#حڪمت_ ۲۱۷ #نهج_البلاغہ
وَ قَالَ [عليه السلام] فِى تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَالِ.
#دگرگونى_روزگار_و_شناخت_انسان_ها (اخلاقى، علمى)
و درود خدا بر او ، فرمود :
✍در دگرگونى روزگار، گوهر شخصيت مردان شناخته مى شود.
🌧 @nahjolbalaghekhani🌧
پندهای مولا علی علیه السّلام
#حڪمت_ ۲۱۷ #نهج_البلاغہ وَ قَالَ [عليه السلام] فِى تَقَلُّبِ الْأَحْوَالِ عِلْمُ جَوَاهِرِ الرِّجَا
#طريقه_شناخت_افراد:
امام(علیه السلام) در این کلام نورانى به طریقه آزمایش شخصیت انسان ها اشاره مى کند و مى فرماید: «در دگرگونى حالات گوهر مردان شناخته مى شود»; (فِی تَقَلُّبِ الاَْحْوَالِ، عِلْمُ(1) جَوَاهِرِ الرِّجَالِ).
در کافى در ادامه این کلام نورانى آمده است «وَالاْیّامُ تُوضِحُ لَکَ السَّرائِرَ الْکامِنَةَ; و گذشت روزها اسرار پنهانى را بر تو آشکار مى سازد».(2)
«جواهر» جمع «جوهر» به معناى اشیاى گرانبهایى است که از معدن استخراج مى کنند، به ذات و طبیعت هر چیزى نیز اطلاق مى شود و در اینجا نیز منظور همین است.
بسیار مى شود که ظاهر و باطن افراد مختلف است; ظاهرى آراسته دارند در حالى که درون، آلوده است. ظاهرش پاکدامن، زاهد، شجاع و پرمحبت است; ولى باطن کاملاً بر خلاف آن است و گاه به عکس افرادى ظاهراً کم استقامت، فاقد سخاوت و بى تفاوت به نظر مى رسند در حالى که در باطن شجاع و نیرومند و باتقوا هستند. چگونه مى توان به این تفاوت ها پى برد و درون اشخاص را کشف کرد و معیارى براى همکارى و عدم همکارى با آنها جستوجو نمود؟
بهترین راه همان است که مولا در کلام بالا فرموده است. هنگامى که طوفان هاى اجتماعى مىوزد و تحول ها آشکار مى شود و صفحات اجتماع زیر و رو مى گردد اینجاست که افراد باطن خود را که در حال عادى نشان نمى دادند آشکار مى سازند.
به تعبیر دیگر بهترین راه براى شناخت حقیقت و باطن هر چیز، تجربه و آزمایش و امتحان است. این حکم درباره انسان ها نیز صادق است و بهترین طریق تجربه، حالاتى است که از خود در دگرگونى هاى اجتماعى بروز مى دهند; دیروز ثروتى نداشت، امروز به نوایى رسیده و یا مقامى نداشت و مقامى به دست آورده. گاه چنان بر مرکب غرور سوار مى شود که هیچ کس به گرد او نمى رسد. اینها در امتحان شخصیت مردود شده اند; ولى به عکس، افرادى را مى بینیم که نه مال و ثروت و نه جاه و مقام و نه مشکلات زندگى هیچ یک بر آنها تأثیرى نمى گذارد; همان راه مستقیمى را مى پیمایند که پیش از این مى پیمودند و همان مناسبات خوبى را دارند که با دوستانشان داشتند.
«تَقَلُّب اَحوال» مفهوم جامعى است که هرگونه دگرگونى زندگى را شامل مى شود: رسیدن به مال و ثروت یا فقر، پیدا کردن مقام یا سقوط از آن، بهبودى و تندرستى یا بیمارى، فراهم آمدن اسباب شادى یا مصائب و حوادث دردناک اینها و مانند اینها بوته هاى امتحانى هستند که انسان ها در آن آزموده مى شوند. درست مانند بوته و کوره هاى معمولى که طلاى ناب را در آن مى آزمایند و یا سیاه سیم زراندود را به آن مى برند تا باطن آن آشکار شود.
#تــفــسیــر_حڪمـــت۲۱۷
#نــــهـــج_البلاغه
#ادامہ_دارد...✍
@nahjolbalaghekhani💯
پندهای مولا علی علیه السّلام
#طريقه_شناخت_افراد: امام(علیه السلام) در این کلام نورانى به طریقه آزمایش شخصیت انسان ها اشاره مى کن
به گفته شاعر:
خوش بود گر محک تجربه آید به میان *** تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
نیز به گفته شاعرى دیگر:
سیاه سیم زراندود چون به بوته برند *** خلاف آن به در آید که خلق پندارند!
تاریخ اسلام، نمودار عجیبى از همین کلام حکمت آمیز است; افرادى از یاران پیغمبر(صلى الله علیه وآله) بودند که در غزوات اسلامى به عنوان مجاهدى خستگى ناپذیر و افسرى فداکار درخشیدند; ولى بعد از رحلت پیغمبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) بر اثر حب جاه و مقام یا مال و ثروت راه خود را جدا کردند و همان گونه که در حکمت 441 خواهد آمد: «الْوِلاَیَاتُ مَضَامِیرُ الرِّجَالِ; پست هاى مهم میدان مسابقه و آزمایش مردان است». و خلاصه کارهایى براى رسیدن به مال و مقام دنیا انجام دادند که هیچ کس از آنها انتظار نداشت.
در حدیث دیگرى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) در غررالحکم مى خوانیم: «الْغِنى وَالْفَقْرُ یَکْشِفانِ جَواهِرَ الرِّجالِ وَأوْصافِها; بى نیازى و فقر باطن افراد و اوصاف آنها را آشکار مى سازد».(3)
مرحوم کلینى در کافى در حدیث معتبرى نقل مى کند که بعد از قتل «عثمان»، امیرمؤمنان على(علیه السلام) به منبر رفت و خطبه اى خواند و در ضمن آن خطبه فرمود: «... یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِیَّه(صلى الله علیه وآله) وَالَّذِی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً حَتَّى یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلاَکُمْ وَأَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ وَلَیَسْبِقَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا وَلَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا; سوگند به خدایى که محمد را به حق مبعوث ساخت، همگى به یکدیگر مخلوط و غربال خواهید شد (تا خالص از ناخالص در آید و پیروان حق از پیروان باطل جدا شوند) تا آنجا که افراد پایین نشین بالا و افراد بالانشین پایین قرار خواهند گرفت و آنها که در اسلام پیشگام بودند و برکنار گشتند سر کار خواهند آمد و کسانى که (با حیله و تزویر) پیشى گرفتند کنار مى روند».(4)
این سخن را با ذکر آیه اى از قرآن مجید که در واقع همه این روایات به آن باز مى گردد پایان مى دهیم آنجا که مى فرماید: «(وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ); و ما این روزها(ى پیروزى و شکست) را در میان مردم مى گردانیم; (و این خاصیّت زندگى دنیاست) تا خدا، افرادى را که ایمان آورده اند، مشخص سازد; و (خداوند) از میان خودتان، شاهدانى بگیرد. و خدا ستمکاران را دوست نمى دارد و تا خداوند، افراد با ایمان را خالص گرداند (و ورزیده شوند); و کافران را (به تدریج) نابود سازد»(5). (6)
🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂🌾🍂
📔(1). در متن بسیارى از نسخ نهج البلاغه «علم» به صورت مصدرى آمده در حالى که در نسخ دیگرى «عُلِمَ» به صورت فعل ماضى مجهول است و این نسخه علاوه بر این که با آهنگ جمله بیشتر سازگار است با نسخه اى که از «غررالحکم» نقل کردیم که به جاى آن «تُعْرَفُ» آمده و با نسخه اى که در کنز الفوائد به صورت «عُرِفَ» آمده و نسخه اى که در سراج الملوک به صورت «تُعلَمُ» آمده نیز سازگارتر است.
📔(2). کافى، ج 8، ص 23 .
📔(3). غررالحکم، ح 8269.
📔(4). کافى، ج 1، ص 369; در نهج البلاغه هم این حدیث شریف در خطبه 16 با تفاوت هایى آمده است.
📔(5). آل عمران، آیه 140 و 141.
