🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز سهم روز صد و سی و سوم
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه192، خطبه قاصعه
8️⃣ فلسفه آزمايشها
🔻پس همانا خداوند سبحان بندگان متكبّر را با دوستان خود كه در چشم آنها ناتوانند می آزمايد؛ وقتی كه موسی بن عمران و برادرش هارون (عليهم السّلام) بر فرعون وارد شدند و جامه های پشمين به تن و چوب دستی در دست داشتند و با فرعون شرط كردند كه اگر تسليم پروردگار شود، حكومت و ملكش جاودانه بماند و عزّتش برقرار باشد؛ فرعون گفت: «آيا از اين دو نفر تعجّب نمی كنيد كه دوام عزّت و جاودانگی حكومتم را به خواسته های خود ربط می دهند، در حالی كه در فقر و بيچارگی به سر می برند اگر چنين است چرا دستبندهای طلا به همراه ندارند؟» اين سخن را فرعون برای بزرگ شمردن طلا و تحقير پوشش لباسی از پشم گفت، در حالیکه اگر خدای سبحان اراده می فرمود به هنگام بعثت پيامبران، درهای گنجها و معدنهای جواهرات و باغات سرسبز را به روی پيامبران می گشود و پرندگان آسمان و حيوانات وحشی زمين را همراه آنان به حركت در می آورد. امّا اگر اين كار را می كرد، آزمايش از ميان می رفت و پاداش و عذاب بی اثر می شد و بشارتها و هشدارهای الهی بی فايده می بود و بر مؤمنان اجر و پاداش امتحان شدگان واجب نمی شد و ايمان آورندگان ثواب نيكوكاران را نمی يافتند و واژه ها، معانی خود را از دست ميداد، در صورتیكه خداوند پيامبران را با عزم و اراده قوی، گرچه با ظاهری ساده و فقير مبعوث كرد، با قناعتی كه دلها و چشمها را پر سازد، هر چند فقر و نداری ظاهری آنان چشم و گوشها را خيره سازد. اگر پيامبران الهی دارای چنان قدرتی بودند كه مخالفت با آنان امكان نمی داشت و توانایی و عزّتی می داشتند كه هرگز مغلوب نمی شدند و سلطنت و حكومتی می داشتند كه همه چشمها به سوی آنان بود، از راههای دور بار سفر به سوی آنان می بستند، اعتبار و ارزششان در ميان مردم اندك بود و متكبّران در برابرشان سر فرود می آوردند و تظاهر به ايمان می كردند، از روی ترس يا علاقه ای كه به مادّيات داشتند. در آن صورت نيّتهای خالص يافت نمی شد و اهداف غير الهی در ايمانشان راه می يافت و با انگيزه های گوناگون به سوی نيكی ها می شتافتند. امّا خدای سبحان اراده فرمود كه پيروی از پيامبران و تصديق كتب آسمانی و فروتنی در عبادت و تسليم در برابر فرمان خدا و اطاعت محض فرمانبرداری ، با نيّت خالص تنها برای خدا صورت پذيرد و اهداف غير خدایی در آن راه نيابد كه هر مقدار آزمايش و مشكلات بزرگتر باشد ثواب و پاداش نيز بزرگتر خواهد بود.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
9️⃣ فلسفه حج
♦️آيا مشاهده نمی كنيد كه همانا خداوند سبحان، انسانهای پيشين از آدم (عليه السّلام) تا آيندگان اين جهان را با سنگهایی در مكّه آزمايش كرد كه نه زيان می رسانند و نه نفعی دارند. نه می بينند و نه می شنوند اين سنگها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پايداری مردم گردانيد. سپس كعبه را در سنگلاخ ترين مكانها، بی گياه ترين زمينها و كم فاصله ترين درّهها، در ميان كوههای خشن، سنگريزه های فراوان و چشمه های كم آب و آباديهای از هم دور قرار داد كه نه شتر، نه اسب و گاو و گوسفند، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند. سپس آدم (عليه السلام) و فرزندانش را فرمان داد كه به سوی كعبه برگردند و آن را مركز اجتماع و سرمنزل مقصود و باراندازشان گردانند، تا مردم با عشق قلبها، به سرعت از ميان فلات و دشتهای دور و از درون شهرها، روستاها، درّه های عميق و جزاير از هم پراكنده درياها به مكّه روی آورند، شانه های خود را بجنبانند و گرداگرد كعبه لا اله الا اللّه بر زبان جاری سازند و در اطراف خانه طواف كنند و با موهای آشفته و بدن های پر گرد و غبار در حركت باشند. لباسهای خود را كه نشانه شخصيّت هر فرد است در آورند و با اصلاح نكردن موهای سر، قيافه خود را تغيير دهند كه آزمونی بزرگ و امتحانی سخت و آزمايشی آشكار است برای پاكسازی و خالص شدن، كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشت قرار داد. اگر خداوند خانه محترمش و مكانهای انجام مراسم حج را در ميان باغها و نهرها و سرزمينهای سبز و هموار و پردرخت و ميوه، مناطقی آباد و دارای خانه ها و كاخهای بسيار و آباديهای به هم پيوسته، در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه، دارای مناظری زيبا و پر آب، در وسط باغستانی شادی آفرين و جادّه های آباد قرار می داد، به همان اندازه كه آزمايش ساده بود پاداش نيز سبكتر می شد. اگر پايه ها و بنيان كعبه و سنگهایی كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بود، دلها ديرتر به شك و ترديد می رسيدند و تلاش شيطان بر قلبها كمتر اثر می گذاشت و وسوسه های پنهانی او در مردم كارگر نبود. در صورتیکه خداوند بندگان خود را با انواع سختيها می آزمايد و با مشكلات زياد به عبادت می خواند و به اقسام گرفتاريها مبتلا می سازد، تا كبر و خود پسندی را از دلهايشان خارج كند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختيارشان گذارد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 133.mp3
11.35M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و سی و سوم خطبه ۱۹۲ بند ۸ و ۹
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
هدایت شده از مرکز تخصصی امربه معروف 💕 (موسسه موعود)
📣📣📣📣📣فـــــــوری و مــهــم❌
✅ کاش توانایی داشتم که به کل مردم مومن و انقلابی ایران این بنر رو میفرستادم!👍
🔹 شرکت در این کارگاه از واجباته💯
💡پـــاسخ به تـــمــامی شبهات روز در مورد امــر به معروف و نهی از منکر(جلسه دوم)
🔴کـــاملا رایگان
✅ سه شنبه ۲۲ فروردین
⏰ ساعت ۱۲:۳٠ الی ۱۴
🔰لینک پخش زنده ایتا🔰
https://eitaa.com/joinchat/3518955713C6b2bc116ef
💥اگر مایل هستید که هنگام شروع جلسه برایتان پیامک یادآوری ارسال بشود، همین الان عدد «۲» را به سامانه پیامکی 3000493040 ارسال نمایید
حتما لینک رو برای بچه مذهبی ها بفرستید ❤
به آمرین بپیوندید
هدایت شده از نهج البلاغه و نکات ناب
1_996178962.mp3
4.01M
🖤السلام علیک یا #امیرالمومنین🖤
🎙#سید_مهدی_میرداماد
#کانال_نهج_البلاغه_ونکات_ناب
💯لینک عضویت در کانال👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2296905733C4ebbc76964
┄┄┅═✧❁🌼💐🌸❁✧═┅┄
نهضت نهج البلاغه خوانی - بافق
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و یکم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام 🔻4. ا
🌳شجره آشوب« قسمت صد و سی و دوم»
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علیه السلام
🔻نقش اشعث در ترور امیر المومنین
درباره پشت پرده شهادت امام علی و نقش بازیگران آن، ابهامات بسیاری وجود دارد که فعلا در این کتاب جای بحث از آن نیست. این مطلب را در نوشتاری جداگانه به خواست خدا، خواهیم آورد. اما آن چیزی که فعلا درباره آن صحبت می کنیم، نقش اشعث، به عنوان نفوذی جبهه استکبار و بنی امیه در شهادت امام است. در تاریخ آمده است ابن ملجم بعد از ورود به کوفه تا شهادت امام، در خانه اشعث میهمان بود.
🔻 همچنین اشعث در سحر نوزدهم ماه رمضان، ابن ملجم را تحریک کرد تا هرچه زودتر امام را به شهادت برساند تا سپیده صبح، او را رسوا نکند.
گزارش زیر حاکی از نقش بنی امیه و اشعث در توطئه برای شهادت امیرالمومنین است. ابن شهر آشوب می نویسد:
🔻«ابن ملجم از شبیب بن بجره کمک گرفت و مردی از وکلای عمرو عاص، 100 هزار درهم را برای او فرستاد تا آن را مهر آن زن قرار دهد. در آن شب، قطام، به ابن ملجم و شبیب، شراب نوشاند. شبیب خوابید و ابن ملجم با قطام همبستر شد.. اشعث برای کمک به آن ها [در قتل امام] حاضر شد و به ابن ملجم گفت که عجله کن تا سپیده صبح رسوایت نکند»
🔻از این گزارش چند نکته مهم برداشت می شود:
1. عمروعاص به عنوان نماینده بنی امیه از سوی معاویه، وکیلی را برای کمک مالی در قتل امام علی علیه السلام به سوی کوفه روانه کرده بود. در نتیجه نقش قطعی بنی امیه در شهادت امام، از این قسمت، فهمیده می شود.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صد و سی و چهارم
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه192 : خطبه قاصعه
0⃣1⃣ پرهيز از ستمكاری
🔻پس خدا را، خدا را، از تعجيل در عقوبت و كيفر سركشی و ستم بر حذر باشيد و از آينده دردناك ظلم و سرانجام زشت تكبّر و خود پسندی كه كمين گاه ابليس است و جايگاه حيله و نيرنگ اوست، بترسيد. حيله و نيرنگی كه با دلهای انسانها، چون زهر كشنده می آميزد و هرگز بی اثر نخواهد بود و كسی از هلاكتش جان سالم نخواهد برد. نه دانشمند به خاطر دانشش و نه فقير به جهت لباس كهنه اش، در امان می باشد.
