eitaa logo
نهج البلاغه خوانی و شرح حکمتها
780 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
41 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم در این کانال بر آن هستیم که روزانه(در حد 10 دقیقه) باهم مقداری نهج البلاغه را بخوانیم و حکمتهای آن توسط استاد مهدوی ارفع بوسیله خود نهج البلاغه شرح داده می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 8⃣1⃣ (قسمت هجدهم) بدتربودن شیطانهای انسانی از شیطانهای جنّی ( خطبه ۱۴۷) 🔻برای اینکه « اَوثان » غلط معنا نشود و برای اینکه درست در ذهن ها جا بگیرد و اوثان را - بتها - به معنای همین موجودات بی جانِ چوبی و آهنی و مانند اینها فرض نکنیم و معنایش را درست بفهمیم ، جملهٔ بعد را می فرماید : 🔻وَ مِنْ طاعَةِ الشَّیْطانِ اِلى طاعَتِهِ ؛ تا مردم را از اطاعت و فرمان بری و مطیع بودن در مقابل شیطان نجات بدهد و به اطاعت و فرمان بری اللّه بکشاند ، مردم را مطیع خدا کند . 🔻شیطان کیست ؟ آیا شیطانها همانهایی هستند که ما نمی بینیمشان ؟ آنها یک نوع شیطانند ، [ اما ] از آنها خطرناک تر آن شیطانی است که او را می بینیم : « مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ » ؛ " شيطان اِنس وجن ، ما در زبان معمولمان این جور می گوییم و این جور یاد داده اند به ما که شیطانها در قالب انسان هم هستند . 🔻 شیطان و شیطان صفت باهم دعوایشان شد ، شیطان گفت من زرنگ ترم ، شیطان صفت گفت امتحان کن تا ببینیم چه کسی زرنگ است ؛ عِنْدَ اَلاِمْتِحَانِ يُكْرَمُ اَلرَّجُلُ أَو يُهَان . شيطان ، خودش را کشت تا دو گروه از قبیله را به جان هم انداخت که خونها بریزند ، [ امّا ] شیطان صفت یک زن و مرد حرام را به همدیگر رساند ؛ او یک روز زحمت کشید و بالا دِه و پایین دِه را به جان هم انداخت ، صد نفر کشته شدند ، این [ هم ] یک روز زحمت کشید ، یک عمل حرام انجام گرفت. بعد که بنا کردند چرتکه انداختن ،آن شیطان صفت به شیطان گفت من با این کاری که انجام دادم ، یک حرام زاده به وجود می آید که بیش از ده مرتبه بتواند همین کاری را که تو امروز انجام دادی ، انجام بدهد ؛ این مهم تر از آن است . 🔴 بعضی از شیطان صفتها از شیطانها خیلی بالاترند ؛ استادِ شیطانهایند ؛ شیطان را آنها برای مردم مورد اطاعت قرار می دهند. خیلی از انسان های پاک ، شیطانِ مُسکرات (مست کننده ها) را لعن کرده و از خودشان دور کرده اند، این شیطان صفت است که آن شیطان مُسکر را در اختیار آنها قرار می دهد و برای استفاده از آن ، آنها را تشویق می کند. خلاصه ، گاهی شیطان صفت ها از شیطانها بدترند ، خطرناک ترند . ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه 🔸با نوای استاد فرهمند 🔸برای دوستان ارسال کنید تا در ثواب این زیارت شریک باشید
موضوع: امام شناسی در نهج البلاغه(۲۳) 🔵 حق طلبی و شجاعت امیرالمؤمنین 💠 به خدا سوگند من در دنباله آن سپاه بودم، (سپاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم) ، تا باطل شکست خورد و عقب نشست و همه رهبری اسلام را فرمانبردار شدند، در اين راه هرگز ناتوان نشدم و نترسيدم و خيانت نکردم و سُستی در من راه نيافت. به خدا سوگند، درون باطل را می شکافم تا حق را از پهلويش بيرون کشم. 📒 ، خطبه ۱۰۴
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۸ مدیریت قلب.mp3
4.26M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 8⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 8 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 آخرین سر فصلی که پیرامون رجاء، طمع و یأس، در حکمت ۱۰۸ باید به آن اشاره کرد، یأس های خوب و پسندیده است. آری، بعضی از یأس ها ارزشمندند، که در نهج‌البلاغه چهار نوع از این یأس ها ذکر شده است: 1⃣ اول، یأس از گذشته؛ مولا علی (علیه السلام) در بند آخر خطبه ۱۱۴ اینگونه می‌فرمایند: " آنچه از روزی که از دست رفته، امید بازگشت آن وجود دارد، ولی عمر گذشته را نمی‌شود بازگرداند. آنچه را امروز از بهره دنیا کم شده، می توان فردا به دست آورد، ولی آنچه دیروز از عمر گذشته، امید به بازگشت آن نیست. به آینده امیدوار و از گذشته ناامید باشید." 2⃣ نکته دوم، یأس در جایی که طمع هلاک کننده است، نجات دهنده است؛ مولا علی (علیه السلام) در بند شانزدهم از نامه ۳۱، خطاب به فرزند عزیزشان اینگونه می‌نویسند: " گاهی ناامیدی خودش رسیدن به هدف است، آنجا که طمع ورزی هلاکت باشد. " 3⃣ سومین مورد، مأیوس بودن از دست مردم است؛ اینکه انسان از آنچه که مردم دارند، چشم طمعش را قطع بکند و مأیوس بشود، از منطق حضرت علی (علیه‌السلام) اینگونه بر می‌آید که برترین بی نیازی محسوب می‌شود؛ در حکمت ۳۴۲ حضرت می‌فرمایند: « الْغِنَى الاَْكْبَرُ الْيَأْسُ عَمَّا فِي أَيْدِي النَّاسِ » ؛ " برترین بی نیازی و ثروت، ناامیدی از آنچه در دست مردم است می باشد. " 4⃣ و چهارمین و آخرین نکته هم مسألهٔ طلب نکردن از مردم است؛ یأس از مردم و طلب کردن از مردم، خودش ارزشمند است، که مولا علی (علیه السلام) این واقعیت را در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه، در بند چهاردهم اینگونه می‌فرمایند: " بپرهیز از آنکه مرکب طمع ورزی تو را به سوی هلاکت به پیش رانَد و اگر توانستی که بین تو و خدا صاحب نعمتی قرار نگیرد چنین باش؛ زیرا تو روزی خود را دریافت می‌کنی و سهم خود را بر می‌داری و مقدار اندکی که از طرف خدای سبحان به دست می‌آوری، بزرگ و گرامی تر از مال فراوانی است که از دست بندگان دریافت کنی، گرچه همه از طرف خداست.(بعد در ادامه اینگونه می‌فرمایند:) نگهداری آنچه که در دست داری پیش من، بهتر است از آن چیزی که از دیگران بخواهی و تلخی ناامیدی از دست مردم، بهتر است از درخواست کردن از مردم. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 9⃣1⃣ (قسمت نوزدهم) 🔹هدف انبیا ؛ پرستش خدا 🔻پیغمبرها و پیغمبر اسلام برای این مبعوث شدند که انسانها را از عبادت بت های جاندار و بی جان و از اطاعت شیطانهای جن و انس نجات بدهند ، همه را به عبودیت مطلقهٔ پروردگار برسانند ، همه بشوند بندهٔ خدا ؛ مقرّراتشان از خدا باشد ، قدرتشان قدرت خدا باشد ؛ بر آنها جز خدا و زبان خدا و دست خدا کسی فرمان نراند ؛ فرامینشان را جز از خدا از کس دیگری نگیرند ؛ زندگی شان را جز به شکلی که خدا می خواهد ، به شکل دیگری نسازند و نپردازند ؛ پیغمبرها آمدند تا جامعه را و نظام را جامعه ای و نظامی اسلامی و الهی و قرآنی بسازند ؛ این وصف پیغمبران است . 🔹 قرآن کریم ؛ وسیلهٔ هدایت این دو معنی می دهد : پیغمبر به چه وسیله این رسالت و دعوت عظیم را انجام می دهد؟ 🔻 بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْکَمَهُ ؛ به وسیلهٔ قرآنی که آن را بیان کرده و روشن و محکم ساخته است . [ قرآن ] آن چنان است که قابل استفادهٔ همگان است و همه می توانند آن را بفهمند . اگر کلمات قرآن و جملات الهی در این کتاب مقدّس ، بطنهایی و باطنهایی دارد که جز راسخون در علم کس دیگری نمی داند ، بدین معنا نیست که انسانهای عادی معمولی از ظاهر آن استفاده نکنند . ↩️ ادامه دارد...
روضه خانگی - حضرت ام البنین(س) - 896.mp3
12.8M
🎙بعد از حسین از دل و جانت سرور رفت... 🔻روضه (س) 👤حجت الاسلام سید
🔴 ارزش خشم برای خدا 💠 كسی كه با فاسقان دشمنی كند و برای خدا خشم گيرد ، خداوند هم به خاطر او خشم می گیرد و روز قيامت او را خشنود سازد. 📒 ، فرازی از حکمت ۳۱
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۹ مدیریت قلب.mp3
2.65M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 9⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 9 ) 🔹 مدیریت قلب 🔰 حالت دیگری از حالات قلب، که در حکمت ۱۰۸ مورد اشاره قرار گرفته است، غضب و خشم است. 🔻 در نهج‌البلاغه شریف، پنج مسأله پیرامون خشم مطرح شده است ؛ 1⃣ اول؛ موارد و مصادیق خشم خوب. 2⃣ دوم ؛ ریشه های خشم بد. 3⃣ سوم ؛ ارزش فرو نشاندن خشم بد. 4⃣ چهارم ؛ روش فرو نشاندن خشم بد. 5⃣ و پنجم ؛ عواقب خطرناک خشم بد. 🔰 دربارهٔ خشم خوب، مولا علی (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه، سه مصداق معرفی کرده است: 🔸۱. ابتدا، خشم برای خدا؛ 🔻در نامه ۳۸ نهج‌البلاغه، مولا علی (علیه‌السلام) خطاب به مردم مصر اینگونه می‌نویسند: " از بنده خدا ، امیرمؤمنان به مردمی که وقتی خداوند در زمینش نافرمانی می‌شد و حقّش پایمال می‌گشت، برای او به خشم آمدند." 🔸۲. مورد دوم، در برابر شکسته شدن پیمان ها و حدود الهی است ؛ 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۰۶ نهج‌البلاغه اینگونه می‌فرمایند: " شما می‌بینید که پیمان های خدا شکسته می‌شود، اما به خشم نمی‌آیید ، در حالیکه از شکسته شدن پیمان های پدرانتان، به غیرت می آیید و ناراحت می‌شوید." 🔸۳. و سوم، خشم گرفتن بر فاسقان است که یکی از شعبه های امر به معروف و نهی از منکر، در حکمت ۳۱ شمرده است. 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: " کسی که با نابکاران و فاسقان دشمنی ورزد و برای خدا خشم گیرد، خداوند به خاطر او خشم می‌گیرد و روز قیامت خشنودش می‌گرداند. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 0⃣2⃣ (قسمت بیستم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۱. پنهان شدن حقیقت 🔻حالا پیش بینی آینده را می کند ؛ که از این پیش بینی وظیفهٔ ما مردم هم در روزگار جهالت ، در روزگار بدبختی ، در روزگار دوری از رفاه و سعادت خوشبختی معلوم می شود . 🔻 وَ إِنَّهُ سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدی زَمَانٌ ؛ به یقین و بی گمان خواهد آمد، پس از من برای شما امّت اسلام روزگاری . 🔻لَيْسَ فِيهِ شَيْءٌ أَخْفَى مِنَ الْحَقِّ ؛ که در این روزگار چیزی از حق و حقیقت پوشیده تر نیست. این زمان کی است ؟ آدم جاهل خواهد گفت این زمان ، زمان معاویه است ؛ از او می پرسند که آیا زمان مروان حکم نیست ، مجبور است بگوید چرا، آن موقع هم هست... ؛ خب انسان باید بگوید ای نادان ! سخنی که در طول زمان ، به تجربهٔ تاریخ ، مثل آب روان جاری بوده ، چه اجباری دارد بگویی مقصود ، زمان معاوية بن ابی سفیان است ؟ چرا کلام نامحدود علی را محدود می کنی ؟ چرا عقل کوچک و دید کوتاه خود را بر سخن وسيع الآفاق اميرالمؤمنين تحمیل می کنی ؟ بگذار ما آن چنانکه علی سخن می گوید ، همان جور بفهمیم . زمانی خواهد آمد و این زمان استمرار دارد ؛ مال یک دوران خاصی نیست ، تا روزگار حکومت مطلقهٔ حق در سراسر عالم - که بدون تردید آن روزگار خواهد رسید - این مطلب در پاره پارهٔ زمان ها وجود دارد . 🔻لَیْسَ فِیهِ شَیْءٌ أَخْفَی مِنَ الْحَقِّ  ؛ روزگاری است که از حقیقت ، چیزی پوشیده تر و مستورتر و پنهانی تر نیست . 🔻وَلاَ أَظْهَرَ مِنَ الْبَاطِلِ ؛ و از باطل ، چیزی آشکارتر ، دم دست تر ، جلو چشم تر و بزرگ تر دیده نمی شود . تشیّع داخل خانه ها است ، تشیّع داخل بیغوله ها است . از امام صادق می پرسد این شیعیانی را که شما تصویر کردید ، کجا پیدا کنم ؟ می فرماید :علی رُءُوسُ اَلْجِبَالِ وَ بُطُونُ اَلْأَوْدِيَةِ ؛ در دل صحراها پیدایشان کن ، بر سر کوه ها دنبالشان بگرد . داخل شهرها و داخل خیابانها نامسلمان ها در جریانند ؛ حق ، آن گوشه ها است. این باطل است که با همهٔ عظمت و با همهٔ قدرت جلوهٔ حق را محدود می کند و نمی گذارد که خودش را نشان بدهد ؛ اگر فرصتی به وجود بیاید و حق جلوه ای بکند ، باطل مثل لکهٔ ابرسیاهی سر می رسد و خورشید حقیقت را مستور و پوشیده می کند . ↩️ ادامه دارد...
🔴 پرهیز از خشم 💠 إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان 🔹 از خشم بپرهيز ؛ زیرا خشم از سبك مغزى های شيطان است. 📒 ، بخشی از نامه ۷۶
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۰ مدیریت قلب.mp3
3.18M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 🔟 ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 10 ) 🔹 مدیریت قلب 2⃣ مسألهٔ بعدی، ریشه های خشم و غضب بد و منفی است؛ پنج ریشه و علّت در نهج‌البلاغه معرفی شده است: 🔸 ۱. ابتدا، سبک مغزی و سبک شدن عقل، که یکی از ترفندها و ریشه های ابلیس است؛ 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۷۶ می‌نویسد: « إِيَّاكَ وَ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ طَيْرَةٌ مِنَ الشَّيْطَان » ؛ " از غضب دور باش؛ زیرا خشم از سبک مغزی های شیطان است. " 🔸۲. دوم اینکه خشم از جنود ابلیس شمرده شده است. مولا علی (علیه‌السلام) ، در نامه ۶۹ به حارث همدان (رحمة‌الله‌علیه) می‌نویسند: « احْذَرِ الْغَضَبَ فَإِنَّهُ جُنْدٌ عَظِيمٌ مِنْ جُنُودِ إِبْلِيسَ » ؛ " از غضب برحذر باش؛ زیرا خشم و غضب از جنود ابلیس اند. " 🔸۳. سوم ریشه جنون در انسان است ؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در حکمت ۲۵۵ اینگونه می‌فرمایند: " غضب نوعی از جنون است؛ زیرا کسی که گرفتار آن است، از کردهٔ خود پشیمان می‌شود و اگر پشیمان نشود جنونش دائمی است. " 🔸۴. چهارم عجله قبل از امکان یک اتّفاق و سستی کردن در هنگام یک فرصت؛ یعنی انسان یک وقت هایی به خاطر عجله عصبانی می‌شود، یک وقت هایی به خاطر تنبلی و از دست رفتن فرصت عصبانی می‌شود. 🔻 در حکمت ۳۶۳ حضرت می‌فرمایند: " از نشانه های خشونت، شتاب پیش از فراهم شدن شرایط است و سستی بعد از آمدن فرصت. " 🔸۵. و آخرین مصداق از ریشه های خشم بد، دنیاست؛ مولا علی (علیه‌السلام) ، در خطبه ۱۷۳ در این باره می‌فرمایند: " بدانید این دنیایی که آرزومند آن شده اید و بدان رغبت می‌ورزید و او شما را گاه به خشم می‌آورد، گاه خشنود می‌سازد، سرای همیشگی شما نیست." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 1⃣2⃣ (قسمت بیست و یکم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۲. دروغ بستن بر خدا و رسولش 🔻 و لَا أَكْثَرَ مِنَ الْكَذِبِ عَلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ؛ در متن اجتماع ، هیچ چیزی بیشتر از دروغ بر خدا و پیامبر دیده نمی شود . هر کس را می بینی و هر جا که می بینی ، از قول خدا حرف می زند ، از قول پیامبر سخن نقل می کند، اما بسیارش دروغ ، بسیارش خلاف واقع ، بسیارش بر ضدّ مسلّمات و محکمات قرآن [ است ] . 💠 ۳. بی رونق بودن قرآن حقیقی 🔻ولَيْسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلَاوَتِهِ ؛ هیچ متاعی بی رواج تر از قرآنی که درست خوانده بشود نیست . مردم را که نگاه می کنی ، دنبال قرآن خواندن های بدند . قرآن خواندن هم دو جور است ؛ سخن از دین گفتن هم دو نوع است ؛ یک نوعش بد است ، یک نوعش خوب . 🔹آن نوعی بد است که در آن روح دین نباشد. 🔹 آن نوعی خوب است که در آن روح دین باشد. 🔻روح دین چیست ؟ حقیقت ، آگاهی ، روشنی و روشنگری . در هر سخن دینی ای که روشنی هست ، روشنگری هست ، آگهی هست و آگاهی گری هست ، آن سخن خوب دین است ؛ سخن واقعی دین هموست . هر سخنی که به نام دین گفته شود [ اما ] در آن خمودی باشد ، در آن سستی باشد ، در آن بی حرکتی باشد ، در آن چیزهایی باشد که با زنده بودن و شکوفا بودن مخالف است ، در آن رکود باشد ، در آن خواب کردن و لالایی گفتن باشد ، در آن مغرور کردن انسانها به اعمال ناقصشان باشد ، سخن از دین نیست ، اگر چه به نام دین باشد . قرآنی که درست خوانده می شود ، آن قرآنی است که انسانها را آگاه می کند. قرآنی که بد خوانده می شود ، آن قرآنی است که اگر چه متن قرآن است اما جوری معنا می شود و جوری بیان می شود که انسانها را از آگاهی خارج می کند ، عقل انسانها را زیر سرپوش ها پنهان می کند . آنچه انسانها را آگاه می کند ، در اجتماع ، متاع کاسد و بی رواجی است ؛ اکثریت دنبال آن نوعی هستند که از دین نیست. ↩️ ادامه دارد...
🔵 حلم ؛ راهِ فرونشاندنِ خشم 💠 و اكْظِمِ الْغَيْظَ وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدَرَةِ وَ احْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ 🔹 خشم را فرونشان و به هنگام توانایی گذشت کن و به هنگام عصبانیت بردبار باش. 📒 ، فرازی از نامه ۶۹
شرح حکمت ۱۰۸ بخش ۱۱ مدیریت قلب.mp3
2.66M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 1⃣1⃣ ⭕️ مدیریت قلب 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 11 ) 🔹 مدیریت قلب 3⃣ موضوع دیگری که دربارهٔ خشم باید دانست، ارزش فرو نشاندن خشم است؛ 🔻 امیرالمؤمنین (عليه‌السلام) در حکمت ۱۹۴ نهج‌البلاغه، دربارهٔ ارزش فرو نشاندن خشم اینگونه می‌فرمایند: " به هنگامی که خشمگین می‌شوم، کی خشمم را فرو بنشانم؟! آیا هنگامی که از انتقام گرفتن ناتوانم و به من گفته می‌شود: بهتر است صبر کنی، یا هنگامی که توانایی انتقام دارم و به من گفته می‌شود: بهتر است عفو کنی. " 4⃣ موضوع بعدی، روش فرو نشاندن خشم است؛ 🔻 مولا علی (علیه‌السلام) در نامه ۶۹، حلم و بردباری را، راه فرونشاندن خشم معرفی کرده اند و خطاب به حارث همدان نوشته اند: "خشم را فرو خور و به هنگام توانایی گذشت کن و در هنگام عصبانیت بردبار باش" 5⃣ و موضوع آخر پیرامون خشم، عواقب خطرناک خشم بد در آخرت است؛ 🔻مولا علی (علیه‌السلام) در خطبه ۱۵۳ می‌فرمایند: " همانا از جمله احکام مهم خداوند در قرآن کریم که به واسطه آنها پاداش و کیفر می‌دهد و به سبب آنها خشنود و ناخشنود می‌شود، این است که چنانچه بنده با یکی از این خصلتها از دنیا به دیدار پروردگارش برود و از آنها توبه نکرده باشد، هرچند در عبادت خود را به زحمت انداخته و عملش را برای خدا خالص گردانيده باشد، هیچ سودی نبرد؛ از جمله در عبادتی که خدا بر او واجب کرده است، برایش شریک قرار دهد یا با کشتن کسی خشم خود را فرود آورد." 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📒 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 📖 منشور حکومت علوی (شرح نهج البلاغه)آیت الله خامنه ای 📚 انتشارات انقلاب اسلامی 2⃣2⃣ (قسمت بیست و دوم) پیش بینی آیندهٔ جامعهٔ اسلامی (خطبه ۱۴۷) 💠 ۴. رونق داشتن قرآن با تفسیر دنیاطلبانه 🔻وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ ؛ اگر قرآن را از آنچه بر آن نازل شده است ، عوض کردند ، تغییر دادند ، بر طبق میلها و خواهشها و خواسته ها و هوسها درآوردند ، دلهای مردم را با قرآن به دست آوردند ، همه را خوشحال کردند به وسیلهٔ قرآن ، همه را راضی کردند به وسیلهٔ قرآن ، هر قداره بندی هم خوشحال بود که اهل قرآن است ، هر فاسق جاهل نادانی هم خوشوقت بود که مستوجب شفاعت قرآن است ، وقتی قرآن را این جوری بیان کردند ، این از همهٔ متاعها در اجتماع رایج تر خواهد بود ؛ عیناً همان وضعی که در طول تاریخ دیده اید و دیده ایم ، خوانده اید و خوانده ایم . 🔻مثلاً خطيب سلیمان بن عبدالملک می رفت بالای منبر و درباره ی قرآن ، دربارهٔ دین ، دربارهٔ توحید ، دربارهٔ نبوّت ، آنچه می خواست می گفت ؛ هر چه دلش می خواست. آن چنان می گفت که از مجموع این حرفها هيكل جناب سلیمان بن عبدالملک در می آمد ؛ هر چه می گفت ، جوری می گفت که چهرهٔ سلیمان بن عبدالملک مثلاً منوّر و موجه و پسندیده بشود ؛ این جوری بیان می کرد . در همان زمان امام سجاد ( صلوات الله علیه ) هم قرآن می خواند ، اما این قرآن را چند نفر می شنیدند ؟ یک وقتی حدیثش را خواندم ؛ بر طبق یک حدیث سه نفر ، بر طبق یک حدیث پنج نفر ، بر طبق یک حدیث هفت نفر ؛ می گوییم اواسط دورانشان بود ، شدند هفتاد نفر ؛ نه ، اصلاً شدند هفتصد یا هفت هزار نفر . در عالم پنج میلیونی اسلام ، هفت هزار نفر قرآن واقعی را می شنیدند ، اما میلیون ها انسان، قرآن بدلی را . نه اینکه الفاظش عوض شده ؛ نه ، الفاظ یکی بود [ اما ] معنا دو جور بود. الفاظ و آیات اختلافی پیدا نکرده بود ؛ بیانها ، تفسیرها ، توجیه ها ، مسأله هایی که از قرآن درمی آمد ، دو جور بود . 🔹متاع قرآن صحیح ، متاع بی رونقی بود اما متاع قرآن باطل ، متاع رایج و پر رونقی بود . ↩️ ادامه دارد...
همسر شهید نواب صفوی : بعد از افطار به آقا گفتم : دیگر هیچ چیزی برای سحر و افطار نداریم حتی نان خشک! فقط لبخندی زد! این مطلب را چند بار تا وقت استراحت شبانه آقا تکرار کردم! سحر برخاست، آبی نوشید! گفتم: دیدید سحری چیزی نبود؛ افطار هم چیزی نداریم! باز آقا لبخندی زد! بعد از نماز صبح هم گفتم! بعد از نماز ظهر هم گفتم! تا غروب مرتب سر و صدا کردم که هیچی نداریم! اذان مغرب را گفتند، آقا نماز مغرب را خواند و بعد فرمود : امشب افطارى نداریم؟ گفتم: پس از دیشب تا حالا چه عرض می‌کنم؛ نداریم، نیست! آقا لبخند تلخی زد و فرمود : یعنی آب هم در لوله‌های آشپزخانه نیست؟! خندیدم و گفتم : صد البته که هست؛ رفتم و با عصبانیت سفره‌ای انداختم، بشقاب و قاشق آوردم و پارچ آب را هم گذاشتم جلوی آقا! هنوز لیوان پر نکرده بود كه در زدند! طبقه پایین پسر عموی آقا که مراقب ایشان بود رفت سمت در! آمد گفت: حدود ده نفری از قم هستند. آقا فرمود: تعارف کن بیایند بالا همه آمدند! سلام و تحیت و نشستند. آقا فرمود: خانم چیزی بیاورید آقایان روزه خود را باز کنند! من هم گفتم: بله آب در لوله‌ها به اندازه کافی هست! رفتم و آوردم! آقا لبخند تلخی زد و به مهمانان تعارف کرد تا روزه خود را باز کنند! در همین هنگام باز صدای در آمد. به آقا یوسف همان پسر عموی آقا گفتم : برو در را باز کن، این دفعه حتماً از مشهدند! الحمدلله آب در لوله‌ها هست فراوان! مرحوم نواب چیزی نگفت! یوسف رفت در را باز کرد، وقتی كه برگشت دیدم با چند قابلمه پر از غذا آمده است! گفتم: این‌ها چیه؟! گفت: همسایه بغلی بود؛ ظاهراً امشب افطاری داشته‌اند، و به علتی مهمانی آنان به‌هم خورده است! آقا نگاهى به من کرد، خندید و رفت. من شرمنده و شرمسار! غذاها را کشیدم و به مهمانان دادم. ميل کردند و رفتند. آقا به من فرمود : یک شب سحر و افطار بنا بر حکمتی تاخیر شد چه‌قدر سر و صدا کردی؟! وقتی هم نعمت رسید چه‌قدر سکوت کردی؟! از آن سر و صدا خبری نیست! بعد فرمود: مشکل خیلی‌ها همین است؛ نه سکوتشان منصفانه است و نه سر و صداشان! وقتِ نداشتن داد می‌زنند! وقتِ داشتن بخل و غفلت دارند!
آیت الله شب زنده دار: - «وَ أَکْثِرْ مِنَ الدُّعَاءِ وَ الِاسْتِغْفَارِ وَ تِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» کثرت دعا و تضرع و طلب استغفار و تلاوت قرآن باید وجهه غالب کار سالکان الی الله در ایام مهم وحساس باشد. از دعا به درگاه الهی نباید خسته شد،زیرا دعا بهترین ابزار برای إبراز عبودیت به درگاه الهی است. مرحوم والد می‌فرمود: ما که بچه بودیم؛ پدر ما -که اهل علم نبوده- و شغلش عطاری بود. ایشان به حدی اهل دعا بودند که وقتی ما همراه با ایشان دست هایمان را به دعا بلند می کردیم،خسته می شدیم و او همچنان ادامه می دادند. اُنس و لذتِ مناجات، خستگی انسان را از بین می برد. استغفار هم، طلب آمرزش برای ذنوب، تقصیرات، کج‌روی‌ها و امثال اینها را شامل می شود و هم این که غُفران، مقامی است که اهل بهشت آن را از خدای متعال طلب می کنند. شخصی به محضر امام هادی سلام‌الله علیه، نامه‌ای نوشت واز ایشان دستورالعمل اختصاصی طلب نمود،حضرت فرمودند: ملازم استغفار باش. یکی دیگر از نکاتی که امام رضا علیه السلام در کنار دعا و استغفار فرمودند: تلاوت قرآن است. ان شالله به واسطه دعا و استغفار و تلاوت قرآن، نفس انسان جلاء و مصفّا می شود و زنگارها از دل ها شسته و برطرف خواهند شد.
🔴 پرهیز از خشم و انتقام 💠 چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند: « اگر صبر كنی بهتر است. » ، يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: « اگر عفو كنی خوب است. » 📒 ، حکمت ۱۹۴