eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
455 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
116 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 🍃💐وقال عليه السلام لبعض أَصحابه في علّة اعتلّها: جَعَلَ اللهُ مَا كَانَ مِنْ شَكْوَاكَ حطّاً لِسَيِّئَاتِكَ، فَإِنَّ الْمَرَضَ لاَ أَجْرَ فِيهِ، وَلكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ، وَيَحُتُّهَا حَتَّالاََْوْرَاقِ، وَإِنَّمَا الاََْجْرُ فِي الْقَوْلِ بِالّلسَانِ، وَالْعَمَلِ بِالاََْيْدِي وَالاََْقْدَامِ، وَإِنَّ اللهَ سُبْحَانَهُ يُدْخِلُ بِصِدْقِ النِّيَّةِ وَالسَّرِيرَةِ الصَّالِحَةِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عَبَادِهِ الْجَنَّةَ. 🍃💐و به يكي از يارانش كه بيمار بود فرمود: خدا! آنچه را كه از بيماري شكايت داري موجب كاستن گناهانت قرار داد، در بيماري پاداشي نيست اما گناهان را از بين مي برد، و آنها را چونان برگ پاييزي مي ريزاند، و همانا پاداش در گفتار به زبان، و كردار با دستها و قدمهاست، و خداي سبحان به خاطر نيت راست، و درون پاك، هر كس از بندگانش را كه بخواهد وارد بهشت خواهد كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 1⃣:آیا کاستن از گناهان نوعی پاداش نیست؟ پس چرا حضرت برای بیماری کاستن از گناهان را نوید میدهند اما میفرمایند بیماری پاداشی ندارد؟ 2⃣: چرا در کلام حضرت بیماری پاداش ندارد؟ 3⃣:در بیماری اگه راضی به رضای خدا باشی وصبرهم بکنی بازهم هیچ پاداشی درآن نیست؟ 4⃣:عوض وپاداش چه تفاوتی باهم دارند؟ : ✅حضرت میفرمایند اجر و پاداش محصول کار و تلاش است. ⭕️بیماری کار و تلاش نیست زیرا بدون اختیار و اراده ما برما عارض میشود و.ما تلاشی برای مریض شدن نمی کنیم ،تا به اجر و پاداش برسیم . ✳️اما چون برای انجام وظایف بندگی تلاش میکنیم ، مستحق اجر و پاداش میشویم . 💯اما خداوند متعال از باب لطف برای انسان مؤمن در زمان بیماری عوض قرار میدهد . ◀️یعنی حال که مؤمن به دلیل بیماری که سنتی طبیعی است ، از آرامش و سلامت محروم شده است ، خداوند متعال آن بیماری و محرومیت را با لطفی که عطا میکند جبران مینماید و آن لطف بخشش گناهان اوست . 5⃣:در این حکمت نورانی حضرت ابتدا میفرمایند پاداش در قبال کاری یا گفتاری داده میشود، سپس درون پاک و نیت بدون کردار، را پروردگار به هر که بخواهد جزای بهشت خواهد داد، این دو قسمت چگونه جمع میشوند؟ : ✅ اولاً: اجر و پاداش با عِوَض فرق میکند. *⃣وقتی خداوند به حکمت خودش بلایی مصیبتی بیماریی چیزی بر سر مؤمن می آورد؛ در عوض این بیماری و سختی هایی که مؤمن می کشد گناهانش رو می بخشد. اما اجر و پاداش در مقابل کار وعمل مؤمن به او تعلق میگیرد. ✅ثانیاً: نیت خیرکردن، قصد کار خیرکردن هم یک عمل است، چون عملِ باطنی است. پس این اعمال اجر و پاداش به دنبال خودش دارد. ✳️ در می خوانیم بعد از جنگ جمل فردی به حضرت عرض کرد یا امیرالمومنین، چقدر دوست داشتم برادرم هم با ما بود و می دید که خدا چگونه شما رو بر دشمنانتون پیروز کرد. 👈حضرت پرسیدند آیا فکر و دل برادرت با ما بود یعنی نیت داشت، قصد داشت که در این جنگ شرکت کند و نشد؟ عرض کرد بله. 📣فرمود نه تنها برادرت در ثواب این جنگ با ما شریک است، بلکه همه کسانی که هنوز به دنیا نیامدند، در آینده به دنیا می آیند و با ما هم عقیده هستند هم در این نبرد و ثواب این جنگ و پیروزی با ما شریکند. 