eitaa logo
نهضت نهج البلاغه خوانی آ.غ
466 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
114 ویدیو
6 فایل
نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی آ.غ ارتباط با خادمان کانال @jafarii_k ... @azzahraa آثار مهدوی @Asaremahdavi_arfae @mahdavi_arfae @mahdavi_tebyan ‌نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی @nahjolbalagheiha استفاده از مطالب کانال، فقط با ذکر منبع جایز است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹سهم : از حکمت ۱۷۸ تا ۱۹۰ ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : بدی را از سينه ديگران، با كندن آن از سينه خود، ريشه كن نما. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : لجاجت تدبير را سست می كند. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : طمع ورزی بردگی هميشگی است. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : حاصل كوته فکری پشيمانی و حاصل دورانديشی سلامت است. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آنجا كه بايد سخن درست گفت در خاموشی خيری نيست، چنانكه در سخن ناآگاهانه نيز خيری نخواهد بود. ( اين حكمت با شماره كلمه قصار ۴۷۱ در صفحه ۲۲۸ نيز آمده است) ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : دو دعوت به اختلاف نرسد جز اين كه يكی باطل باشد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : از روزی كه حق برای من نمايان شد، هرگز دچار ترديد نشدم. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : هرگز دروغ نگفتم و به من دروغ نگفتند و هرگز گمراه نشدم و كسی به وسيله من گمراه نشده است. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : آغازكننده ستم در قيامت انگشت به دندان می گزد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : كوچ كردن نزديك است. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : هر كس كه با حق درآویزد نابود می گردد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : كسی را كه شكيبایی نجات ندهد، بی تابی او را هلاك خواهد كرد. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════ 📒 : شگفتا! آيا معيار خلافت صحابی پيامبر بودن است؟ اما صحابی بودن و خويشاوندی ملاك نيست؟ (از امام شعری در همين مسئله نقل شد كه به ابابكر فرمود) اگر ادعا می كنی با شورای مسلمين به خلافت رسيدی، چه شورایی بود كه رای دهندگان حضور نداشتند؟ و اگر خويشاوندی را حجت می آوری ، ديگران از تو به پيامبر نزديك تر و سزاوارترند. ════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۰) 📚 انتشارات عهدمانا معاویه گفت : « میدانستم می آیی عمروعاص! تو روباه پیر را خوب می شناسم ! بوی طعمه را از فرسنگها راه تشخیص میدهی .» گفتم : « گمان نکنم در راهی که پیش گرفته ای ، طعمه ای باشد. چه بسا ممکن است ما خود طعمه ای باشیم برای دهان شیری چون علی ، من آمده ام تا اگر مرگی برای دوست دیرینه ام رقم بخورد ، پیش از او خودم را در دهان شیر بیندازم . معاویه لب زیرینش را با زبان سرخش خیس کرد و گفت : « ای مکاره تو را چه به طعمه شدن در دهان شیر ؟! تو شیرها را تشنه بر لب چاه میبری و باز می گردانی! می دانم که بوی حکومت به مشامت خورده است... بگو اگر بر علی پیروز شدیم حکومت کجا را می خواهی ؟ مصر کافی است یا به کاخ در شام هم رضایت می دهی ؟ پوزخندی زدم و گفتم : « حکومت و خلافت در شام از آن تو... حال بگو از کوفه چه خبر ؟ علی چه می کند و قصد دارد چه وقت حمله کند ؟ » گفت : « با روی کار آمدن علی ، تلخی مرگ عثمان دوچندان شد. میدانی که پس از مرگ محمد ، تلاش های بسیاری صورت گرفت تا علی جانشین او نشود و بیست و پنج سال این تلاش ادامه داشت . دست علی به حکومت نرسید ؛ هرچند او گفته بود تا مردم او را نخواهند ، خلعت خلافت بر تن نخواهد کرد. اما علی اینک با همان اندیشه و سیاست دوران پیامبر ، حکومت را به دست گرفته و همهٔ فرماندهان دوران عثمان را از کار برکنار کرده است. به من هم پیغام داده تا با او بیعت کنم. می دانم که چه بیعت کنم و چه نکنم او حاضر نیست حتی ساعتی بر این مسند حکومت کنم. ↩️ ادامه دارد... @nahjolblage_urmi
