💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و یکم:*🔻
*هیچ کس جای فامیل را نمیگیره ❗*
✅ روزگار هرچه جلوتر میره ، پیوندهای اصیل و ریشه دار از هم گسسته میشه و جاش را به پیوندهای موقتی و اعتباری میده.
⚠️ امروزه خیلی از کودکان، عمو و دایی و عمه و خاله ی واقعی خودشان را نمی شناسند ولی فرهنگ غرب زده ای که رسانه ملی ترویج میکنه، دهها عمو و خاله براشون خلق می کنه؛ مثل خاله شادونه و عموپورنگ و ....
*همین انحراف فرهنگی باعث شده که* ⬇️
⏪ اوّلا خانواده ها و به تبعش افراد، احساس بی پشتوانگی می کنند.
↩️ در امور مهمی مثل ازدواج، تهیه مسکن، درمان بیمار و ... خود را در مقابل کوه مشکلات، تنها می یابند و لذا به بانک و وام و ... مبتلا می شوند که خودش قصه پرغصه ای است از قسط و بدهی های کمرشکن و چند شغله شدن و ...
🔸▪️🔸▪️🔸
✅ در حالی که پدر مهربان ما حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ۲۳ نهج البلاغه می فرمایند:⬇️
" *ای مردم❗ انسان هرچقدر هم که ثروتمند باشد، باز از خویشاوندان خود بی نیاز نیست تا از او با زبان و دست دفاع کنند.*
⏪ *خویشاوندان انسان، بزرگ ترین گروهی هستند که از او حمایت می کنند و اضطراب و ناراحتی او را می زدایند و در هنگام مصیبت ها نسبت به او پرعاطفه ترین مردم می باشند....*
*هشدار❗👈 مبادا از بستگان تهیدست خود روبرگردانید و از آنان چیزی را دریغ نمایید👈 که نگاه داشتن مال دنیا، فزونی نیاورد و از بین رفتن آن کمبودی در انسان ایجاد نمی کند.*
🔹 *آن کس که دست دهنده ی خود را از بستگانش بازدارد، تنها یک دست را از آنها گرفته ولی دست های فراوانی را از خویش دور کرده است*
🔹 *و کسی که پر و بال محبت را بگستراند، دوستی خویشاوندانش تداوم خواهد داشت.* "
🔸▪️🔸▪️🔸
( *خطبه ٢٣، نهج البلاغه* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و دوم:*🔻
*پیروزی با ضمانت امیرالمؤمنین علیهالسلام*
⚠️ اگر یک کارآفرین موفق به شما بگه حاضرم با چهار نکته ساده و عملیاتی تضمین کنم که ثروتمند بشی، آیا به حرفش اعتنا
می کنی❗
↩️ معلومه که اعتنا می کنی. تازه منّت می کشیم که علم و تجربه اش را سخاوتمندانه در اختیار ما میگذاره 👈 تا جایی که حاضریم هم هزینه گزافی را پرداخت کنیم و هم تا آخر عمر خودمون را مدیونش بدونیم.
👌حالا اگر امیرالمؤمنین علیه السلام _همان مردی که در حکمت ۱۴۷ نهج البلاغه در حالی که به سینه مبارک خود اشاره می کرد،
↩️ فرمود: *هان! همانا در اینجا دریای بیکران علوم نهفته است*..
" _ به شما بگوید: اگر چهار شرط را بپذیرید و عمل کنید،
⤵️
*فَعَلِيٌّ ضَامِنٌ لِفَلْجِكُمْ آجِلاً* یعنی علی ضامن است که قطعا در آینده به پیروزی برسید."
👈 حرف او را چقدر باور و عمل می کنیم❓
آیا به اندازه قول یک کارآفرین، قول امام عادل معصوم را قبول داریم⁉️
⏪ اگر پاسخ تون مثبته پس ۴ شرط حضرت را بخوانید:
🔻🔻
🔸۱.تقوای الهی
🔸۲. فرار از هرچیزی فقط بسوی خدا حتی از خشم خدا
🔸۳. راه و شریعت روشن را طی کردن
🔸۴.انجام درست وظایف و تکالیف
🌹 *نوش جانتان پیروزی ها و موفقیت ها یکی پس از دیگری در پرتو اطاعت از اوامر و رهنمودهای مولی.❗*
*(خطبه ٢۴ نهج البلاغه)*
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست وسوم: با هم باشیم تا موفق باشیم*
☑️ یکی از واقعیت های دردآوری که گویا در طول تاریخ، همیشه بوده اینه که جبهه باطل و اصحاب آن متحدتر، هماهنگ تر و منسجم تر از جبهه حق و اصحاب آن بوده و هستند.
