eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
686 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۴) 📚 انتشارات عهدمانا ای مردم ! خدا گوش هایی برای پند گرفتن از شنیدنی ها و چشم هایی برای کنار زدن تاریکی ها به شما بخشیده است و هر عضوی از بدن را اجزای متناسب و هماهنگ عطا فرموده است تا در ترکیب ظاهری صورت ها و دوران عمر با هم سازگار باشند ، با بدنهایی که منافع خود را تأمین می کند و قلب هایی که روزی را بر سراسر بدن با فشار می رسانند و از نعمتهای شکوهمند خدا برخوردارند و در برابر نعمت ها شکرگزارند و از سلامت خدادادی بهره مندند . پس قدر سلامتی و صحت بدنهای خود را بدانید و بدن هایتان را از مال حرام سیراب نکنید . پس ای مردم ! خود را بسنجید پیش از اینکه مورد سنجش قرار گیرید . پیش از آنکه حسابتان را برسند ، حساب خود را برسید و بدانید همانا آنکس که خود را یاری نکند و پند دهنده و هشدار دهندهٔ خویش نباشد ، دیگری هشدار دهنده و پند دهندهٔ او نخواهد بود . کشیش نفس بلندی کشید . عینکش را برداشت و به مردم چشم دوخت . برگه های کاغذ را تا کرد و در جیب قبایش گذاشت . دستهایش را به حالت دعا مقابل سینه اش گرفت و گفت ؛ « همه با هم دعا میکنیم . » مردم از روی نیمکتهایشان برخاستند و دستها را مقابل سینه هایشان گرفتند . خدایا از ما درگذر ! آن چه از اعمال نیکو که تصمیم گرفتیم و انجامش ندادیم ما را ببخش . خدایا ببخشای آن چه را که با زبان به تو نزدیک شدیم ولی با قلب آن را ترک کردیم . خدایا ! ببخشای نگاههای اشارت آمیز و سخنان بی فایده و خواسته های بی مورد دل و لغزش های زبان را . خدایا به تو پناه می برم از آنکه در سایهٔ بی نیازی تو ، تهی دست باشیم یا در پرتوی روشنایی هدایت تو ، گمراه گردیم یا در پناه قدرت تو بر ما ستم روا دارند . خدایا ما به تو پناه می بریم از آنکه از فرمودهٔ تو بیرون شویم یا از دین تو خارج گردیم، یا هوای نفسانی پیاپی بر ما فرود آید که از هدایت ارزانی شده از جانب تو سرباز زنیم . خدایا ! آبرویمان را با بی نیازی نگه دار و با تنگ دستی شخصیت ما را لکه دار مفرما . خدایا ! ما را هدایت کن. گناهان را ببخشای و توفیق ترک از گناهان را پیش از مرگ نصیبمان فرما. آمین . ↩️ ادامه دارد...
🔵 ارتباط صحیح با دیگران 💠 دوری تو از آن كس كه خواهان تو است نشانه كمبود بهره تو در دوستی است و گرايش تو به آن كس كه تو را نخواهد، سبب خواری تو است. 📒 ، حکمت ۴۵۱
شرح حکمت ۵۹ ،بخش ۴ ارزش نصیحت کننده.mp3
1.89M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ ارزش نصیحت کننده 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 ارزش نصیحت کننده ✅ نکته دیگری که باید حواسمان به آن باشد این است که نصیحت و خیرخواهی، منوط به این نیست که طرف مقابل خوشش بیاید یا نیاید ، چون واقعاً خیر او را باید خواست. 🔻در نامه ۳۱ ، حضرت به امام حسن (علیه السلام) می نویسند : « وَ امْحَضْ أَخَاكَ النَّصِيحَةَ حَسَنَةً كَانَتْ أَوْ قَبِيحَةً » " نسبت به برادرت حتماً محض نصیحت باش، چه خوشش بیاید چه بدش بیاید. " البته در نگاه مولا علی (علیه السلام) هر نصیحتی ، یک هدیه ای است که باید پذیرفت. 🔻 در خطبه ۱۲۱ می فرماید : « وَ اقْبَلُوا النَّصِيحَةَ مِمَّنْ أَهْدَاهَا إِلَيْكُمْ » ؛ " نصیحت را از هر کسی که آن را به شما هدیه کند بپذیرید. " ✅ آخرین نکته هم این است که اگر کسی تحذیر و نصیحت و هشدار دیگران را نپذیرد ، حتماً به حسرت و پشیمانی خواهد رسید. 🔻 در خطبه ۳۵ مولا علی (علیه السلام) می فرماید : « فَاِنَّ مَعْصِيَةَ النّاصِحِ الشَّفيقِ الْعالِمِ الُْمجَرِّبِ تُوْرِثُ الْحَسْرَةَ » ؛ " همانا تخطی کردن (معصیت کردن) نسبت به ناصحی مهربان که دانا و با تجربه است ، نتیجه اش حسرت خواهد بود. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
matlae-eshgh.pdf
14.74M
💐اسعدالله ایامکم... ✅فایل کتاب مطلع عشق "مجموعه‌ای از پندها و نصایح مقام معظّم رهبری به زوج‌های جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان هماهنگ کنند." ▫️دهم ربیع الاول سالروز ازدواج پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با حضرت خديجه سلام الله علیها.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۵) 📚 انتشارات عهدمانا 📔 جرج جرداق بر خلاف ملاقات پیشین ، هم شیک پوش شده بود و هم سرحال و قبراق تر به نظر می رسید، لبخندی زد و گفت : « این طور زل نزنید به دماغم پدر ، با اینکه بلندتر از ریش شما نیست ، اما خاصیتش بیشتر از ریش برای انسان است ! » کشیش با تبسّمی گفت : « با وجود این ، ریش حرمتی دارد که دماغ جناب عالی ندارد . » کشیش ادامه داد: « ریش و دماغ را رها کنیم جرج . تعدادی از کتاب هایت را خواندم ، مطالعهٔ کتاب قدیمی را نیز به پایان بردم . گفتم امروز به دیدنت بیایم تا کمی دربارهٔ على حرف بزنیم .» جرج گفت : « بله ! بله ! یار و همدم سالیان دور و نزدیک من . خدا می داند آن روزهایی که مشغول نوشتن کتاب «علی صدای عدالت انسانی» بودم ، همیشه وجود او را در کنارم احساس می کردم. می شود گفت من سالیان بسیار با علی زندگی کرده ام . علی مثل دریایی است که هر تشنه ای را سیراب می کند. » - بهتر بود او را به اقیانوسی تشبیه می کردید که وجودش پر از اسرار الهی است . رازها و رمزهای بسیاری در وجود خود نهفته دارد که هنوز زبده ترین غوّاصان هم نتوانسته اند به اعماق آن دست یابند . - بله ، تعبیر زیبایی داشتید پدر ! تعبیر دیگر اینکه علی مثل یک آسمان پر از ستاره است که ماه درخشان این آسمان ، نهج البلاغه است که با مطالعهٔ مکرّر آن ، می شود تا حدودی علی را شناخت . حضرت محمد نیز تعبیر زیبایی دربارهٔ علی دارد ؛ او می گوید : « من شهر علمم و علی درِ آن است . » - من البته هنوز تحت تأثیر حوادث دوران حکومت علی هستم . شیوهٔ زمامداری او را شبیه زمامداری هیچ حاکمی ندیدم . راستش من اگر جای او بودم ، حکومتم را فدای خواست مردم نمی کردم ؛ آن هم مردمی چون مردم کوفه. نقطه مقابل علی معاویه بود ، علی می گفت در این شیوه از حکومت داری ، توانمندتر از همه است . او در یکی از خطبه هایش می گوید : « سوگند به خدا ، اگر تمام شب را بر روی خارها به سر برم یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم ، خوش تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم کرده باشم . چگونه بر کسی ستم کنم برای نفس خویش که به سوی کهنه گی و پوسیده شدن پیش می رود و جایگاه ابدی اش خاک است ؟ به خدا سوگند ، من بین برادر فقیر و نابینایم عقیل با دیگران فرقی نگذاشتم و حاضر نشدم دیناری بیشتر به او بدهم . ↩️ ادامه دارد...
🔵 سود و ارزش عقل 💠 عقل تو را كفايت كند كه راه گمراهی را از رستگاری نشانت دهد. 📒 ، حکمت ۴۲۱
شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۱ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.86M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣ ⭕️ ضرورت کنترل زبان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 1 ) 🔹 ضرورت کنترل زبان 💠 در حکمت ۶۰ نهج‌ البلاغه، امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: «اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ » ؛ " زبان همچون درنده ای است که اگر رهایش کنی می گزد. " 🔸 دربارهٔ این حکمت، ۶ نکته در نهج‌البلاغه قابل بیان است: 1⃣ نکته اول، جایگاه خطیر زبان و سخن؛ 🔻حضرت در خطبه ۱۷۶ ، بند چهارم می‌فرمایند: " زبان و دل را هماهنگ کنید؛ انسان باید زبانش را حفظ کند؛ زیرا این زبان سرکش، صاحب خود را به هلاکت می اندازد. به خدا سوگند پرهیزکاری را ندیده ام که تقوا برایش سودمند بوده باشد، مگر آنکه زبان خویش را حفظ کرده بود؛ همانا زبان مؤمن در پسِ قلب او، ولی قلب منافق، از پسِ زبان اوست؛ زیرا مؤمن هرگاه بخواهد سخنی بگوید، نخست می اندیشد؛ اگر نیک بود، اظهار می‌کند و اگر ناپسند بود، پنهانش می‌کند؛ در حالیکه منافق آنچه بر زبانش می آید می‌گوید و نمی‌داند چه به سود اوست و چه حرفی به ضررش. و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ایمان بنده ای استوار نخواهد شد، تا دل او استوار شود و دل انسان استوار نمی‌شود، مگر آنکه زبانش استوار گردد؛ پس هر کس از شما بتواند خدا را در حالی ملاقات کند که دستش از خون و اموال مسلمانان پاک و زبانش از عِرض و آبروی مردم سالم بماند، باید چنین کند. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
باشه بعداً! این تسویفی که در روایات ما هست، معنایش این است؛ سوف افعل، سوف افعل: خواهم کرد، خواهم کرد - و دائماً کار را به تأخیر بیندازیم. از همین لحظه اوّل، دقایق را قدر بدانید و آن کار مهمّ اساسی را که می‌خواهید آخر انجام دهید، همین اوّلِ کار انجام دهید. ۱۳۷۶/۶/۲ - رهبر انقلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۶) 📚 انتشارات عهدمانا روزی مردی ظرف حلوایی برایم آورد و گفت: « این حلوا برای شماست. » به او گفتم: « این چه است برای من آورده ای ؟ زکات است یا صدقه ؟ » گفت : « نه زکات است نه صدقه ؛ بلکه هدیه ای است برای شما. » گفتم : « وای برتو ای مرد ! آیا از راه دین وارد شدی که مرا بفریبی ؟ به خدا سوگند اگر‌ هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمان هاست به من دهند ، تا خدا را نافرمانی کنم ، چنین نخواهم کرد و همانا این دنیای آلودهٔ شما نزد من از برگ جویده شدهٔ دهان ملخ پست تر است. علی را با نعمتهای فناپذیر و لذّت های ناپایدار چه کار ؟! » جرج ادامه داد : می بینید پدر ؟ این روش حکومت داری علی است ! حالا او را مقایسه کنید با حاکمان شکم گندهٔ این زمانه که همگی جزء ثروتمندان بزرگ هستند و در ناز و نعمت زندگی می کنند و بیت المال در نزد آنها معنایی ندارد . - فکر نمی کنید شرایط و روزگار عوض شده و بر روابط انسانها به خصوص حاکمان اثر گذاشته است ؟ - بله ، شرایط عوض شده است ؛ روزگار ما با روزگار علی بسیار فرق کرده ، اما اصول الهی و انسانی خدشه ناپذیر است. آنچه که مسیح دو هزار سال پیش برای مردم آن روز گفته ، جزء اصولی است که برای ما نیز صادق است . اگر قرار بود تغییر شرایط را بپذیریم ، باید انجیل و تورات و قرآن را دور می ریختیم و دین جدیدی می آوردیم . ما در کلیسا ، مسلمانان در مساجد و یهودیان در کنیسه ها همان را می گوییم که هزاران سال پیش گفته شده است ؛ چرا که اصول ، مثل لباس و غذا و مسکن تغییر نمی کند . - بله ، درست می گویید ؛ فطرت انسان ها همان روح لایتغیّر الهی است . باور داریم که خداوند از روح خود در انسانها دمیده است و آنچه باعث تغییر ما شده ، زنگارهایی است که بر این روح الهی نقش بسته. به نظر من علی در طول زندگی خود با این زنگارها جنگیده و آنها را از خود دور ساخته است ؛ در حالیکه می توانست حکومت کوتاه خود را ، با صلح و آسایش مبتنی بر سازش با کسانی چون معاویه طولانی تر کند و خودش نیز از حکومت بهره های بسیار ببرد ، امّا می دانید که علی زندگی را بر خود سخت و دشوار ساخت تا شاید برای حاکمان بعد از خود نیز الگوی رهبری باشد. ↩️ ادامه دارد...
🌱 💚 دوست خوب کیه؟ 🔻دوست، دوست نيست مگر آنكه حقوق برادرش را در سه جايگاه نگهبان باشد، در روزگار گرفتاری، آن هنگام كه حضور ندارد، و پس از مرگ. 📒 ، حکمت۱۳۴ 💌
شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۲ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.03M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ ضرورت کنترل زبان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 ضرورت کنترل زبان 2⃣ نکتهٔ دوم درباره حکمت ۶۰ نهج‌البلاغه این است که سخن هر کسی نشانه‌ٔ زوایای پنهان ذهن اوست. 🔻حضرت در حکمت ۱۴۸ نهج‌ البلاغه فرمودند: « الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ » ؛ " شخصیت هر کسی پشت زبان او پنهان است. " 3⃣ نکته‌ٔ سوم این است که اگر کسی زبانش بر او حاکم شد، زبان را بر خود امیر قرار داد، این عامل پستی و بی‌ شخصیتی او خواهد شد. 🔻در حکمت دوم نهج‌ البلاغه خواندیم که : « هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَه » ؛ " کسی که زبان خود را بر خویش حاکم کند، خوار و پست می‌شود. " 4⃣ و نکته‌ٔ چهارم اینکه یکی از نشانه‌های مسلمانی واقعی از نظر امیرالمؤمنین (علیه السلام) این است که از دست و زبان ما به کسی گزندی نرسد. 🔻 مولا علی (علیه السلام) ، در بند دوم از خطبه ۱۶۷ می‌فرمایند: « الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ يَدِهِ و لِسَانِهِ » ؛ " مسلمان واقعی کسی است، که دیگر مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار شاعران ۹۴ | شعرخوانی آقای سید محمدصادق آتشی 1394/04/10 مسجد یکی، مناره یکی و اذان یکی‌ست قبله یکی، کتاب یکی، آرمان یکی‌ست ما را به گرد کعبه طوافی‌ست مشترک یعنی قرار و مقصد این کاروان یکی‌ست فرموده است: «واعتصموا...، لا تفرّقوا» راه نجات خواهی اگر ریسمان یکی‌ست توحید حرف اول دین محمد(ص) است اسلام ناب در همه جای جهان یکی‌ست مکر یهود، عامل جنگ و جدایی است پس دشمن مقابلمان بی‌گمان یکی‌ست سنی و شیعه فرق ندارد برایشان وقت بریدن سرمان، تیغشان یکی‌ست سادات، پیش اهل تسنن گرامی‌اند اکرام و احترامِ به این خاندان یکی‌ست دشمن! دسیسه‌ی تو به جایی نمی‌رسد تا آن زمان که رهبر بیدارمان یکی‌ست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۷) 📚 انتشارات عهدمانا - این حرف شما ، مرا به یاد نامه ای انداخت که علی به عثمان بن حنیف حاکم بصره نوشت و گفت : « به من گزارش داده اند که مردی از سرمایه داران بصره ، تو را به مهمانی خویش فرا خوانده و تو به سرعت به سوی او شتافتی . خوردنی های رنگارنگ برایت آوردند و کاسه های پر از غذا جلویت گذاشتند . گمان نمی کردم مهمانی مردی را بپذیری که در آن نیازمندان با ستم محروم شده و ثروتمندان بر سر سفره دعوت شده اند . اندیشه کن که در کجایی و به سر کدام سفره می نشینی . آگاه باش که هر پیروی را امامی است که از او پیروی می کند و از نور دانشش روشنی می گیرد . امام شما از دنیای خود به دو جامهٔ فرسوده و دو قرص نان رضایت داده است. هر چند شما توانایی چنین کاری را ندارید ، اما با پرهیزکاری فراوان و پاک دامنی و راستی مرا یاری دهید . سوگند به خدا ، من از دنیای شما زر و سیمی نیندوخته ام و از غنیمتهای آن ، چیزی ذخیره نکرده ام . بر دو جامهٔ کهنه ام جامه ای نیفزوده ام و از زمین دنیا حتی یک وجب در اختیار نگرفته ام . دنیای شما در چشم من ، از دانهٔ تلخ درخت بلوط ناچیزتر است . من اگر می خواستم ، می توانستم از عسل پاک و مغز گندم و از بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم ، اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعامهای لذیذ برگزینم ؛ در حالیکه در سرزمین دور یا نزدیک ، کسی باشد که به قرص نانی نرسد یا هرگز نتواند با شکمی سیر بخوابد . آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرالمؤمنین بخوانند در حالیکه در تلخیهای روزگار با مردم شریک نباشم و در سختی های زندگی الگوی آنان نگردم ؟ آفریده نشده ام که غذاهای لذیذ مرا سرگرم سازد ؛ چونان حیوان پرواری که تمام همّت او علف و چریدن و پرکردن شکم است و از آیندهٔ خود بی خبر است . » ملاحظه بفرمایید پدر ! این سیره و روش علی در مقام یک رهبر سیاسی است ، نه یک کشیش تارک دنیا یا مرتاض گوشه گیر و گوشه نشین . - باید گفت علی به نوعی با این سخنان خود ، دست رهبران سیاسی ، به خصوص برخی رهبران کشورهای عرب و مسلمان را رو کرده است . چون اولین چیزی که با مطالعهٔ این سخنان به ذهن انسان می رسد ، مقایسهٔ علی با مدّعیان مسلمانی است . - با شناختی که من از برخی رهبران کشورهای اسلامی دارم ، فاصلهٔ آنها را تا علی فراوان و تا معاویه کم میبینم . ↩️ ادامه دارد...
🔴 ستايش فریبنده 🔹 چه بسا كسانی كه با ستايش ديگران فريب خوردند. 📒 ، حکمت ۴۶۲
شرح حکمت ۶۰ ،بخش ۳ ضرورت کنترل زبان.mp3
2.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ ضرورت کنترل زبان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 ضرورت کنترل زبان 5⃣ نکتهٔ پنجم این سؤال است که چرا حضرت در حکمت ۶۰ نهج‌ البلاغه زبان را به "سَبُع " یعنی درنده تشبیه کرده‌اند ؟! 🔻 در دلیلش باید دانست که طبق خطبه ۱۵۳ نهج‌البلاغه، خوی سباع و درندگان دریدن و دشمنی با دیگران است. 🔻مولا علی (علیه السلام) در خطبه‌ٔ ۱۵۳ می‌فرمایند: «إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَيْرِهَا » ؛ " درنده همّ و همتش این است که بر دیگران حمله ببرد و دشمنی کند. " 🔻همچنین در نامه‌ٔ ۳۱ خطاب به فرزند عزیزشان می‌ نویسند: « فَإِنَّمَا أَهْلُ الدُّنیا کِلاَبٌ عَاوِیَةٌ وَ سِبَاعٌ ضَارِیَةٌ» ؛ " اهل دنیا سگ‌های عو عو کننده هستند و درندگان ضرر رسان. " 🔻 همچنین مولا علی (علیه السلام) در خطبه ۱۰۸ نهج‌البلاغه ، در یک پیشگویی عجیبی نسبت به حاکمان بنی‌امیّه، آنها را درنده خطاب می‌کنند و می‌فرمایند: « وَ سَلَاطِينُهُ سِبَاعاً » ؛ "سلاطین و پادشاهان بنی‌ امیّه همه درنده هستند. " 6⃣ و نکته آخر و ششم درباره حکمت ۶۰ این است که چاره چیست؟! یعنی زبانی که اگر رهایش کنیم ، مثل یک درنده‌ عادت دارد دیگران را بگزد، راه چاره‌اش چیست؟! 🔻در حکمت ۱۲۳ ، حضرت می‌فرمایند کنترل زبان از زیاد سخن گفتن، راه چاره‌ اش است. در این حکمت می‌خوانیم: «أَمْسَكَ الْفَضْلَ مِنْ لِسَانِهِ» خوش به سعادت کسی که زیاده‌ گویی را مراقبت و پرهیز می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۷۸) 📚 انتشارات عهدمانا - البته رفتارهای مدّعیان دفاع از علی ، چیزی از ارزش های علی کم نمی کند . جرج از جا بلند شد ، جلوی یکی از قفسه های کتاب ایستاد و همان طور که داشت در بین کتاب ها جست وجو می کرد ، گفت : « شاید برایت جالب باشد که بدانی اندیشمندان بزرگ جهان دربارهٔ علی چه می گویند. » بعد کتابی را از قفسه برداشت ، روی صندلی اش نشست و گفت : « من زمانی فکر می کردم تنها مسیحی ای هستم که دربارهٔ علی کتاب نوشته ام و از او تمجید کرده ام . بعدها کتابی به دستم رسید که برایم خیلی جالب بود . دیدم اندیشمندان بزرگی از نقاط مختلف جهان ، علی را ستوده اند ؛ می خواهم یک مورد آن را برایت بخوانم. » بعد گفت : « این کتاب از رودلف ژایگر ، پژوهشگر مشهور آلمانی است ؛ کتابی با عنوان " به نام خداوند علم و شمشیر " است . او شخصیت علی و دوران علی را به خوبی واکاوی می کند . من سعی می کنم نکاتی را پیدا کنم و بخوانم که مطمئن هستم شما در کمتر کتابی آنها را خواهید یافت. ژایگر پس از بیان وضعیت عربستان در پیش از اسلام ، می نویسد : « در دورهٔ خلافت عمر ، علی بن ابی طالب قاضی بزرگ دنیای اسلام شد . گرچه دارای عنوان رسمی از سوی خلیفه نبود ، اما مسؤولیت ادارهٔ امور قضایی را در سراسر دنیای اسلامی بر عهده داشت . اولین رفورم بزرگ که علی در قضاوت اسلامی در عربستان به وجود آورد ، این بود که اخطار کرد ، بعد از این هر کس مورد ستم قرار گیرد ، به قاضی مراجعه کند و هیچکس نباید خود مبادرت به قصاص کند . این دستور برای عربها که امور قضایی شان را به صورت طایفه ای و قبیله ای حل و فصل می کردند ، دشوار آمد و علی مجبور شد برای اینکه مردم را به خانهٔ قاضی بفرستد مجازات وضع کند. » ↩️ ادامه دارد...
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌موضوع: امام شناسی در نهج البلاغه(۱۲) 🌹ويژگيهای علمی و سیاسی امیرالمؤمنین 💠 پس از حمد و ستايش پروردگار؛ ای مردم! من بودم که چشم فتنه را کندم و جز من هيچ کس جرأت چنين کاری را نداشت، آنگاه که امواج سياهی ها بالا گرفت و به آخرين درجه شدّت خود رسيد. پس از من بپرسيد پيش از آن که مرا نيابيد. سوگند به خدايی که جانم در دست اوست، نمی پرسيد از چيزی که ميان شما تا روز قيامت می گذرد و نه از گروهی که صد نفر را هدايت يا گمراه می سازد، جز آنکه شما را آگاه می سازم و پاسخ می دهم. و از آنکه مردم را بدان می خواند و آنکه رهبريشان می کند و آنکه آنان را می راند و آنجا که فرود می آيند و آنجا که بارگشايند و آن که از آنها کشته شود و آن که بميرد خبر می دهم. آن روز که مرا از دست داديد و نگرانی ها و مشکلات بر شما باريدن گرفت، بسياری از پرسش کنندگان به حيرت فرو رفته می گويند، سرانجام چه خواهد شد؟ که گروه بسياری از پرسش شوندگان از پاسخ دادن فرومانند. 📒 ، خطبه ۹۳ ، بند ۱