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۶.mp3
1.97M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 6⃣ ⭕️ ویژگی های بهترین بندگان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 6 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 🔰 دسته سوم از مباحث پیرامون عمل صالح و عمل برای روز حساب آثار عمل صالح است. 🔻مولا علی (علیه السلام) آثاری را در نهج البلاغه بر عمل و عمل صالح مترتّب می کنند. 🔻یکی در خطبه ۲۸ است ، فرمودند : « فَمَنْ عَمِلَ فِي أَيَّامِ أَمَلِهِ قَبْلَ حُضُورِ أَجَلِهِ فَقَدْ نَفَعَهُ عَمَلُهُ وَ لَمْ يَضْرُرْهُ أَجَلُهُ » ؛ " هرکس در روزگاری که مهلت دارد، هنوز اجل و مرگش نرسیده ، عمل انجام بدهد عملش سود میدهد و هیچ ضرری از مرگ و اجل نخواهد دید." 🔻در حکمت ۴۲۳ می فرمایند : « مَنْ عَمِلَ لِدِينِهِ، كَفَاهُ اللَّهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ » " کسی که برای دینش کار میکند خدا امر دنیایش را کفایت میکند." پس اثر دوم این است که امورات دنیوی انسانی که اهل عمل صالح است کفایت می شود از طـرف خدا. 🔻در خطبه ۲۳۰ مولا علی (علیه السلام) اثر عمل صالح را این می داند که بالا می رود و توبه نفع می دهد و دعا در درگاه خدا شنیده می شود. « اعْمَلُوا وَ الْعَمَلُ يُرْفَعُ وَ التَّوْبَةُ تَنْفَعُ وَ الدُّعَاءُ يُسْمَعُ » 🔻در خطبه ۱۸۳ مولا علی (علیه السلام) عمل صالح را سبب همسایگی خدا می داند: «فَبَادِرُوا بِأَعْمَالِكُمْ تَكُونُوا مَعَ جِيرَانِ اللَّهِ فِي دَارِهِ » " مبادرت به اعمال صالح بکنید تا از همراه همسایگان خدا در خانه او باشید." 🔻در خطبه ۲۳ هم مولا علی (علیه السلام) عمل صالح را کشت و در واقع حرث آخرت می دانند. « إن الْعَمَلَ الصَّالِحَ حَرْثُ الْآخِرَةِ » ؛ " عمل صالح آن کشاورزی و کاشت و زراعتی است که در آخرت ثمر و نتیجه خواهد داد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارش موضوعات مهم حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹.mp3
5.11M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۱۹۱ تا حکمت ۱۹۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌹 سهم : از حکمت ۱۹۱ تا ۱۹۹ ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : همانا انسان در دنيا تخته نشان تيرهای مرگ است، ثروتی كه دستخوش تاراج مصيبتهاست، با هر جرعه نوشيدنی اندوهی گلوگیر و در هر لقمه ای استخوان شکسته ای قرار دارد و بنده نعمتی به دست نياورد جز آنكه نعمتی از دست بدهد و روزی به عمرش افزوده نمی گردد جز با كم شدن روزی ديگر، پس ما ياران مرگيم و جانهای ما هدف نابودی ها، پس چگونه به ماندن جاودانه اميدوار باشيم؟در حالی كه گذشت شب و روز بنایی را بالا نبرده ،جز آن كه آن را ويران كرده، و به اطراف پراكند. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : ای فرزند آدم! آنچه را كه بيش از نياز خود فراهم كنی ، برای ديگران اندوخته ای. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : دلها را روی آوردن و پشت كردنی است، پس دلها را آنگاه به كار واداريد كه خواهشی دارند و روی آوردنی، زيرا اگر دل را به اجبار به كاری واداری كور می گردد. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : چون خشم گيرم، كی آن را فرونشانم؟ در آن زمان كه قدرت انتقام ندارم؟ كه به من بگويند، (اگر صبر كنی بهتر است.) يا آنگاه كه قدرت انتقام دارم؟ كه به من بگويند: (اگر عفو كنی خوب است.) ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : (در سر راه از كنار مزبله ای عبور می كرد) و درود خدا بر او فرمود: اين همان است كه بخيلان به آن بخل می ورزند. (و در روايت ديگري نقل شد كه) اين چيزی است كه ديروز بر سر آن رقابت می كرديد. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : مالی كه نابودی آن تو را پند می دهد، از دست نرفته است. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : اين دلها همانند تن ها خسته می شوند، برای نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روی بياوريد. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : (وقتی شنيد كه خوارج می گويند، حكومت فقط از آن خداست)فرمود: سخن حقی است كه از آن اراده باطل دارند. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ 📒 : (در تعريف جمع اوباش، فرمود) آنان چون گرد هم آيند پيروز شوند، و چون پراكنده شوند سود دهند (از امام پرسيدند چون اوباش گرد هم آيند زيان رسانند را دانستيم، اما چه سودی در پراكندگی آنان است فرمود:) صاحبان كسب و كار، و پيشه وران به كارهای خود باز می گردند، و مردم از تلاش آنان سود برند، بنا به ساختن ساختمان، و بافنده به كارگاه بافندگی، و نانوا به نانوایی روی می آورد. ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۱) 📚 انتشارات عهدمانا گفتم : « آنچه گفتی از دل آشوبی و نگرانی های خودت بود ؛ پرسیدم از کوفه چه خبر؟ از جنگ خونین بصره که جسته و گریخته چیزهایی به گوشم رسیده است. گفت : « این حرف ها باشد برای بعد... علی چندین نامه برای من نوشته که پاسخ آن ها را داده ام. نه او حاضر است دست از سرم بردارد و مرا به حال خود بگذارد و نه من حاضرم با او بیعت کنم. » گفتم : « پس جنگی در راه است و تو مرا خواسته ای تا راه پیروزی را در جنگ با علی نشانت دهم.» گفت : « بله ، جنگ با علی اجتناب ناپذیر است. على قدرتمندتر از ماست ، اما ما قدرتی داریم که علی ندارد و آن خدعه و نیرنگ است ؛ ابزاری که در جنگ با علی بسیار به کار می آید . » پرسیدم : « علی در نامه هایش چه نوشته است؟ دقیقاً بگو چه جملاتی به کار برده است. از متن نامه های او می توان به اندیشه هایش پی برد و مقصودش را شناخت. » معاویه از جا برخاست ، از صندوقچهٔ کنار تختش ، نامه های نوشته شده بر پوست آهو را درآورد و به طرفم گرفت و گفت : « این نامه ها را با خودت ببر و با دقت بخوان. فردا به من بگو از آنها چه فهمیده ای و مقصود نهایی علی چیست ؟ » نامه ها را از او گرفتم. اینک که این مکتوب را می نویسم ، شب از نیمه گذشته است. نامه های علی در اطرافم پراکنده است. برخی از آنها را چند بار خوانده ام. برخی از آنها در واقع جواب نامه های معاویه بود. معاویه چقدر خودش را خوار کرده که با نوشتن نامه به علی، پاسخ های کوبنده و گزنده دریافت کرده است. ↩️ ادامه دارد... @nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۷ ویژگی های بهترین بندگان.mp3
1.86M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 7⃣ ⭕️ ویژگی های بهترین بندگان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 7 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 🔰 بحث چهارم از مباحث عمل برای روز حساب، بحث آفت ها و زشتی هایِ بی عملی است . 🔻مولا علی (علیه السلام) درحکمت ۳۳۷ نهج البلاغه می فرمایند : «الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ، كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ » " کسی که ادّعا می کند و دعوت می کند دیگران را به خوبی ها، اما خودش عمل نمی کند؛ مثل تیراندازی است که تیراندازی بلد است اما کمانی ندارد که تیراندازی کند." 🔻یا در حکمت ۳۶ می فرمایند: «مَنْ أَطَالَ الْأَمَلَ، أَسَاءَ الْعَمَلَ » از آسیب ها و آفت ها و موانع کارِ صالح این است که انسان آرزوهای بی خود داشته باشد. " کسی که آرزوی طولانی داشته باشد، عمل خودش را خراب می کند ، زشت می کند. " 🔻یا در حکمت ۱۲۷ می فرمایند: «مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ » "کسی که در عمل صالح کوتاهی کند، گرفتار همّ و غم و غصّه و افسردگی می شود." 🔻و در حکمت ۳۸۴ می فرمایند : « التَّقْصِيرُ فِي حُسْنِ الْعَمَلِ، إِذَا وَثِقْتَ بِالثَّوَابِ عَلَيْهِ غَبْنٌ» " کوتاهی کردن در خوب عمل کردن، در حالیکه می دانی عمل صالح و نیک انجام دادن ثواب دارد، این کوتاهی کردنت مایهٔ غَبن و خسارت و حسرتت خواهد شد. 🔻و در حکمت ۱۵۰ مولا علی (علیه السلام)، مفصّل و بسیار زیبا شخصیّت ها و روحیات و خصالی که باعث میشود انسان امیدهای واهی بی عمل داشته باشد و عواقبی که بر این خصوصیات و خصال مترتب میشود را بیان می فرمایند؛ که در قسمتِ بعدی خدمت شما تقدیم خواهد شد. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۰۰ تا ۲۰۹.mp3
5.3M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۰۰ تا حکمت ۲۰۹ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
🌹سهم : حکمت ۲۰۰ تا حکمت ۲۰۹ •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : (جنايتكاری را حضور امام آوردند كه جمعی اوباش همراه او بودند.)و درود خدا بر او فرمود: خوش مباد، چهره هایی كه جز به هنگام زشتيها ديده نمی شوند. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : با هر انسانی دو فرشته است كه او را حفظ می كنند، و چون تقدير الهی فرارسد، تنهايش می گذارند، كه همانا زمان عمر انسان، سپری نگهدارنده است. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : (طلحه و زبير خدمت امام آمدند و گفتند با تو بيعت كرديم كه ما در حكومت شريك تو باشيم، فرمود:) نه، هرگز! بلكه شما در نيرو بخشيدن، و ياری خواستن شركت داريد، و دو ياوريد به هنگام ناتوانی و درماندگی در سختی ها. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : ای مردم! از خدایی بترسيد كه اگر سخنی گوييد می شنود، و اگر پنهان داريد می داند و برای مرگی آماده باشيد، كه اگر از آن فرار كنيد شما را می يابد و اگر بر جای خود بمانيد شما را می گيرد و اگر فراموشش كنيد شما را از ياد نبرد. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : ناسپاسی مردم تو را از كار نيكو باز ندارد، زيرا هستند كسانی بی آنكه از تو سودی برند تو را می ستايند، چه بسا ستايش اندك آنان برای تو سودمندتر از ناسپاسی ناسپاسان باشد و خداوند نيكوكاران را دوست دارد. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : هر ظرفی با ريختن چيزی در آن پر می شود جز ظرف دانش كه هر چه در آن جای دهی وسعتش بيشتر می شود. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : نخستين پاداش بردبار از بردباريش آن كه مردم در برابر نادان پشتيبان او خواهند بود. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : اگر بردبار نيستی خود را به بردبار نشان ده، زيرا اندك است كسی كه خود را همانند مردمی كند و از جمله آنان به حساب نيايد. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : كسی كه خود را حساب كشد، سود می برد، و آن كه از خود غفلت كند زيان می بيند و كسی كه از خدا بترسد ايمن باشد و كسي كه عبرت آموزد آگاهی يابد و آنكه آگاهی يابد می فهمد و آن كه بفهمد دانش آموخته است. •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈• 📒 : دنيا پس از سركشی به ما روی می كند، چونان شتر ماده بدخو كه به بچه خود مهربان گردد. (سپس اين آيه را خواند: و اراده كرديم بر مستضعفين زمين، منت گذارده آنان را امامان و وارثان حكومتها گردانيم.) •┈┈••••✾•🍃🌼🍃•✾•••┈┈•
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۲) 📚 انتشارات عهدمانا در پاسخ به معاویه تهدیدهای معاویه علی در پاسخ می نویسد : « چنان که یادآور شدی ، ما و شما دوست بودیم و خویشاوند ؛ اما دیروز میان ما و شما بدان جهت جدایی افتاد که ما به اسلام ایمان آوردیم و شما کافر شديد و امروز ما در اسلام استوار ماندیم و شما پشت کردید. نوشته ای که با گروهی از مهاجران و انصار به نبرد من می آیی : اگر در ملاقات با من شتاب داری دست نگه دارد زیرا اگر من به دیدار تو بیایم سزاوارتر است ؛ همان شمشیری نزد من است که در جنگ بدر بر پیکر جد و دایی و برادرت زدم . به خدا سوگند ، می دانم تو مردی بی خرد و کوردل هستی . بهتر است دربارهٔ تو گفته شود ، از نردبانی بالا رفته ای که تو را