⏪ شاید باورش براتون سخت باشه اما این هم یک حقیقته که هر کسی یا جمعی که برای رسیدن به اهدافشون تلاش کنند و با هم همدل و همگرا بشوند، به پیروزی می رسند حتی اگر کفر و طاغوت باشند.☑️
👈 *حالا یک سوال مهم:* 🔻
آیا اقوام و آشنایان، همسایگان و همکاران من و شما در مجموع جزء جبهه حق محسوب می شوند یا جبهه باطل❓
↩️ پس اگر از اصحاب جبهه حق هستند👈 *پس چرا ما با آنها احساس همدلی و وحدت نداریم* و به هر بهانه ای مثل ضعف حجاب یا انتقاد به نظام و ... آن ها را طرد میکنیم❓
💠▪️💠▪️💠
💠 *در خطبه ۲۵ نهج البلاغه* مولی الموحدین، امیرالمؤمنین علیه السلام در بیان علل شکست یاران خودشان از لشگر معاویه می فرمایند: ⬇️
↩️ *" سوگند به خدا می دانستم که مردم شام به زودی بر شما غلبه خواهند کرد؛ 👈زیرا آنها در یاری کردن باطل خود وحدت دارند👈 ولی شما در دفاع از حق خود متفرّقید.*
⚠️ *شما امام خود را در حق نافرمانی می کنید ولی آنها امام خود را در باطل فرمانبردارند.*
⚠️ *آنها نسبت به رهبر خود امانتدار و شما خیانتکارید.*❌
↩️ *آنها در شهرهای خود به اصلاح و آبادانی مشغولند و شما به فساد و خرابی❗ آن قدر فرومایه اید که من اگر کاسه چوبی آب را به یکی از شما بسپارم می ترسم که بند آن را بدزدد* ."
💠▪️💠▪️💠
*(خطبه ٢۵ نهج البلاغه)*
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و چهارم:*🔻
*مظلوم مقتدر باش؛مثل مولا علی علیه السلام*
💠 گاهی زورت نمیرسه که حقت را بگیری یا می ترسی که فریاد بزنی.
این ضعف و عجز و انفعاله👈 ولی بعضی وقتها هم قدرتش رو داری و هم از هیچ چیز و هیچ کسی نمی ترسی؛ 👈ولی عقلانیت و دین داریت اجازه نمیده که فریاد بزنی؛ *چون می فهمی که اگر اینکار را بکنی ضرر مهمتری به جامعه و مردم و مکتب وارد می شه.*
❗❗❗
↩️ در این مواقع اگر عاقل و متشرع باشی و ببینی جلوی چشمانت در روز روشن حقت را دارن میخورن و بهت ظلم می کنن چیکار می کنی❓
⏪ اگر پیرو مولا علی علیه السلام باشی خون دل می خوری، می سوزی و میسازی 👌 *ولی کاری خلاف مصلحت عقلایی و شرعی انجام نمی دهی.*
⤵️
✅ چون *من و تو پیرو آن ابرمرد بی نظیر تاریخ هستیم* که اگرچه روزگاری پهلوان بی رقیب اسلام بود، درِ خیبر را با یک دست کند و سپر خود قرار داد، عَمرو بن عبدوُد را با آن یال و کوپالش، به زمین زد و دو نیمش کرد و...
⚠️ اما در *ماجرای غصب خلافت* و *آتش زدن خانه* و *شهادت همسر و فرزند در رحِمش* و *غصب فدک*👌 بخاطر خدا و مصلحت اسلام اینگونه صبر کرد.
🔻🔸🔻🔸🔻
*که در خطبه ۲۶ می فرماید:* ⬇️
💠 " *پس از وفات پیامبر و بی وفایی یاران به اطراف خود نگاه کردم و یاوری جز اهل بیت خود ندیدم که اگر مرا یاری می کردند کشته می شدند؛* ⚠️
↩️ *پس به مرگ آنان رضایت نداده*🔻
🔹 *چشم پر از خار و خاشاک را ناچار فروبستم*
🔹 *و با گلویی که استخوان شکسته در آن گیر کرده بود،*
🔹 *جام تلخ حوادث را نوشیدم*
🔹 *و خشم خویش را فرو خوردم*
🔹 *و بر نوشیدن جام تلخ تر از گیاه حنظل صبر نمودم* ."⚠️
🔺🔸🔺🔸🔺
*(خطبه ٢۶ نهج البلاغه)*
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و پنجم:* 🔻
*نصیحت گوش کن جانا که از جان دوست تر دارند*
*جوانان خردپیشه، پند پیر دانا را*
⏪ گاهی کسانی در خشت خام چیزهایی می بینند که دیگران در آیینه صیقلی نمی توانند آن را ببینند❗
این حکمت های شیرین قدیما نقل و نبات سخنان مردم ما بود:🔻
🔸این موها را که در آسیاب سفید نکرده ام!
🔸بالاخره ما چند تا پیراهن بیشتر از شما پاره کرده ایم!
🔸سرد و گرم روزگار را چشیده ام!
🔸تو هنوز در را با پشتت باز نکرده ای!
🔸تجربه از علم بالاتره
و .....
👌واقعا کوه تجربه ای که در پیران خردمند صالح ( نه هر پیر سن گذشته و مو سپید) انباشته شده از هزاران جلد کتاب تئوری برتر و مفیدتره.
⏪ راستی یادم اومد خود حضرت علی علیه السلام هم این مطلب را در نهج البلاغه *در حکمت ۸۶* تأیید کرده و فرموده است: ⬇️
" *رآیُ الشَیخِ احَبُّ اِلیَّ مِن جَلَدِ الغُلام : 👈نظر پیر باتجربه نزد من محبوب تر از جنب و جوش جوان است* "
⚠️ اما صد آه و افسوس که غالب انسان ها با بی توجهی به این سرمایه باارزش رایگان، تا آخر عمر به خطا و آزمون راههای رفته دیگران مشغولند.👈 این افسوس وقتی به اوج می رسد که ملّتی نصیحت و خیرخواهی رهبر خود را برنمی تابد و از چاله درمی آید و به چاه می افتد.
🔳🔸🔳🔸🔳
💠 *امیر بیان در خطبه ۲۷ نهج البلاغه* و در شرایطی که شهرهای عراق یکی پس از دیگری در حال سقوط و اشغال توسط یاران معاویه است و دیگر تا رسیدن به کوفه _مرکز خلافت _چیزی نمانده است، نصیحت مشفقانه خود را یادآوری می کند و نتیجه نپذیرفتن آن را تاراج مال و جان و ناموس و امنیت مردم عراق می دانند:🔻🔻
👌 " آگاه باشيد من شب و روز، پنهان و آشكار، شما را به مبارزه با شاميان دعوت كردم و گفتم پيش از آن كه آنها با شما بجنگند با آنان نبرد كنيد، *به خدا سوگند، هر ملّتى كه درون خانه خود مورد هجوم قرار گيرد، ذليل خواهد شد* .
↩️ امّا شما سستى به خرج داديد، و خوارى و ذلّت پذيرفتيد،❌ تا آنجا كه دشمن پى در پى به شما حمله كرد و سرزمين هاى شما را تصرّف نمود.
⤵️
📛 و اينك، فرمانده معاويه، (مرد غامدى) با لشكرش وارد شهر انبار شده و فرماندار من، «حسّان بن حسّان بكرى» را كشته و سربازان شما را از مواضع مرزى بيرون رانده است.
