❇️ تفاوت #حدترخص و #مسافت شرعی ❇️
💠 * طبق نظر آیت الله خامنه ای مسافت شرعی هشت فرسخ (حدود ۴۱ کیلومتر) است، هرچند به صورت رفت و برگشت باشد، البته در این صورت باید مسیر رفت حداقل ۲۰/۵ کیلومتر باشد، ولی #حد ترخص مکانی است که در آنجا اذان شهر شنیده نمی شود.
💠 * طبق تحقیقات انجام گرفته حد ترخص از آخر شهر حدود ۱۳۵۰ متر می باشد.
💠 * نکته: مسافری که از شب قبل قصد سفر کرده و پیش از ظهر به مسافرت میرود، نمی تواند تا قبل از رسیدن به حد#ترخص روزه خود را افطار کند و درصورتی که پیش از آن افطار کند، بنابر احتیاط کفاره افطار عمدی روزه ماه رمضان بر او واجب است. البته چنانچه از حکم مسأله غافل بوده، کفاره ندارد.
📚 انجام مُفطِر (باطل کننده روزه) هنگام اذان صبح
💠 اگر در سحر ماه رمضان بدون اینکه تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد و سپس معلوم شود که آن هنگام صبح بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد ولی اگر با تحقیق و علم به اینکه صبح نشده، انجام داده باشد و بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضای آن روز بر او واجب نیست.
#احکام_روزه #مبطلات_روزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
|نماهنگ مادر مهربانیها
🌷تقدیم به ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
🌸 منبر مکتوب با الهام از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن دهم: نیکی و نیکوکاری
💠 ضرورت نیکوکاری
۱. «أحْسِنُوا إنَّ اللهَ یحِبُّ المُحْسِنینَ»؛ (۵۹) «نیکی کنید که خداوند نیکوکاران را دوست میدارد.»
۲. «أحْسِنْ کَما أحْسَنَ اللهُ إلَیکَ»؛ (۶۰) «نیکی کن همان گونه که خداوند به تو نیکی کرد.»
۳. «إنَّ اللهَ یأمُرُ بِالعَدْلِ وَالاحْسانِ»؛ (۶۱) «به درستی که خداوند بر عدالت و نیکوکاری فرمان میدهد.»
پاداش نیکوکاری
۱. دوستی خداوند: «فَأَتاهُمُ اللهُ ثَوابَ الدُّنیا وَحُسْنَ ثَوابِ الاخِرَهِ واللهُ یحِبُّ المُحْسِنینَ»؛ (۶۲) «پس خداوند به آنها (نیکوکاران) ثواب دنیا و پاداش نیک آن جهان را داد و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.»
۲. پاداش دنیایی: «لِلَّذین أَحْسَنُوا فی هذِه الدُّنیا حَسَنَه»؛ (۶۳) «برای کسانی که احسان میکنند در همین دنیا پاداشی است.»
۳. پشتیبانی الهی: «إنَّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنینَ»؛ (۶۴) «خداوند هر آینه با نیکوکاران است.»
💠 شرایط نیکوکاری
۱. پاسخگویی با نیکی بیشتر: «وَإذا حُییتُم بِتَحِیهٍ فَحَیوا بِأحْسَنَ مِنها»؛ (۶۵) «هر گاه با نیکیای مورد لطف قرار گرفتید، با نیکیای برتر از آن پاسخ گویید.»
۲. دوری از منت گذاشتن: عن أمیر المؤمنین علیه السلام أنََّهُ قالَ: «تَمامُ الاحسانِ تَرْکُ المَنِّ بِهِ؛ (۶۶) احسان با دوری از منت گذاشتن [بر دیگران] کامل میشود.»
۳. عدم تبعیض: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «المُحسِنُ مَنْ عَمَّ النَّاسَ بِالْاِحْسانِ؛ (۶۷) نیکوکار کسی است که همگان را مورد احسان قرار دهد.»
تو نیکی میکن و در دجله انداز
کـه ایـزد در بیـابـانـت دهــد بــاز
***
کسی نیک بیند به هر دو سرای
کـه نیکی رسانــد بـه خلـق خـدای
خدا را بر آن بنده بخشایش است
که خلق از وجودش در آسایش است
💠 نمونهای از احسان
روزی «انس» نزد امام مجتبی علیه السلام نشسته بود که کنیزکی از کنیزکان امام وارد شد و شاخه گلی را به امام مجتبی علیه السلام هدیه داد. امام گل را گرفت و لبخندی زد و فرمود: «تو آزادی!» انس عرض کرد: «یا بن رسول الله! آن جاریه فقط یک شاخه گل به شما هدیه کرد و شما او را آزاد میکنید؟» حضرت فرمود: «خداوند فرموده است: «وَإذا حُییتُم بِتَحِیهٍ فَحَیوا بِأحسَنَ مِنهَا»؛ هرگاه با نیکیای مورد لطف قرار گرفتید، با نیکیای بهتر آن را پاسخ گویید. این کنیز میخواست به من احسان کند و من نیز به او احسان کردم و بهترین احسان به او آزادیاش است.» (۶۸)
به روزگار سلامت شکستگان دریاب
که خیرخاطر مسکین بلا بگرداند
چو سائل از تو به زاری طلب کند چیزی
بده وگر نه ستمگر به زور بستاند
🌸 منبر مکتوب با الهام از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن دوازدهم: بردباری و شکیبایی
💠 اهمیت بردباری
۱. دستمایه سترگ خاشعین: «واسْتَعینُوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوهِ وَاِنَّهَا لَکَبیرَهٌ اِلاّ عَلَی الخاشِعِینَ»؛ (۷۵) «و از شکیبایی و نماز مدد بگیری به درستی که این [کار] بزرگ و دشوار است مگر برای خاشعان.»
۲. نشانه توانایی فرد مؤمن: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «قَد عَجَزَ مَن لَم یعُدَّ لِکُلِّ بَلاءٍ صَبراً وَلِکُلِّ نِعْمَهٍ شُکراً وَلِکُلِّ عُسْرٍ یسراً، إصبِرْ نَفسَکَ عِندَ کُلِّ بَلِیهٍ وَ رَزِیهٍ فی وَلَدٍ أوْ فی مالٍ فَإنّ اللهَ یقبِضُ عارِیتَهُ وَ هِبَتَهُ لِیبلُوَ شُکرَکَ وَصَبْرَکَ؛ (۷۶) ناتوان کسی است که برای هر مصیبتی صبری، برای هر نعمتی شکری و برای هر مشکلی راهی آسان را آماده نکرده باشد. در هر بلائی که به فرزند یا مال میرسد خود را وادار به صبر کن، زیرا خدا عاریت و بخشش خود را میگیرد تا شکر و صبر تو را بیازماید.»
💠 امام خمینی قدس سره؛ الگوی بردباری
«… صبر و حلم امام در برخورد با مشکلات و مسائل شهره آفاق است. به عنوان نمونه میتوان صبر ایشان در شهادت آقا مصطفی رحمه الله را مثال زد که ثمره عمری تهجد و تهذیب ایشان میباشد و خود، استوانهای از علم و معرفت به شمار میرفته است. ایشان با شنیدن خبر شهادت آقا مصطفی رحمه الله خم به ابرو نمیآورد و حتی درس خود را هم تعطیل نمیکند… و یا شهادت یارانی چون مطهری رحمه الله و بهشتی رحمه الله و هفتاد و دو تن از یاران با وفایش. به صدا و سیما اطلاع داده میشود که خبر را آن شب پخش نکنند، چون آخر شب، امام رادیو گوش میکردند و قرار میشود که حاج احمد آقا و آقای هاشمی رفسنجانی فردای آن روز بیایند و خبر را به نحوی به اطلاع ایشان برسانند. به خانواده ایشان هم سفارش میکنند که رادیو را از اتاق امام بردارند. اما قبل از اینکه رادیو را بردارند امام میفرمایند: «رادیو را بگذار سر جای خودش، من جریان دیشب را از رادیوهای خارجی شنیدهام» و با استواری روحیه در مورد این ضایعه بزرگ به آقای رفسنجانی میفرمایند: «تقارب آجال شده است» یعنی خداوند اجلها را نزدیک کرده است.» (۷۷)
💠 نشانههای بردباران
۱. پناه بردن به خدا در مصایب: «وَبَشِّرِ الصَّابِرینَ الَّذینَ إذَا أصابَتْهُمْ مُصیبَهٌ قالُوا إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلیهِ راجِعُونَ»؛ (۷۸) «و مژده بده به بردباران هنگامی که مصیبتی بر آنان وارد میشود، میگویند همه از خدائیم و به سوی او باز میگردیم.»
۲. سه نشانه بزرگ بردباران: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «عَلامَهُ الصَّابِرِ فی ثَلاثٍ أوَّلُها أن لایکْسِلَ وَالثَّانیهُ أن لایضجُرَ وَالثَّالِثَهُ أنْ لایشکُو مِنْ رَبِّهِ تَعَالی لانَّهُ إذا کَسِلَ ضَیعَ الحَقَّ وَإِذا ضَجَرَ لَم یؤَدِّ الشُّکرَ وَإذا شَکی مِنْ رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَدْ عَصَاهُ؛ (۷۹) نشانه صابر سه چیز است: اول آن که کسل و تنبل] و بیحال و سست] نشود، دوم آنکه بیتابی نکند، و سوم آنکه به درگاه خداوند شکوه ننماید. زیرا اگر سست و بیحال شود حق را ضایع میکند و چون بیحوصله شود، شکر به جا نمیآورد و آنگاه که لب به شکوائیه از خدایش گشاید، از امرحق سرپیچی میکند.»
روی خود گر ترش سازی از بلا
خویش را از صابران کردی جدا
در بلا وقتی که صابر نیستی
نزد اهل صدق شاکر نیستی
بیشکایت صبر تو باشد جمیل
با کسی کم کن شکایت ای خلیل!
📚 مکروهات روزه
💠 برخی از مکروهات روزه عبارت است از:
١. هر كارى كه سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن)
٢. بوييدن گياه خوشبو؛ (عطر زدن مكروه نيست)
٣. خيس كردن لباسى كه بر تن است؛
٤. مسواك كردن با چوب تر؛
٥. كشيدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بيايد؛
٦. چشيدن غذا و مانند آن؛
٧. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد؛
٨. ريختن دارو در چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه بو يا مزۀ آن به حلق برسد؛
٩. نشستن زن در آب؛
١٠. هر كارى كه موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛
١١. مضمضه زیاد.
رساله نماز و روزه مسئله ٨٧٨
#احکام_روزه #مکروهات_روزه
💠 حدیث روز 💠
💎 خوشا به حال روزهداران
🔻رسول خدا (صلىاللهعليهوآله):
طُوبى لِمَنْ ظَمَـأَ أَوْجـاعَ لِلّهِ اُولئِكَ الَّذينَ يَشْبَعُونَ يَوْمَ الْقِيامَةِ
❇️ خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده اند؛ اینان در روز قیامت سیر میشوند.
📚 وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۲۹۹، ح ۲
•┈┈••✾••┈
🌹🌹🌹🌹
#رسم_هفتگی
#پنجشنبه ماه مبارک رمضان🌙 و ياد درگذشتگان😔
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرُ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ ✨🙏
🙏 التماس دعا 🙏
پنجشنبه ماه مبارک رمضان است 🌙
یادی کنیم از اونایی که سالهای
قبل سر سفرههای افطاری و سحری
کنار ما بودن...😔
با ذکر #فاتحه و #صلوات🙏
روحشون شاد و یادشون گرامی 😔
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌آنقدر تو قبر بخوابیم که کسی بیدارمون نکنه...
