eitaa logo
نهج البلاغه و زندگی
4.1هزار دنبال‌کننده
23.6هزار عکس
11.4هزار ویدیو
367 فایل
💌اجتماعی که علی (علیه السلام) را کنار گذاشت، علی (علیه السلام) را از علی(علیه السلام)بودن منع نکرد، بلکه خود را از علی(علیه السلام) داشتن محروم کرد. اینجا کلاسی است برای مرور تفکرات امیرالمومنین (علیه السلام) باشد که مقبول حضرتش افتد. ساجدی نسب
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جوان حزب اللهی
تا زمانیکه قوه قضائیه به جرائم و اتهامات خاتمی بعنوان یکی از سران فتنه ۸۸ رسیدگی جدی نکند باید همچنان شاهد شرارت ها و فتنه سازی های این عنصر غربزده و خائن به میهن در کشورمان باشیم تا حدی که مکارانه به ساحت مراجع تقلید جسارت کند و بدنبال آن باشد تا آتش فتنه را در حوزه های علمیه روشن کند ... 🆔👇👇👇 @javane_hezbollahi
هدایت شده از جوان حزب اللهی
خاتمی رو می بینید در حال خواندن خطبه عقد سارا خادم الشریعه و اردشیر احمدی مدیر برنامه های امیر تتلو و یار دیرین سیجل و جی جی (رپر) ولی خب چوب تتلو همش باید بخوره تو سر ما و این تصاویر نباید دیده بشه. 🆔👇👇👇 @javane_hezbollahi
هدایت شده از جهان نیوز
📃نسخه پیچ برای هیچ! 🔹آنهایی که می گویند: «تسلیم شویم تا دشمن علیه ما موذیگری نکند!»نمی دانند که هزینه تسلیم شدن به مراتب بیشتر از مقاومت کردن است. @jahaannews 📱ایتا eitaa.com/jahaannews 📱سروش sapp.ir/jahaannews 📱بله ble.im/Jahaannews1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💙🍃 🍃🍁 📌محاسبات نجومی جمعه 🍃🌺 ✴️ جمعه 👈 ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۷ 👈 دوم نوامبر ۲۰۱۸ 👈 ۲۳ ماه صفر ۱۴۴۰ 🌓 این جمعه قمر در برج برج اسد واقع است. ✅ این روز ، روز مناسبی برای امور زیر است: 🔘 کشاورزی 🔘 سفر باصدقه 🔘 ختنه اطفال و جراحی 🔘خرید جواهرات 🔘ساخت وساز ❤️ برای مباشرت در این جمعه شب دستور خاصی وارد نشده. ⚫️ طبق روایات، اصلاح مو (سر و صورت) در این روز ماه قمری ، موجب اصلاح شدن کارهایی میگردد. 🔴 خون دادن یا حجامت، بطور کلی در جمعه ها طبق روایاتی، ممنوع است و مناسب نیست. ⚪️ ❌ جمعه ها طبق برخی روایات، برای نوره کشیدن (رفع موهای بدن با نوره) مناسب نیست. ولی بعضی علما بلا مانع ذکر کرده اند. 👈 بطور کلی نیمه دوم ماه قمری (۱۵ روز دوم ) چون جرم ماه در حال کوچک شدن است برای نوره کشیدن مناسب است. 👈اما از فواید نوره: درمان سرطان سینه (استفاده برای زیر بغل) همچنین درمان سرطان خون ( در صورت بوییدن نوره) 🔵 جمعه برای گرفتن ناخن، روز بسیار خوبیست و مستحب نیز هست. روزی را زیاد ، فقر را برطرف ، عمر را زیاد و سلامتی آورد. 👕 جمعه برای بریدن، دوختن، خریدن و پوشیدن لباس نو روز بسیار مبارکیست و باعث برکت در زندگی و طول عمر میشود.. ✴️️ وقت استخاره : در روز جمعه از اذان صبح تا طلوع آفتاب و بعد از زوال ظهر تا ساعت ۱۶ عصر ❇️️ ذکر روز جمعه نیز: اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه یانور موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد . 💠 ️روز جمعه طبق روایات متعلق است به . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: (به امام گفتند، عاقل را به ما بشناسان فرمود:) خردمند آن است كه هر چيزي را در جاي خود مي نهد. (گفتند پس جاهل را تعريف كن فرمود:) با معرفي خردمند، جاهل را نيز شناساندم (يعني جاهل كسي كه هر چيزي را در جاي خود نمي گذارد، بنابراين با ترك معرفي مجدد، جاهل را شناساند.)
نهج البلاغه ۲۳۵- وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقَالَ ( عليه السلام ) : هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ فَقَالَ : قَدْ فَعَلْتُ . قال الرضي : يعني أن الجاهل هو الذي لا يضع الشيء مواضعه فكأن ترك صفته صفة له إذ كان بخلاف وصف العاقل
نهج البلاغه It was said to Amir al-Mu'minin, peace be upon him : Describe the wise to us; and he said : The wise is one who places things in their proper positions Then, he was asked : Describe the ignorant to us; and he said : I have already done so. Al-Sayyid al-Radi says : The meaning is that the ignorant is one who does not place things in their proper positions. In this way, Amie al-Mu'minin abstention from describing was a way of describing him because his attributes are just the opposite of the wise.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير عاقل كيست؟ امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه به وصف عاقل مى پردازد به اين صورت كه خدمتش عرض شد: عاقل را براى ما توصيف كن. فرمود: عاقل كسى است كه هر چيز را در جاى خود قرار مى دهد. گفته شد: جاهل را توصيف بفرما. فرمود: توصيف كردم»; (وَ قِيلَ لَهُ صِفْ لَنَا الْعَاقِلَ فَقال(عليه السلام): هُوَ الَّذِي يَضَعُ الشَّيْءَ مَوَاضِعَهُ فَقِيلَ: فَصِفْ لَنَا الْجَاهِلَ، فَقَالَ: قَدْ فَعَلْتُ). مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام مى گويد: «منظور امام(عليه السلام) اين است كه جاهل كسى است كه هرچيزى را در جاى خود قرار نمى دهد، بنابراين ترك وصف جاهل خود صفت او محسوب مى شود، زيرا بر خلاف وصف عاقل است»; (قالَ الرَّضِىُ يَعْني أنَّ الْجاهِلَ هُوَ الَّذي لا يَضَعُ الشَّىْءَ مَواضِعَهُ فَكانَ تَرْكُ صِفَتِهِ صَفَةٌ لَهُ إذْ كانَ بِخَلافِ وَصْفِ الْعاقِلِ). امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه در عبارتى كوتاه و پرمعنا در واقع تمام اوصاف عاقل و جاهل را خلاصه كرده است; عاقل كسى است كه درباره هرچيز مى انديشد و محل مناسب آن را بررسى مى كند و سپس آن را در محل مناسب قرار مى دهد; مثلاً اگر رئيس اداره يا رئيس حكومت است شايستگى هاى افراد را در نظر مى گيرد و هر كدام را در محل لايق خود قرار مى دهد يا اگر مى خواهد مثلاً سخنرانى كند، مطالب را چنان تنظيم مى كند كه مقدمه در جايگاه خود، شرح مطالب در جاى خود و نتيجه گيرى پايانى سخن نيز در جاى خود باشد. اگر عبادتى انجام مى دهد، اجزا و شرايط و واجبات و مستحبات آن را هر كدام در جاى خود به جا مى آورد. اگر طبيب است و مى خواهد بيمارى را درمان كند مراحل مختلف درمان را دقيقا در نظر مى گيرد و هر دارو و درمانى را در جاى خود قرار مى دهد و اگر مى خواهد اموال زكات و بيت المال را تقسيم كند نياز افراد و گروه ها را در نظر مى گيرد و به هر كدام به اندازه نيازش مى پردازد. حتى اگر مى خواهد مجازات كند، مجازات نيز درجات و مراحلى دارد. او هر مرحله را در جايگاه خود قرار مى دهد تا نتيجه مطلوب عائد شود. آرى عاقل مى انديشد و اندازه گيرى مى كند و تدبير مى نمايد و نظم هر كار را رعايت مى