به پرتگاه خطرناکی کشانده و نه تنها سودی برای تو نداشته، که زیان بار بوده ؛ زیرا تو غیر از گمشدهٔ خود را می جویی و غیر از گلهٔ خود را می چرانی و منصبی را می خواهی که سزاوار آن و در شأن آن نیستی، چقدر بین گفتار و کردارت فاصله است! چقدر به عموها و دایی های کافرت شباهت داری! شقاوت و آرزوهای باطل ، آنها را به انکار نبوت محمد و ادامهٔ بت پرستی واداشت. تو دربارهٔ کشندگان عثمان فراوان حرف زدی ، ابتدا چون دیگر مسلمانان با من بیعت کن ، سپس دربارهٔ آنان از من داوری طلب. اما آنچه تو از من می خواهی ، چنان است که به هنگام گرفتن کودک از شیر او را بفریبند... ↩️ ادامه دارد... @nahjolblage_urmi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۴ قسمت ۸ ویژگی های بهترین بندگان .mp3
2.08M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 8⃣ ⭕️ ویژگی های بهترین بندگان 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 8 ) 🔹 ویژگی های بهترین بندگان 🔰 مولا علی (علیه السلام) درباره آفت ها و موانع عمل صالح حکمت ۱۵۰ را در مقابل کسی که از ایشان موعظه خواسته بودند، اینگونه بیان کردند: «لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ العَمَلٍ» ؛ " از کسانی نباش که بدون عمل صالح به آخرت امیدوارند و توبه را با آرزوهایِ دور و دراز به تأخیر می اندازند ، در دنیا مانند زاهدان سخن مى گويند، ولی در رفتار مانند دنیا پرستانند. اگر نعمت هابه آنها برسد سیر نمی شوند و در محرومیت قناعت ندارند. از آنچه به آنها رسیده شکرگزار نیستند و از آنچه مانده زیاده طلبند . ديگران را پرهيز مى دهند اما خودشان پروا ندارند. به فرمانبردارى امر مى كنند اما خود فرمان نمى برند ، فراوان نیکوکاران را دوست دارند ولی رفتارشان را ندارند. گناهکاران را دشمن می دانند ولی خود یکی از گناه کارانند و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمی دارند. ولی در آنچه که مرگ را ناخوشایند می سازد پافشاری می کنند . اگر بیمار شوند پشیمان می شوند و اگر تندرست باشند، سرگرم خوشگذرانى اند. در سلامت فریب خورده و مغرور و درگرفتاری نا امید و مأیوس اند. اگر مصیبتی به آنها برسد، به زاری خدا را می خوانند، ولی اگر به گشايشی دست يابند مغرورانه از خدا روى بر مى گردانند. نفْسشان با نیروی گمان ناروا بر آنان چیره شده و باقدرتِ یقین بر نفس خود چیره نمی شوند . برای دیگران که گناهی کمتر از آنها دارند نگران می شوند و بیش از آنچه که عمل کرده اند خودشان امیدوارند . اگر بی نیاز شوند مست و مغرور می شوند و اگر تهی دست گردند، مأيوس و سست . چون کار کنند در آن کوتاهی ورزند و چون چیزی بخواهند زیاده روی نمایند. چون در برابر شهوت قرار گيرند گناه را بر گزيده، توبه را به تأخير می اندازند . چون رنجی به آنها برسد از راه ملت اسلام دوری گزينند . عبرت آموزى را طرح مى كنند، ولی خودشان عبرت نمى گيرند. در پند دادن مبالغه مى كنند ولی خودشان پند پذير نیستند . سخن بسیار می گویند ولی کردارِ خوبشان کم است. برای دنیای زودگذر تلاش و رقابت دارند ولی برای آخرت جاويدان آسان می گذرند . سود را زیان و زیان را سود می پندارند . از مرگ هراسناك اند، ولی فرصت را از دست می دهند . گناه ديگران را بزرگ مى شمارند ولی گناه بزرگ خود را كوچك مى پندارند. طاعت ديگران را كوچك می پندارند و طاعت خود را بزرگ. مردم را سرزنش مى كنند، ولی خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه بر خورد مى كنند. خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارند. به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كنند، ولی هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهند کرد . ديگران را هدايت ولی خود را گمراه مى كنند . ديگران از او اطاعت مى كنند، و او مخالفت مى ورزد. حقّ خودش را به تمام مى گيرد امّا حق ديگران را به كمال نمى رساند. از غیر خدا می ترسد ولی از پروردگار خویش نمی ترسد. " 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۱۰ تا ۲۲۲.mp3
2.67M
🔊 گزارش موضوعات مهم حکمت ۲۱۰ تا حکمت ۲۲۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح «باعلی تا مهدی» علیهما السلام ┄┄┅┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┅┄┄
سهم : از حکمت ۲۱۰ تا حکمت ۲۲۲ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : از خدا بترسيد، ترسيدن انسان وارسته ای كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده و در فرصتها كوشيده و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده و در دنيای زودگذر و پايان زندگی و عاقبت كار، به درستی انديشيده است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : بخشندگی نگاهدارنده آبروست و شكيبایی دهان بند بی خردان، و عفو زكات پيروزی و دوری كردن كيفر خيانتكار و مشورت چشم هدايت است. و آن كس كه با رای خود احساس بی نيازی كند به كام خطرها افتد، شكيبایی با مصيبتهای شب و روز پيكار كند و بی تابی، زمان را در نابودی انسان ياری دهد و برترين بی نيازی ترك آرزوهاست و چه بسا عقل كه اسير فرمانروایی هوس است، حفظ و به كارگيری تجربه رمز پيروزی است و دوستی نوعی خويشاوندی به دست آمده است و به آن كس كه به ستوه آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نكن. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 :خودپسندی يكی از حسودان عقل است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : چشم از سختی خار و خاشاك و رنج ها فروبند تا همواره خشنود باشی. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : كسی كه درخت شخصيت او نرم و بی عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : اختلاف ، نابودكننده انديشه است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : كسی كه به نوایی رسيد تجاوزكار شد. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : در دگرگونی روزگار گوهر شخصيت مردان شناخته می شود. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : حسادت بر دوست، از آفات دوستی است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : قربانگاه انديشه ها، زير برق طمع هاست. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : داوری با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : بدترين توشه برای قيامت، ستم بر بندگان است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 📒 : خود را به بی خبری نماياندن و چشم پوشی از بهترين كارهای بزرگواران است. •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند. (۲۳) 📚 انتشارات عهدمانا ای معاویه! وقت آن رسیده که از حقایق آشکار پند گیری ، تو با روش های باطل ، همان راه پدرانت را می پیمایی ، خود را در دروغ و فریب افکنده ای و به آنچه برتر از شأن توست نسبت می دهی و به چیزی دست درازی میکنی که از تو باز داشته اند و هرگز به تو نخواهد رسید. عصر بود ، معاویه را زمانی دیدم که کمی مست بود . تا مرا دید ، قهقهه ای زد. کنیزکی وحشت زده را نشانم داد و گفت : « بیا روباه پیر ! آهو برایت دارم. » بعد دوباره خندید . گفتم : « وقتی خود طعمهٔ شیری ، به فکر آهوان نباش .» معاویه کمی به خود آمد گفت : « از کدام شیر حرف می زنی؟» گفتم : « از شیری حرف میزنم که در جنگ بدر ، بسیاری از بستگانت را درید و حالا منتظر است تا تو تصمیم بگیری ؛ یا با او بیعت کنی یا به زودی دریده شوی. » بعد نامه ها را از جیب قبایم بیرون آوردم ، آنها را مقابل معاویه بر زمین انداختم و ادامه دادم : « همهٔ این نامه ها را خواندم. در عجبم چرا از بیم حملهٔ علی بیخواب نیستی و قادری شراب بنوشی و خوش باشی ! » معاویه دستش را جلو آورد ، ریش مرا به دست گرفت و گفت : « ای پدرسوخته ! مرا ترساندی ، گمان کردم علی پشت دروازه های شام است... » حرفش را بریدم و گفتم : « درست پنداشتی ؛ علی پشت دروازه های شام است . هروقت اراده کند ، وارد خواهد شد. » دوباره نشانه های ترس بر چهره اش آشکار شد... ↩️ ادامه دارد... @nahjolblage_urmi