🎤 بیان زیبای استاد عالی
💠➣┅─────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌داستان اصغر آواره و ادب نسبت به سادات‼️
💠➣┅───────────
#طرح_کمک_به_مستمندان 🌹
با سلام خدمت اعضای محترم کانال
ضمن قبولی نماز و روزه شما بزرگواران
امسال هم به حول و قوه ی الهی قصد داریم مثل رمضان سال های گذشته ، خانواده هایی که از نظر مالی خیلی ضعیف هستند و صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشتند، آنها را شناسایی کردیم و با تهیه #بسته_های_غذایی که شامل:
گوشت، مرغ، برنج، خرما، روغن، رب، تخم مرغ، چای و... می باشد ، کمک رسانی کنیم، لذا شما خیّر عزیز و دوست محترم که توان مالی دارید خواهشمندیم که برای تهیه این مواد غذایی همکاری کرده و در این کار خِیر شرکت کنید.
✅ شماره کارت جهت کمک مالی:
💳 6219861904333191
بنام علی نورزاده زارمی
التماس دعا 🙏🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت گریه ی اموات در شب های جمعه ماه رمضان
🔊به کلام مرحوم آیتالله مجتهدی تهرانی ره
🌸 منبر مکتوب با الهام از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن سیزدهم: بنده نوازی و گذشت پروردگار
💠 شمول بنده نوازی
۱. «وَرَحمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شّیءٍ» (۸۰) ؛ «رحمت من همه چیز را در برگرفته است.»
۲. «کَتَبَ رَبُّکُم عَلَی نَفسِهِ الرَّحمَهَ»؛ (۸۱) «پروردگارتان [مهرورزی و] رحمت را برخود واجب نموده است.»
۳. قالَ اَعرابی: یا رَسُولَ اللهِ! مَن یحاسِبُ الخَلقَ یومَ القِیامَهِ؟ قالَ: اَللهُ عَزَّوَجَلَّ قالَ: نَجَوْنا وَرَبِّ الکَعْبَهِ. قالَ وَکَیفَ ذاکَ یا اعرابِی؟ قالَ: لأنَّ الکَریمَ إذا قَدَرَ عَفا؛ مردی اعرابی گفت:ای رسول خدا! در روز رستاخیز چه کسی حساب خلق را محاسبه میکند؟ فرمود: خدای بلند مرتبه. اعرابی گفت: به پروردگار کعبه سوگند که نجات یافتیم. پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:ای اعرابی! چگونه چنین است؟ عرض کرد: کریم هر گاه قدرت [بر انتقام] یابد گذشت مینماید.» (۸۲)
ای خداوند کریم و دلنواز
ای رحیم و خالق بنده نواز
نیستم ناخواندهای صاحب عطا
آشنایم خود مرا گفتی بیا
گفته بودی شب تو با من راز کن
بینیازا، آمدم در باز کن
💠 بنده نوازترین مولا
در قوم بنی اسرائیل خشکسالی آمد و حضرت موسی علیه السلام مردم را برای دعا و طلب باران به کوه طور فرا خواند. جمع زیادی از مردم، عرفا و حق شناسان درگاه الهی همراه شدند و مشغول دعا گردیدند. اما پس از مدتی طولانی دعا و انابه، قطره آبی از آسمان نبارید. موسی علیه السلام از خداوند سؤال کرد: دلیل عدم استجابت دعای آنان چیست؟ خطاب آمد: در جمع شما، جوان گنهکاری هست که حضور او مانع بالا رفتن دعای شما میشود. موسی علیه السلام رو به مردم کرد و فرمود: آن جوان گنهکار که خود هم میداند، جمع ما را ترک گوید تا دعاهایمان مستجاب شود. اما کسی بلند نشد. در همین حین، باران شروع به باریدن کرد. موسی علیه السلام عرضه داشت: پروردگارا! آن جوان که هنوز از بین ما بیرون نرفته است؟ خطاب رسید:ای موسی! وقتی تو سخنت را با این جماعت گفتی، آن جوان شرمنده شد و ترسید که در میان جمع سرافکنده شود. ما نمیتوانیم شرمندگی بنده خود را ببینیم، بنابراین گناهانش را تبدیل به حسنات کردیم و باران را بر شما نازل نمودیم. (۸۳).»
ای کریمی که از خزانه غیب
گبر و ترسا وظیفه خور داری
دوستان را کجا کنی محروم
تو که با دشمنان نظر داری
💠 سنت الهی بنده نوازی
۱. چشم پوشی از گناهان: عن ابی جعفر علیه السلام أنَّهُ قالَ: «ما مِنْ عَبْدٍ یخْطی خُطُواتٍ فی طاعَهِ اللهِ إِلاّ رَفَعَ اللهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَهٍ دَرَجَهً وَحَطَّ عَنْهُ بِها سَیئَهً؛ (۸۴) بندهای نیست که در راه فرمانبرداری از خدا گامهایی بردارد مگر اینکه خداوند در مقابل هر گامی که برمیدارد او را درجهای بالا برد و با آن گناهی از او ببخشد.»
۲. بنده نوازی برای عبرت پذیری: عن ابی عبد الله علیه السلام أنَّهُ قالَ: إنَّ اللهَ وَسَّعَ أرْزاقَ الحُمْقی لِیعْتَبِرَ العُقَلاءُ أنَّ الدُّنیا لَیسَ ینالُ مَا فیها بِعَمَلٍ وَلا حِیلَهٍ؛ (۸۵) خداوند روزی مردمان نادان را گسترش میبخشد تا خردمندان پند گیرند «که روزی در دست خداست] و بدانند که در دنیا چیزی با تلاش و چارهاندیشی [بدون خواست پروردگار] به دست نمیآید.»
۳. گذشت هنگام انتقام: عن الصادق علیه السلام أنَّهُ قالَ: «العَفْوُ عِندَ القُدرَهِ مِن سُنَنِ المَرسَلینَ وَاَسْرارِ المُتَّقینَ وَتَفسیرُ العَفوِ أنْ لاتَلزَمَ صاحِبَکَ فیما أجْرَمَ ظاهِراً وَتَنْسی مِنَ الاصلِ ما اُصِبْتَ مِنْهُ باطِناً وتَزید عَلَی الاحسانِ إحساناً وَلَن تَجِدَ إلی ذلکَ سبیلاً إلاّ مَن قَد عَفا الله ُ وغَفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ وَزینَهُ بِکِرامَتِهِ وألبَسَهُ مِن نُورِ بَهائِهِ لانَّ العَفوَ وَالغُفرانَ صِفّهٌ مِن صِفاتِ اللهِ تَعَالَی فی أسرارِ أصفیائِهِ؛ (۸۶) گذشت هنگام قدرت از شیوههای پیامبران و از رازهای پرهیزگاران است و معنای واقعی گذشت آن است که در ظاهر، کاری را که طرف مقابلت مرتکب شده است به رویش نیاوری [و واکنشی از خود نشان ندهی] و در باطن هر کار خلافی را که از او به تو رسیده فراموش کنی و بر احسان خویش [نسبت به وی] بیافزایی و کسی بر این کار موفق نمیشود مگر آن کس که خدا او را مورد عفو خویش قرار میدهد و گناهان گذشتهاش را بر او میبخشاید و او را به بزرگی و کرامت خویش مزین میسازد و از نور خویش بر تنش میپوشد؛ زیرا گذشت و بخشش صفتی است از صفات خدای بزرگ که در درون برگزیدگان خود قرار داده است.»
ای پرده پوش معصیت عاصیان تمام
بر درگه تو دیده امید خاص و عام
کار تو عفو و بخشش و انعام روز و شب
شغل تو فضل و رحمت و اکرام صبح و شام
جز معصیت نکرده و خواهم ز تو بهشت
ای خاک بر سر من و این آرزوی خام
👩🏻 کفاره روزه زن باردار 👩🏻
⁉️سوال: کفاره روزه ای که زن باردار بخاطر اینکه بچه دار است (چون روزه برای بچه ضرر دارد ) به عهده زن است یا به عهده شوهرش؟ و آیا جز نفقه او حساب میشود ؟
پاسخ:
📕آیت الله خامنه ای: بر عهده خودش می باشد.
📗آیت الله مکارم شیرازی : در صورتي که روزه گرفتن براي خود مادر ضرر داشته پرداخت کفاره آن نيز بر عهده خودش مي باشد اما اگر براي بچه ضرر داشته بنابراحتياط واجب بر عهده شوهر است.
📘آیت الله سیستانی: به عهده زن می باشد البته زنى كه زائيدن او نزديک است (ماه های هشت و نه) و روزه براى خودش يا حملش ضرر دارد ، روزه بر او واجب نيست ولی باید بعدا آن را قضا کند و براى هر روز يک مُد طعام (٧٥٠ گرم نان یا ماکارونی یا آرد) بابت کفاره به فقير دهد و اما زنى که در ماه های آخر بارداری نباشد (از ماه اول تا اخر ماه هفتم) اگر روزه برای او يا حملش ضرر داشته باشد يا اينکه سبب افتادن وی در مشقتی که عادتا قابل تحمل نيست گردد روزه بر او واجب نيست و بايد قضا نمايد و کفاره ندارد.
📒آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتیاط بر عهده شوهر است.
📔آیت الله وحید خراسانی: به عهده ی خودِ زن است و ربطی به نفقه ندارد حتّی اگر شوهر با تمایلِ خودش پرداخت نماید ذمّه ی زن بنابر احتیاطِ واجب از این کفّارة بریئ نمیشود و در تمامِ کفّارات ، کفّارة بر عهده ی خودِ شخص است و اگر دیگری بدهد بنابر احتیاطِ واجب ذمّه ی مکلَّف از این کفّارة بریئ نمیشود.
📙آیت الله فاضل لنکرانی: اگر روزه گرفتن برای بچه ضرر داشته، به نظر حضرت آقا (ره) بابت نگرفتن روزه، کفاره واجب نیست لیکن قضای روزه را باید بگیرد. اگر قضای روزه را تا ماه رمضان سال بعدش نگیرد علاوه بر قضا برای هر روز باید یک مد (750گرم) به فقیر بدهد. کفاره ای که بر زن واجب می شود جزء نفقه نیست و بر شوهرش واجب نیست، اگر شوهر به اجازه زن کفاره او را بدهد کفایت می کند و اگر شوهر کفاره زن را ندهد باید خود زن کفاره اش را بدهد. اگر توان مالی ندارد که برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد هر مقداری که بتواند بدهد کفایت می کند اگر هیچ مقدار از خود درآمد و توان مالی ندارد، استغفار کند کفایت می کند و اگر بعدا توان مالی پیدا کرد به احتیاط واجب کفاره یک مد طعام را برای هر روز باید بدهد.
-----------
💻 منبع:
استفتاء از سایت مراجع عظام
📚 روزۀ افراد سالخورده
💠 پیرمرد و پیرزنی كه گرفتن روزه برایشان مشقت دارد، گرفتن روزه بر آنان واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام(مانند گندم، جو، برنج) به فقیر فدیه بدهند و اگر اصلاً توانايى روزه گرفتن ندارند، بنابر احتیاط باید فدیه بدهند و در هر دو صورت چنانچه پس از ماه رمضان بتوانند روزه بگیرند، بنابر احتیاط مستحب قضای روزهها را بگیرند.
🌸 منبر مکتوب با الهام از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان 🌸
✅ سخن چهاردهم: فروتنی
💠 ضرورت فروتنی
۱. فروتنی با مؤمنین: «وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِلمؤمِنینَ» (۸۷) ؛ «بال خویش را بر مؤمنان بگستر» (تواضع کن).
۲. فروتنی با زیر دستان: « وَاخْفِضْ جَنَاحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُؤمِنینَ»؛ «بال خود را بگستر در مقابل مؤمنانی که از تو اطاعت میکنند.»
۳. فروتنی با عموم افراد جامعه: «وَلا تَمْشِ فِی الْأرْضِ مَرَحاً إنَّ اللهَ لایحِبُّ کُلَّ مُختالٍ فَخُورٍ»؛ (۸۸) «و در زمین با تکبر راه مرو که خداوند انسان خود پسند فخرفروش را دوست ندارد.»
افتادگی آموز اگر طالب فیضی
هرگز نخورد آب زمینی که بلند است
💠 ضرورت پرهیز از تکبر
۱. عبادت بودن مبارزه با متکبر: عن رسول الله صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «تَواضَعُوا مَعَ المُتَواضِعینَ فَإنَّ التَّواضُعَ مَعَ المُتَواضِعینَ صَدَقَهٌ وَتَکَبَّرُوا مَعَ المُتَکَبِّرینَ فَإنَّ التَّکَبُّرَ مع المُتَکَبِّرینَ عِبادَهٌ؛ (۸۹) با مردم متواضع، فروتنی کنید که تواضع در مقابل متواضعین صدقه است و تکبر کنید با متکبرین که تکبر کردن با متکبرین عبادت است.»
۲. توهم در خود بزرگ بینی: عن علی بن ابی طالب علیه السلام أنَّهُ قالَ: «عَجِبْتُ لِلْمُتَکَبِّرِ الَّذی کانَ بِالاَمْسِ نُطْفَهً فَیکُونُ غَداً جیفَهً؛ (۹۰) در شگفتم از انسان متکبری که دیروز نطفهای بود و فردا جنازه بدبوئی است.»
۳. تکبر، مایه کینه توزی: عن الباقر علیه السلام انّهُ قالَ: «إیاکَ وَالکِبْرَ فَإنَّهُ داعِیهُ المَقْتِ وَمِنْ بابِهِ تَدْخُلُ النِّقَمُ عَلَی صاحِبِهِ وَمَا أقَلَّ مَقامَهُ عِنْدَهُ وأسْرَعَ زَوَالَهُ عَنْهُ؛ (۹۱) از تکبر بپرهیز، به درستی که خود بزرگ بینی فرا خواننده کینه است و از درِ آن، سختیها به سوی فرد راه مییابد و چقدر مدتش کم و زوالش سریع خواهد بود.»
۴. تکبر، مایه خشم خدا: عن ابی عبد الله علیه السلام أنَّهُ قالَ: قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله: مَن مَشی عَلَی الْارْضِ إخْتیالاً لَعَنَتْهُ الاَرْضُ مِنْ تَحْتِهَا وَفَوْقِهَا؛ (۹۲) هر کس با تکبر روی زمین راه برود، زمین از زیر و بالایش او را لعن میکند.»
💠 تکبر برای چه؟
آوردهاند فرد ثروتمندی سوار بر اسب گران قیمتی شده و با تکبر از محلهای عبور میکرد. او از مقابل فرد ساده و ژندهپوشی گذشت و با فخرفروشی به او نگریست. مرد ژندهپوش دهانه اسب او را گرفت و گفت: «اگر تکبر تو به خاطرحسب و نسب و پدرانت است پس برتری از آنِ آنها میباشد، نه برای تو. اگر تکبرت به خاطر لباسی است که پوشیدهای، پس شرافتات برای لباست است، نه خودت. و اگر تکبر تو به دلیل مرکب گران قیمتی است که سوار شدهای پس این فضیلت برای مرکبت میباشد. حال بگو خود چه داری که با آن فخر فروشی کنی؟!» (۹۳)
ز خاک آفریدت خداوند پاک
پس ای بنده افتادگی کن چو خاک
تواضع سر رفعت افرازدت
تکبر به خاک اندر اندازدت
به عزت هر آن کو فروتر نشست
به خواری نیفتد ز بالا و پست