كند. تعبير به «رُشد» در قرآن مجيد در مورد دادن اموال يتيمان به آنان نيز مى تواند اشاره اى به همين معنا باشد; يعنى يتيم به مرحله اى برسد كه بتواند در مسائل مالى هرچيز را در جايگاه مناسب انجام دهد. به عكس جاهل، كه هيچ يك از اين امور را رعايت نمى كند; در جايى كه بايد نرمش انجام دهد شدت عمل به كار مى گيرد و به عكس در جاى شدت عمل نرمش، افراد را در جايگاه خود قرار نمى دهد، حقوق را متناسب تقسيم نمى كند، واجبات و مستحبات شرع را به طور صحيح در جايگاه اصلى قرار نمى دهد و همين امر باعث شكست او در همه زمينه هاست. روايات ديگرى در زمينه توصيف عقل يا عاقل از معصومان(عليهم السلام) نقل شده كه با آنچه در اين كلام نورانى آمده هماهنگ است; از جمله در حديثى از امام اميرمؤمنان(عليه السلام)مى خوانيم: «الْعَقْلُ أنَّكَ تَقْتَصِدُ فَلا تَسْرِفَ وَتَعِدَ فَلا تُخْلِفَ وَإذا غَضِبْتَ حَلِمْتَ; عقل آن است كه ميانه روى را انتخاب كنى و اسراف ننمايى و هرگاه وعده مى دهى تخلف ننمايى و به هنگام غضب، حلم كنى». در حديث ديگرى در همان كتاب از آن حضرت مى خوانيم: «النُّفُوسُ طَلِقَةٌ لكِنْ أيْدِى الْعُقُولِ تَمْسِكُ أعْنَتَها عَنِ النُّحُوسِ; نفوس آدميان آزاد است; ولى دست هاى عقل زمام آن را گرفته و از چموشى و سركشى باز مى دارد». نيز در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: «إنَّمَا الْعَقْلُ التَّجَنُّبُ مِنَ الاْثْمِ وَالنَّظَرِ فِي الْعَواقِبِ وَالاْخْذِ بِالْحَزْمِ; عقل تنها پرهيز از گناه و نگاه كردن در عواقب امور و رعايت احتياط در كارهاست». جالب اين كه امام(عليه السلام) در كلام حكيمانه ۴۳۷ عدالت را نيز به چيزى شبيه آنچه در بالا درباره عقل فرمود وصف كرده است، مى فرمايد: «الْعَدْلُ يَضَعُ الاْمُورَ مَواضِعَهَا; عدل هر چيزى را در جايگاه خود قرار مى دهد». و به يقين هر عاقلى عادل است و هر عادلى بايد عاقل باشد. در عهدنامه مالك اشتر نيز آمده است كه امام(عليه السلام)به او دستور مى دهد «فَضَعْ كُلَّ أمْر مَوْضِعَهُ وَأوْقِعْ كُلَّ أمْر مَوْقِعَهُ; هر چيز را در جايگاه خود قرار ده و هر امرى را در محل مناسب آن». و اين هم امر به عدالت است و هم رعايت عقل و تدبير. ابن ابى الحديد در اينجا ضرب المثلى نقل مى كند كه به پندار خودش شبيه كلام امام(عليه السلام)است در اين جهت كه از بيان مطلبى، مطلب ديگرى فهميده مى شود ولى ضرب المثل گفته شده بسيار نامناسب نسبت به گفتار حكيمانه امام(عليه السلام)است. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
هدایت شده از [ خبرگزاری عَمّار ]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک تار موی این پسر بچه یمنی ارزش داره به کسی که آمریکا رو کدخدا میدونه و کسی که دنبال بهانه‌زدایی برای آمریکاست 🔻به #خبرگزاری_مردمی_عَمّار بپیوندید http://eitaa.com/joinchat/2044657664C50ccd48f34
هدایت شده از جوان حزب اللهی
ما طرفداری از #عمامه نمی‌کنیم. ما طرفداری از #اسلام می‌کنیم. این اسلام پیش شما باشد معظم هستید. پیش هر کس باشد معظم است. عمل نکردن به اسلام و #خیانت کردن به اسلام [از] معمم باشد بدتر است از آن کسی که غیر معمم باشد؛ برای اینکه ضررش به اسلام بیشتر از دیگران است روح‌الله الموسوی الخمینی؛ 20 مهر 1358 #شبیری_زنجانی 🆔👇👇👇 @javane_hezbollahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💙🍃 🍃🍁 📌محاسبات نجومی شنبه 🍃🌺 ✴️ شنبه 👈 ۱۲ آبان ماه ۹۷ 👈 سوم نوامبر ۲۰۱۸ 👈 ۲۴ ماه صفر ۱۴۴۰ 🌓 این شنبه قمر در برج سنبله واقع است. ✅ این روز ، روز مناسبی برای امور زیر است: 🔘 تجارت 🔘 تعلیم و تعلم 🔘 دیدار بزرگان 🔘 مسافرت 🔘 خرید و فروش 🔘 کشاورزی 🔘 شکار ❤️ برای مباشرت در این شنبه شب دستور خاصی وارد نشده است. ⚫️ طبق روایات، اصلاح مو (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ، موجب اصلاح شدن کارهایتان است. 🔴 خون دادن یا حجامت در این روز ماه قمری، موجب سلامت بدن، موجب قوت کمر و معده شده و صفرا را دفع میکند. ⚪️ این شنبه برای نوره کشیدن (رفع موهای بدن با نوره) روز مناسبی است. 👈بطور کلی نیمه دوم ماه (۱۵ روز دوم) چون جرم ماه در حال کوچک شدن است برای نوره کشیدن مناسب است. 👈اما از فواید نوره: موجب تقویت قوای جنسی میشود. همچنین غلبه ی سودا را نیز درمان می کند. 🔵 شنبه برای گرفتن ناخن، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد. 👕 شنبه برای بریدن، دوختن، خریدن و پوشیدن لباس نو روز مناسبی نیست . طبق روایات آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست. ✴️️ وقت استخاره در روز شنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ و بعداز اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر. ❇️️ ذکر روز شنبه : یارب العالمین ۱۰۰ مرتبه ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۱۰۶۰ مرتبه یاغنی که موجب غنی و بی نیاز شدن میگردد . 💠 ️روز شنبه طبق روایات متعلق است به (ص). سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد.  
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه ۲۳۶- وَ قَالَ ( عليه السلام ) : وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ
نهج البلاغه و درود خدا بر او فرمود: به خدا سوگند! اين دنياي شما كه به انواع حرام آلوده است، در ديده من از استخوان خوكي كه در دست بيماري جذامي باشد، پست تر است.
نهج البلاغه Amir al-Mu'minin, peace be upon him, said : By Allah, this world of yours is more lowly in my view than the (left over) bone of a pig in the hand of a leper.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح و تفسير پستى دنيا در نظر امام(عليه السلام) امام(عليه السلام) در اين كلام حكيمانه شدت تنفر خود را از زرق و برق دنيا بيان كرده مى فرمايد: «به خدا سوگند اين دنياى شما در نظر من از استخوان خنزيرى كه در دست شخص جذامى باشد پست تر است»; (وَ اللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِير فِي يَدِ مَجْذُوم). «عِراق» با كسره و ضمه عين، جمع «عَرق» (بر وزن فرق) به معناى استخوانى است كه گوشت آن را كنده باشند. امام(عليه السلام) با اين تشبيه كه بيان فرموده رساترين تعبير را در مورد تنفرش از زرق و برق دنيا ذكر كرده است. استخوان بى گوشت ارزشى ندارد به ويژه اگر استخوان حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى كنند! سوگندى كه در آغاز اين سخن آمده و تعبير به «دنياكم» (دنياى شما) مطلب را روشن تر مى سازد. ابن ابى الحديد در شرح اين كلام مى گويد: به جانم سوگند كه حضرت در اين گفتارش صادق و هميشه صدق و راستى پيشه وى بود و كسى كه در سيره و روش زندگى او در آن زمان كه در مقام ولايت ظاهرى بود و آن زمان كه در كنار، قرار داشت بنگرد صحت اين كلام را درمى يابد (چرا كه او در هر دو حالت در نهايت بى اعتنايى به دنيا بود). امام(عليه السلام) در طول كلماتى كه از نهج البلاغه از آن حضرت نقل شده بى اعتنايى خود را به مقامات دنيوى و مواهب آن با تعبيرات مختلفى بيان كرده كه هر كدام از ديگرى گوياتر و فصيح تر است. در خطبه «شقشقيه» چنين بيان فرمود: «وَلاََلْفَيْتُمْ دُنْياكُمْ هذِهِ أَزْهَدَ عِنْدي مِنْ عَفْطَةِ عَنْز» (اگر براى احقاق حقوق مظلومان نبود مهار ناقه خلافت را بر پشتش مى افكندم و رهايش مى ساختم و در آن هنگام) در مى يافتيد كه ارزش اين دنياى شما در نظر من از آب بينى بز كمتر است. در خطبه ۲۲۴ آمده است كه مى فرمايد: «وَإنَّ دُنْياكُمْ عِنْدي لاَهْوَنُ مِنْ وَرَقَة في فَمِ جَرادَة تَقْضَمُها; اين دنياى (پر زرق و برق) شما در نظر من از برگ جويده اى كه در دهان ملخى باشد خوارتر و بى ارزش تر است. در مقدمه خطبه ۳۳ خوانديم كه ابن عباس مى گويد: در منطقه «ذى قار» خدمت امام(عليه السلام)رسيدم در حالى كه پارگى كفش خود را مى دوخت، حضرت رو به من كرد و گفت: قيمت اين كفش چقدر است؟ من عرض كردم: قيمتى ندارد. فرمود: «وَاللهِ لَهِىَ أحَبُّ اِلَىَّ مِنْ إمْرَتِكُمْ إلاّ أنْ أُقيمَ حَقّاً أوْ أدْفَعْ باطِلاً; به خدا قسم اين كفش بى ارزش در نظر من محبوب تر از فرمانروايى بر شماست مگر اين كه با اين حكومت حقى را به پا دارم يا باطلى را دفع كنم». تعبيرات ديگرى از اين قبيل هست كه همه حاكى از بى اعتنايى و عدم وابستگى آن امام بزرگوار به مواهب مادى دنياست. مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار حديث بسيار مشروحى درباره فضايل اميرمؤمنان على(عليه السلام) نقل كرده كه در پايان آن به حوادث ايام شهادت آن حضرت اشاره شده است; وى نقل مى كند: «يك روز پيش از آنكه امام(عليه السلام) به شهادت برسد مردم به عيادت آن حضرت آمدند و اين در حالتى بود كه حقوق آنها را از بيت المال پرداخته بود و چيزى از دنياى آنها را براى خود انتخاب نكرده بود «وَلَمْ يَتَناوَلُ مِنْ بَيْتِ مالِ الْمُسْلِمينَ ما يُساوي عِقالاً وَلَمْ يَأْكُلْ مِنْ مالِ نَفْسِهِ إلاّ قَدْرَ الْبُلْغَةِ; و در حالى بود كه از بيت المال مسلمانان حتى به اندازه يك عقال (پايبند) شتر براى خود بر نداشته بود و از اموالى كه خودش (با زحمت فراوان) فراهم مى ساخت تنها به اندازه ضرورت استفاده مى كرد». و همه حاضران گواهى دادند كه دورترين مردم از آن حضرت همچون نزديك ترين مردم به آن حضرت بود (و هيچ گونه تفاوتى در ميان نزديكان و افراد دور يا بيگانه نمى گذاشت)». اين نشان مى دهد كه اگر اميرمؤمنان سخنى درباره دنيا مى گويد عملش نيز كاملاً با آن هماهنگ است. ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi
🔴 واکنش صفحه ی سردار سلیمانی به تحریم های جدید: "ترامپ قمارباز! من حریف تو هستم" ... ✅  کلاس نهج البلاغه و زندگی 🆔https://eitaa.com/nahjolbalaghehvazendegi