1️⃣1️⃣ فلسفه عبادات اسلامی
🔻خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزه داری حفظ كرده است، تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روانشان فروتن و دلهايشان متواضع باشد، كبر و خودپسندی از آنان رخت بربندد، چرا كه در سجده بهترين جای صورت را به خاك ماليدن، فروتنی آورد و گذاردن اعضاء پر ارزش بدن بر زمين، اظهار كوچكی كردن است و روزه گرفتن و چسبيدن شكم به پشت، عامل فروتنی است و پرداخت زكات برای مصرف شدن ميوه جات زمين و غير آن، در جهت نيازمنديهای فقرا و مستمندان است. به آثار عبادات بنگريد كه چگونه شاخه های درخت تكبّر را در هم می شكند و از روييدن كبر و خودپرستی جلوگيری می كند.
2️⃣1️⃣ تعصّب ورزيدن زشت و زيبا
🔻من در اعمال و رفتار جهانيان نظر دوختم، هيچ كس را نيافتم كه بدون علّت درباره چيزی تعصّب ورزد، جز با دليلی كه با آن ناآگاهان را بفريبد و يا برهانی آورد كه در عقل سفيهان نفوذ كند جز شما، زيرا در باره چيزی تعصّب می ورزيد كه نه علّتی دارد و نه سببی، ولی شيطان به خاطر اصل خلقت خود بر آدم (عليه السّلام) تعصّب ورزيد و آفرينش او را مورد سرزنش قرار داد و گفت «مرا از آتش و تو را از گل ساخته اند» و سرمايه داران فساد زده امّتها، برای داشتن نعمتهای فراوان تعصّب ورزيدند و گفتند: «ما صاحبان فرزندان و اموال فراوانيم و هرگز عذاب نخواهيم شد». پس اگر در تعصّب ورزيدن ناچاريد، برای اخلاق پسنديده، افعال نيكو و كارهای خوب تعصّب داشته باشيد. همان افعال و كرداری كه انسانهای با شخصيّت و شجاعان خاندان عرب و سران قبائل در آنها از يكديگر پيشی می گرفتند، يعنی اخلاق پسنديده، بردباری به هنگام خشم فراوان و كردار و رفتار زيبا و درست و خصلتهای نيكو پس تعصّب ورزيد در حمايت كردن از پناهندگان و همسايگان، وفاداری به عهد و پيمان، اطاعت كردن از نيكيها، سرپيچی از تكبّر و خود پسنديها، تلاش در جود و بخشش، خودداری از ستمكاری، بزرگ شمردن خون ريزی، انصاف داشتن با مردم، فروخوردن خشم، پرهيز از فساد در زمين، تا رستگار شويد.
┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
هدایت شده از ختم نهج البلاغه
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز 134.mp3
5.91M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز صد و سی و چهارم خطبه ۱۹۲ بند ۱۰ تا ۱۲
https://eitaa.com/joinchat/2483486973Cfd85ad48ee
📌 جلسه ۷ #چای_نهجالبلاغه
🖤السلام علیک یا امیرالمومنین علی علیهالسلام🖤
✅ #قرار_هفتگی ویژه خواهران
📍 تکیه انصارالحسین علیه السلام
🔸 یه #قرار_هفتگی منظم؛ ساعتی همنشینی با امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
✅ قوانین جلسه:
1️⃣ میزبان موظف به کمترین پذیرایی(صرفا چای) طبق #حکمت ۴۷۹ نهجالبلاغه
2️⃣ جلسات چهارشنبه های هر هفته طبق حکمت ۲۷۸ #نهج_البلاغه
3️⃣ زمان جلسه(شروع و پایان) طبق حکمت ۴۴۴ #نهجالبلاغه
🗓 چهارشنبه ۲۳ فروردین ماه ۱۴۰۲
⏰ از ساعت ۲۰ الی ۲۱
📍 #بافق ؛
میدان امامزاده عبدالله علیه السلام
تکیه انصارالحسین علیه السلام
#نهجالبلاغه
#چای_نهجالبلاغه
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
#نهضت_نهجالبلاغه_خوانی_بافق
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_آئین_نامه_انقلاب_اسلامی
❄️به گروه خواهران نهجالبلاغهای بافق بپیوندید
🆔 https://eitaa.com/joinchat/376897869Cd73dc061bc
کانال نهضت نهجالبلاغه خوانی بافق
@Nahjolbalagheiha_bafq