eitaa logo
پای درس امیرالمؤمنین علی علیه السلام
566 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.3هزار ویدیو
29 فایل
نهج البلاغه خوانی سیری در نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ذکر عجیب استغفار در ماه رجب در حدیث قدسی آمده اگر بنده ای این ذکر را در ماه رجب هزار مرتبه بگوید ، خداوند متعال ۳ مرتبه فرموده خدای شما نیستم اگر شما را نبخشم...
💠 استغفار هفتاد بندی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام - (بند سوم) 🔹اللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ یَدْعُو لِی غَضَبَکَ أَوْ یُدْنِی مِنْ سَخَطِکَ أَوْ یَمِیلُ بِی إِلَى مَا نَهَیْتَنِی عَنْهُ أَوْ یَنْأَى بِی عَمَّا دَعَوْتَنِی إِلَیْهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ. 🔸 بار خدایا ! از تو آمرزش میطلبم برای هرگناهی که باعث غضبت بر من میشود؛ یا مرا به سوی خشمت نزدیک میسازد؛ یا مرا به سوی آنچه که نهی ام کرده ای می کشاند؛ یا از آنچه که مرا به سوی آن دعوت نموده ای دور می نماید؛ پس بر محمد و آلش درود فرست و این گونه گناهانم را بیامرز ای بهتری آمرزندگان! 🔰 دانلود فایل PDF: متن کامل استغفار ۷۰ بندی حضرت امیرالمؤمنین (ع) https://t.me/ahlolbait/18303 (ع) @ahlolbait 🌴📚
25.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | 1️⃣ ایرانِ آمریکاپسند! 2️⃣ رکب خورد 3️⃣ بازی با واقعیت 4️⃣ کینه شتری 5⃣ چراغ امید، روشنه 📝 یک مرور سه دقیقه‌ای بر آنچه رهبر انقلاب در دیدار مردم قم بیان کردند 📆 ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ 👌 نسخه مناسب برای اشتراک در شبکه‌های اجتماعی 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_Khamenei
═❁✨❈[﷽]❈✨❁ ✋.السّلام علیک یا امیرالمؤمنین عمل به سلام خدا بر امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود. بِرُّ الوالِدَینِ أکبَرُ فَریضَةٍ. بزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.(۱) رسول خدا(ص) فرمود: کسی که به و مادرش حج انجام دهد یا آنها را بپردازد خداوند او را در روز با بر می انگیزد.(۲) به عنایت و و پدران ( و یا صدقه) تقدیم به غزه و لبنان: ستاد جبهه مقاومت استان: ستاد سراسری همدل ایران: هفته ۲۴۱ از 🌴 📚 📋.ادامه و 90 نهج البلاغه اعمال خیر این هفته تقدیم به*👇👇👇 امیرالمومنین امام علی علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها , شهیدان راه ولایت و جبهه مقاومت 🌷🌷🌷 💐لطفاً ذکر و حمد و سوره تقدیم شود امام خامنه ای پرداخت«» به غزه و لبنان جایز است منابع:(۱)میزان الحکمة، ج 10، ص 709 (۲)کنز العمال، ج 16، ص 468. https://eitaa.com/nahjolbalaghekhani110arvane
مبلغ فضایل و کلام گهربار امیرالمومنین از نهج‌البلاغه باشیم.🌴📚💐 @nahjolbalaghekhani110arvane
شرح حکمت 336 ✨امام عليه السلام فرمود: 🌱كسى كه از او درخواستى شده، تا وعده نداده آزاد است. (ولى پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود).🍃 🔸اشاره به اينكه پس از وعده دادن در گرو وعده خويش است و تا به آن وفا نكند آزاد نمى شود… 💡روشن است كه حرّيّت و بردگى در اين گفتار حكيمانه جنبه مجازى دارد ومنظور اين است كه اشخاص حر از هر نظر آزادند و در قيد اسارت ديگرى نيستند؛ 🍂ولى برده در قيد اسارت ديگرى است و انسان تا وعده نداده آزاد است؛ اما هرگاه وعده اى به ديگرى بدهد گويا زنجير اسارتى را بر گردن خود نهاده و تا به وعده اش وفا نكند از گردن او برداشته نخواهد شد. 🌱 پيامى كه اين كلام دارد مسئله لزوم وفاى به وعده است؛ مبادا كسى وعده بدهد باز هم خود را آزاد پندارد و گمان كند هيچ وظيفه و مسئوليتى در برابر وعده اى كه داده است بر دوش ندارد. بايد خود را همچون اسيرى بداند كه تا وعده اش را وفا نكند آزاد نمى شود.
شرح حکمت 338 ✨امام عليه السلام فرمود: 💡علم و دانش دو گونه است: فطرى و شنيدنى (اكتسابى) و دانش شنيدنى سودى نمى دهد هنگامى كه هماهنگ با فطرى نباشد. 🌱براى اين كلام امام عليه السلام تفسيرهاى مختلفى شده است: 📕نخست اينكه منظور از علم مطبوع، دانش هاى غريزى و وجدانيات است كه انسان از آغاز با الهام الهى در درون جان خود دارد 🔹و علم مسموع علومى است كه از طريق شنيدن از دانشمندان و صاحبان تجربه و آگاهى به دست مى آيد 🔹و اگر اين دسته از علوم با علوم فطرى انسان هماهنگ نباشد نه تنها موجب هدايت نمى شود؛ بلكه گاه موجب گمراهى است. … 📘تفسير ديگر اينكه منظور از علم مطبوع، همان بديهياتى است كه هر كسى بدون استدلال آن را مى پذيرد؛ 🔸مانند بطلان اجتماع نقيضين و ارتفاع نقيضين وجمع بين ضدين و علوم ديگرى از اين دست كه پايه و اساس علوم نظرى است و تمام علوم نظرى سرانجام به علوم فطرى بازمى گردد… 📗تفسير سوم اينكه منظور از علم مطبوع، علم به اصول اعتقادى مانند توحيد وعدل الهى و معاد است كه تمام آنها با وجدان قابل اثباتند 🔹و علم مسموع همان علم به فروع دين است. به يقين اگر علم به اصول نباشد علم به فروع وعمل به آن سودى نمى بخشد. 📙تفسير چهارم اينكه مراد از علم مسموع، شنيده هاست خواه در مسائل اخلاقى باشد يا اصول و فروع بى آنكه به صورت ملكه در وجود انسان درآيد ودر اعماق جان نفوذ كند 🔸و منظور از علم مطبوع، علم و دانشى است كه در عمق جان انسان رسوخ پيدا مى كند و تبديل به ملكه انسانى مى شود و مسلم است كه تا چنين حالتى براى انسان حاصل نگردد شنيده ها به تنهايى كافى نيست
شرح حکمت 339 ✨امام عليه السلام فرمود: 👌 رأى صائب همراه با قدرت و حكومت است؛ با آن مى آيد و با آن مى رود. 🔺 (تا راى صائب نباشد قدرت به دست نمى آيد، يا تا قدرت در دست نباشد رأى صائب حاصل نمى شود). 🌱براى اين گفتار امام عليه السلام چند تفسير وجود دارد : 📙 نخست اينكه تا انسان آراء صحيح و صائبى نداشته باشد نمى تواند حكومت خوبى تشكيل دهد؛ مديريت هاى عالى و قوى سرچشمه حكومت هاى نيرومند و صالح است همراه اين مديريت ها آن حكومت ها شكل مى گيرد و با از بين رفتن آن، حكومت ها رو به زوال مى نهند… 📗تفسير ديگر اينكه رأى صائب به هنگام قدرت حاصل مى شود، زيرا افراد قوى و نيرومند براى حفظ قدرت خود مى كوشند تا صحيح ترين راه را انتخاب كنند در حالى كه افراد ضعيف و ناتوان آمادگى روحى براى گرفتن تصميم هاى صحيح ندارند، ازاينرو با حصول قدرت، رأى صائب مى آيد و با پشت كردن قدرت، رأى صائب هم از دست مى رود… 📘تفسير سوم اينكه چون افراد به قدرت مى رسند هر نظرى اظهار دارند از سوى اطرافيان متملق و چاپلوس نظرى صحيح و صواب معرفى مى شود، هرچند باطل باشد و به عكس هنگامى كه قدرت از دست برود گروهى ظاهربين صائب ترين نظرها را نيز انكار مى كنند
شرح حکمت 340 ✨امام عليه السلام فرمود: عفّت و خويشتندارى، زينت فقر است و شكر و سپاس، زينت غناو توانگرى است.🤲 🔸شخص فقير به حسب ظاهر و به تصوّر توده مردم داراى نقطه ضعفى است، چراكه دست او از مال دنيا تهى است؛ 🌱اما هرگاه عفت و خويشتندارى داشته باشد، چشم به مال مردم ندوزد، از طريق حرام به دنبال كسب مال نگردد ودر مقابل اغنيا سر تعظيم فرود نياورد، اين حالت خويشتندارى كه در عرف عرب «عفت» ناميده مى شود زينت او مى گردد و نقطه ضعف ظاهرى او را مى پوشاند… 🔸ثروتمندان و اغنيا اگر شكر توانگرى را به جا آورند، نه تنها شكر لفظى بلكه شكر عملى را نيز انجام دهند و از آنچه خدا به آنها داده به نيازمندان ببخشند وكارهاى خير انجام دهند و باقيات و صالحاتى از خود به يادگار بگذارند، بهترين زينت را دارند؛ 💎 اما اگر ثروتمند بخيل و ممسك و خسيس بود لكه ننگى بر دامان او مى نشيند و در نظرها زشت و نازيبا جلوه مى كند.🍂
شرح حکمت 341 ✨امام عليه السلام فرمود: 🔸روز اجراى عدل بر ستمگر، سخت تر است از روز ظلم كردن ستمگر بر مظلوم. 🔹درباره اين روز، دو احتمال هست: ⚡️ نخست اينكه منظور از آن روز رستاخيز است كه بسيارى از شارحان نهج البلاغه آن را پذيرفته اند و در اين صورت شدت اين روز نسبت به روز ظلم و جور آشكار است؛ 🌪 دنيا و ستمهاى ستمگران هرچه باشد به سرعت مى گذرد؛ اما مجازات آنها در قيامت پايدار وبرقرار است. هم ازنظر طول زمان بيشتر است و هم ازنظر كيفيت مجازات الهى، شديدتر. 🔹تفسير ديگر اينكه منظور از روز اجراى عدالت اعم از دنيا و آخرت است، 🔺زيرا تاريخ نشان مى دهد كه بسيارى از ظالمان در همين دنيا به مجازاتهاى سختى گرفتار شده اند و حتى در عمر كوتاه خود نيز بارها صحنه آن را ديده ايم كه اگر آن را جمع آورى كنيم كتابى مى شود. 🌱با توجه به مطلق بودن كلمه «عدل» تفسير دوم مناسبتر به نظر مى رسد به خصوص اينكه جور در دنيا واقع مى شود و اگر عدل هم در دنيا باشد تناسب بيشترى دارد و مى دانيم كه مجازاتهاى ظالمان در دنيا مانع از مجازات آنها در آخرت نيست و بايد كفاره ظلم خود را هم در دنيا بدهند و هم در آخرت، بنابراين كلام حكيمانه پيشگفته، مفهوم عامى دارد كه دنيا و آخرت، هر دو را فرا مى گيرد.