✖️ *به من خبر رسيده كه مردى از لشكر شام به خانه زنى مسلمان و زنى غير مسلمان كه در پناه حكومت اسلام بوده وارد شده، و خلخال و دستبند و گردن بند و گوشواره هاى آنها را به غارت برده، در حالى كه هيچ وسيله اى براى دفاع، جز گريه و التماس كردن، نداشته اند.*✖️
💰 لشكريان شام با غنيمت فراوان رفتند بدون اين كه حتّى يك نفر آنان، زخمى بردارد، و يا قطره خونى از او ريخته شود،
👈 *اگر براى اين حادثه تلخ، مسلمانى از روى تأسّف بميرد، ملامت نخواهد شد، و از نظر من سزاوار است."* 👉
🔻🔺
( *برگرفته از خطبه ۲۶* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و ششم: مسابقه ، مسابقه، مسابقه....*
⬅️ تا حالا حتما در مسابقه شرکت کرده اید❗ مسابقه ورزشی، هنری، قرآنی و غیره
🔶 *معمولا مسابقه ها چند ویژگی دارند:* 🔻
🔸۱. مهلت مشخصی برای آمادگی در اختیار شرکت کنندگان گذاشته می شود تا خود را آماده کنند.
🔸۲. موضوع و کیفیت مسابقه از قبل کاملا اطلاع رسانی می شود و با این حال راههایی برای دریافت راهنمایی و مشاوره نیز در اختیار قرار داده می شود.
🔸۳. جوایز مسابقه از قبل تعیین و اعلان می شود تا موجبات انگیزش شرکت کنندگان را فراهم کند.
🔷 حضور ما هم در این دنیای موقت _که تلخ و شیرینش، سرد و گرمش، لذت و رنجش در هم آمیخته است_👈 دقیقا فرصت یکمسابقه است که
⤵️
🔹۱.مهلت تلاش و تمرین و مسابقه تا لحظه مرگ فراهم است.
🔹۲. موضوع و برنامه مسابقه کاملا اعلان شده که عبارتست از🔻
✅ عدم اطاعت از شیطان
✅ و بندگی خالصانه ی پروردگار مهربان.
✅ در عین حال انبیاء و رسولان و کتب آسمانی و ائمه و علما همگی در هر لحظه آماده راهنمایی و کمک به مسابقه دهندگانند.
🔹۳. *جایزه هم بهشت برین است با هشت در و هشت طبقه* که انواع لذت ها و نعمت هایش به ظرافت و تفصیل بیان شده است.
👌 اما چقدر کم اند کسانی که خود را در دنیا برای برنده شدن در این مسابقه و رسیدن به جوایز بهشتی به زحمت بیاندازند و...
◼️▫️◼️▫️◼️
مولای ما *در خطبه ۲۸ نهج البلاغه* درباره این مسابقه می فرمایند:🔻
👈 " *بدانيد، كه امروز، روز به تن و توش آوردن اسبان است و فردا روز مسابقه.*
👌 *هر كه پيش افتد، بهشت جايزه اوست و هر كه واپس ماند، آتش جايگاه او.*
▫️◾ آيا كسى نيست، كه پيش از آنكه مرگش در رسد، از خطاى خود توبه كند❓
▫️◾ آيا كسى نيست، كه پيش از بدحالى و شوربختى، براى خويش كارى كند❓
⚠️ بدانيد كه شما در اين روزهاى عمر غرق اميدها و آرزوهاييد⏪ و، حال آنكه، مرگ پشت سر شما كمين كرده است.
⚠️ هر كس در اين روزها، پيش از رسيدن مرگش براى خود كارى كند، كارش بدو سود رساند و مرگش زيان نرساند.✅
⚠️ و هر كه، در اين روزها، قصور ورزد و براى خود كارى نكند، كارش سود ندهد و مرگش زيان رساند."❌
◼️▫️◼️▫️◼️
( *برگرفته از خطبه ۲۸* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 * *درس بیست و هفتم:*🔻
*دوصد گفته چون نیم کردار نیست*❗
✅ از نشانه های جوانمردی این است که انسان یا وعده ندهد یا اگر وعده داد، به قول و وعده اش عمل بکند.
🔲 پدر وقتی به فرزندش قول میدهد و عمل نمی کند،👈 علاوه بر اینکه شأن و جایگاه خودش را پیش فرزند پایین می کند، *حس بی اعتمادی و ترس را به خانواده اش القاء می کند.*❌
🔳 حالا این مسأله برعکسش هم قابل تصوره؛ 👈 یعنی وقتی فرزندان قولی به پدر می دهند و پدر روی وعده آنها حساب می کند ولی در بزنگاه ماجرا، بچه ها زیر قولشون می زنند،👈 این رفتار ناجوانمردانه، *پدر را از دست و پا می اندازد و نشاط و امید او را در خدمت به خانواده می کاهد.❌*
👌 *رهبر و امام جامعه در واقع پدر جامعه است.*
🤝 بیعت مردم در آغاز حکومت با او و شعارهای جذابی که با مضمون فداکاری در راه امام و رهبر داده می شود، در واقع قول محکم و شرعی و اخلاقی و قانونی مردم به رهبر است که ما مطیع شما و یاور شما خواهیم بود. ✅
⚠️ حال اگر این بیعت کنندگان در طی مسیر، رهبر خود را تنها بگذارند جامعه دیگر روی خوش نخواهد دید
❌ و علاوه بر اینکه نعمت رهبر عادل را از دست خواهد داد،
❌داغ ننگ و خفت این شعارزدگیِ بی عمل بر پیشانی آنها تا ابد باقی خواهد ماند.
🔶🔹🔷🔹🔶
مولی الموحّدین امیرالمؤمنین علیه السلام *در خطبه ۲۹* ناراحتی و نارضایتی خود را از شعارهای بی محتوای مردم زمانه خود اینگونه شکوا می کند:
⬇️⬇️
🔸 " *اى مردم كوفه بدن هاى شما در كنار هم، امّا افكار و خواسته هاى شما پراكنده است،*
🔸 *سخنان ادّعايى شما، سنگ هاى سخت را مى شكند،ولى رفتار سست شما دشمنان را اميدوار مى سازد،*
🔸 *در خانه هايتان كه نشسته ايد، ادّعاها و شعارهاى تند سر مى دهيد، امّا در روز نبرد، مى گوييد اى جنگ، از ما دور شو، و فرار مى كنيد.*
👌 آن كس كه از شما يارى خواهد، ذليل و خوار است، و قلب رها كننده شما آسايش ندارد. بهانه هاى نابخردانه مى آوريد، چون بدهكاران خواهان مهلت، از من مهلت مى طلبيد و براى مبارزه سستى مى كنيد. "
🔶🔹🔷🔹🔶
( *خطبه ٢٩ نهج البلاغه*)
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و هشتم : زلال تر از آب*
آرامش روح و روان به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله:
🔻🔻
🔍 شفاف و صاف زندگی کردن
🗂️ و چیزی برای ترسیدن در پرونده خود نداشتن.
⏪ همانگونه که حضرت مولا علیه السلام *در نامه ۶۹* خطاب به حارث همدانی فرمود: ⬇️
⚠️" *بپرهیز از کار پنهانی که از آشکار شدنش شرم داری*❗
*بپرهیز از کاری که اگر از کننده اش سؤال کنند یا نپذیرد و یا وادار به عذرخواهی شود❗"*
👌از قدیم گفته اند آن را که حساب، پاک است از محاسبه چه باک است.
🔰 از نمونه های بزرگ تاریخی در حیات خودِ امیرالمؤمنین علیه السلام ماجرای تهمت دخالت حضرت در قتل عثمان است که ایشان در چند جا با منطقی روشن و قوی این اتهام را از خود دفع می فرماید.
▪️▫️▫️▪️
مثلا در *خطبه ۳۰ نهج البلاغه* میفرمایند : ⬇️
🔸 *" اگر به کشتن او فرمان داده بودم، قاتل بودم*
🔸 *و اگر از کشتن او نهی کرده بودم، قطعاً از یاوران او بودم.*
↩️ *در حالی که نه نصرت کننده او میتواند بگوید که از کسانی که دست از یاری عثمان کشیده اند، برترم و نه کسانی که تنهایش گذاشتند می توانند بگویند که یاوران او از ما بهترند..."*
▪️▫️▫️▪️
( *خطبه ٣٠ نهج البلاغه* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس بیست و نهم:دشمن داریم تا دشمن*❗
☑️ یکی از آسیب های رایج در سبک زندگی فردی و اجتماعی اکثر ما نداشتن شناخت صحیح و تحلیلی از دوستان و دشمنان و عدم طبقه بندی و طیف بندی آنهاست 👈 که در نتیجه باعث می شود نه دوستی هایمان حساب و کتاب داشته باشد و نه دشمنی هایمان؛☑️
↩️ مثلا با کسی که دوستی ضعیف و دورادوری دارد، مثل دوست صمیمیِ صاحب راز برخورد می کنیم و با کسی که اندکی اختلاف سلیقه با ما دارد، مانند دشمن اعتقادی❗
💠 در حالی که حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در *حکمت ٢٩۵* نهج البلاغه فرموده بود:
" دوستان تو سه گروهند و دشمنانت نیز سه گروه:
⤵️
*پس دوستانت عبارتند از:* 🔻
▫️۱. دوست مستقیمت
▫️۲. دوست دوستت
▫️۳. دشمن دشمنت
*و دشمنانت نیز عبارتند از:* 🔻
▪️۱. دشمن مستقیمت
▪️۲. دشمن دوستت
▪️۳. دوستِ دشمنت "
🍃و در روش برخورد با دوست خوب و صمیمی به امام حسن علیه السلام در *نامه ۳۱* می نویسند:
🍂 *" چون برادرت از تو جدا گردد، تو پیوند دوستی را برقرار کن. اگر از تو روی برگرداند، تو مهربانی کن ... 👈 چنان که گویا تو بنده او می باشی و او ولی نعمتِ توست. 👌مبادا دستورات یاد شده را با غیر دوستانت و یا کسانی که لایق آن نیستند، انجام دهی."*
🟢🔸🟢🔸🟢
⏪ اکنون در سیره عملی خود حضرت می بینیم که طبق
*خطبه ۳٢ نهج البلاغه* حضرت دشمنان خود را خوب می شناسد، خوب تحلیل می کند و حکم برخورد با هر یک را از دیگری تفکیک می کند.
🔶 وقتی ابن عباس را به سراغ طلحه و زبیر می فرستند تا با گفتگو آنها را از جنگ (جمل) بازدارد ، می فرمایند: 🔻
📛 " *با طلحه ملاقات نکن که او مانند گاو وحشی است که شاخش را تابیده و آماده نبرد است.*
❌ *بر مرکب سرکش سوار شده ولی می گوید: رام است.*
👌 *بلکه با زبیر دیدار کن که نرم تر است.*
↩️ *به او بگو پسردایی تو می گوید: چگونه در حجاز (مدینه) مرا شناختی و حالا در عراق مرا نشناختی*❓
*چه شد که از بیعت خود بازگشتی❓"*
🟢🔸🟢🔸🟢
( *خطبه ٣٢ نهج البلاغه* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس سی ام:* 🔻
*قدرتمند باش تا خدمتکار باشی*
درباره ضرورت و فایده قدرت و حکومت، نظریات مختلفی وجود دارد:
🔻🔻
☑️ عده ای از ریشه و اساس، قدرت و حکومت و ریاست را خطرناک و پست و مضر می دانند.⏪ اینها معتقدند قدرت هم مثل ثروت و شهرت ، فساد آفرین است؛👌 پس باید از آن جداً پرهیز کرد.
☑️ گروه دوم قدرت و سیاست و ریاست را لازم می دانند ولی برای رسیدن به امیال و آمال نفسانی؛ *اعم فردی و جناحی.*⏪این دسته آن قدر برای قدرت و ریاست، اصالت قائلند که برای رسیدن به آن از هر راه و روشی استفاده می کنند👌 حتی از تظاهر به دینداری و ولایتمداری و مردم دوستی و...
✅ اما دسته سوم قدرت، حکومت و امارت را فقط وسیله ای می دانند برای اقامه دین و احقاق حقوق مظلومین و مقابله با ظلم و ظالم. ⏪ این دسته اگرچه حکومت را به خودی خود، ارزشمند نمی دانند ولی از آن جهت که در ساختار حیات بشری هیچ راهی برای اصلاح جامعه جز به دست گرفتن قدرت توسط صالحین نیست، برای حکومت ارزش والایی قائلند 👌 تا جایی که حفظ نظام اسلامی را از هر واجبی بالاتر می دانند؛ حتی از نماز و برای حفظ نظام اسلامی هر هزینه ای را جایز می دانند؛حتی فدا شدن جان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
💠🔸💠🔸💠
✅ امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه ما را به این نگاه سوم سوق می دهند؛
*لذا در خطبه ۳۳ می خوانیم:* 🔻
🔸" ابن عباس می گوید: در ماجرای صفین وارد خیمه امیرالمؤمنین علیه السلام شدم و دیدم حضرت مشغول وصله زدن به کفش پاره پاره خویش است.
تا چشم آقا به من افتاد، پرسید:
این کفش چقدر می ارزد؟ گفتم:هیچ!
💠 فرمود:*به خدا سوگند همین کفش بی ارزش نزد من از حکومت بر شما محبوب تر است مگر اینکه حقی را با آن بپادارم یا باطلی را دفع نمایم* ."
💠 حضرت در ادامه همین خطبه، سرمایه حکومت را در دست پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم عاملی برای نجات و رشد ملتها دانسته و میفرمایند : 🔻
🍃 " *پیامبر مردم جاهلی را تا جایگاه کرامت انسانی پیش بُرد و به رستگاری رساند* ..."
▪️و دلیل دشمنی قریش با خاندان نبوت را همین پیشتازی و برگزیدگی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم می دانند و می فرمایند: 🔻
💠 " *به خدا سوگند قریش از ما انتقام نمی گیرد جز به آن علت که خداوند ما را از میان آنان برگزید و گرامی داشت* ."
💠🔸💠🔸💠
( *خطبه ٣٣ نهج البلاغه* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس سی و یکم:* 🔻
*تلخ و شیرین زندگی در حکومت اسلامی*
⚠️ تا وقتی طعم تلخ زندگی در حکومت طاغوت را نچشیده باشی نمی توانی قدر زندگی در حکومت اسلامی را بفهمی❗
*و وقتی قدر حکومت اسلامی را ندانی،* 🔻
🔸اولا عزم و جدّیت در حفظ و حمایت از آن را نخواهی داشت.
🔸ثانیا با دستورات رهبرت بصورت گزینشی برخورد می کنی؛
↩️ یعنی آنجا که به خیال خودت فرمان رهبر به سودت هست، اطاعت می کنی ولی هرجا حس کنی به ضررت تمام می شود، از زیر بار اطاعت امام عادل، شانه خالی می کنی. ❌
⚠️ فجیع تر اینکه گاهی از همان اموری فرار می کنی و شانه خالی می کنی که در شرایط عادی، شعارش را می دادی و ادعاهایت گوش فلک را کر می کرد؛ 👈 مثل جنگ و جهاد در راه خدا.
🟡▪️🟡▪️🟡
🟡 حضرت در *خطبه ۳۴ نهج البلاغه* در نکوهش و نفرین مردم زمانه خود، علت نارضایتی خود را از آنان در این دلایل خلاصه
می کنند:
🔻🔻
▪️"۱. *بجای آخرت به زندگی دنیا دلخوش کردن*
▪️۲. ذلت را بجای عزت پذیرفتن
▪️۳. *ترس از جهاد با دشمن*
▪️۴. عدم توانایی نقشه کشیدن علیه دشمن
▪️۵. *خواب غفلت*
▪️۶. از یاری حق دست برداشتن
▪️۷. *دشمن را بر خود مسلط کردن*
⏪ و در انتهای خطبه در مقابل چهار حقی که برای مردم بر خویشتن برمیشمارند ( *خیرخواهی، توزیع کامل بیت المال، تعلیم و تربیت*)
چهار حق خود بر امت را چنین معرفی می نمایند:
⤵️
" *و اما حق من _ولیّ امر_ بر شما عبارتست از:*
🔻
▫️ *وفاداری به بیعت با من،*
▫️ *خیرخواهی من در حضور و غیبتم،*
▫️ *اجابت دعوتم*
▫️ *و اطاعت دستوراتم* "
👈 امروز نیز همین حقوق و ادای درست آنها رمز و راز حفظ و تقویت و تعالی نظام اسلامی و امت اسلام است.👉
🟡▪️🟡▪️🟡
( *خطبه ٣۴نهج البلاغه*)
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس سی و دوم : یا نصرت؛ یا حسرت*❗
✅ به نظر بنده یکی از سخت ترین و پیچیده ترین امتحانات زندگی آنجایی است که بر سر دو راهی یک تصمیم بین 👈 توصیه نصیحت گر خبیر و دلسوز از سویی 👈 و کشش نفس و میل دل و وسوسه دنیاطلبان از سویی دیگر مردّد باشی.
⚠️ اگر حرف ناصحِ امین را گوش بدهی، *شاید موقتاً و ظاهراً منافعی را از دست بدهی* یا تلخی هایی را بجان بخری،👌 ولی در عوض یا از خطر و ضرری مهم در امان میمانی یا سودی بالاتر و مهم تر در انتظارت خواهد بود.
⏪ *این دو راهی وقتی سخت تر و پیچیده تر می شود که آن دانای خیرخواه، امام و رهبر جامعه هم باشد. 👌امامی عادل که اطاعتش واجب است و عصیانش حرام.*
▪️▫️▪️▫️▪️
💠 امیرالمؤمنین علیه السلام از ابتدای حکومت خویش نسبت به ضرورت و فوریت مبارزه با معاویه و ریشه کن کردن حکومت بنی امیه در شام به مردم عراق هشدار داده بودند.
↩️ *مثلا در خطبه ۲۷ فرموده بودند:* 🔻
✅ " آگاه باشید من شب و روز، پنهان و آشکار شما را به مبارزه با شامیان دعوت کردم و گفتم پیش از آنکه آنها با شما بجنگند، بروید و با آنها نبرد کنید.
❌ اما شما سستی به خرج دادید و ذلت پذیرفتید تا آنکه آنها پی در پی به شما حمله کردند و سرزمین هایتان را تصرف نمودند.❌
⏪ اینک فرمانده معاویه با لشکرش وارد شهر انبار شده استاندار ما را کشته و سربازان ما را از مواضع بیرون رانده است.
✖️ به من خبر رسیده مردی از لشکر شام به خانه زن مسلمان و زن غیر مسلمانی که تحت حمایت حکومت اسلامی بوده وارد شده، خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره های آنها را به غارت برده در حالی که آنها جز گریه و التماس کردن هیچ وسیله ای برای دفاع نداشته اند.✖️
⏪ یاران معاویه با غنیمت های فراوان برگشتند بدون آنکه حتی یک نفر آنها زخمی بردارد یا قطره خونی از او ریخته شود. اگر برای این حادثه تلخ، مسلمان از روی تاسف بمیرد ملامت نخواهد شد..."
⤵️⤵️
نتیجه این بی توجهی به رهنمودهای خیرخواهانه رهبر و عدم اطاعت از فرامین او چیست❓
👈 *ذلت، شکست و در نهایت، حسرت و ندامت. 👉*
▪️▫️▪️▫️▪️
☑️ همین خطای استراتژیک در ماجرای حکمیّت هم رخ داد.
وقتی حضرت علیرغم میل شان حکمیّت را پذیرفتند، اصرار داشتند که فردی مانند ابن عباس نماینده حضرت در مذاکرات باشد که هم اسلام شناس خوبی است و هم سیاستمداری باهوش و مقاوم.
✖️ ولی یاران نادان مولا _ با تحریک نفوذی هایی همچون اشعث بن قیس _ امر امام را نادیده گرفتند و ابوموسی اشعری کودن و خائن را برگزیدند.
⏪ در نتیجه عمروعاص _ نماینده معاویه در حکمیّت_ به راحتی ابوموسی را فریب داد و شد آنچه که نباید می شد.☑️
👌 *آری❗امتی که در بزنگاه تاریخی تقابل حق و باطل بجای نصرت ولیّ امر خود سخن از تعامل با دشمن می زند،👈یک روز در صفین با حکمیّت و روزگاری در ویَن با برجام👉 *جز حسرت و ندامت نتیجه ای نخواهد دید و نباید جز خویشتن، کسی را سرزنش کند.*
🔸▪️🔸▪️🔸
*در خطبه ۳۵ می خوانیم:*🔻
⚠️ " *بدانید که نافرمانی از نصیحت کننده مهربان دانا و باتجربه مایه حسرت و سرگردانی و سرانجامش پشیمانی است.⏪ من رأی و فرمان خود را نسبت به حکمیّت به شما گفتم و نظر خالص خود را در اختیار شما گذاشتم ولی شما همانند ❌ مخالفانی ستمکار و پیمان شکنانی نافرمان از پذیرش آن سر باز زدید⏪تا آنجا که نصیحت کننده در پند دادن، به تردید افتاد و از پند دادن خودداری کرد."*
🔸▪️🔸▪️🔸
( *خطبه ٣۵ نهج البلاغه*)
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