༻﷽༺
✍امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند:
شیعه ما اگـر مرتکب معصیتی شـود، نمیمیرد مگر اینکه به بلایی چه در مال و چه در فرزند و چه در خودش مبتلا گردد و این ابتلا موجب از بین رفتن گناهانش گردد. و خدا را به گونهای ملاقات نماید که هیچ اثری از گناه در او باقی نمانده باشد و اگرچیزی از گناه در او باقی مانده بود، به هنگام مرگ دچار سختی و شدّت میگردد. (سپس گناهش پاک میشود)
📚 بحارالانوار، ج۶، ص ۱۵۷
🌈 @Nahjolbalaghekhani
پندهای مولا علی علیه السّلام
سپس امام(علیه السلام) در سومین جمله از این گفتار حکیمانه به این مسأله اشاره مى کند که اگر کسى خواهان
سپس امام صادق(علیه السلام) افزود: پدرم چنین مى فرمود: «إنّه لَیْسَ مِنْ عَبْد مُؤْمِن إلاّ وَفی قَلْبِهِ نُورانِ: نُورُ خیفَة وَنُورُ رَجاء لَوْ وُزِنَ هذا لَمْ یَزِدْ عَلى هذا وَلَوْ وُزِنَ هذا لَمْ یَزِدْ هذا; در قلب هر فرد با ایمانى دو نور هست: نور خوف و نور رجا، اگر این را وزن کنند چیزى اضافه بر آن نیست و اگر آن را وزن کنند چیزى اضافه بر این نخواهد بود».(6)
البته منظور این نیست که واقعاً همه گناهان را انجام مى دهند و با همان حالت از دنیا مى روند; بلکه مقصود این است که امیدوار باشند سرانجام توبه مى کنند و در مقام اصلاح بر مى آیند و سپس از دنیا مى روند.
در روایت دیگرى در همان باب از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم که راوى عرض مى کند: جمعى از دوستان شما هستند که خود را آلوده گناهان مى کنند و مى گویند: امید (به رحمت خدا و محبت اهل بیت) داریم، امام فرمود: «کَذَبُوا لَیْسُوا لَنا بِمُوال; آنها دروغ مى گویند از دوستان ما نیستند». سپس افزود: «اُولئِکَ قَوْمٌ تَرَجَّحَتْ بِهِمِ الاْمانِىُّ مَنْ رَجا شَیْئاً عَمِلَ لَهُ وَمَنْ خافَ مِنْ شَىْء هَرَبَ مِنْهُ; آنها کسانى هستند که در چنگال آرزوها گرفتار شده اند (زیرا) کسى که امید به چیزى داشته باشد براى آن عمل مى کند و کسى که از چیزى بترسد از آن مى گریزد».(7)
#تفسیر_حکمت_208
#نهج_البلاغه
#ادامه_دارد....✍🏼
@nahjolbalaghekhani
👌نا امید نشدن از درگاه الهی
🧚♀زنی زیبا ڪه صاحب فرزند نمیشد پیش پیامبر زمانش میرود و میگوید از خدا فرزندی صالح برایم بخواه.
🙏پیامبر وقتی دعا میڪند و وحی میرسد او را بدون فرزند خلق ڪردم.
🧚♀زن میگوید خدا رحیم است و میرود.
🧚♀سال بعد باز تڪرار میشود و باز وحی می آید ڪه بدون فرزند است.زن این بار نیز به آسمان نگاه میڪند و میرود.
👶سال سوم پیامبر وقت زن را با ڪودڪی در آغوش میبیند.
🙏با تعجب از خدا میپرسد : بارالها، چگونه ڪودڪی دارد اوڪه بدون فرزندخلق شده بود!!!؟
🧚♂وحی میرسد: هر بار گفتم فرزندی نخواهد داشت ، او باور نڪرد و مرا رحیم خواند. رحمتم بر سرنوشتش پیشی گرفت.
با دعا سرنوشت تغییر میڪند...
از رحمت الهی ناامید نشوید اینقدر به درگاهی الهی بزنید تا در باز شود...
🕊نهج البلاغه ای شویم🕊
🌈 @Nahjolbalaghekhani
هدایت شده از پندهای مولا علی علیه السّلام
💠امام علی علیه السلام می فرمایند:
🧕🏼 زکات زیبایی، عفت و پاکدامنی است
و ثمره پاک دامنی، محفوظ ماندن از گناه
📚تصنیف غرر، ص۲۵۶
🕊نهج البلاغه ای شویم🕊
🌈 @Nahjolbalaghekhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹کلیپ تصویری👆
🌺 توصیه مهم حضرت علی(ع) به مجردها
استاد رفیعی
🕊نهج البلاغه ای شویم🕊
🌈 @Nahjolbalaghekhani
هدایت شده از پندهای مولا علی علیه السّلام
💌امیرالمؤمنین عليه السلام:
نيكى كن، تا به تو نيكى شود...، رحم كن، تا به تو رحم شود
📚ميزان الحكمه جلد۴ صفحه ۳۸۲
🕊نهج البلاغه ای شویم🕊
🌈 @Nahjolbalaghekhani
↫✳️ کلامی زیبا از امام علی (ع) :
ای مالک ! بدان اگر مهربان باشی
تو را به داشتن انگیزه های پنهان متهم میکنند
ولی #مهربان_باش.
اگر شریف و درستکار باشی فریبت میدهند
ولی #شریف و #درستکار باش.
نیکی های امروز تو را فراموش میکنند
ولی #نیکوکار باش.
بهترینهای خودت را به دیگران ببخش
حتی اگر اندک باشد.
درانتها خواهی دید آنچه می ماند
میان تو و خدای توست
نه میان تو و مردم .
🕊نهج البلاغه ای شویم🕊
🌈 @Nahjolbalaghekhani
پندهای مولا علی علیه السّلام
سپس امام صادق(علیه السلام) افزود: پدرم چنین مى فرمود: «إنّه لَیْسَ مِنْ عَبْد مُؤْمِن إلاّ وَفی قَلْ
آن گاه امام در سه جمله اخیر از کلام نورانى خود به این نکته اشاره مى کند که اگر انسان با چشم عبرت به اطراف خود بنگرد به حقایق این عالم آشنا مى شود، سپس به تحلیل آن حقایق مى پردازد و اسباب و نتایج آن را درک مى کند و کسى که به اسباب و نتایج آن حقایق آشنا مى گردد عالم مى شود; یعنى راه را به سوى مقصد پیدا مى کند. در واقع پیوند ناگسستنى میان سه موضوع هست: چشم عبرت داشتن، تحلیل حوادث کردن و عالم و آگاه شدن.
منظور از عبرت گرفتن این است که انسان حادثه اى را که مى بیند نخست به مقدماتى که آن را تشکیل داده و آثارى که بر آن مترتب مى شود توجه کند سپس مشابه آن را در زندگى خود در نظر بگیرد که این مایه ابصار و بصیرت است و هنگامى که از آن قاعده اى کلى براى خود و دیگران بسازد، این فهم واقعى حادثه است که به صورت علمى قابل قبول در روح و جان انسان جایگزین مى شود. در ذیل حکمت پنجم بحث قابل ملاحظه اى درباره عبرت و تفکّر آورده ایم.(8)
🎁🎊🎁🎊🎁🎊🎁🎊🎁🎊🎁
📚(1). بحارالانوار، ج 67، ص 72 .
📚(2). انفطار، آیه 10-12.
📚(3). جاثیه، آیه 29 .
📚(4). بحارالانوار، ج 67، ص 72 .
📚(5). کافى، ج 2، ص 67 .
📚(6). کافى، ج 2، باب الخوف و الرجاء، ص 67، ح 1.
📚(7). همان، ص 68، ح 6.
📚(8). سند گفتار حکیمانه: در مصادر نهج البلاغه آمده است که جمله اول از این کلام حکیمانه در غررالحکم و جمله دوم و سوم در کتاب کنزالفوائد با تفاوتى ذکر شده و سایر جمله ها هماهنگ با قرآن مجید و سنت پاک نبوى و عقل و ذوق سلیم است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 170). مرحوم علامه مجلسى در بحارالانوار حدیثى شبیه همین گفتار حکیمانه را از امام على بن موسى الرضا(علیه السلام) با اضافاتى نقل کرده است. (بحارالانوار، ج 75، ص 352)
#تفسیر_حکمت_208
#نهج_البلاغه
#پایان
📿 @nahjolbalaghekhani📿
وَ قَالَ [عليه السلام] إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ .
👌🏼 #ارزش_همانند_شدن_با_خوبان(اخلاقى، اجتماعى)
و درود خدا بر او ، فرمود :✍🏼
اگر بردبار نيستي، خود را به بردبارى بنماى ، زيرا اندك است كه خود را همانند مردمى كند و از جمله آنان به حساب نيايد.
#حکمت_۲۰۷
#نهج_البلاغه
❗️ @nahjolbalaghekhani❗️
پندهای مولا علی علیه السّلام
وَ قَالَ [عليه السلام] إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ
🍁 #راه_تحصيل_بردبارے
امام(عليه السلام) در اين كلام نورانى كه در واقع تكميلى است براى كلام حكيمانه گذشته اشاره به نكته ديگرى درباره حلم و بردبارى مى كند و مى فرمايد: «اگر حليم و بردبار نيستى خود را به بردبارى وادار كن (و همانند حليمان عمل نما) زيرا كمتر شده است كسى خود را شبيه قومى كند و سرانجام از آنان نشود»; (إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ; فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم إِلاَّ أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ).
كلام حكيمانه پيشين درباره بعضى از آثار مهم حلم بود و امام(عليه السلام) در اين كلام، راه رسيدن به اين خلق از اخلاق فضيله را بيان مى كند كه چون افرادى داراى اين صفت نيستند خود را وادار به آن كنند; مثلاً حادثه خشم آورى واقع
مى شود و انسان عصبانى مى گردد و از درون مى جوشد و مى خروشد; ولى خودش را كنترل كند و قيافه اى همچون حليمان و بردباران به خود بگيرد. اين كار در نخستين بار ممكن است بسيار مشكل باشد ولى هرچه تكرار شود آسان تر
مى گردد تا زمانى كه انسان به آن عادت مى كند و تبديل به حالت و سپس تبديل به ملكه مى شود. البته تمام صفات فضيله را مى توان از اين راه به دست آورد; مثلاً علماى اخلاق درباره افراد جبان و ترسو مى گويند:
خود را در ميدان هاى ترسناك وارد كند و شجاعت را بر خويش تحميل نمايد. پس از مدتى عادت مى كند و ملكه شجاعت در او پيدا مى شود. جمله «قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْم» نيز دليل بر اين كليت و عموميت است و در واقع امام(عليه السلام) آن را به عنوان درسى فراگير در مسير تحصيل فضايل تعليم داده است و اين همان چيزى است كه نه تنها علماى اخلاق، بلكه روانشناسان نيز بر آن اصرار دارند و آن را يكى از طرق رفع نقايص روانى
مى شمارند.
#تفسیر_حکمت_207
#نهج_البلاغه
#ادامه_دارد... ✍🏼
💠 @nahjolbalaghekhani💠