شرح حکمت ۴۴ قسمت ۹ ویژگی های بهترین بندگان.mp3
1.55M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت44 9⃣
⭕️ ویژگی های بهترین بندگان
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت44 ( 9 )
🔹 ویژگی های بهترین بندگان
🔰 بحث سومی که در مورد ذکر معاد در نهج البلاغه است؛ مانع یاد معاد است.
🔻مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه
آرزوهای بیهوده و دور و دراز را مانع از یاد معاد می دانند؛ لذا در خطبه ۸۶ می فرمایند :
« إعْلَمُوا أَنَّ الْأَمَلَ يُسْهِي الْعَقْلَ وَ يُنْسِي الذِّكْرَ »
" بدانید که أمل (با همزه یعنی آرزوها) عقل را به سهو و اشتباه می کشاند و ذکر همه خوبی ها را از بین می برد."
🔻 و در خطبه ۱۱۳ می فرمایند :
« قَدْ غَابَ عَنْكُمْ ذِكْرُ الْآجَالِ وَ حَضَرَتْكُمْ كَوَاذِبُ الْآمَال»
" ذکر اجل ها ، یادِ مرگ ها از ذهن شما غایب شده و به جایش آرزوهایِ دروغین جانشین شده. "
« فَصَارَتِ الدُّنْيَا أَمْلَكَ بِكُمْ مِنَ الْآخِرَةِ وَ الْعَاجِلَةُ أَذْهَبَ بِكُمْ مِنَ الْآجِلَةِ » ؛ " لذا دنیا تسلّطش بر شما بیشتر از آخرت بر شما است و لذت گذران دنیا شما را بهتر از لذت ماندگار آخرت با خود برده است.
🔰 مبحث بعدی اسوه هایی هستند که به عنوان الگو هایِ یادکنندهٔ معاد در نهج البلاغه معرفی شدند که اصحاب پیغمبر هستند.
🔻 مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۹۷ درباره اصحاب الرسول می فرماید :
« يَقِفُونَ عَلَى مِثْلِ الْجَمْرِ مِنْ ذِكْرِ مَعَادِهِمْ »
" از شدت یادِ مرگ و معاد و قیامت، مثل کسی بودند که روی سنگِ آتشین ایستاده است."
🔰 و بحث آخر هم دربارهٔ اثر فراموشیِ معاد است.
🔻 مولا در نامه ۳۱ می نویسند :
" فساد آخرت و زاد و توشهٔ آخرت یکی از مصادیق فساد است. "
« مِنَ الفَسادِ إضاعَةُ الزادِ و مَفسَدَةُ المَعادِ »
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۴)
📚 انتشارات عهدمانا
گفت : « درست حرف بزن عمرو! على کجاست؟ چرا کسی به من نگفت او حمله را آغاز کرده است؟ » گفتم: « اگر این نامه ها را درست خوانده بودی ، می دانستی علی حملهٔ خود را از ماه ها قبل آغاز کرده است. علی اگر تاکنون کاخت را بر سرت ویران نساخته ، به این دلیل است که از جنگ بین دو سپاه مسلمانان واهمه دارد. صبوری پیشه ساخته تا به سر عقل بیایی. امّا تو دوست قدیمی ام به جای تجهیز مردم و مقابله با علی ، اینجا نشسته ای و شراب می نوشی؟
مردک که انگار مستی از سرش پریده بود، گفت : « روباه پیر! بی جهت نبود که تو را نزد خود فراخواندم... حالا بگو باید چه کرد؟ » به او گفتم که اولین گام را باید او بردارد و امروز عصر پس از اقامهٔ نماز، برای مردم سخنرانی کند : بگوید علی از دین خارج شده و او قاتل عثمان است .
گفتم : « به دنبال سخنرانی تو ، ما عده ای را اجیر می کنیم و آن ها را بین مردم خواهیم فرستاد تا ضدّ علی تبلیغ کنند ، او را لعن کنند و خارج از دین بخوانندش. باید هر روز ، بلکه هر ساعت تبلیغات ضدّ على را گسترش دهیم. امامان جماعت مساجد شام را جمع کن و از آنان بخواه که از لعن و ناسزا علی نهراساند. باید از علی چهره ای وحشتناک در بین مردم بسازیم.
↩️ ادامه دارد...
🔰 موضوع : آرزو در نهج البلاغه ( ۴ )
💠 طمع به هلاكت می كشاند و نجات نمی دهد و به آنچه ضمانت كرد، وفادار نيست و بسا نوشنده آبی كه پيش از سيراب شدن گلوگير شد و ارزش آنچه كه بر سر آن رقابت می كنند هر چه بيشتر باشد، مصيبت از دست دادنش اندوهبارتر خواهد بود و آرزوها چشم بصيرت را كور می كند و آنچه روزی هر كسی است بی جستجو خواهد رسيد.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۲۷۵
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت45 ( 1 )
🔹 راه شناخت مؤمن و منافق
💠 حضرت علی (علیه السلام) در حکمت ۴۵ می فرمایند: « اگر با همین شمشیرم بینی مؤمن را بکوبم، تا مرا مبغوض بدارد ، هرگز بغض من در سینه مؤمن نخواهد نشست و چنانچه تمام دنیا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد، هرگز نمی تواند مرا دوست بدارد ؛ و اینکه این رفتار دوگانه از مؤمن و منافق در مقابل من انجام می شود، به خاطر آن است که ابتدا در علم الهی حتمی شد و سپس بر زبان پیامبر امّی جاری شد که: {ای علی! هرگز مؤمنی تو را مبغوض ندارد و منافقی تو را محبوب نپندارد.} »
🔰 درباره حبّ و بغض علی (علیه السلام) در نهج البلاغه متعدّد است؛ که در دو نکته کلی، یکی در عرصه حبّ علی و دیگری در عرصه بغض علی (علیه السلام) اشاره می کنیم.
🔻اما درباره حبّ علی (علیه السلام) ، سه نکته قابل توجه است:
1⃣ اوّل: آثار معنوی و اخروی و الهی محبّت اهل بیت (علیهم السلام)
🔻حضرت در خطبه ۱۰۹ می فرمایند :
« نَاصِرُنَا وَ مُحِبُّنَا يَنْتَظِرُ الرَّحْمَةَ »
" یاری کننده و دوست دارنده ما، انتظار رحمت خاصّ الهی دارد."
🔻و در خطبه ۱۹۰ می فرمایند:
« فَأنَّه مَن ماتَ مِنكُم على فِراشِهِ و هُو على مَعرِفَةِ حَقِّ رَبِّهِ و حَقِّ رَسولِهِ و أهلِ بَيتِهِ ماتَ شَهيدا »
" هر کدام از شما که در بستر بمیرید در حالیکه خداشناس و پیامبر شناس و اهل بیت شناس باشید، حتی اگر در بستر عادی بمیرید، شهید هستید."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
شرح حکمت ۳۵ قسمت ۱ راه شناخت مؤمن و منافق.mp3
1.46M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت45 1⃣
⭕️ راه شناخت مؤمن و منافق
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۵)
📚 انتشارات عهدمانا
معاویه سرش را تکان داد و گفت : « دیگر چه ؟» گفتم : « دیگر اینکه به بزرگانی چون سعد بن ابی وقاص ، عبدالله بن عمر ، معین بن مسلمه و اُسامه بن یزید در مدینه نامه ای بنويس. شنیده ام آنها با علی بیعت نکرده اند و راضی به جنگیدن علی در بصره نبوده اند. به آن ها بنویس که على قاتل عثمان و برخی صحابهٔ پیامبر اسلام است . اگر آنها با تو همراه شوند ، خواهند توانست على را در مدینه و مکه و سایر بلاد حجاز تضعیف کنند. ایجاد شکاف در یاران علی ، قدم بعدی است که باید با جدیت پیگیری شود.
معاویه با تبسم و نگاهی مشکوک پرسید : « قدم بعدی؟ » ، گفتم : « باید جاسوسانی به کوفه بفرستیم. آنها وظیفه خواهند داشت آنچه را در کوفه اتفاق می افتد مو به مو به ما گزارش کنند. ما باید بدانیم در جبههٔ علی چه می گذرد. » معاویه گفت : « بعد ؟ » گفتم : «خودت را آماده کن ؛ وقت نماز عصر نزدیک است ، باید به مسجد برویم »، با کنایه گفت : « وضو هم باید بگیریم. گفتم : « برای لعن و نفرین علی ، وضو واجب است ، اما برای نماز ، تو بهتر میدانی.
کشیش سرش را بلند کرد و ایرینا را دید. پرسید: کتاب درباره چیست؟
کشیش گفت: ظاهرا مربوط به وقایع تاریخی در دین اسلام است. گمان کنم چیزهایی دربارهٔ علی باشد. همان که مسلمانان شیعه در ایشان به او امام علی می گویند. »
ایرینا لبخند زد و گفت : « مهم این است که
تو الآن صاحب یک کتاب بسیار قدیمی و با ارزش هستی. شاید بتوانی آن را به مبلغ بسیار خوبی به یکی از موزه های اروپا بفروشی.
↩️ ادامه دارد...
🔵 راه زدودن کینه ها
💠 بدی را از سينه ديگران با كندن آن از سينه خود ريشه كن نما.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۷۸
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۴۵ قسمت ۲ راه شناخت مومن از منافق.mp3
1.66M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت45 2⃣
⭕️ راه شناخت مؤمن و منافق
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت45 ( 2 )
🔹 راه شناخت مؤمن و منافق
2⃣ نکته دوم درمورد محبت امام علی (علیه السلام) و اهل بیت (سلام الله علیهم اجمعین)، برخی آثار تلخ و سخت دنیوی است که در بعضی شرایط برای محبّین اهل بیت (علیهم السلام) بار خواهد شد؛
🔻حضرت در حکمت ۱۱۱ نهج البلاغه می فرمایند:
«لَوْ أَحَبَّنِي جَبَلٌ لَتَهَافَتَ» ؛
( در قصه پُر غصّه برجام حکمیت، که صفینی که درحال پیروزی به نفع امیرالمؤمنین و مسلمین بود را به نفع معاویه تغییر داد)، " اگر کوهی مرا دوست می داشت، از غم و غصّهٔ من متلاشی می شد. "
🔻و در حکمت ۱۱۲ می فرمایند:
« مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً »
«هرکس ما اهل بیت را دوست دارد؛ برای تحمّل فقر، لباسی برای خود آماده کند.»
3⃣ نکته سوّم و آخر درباره حبّ علی (علیه السلام)، مسأله افراط و تفریط است؛ می دانید که علی (علیه السلام) در نهج البلاغه فرمود:
«جاهل را نمی بینی مگر آنکه یا درحال افراط است یا درحال تفریط.»
این افراط و تفریط درباره محبت مولا علی (علیه السلام) هم مایهٔ هلاکت است؛
🔻 هم در خطبه ۱۲۷ بند دوم، هم در حکمت ۱۱۷،
هم در حکمت ۴۶۹ با کمی تغییر عبارت، حضرت می فرمایند:
«به زودی دو گروه به خاطر من هلاک می شوند، اوّلی محب افراطی است که به خاطر محبت ما از مرز حق خارج می شود.»
🔻نکته دیگری که باید در این حکمت بحث بشود، یک نکته کلیدی در مورد بغض علی (علیه السلام) است؛ مولا در خطبه ۱۰۹ فرمودند:
« عَدُوُّنَا وَ مُبْغِضُنَا يَنْتَظِرُ السَّطْوَةَ» ؛ " کسی که دشمن ما باشد و بغض ما را داشته باشد، قطعاً منتظر عذاب سخت الهی است."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 کتاب ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۶)
📚 انتشارات عهدمانا
کشیش گفت :«من به هیچ عنوان قصد فروش آن را ندارم. باید رابطه ای بین این کتاب و رؤیایی که دیشب دیدم وجود داشته باشد . دلم می خواهد هرچه زودتر این رابطه را کشف کنم.
ایرینا گفت : «تو در لبنان دوستی داشتی به نام جرج جرداق ، همان نویسندهٔ مسیحی که دربارهٔ علی کتابی نوشته بود.»
کشیش گفت : « تو به نکتهٔ خوبی اشاره کردی ایرینا. اصلاً یادم به جرج جرداق و کتابش نبود .
ایرینا صندلی ای را که کنار پنجره بود ، برداشت و پهلوی میز گذاشت و روی آن نشست و گفت : « پس خوب است تلفنی به او بزنی و بگویی کتابش را برایت بفرستد.
کشیش سرش را تکان داد گفت : « پیشنهاد خوبی دادی ایرینا ، او تنها کسی است که می تواند در این باره کمکم کنند ؛ چون اصلاً دوست ندارم برای این کار به سراغ مسلمانان بروم . هرچه زودتر باید به او زنگ بزنم . »
↩️ ادامه دارد...
🌱 #نوجوانانه
🔰 مقاومت کن
🌹حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:
در مقابل دغدغهها و ناراحتیهایی که برایت پیش میآید، با صبر زیاد و اطمینان به خدا مقاومت کن.
📜 #نهج_البلاغه ، برگرفته از نامه ۳۱
💌 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
https://eitaa.com/joinchat/1643118685Cec1629cd59
شرح حکمت۴۶ قسمت ۱.mp3
2.95M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت46 1⃣
⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت46 (1)
🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی
💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت ۴۶ نهج البلاغه می فرمایند: «سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ»
🔰 محور اصلی پیام این حکمت، عُجب و خودپسندی است.
🔻 دو نکته درباره این حکمت ضروری است:
1⃣ نکته اول اینکه بار اصلی مقصود و منظور امیرالمؤمنین (علیه السلام) فهماندن نهایت زشتی و پلیدی صفت عُجب و خودپسندی است. لذا به هیچ وجه در صدد تأیید معصیت نیستند که بعضی جاهلان گفتند ببین گناه را تأیید کرد، فرمود گناهی که تو را شرمنده کند بهتر از عبادتی است که تو را به عُجب وادارد ؛ اصلاً اینگونه نیست. کسی که کمی با ادبیات آشنایی داشته باشد، می فهمد که این یک نوع استعاره است که ببین گناه چقدر بد است ، از آن بدتر عبادتی است که عُجب بیاورد. بنابراین سنگینی مقصود در حکمت ۴۶ بر عُجب است.
2⃣ اما نکته دوم، شرح این حکمت با نهج البلاغه است. اولاً باید دانست که عُجب، چه مهالک و ضررها و زیان هایی دارد.
🔰 مولا علی (علیه السلام) عُجب و خودپسندی را بدترین ترس و تنهایی می دانند.
🔻 در حکمت ۳۸ می فرمایند: « إنَّ أَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ » ؛ "وحشتناک ترین وحشت عُجب و خودپسندی است."
🔻 در حکمت ۱۱۳ هم می فرمایند:
« لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ » ؛
" هیچ تنهایی وحشتناک تر از عُجب نیست. "
🔻در حکمت ۱۶۷ عُجب را مانع زیاد شدن و فزونی یافتن نعمت های خدا می دانند: « الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ »
🔻 و در نامه ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می نویسند:
«وَ اعْلَمْ أَنَّ الْإِعْجَابَ ضِدُّ الصَّوَابِ وَ آفَةُ الْأَلْبَابِ »
"بدان همانا عُجب و خودپسندی برخلاف راه درست و آسیب رسان به قلب و عقل است."
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
#مهم
#تبیین و #تحلیل
🔹تحلیل بیانات مهم رهبر انقلاب در اولین دیدار با دولت سیزدهم در ۶ شهریور
🔸توسط: آقای دکتر مهدی جمشیدی
با موضوع: مقصود آیت الله خامنهای از بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی
🔹زمان: دوشنبه ۸ شهریور، ساعت ۱۶:۳۰ در بستر اسکای روم
🔸لینک ورود به جلسه از طریق اسکایروم🔻
https://online.lmskaran.com/ch/466-7600
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
@t_manzome_f_r
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۷)
📚 انتشارات عهدمانا
کشیش بعد از شام هنوز پشت میز کارش ننشسته بود که تلفن زنگ خورد. صدای پروفسور را شناخت و در جواب پروفسور که پرسیده بود با گنج باد آورده ات چه میکنی؟ گفت :«خبرهای خوبی برایت دارم پروفسور، دیشب بخش هایی از آن را خواندم ، موضوعش یکی از قدّیس های دین اسلام است ؛ شخصی به نام علی که مسلمانان لبنان به او امام علی می گویند. شاید اسمش به گوشت خورده باشد.» پروفسور گفت : « من در مسائل دینی اطلاعات چندانی ندارم. در دین اسلام فقط محمد را می شناسم. حالا این کتاب را خود علی که می گویی نوشته است؟» کشیش جواب داد : « نه ! نویسنده اش مردی است که هم عصر علی بوده و قلم خوبی دارد. با یکی از دوستان نویسنده ام در لبنان تماس گرفتم ، او چند عنوان کتاب دربارهٔ علی نوشته است . قرار است به من کمک کند تا کتاب های مرتبط با آن را مطالعه کنم. »
پروفسور پرسید : « این دوستت که می گویی مسلمان است لابد ! » کشیش گفت : « جالب است بدانی که او یک نویسنده و متفکر مشهور مسیحی است. می گفت علی یکی از مردان بزرگ تاریخ ماست . او را به عیسی مسیح تشبيه می کرد. اما نکتهٔ جالب تر اینکه علی کتابی دارد به نام نهج البلاغه ، من این کتاب را در بیروت دیده بودم ، اما هرگز رغبتی به مطالعهٔ آن نداشتم. دوستم می گفت نهج البلاغه تنها کتابی است که با مطالعهٔ آن می توانی علی را آن چنان که هست بشناسی.» پروفسور گفت : « حالا چه اصراری است که علی را بشناسی ؟
↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش علم و ادب و تفکّر
💠 دانش، ميراثی گرانبها و آداب زيورهای هميشه تازه و انديشه آيينه ای شفاف است.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۵
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت۴۶ قسمت ۲ ارزش پشیمانى و زشتى غرور زدگى.mp3
5.6M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت46 2⃣
⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرورزدگى
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت46 (2)
🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی
🔻 برای فهم اینکه چرا عُجب، ضد الصّواب است، در خطبه ۹۱ می خوانیم:
« وَ لَمْ يَتَوَلَّهُمُ الْإِعْجَابُ فَيَسْتَكْثِرُوا مَا سَلَفَ مِنْهُمْ»
فرشتگان که الگوی پاکی هستند، حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: « هرگز آنها دنباله رو اعجاب نبودند، تا آنچه از اعمال صالح را که در گذشته انجام دادند را زیاد بشمارند. »
🔻 و بر این اساس مولا علی (علیه السلام) ، در حکمت ۱۵۰ می فرماید: « لاتَکن مِمَّن يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ »
" از کسانی نباش وقتی که سلامتی خود را باز می یابد به برکت خدا، این را به خودش نسبت می دهد و دچار عجب می شود؛ وقتی که مبتلا به بیماری گرفتاری می شود، نا امید می شود."
در واقع حضرت می خواهند به ما بفهمانند که نشانه مهم عُجب این است که فرد دارای عجب هر چه خوبی است از خودش می داند و هرچه بدی است از خدا.
🔻 مسأله بعدی شناخت ارزش ندامت و شرم و حیا در محضر خداست؛ مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۴۱۷ ندامت و احساس پشیمانی را نقطه آغاز توبه واقعی می دانند و می فرمایند: «أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى»
" آغاز توبه، ندامت از آنچه که در گذشته انجام شده است می باشد. "
🔻 لذا در خطبه اول نهج البلاغه هم در مورد حضرت آدم هم اینگونه بیان می کنند که: « وَ اسْتَبْدَلَ بِالْجَدلِ وَجَلًا وَ بِالِاغْتِرَارِ نَدَماً »
" آدم (علیه السلام) وقتی متوجه این خطایش شد که نباید از شجره ممنوعه می خورد، به جای آن جدل که در آن باغ بهشتی می کرد، ترس از خدا جایش را در دل او گرفت و به جای فریبی که از شیطان خورد ندامت و پشیمانی در دلش شعله زد. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۲)
📚 انتشارات عهدمانا
معاویه را وقتی دیدم ، عبوس ہود و عصبی. با چند مزاح و لطیفه و با تمجید از سخنرانی اش در مسجد ادامه دادم ، اما گفتم : حکومت ماندگار با مردم داری سازگار نیست . حاکمان دانا ، مردم را جز گوسفند و میش نمی پندارند که باید از شیر آنها نوشید و گوشتشان را قوت جسم و جان قرار داد. چوپان خوب ، چویانی است که نخست گوسفند را پروار و سپس او را ذبح کند . از سویی ، حاکمی می تواند سال ها بر مسند قدرت تکیه زند که شیوه های برخورد با مردم را نیک بداند.
قدرت شمشیر و زور و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم ، شیوه ای است که بسیاری از حاکمان از آن پیروی کرده اند و می کنند ، اما این شیوه چندان دوام نمی آورد ، بالاخره روزی خواهد رسید که مردم قيام کنند و در آن روز، حتی قادر نخواهی بود سربازان خود را به جنگ آن ها بفرستی ؛ زیرا سربازان تو ، خود فرزندان این مردم اند. حاکمی که به دوام قدرت و حکومت خود فکر میکنند زورگویی به مردم را چاشنی خدعه و نیرنگ هایی می کند که لازمهٔ هر حکومتی است . مردم را فقط با سیاست و تدبیر می توان استحمار کرد. مردم طرفدار رسول الله و دین اند ؛ پس تو نیز چون آنان خود را دین خواه نشان بده و در مجالس و مراسم مذهبی شان حاضر شو. مردم اگر بدانند رهبرانشان با آنان همدل و هم کیش هستند ، جان و مال خود را فدای آن ها خواهند کرد. علمای دینی و امامان جماعت دین دار را می توان بسیار ارزان خرید. آنها به دنبال کاخ و پست و مقام های بالا نیستند .
↩️ ادامه دارد...
🔰موضوع: امام شناسی در نهج البلاغه(۴)
💠 من همواره منتظر سرانجام حيله گری شما مردم بصره بودم و نشانه های فريب خوردگی را در شما می نگريستم. تظاهر به دين داری شما پرده ای ميان ما کشيد ولی من با صفای باطن درون شما را می خواندم. من برای واداشتن شما به راههای حق که در ميان جادّه های گمراه کننده بود، به پاخاستم در حالیکه سرگردان بوديد و راهنمايی نداشتيد. تشنه کام هرچه زمين را می کنديد قطره آبی نمی يافتيد، امروز زبانِ بسته را به سخن می آورم. دُور باد رأیِ کسی که با من مخالفت کند. از روزی که حق به من نشان داده شد هرگز در آن شک و ترديد نکردم، کناره گيری من چونان حضرت موسی(علیه السلام) برابر ساحران است که بر خويش بيمناک نبود، ترس او برای اين بود که مبادا جاهلان پيروز شده و دولت گمراهان حاکم گردد. امروز ما و شما بر سر دو راهی حقّ و باطل قرار داريم، آن کس که به وجود آب اطمينان دارد تشنه نمی ماند.
📒 #نهج_البلاغه ، خطبه ۴
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
شرح حکمت ۴۶ قسمت ۳ ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی.mp3
3.63M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت46 3⃣
⭕️ ارزش پشیمانى و زشتى غرورزدگى
🎙حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت46 ( 3 )
🔹 ارزش پشیمانی و زشتی غرورزدگی
🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) درباره ارزش و آثار شرم و حیا در مقابل خدا در حکمت ۲۲۳ می فرمایند: « مَنْ كَسَاهُ الْحَيَاءُ ثَوْبَهُ لَمْ يَرَ النَّاسُ عَيْبَهُ»
" کسی که حیا لباس خودش را بر تن او پوشانده باشد، مردم عیب او را نمی بینند."
🔻در حکمت ۱۱۳ حیا را درجه اعلای ایمان می دانند و می فرمایند: « لَا إِيمَانَ كَالْحَيَاءِ وَ الصَّبْرِ » ؛ ایمانی مانند حیا و صبر نیست.
🔻 و نهایتاً در خطبه ۲۲۲ به عنوان الگوی انسان هایی که همواره از خدا احساس شرم و حیا و خجالت و از اعمال شان احساس ندامت دارند، اولیاء خدا و اهل الذّکر را معرفی می کنند و می فرمایند:
« أهلُ الذِّکْر حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَاِرِهمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا، فَنَشَجُوا نَشِيجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِيباً، يَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ »
" اهل ذکر سنگینی بار گناهان خودشان را روی دوششان حس می کنند، خوب درک می کنند که نمیتوانند به تنهایی این بار را بکشند و با هم شروع می کنند به ناله کردن و گفتگو کردن، ناله دارند در درگاه خداوندشان از جایگاه انسانی که دچار پشیمانی و اعتراف به ناتوانی است. "
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب)
🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۹)
📚 انتشارات عهدمانا
... علمای دینی و امامان جماعتِ دیندار را می توان بسیار ارزان خرید. آنها به دنبال کاخ و پست و مقام های بالا نیستند ؛ مبادا به آنها پست های دولتی بدهی که در آن صورت هیچ خدایی را بنده نیستند. آنها را با وعده ی بهشت، با تمجید و تشویق و با صله ای نه چندان زیاد ، می توان خرید. باید به مردم آزادی بدهی تا حرف هایشان را بزنند. در این صورت است که می توانی دوستان و دشمنانت را بازشناسی. حاکمی که نداند چه تعداد با او دوست و چه تعداد با او دشمن اند، هرگز نخواهد توانست حکومت خود را دوام بخشد. کار تو با آن جوان معترض ، کار شایستهٔ یک حاکم باسیاست نبود . مردم در صورت ترس از حاکم ، در پشت پردهٔ نفاق و ظاهرفریبی پنهان می شوند و هیچ سمی مهلک تر از این نیست که مردم در ظاهر دوست و در باطن دشمن حاکم باشند.
معاویه که در طول سخنانم کم حوصله و تا حدودی کلافه نگاهم میکرد پرسید : « آیا علی هم از همین شیوه ای که می گویی بهره جسته که همهٔ مردم کوفه و مدینه و مکه و سایر بلاد اسلامی با او بیعت کرده اند ؟ »
پاسخ دادم : « خیر! شیوهٔ علی در حکومت داری ، شیوهٔ دیگری است که هرگز به نفع او نیست. او مردم را صاحب حق می داند ، روش او همان روش محمد است. علی پیرو مردمان فقیر و توده های زیرین جامعه است، به ثروتمندان و اغنیا روی خوش نشان نمی دهد و در سفرهٔ آنان طعام نمی خورد. علی روابطش را با مردم ، براساس اصول دینی اش تنظیم کرده و هرگز به فکر بقای قدرت و حکومت خود نیست.
↩️ ادامه دارد...
🔵 احترام به استاد
💠 با آن كس كه تو را سخن آموخت به درشتی سخن مگو و با كسی كه راه نيكو سخن گفتن به تو آموخت لاف بلاغت مزن.
📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۴۱۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی