eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
461 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
114 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k ... @azzahraa آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ، وَالْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْي، وَالرَّأْيُ بِتَحْصِينِ الاَْسْرَارِ. 💠و درود خدا بر او فرمود: پيروزی در دورانديشی، و دورانديشی در بكارگيری صحيح انديشه، و انديشه صحيح به رازداری است. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 1⃣:دوراندیشی به چه معناست ؟ 2⃣:آیا دوراندیشی با حکمت و تقدیر الهی منافات ندارد؟ 3⃣:رابطه صحیح اندیشی و راز داری چیست؟ 4⃣:منظور حضرت از " اندیشه صحیح به رازداری است " چیست؟ 5⃣:منظور از رازداری چست؟ 6⃣: اگرحکمت را از آخر به اول هم بخوانیم مفهوم آن درست است؟ : ✳️مراد از دوراندیشی یعنی دیدن آثار و تبعات دور دست گفتار و رفتار . ⭕️اگر بتوانم پیش بینی کنم حرفی که میزنم ، موضع گیری که میکنم ، رفتاری که انجام میدهم و...چه آثار و تبعاتی مثبت و منفی دارد، خواهم توانست آثار و تبعاتش را مدیریت کنم . 🚫اما اگر نتوانم اینها را پیش بینی کنم یا توجه نکنم. ، از لحظه انجام آن ، اسیر آثار و تبعاتش خواهم بود و آن موقع دیگر پیروز نخواهم بود بلکه شکست خواهم خورد ، چون مدام باید در صدد جبران ضررها و زیانهایی باشم که خود بواسطه عدم دوراندیشی ایجاد کرده ام . ✳️دوراندیشی با حکمت و تقدیرالهی منافاتی ندارد چون اساساً دوراندیشی توصیه خداوند متعال است . 💢دوراندیشی از ویژگی های قلب و عقلی است که خداوند به انسان مؤمن داده است . 💯پس گوشه ای از تقدیرات الهی ، دوراندیشی است . پس ما براساس همان دوراندیشی است که به تقدیرهایمان میرسیم ، آیا کار و تلاش کردن با تقدیرالهی منافات دارد؟ خیر. ⚜خداوند رزق انسانها را تقسیم کرده است ، و کسی نمی تواند رزق دیگری را بگیرد اما راه رسیدن به رزقِ مقدر کار و تلاش است . ⬅️پس کار و تلاش منافاتی با تقدیرالهی ندارد. دوراندیشی هم نوعی کار و تلاش فکری است و منافاتی با تقدیرالهی ندارد .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍂🌸🍂 ✳️در حکمتهای مختلف به ابعاد رازداری پرداخته شده است . *⃣یکی این است که کاری را که میخواهی انجام دهی ، قبل از این که زمانش فرارسد افشا نکن وگرنه دچار آفت میشود ، بخاطر اظهار نظرهای عجیب و غریب دیگران ، حسادت حسودان و... ⏪بنابراین نقشه و طرحی را که داری برملا نکن تا زمان اجرایش فرارسد ، این یک بعد رازداری است . ⏪بعد دیگر رازداری این است که ، وقتی فکر ، نقشه و طرحت برای آینده را برملا نکردی ، زمانی که بخش های مختلف آن را اجرا میکنی ، به ضعفها و خطاهای آن پی خواهی برد ، و میتوانی آن را اصلاح و بازنگری کنی . ↩️وقتی قبل از اجرا آن را برملا کردی ، گرفتار تبعات و آثار آن خواهی شد و فرصت اصلاح و بازنگری نخواهی داشت. ✳️یکبار را از آخر به اول ملاحظه کنیم . ⬅️حضرت میفرمایند: اگر میخواهید درست اندیشه کنید رازدار باشید ، یعنی آنچه را که در نتیجه مشورت و تفکر ، به آن میرسید ، نگه دارید و به جای آنکه درگیر آثار و تبعات اعلام زود هنگامش شوید ، مشغول بررسی دقیقتر کیفیت آن تصمیم خواهید شد. ✔️پس هرچقدر راز دارتر باشید ، اندیشه تان صحیح تر خواهد بود و هرچقدر اندیشه شما صحیح تر باشد ، دوراندیش تر هستید یعنی با فکر کردن درست و با آرامش عمیق میتوانید نتایج دوردست را پیش بینی کنید. و هرچه دوراندیش تر باشید ، پیروزی شما بیشتر ، عمیق تر و ماندگارتر خواهد بود. 