════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
#نامه31_قسمت_هفتم:
#بند11
#سؤال 7⃣2⃣: خواسته های تو بگونه ای باشد که جمال و زیبایی تو را تأمین و رنج و سختی را از تو دور کند منظور حضرت از خواسته و تامین جمال و زیبایی و دور شدن رنج و سختی چیست؟ لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✅اگر عبارتهای پیش و پس از این فقره را بخوانیم، جواب به وضوح به دست می آید.
📣حضرت پیش از این فرموده اند:" چه بسا خواسته هایی داری که اگر داده شود، مایه هلاکت دین تو خواهد شد" و این یعنی زشتی و پستی ابدی را برای تو باقی خواهد گذاشت و وِزر و وبالش در دنیا و آخرت گریبان گیرت خواهد شد.
🔴پس از این عبارت هم مهم ترین مصداق اینگونه درخواستها را، درخواست مال معرفی کرده فرموده اند:" نه مال دنیا برای تو باقی می ماند و نه تو برای مال دنیا"
⏪پس درخواست مال دنیا بیش از حد رزق حلال طیب واسع، وبال دنیا و آخرت می شود نه جمال دنیا و آخرت!
#بند14
#سؤال 8⃣2⃣: حضرت می فرمایند: با نیکان نزدیک شو و از آنان باش و با بدان دور شو و از آنان دوری کن آیا شامل اقوام هم میشود؟
#جواب:
✳️بله شامل اقوام هم می شود منتهی با این شرط که دوری از اقوام بد نباید منجر به قطع رحم شود.
⛔️صله رحم با تعریف و شرایط خاصش واجب و قطع آن، حرام است.
💯اما انسان چنانچه خویشاوندان نزدیک اهل شر دارد می تواند از راههایی با او صله رحم کند که شرّش دامنگیر وی نشود؛ مثلاً تلفنی ، حضور در اماکن عمومی و ...
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
*⃣پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#سؤال:8⃣2⃣: امام میفرمایند آن نیک که جز با شر به دست نیاید نیکی نیست
لطفاً این قسمت را توضیح بفرمایید.
#سؤال 9⃣2⃣:چه بسا دارو که بر درد افزاید و بیماری درمان باشد را لطفا این قسمت راتوضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️گاهی کوتاه آمدن در برابر بدی فردی، باعث جلوگیری از یک شرّ بزرگتر یا اصلاح فرد خطاکار می شود.
⚠️اما گاهی مدارا و کوتاه آمدن و نرم خویی در مقابل مستکبر، او را جری تر و برای ظلم بعدی و بالاتر مصمم می کند.
◀️در چنین مواردی، رفق و مدارا جایز نیست و بر بیماری تکبر و اجحاف او می افزاید.
⬅️پس مدارا که در غالب موارد، داروی اختلافات است در این مورد خاص، عامل افزایش بیماری اخلاقی می شود.
#بند۱۵
#سؤال 0⃣3⃣: حضرت می فرمایند: افراد خانواده ات بدبخت ترین مردم نسبت به تو نباشند.
لطفاً این سطر را توضیح بفرمایید.
#جواب:
❇️ یعنی اینطور نباشد که دیگران از وجود تو بهره مند شوند و از معاشرت با خوشنود و راضی باشند ولی خانواده ات از اخلاق ناپسند تو بدبخت و ناخشنود باشند.
🔴یعنی مانند مردانی نباش که با غریبه ها مهربان و حوش اخلاقند ولی با خانواده و در خانه بداخلاق و ترشرو.
#بند۱۶
#سؤال 1⃣3⃣: حضرت می فرمایند: که چه زشت است فروتنی به هنگام نیاز ؛این جمله چطور با مناعت طبع معنی می شود؟
#جواب:
💯اتفاقاً این عبارت در تأیید و تأکید بر مناعت طبع و عزت نفس است.
⏪حضرت می فرمایند:« اینکه کسی در موقع تنگدستی و نیاز مالی، در مقابل ثروتمندان خضوع و فروتنی و اظهار ضعف کند خیلی زشت است»!
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
هدایت شده از مهدوی ارفع
#اطلاعیه_مهم
🍃 بسم الله الرحمن الرحيم 🍃
📣 قابل توجه اعضاء وفعالان #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✅ اولین دوره #آموزش_غير_حضوري نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی باعنوان " #سراج" در راستاى تقویت علمی ومعرفتی اعضای نهضت برگزار می گردد.
⏪ مدرس: استاد #مهدوی_ارفع
⏪اعطای گواهی پایان دوره
🔰جهت اطلاع از سرفصل ها ، روش شرکت ، ثبت نام واطلاع رسانی به کانال آموزش غيرحضوري نهضت 👈 @amoozeshemajazi در پیام رسان #ایتا مراجعه فرمایید.
❌ظرفیت ثبت نام محدود مي باشد .
🕐 زمان ثبت نام : از٢٩بهمن تا٢ اسفند
#نشر_گسترده
🆔 @mahdavi_arfae
🔔ميدان آزمون بزرگ
✨الْوِلاَيَاتُ مَضَامِيرُ الرِّجَالِ
🔷«منصب هاى حكومتى، ميدان آزمون و مسابقه مردان است»
📚 #حکمت ۴۴۱
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
@Nahjolblage_urmi
⛔️با دروغگو مشورت نکن
#نهج_البلاغه
✨ لا تستشر الکذاب، فانه کالسراب یقرب الیک البعید، و یبعد علیک القریب
💠با شخص دروغگو مشورت نکن، زیرا که او مانند سراب است، دور را بر تو نزدیک و نزدیک را بر تو دور می سازد.
📚 #حکمت ۳۸
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
@Nahjolblage_urmi
--------------- ✿﷽✿ -------------
🔻شروع حکمت خوانی همراه با شرح و تفسیر
✅ هرروزحکمت ها رو دنبال کنید
انشالله با عمل به حکمتها زندگی نهج البلاغه ای داشته باشیم.
📿 قبل از شروع هم توسلی به امیرالمومنین علیه السلام داشته باشیم که مولا در انتقال نورانیت کلامشان ، بهترین یاری و کمک را خواهند کرد..
💎برای دوستانتان کلاس نهج البلاغه بگذارید و همین شرحی که در این کانال قرار میدهیم ، برایشان توضیح دهید .
التماس دعا _ یا علی
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
✅حکمت-1
قال علی علیه السلام
کُنْ فِی الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ
💠درود خدا بر او فرمود: در فتنه ها، چونان شتر دوساله باش، نه پشتی دارد كه سواری دهد، و نه پستانی تا او را بدوشند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت1
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
◀️ هدف امام این است :
که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود ، باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
🔸در این گونه موارد معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ افراد بانفوذ و باشخصیت مى آیند تا از نفوذ و قدرت آنها براى کوبیدن حریف استفاده کنند.
🔹در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوى نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام فتنه گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیای آنها آسیب ببیند .
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🔸در داستان قیام ابو مسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود. به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق علیه السلام کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد.
✅نکته مهم !
از آنچه گفته شد به خوبى روشن مى شود که هرگز منظور امام علیه السلام این نبوده است که اگر گروهى باطل بر ضد مؤمنان و طرفداران حق برخیزند نباید به حمایت مؤمنان حق جو برخاست .
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🔹فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الاُْخْرى فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه) ؛
اگر گروهى از مسلمانان بر گروه دیگرى ظلم و ستم روا داشتند (و اصلاح در میان آن دو از طریق مسالمت آمیز امکان پذیر نشد) با جمعیت ستمگر پیکار کنید تا به سوى حق باز گردند.
🔺ممکن است تفاوت بین جمله «لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبُ» و جمله «وَلا ضَرْعٌ فَیُحْلَبُ» در این باشد که نه کمک هاى مستقیم به فتنه جویان کن (مانند سوارى دادن مرکب) که خودش وارد معرکه شود و نه کمک هاى غیر مستقیم مانند کمک هاى مادى به این گروه ها کردن رواست شبیه شیر دادن برای تغذیه افراد .
شرح #حکمت1
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
هدایت شده از مهدوی ارفع
📢 #اردوی_رجبیون
✨بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و العاقبه لاهل التقوی و الیقین✨
🌹در آستانه ماه معظم رجب، #نهج_البلاغه_ایها اردوی ۴۵ روزه خود را از امشب، شب اول ماه رجب برگزار می کند.
🌹از شب اول ماه رجب المُرَجَّب تا نیمه ماه شعبان المعظّم ۴۵ روز است . ما در این ۴۵ روز سعی خواهیم کرد:
1⃣ #نمازهای_فریضه خود را با #نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در #بهترین_اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستیم چهل و چهار رکعت آنرا بجا بیاوریم. ( بدینصورت که چهار رکعت نافله عصر و دو رکعت نافله مغرب و یک رکعت نافله عشاء «وُتَیره» که مجموعاً هفت رکعت می باشد حذف شود)
چنانچه باز هم شواغل دنیا ما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوه أوّابین» می گویند، انجام بدهیم.و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهیم که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از صلات وُسطی همان نماز ظهر است.
2⃣ و امّا در مورد #نافله_شب باید بدانیم که انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز اتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبه ای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بی توجّه هستند!.
مرحوم آیت الله قاضی میفرمود: ما هیچگاه ندیده و نشنیده ایم که احدی به یک مرحله و مرتبه ای از #کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب!
3⃣ در قنوت تمام نمازهایمان دعای اللهم کن لولیک .... بخوانیم.
4⃣بعد از نمازهای واجب #تسبیح حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) را ترک نکنیم! زیرا که آن #ذکر_کبیره شمرده شده است.
5⃣ در هر روز یک جزء، یا حداقل ۵۰ آیه قرآن بخوانیم. چنانچه این پنجاه آیه در بین الطلوعین خوانده شود بهتر است.
6⃣ #زیارت_جامعه_کبیره را روزهای جمعه بهجای آوریم.
7⃣ #صدقه، انفاق و احسان روزانه داشته باشیم. البته مراد از صدقه و انفاق فقط #پول_دادن نیست؛ بلکه هر کار خداپسندانه ای را شامل می شود؛ خصوصا احترام و خدمت به والدین، اصلاح ذات البین، صله رحم، عیادت جانبازان و سالمندان و بیماران، محبت و رسیدگی به ایتام و بی سرپرست ها و....
🔺🔻 قرآن کریم توصیه می کند این کارها را در چهار حالت انجام بدهیم:
۱_ فی السَّرّاء: در توانگری ۲_ فی الضَّرّاء: در تنگدستی ۳_ سِرّاً: پنهانی ۴_ علانیهً: آشکارا
8⃣ #زیارت_قبور کنیم نه هر روز بلکه کمکم و گاهگاهی، (هفتهای یک مرتبه خوب است) و در روز زیارت کنیم نه در شب.
9⃣ هر کسی که نمیتواند هر روز را روزه بگیرد حتیالإمکان پنج روز از رجب و ده روز از شعبان را بگیرد؛ خلاصه به حسب ملاحظه #مزاج و #قوه و #حال و #استعداد بگیرد.
🔟 روزانه حداقل ۱۰ دقیقه با دقت #نهج_البلاغه بخوانیم و به دیگران هم توصیه کنیم. قطعا این بالاترین عبادت و احسان و ذکر و دعاست.
🖊ارادتمند و ملتمس دعا از همه رجبیون: حمید رضا مهدوی ارفع
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@mahdavi_arfae
┗━━━🍂━━
#حکمت_دوم
قال علی علیه السلام
أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ.
💠و درود خدا بر او فرمود: آنكه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست كرده، و آنكه راز سختی های خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود، حاكم كند، خود را بی ارزش كرده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت2
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
امیرالمومنین در حکمت دوم ، به پیامد ها و آثار سوء
" سه رذیله ی اخلاقی " ، اشاره فرمودند
🔻با هم میخوانیم
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
1_نکته اول :
🔸بدیهى است که افراد طماع براى رسیدن به مقصود خود باید تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصیت خود را براى نیل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
هنگامى که طمع فزونى یابد کارهایى از انسان سر مى زند که کاملاً احمقانه است ؛
🍁شبیه آنچه درباره طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده که بسیارى از اوقات هنگامى که راه مى رفت دامن خود را به دست می گرفت
و آن را در برابر آسمان باز نگه مى داشت و مى گفت:
شنیده ام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مى گذارند شاید تخم آن پرنده در دامن من بیفتد.
🍁و یا نقل مى کنند هنگامى که گروهى از کودکان او را در کوچه و بازار آزار مى دادند براى پراکنده ساختن آنها گفت: شنیده ام در فلان خانه حلوا پخش مى کنند بچه ها به سوى آن خانه دویدند ناگهان دیدند خود اشعب نیز به سوى آن خانه مى دود گفتند: تو چرا؟ گفت: شاید حرف من درست باشد.
این داستان ها خواه واقعیت داشته باشد یا نه اشاره به کارهاى ننگ آورى است که انسان به جهت طمع انجام مى دهد.
🔸نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزت آدمى مى شود همان گونه که امیرمؤمنان فرمود: ( عَزَّ مَنْ قَنَعَ ) ؛
آن کس که قناعت پیشه کند عزیز خواهد بود .
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
2_در دومین نکته میفرمایند:
🔸کسى که سفره دل خویش را (نزد این و آن بدون هیچ فایده) باز کند و مشکلات خود را فاش سازد رضایت به ذلت خود داده است . ؛ (وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ).
🔹روشن است هرگاه انسان نزد طبیب درد خود را بگوید و از وى راه درمان بطلبد یا پیش قاضى ظلمى را که بر او رفته بیان سازد و از او احقاق حق بخواهد یا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگوید کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشایى بوده
🔸اما طرح مشکلات نزد کسانى که هیچ گونه توانایى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در این گونه موارد باید خویشتن دار بود و لب به شکایت نگشود.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
3_ امام علیه السلام در جمله سوم مى فرماید:
🔹کسى که زبانش را بر خود امیر سازد شخصیت او تحقیر مى شود .(وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ).
منظور از امیر شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگوید.
✅ کوتاه سخن این که انسان عاقل باید زبانش را در اختیار عقلش قرار دهد نه این که عقلش را در اختیار زبان که اولى مایه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
🌹و چه زیبا مى گوید شاعر:
اى انسان زبان خود را حفظ کن مراقب باش تو را نگزد که اژدهایى است.
🔸صفات سه گانه نکوهیده اى را که امام در این بیان کوتاه ذکر کرده (طمع، فاش کردن ناراحتى ها نزد هرکس و امیر ساختن زبان بر خود) هرسه در این جهت مشترکند که سبب ذلت و خوارى مى شوند و این هماهنگى در اثر سبب شده است که مولای متقیان هر سه را کنار هم قرار دهد
شرح #حکمت2
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi