eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
779 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 5⃣1⃣(قسمت پانزدهم) استغفار 🔻حضرت امیر (علیه السلام) برای طلب باران به منبر رفت و جز استغفار چیزی از آن حضرت شنیده نشد. بعضی سبب آن را پرسیدند. ✨ علی (علیه السلام) فرمود : مگر کلام خدا را نشنیده اید که در سوره نوح ، آیات ۱۲ تا ۱۹ می فرماید: 💠 « پس به ایشان گفتم طلب آمرزش کنید از پروردگارتان که او بسیار آمرزنده است ، می فرستد بر شما باران پی در پی و یاری می دهد شما را به مالها و پسران و قرار می دهد برای شما بوستانها و جویهای آب » 🔻 آنگاه فرمود : کدام دعاست که از استغفار برتر و برکتش بیشتر باشد ؟ ↩️ ادامه دارد...
🔵 اهمیّت خودسازی 💠 كسی كه نهان خود را اصلاح كند، خدا آشكار او را نيكو گرداند. 📒 ، بخشی از حکمت ۴۲۳
شرح حکمت ۷۸ شناخت جایگاه جبر و اختیار.mp3
2.57M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ شناخت جایگاه جبر و اختیار 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 شناخت جایگاه جبر و اختیار 🔻 یکی از خیانت هایی که معاویه در شام بر امّت اسلام روا داشت، این بود که عقیده جبریه را در جامعه ترویج کرد. بسیاری از مردم معتقد بودند که همه چیز بر اساس جبر الهی انجام می شود و انسان اختیاری برای خودش ندارد. دلیل این اعتقاد و ترویج این اعتقاد توسط دستگاه بنی امیّه و معاویه این بود که مردم را به این باور برسانند که اگر معاویه حاکم شده خدا خواسته ، فردا اگر یزید شراب خوار هم حاکم بشود ، خدا خواسته . همه چیز با اراده خدا و بدون اختیار انسان انجام می شود. 🔻 بر این اساس در حکمت ۷۸ می بینیم که یک شامی ( یعنی از تربیت شدگان فرهنگ شام ) از حضرت علی (علیه السلام) می پرسد اینکه ما به سمت شام می رویم آیا به خاطر قضا و قدَر الهی است ؟ یعنی ما دیگر نمی توانیم اراده ای بر خلاف آن بکنیم ؟ مجبوریم برویم ؟ 🔻 حضرت آنجا پاسخ می دهند اصلاً اینگونه نیست. مهم ترین حجّتی که برای ردّ جبر ، حضرت بیان می کنند این است که اگر انسان در افعال خودش مجبور بود و مختار نبود ، دیگر ثواب و عقاب امکان نداشت و معنا نداشت . چرا ؟ چون ثواب یعنی آن پاداشی که انسان به خاطر کار خوب اختیاری خودش می گیرد و عقاب و عذاب ، یعنی آن جزایی که به واسطه آن کار اختیاری خودش می بیند؛ وگرنه اگر ما جبر داشته باشیم و هیچ اختیاری نداشته باشیم، امکان ندارد مجبور باشیم کاری را انجام بدهیم و بعد ما عذاب بشویم . مجبور بشویم کار خوبی را انجام بدهیم و مستحقّ ثواب باشیم. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
💢 | محقق حلی؛ فقیه‌‏ترین مردم روزگار خویش 🔹 در این اطلاع نگاشت به سیره زندگی، شاگردان و آثار فاخر محقق حلی می‌پردازیم.
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 6⃣1⃣(قسمت شانزدهم) بازگشت سه عمل 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : سه عمل است که بازگشت آنها به خود انجام دهندهٔ آنها خواهد بود که در قرآن کریم ، سوره یونس آيه ۲۲ و سوره فتح آیه ۹ ذکر شده اند : 🔹 ستم کردن 🔹 پیمان شکستن 🔹 مکر و تزویر . 💠 « ای مردم ، سرکشی و ستم کردن شما بر خود شماست. » 💠 « احاطه نمی کند نیرنگ بد ، مگر به اهل خودش» ↩️ ادامه دارد...
موضوع : امام شناسی در نهج البلاغه(۱۷) 🔵 ويژگيهای اهل بیت(علیهم السلام) 💠 کجا هستند کسانی که پنداشتند دانايانِ علمِ قرآن، آنان می باشند نه ما؟ که اين ادّعا را بر اساس دروغ و ستمکاری بر ضدّ ما روا داشتند. خدا ما اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را بالا آورد و آنان را پست و خوار کرد، به ما عطا فرمود و آنها را محروم ساخت، ما را در حريم نعمت های خويش داخل و آنان را خارج کرد که راه هدايت را با راهنمايی ما می پويند و روشنی دلهای کور را از ما می جويند. همانا امامان (دوازده گانه) همه از قريش بوده که درخت آن را در خاندان بنی هاشم کاشته اند. مقام ولايت و امامت در خور ديگران نيست و ديگر مدّعيانِ زمامداری شايستگی آن را ندارند. 📜 ، خطبه ۱۴۴، بند ۲
شرح حکمت ۷۹ و ۸۰ ارزش و اهمیّت حکمت.mp3
2.76M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 و ⭕️ ارزش و اهمیّت حکمت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 ارزش و اهمیّت حکمت 🔻 در حکمت ۷۹ ، امیرالمؤمنین (عليه‌السلام)، دربارهٔ "حکمت" اینگونه می‌فرمایند که: 💠 " حکمت را هر کجا که باشد فراگیر؛ گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی می‌کند تا بیرون آمده و با همدمانش در سینه مؤمن آرام گیرد. " 🔻قصّه "حکمت" آنقدر اهمیت دارد که امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۸۰ می‌فرمایند: 💠 " حکمت گمشده مؤمن است؛ حکمت را فراگیر هر چند از منافقان باشد. " 🔰 " حکمت " آثار بسیار بسیار مهمی دارد، که مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۳۳، به بخشی از این آثار اینگونه اشاره فرمودند که: « الْحِكْمَةِ حَيَاةٌ لِلْقَلْبِ الْمَيِّتِ وَ بَصَرٌ لِلْعَيْنِ الْعَمْيَاءِ وَ سَمْعٌ لِلْأُذُنِ الصَّمَّاءِ وَ رِيٌّ لِلظَّمْآنِ وَ فِيهَا الْغِنَى كُلُّهُ وَ السَّلَامَةُ » ؛   " حکمت مایه زنده شدن قلب مرده است، باعث بینایی چشم کور است، گوشی که ناشنوا شده است را شنوا می‌کند، مایه سیراب شدن تشنگان است و تمام غنا، بی نیازی و سلامت در حکمت جمع شده است. " 🔻 لذا حتّی در توصیف حضرت مهدی (ارواحنافداه)، مولا علی (علیه‌السلام) در بند پنجم از خطبه ۱۸۲ اینگونه می‌فرمایند: " او زره دانش بر تن دارد و با تمامی آداب و با توجه و معرفت کامل، آن را فرا گرفته است؛ حکمت گمشده اوست که همواره در جستجوی آن می‌باشد و نیاز اوست که برای به دست آوردنش می‌پرسد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
روضه خانگی - امام حسین(ع) - 834.mp3
10.9M
🎙در این عالم هرآنچه دارم از این چشم تر دارم... 🔻روضه (ع) 👤 حجت‌الاسلام ‌سید
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 7⃣1⃣(قسمت هفدهم) آزمایش الهی 🔻 امیرالمومنین (علیه السلام) بیمار شده بود ، گروهی از آن حضرت عیادت نموده عرضه داشتند . چگونه صبح نمودی ؟ فرمود : به بدی و شر گفتند : سبحان الله ! آیا کسی همانند شما این گونه سخن می گوید ؟! آن حضرت علیه السلام فرمود : خدای تعالی در سوره انبیاء آیه ۳۴ می فرماید : 💠 « و ما شما را به بد و نیک مبتلا کرده بیازمائیم ( و به هنگام مرگ ) به سوی ما بازگردید همانا خیر تندرستی و بی نیازی ، و شر بیماری و فقر است ، به جهت امتحان و آزمایش . » ↩️ ادامه دارد...
🔵 بیماری و پاک شدن گناهان 💠 امیرالمؤمنین به يكی از يارانش كه بيمار بود فرمود: خدا آنچه را كه از بيماری شكايت داری موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيماری پاداشی نيست اما گناهان را از بين می برد و آنها را مانند برگ پاييزی مي ريزاند. 📒 ، حکمت ۴۲
شرح حکمت ۸۱ معیار ارزش انسانها.mp3
4.1M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ معیار ارزش انسانها 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 معیار ارزش انسانها 🔰 در حکمت ۸۱ نهج‌ البلاغه می‌خوانیم: 💠 «قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ » ؛ " ارزش هر انسانی به آن چیزی است که آن را نیکو می‌شمارد. " 🔻همهٔ ما در ذهن و روح و روان خودمان، به یک چیزهایی شدّت علاقه داریم و برای رسیدن به آن، همّت و اهتمام داریم؛ هر کسی آنچه که در ذهن و روحش با ارزش ترین است، نیکوترین است و برایش همت و اهتمام دارد، به همان مقدار ارزش دارد؛ اگر مقام است، به همان مقدار ما می ارزیم؛ اگر مال است، اگر شهرت است، اگر احترام است، ارزش ما به همان مقدار است؛ 🔻 لذا مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۴۷ می‌فرمایند: «قَدرُ الرَّجُلِ عَلی قَدرِ همَّتِه » ؛ " ارزش هر انسانی، به اندازه همّتی است که دارد. " 🔻 یعنی باید ببینیم برای رسیدن به چه هدفی، تمام وجودش و ظرفیت هایش را تجمیع کرده و همّت کرده که به آن برسد؛ بعضی از انسان ها بسیار بلند همت و در مسیر اهدافشان بسیار مستحکم و راسخ اند و بعضی ها بسیار سست و بی عنصر . 🔻 دربارهٔ مالک اشتر، مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۴۴۳، بعد از شنیدن خبر شهادت مالک اشتر فرمود: «مَالِكٌ وَ مَا مَالِكٌ وَ اللَّهِ لَوْ كَانَ جَبَلًا لَكَانَ فِنْداً وَ لَوْ كَانَ حَجَراً لَكَانَ صَلْداً؛ " مالک و چه مالک اشتری بود! به خدا اگر مالک اشتر کوه می بود، کوه بسیار بلندی بود و اگر سنگی بود، صخره خیلی محکمی بود. " چرا؟ چون مالک همت بلندی برای حفظ دین و انقلاب اسلامی آن روز و امام علی (علیه‌السلام) داشت. 🔻بر عکس، بعضی ها همت هایشان خیلی کوتاه است؛ لذا مولا، دربارهٔ حیوانات ( یعنی چهارپایان ، درندگان) و زنان غیر مؤمن، در پایان خطبه ۱۵۳ می‌فرمایند: «إِنَّ الْبَهَائِمَ هَمُّهَا بُطُونُهَا وَ إِنَّ السِّبَاعَ هَمُّهَا الْعُدْوَانُ عَلَى غَیْرِهَا وَ إِنَّ النِّسَاءَ هَمُّهُنَّ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَ الْفَسَادُ فِیهَا » " چهارپایان، همه همت شان شکم شان است، درندگان (مثل گرگ و شغال و شیر و پلنگ)، همه همت شان دشمنی و تجاوز به حقوق دیگر حیوانات است و زنانی که تربیت نشده اند، همه همّت شان، زینت زندگی دنیا و فساد در دنیاست " ؛ در حالی‌ که در مقابل ؛ « إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ مُسْتَکِینُونَ، إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ مُشْفِقُونَ، إِنَّ الْمُؤْمِنِینَ خَائِفُون » 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 8⃣1⃣(قسمت هجدهم) بخیل از ظالم معذورتر است 🔻مردی می گفت بخیل از ظالم معذورتر است. ✨ حضرت امیر (علیه السلام) سخنش را شنید، پس به او فرمود چنین نیست زیرا ؛ 🔻 شخص ظالم توبه می کند و اموال مردم را به صاحبانش رد می کند و زمّه اش را بری می کند. 🔻 اما بخیل آنگاه که بخل ورزد، نه زکات می دهد نه به فقیری کمک می کند، نه صله رحم به جا می آورد و نه از میهمان پذیرایی می کند. 🔻حرام است بر بهشت که بخیل در آن وارد شود. ↩️ ادامه دارد...
🔵 دعای طلب آمرزش 💠 خدايا! ببخشای آنچه را که با زبان به تو نزديک شدم، ولی با قلب آن را ترک کردم. 📒 ، بخشی از خطبه ۷۸
شرح حکمت ۸۲ ارزش های والای انسانی.mp3
2.96M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ پنج اصل طلایی 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 پنج اصل طلایی 💠 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۸۲ ، ما را به پنج چیز سفارش می‌کنند و در قالب یک کنایه یا استعاره، ارزش بی نظیر این پنج سفارش را اینگونه بیان می‌کنند که: " اگر برای به دست آوردن این ها، شتران را پر شتاب برانید و رنج سفر را تحمل کنید، سزاوار است. " 1⃣ یکی اینکه کسی نباید به جز به خدا، به هیچکس امیدوار باشد؛ 2⃣ دوم اینکه غیر از گناه خودتان از چیزی نترسید؛ 3⃣ سوم اینکه وقتی از شما سؤالی می‌کنند و جواب آن را نمی‌دانید حیا نکنید، بگویید: " نمی‌دانم " 4⃣ چهارم اینکه وقتی چیزی را نمی‌دانید، شرم نکنید که بروید و یاد بگیرید ؛ 5⃣ و پنجم صبر است که حضرت می‌فرمایند: " نسبت صبر به ایمان، مثل سر به بدن است، همانطور که بدن بی سر جان ندارد و خیری در آن نیست، ایمان بی صبر هم هیچ خیری در آن نیست. " 🔰 در مورد یکی دو تا از این پنج سفارش، خیلی مختصر نکاتی را عرض می‌کنم؛ اولاً درمورد نمی‌دانم، مولا علی (علیه‌السلام) به فرزند خودشان، در نامه ۳۱ بند دوم، می‌نویسند: " آنچه نمی دانی مگو و آنچه بر تو لازم نیست، بر زبان نیاور. " 🔻خیلی وقتها ما چیزی را نمی‌دانیم، اما می‌خواهیم کم نیاوریم به خیال خودمان ؛ یک اظهار نظری می‌کنیم، غافل از اینکه ممکن است همین اظهار نظر، کلّ اعتقادات و مسیر زندگی یکی را تخریب بکند. 🔻یا مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: " وقتی چیزی را از تو می‌پرسند و نمی‌دانی، خجالت نکش و بگو نمی‌دانم، در عوض وقتی هم چیزی را نمی‌دانی، خجالت نکش که بروی یاد بگیری. " 🔻 در نهج‌البلاغه شریف در حکمت ۲۱، خواندیم که: « قُرِنَتِ الحَیاءُ بِالحِرمان » ؛ " خجالت بی‌جا، با محرومیت همنشین است." وقتی تو خجالت می‌کشی بروی بپرسی، محروم می‌شوی از دانش. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 9⃣1⃣ (قسمت نوزدهم) جبران 🔻گفتار خلافی از بشر بن عطارد به امیرالمؤمنین (علیه السلام) گزارش شد. 🔻 امام شخصی را مأمور دستگیری او نمود ، مأمور بشر را در طایفه بنی اسد یافت ، در این موقع نعیم بن دجاجه ، بشر را فراری داد. ✨ امیرالمؤمنین (علیه السلام) دستور داد نعیم را دستگیر کرده نزد آن حضرت ببرند ، پس هنگامی که نعیم را نزد امام آوردند به آن حضرت چنین گفت : همانا به خدا سوگند که بودن با تو ذلّت و جدایی از تو موجب کفر است ! 🔻 امام (علیه السلام) چون این را شنید به او فرمود : تو را بخشیدم ؛ همانا خدای تعالی در سوره مؤمنون ، آیه ۹۵ می فرمایند: « بدیها را به آنچه که بهتر است دفع کن. » 🔻 اما اینکه گفتی بودن با تو ذلت است گناهی است که مرتکب شده ای و این که گفتی جدایی از تو موجب کفر است حسنه ای است که انجام داده ای و سبب جبران آن گناهت شد. پس او را آزاد نمود. ↩️ ادامه دارد...
🔵 استقامت در مسیر حق 💠 هرگز سرزنش ملامتگران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. 📜 ، بخشی از نامه ۳۱
شرح حکمت ۸۳ روش برخورد با چاپلوسان.mp3
3.64M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ روش برخورد با چاپلوسان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح 🔹 روش برخورد با چاپلوسان 💠 در حکمت ۸۳ می‌خوانیم : " شخصی که در دل امام (علیه‌السلام) را قبول نداشت، در زبان شروع کرد به تعریف و تمجید های بسیار غلوّ آمیز‌؛ حضرت در پاسخش فرمودند: من از آنچه که بر زبان می‌آوری، پایین تر و از آنچه که در دل داری، بالاتر هستم. " 🔻 یکی از بلاهایی که بر سر انسان می‌آید و انسان فریب می‌خورد، تعریف و تمجید هایی است که دیگران از انسان می‌کنند؛ تا جایی که مولا در حکمت ۱۱۶، بدترین بلا و گرفتاری که خدا بر گنهکار نازل می‌کند را همین موضوع می‌دانند و می‌فرمایند: " چه بسا کسی که با نعمت هایی که به او رسیده به دام افتد و با پرده پوشی بر گناه فریب خورد و با ستایش شدن توسط مردم مبتلا گردد. " 🔻 لذا مولا علی (علیه‌السلام)، وقتی در مقابل تعریف و تمجید دیگران قرار می‌گرفتند، رو به خدا می‌کردند و با ابتهال اینگونه عرضه می‌داشتند که: " خدایا! تو مرا از خودم بهتر می‌شناسی و من هم خود را بیشتر از آنان؛ خدایا! مرا از آنچه اینان می پندارند، نیکوتر قرار بده و آنچه را که نمی‌دانند از من بیامرز. " 🔻 آنقدر تعریف و تمجید مردم می‌تواند مهلکه ایجاد کند که مولا در زمان حکومت خودش در خطبه ۲۱۶، بند سوم، با مردم اینگونه سخن می‌گویند: " مردم! از پست ترین حالات زمام داران در نزد صالحان این است که صالحان گمان برند زمام داران، دوستدار ستایش اند و کشورداری آنان، بر کبر و خودپسندی استوار باشد؛ خوش ندارم که در خاطر شما بگذرد که من ستایش شدن را دوست دارم و خواهان شنیدن آن می‌ باشم؛ سپاس خدا را که چنین نبوده ام و اگر چنین هم بودم آن را رها می‌کردم، به خاطر فروتنی در پیشگاه خدای سبحان و بزرگی و بزرگواری که تنها خدا سزاوار آن است. گاهی مردم ستودن افرادی را برای کار و تلاش روا می دارند؛ ولی من از شما می‌خواهم که مرا با سخنان زیبای خود مستایید، تا از عهده وظایفی که نسبت به خدا و شما دارم، برآیم. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 قضاوتهای حضرت علی (علیه السلام) 📚 انتشارات پیام حق 0⃣2⃣ (قسمت بیستم) جوانمردی و سیاست ✨ هنگامی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جنگ جمل بر دشمن پیروز گردید به یاران خود فرمود : 🔹« دشمنی را که از جنگ گریخته تعقیب نکنید ، مجروحان را نکشید و کسانی که در خانه ها پناهنده شده اند در امان هستند » 🔻 ولی در جنگ صفین ، دشمنان را بدون استثناء می کشت . 🔻 ابان بن تغلب به ابن شریک گفت : چرا امیرالمؤمنین در دو جنگ جمل و صفین ، دو رویه مختلف معمول داشت ؟ 🔻 ابن شریک گفت : زیرا در جنگ جمل فرماندهان لشکر که طلحه و زبیر بودند در همان ابتدای جنگ کشته شدند ولی در جنگ صفین فرمانده لشکر ، معاویه، زنده بود و لشکریان را جمع نموده به جنگ وا می داشت. ↩️ ادامه دارد...
🌱 🔴 پرهیز از خودبینی 💠 خودبینی ضدّ حق و ضدّ راستی است. 📜 ، فرازی از نامه ۳۱ 💌