eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی - بافق
494 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
607 ویدیو
61 فایل
تنظیم نفسها با فرهنگ علوی به کمک ترجمه خوانی نهج‌البلاغه، همقدم با #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی باعلی علیه‌السلام تامهدی عجل الله فرجه الشریف کمکهای نقدی خیرین به شماره کارت نهضت نهج‌البلاغه خوانی بافق 5859837013857186 ارتباط با ما : @N_N_bafq
مشاهده در ایتا
دانلود
نهضت نهج البلاغه خوانی - بافق
🌳شجره آشوب« قسمت یازدهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻شناخت تا ای
🌳شجره آشوب« قسمت دوازدهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻پیامبر اکرم در زمان خود نمادهای باطل را از میان می‌برد ولی در مواردی در زمان امام علی، این امکان برای حضرت وجود نداشت؛ مثلاً پیامبر، دستور تخریب مسجد ضرار را صادر کرد اما امیرالمؤمنین نتوانست مساجد منافقین در کوفه را تخریب کند. یا اینکه رسول خدا، عاص بن وائل را به دلیل تمسخر ایشان از مدینه اخراج فرمود اما امام علی، نمی‌توانست چنین کاری را مثلاً نسبت به عبدالله بن کوا، انجام دهد. 🔻شیخ مفید در ارشاد آورده است: «آن حضرت نمى‏توانست دخالتى در كارها و احكام اسلام بنمايد و همواره در تقيه بود (و از اظهارنظر و بيان حقائق خوددارى فرموده، با آن‌ها كه سر كار بودند) مدارا می‌کرد؛ و چهار سال و نه ماه ديگر را (نيز كه خود بر سر كار آمد) گرفتار جنگ با منافقين بود.» 🔻 امیرالمؤمنین با گروه‌هایی مواجه شد که بسیاری از آنان تا قبل از ایشان، سابقه نداشتند و حتی هنگامی‌که با غصب خلافت مواجه شد، یکی از علت‌های عدم قیام خود با حزب نفاق را ترس از بازگشت مسلمانان از دین اعلام فرمود. در یکی از نامه‌های نهج‌البلاغه آمده است که حضرت فرمود: «ديدم گروهى از مردم از آيين اسلام بازگشته‏اند و درصددند آيين محمد صلی‌الله عليه و آله را نابود سازند. 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : هرگاه نيكوكاری بر روزگار و مردم آن غالب آيد، اگر كسی به ديگری گمان بد برد در حالی كه از او عمل زشتی سرنزده، ستمكار است و اگر بدی بر زمانه و مردم آن غالب شود و كسی به ديگری خوش گمان باشد، خود را فريب داد. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : (شخصی از امام پرسيد حال شما چگونه است؟ حضرت فرمود:) چگونه خواهد بود حال كسی كه در بقای خود ناپايدار، و در سلامتی بيمار است، و در آنجا كه آسايش دارد مرگ او فرامی رسد!. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : چه بسا كسی كه با نعمتهایی که به او رسيده، به دام افتد، و با پرده پوشی گناه، فريب خورد، و با ستايش شدن، آزمايش گردد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : دو تن به خاطر من به هلاكت رسيدند: دوست افراط كننده و دشمن دشنام دهنده. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : از دست دادن فرصت، باعث اندوه می شود. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : دنيای حرام چون مار سمی است، پوست آن نرم ولی سم كشنده در درون دارد، نادان فريب خورده به آن می گرايد و هوشمند عاقل از آن دوری گزيند. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : (از قريش پرسيدند) فرمود: اما بنی مخزوم، گل خوشبوی قريشند، كه شنيدن سخن مردانشان، و ازدواج با زنانشان را دوست داريم، اما بنی عبد شمس (امويان) دورانديش، و در حمايت مال و فرزند توانمندند كه به همين جهت بدانديش تر و بخيل تر می باشند، و اما ما (بنی هاشم) آن چه در دست داريم بخشنده تر، و برای جانبازی در راه دين سخاوتمندتريم، آنها شمارشان بيشتر اما فريبكارتر و زشت روی ترند، و ما گوياتر و خيرخواه تر و خوش روی تريم. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : چقدر بين دو عمل فاصله دور است : عملی كه لذتش می رود و كيفر آن می ماند، و عملی كه رنج آن می گذرد و پاداش آن ماندگار است. ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ 📒 : (در پي جنازه ای می رفت و شنيد كه مردی می خندد) فرمود: گویی مرگ بر غير ما نوشته شد، و حق جز بر ما واجب گرديد، و گويا اين مردگان مسافرانی هستند كه به زودی باز می گردند، در حالی كه بدنهايشان را به گورها می سپاريم، و ميراثشان را می خوريم. گويا ما پس از مرگ آنان جاودانه ايم! آيا چنين است؟ كه اندرز هر پنددهنده ای از زن و مرد را فراموش مي كنيم؟ و خود را نشانه تيرهای بلا و آفات قرار داديم؟ ‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‎‌‌─┅•═༅𖣔✾🍃‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🌼🍃✾‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌𖣔༅═•┅─ https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(38).mp3
2.78M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه 🌺 سهم روز سیزدهم از حکمت ۱۱۴ تا حکمت ۱۲۲ https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc
🔸چرا فوتبال زیباست؟! چرا اعدام زیباست... "آیت الله حائری شیرازی " ⚽️ این فوتبال، یک جامعه کوچک است که مجرم دارد، قاضی دارد، زندان دارد، اخراج دارد. همه این چیزهایی که در جامعه هست در فوتبال هست. منتها یک جامعه کوچک است، یک دنیای کوچک است، قوانینتان را بر مبنای این وضع کنید. ⚽️ ببینید، قوانین فوتبال هر جریمه‌اش، به شدت است. مثلاً در منطقه جریمه وقتی که یک کسی یک خلافی را می‌کند، یا با دستش توپ را می‌گیرد، این موجب پنالتی است. بازی فوتبال است، بنا بوده که با پا بازی کنید. حالا که دستت را آوردی در کار، جریمه‌اش پنالتی است. ما می‌بینیم که کارشناسانه عمل شده در فوتبال. قوه مقننه و قوه مجریه و قوه قضاییه‌اش هماهنگ کار می‌کنند که این جامعۀ زیبا را بوجود آورده اند. ⚽️ در فوتبال، دادنش هم زیبا است. دادن هم زیبا است. طرف را هم که اخراج می‌کنند، زیبا است. مردم می‌برند، نه اینکه ناراحت بشوند. معنایش این است که در احکام جامعه هم اگر اعدامش، به موقع باشد، زیبا است. نباید از حکم اعدام ترسید. ببینید چه کار کرد؟ وقتی کارت قرمز داد یعنی از بازی برو بیرون؛ اعدام هم یعنی از بازی برو بیرون. ⚽️ کارت زرد و قرمز، . کسی که را بداند، می‌فهمد که دست دزد را قطع کردن، بسیار قشنگ است. صد در صد قشنگ است. صد در صد زیبا است. چرا؟ یک دست قطع کن، ! یک دست قطع کن، یک عالَم نفس بکشد! راحت بشود! چقدر روی دیوار خانه‌ها سیخ برای امنیت آویزان کرده‌اند، قفل روی قفل، قفل روی قفل! چه فایده دارد؟ این زندگی است؟! این زندگی است که زن امنیت نداشته باشد بخواهد بیاید در کوچه؟ کار این آقا که مزاحم ناموس مردم می‌شود، زشت است، اما دار زدن او قشنگ است. ⚽️ عالَم نمی‌فهمد، می‌گویند اعدام کردن، خشونت است. بیچاره ها! شما اینهمه سال که زندان درست کردید در اروپا، چندتا دزد را از دزدی بازداشتید؟ شما که دیگر مشکل بیکاری ندارید، پس این چیست؟ شما راهی ندارید غیر از همان کاری که در فوتبال می‌کنید! همان را عمل کنید. کارت زرد لازم است. زندان، کارت زرد است. اعدام، کارت سرخ است. به او می‌گوییم اگر نمی‌توانی در این بازی شرکت کنی، لایقش نیستی، از بازی بیرون برو. ⚽️ اگر داور این کار را نمی‌کرد، هر کس که بود، پهلوان‌تر بود، توپِ او می‌رفت در گل. چینی‌ها ریز و کوچک هستند، کره‌ای‌ها ریز و کوچک هستند، آفریقایی‌هایی هیکل‌دار و درشت‌اند. این‌ها وقتی با هم مسابقه می‌دهند، چینی‌ها برنده می‌شوند. حالا اگر واقعاً به زور و هیکل بود، محال بود چینی‌ها یک گل به آنها بزنند! یک هُلی به آنها می‌دادند و پرتشان می‌کردند آن طرف. اما الآن این چینی، از لای دست و پای این‌ها رد می‌شود، گل می‌کند، اما آنها دست به او بزنند! عالَم همین است. بروید هرچه در فوتبال پیدا کردید از جامعه و حکومت مطالبه کنید. @haerishirazi 👈 عضوشوید @hosein_darabi
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تلاوت بسیار زیبا و خاشعانه 🔶 استاد سید جواد حسینی 🌸 سوره قمر آیات ۵۴ و ۵۵ 🌸 الرحمن آیات ۱ تا ۴ 🌼 بارها بشنوید 👌👌 💠 آموزش مجازی قرآن کریم 💠 https://eitaa.com/joinchat/1787428864Cf06c9c47da
نهضت نهج البلاغه خوانی - بافق
🌳شجره آشوب« قسمت دوازدهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻پیامبر اکر
🌳شجره آشوب« قسمت سیزدهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻 ترسيدم اگر اسلام و اهلش را يارى نكنم، بايد شاهد شكاف و ويرانى در اسلام باشم كه مصيبت آن براى من بزرگ‌تر از رها كردن حكومت چندروزه ايست كه با سرعت مانند سراب يا ابر از بين مى‏رود.» 🔻در روایتی از امام باقر علیه‌السلام نیز نقل شده که حضرت فرمود: «کسانی که با علی علیه‌السلام جنگیدند، گناه بیشتری را نسبت به کسانی که با پیامبر جنگیدند، مرتکب شدند. راوی پرسید ای پسر رسول خدا چگونه می‌شود؟ حضرت فرمود: زیرا در زمان پیامبر، آن‌ها در جاهلیت بودند، ولی در زمان علی، قرآن می‌خواندند و فضیلت اهل حق را می‌شناختند و بعد از آگاهی و بصیرت، [علیه علی] قیام کردند.» 📚 کتاب شجره آشوب 💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری ↩️ ادامه دارد... https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
نهضت نهج البلاغه خوانی - بافق
🌳شجره آشوب« قسمت دوازدهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻پیامبر اکر
را قبول می کند؛ پس در شب کور و در روز بیناست. وای به تو ای پسر کواء، به وسیله ما فرزندان ابی طالب اسلام فتح شد و به ما خاتمه می یابد[3]. ابن کواء نمی خواست از این مناظره به واقعیت حق برسد و از علوم گوارای امام سیراب شود بلکه او به دنبال امتحان و سرزنش امام بود. امام در منبر برای مردم خطبه می خواند و آن ها را موعظه می کرد و به طریق حق ارشاد می فرمود. ابن کواء بلند شد و به او گفت: به من از "ذی القرنین" خبر بده، آیا نبی بود یا پادشاه؟ و به من خبر بده آیا شاخ هایش از طلا بود یا از نقره؟ امام به او پاسخ داد: نه نبی بود و نه پادشاه، شاخ هایش نه از طلا بود و نه از نقره. ولی بنده ای بود که خدا را دوست داشت و خدا هم او را دوست داشت و برای خدا نصیحت می کرد. پس خدا او را اندرز داد. و "ذا القرنین" نامیده شد؛ هنگامی که او مردم را به خدای عزوجل دعوت کرد، بر بالای پیشانی سمت راست او زدند، مدتی از آن ها غایب شد، سپس به سوی آن ها برگشت و بر قسمت چپ بالا پیشانی او زدند. و در بین شما مانند او هست. منظور خود حضرت است که "عمرو بن عبدود" بر قسمت بالای پیشانی او زد و فاجر لئیم "ابن ملجم" ضربت دیگری بر پیشانی او وارد آورد که شهادت حضرت به آن ضربت بود. "اصبغ بن نباته" روایت کرده گفت: نزد امام (ع) نشسته بودم ابن کواء آمد، به امام گفت: از بیوت در فرموده خدای عزوجل: (ولیس البِرَّ بأن تأتوا البُیوت مِن ظُهورها ولکن البِرَّ مَنِ اتَّقی وأتوا البیوتُ مِن أبوابها)[4]: نیکی آن نیست که از پشت بام وارد خانه شوید، بلکه نیکی این است که پرهیزکار باشید و از در خانه ها وارد شوید. امام فرمود: ما آن خانه هاییم که خدا امر کرده از درهای آن وارد شوید. ما باب خدا و خانه هایی هستیم که به آن وارد می شوند. هر کس از ما پیروی کند و به ولایت ما اقرار کند، از در خانه وارد شده است. هر کس با ما مخالفت کند و دیگری را بر ما برتری دهد، همانا از بالای بام وارد خانه شده است. ابن کواء گفت: (وعلی الاعراف رجالٌ یعرفون بسیماهم)[5]. امام پاسخ داد: ما اصحاب اعرافیم، یاوران مان را به صورت ها می شناسیم. ما اعراف بین بهشت و دوزخیم در روز قیامت. وارد بهشت نمی شود مگر کسی که ما را بشناسد و ما او را بشناسیم. و داخل جهنم نمی شود مگر کسی که ما را نشناسد و ما او را نشناسیم. به این معناست که اگر خدای عزوجل بخواهد، خودش را به مردم می شناساند تا اینکه او را به یگانگی بشناسند، و از باب او وارد شوند. ولی او ما را ابواب خودش و صراط او و بابی که از آن وارد می شوند قرار داد. و فرمود درباره کسی که از ولایت ما روی گرداند و دیگری را بر ما برتری دهد پس آن ها: (عَن الصِّراط ناکبون)[6]: از راه حق منحرفند[7]. امام (ع) بر منبر خطبه می خواند، ابن کواء برخاست و به او گفت: ای امیرالمؤمنین، تفسیر "الذاریات ذروا" چیست؟ فرمود: بادها. پرسید: معنی "الحاملات وَقرا" چیست؟ فرمود: ابرها. پرسید: "الجاریات یسرا" چیست؟ فرمود: کشتی ها. پرسید: "المقسّمات أمرا" چیست؟ فرمود: فرشتگان. پرسید: من برخی آیات قرآن را ناقض هم یافته ام. فرمود: مادرت به عزایت باد، کتاب خدا همه اش تصدیق کننده هم می باشد، نه ناقض و رد کننده، هر چه به ذهنت می آید بپرس. گفت: ای امیرالمؤمنین، در آیه می فرماید: (بربِّ المشارق والمَغارب)[8]. و در دیگری فرموده: ربُّ المشرقین وربُّ المغربین)[9]. و در جای دیگری فرمود: (قال ربُّ المشرق والمغرب)[10]. فرمود: مادرت در عزایت بنشیند ای ابن کواء، این مشرق است، این هم مغرب و اما آیه: (ربُّ المشرقین وربُّ المغربین) به تحقیق که مغرب زمستان برحدی و مشرق تابستان برحدی است. آیا این را از دوری و نزدیکی شمس درنمی یابی؟ و اما آیه: (ربُّ المشارق والمغارب) آن سیصد و شصت برج دارد، هر روز در برجی حاضر و از برجی دیگر غایب می شود و فقط در سال دیگر در همان روز به همان برج بازمی گردد. گفت: ای امیرالمؤمنین، در آیه می فرماید: (بربِّ المشارق والمَغارب)[8]. و در دیگری فرموده: ربُّ المشرقین وربُّ المغربین)[9]. و در جای دیگری فرمود: (قال ربُّ المشرق والمغرب)[10]. فرمود: مادرت در عزایت بنشیند ای ابن کواء، این مشرق است، این هم مغرب و اما آیه: (ربُّ المشرقین وربُّ المغربین) به تحقیق که مغرب زمستان برحدی و مشرق تابستان برحدی است. آیا این را از دوری و نزدیکی شمس درنمی یابی؟ و اما آیه: (ربُّ المشارق والمغارب) آن سیصد و شصت برج دارد، هر روز در برجی حاضر و از برجی دیگر غایب می شود و فقط در سال دیگر در همان روز به همان برج بازمی گردد. گفت: ای امیرالمؤمنین، فاصله جای پای شما تا عرش پروردگار چقدر است؟ فرمود: مادرت در عزایت باد، برای آموختن سئوال کن، نه عناد و لجاج. فاصله از جای پای من تا عرش پروردگارم گفتن "لا اله الا الله" از روی اخلاص است. گفت: گفتن "لا اله الا الله" چه ثوابی دارد؟ فرمود: هر که از سر اخلاص "لا اله ال
نهضت نهج البلاغه خوانی - بافق
🌳شجره آشوب« قسمت دوازدهم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻پیامبر اکر
ا الله" بگوید تمام گناهانش همچون پاک شدن حرفی سیاه از تصویری سفید محو شود. و اگر برای بار دوم مخلصانه بگوید: "لا اله الا الله" درب های آسمان و صفوف فرشتگان از هم باز شوند تا آنجا که گروهی از فرشتگان به جماعت دیگر گوید: برای عظمت خدا خشوع کنید. و اگر بار سوم از روی اخلاص جمله: "لا اله الا الله" را بر زبان جاری کند زیر عرش از حرکت باز ایستاده و مخاطب خداوند جلیل واقع شده که: آرام گیر به عزت و جلالم قسم گوینده ات را در هر حالی که باشد می آمرزم. سپس این آیه را تلاوت کرد: (إلیه یصعد الکلم الطَّیب والعمل الصّالح یرفعه)[11] یعنی: وقتی کردارش صالح باشد سخنانش بالا رود. پرسید: قوس و قزح چیست؟ فرمود: مادرت در عزایت باد ابن کواء، مگو "قوس قزح" زیرا قزح نام شیطان است. بلکه بگو: "قوس الله" و هرگاه ظاهر شود، ارزانی و فراوانی بسیار آشکار می شود. پرسید: مرا از اصحاب رسول الله (ص) خبر ده؟ فرمود: از کدام یک از آن ها می پرسی؟ گفت: از "ابوذر غفاری" برای من بگو؟ فرمود: از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمود: هیچ احدی از "ابوذر" سخن و فعل راستگوتر نیست. پرسید: "سلمان فارسی" چگونه بود؟ فرمود: به به! سلمان از اهل بیت، است. او کسی همچون "لقمان حکیم" بود که علم اول و آخر را می دانست. پرسید: "حذیفه بن یمانی" چگونه بود؟ فرمود: او کسی بود که به نام های منافقان آگاه بود. اگر سئوالات حدود الهی را از او بپرسید او را بر تمام آن ها عالم و دانا می یابید. گفت: "عمار بن یاسر" چگونه بود؟ فرمود: او فردی بود که خداوند گوشت و خونش را از تمام آتش حرام فرمود. گفت: ای امیرالمؤمنین، از خودت برایم بفرمایید؟ فرمود: این گونه ام که چون سئوال کنی پاسخ گویم و چون ساکت شوی من شروع می کنم. گفت: تفسیر آیه (قُل هَل نُنَبِّئُکم بالاخسرین اعمالاً)[12] تا آخر چیست؟ فرمود: منظور کافران اهل کتاب یهود و نصاری است. آنان ابتدا بر حق بودند، پس در دین خود بدعت گذاشتند. در حالی که می پنداشتند که کاری نیک انجام می دهند. سپس از منبر پایین آمد و دست مبارک خود را بر دوش ابن کواء زد و فرمود: ای ابن کواء، تو از اهل نهروان و خوارج دور نیستی عرض کرد: من اراده ای جز تو را نمی کنم و جز تو را نمی خواهم. چند روزی نگذشت تا اینکه ابن کواء را در مقدمه جنگجویان روز نهروان با امام دیدند. به او گفته شد: دیروز این همه پرسش از امیرالمؤمنین کردی و امروز با او می جنگی؟ در همین حال یکی به او حمله برده و با یک نیزه دشمن خدا را هلاک کرد[13]. امام امیرالمؤمنین (ع) به اصحابش فرمود: از من درباره قرآن سئوال کنید. قبل از آن که مرا نیابید. به خدا قسم هیچ آیه ای از آن در شب، در روز و نه در مسیر و نه در شهر نازل نشد جز آنکه رسول خدا (ص) آن را به من تلاوت فرموده و از تأویلش با خبرم کرد. پس ابن کواء برخاسته و گفت: آن آیاتی که در غیاب شما بر آن حضرت نازل می شد چگونه بود؟ امام (ع) فرمود: رسول خدا (ص) را رسم بر این بود که در یک چنین حالتی وقتی از راه می رسیدم، آن را بر من قرائت کرده و می فرمود: ای علی، خداوند متعال این آیات را در غیاب تو بر من نازل فرمود که تأویلش این است و تنزیل و تأویل آن را به من می آموخت. https://hawzah.net/fa/Article/View/104197/%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%22%D8%B9%22-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%A7%D8%A1
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : خوشا به حال آن كس كه خود را كوچك شمرد و كسب و كار او پاكيزه است و جانش پاك و اخلاقش نيكوست، كه مازاد بر مصرف زندگی را در راه خدا بخشش كند و زبان را از زياده گویی باز دارد و آزار او به مردم نرسد و سنّت پيامبر (صلی الله علیه وآله) او را كفايت كرده، بدعتی در دين خدا نمی گذارد. (برخی حكمت ۱۲۳ و ۱۲۲ را از پيامبر صلی الله علیه و آله نقل كرده اند) ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : غيرت زن كفرآور و غيرت مرد نشانه ايمان اوست. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : اسلام را چنان می شناسانم كه پيش از من كسی آنگونه معرفی نكرده باشد. اسلام، همان تسليم در برابر خدا و تسليم همان يقين داشتن و يقين اعتقاد راستين و باور راستين همان اقرار درست و اقرار درست انجام مسؤوليتها و انجام مسؤوليتها، همان عمل كردن به احكام دين است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : در شگفتم از بخيل، به سوی فقری می شتابد كه از آن گريزان است و سرمايه ای را از دست می دهد كه در جستجوی آن است، در دنيا چون تهيدستان زندگی می كند، اما در آخرت چون سرمايه داران محاكمه می شود. و در شگفتم از متكبّری كه ديروز نطفه ای بی ارزش و فردا مُرداری گنديده خواهد بود و در شگفتم از آن كس كه آفرينش پديده ها را می نگرد و در وجود خدا ترديد دارد. و در شگفتم از آن كس كه مردگان را می بيند و مرگ را از ياد برده است، و در شگفتم از آن كس كه پيدايش دوباره را انكار می كند در حالیكه پيدايش آغازين را می نگرد و در شگفتم از آن كس كه خانه نابودشدنی را آباد می كند اما جايگاه هميشگی را از ياد برده است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : آن كس كه در عمل كوتاهی كند، دچار اندوه گردد و آن را كه از مال و جانش بهره ای در راه خدا نباشد خدا را به او نيازی نيست. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : در آغاز سرما خود را بپوشانيد و در پايانش آن را دريابيد، زيرا با بدنها همان می كند كه با برگ درختان خواهد كرد، آغازش می سوزاند و پايانش می روياند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📒 : بزرگی پروردگار نزد تو، پديده ها را در چشمت كوچك می نماياند. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/3042902020Cab4e8d14dc