👇👇👇👇 ♨️در واقع اگر کسی مهارت رازنگهداری داشته باشد، می تواند فکر و نظرشان را به جولان وادارد و بهترین راه را پیدا و پیگیری کند. 🔱کسی که بهترین راه پیدا کرد، می تواند آینده پژوهی و آینده نگری داشته باشد و کسی که آینده نگر شد، پیروزی از آنِ اوست. 👇👇 ‼️این حکمت را بگونه ای دیگر هم می شود فهمید. ⁉️کسی که رازهای خودش را محافظت نمی کند، دشمنان تصمیمات او را پیش بینی می کنند؛ ♻️ لذا راه گزینه های متعدد به رویش بسته و قدرت جولان فکر از او گرفته می شود، چنین کسی دیگر نمی تواند آینده نگری کند چون شرایط و مدیریت آن از دست او خارج شده است و کسی که قدرت پیش بینی و مدیریت و کنترل شرایط را از دست بده، پیروز نمی شود. ❇️مانند جنگ که فرماندهان تا لحظه آخر تمام تصمیمات را پنهان نگه می داشتند حتی از نیروهای خودی. ✅ارتباطات بیسیمی را به حداقل می رساندند و ان هم با زبان رمز تا دشمن نتواند شنود کند و تصمیم را بفهمد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════ 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 وقال عليه السلام : احْذَرُوا صَوْلَةَ الْكَرِيمِ إذَا جَاعَ، واللَّئِيمِ إِذَا شَبِعَ. 💠و درود خدا بر او فرمود: از يورش بزرگوار به هنگام گرسنگي، و از تهاجم انسان پست به هنگام سيري، بپرهيز. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ : لطفا توضیح بفرمایید. : برای اینکه حکمت ۴۹ به درستی و آسانی درک شود کافی است پاورقی خطبه ۵۱ را بخوانیم. عبدالله بن عوف نقل می کند: پیش از آن که سپاه امام علیه السلام برای نبرد با معاویه به صفین برسد ، لشگر معاویه رسید و در یک اقدام ناجوانمردانه راه دسترسی به آب فرات را بست. حضرت یکی از یاران خود را به سوی آنان فرستاد که چرا راه اب را بسته اید؟ مشاوران معاویه که خود از آب سیراب بودند گفتند آن قدر اب را تحریم کن تا علی و یارانش یا از تشنگی جان بدهند یا تسلیم بشوند ولی عمروعاص گفت؛ علی کسی نیست که در تحریم، تن به تسلیم بدهد اما معاویه نظر سایر مشاوران را پذیرفت و آب را باز نکرد. امیرالمومنین جمعی را به فرماندهی امام حسن اعزام کردند آنها چنان یورش بردند که سربازان معاویه ، فرار کرده و سپاه اسلام اب را در اختیار گرفتند. اما برخلاف معاویه و یارانش، مولا و یارانش اب را برای هر دو گروه آزاد گذاشتند. ⬅️ حالا با هم بخوانیم: " از یورش بزرگوار، به هنگام گرسنگي. و از حمله انسان پست به هنگام سيري بپرهیز." 2⃣ : از یورش بزرگوار به هنگام گرسنگی بپرهیز 👈منظور از «گرسنگی » چیست ؟ 2⃣:و همچنین در جمله : از تهاجم انسان پست به هنگام سیری بپرهیز 👈منظور از « سیری» چیست ؟ : فرمودند : منظور از گرسنگی «اهانت » به انسان بزرگوار است یعنی از هیبت و قدرت انسان بزرگوار بترس زمانی که به او اهانت میشود . و منظور از سیری انسان پست و لئیم «احترام گذاشتن » به اوست . آیا این تعبیر درست است ؟ 📢 طبق قواعد ترجمه باید ترجمه ای که ما از یک لفظ میکنیم نسبت قابل توجیهی با خود لفظ و موضوع له آن داشته باشد . لذا تفسیر یا معنا کردن شبع به احترام و جوع به اهانت خیلی خیلی دور است نسبتش با این معنا ، تازه اگر نسبتی داشته باشد . ثانیا ما چه نیازی به چنین تعبیر عجیب و غریبی داریم وقتی معنای واقعی و مستقیم وموضوع له آن براحتی توجیه می کند منظور امیرالمؤمنین علیه السلام را. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑ 💢در اين که منظور از گرسنگى و سيرى در اين عبارت حکيمانه معناى کنايى آن مراد است يا معناى حقيقى در ميان مفسران نهج البلاغه گفت و گو است; جمعى گرسنگى را کنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانسته اند بدين ترتيب معناى جمله چنين مى شود ⬅️افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند که به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا کنند که در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى کنند; ولى لئيمان هنگامى که به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى کنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى که پس از سيرى، مست مى شوند. ╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯ 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 🌹 🌴 وقال عليه السلام : قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ.. 💠و درود خدا بر او فرمود: دلهای مردم گریزان است، به كسی روی آوردند كه خوشرویی كند. 📒 🎇🌹🕊 🎇🌿🌹 🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 : منظوراز "دلهای مردم گریزان است " چیست؟ : 🔴منظور از این که دل های مردم گریزان است ، یعنی این که قلبها اگر خود به خود مورد بررسی قرارگیرند ، تعلق و الفت به جایی ندارند، دائما در افکار و آرزوهای مختلف سرگردانند . باچه کسی انس میگیرند، با کسی که خوشرو باشد یعنی انسان بواسطه خوشرویی قلبها را متوجه خود میکند و مردم با او انس میگیرند . در حکمت دیگری میفرمایند : " البشاشة ُ حَبالةُ ألمودة"(حکمت ۶) یعنی خوشرویی ریسمان دوستی است. اگر میخواهی د دیگران با شما دوست بشوند ، راهش این است که خوشرو باشید . 🔴پس قلبها دائما مثل حیوان وحشی اند. به دنبال یک نقطه تکیه و آرامش هستند. این نقطه تکیه و آرامش را از چه نشانه ای تشخیص میدهد؟ از خوشرویی . 🔴انسانها به صورت فطری و طبیعی از خوشرویی آدمها تصور میکنند که قلب خیلی خوبی دارد و میشود به او اعتماد کرد و به او تکیه کرد و با او انس و الفت پیدا کرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 💢آنچه بعضى پنداشته اند که اين کلام حکمت آميز با اصل مدنىّ بالتبع بودن انسان سازگار نيست اشتباه بزرگى است. درست که انسان ذاتاً روح اجتماعى دارد و نمى تواند تنها زندگى کند و تمام پيشرفت ها و موفقيت ها بشر در سايه همين روح اجتماعى است; ولى اين بدان معنا نيست که در برابر هر فرد ناشناخته اى اظهار محبت و دوستى کند و با او الفت بگيرد 💞الفت گرفتن احتياج به مقدمات دارد همان گونه که عداوت و دشمنى نيز مقدماتى مى خواهد و نظر امام(عليه السلام)به اين حقيقت است که در روايات ديگرى نيز وارد شده و در گفتار معروف: «الاْنْسانُ عَبيدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است» منعکس است. 🌱شاعر عرب نيز مى گويد: وَإنّى لَوَحْشِىٌّ إذا ما زَجَرْتَني *** وَإنّى إذا ألَّفْتَني لاََلُوفٌ هنگامى که از من دورى کنى من از تو رميده مى شوم ولى هنگامى که از در الفت در آيى با تو الفت مى گيرم. 🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊 🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇 🌹یا علی شرح ┏━━━🍃🌼🍃━━━┓ @Nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا