که زاد مبلّغ و توشه ی رساننده بشود تا شما را بتواند به مقصد برساند. بنابراین در مورد نیاز های مادی و امکانات مادی می گوییم: باید به اندازه ای که تو را به مقصد برساند داشته باشی. رزق بلاغ رزقی است که تو را می تواند به مقصد برساند. رزق کفاف رزقی است که تو را کفایت بدهد و دستت به دیگران دائم دراز نباشد، نه اینکه غرق در نعمت ها بشوی، ثروت زده بشوی، نعمت زده بشوی، به اِتراف بیفتی، آخرتت هم به خاطر لذت ها تباه بشود. خاصیت و ویژگی بهره مندی متقین از نعمت های مادی در این است که علاوه بر اینکه لذت مادی می برند معادشان هم تأمین می شود با زاد و توشه ی رساننده می روند، چرا؟ چون در عبارات نهج البلاغه آمده است که باید رزق بلاغ از خداوند بخواهید، رزق بلاغ و رزق کفاف رزقی است که شما را از دست درازی به دیگران منع می کند و در عین حال آخرت شما با آن تباه نمی شود و شما را به آخرت می رساند بنابراین متقین با زاد مبلّغ و توشه ی رساننده و با سود زیادی می روند. دنیا تجارت خانه است و سود زیادی در این تجارت است. آن چیزی که زورگویان متکبر و مستکبر را بیچاره کرد همین دنیا است در عین حال همین دنیا سرمایه ی تجارت متقین است چون متقین از فضائل موجود در عالم طبیعت و نظام ماده بهره می برند. @nahjolbalaghealiali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جورام وَن! یک سیاستمدار هلندی که تمام تلاش خود را برای جمع‌آوری مساجد و حجاب در هلند کرد؟؟؟!!! @alasfar @aminallah_ali @nahjolbalaghealiali
🔴 روایت عضو فقهای شورای نگهبان از جلسه اخیرش با رهبر معظم انقلاب 🔻 آیت الله شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان: 🔹 شب پنجشنبه در جلسه ای که خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، ایشان بسیار با آرامش قلب در قبال برخی از دوستان که در جریانات اخیر دغدغه خاطر داشتند و ناراحت بودند، مواجه شدند. 🔹 رهبر انقلاب با قلبی مطمئن فرمودند: «هیچ مسأله ای نیست، از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون از این فراز و نشیب ها فراوان داشته ایم، امروز جنگ اسلام و کفر است، کفر می خواهد مسلط شود و جلوی پیشروی اسلام و ارزش ها و آرمان های الهی را بگیرد، دشمنان ناراحت هستند و این کارها را انجام می دهند و افرادی هم در داخل دارند اما هیچگونه دغدغه خاطری نباید داشته باشیم.اگر به وظیفه الهی خود عمل کنیم خداوند یاری خواهد کرد» 💛 در ادامه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام بر می آید حرام است که سکوت کند و کاری نکند» @alasfar @aminallah_ali @nahjolbalaghealiali
💚 بسم الله الرحمن الرحیم ❤️ طبق برخی از روایات (بحارالانوار جلد ۵۳ ص ۴۲ باب ۲۹ الرجعة ح ۱۲) در طایفه کافر از جن در کنار شیاطین انس برای پیکار با جبهه ی مؤمنین، متحد می شوند و هجمه ی سنگینی وارد می کنند برای مقابله با جبهه ی شیاطین و انس، توصیه ی فراوان به ختم توسط مؤمنین شده است. سهم خود را در دفاع از حق با صلوات فراوان به قصد حق و ابطال باطل به عهده بگیریم و کوتاهی نکنیم هر چه بیشتر، قدرتمندتر. @alasfar @aminallah_ali @nahjolbalaghealiali @NAHJOLBALAGEHALI http://eitaa.com//bayaneamir
پای درس نهج‌البلاغه نامه ۲۷ قسمت ۱۰ «...أَصَابُوا لَذّةَ زُهدِ الدّنیَا فِی دُنیَاهُم...» اهل تقوا لذت زهد دنیا را در دنیایشان درک می کنند... توضیح کوتاه: پرهیزگاران در همین دنیایی که بهره می برند لذت زهد را هم می برند. لذت های معنوی نقد هستند، بر خلاف گمان برخی از انسان ها که فکر می کنند نسیه هستند. فقط زاهدان و پرهیزکاران هستند که می فهمند زهد و ترک لذت و ترک شکمبارگی چه لذتی دارد. اگر لذت ترک لذت بدانی *** دگر شهوت نفس، لذت نخوانی «سعدی» @nahjolbalaghealiali
نکته: فرق دیگری که اهل تقوا با اهل دنیا دارند این است که متقین لذتی می برند که اهل دنیا و مُترفون از آن بی بهره اند و این لذت اختصاص به آن ها دارد و اهل دنیا از آن هیچ بهره ای ندارند و آن لذت زهد دنیا است که در همین دنیا شامل حال متقین می شود. پرهیزگاران باید به اندازه ی رزق کفاف و بلاغ از دنیا بهره ببرند ولی مُترفون اینطوری هستند که هیچ محدوده ای برای لذت های دنیا ندارند. استفاده از رزق بلاغ یعنی زهد یعنی بیش از این شما رغبتی نشان نمی دهی یعنی نیازی که می تواند تو را به سعادت برساند، همین که به بیشتر از این دست اندازی نمی کنی باز لذت دارد (لذت زهد). به بیان دیگر: یک لذت دیگری هست که متقین می برند ولی مستکبرین (زورگویان متکبر) و مُترفون و اهل دنیا نمی برند، مستکبرین و اهل دنیا با شهوت زیاد و حرص زیاد می خورند و می نوشند سیر که می شوند در کناری می افتند و دیگر از طعام هیچ لذتی نمی برند. زاهدان و اهل تقوا به قدر کفاف می خورند و می نوشند لذت این را دارند و بعد از آن هم اینطوری نیستند که بر اثر سیریِ زیاد در کناری بیفتند بلکه از اینکه شکم باز خالی است مقداری لذت می برند و لذت های موجود در این کم خوری که بعد به صورت عبادت، به صورت حال برای درس و تعبّد و تهجّد خودش را نشان می دهد و این لذت قابل مقایسه با آن لذتی نیست که مستکبر می برد و در گوشه ای می افتد و نمی تواند تکان بخورد. @nahjolbalaghealiali