🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز شصت ونهم
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه50 : نامه به اميران سپاه خود
1⃣ پرهيز از غرورزدگی در نعمتها
🔻از بنده خدا علی بن ابيطالب ، اميرمؤمنان ، به نيروهای مسلح و مرزداران كشور، پس از ياد خدا و درود، همانا بر زمامدار واجب است كه اگر اموالی به دست آورد يا نعمتی مخصوص او شد، دچار دگرگونی نشود و با آن اموال و نعمتها بيشتر به بندگان خدا نزديك و به برادرانش مهربانی بیشتری روا دارد.
2⃣ مسؤوليتهای رهبری و نظاميان
🔻آگاه باشيد حق شما بر من آن است كه جز اَسرار جنگی هيچ رازی را از شما پنهان ندارم و كاری را جز حكم شرع بدون مشورت، با شما انجام ندهم و در پرداخت حق شما كوتاهی نكرده و در وقت تعيين شده آن بپردازم و با همه شما به گونه ای مساوی رفتار كنم. پس وقتی من مسؤوليتهای يادشده را انجام دهم، بر خداست كه نعمتهای خود را بر شما ارزانی دارد و اطاعت من بر شما لازم است و نبايد از فرمان من سرپيچی كنيد و در انجام آنچه صلاح است سستی ورزيد و برای رسيدن به حق تلاش كنيد، حال اگر شما پايداری نكنيد، خوارترين افراد نزد من انسان كج رفتار است كه او را به سختی كيفر خواهم داد و هيچ راه فراری نخواهد داشت، پس دستورالعملهای ضروری را از فرماندهانتان دريافت داشته و از فرماندهان خود در آنچه كه خدا امور شما را اصلاح می كند اطاعت كنيد، با درود.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه49: نامه به معاويه
🔹هشدار به معاويه از دنيا پرستی
🔻پس از ياد خدا و درود، همانا دنيا انسان را به خود سرگرم و از ديگر چيزها باز می دارد، دنياپرستان چيزی از دنيا به دست نمی آورند جز آن كه دری از حرص به رويشان گشوده و آتش عشق آنان تندتر می گردد، كسی كه به دنيای حرام برسد از آنچه به دست آورده راضی و بی نیاز نيست و در فكر آن است كه به دست نياورده اما سرانجام آن، جدا شدن از فراهم آورده ها و به هم ريختن بافته شده هاست، اگر از آنچه گذشته عبرت گيری، آنچه را كه باقی مانده توانی حفظ كرد. با درود.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 #نامه48 : نامه به معاويه
🔹 اندرز دادن دشمن
🔻همانا ستمگری و دروغ پردازی انسان را در دين و دنيا رسوا می كند و عيب او را نزد عيب جويان آشكار می سازد و تو می دانی آنچه كه از دست رفت باز نمی گردد گروهی باطل طلبيدند و خواستند با تفسير دروغين حكم خدا را دگرگون سازند و خدا آنان را دروغگو خواند، معاويه! از روزی بترس كه صاحبان كارهای پسنديده خوشحالند و تأسف می خورند كه چرا عملشان اندك است، آن روز كسانی كه مهار خويش در دست شيطان دادند سخت پشيمانند. تو ما را به داوری قرآن خواندی، در حالیكه خود اهل قرآن نيستی و ما هم پاسخ مثبت به تو نداديم، بلكه داوری قرآن را گردن نهاديم. با درود.
┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
https://eitaa.com/nahjolblage_urmi
ختم نهج البلاغه در ۱۹۲ روز(44).mp3
6.38M
🔊 ختم گویای نهج البلاغه در ۲۷۰ روز
🌺 سهم روز شصت ونهم نامه ۵۰ و نامه ۴۸
https://eitaa.com/nahjolblage_urmi
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
140910338_-970214675.mp3
23.58M
.
❗️پاسخ به شبهات پیرامون حمله ایران به اسرائیل از نهجالبلاغه
کرسی هفتگی نهجالبلاغه در مسجد فائق
تهران خیابان ایران
1⃣ نباید اسرائیل را عصبانی کنیم...
2⃣ فلسطینی ها و خیلی از لبنانی ها سنی هستند به ما چه ارتباطی دارند؟
3⃣ جنگ با اسرائیل باعث خسارتهای مالی و زیرساختی ایران می شود؟
و شبهات دیگری كه این روزها مطرح است
#وعده_صادق
#سید_حسن_نصرالله
🖌 #مهدوی_ارفع
🆔https://eitaa.com/mahdavi_arfae/20354
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
آب زنید راه را هین که نگار می رسد
وعده همه عاشقان شهادت و آزمون صدق همه ولایتمداران فردا نمازجمعه مصلای تهران
تمرین نماز جمعه در بیت المقدس...
#روز_خونخواهی
#وعده_صادق
#مهدوی_ارفع
🆔https://eitaa.com/mahdavi_arfae/20368
.
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
✅فرزند حضرت آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه فرمودند: وقتی مقام معظم رهبری سفری را به کردستان داشتند، پدرم چندین دوره ختم صلوات و ذکر برای سلامتی ایشان گرفتند.
▫️این عمل ایشان نشان دهنده اثر ویژه این کار و اهمیت دعا برای سلامتی این حکیم فرزانه است.
💠 به تاسی از این عالمِ عارفِ واصل، ما نیز بر این آمدیم در این برهه حساس ختم صلواتی به جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان ارواحنا فداه و سلامتی و طول عمر نائب ایشان حضرت آیت الله خامنه ای حفظه الله بگیریم.
🌷هر عزیزی که میخواهد در این عمل خیر سهیم باشد میتواند تعداد صلوات های خود را در این سامانه ثبت کند.
https://salawat.ir/bbe1db
4_5910984677111368288.mp3
3.7M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
🔸 شرح #حکمت19
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/nahjolblage_urmi
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت19
درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود:" آن کس که در پی آرزوی خویش بتازد، مرگ او را از پای درآورد."
🔻 یکی از موضوعات بسیار مهم و پرتکرار در نهج البلاغه، بحث آرزوها است. آرزوها وقتی سه قید داشته باشند، منفور و مورد مذمّت امیرالمؤمنین ( علیه السلام) می باشند:
1⃣ فردی، 2⃣ دنیوی، 3⃣ طولانی
🔻به این معنی که اگر آروزها صرفاً فردی بودند، نه مورد نفع جامعه؛ از آن طرف فقط دنیوی بودند و هیچ بُعد معنوی نداشتند و از طرف سوّم طولانی بودند و دور از دسترس شرایط عادی، این آرزوهایی که این سه ویژگی را داشتند منفور امیرالمؤمنین هستند. لذا امیرالمؤمنین(علیه السلام) اگر در حکمت ۳۶ می فرمایند: "کسی که آرزوهایش طولانی است، کردارش نیز ناپسند است" ؛ چون آرزوها قدرت فوق العاده ای در کشش انسان به سمت خود دارند، وقتی طولانی باشند انسان با درک شرایط و مقدورات و محدودیتهای خودش، کم کم ناگزیر میشود حلال و حرام و اخلاق و انسانیّت را زیر پا بگذارد، تا به آن آرزوی دوردست، دست پیدا کند؛ بنابراین کردارش ناپسند می شود.
🔻همچنین مولا علی( علیه السلام) در حکمت ۳۳۴ نهج البلاغه اینگونه می فرمایند که: " اگر بنده خدا اجل و پایان کارش را می دید، با آرزو و فریب آن دشمنی می ورزید" ؛ یعنی راه اینکه انسان عقلش روشن شود و فریب آرزوهای مادیِ دنیویِ فردگرایانه را نخورد، این است که بداند دیر یا زود اجل در خانه اش را می زند و به او مهلت نمی دهد. آن موقع اولاً همه آرزوها دست یافتنی نبودند و در حسرت می میرد؛ ثانیاً برای رسیدن به همان مقدارش که دست پیدا کرده، چقدر حقّ اللّه و حقّ النّاس را ضایع کرده تا توانسته به این آرزو برسد. آن موقع اجل و توجه به مرگ باعث میشود که انسان بی ارزشی این طور آرزو کردن ها را خوب درک کند و نفسش را از این سرکشی و هیجان باز بدارد.
🔻همچنین بر اساس همین مبنا یعنی توجه به مرگ و عبرت از گذشتگانی که مثل ما آرزوهای طولانیِ مادیِ فردی داشتند، اما مرگ آنها را ناکام گذاشت، حضرت در حکمت ۳۵۹ اینگونه نهیب می زنند: " ای اسیران آرزو ها بس کنید، زیرا صاحبان مقامات دنیا را تنها دندانِ حوادث روزگار به هراس افکنده، ای مردم کار تربیت خود را خودتان برعهده بگیرید و نفس را از عادتهایی که به آن حرص دارد، بازگردارید" ؛ یعنی علاوه بر اینکه مرگ خودتان را دائما یاداوری کنید، عبرت بگیرید از صاحبان جاه و مقام و ثروت در تاریخ که چگونه دندان مرگ آنها را از رسیدن به آرزوها و بهره برداری از آن همه امکانات و ثروت محروم کرد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/nahjolblage_urmi