eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
622 دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
1.1هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 ارزش یاری دین 💠 كسی كه برای دين خود كار كند، خدا دنيای او را كفايت فرمايد. 📒 ، حکمت ۴۲۳
🔸به مناسبت هفته کتاب 🔸
شرح حکمت ۷۶ بخش ۲ روش تحلیل رویدادها.mp3
1.29M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 🔻 در حکمت ۲۹۷، حضرت حسرت می‌خورند که چقدر مایه عبرت گیری زیاد، اما عبرت گیری کم است. 🔻 در خطبه ۸۵ مولا علی (علیه‌السلام) به ما توصیه می‌کنند که : « فَاتَّعِظُوا عِبَادَ اللهِ بِالْعِبَرِ النَّوَافِعِ » ؛ " ای بندگان خدا! از عبرت های سودمند، موعظه بگیرید، پند بگیرید." 🔻 در حکمت ۱۵۰ ، مولا علی(علیه السلام) به ما هشدار می‌دهند که: «لا تَکُن ممَّن يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ» ؛ " از کسانی مباش که عبرت گیری را توصیف می‌کنند، خوب هم توصیف می‌کنند، اما خودشان عبرت نمی‌گیرند. " 🔻 در حکمت ۳۶۷، مولا علی (علیه‌السلام) مؤمن را اینگونه معرفی می‌فرمایند که: « إِنَّمَا يَنْظُرُ الْمُؤْمِنُ إِلَى الدُّنْيَا بِعَيْنِ الِاعْتِبَارِ» ؛ " این است و جز این نیست که مؤمن فقط با چشم عبرت گیری به دنیا نگاه می‌کند. " 🔻 و در حکمت ۳۶۵ هم مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: « اَلاِعتِبارُ مُنذِرٌ صالِح» ؛ " عبرت گیری، انذار کننده ای سالم و پاکیزه است." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 8⃣(قسمت هشتم) فلسفه بعضی از افعال نماز 🔻مردی از حضرت امیر (علیه السلام) پرسید : بالا بردن دستها به هنگام تکبیرة الاحرام چه معنا دارد ؟ ✨على (علیه السلام) فرمود : معنایش این است که خدا بزرگتر است ، یکتا و یگانه است ، مانندی ندارد ، با حواس و ادراکات ظاهری لمس و ادراک نمی شود. 🔻 پرسید: کشیدن گردن در حال رکوع چه معنا دارد ؟ فرمود : معنایش این است که به خدا ایمان آوردم اگر چه گردنم را بزند. 🔻پرسید ؛ معنای سجده اول چیست ؟ فرمود : معنایش این است که خدایا ! تو ما را از زمین آفریده ای و معنای برداشتن سر از سجده این است که خدایا ! تو ما را از زمین بیرون آورده ای و معنای سجده دوم این است که خدایا ! تو ما را به زمین بر می گردانی و معنای برداشتن سر از سجده دوم این است که خدایا تو بار دیگر ما را از زمین بیرون می آری ( در روز رستاخیز ) . 🔻 پرسید ؛ گذاشتن پای راست بر روی پای چپ در حال تشهد چیست ؟ فرمود : معنایش این است که خدایا ! باطل را بمیران و حق را بر پا و استوار نگهدار . 🔻 پرسید ؛ پس معنای السلام علیکم گفتن امام چیست ؟ فرمود : امام مترجمی است از طرف خداوند که به اهل جماعت می گوید : شما در روز قیامت از عذاب خداوند در امانید. ↩️ ادامه دارد...
🔴 اهمیت تربیت نفس 💠 ای مردم كار تربيت خود را ، خود بر عهده گيريد و نفْس را از عادتهایی كه به آن حرص دارد باز گردانيد. 📒 ، حکمت ۳۵۹
شرح حکمت ۷۶ بخش ۳ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.2M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 2⃣ بخش دوم از شرح حکمت ۷۶ نهج‌ البلاغه، پیرامون آثار عبرت و عبرت انگیزی است؛ 🔸 ۱. اثر اول ؛ حفظ شدن از سقوط در شبهات 🔻 مولا علی (علیه‌السلام)، در خطبه ۱۶ نهج‌البلاغه (که ظاهراً اولین سخنرانی ایشان پس از پذیرش حکومت است)، می‌فرمایند: " هرکس از آنچه که در گذشته اتّفاق افتاده و عبرت های روشن دارد عبرت بگیرد، از افتادن در ورته شبهات حفظ می‌شود. " 🔻 در خطبه ۱۵۳ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام)، بصیر را کسی می‌دانند که از عبرت ها موعظه می‌گیرد و سود می‌برد. 🔻 همچنین در خطبه ۱۰۳ هم می‌فرمایند که: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ وَ اعْتَبَرَ فَأَبْصَرَ» " خدا رحمت کند کسی را که فکر کند و عبرت بگیرد و به بصیرت برسید." 🔸 ۲. بنابراین دومین فایده و اثر عبرت گرفتن، بصیرت یافتن است. 🔸 ۳. سومین موضوع که به عنوان آثار عبرت در نهج‌البلاغه بیان شده، حفاظت از باقیمانده عمر، به واسطه عبرت گرفتن از عمر گذشته است؛ 🔻 مولا علی(علیه‌السلام) در نامه ۴۹ می‌فرمایند: " اگر از آنچه گذشت عبرت بگیری، می‌توانی مابقی عمرت را هم، محافظت کنی. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 9⃣(قسمت نهم) این احمقان! 🔻جویریه بن مسهر می گوید : به دنبال امیرالمؤمنین (علیه السلام) می دویدم ، امام (علیه السلام) متوجه من شده فرمود : هلاک نشدند این احمقان ( خلفای دنیاپرست ) مگر به واسطه صدای کفش متملّقانی که به دنبالشان راه می روند ، آنگاه فرمود : برای چه آمده ای ؟ 🔻گفتم : آمده ام از شما معنای شرف و مروت و عقل را بپرسم . ✨ امام (علیه السلام) فرمود : 🔸 اما شرف ؛ کسی که سلطان او را شریف بدارد با شرافت است. 🔸 اما مروّت ؛ عبارت است از آراستن معیشت و اصلاح زندگی . 🔸 اما عقل ؛ پس کسی که از خدا بترسد و پرهیزکار باشد خردمند است. ↩️ ادامه دارد...
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۱۶) 🔵 ويژگيهای امام (عليه السّلام) و هشدار از حوادث خونين آينده 💠 مردم! هيچ کس پيش از من در پذيرش دعوت حق شتاب نداشت و چون من کسی در صله رحم و بخشش فراوان تلاش نکرد، پس به سخن من گوش فرا دهيد و منطق مرا دريابيد، که در آينده ای نه چندان دور برای تصاحب خلافت شمشيرها کشيده شده و عهد و پيمان ها شکسته خواهد شد، تا آنکه بعضی از شما پيشوای گمراهان و پيرو جاهلان خواهيد شد. 📜 ، خطبه ۱۳۹
شرح حکمت ۷۶ بخش ۴ روش تحلیل رویدادها.mp3
3.36M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 4⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 4 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 3⃣ بخش سوم از شرح حکمت ۷۶ نهج‌البلاغه، پیرامون مایه های عبرت است؛ ما از چه چیزهایی می‌توانیم عبرت بگیریم؟ 🔻در نهج‌البلاغه، یازده موضوع به عنوان سرمایه های عبرت انگیزی و عبرت گیری، معرفی شدند: 🔸۱. اول، آثار باقی مانده از گذشتگان است؛ 🔻حضرت در خطبه ۸۳ می‌فرمایند: «واللَّهُ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبلَکُم» ؛ " خداوند متعال برای شما از آثار گذشتگان تان در بین شما چیزهایی را برای عبرت گرفتن نگه داشت و باقی گذاشت." 🔸۲. دوم اموات هستند؛ 🔻در خطبه ۲۲۱ حضرت درمورد اموات می‌فرمایند: « لَأَنْ يَكُونُوا عِبَراً أَحَقُّ مِنْ أَنْ يَكُونُوا مُفْتَخَراً» ؛ " اینکه اموات و قبور آنها برای شما زنده ها مایه عبرت باشد، شایسته تر است تا اینکه تعداد قبرها و مرده های شما مایهٔ فخرفروشی تان بشود." 🔸۳. سوم، انسان محتضر و در حال از دنیا رفتن است؛ 🔻حضرت در خطبه ۱۴۹ پیرامون خودشان در ساعات آخر می‌فرمایند: «أَنَا الْيَوْمَ عِبْرَةٌ لَكُمْ وَ غَداً مُفَارِقُكُمْ» ؛ " امروز من مایهٔ عبرت شما هستم و فردا از شما جدا خواهم شد." 🔸۴. چهارم اسلام است؛ 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در بیان عجیبی، در خطبه ۱۰۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند: « وَ جَعَلَ الإسْلَامَ عِبْرَةً لِمَنِ اتَّعَظَ » ؛ " خداوند متعال اسلام را مایه عبرت گیری هرکسی که اهل موعظه پذیرفتن است قرار داد." 🔸۵. پنجم، گذشته دنیاست؛ 🔻آنچه که از دنیا گذشته، از نظر مولا علی (علیه‌السلام) می‌تواند مایهٔ عبرت باشد برای آنچه که باقی مانده؛ لذا در نامه ۶۹ خطاب به حارث همدان می‌نویسند: «وَ اعْتَبِرْ بِمَا مَضَى مِنَ الدُّنْيَا لِمَا بَقِيَ مِنْهَا» ؛ " از آنچه که از دنیا گذشته، عبرت بگیر برای آنچه که از دنیا باقی مانده. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
☑️شهید مهدی زین الدین: هرکس درشب جمعه شهدا را یاد کند، شهدا هم او را نزد اباعبدالله یاد می کنند. 🔸شهدا را یاد کنیم، با ذکر یک صلوات 💠شادی روح شهدا صلوات
🌼هر جمعه یک پیام مهدوی از بیانات مرحوم علامه مصباح یزدی 🌼 ☀️علامه مصباح یزدی رحمه الله علیه می فرمایند: 💢«قرائت‌هاى گوناگون از دین»، خطرناك ترین حربه‌اى است كه باآن به جنگ امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشریف مى‌روند. وقتى امام زمان(علیه السلام) تشریف مى‌آورد، با مردمى مواجه خواهد شد كه قرآن را تأویل مى‌كنند و از قرآن و دین، قرائت جدیدى ارائه مى‌دهند و از این طریق، با امام زمان ارواحنا فداه به مجادله برمى خیزند💢 🔆فضیل بن یسار مى‌گوید: از امام صادق(علیه السلام) شنیدم كه مى‌فرمود: ☘️هنگامى كه قائم ما قیام مى‌كند، آزارى كه از نادانى مردم مى‌بیند، از آزار و اذیتى كه رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) از جاهلان دوره جاهلیت دید، بیش‌تر و شدیدتر است. عرض كردم: چگونه؟ فرمود: همانا رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بر مردمى برانگیخته شد كه سنگ، تخته سنگ‌هاى بزرگ، چوب و مجسمه‌هاى چوبى را مى‌پرستیدند؛ امّا هنگامى كه قائم ما قیام مى‌كند، همه مردم كتاب خدا [قرآن] را [از پیش خود] تأویل مى‌كنند و با استناد به تأویل خود، با حضرت به بحث و جدال مى‌پردازند؛ ولى عاقبت، حضرت، عدل خود را بر آن‌ها و در خانه‌هاى آن‌ها وارد خواهد كرد؛ همان گونه كه گرما و سرما داخل مى‌شود☘️ (بحارالأنوار، ج 52، ص 362) 📘کتاب آفتاب ولایت صفحه ۲۳۵📘
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 🔟(قسمت دهم) نعمتهای الهی 🔻 ابی بن کعب در حضور پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله) آیه ۲۰ سوره لقمان را خواند : « و تمام کرد خدا بر شما نعمتهایش را چه آشکارا و ‌چه پنهان» ، در این هنگام رسول خدا (صلى الله علیه و آله ) به حضّار مجلس که از جمله آنها ابوبکر و عمر و عثمان و ابوعبیده و عبدالرّحمان بود، فرمود : بگویید ببینم اول نعمتی که خداوند به شما ارزانی داشته چیست ؟ 🔻آنان همگی از مال و ثروت و زن و فرزند سخن گفتند و چون ساکت شدند پیامبر (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) رو کرده به او فرمود : یا علی ! تو هم بگو ، علی (علیه السلام) شروع کرد به شمردن ؛ 🔹 خداوند مرا از نیستی به هستی آورد، 🔹مرا موجودی زنده قرار داد نه جامد و بی جان، 🔹مرا انسانی متفکر و هوشمند قرار داد نه ابله و فراموشکار ، 🔹 در بدنم قوا و مشاعری آفرید که به وسیله آنها آنچه بخواهم ادراک می کنم ، 🔹 در ساختمان وجودم شمع تابان خود را آفرید، 🔹 مرا به آیین خودش هدایت نمود و از گمراهی نجات بخشید، 🔹 برایم راه بازگشتی به حیات جاودان قرار داد، 🔹 مرا آزاد و مالک قرار داد نه برده و مملوک، 🔹 آسمان و زمینش را با آنچه که در آنها هست برایم رام و مسخر گرداند. 🔻 پیامبر (صلى الله علیه و آله) در هر جمله به او می فرمود : راست گفتی و آنگاه به او فرمود : باز هم بشمار ! علی (علیه السلام) گفت : اگر بخواهید نعمتهای خدا را بشمرید شماره نتوانید کرد . 🔻 پس از آن رسول خدا (صلى الله عليه و آله) تبسّم نموده و به او فرمود : گوارا باد تو را حکمت و دانش ، یا اباالحسن ! تو وارث علم من و بعد از من برطرف کننده اختلافات امّتم می باشی . ↩️ ادامه دارد...
🔵 ارزش نیکوکاری 💠 كار نيك به جا آوريد و آن را هر مقدار كه باشد كوچك نشماريد، زيرا كوچك آن بزرگ و اندك آن فراوان است، و كسی از شما نگويد كه: ديگری در انجام كار نيك از من سزاوارتر است. گرچه سوگند به خدا كه چنين است، همانا خوب و بد را طرفدارانی است كه هر گاه هر كدام از آن دو را واگذاريد، انجامشان خواهند داد. 📒 ، حکمت ۴۲۲
شرح حکمت ۷۶ بخش ۵ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.03M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 5⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 5 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 🔸۶. ششمین مورد از مواردی که مایه عبرت انگیزی و عبرت آموزی هستند در نهج‌ البلاغه، عبارت است از اینکه ما الان در خانه هایی سکونت داریم که صاحبان قبلی آن مرده اند؛ و چه بسا فردا هم ما می‌میریم و دیگران ساکن می‌شوند. 🔻 همچنین دلبسته رفقایی هستیم که دیر یا زود، از آنها باید قطع ارتباط کنیم و از دنیا برویم. 🔻 حضرت در خطبه ۱۱۷ می‌فرمایند: " عبرت بگیرید از اینکه شما در منازلی سکونت یافته اید که قبل از شما کسانی بودند و در آنها زندگی می کردند و مردند و عبرت بگیرید از اینکه از صمیمی ترین برادران دینی خودتان به زودی منقطع خواهید شد.» 🔸۷. هفتمين مورد کسانی هستند که تقوا را ضایع کردند و بلا بر سر آنها نازل شده ؛ 🔻 در خطبه ۱۹۱ می‌خوانیم: « وَاعتَبِروا بِمَن اَضائَها» ؛ " عبرت بگیرید از کسی که تقوا را ضایع کرده است." 🔸 ۸. هشتمین مورد، آن بلایی است که خداوند بر سر ابليس ملعون، به خاطر استکبار در سجده بر آدم(علیه‌السلام) نازل کرد؛ 🔻 در خطبه ۱۹۲، مولا می‌فرمایند : " عبرت بگیرید از آن بلایی که از فعل خدا، بر سر ابلیس آمد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 1⃣1⃣(قسمت یازدهم)پرسشهای عمر از امیرالمؤمنین 🔻روزی عمر به حضرت امیر (علیه السلام) رسید و گفت : یا امیرالمؤمنین! پرسشهایی چند در نظر داشته ام و فراموش کردم که آنها را از رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بپرسم، آیا شما پاسخ آنها را می دانید ؟ ✨ علی (علیه السلام) فرمود : سؤالات خود را بگو. - عمر : ❓گاهی انسان چیزی در خواب می بیند و وقتی که بیدار می شود، اثری از آن نمی یابد. ❓ گاهی با کسی برخورد می کند و بدون سابقه او را دوست می دارد. و برعکس ، گاهی هم با افراد ناشناسی دشمن است. ❓ گاهی هم چیزی می بیند و یا می شنود و مدتها آن را به خاطر دارد و گاهِ احتیاج ، آن را فراموش می کند و باز در غیر وقت حاجت یادش می آید. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام ) در پاسخش فرمود : 🔹اما سؤال تو از خواب ؛ خداوند در قرآن مجید سوره زمر ، آیه ۴۳ می فرماید : « خداوند جانها را در وقت مردن و نیز جانهای آنان که نمرده اند در خواب از بدنها می گیرد ، پس از آن نفسی را که خدا حکم به مردن او کرده او را نگه می دارد و آن نفسی را که اجلش نرسیده به بدن خود تا اجل و موعد معینی می فرستد. » آنگاه فرمود : خواب شبیه مرگ است ، پس آنچه را که انسان به هنگام تحلیل و جدا شدن روح از بدن ببیند راست و از ملکوت است، و آنچه را که در موقع بازگشت روح ببیند باطل و از رنگهای شیطان است . 🔹 و اما سؤال تو از دوستی و دشمنی با عدم سابقه ؛ خداوند ارواح را دو هزار سال قبل از بدنها آفریده و آنان را در هوا و فضا سکونت داده است ، پس ارواحی که در آنجا با یکدیگر انس و الفت داشته اند اینجا نیز با هم مأنوسند و ارواحی که در آنجا با هم دشمن بوده اند اینجا نیز با هم دشمنند . 🔹و اما سؤال تو از ذکر و فراموشی ؛ هیچ قلبی نیست مگر اینکه دارای پرده و پوششی است ، پس هرگاه قلب در زیر آن پرده نهان باشد آنچه را که دیده و شنیده فراموش می کند و هرگاه پرده کنار رود آنچه را که دیده و شنیده یادش می آید . 🔻 عمر گفت : راست گفتی ، خدا مرا زنده نگذارد و نه در شهری باشم که تو در آنجا نباشی. ↩️ ادامه دارد...
🔵 جایگاه ستایش 💠 ستودن بيش از آنچه كه سزاوار است نوعی چاپلوسی و كمتر از آن، درماندگی يا حسادت است. 📒 ، حکمت ۳۴۷
شرح حکمت ۷۶ بخش ۶ روش تحلیل رویدادها.mp3
2.34M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 6⃣ ⭕️ روش تحلیل رویدادها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 6 ) 🔹 روش تحلیل رویدادها 9⃣ نهمین مورد، آن بلایی است که خدا بر سر امّت های مستکبر پیش از ما آورد؛ 🔻در خطبه ۱۹۲ حضرت می‌فرمایند: « فَاعْتَبِرُوا بَمَا أَصَابَ الْأُمَمَ المُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اللهِ وَصَوْلاَتِهِ » ؛ " عبرت بگیرید از عذاب و بلا و سختی هایی که خدا، بر سر امّت های مستکبر قبل از شما آورد." 🔟 دهمین مورد، پدران و آباء و اجداد درگذشته خود ما هستند؛ 🔻مولا در عبارتی تحوّل آفرین، در خطبه ۹۹ می‌فرمایند: «أَوَ لَیْسَ لفِی آبَائِکُمُ الْمَاضِینَ تَبْصِرَةٌ وَ مُعْتَبَرٌ إِنْ کُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» " اگر شما عاقل باشید آیا در مرگ پدران گذشته شما، مایهٔ روشن بینی و عبرت گیری نیست؟! " 1⃣1⃣ و یازدهمین مورد و آخرین مورد، مرگ است؛ که حضرت در خطبه ۱۹۰ می‌فرمایند: " برای انسان عاقلی که بخواهد واعظی داشته باشد، مرگ کافیست(یاد مرگ) و برای انسان جاهل اگر بخواهد عبرت بگیرد و بیدار شود، مرگ کفایت می‌کند." 🔻 نکته دیگری هم به عنوان آخرین نکته درمورد حکمت ۷۶ هست، که در نهج‌البلاغه شریف، مولا علی (علیه‌السلام ) یک شرط برای عبرت گرفتن، قائل شدند و آن تفکّر است؛ 🔻در خطبه ۱۰۳ می‌فرمایند: « رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً تَفَكَّرَ فَاعْتَبَرَ » ؛ "رحمت خدا بر هر کسی که تفکّر کند تا عبرت بگیرد." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 2⃣1⃣(قسمت دوازدهم) سؤال ابن کوا 🔻 ابن کوا از حضرت امیر (علیه السلام) پرسید: آیا خداوند پیش از حضرت موسی (علیه السلام) با کسی از مردم سخن گفته است ؟ ✨ علی (علیه السلام) به او فرمود : بله ، خداوند با همه کس از خوب و بد سخن گفته و آنان نیز به او پاسخ داده اند. 🔻 این جواب بر ابن کوا گران آمده و معنایش را نفهمید. پس گفت : چطور خدا با همه سخن گفته و آنان نیز به او پاسخ گفته اند ؟ ✨ امام (علیه السلام) به وی فرمود : آیا قرآن نخوانده ای که خداوند به پیامبرش می فرماید : « یاد کن ای پیامبر ! زمانی را که بیرون آورد پروردگار تو از فرزندان آدم از پشتهای ایشان یعنی از صلابتشان نسل ایشان را و گواه گردانید آنها را بر خودشان و به آنان گفت : آیا پروردگار شما نیستم ؟ گفتند : آری ، تو پروردگار ما هستی.» پس بنابراین خداوند با تمام بنی آدم سخن گفته و ایشان نیز به او جواب داده اند . 🔻 و در جای دیگر دارد که آنان در ( عالم ذر ) به خدای خود پاسخ مثبت گفته و خداوند به ایشان فرموده : «منم خدای یگانه و منم بخشنده و مهربان» ↩️ ادامه دارد...