📔(6). سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در مصادر نهج البلاغه در ذیل این کلام شریف مى گوید: قبل از نهج البلاغه در کتاب تحف العقول و روضه کافى ذکر شده و بعد از نهج البلاغه، قاضى قضاعى در کتاب الدستور با تفاوتى و همچنین طرطوشى در سراج الملوک و کراجکى در کنز الفوائد آن را آورده اند و تفاوت آنها نشان مى دهد که آنها نیز این کلام حکیمانه را از منابع دیگرى اخذ کرده اند. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 174) مرحوم صدوق نیز قبل از سید رضى آن را در کتاب مشهور خود من لا یحضره الفقیه ضمن وصایاى امیرمؤمنان به فرزندش آورده است. (ج 4، ص 388) همچنین در غررالحکم نیز این کلام حکیمانه با تفاوتى به این صورت نقل شده است: «فی تَصاریفَ الاْحْوالِ تُعْرَفُ جَواهِرُ الرِّجالِ».
#حڪمت_ ۲۱۷
#نــــهـــج_البلاغه
♨️ @nahjolbalaghekhani
هدایت شده از بنرای تبادل
مداحی_آنلاین_امام_زمان_مهدی_رسولی.mp3
3.59M
⏯ #واحد احساسی #امام_زمان(عج)
🍃سلام ای قرار دل بی قرار
🍃سلام ای طلوع شب انتظار
🎤 مهدی #رسولی
👌فوق زیبا
🌷 #التماس_دعا
@nahjolbalaghekhani
🔷 ناخن گرفتن در روز جمعه
1⃣◀️ثوابی همچون آزاد کردن بنده
🌸امام صادق علیه السلام فرمودند:
كسى كه در هر جمعه ناخن هایش را بگیرد و سبیلش را كوتاه كند و سپس بگوید: (بسم الله و بالله و على ملةَ رسول الله صلى الله علیه و آله ) در مقابل هر ریزه مو یا ناخن ثواب آزاد كردن بنده اى از فرزندان اسماعیل را به او مى دهند.
2⃣◀️كيفيت ناخن گرفتن در روايات
♦️در حديث معتبر وارد شده است كه در ناخن گرفتن از انگشت كوچك دست چپ خود شروع كند و به انگشت كوچك دست راست خود ختم كند.سفارش شده است كه در هروقت ناخن ميگيريد خوب است ابتدا از انگشت كوچك دست چپ شروع كنيد.
@nahjolbalaghekhani
🌿🌸🌿
🌸🌿
🌿
🔔گواراترين زندگي براي کسي است که به آنچه خداوند قسمت او کرده، خرسند و راضي باشد
💠إنَّ أهنَأ النّاسِ عَيشاًَ مَن کانَ بِما قَسَمَ اللهُ لَهُ راضياً
غررالحکم و دررالکلم، ح 3397
@nahjolbalaghekhani
🌿
🌿🌸🌿
🌿🌸🌿🌸
📢📢📢📢📢
از دوستان هر ڪسی میتونه، ادمین ڪانال بشه و مطلب بزاره، بیزحمت بیاد پی وی
👇👇👇👇👇
@yamahdi8712
#حڪمـت_۲۱۶ نهج البلاغہ
وَ قَالَ [عليه السلام] مَنْ نَالَ اسْتَطَالَ.
#قدرت_و_تجاوز_ڪارى(اخلاقى، سياسى)
و درود خدا بر او ، فرمود
✍كسى كه به نوايى رسيد تجاوز كار شد.
♨️ @nahjolbalaghekhani
🔔الذّآبُ کیست⁉️
🌿🌸🌿
🌸🌿
🌿
🌸 کسی که از خانواده و قوم خود به سختی دفاع و پشتیبانی میکند،
لقبی است که رسول خداصلی الله علیه وآله برای امام علیعلیه السلام به کار برده؛ از جمله در روز فتح خیبر به ایشان فرمود:
🌱 «ای علی! تو سنّت مرا اخذ و نگهداری میکنی و از دین و ملّت من دفاع مینمایی».
و امام هادیعلیه السلام نیز در زیارت روز عید غدیر به آن حضرت خطاب میکند:
«تو ولی خدا و برادر رسول خدایی و از دین او دفاع مینمایی».
بحارالانوار، ج 28، ص 45
#فضائل_مولا
🔸🔹🍃🌸🍃🔹🔸
🕊 نهج البلاغه ای شویم👇
💟 @nahjolbalaghekhani