🖋حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄ 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 ☘وقال عليه السلام في ذكر خباب بن الاَرتّ: يَرْحَمُ اللهُ خَبَّاباً، فَلَقَدْ أَسْلَمَ رَاغِباً، وَهَاجَرَ طَائِعاً، [وَقَنِعَ بالْكَفَافِ وَرَضِيَ عَنِ اللهِ،] وَعَاشَ مُجَاهِداً. 💠در ياد يكي از ياران، (خباب بن ارت) فرمود: خدا خباب بن ارت را رحمت كند، با رغبت مسلمان شد، و از روي فرمانبرداري هجرت كرد، و با قناعت زندگي گذراند، و از خدا راضي بود، و مجاهد زندگي كرد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 1⃣: قناعت از نشانه های سبک زندگی اسلامی است ، اساسا قناعت به چه معناست و ویژگی ها و مشخصاتش چیست؟ 2⃣: رضایت خدا به چه معناست؟ 3⃣: شاخصه های زندگی جهادی چیست؟ : ✅قناعت عبارتست از اکتفا کردن به رزقی که از راه مشروع و معقول در اختیار ما قرار گرفته است . ✳️یعنی هرکسی اولاً رزقی مقدر و نسبت به آن وظیفه یک تلاش مشخصی دارد . 🔴وقتی از راه تلاش معقول و منطقی و مشروع به یک درآمد و دارایی حلالی رسید ، باید براساس یک مدیریت حکیمانه به همان اکتفا کند تا نیازمند به مازاد از آن که مجبور باشد از راه های دیگر به آن برسد ، نشود. این میشود قناعت . 👈پس قناعت نه کم مصرف کردن است نه به قول عوام گدا بازی است . ⭕️بلکه عبارت است از یک مدیربت حکیمانه و عاقلانه نسبت به آنچه که از راه درست و مشروع به او رسیده است . ⚠️لازم به ذکر است قناعت یکی از مهمترین مولفه های سبک زندگی اسلامی است. ✅رضایت به قضای الهی این است که انسان در مرحله ایمان ، به آنچنان فهم عمیق و درک درستی رسیده است که بداند اگر مسیر عبودیت و بندگی خدا را در اندازه طاقت و وسع خودش درست رفته است ، بعد از آن هر آنچه به او میرسد براساس حکمت الهی و اراده الهی است . 💢به آنچه خدا اراده کرده و خواسته است ، خشنود باشد . 💯انسان اگر اجمالا مسیر شریعت را درست برود و بندگی خدا را بکند؛ چه آنچه ظاهراً از مواهب دنیا به او می رسد و چه آنچه ظاهراً از مصائب دنیا به او می رسد ، هر دو را در چارچوب مشیت و اراده الهی خدا می بیند. و به هر دوی آنها کاملا دل می دهد و رضایت می دهد تا به برکت این رضایت در آزمونها و امتحانات الهی پیروز باشد. ⏪خداوند در قران کریم مال و فرزند و...را فتنه و آزمایش می داند و از دست دادن دادن اینها را مصیبت و امتحان میداند . *⃣این هر دو را دو روی یک سکه معرفی میکند که برای امتحان کردن درجه ایمان و زندگی بندگانش آنها را در مسیر زندگی انسان قرار میدهد . 🔵انسان مؤمن که در ذیل تربیت علوی و نهج البلاغه تربیت میشود ، هر دو را موهبتی از طرف خداوند می بیند و رضایت میدهد و خشنود میباشد. ✅ ان شاالله در حکمتها و نامه های بعد به تک تک شاخصه های زندگی جهادی خواهیم رسید. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 ☘وقال عليه السلام : طُوبَى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعَادَ، وَعَمِلَ لِلْحِسَابِ، وَقَنِعَ بِالْكَفَافِ، وَرَضِيَ عَنِاللهِ.☘ 💠و درود خدا بر او فرمود: خوشا به حال كسي كه به ياد معاد باشد، براي حسابرسي قيامت كار كند، با قناعت زندگي كند، و از خدا راضي باشد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜📜📜🌿🌹🌿🌹🌿📜📜📜 : همیشه میگویند خدا از او راضی باشد نه او از خدا ...در این حکمت که فرموده اند از خدا راضی باشد به چه معناست ؟ : ✅ اولاً :راضی بودن بنده از خدا بارها در قرآن کریم آمده است؛ ⭕️مثلاً در آیه ۱۱۹ سوره مبارکه مائده می خوانیم: " هٰذا يَومُ يَنفَعُ الصّادِقينَ صِدقُهُم ۚ لَهُم جَنّاتٌ تَجري مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدينَ فيها أَبَدًا ۚ رَضِيَ اللَّهُ عَنهُم وَرَضوا عَنهُ ۚ ذٰلِكَ الفَوزُ العَظيمُ" ⭕️یا در آیه ۲۸ سوره مبارکه : " ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً" ⭕️و در سوره : " وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى " یعنی و بزودى پروردگارت آن قدر به تو عطا خواهد کرد تا راضی گردى. ✅ ثانیاً :مقام رضا یکی از عالی ترین مقامات اولیاء خداست و معنای آن این است که عبد بر اثر خودسازی و طاعت الهی ببیند و باور کند که هرچه خداوند برایش تقدیر می کند، عین خیر و لطف است چه در ظاهر نعمت باشد و چه بلا و مصیبت. بفهمد که 👇👇👇 « هرچه آن خسرو کند، شیرین بود» 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 ☘وقال عليه السلام : لَوْ ضَرَبْتُ خَيْشُومَالْمُؤْمِنِ بِسَيْفِي هذَا عَلَى أَنْ يُبْغِضَنِي مَاأَبْغَضَنِي، وَلَوْ صَبَبْتُ الدُّنْيَا بِجَمَّاتِهَاعَلَى الْمُنَافِقِ عَلَى أَنْ يُحِبَّنِي مَا أَحَبَّنِي: وَذلِكَ أَنَّهُ قُضِيَ فَانْقَضَى عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ الاَُْمِّيِّ عليه السلام أَنَّهُ قَالَ: « [يَا عَلِيُّ،] لاَ يُبْغِضُكَ مُؤْمِنٌ، وَلاَ يُحِبُّكَ مُنَافِقٌ».☘ 💠و درود خدا بر او فرمود: اگر با شمشيرم بر بيني مومن بزنم، كه دشمن من باشد، با من دشمني نخواهد كرد، و اگر تمام دنيا را به منافق ببخشم تا مرا دوست بدارد، دوست من نخواهد شد، و اين بدان جهت است كه قضاي الهي جاري شد، و بر زبان پيامبر امي (صل الله علیه واله وسلم) گذشت كه فرمود: (اي علي! مومن تو را دشمن نگيرد، و منافق تو را دوست نخواهد داشت.) 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ 1⃣:قضای الهی چه نقشی در مؤمن یا منافق بودن افراد دارد؟ : 💠 اولاً: قضای الهی نتیجه علم خداست. 🔴خداوند به چیزی علم دارد آن را تقدیر میکند و چیزی که تقدیر میکند به آن میگویند . =دوستی 🔹خداوند میدانست که فقط کسی میتواند علی علیه السلام را دوست بدارد که با او سنخیت داشته باشد. 🔹در واقع اصلاً هر دو نفر و هر دو چیز به شرطی به هم نزدیک میشوند همدیگر را دوست می دارند که بین آنها و تشابه در ذات و صفات باشد. 🔹و دو چیز وقتی باهم و دشمنی و دوری دارند که بینشان باشد عدم سنخیت باشد. 🔰بر این اساس چون خدا میدانست سنخ امیرالمومنین علیه السلام ،ذات وصفات امیرالمومنین چگونه است .می دانست که جز از نظر صفات وخصال باطنی با امیر المومنین علیه السلام سنخیت وتشابه ندارد حکم حتمی کرد که جز مؤمن کسی نمیتواند علی علیه السلام را بدارد و جز هم نمیتواند از از امیرالمومنین علیه السلام بغض داشته باشد. 2⃣: اهل تسنن که حب حضرت علی(ع) را ندارند چگونه است یعنی از منافقین هستند ؟ : ✳️این جا بحث از محبت امیرالمومنین علیه السلام است و اکثر قریب به اتفاق برادران اهل سنت ما محبت حضرت را در قلبشان دارند تاحدی که برخی از آنها حتی به مسأله اولویت و برتری حضرت برخلفای سه گانه اعتقاد دارند. اینجا مسأله خلافت و حکومت نیست بلکه مساله محبت و دوست داشتن حضرت است . ⭕️جز یک جزء قلیلی از اهل سنت که معروف به ناصبی هستند ، بقیه اهل سنت محبت به حضرت دارند . 👈حتی بعضی امامان بزرگشان چون شافعی ابراز کرده اند که تنها سرمایه ما برای نجات در روز قیامت محبت علی ابن ابیطالب است. ⚜پس حضرت در اینجا حرفی از اهل سنت به میان نیاورده اند و فرموده اند کسی که نتواند در قلبش محبت من را جا دهد ، منافق است و اگر من دنیا را هم به پایش بریزم ، باز نمی تواند مرا دوست بدارد. 🖋حجه الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 وقال عليه السلام : سَيِّئَةٌ تَسُوءُكَ خَيْرٌ عِنْدَاللهِ مِنْ حَسَنَةٍ تُعْجِبُكَ.! 💠و درود خدا بر او فرمود: گناهی كه تو را پشيمان كند بهتر از كار نيكی است كه تو رابه خودپسندی وادارد. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 : سوأل: آیا منظور حضرت این است که خوشحالی از کار نیک انسان را به خودپسندی میرساند؟ : ✅مرکز ثقل صفت رذیله خود پسندی و عجب است. 🔴حضرت با این تعبیر خیلی خیلی زیبا و کنایه بسیار عالی می خواهند بفرمایند ، هرچیزی که باعثی خودپسندی شود زشت و قبیح و از عوامل انحطاط و هلاکت انسان است ، حتی اگر آن چیز عبادت و عمل صالح باشد. 👈نمیخواهند بفرمایند گناه خوب است و عبادت، بد! به صرف این که گناه شرمندگی می آورد. ⏪بلکه میخواهند بفرمایند این که انسان در محضر خدا، گرفتار خودپسندی شود ، عملی ناپسند و قبیح است و مهلکه بزرگی است حتی اگر دلیل خودپسندی در برابر خدای متعال ، عبادت و عمل صالح باشد. ✔️همانطور که اشاره کردند اگر کسی بواسطه کارنیکی که انجام میدهد دچار خودپسندی گردد، این خودپسندی قبیح است نه آن کار نیک . 💯انسان باید حال و اثری را که از انجام کاری در درونش ایجاد میشود، مراقبت و مدیریت کند که چگونه است . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃 ✨در حديثى از امام صادق(عليه السلام) مى خوانيم كه فرمود: «خداوند متعال به داود وحى فرستاد: «بَشِّرِ الْمُذْنِبينَ وَانْذُرِ الصِّديقينَ; گنهگاران را بشارت ده و صديقين (والا مقام) را بيم ده» (داود تعجب كرد و) عرض كرد: اى پروردگار چگونه چنين چيزى ممكن است؟ خداوند فرمود: 🥀گنهكاران (پشيمان و نادم) را بشارت ده كه من توبه آنها را مى پذيرم و از گناهانشان صرف نظر مى كنم و صديقين را بيم ده كه از اعمالشان عُجب به خود راه ندهند». ⬅️اين سخن را با حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) پايان مى دهيم 👇 خداوند به آن حضرت وحى فرستاد كه بعضى از بندگان من در مسير عبادت تلاش مى كند و شب از خواب خوش و بستر لذت بخش بر مى خيزد و مشغول عبادت مى شود و خود را در عبادت من به سختى و تعب مى اندازد. گاه من او را يك شب يا دو شب گرفتار خواب مى كنم تا در مسير صحيح گام بردارد، 👈زيرا هنگامى كه به خواب مى رود و صبح بيدار مى شود نسبت به خود خشمگين است و خود را سرزنش مى كند و اگر او را در آنچه از عبادت من مى خواهد آزاد بگذارم، چه بسا عُجب و خودپسندى به او عارض شود و از اين راه حالتى به او دست دهد كه هلاكش در آن است. 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا