🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🔸در داستان قیام ابو مسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود. به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق علیه السلام کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد.
✅نکته مهم !
از آنچه گفته شد به خوبى روشن مى شود که هرگز منظور امام علیه السلام این نبوده است که اگر گروهى باطل بر ضد مؤمنان و طرفداران حق برخیزند نباید به حمایت مؤمنان حق جو برخاست .
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
🔹فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الاُْخْرى فَقاتِلُوا الَّتى تَبْغى حَتّى تَفىءَ إِلى أَمْرِ اللّه) ؛
اگر گروهى از مسلمانان بر گروه دیگرى ظلم و ستم روا داشتند (و اصلاح در میان آن دو از طریق مسالمت آمیز امکان پذیر نشد) با جمعیت ستمگر پیکار کنید تا به سوى حق باز گردند.
🔺ممکن است تفاوت بین جمله «لا ظَهْرٌ فَیُرْکَبُ» و جمله «وَلا ضَرْعٌ فَیُحْلَبُ» در این باشد که نه کمک هاى مستقیم به فتنه جویان کن (مانند سوارى دادن مرکب) که خودش وارد معرکه شود و نه کمک هاى غیر مستقیم مانند کمک هاى مادى به این گروه ها کردن رواست شبیه شیر دادن برای تغذیه افراد .
شرح #حکمت1
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
هدایت شده از مهدوی ارفع
📢 #اردوی_رجبیون
✨بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و العاقبه لاهل التقوی و الیقین✨
🌹در آستانه ماه معظم رجب، #نهج_البلاغه_ایها اردوی ۴۵ روزه خود را از امشب، شب اول ماه رجب برگزار می کند.
🌹از شب اول ماه رجب المُرَجَّب تا نیمه ماه شعبان المعظّم ۴۵ روز است . ما در این ۴۵ روز سعی خواهیم کرد:
1⃣ #نمازهای_فریضه خود را با #نوافل آن که مجموعاً پنجاه و یک رکعت است، در #بهترین_اوقاتشان انجام دهید؛ و اگر نتوانستیم چهل و چهار رکعت آنرا بجا بیاوریم. ( بدینصورت که چهار رکعت نافله عصر و دو رکعت نافله مغرب و یک رکعت نافله عشاء «وُتَیره» که مجموعاً هفت رکعت می باشد حذف شود)
چنانچه باز هم شواغل دنیا ما را بازداشت، حتماً نافلۀ ظهر را که به او «صلوه أوّابین» می گویند، انجام بدهیم.و نماز ظهر را هم در وقت فضیلت انجام دهیم که در قرآن بدان تأکید شده و مراد از صلات وُسطی همان نماز ظهر است.
2⃣ و امّا در مورد #نافله_شب باید بدانیم که انجام دادن آن در نظر مؤمنین و سالکان حضرت معبود از واجبات است و هیچ چاره ای جز اتیان آن نیست! و تعجّب است از کسانی که قصد رسیدن به مرتبه ای از مراتب کمال را داشته ولی به قیام شب و انجام نوافل آن بی توجّه هستند!.
مرحوم آیت الله قاضی میفرمود: ما هیچگاه ندیده و نشنیده ایم که احدی به یک مرحله و مرتبه ای از #کمال راه یافته باشد مگر بواسطۀ برپاداری نماز شب!
3⃣ در قنوت تمام نمازهایمان دعای اللهم کن لولیک .... بخوانیم.
4⃣بعد از نمازهای واجب #تسبیح حضرت صدیقه طاهره(سلام الله علیها) را ترک نکنیم! زیرا که آن #ذکر_کبیره شمرده شده است.
5⃣ در هر روز یک جزء، یا حداقل ۵۰ آیه قرآن بخوانیم. چنانچه این پنجاه آیه در بین الطلوعین خوانده شود بهتر است.
6⃣ #زیارت_جامعه_کبیره را روزهای جمعه بهجای آوریم.
7⃣ #صدقه، انفاق و احسان روزانه داشته باشیم. البته مراد از صدقه و انفاق فقط #پول_دادن نیست؛ بلکه هر کار خداپسندانه ای را شامل می شود؛ خصوصا احترام و خدمت به والدین، اصلاح ذات البین، صله رحم، عیادت جانبازان و سالمندان و بیماران، محبت و رسیدگی به ایتام و بی سرپرست ها و....
🔺🔻 قرآن کریم توصیه می کند این کارها را در چهار حالت انجام بدهیم:
۱_ فی السَّرّاء: در توانگری ۲_ فی الضَّرّاء: در تنگدستی ۳_ سِرّاً: پنهانی ۴_ علانیهً: آشکارا
8⃣ #زیارت_قبور کنیم نه هر روز بلکه کمکم و گاهگاهی، (هفتهای یک مرتبه خوب است) و در روز زیارت کنیم نه در شب.
9⃣ هر کسی که نمیتواند هر روز را روزه بگیرد حتیالإمکان پنج روز از رجب و ده روز از شعبان را بگیرد؛ خلاصه به حسب ملاحظه #مزاج و #قوه و #حال و #استعداد بگیرد.
🔟 روزانه حداقل ۱۰ دقیقه با دقت #نهج_البلاغه بخوانیم و به دیگران هم توصیه کنیم. قطعا این بالاترین عبادت و احسان و ذکر و دعاست.
🖊ارادتمند و ملتمس دعا از همه رجبیون: حمید رضا مهدوی ارفع
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@mahdavi_arfae
┗━━━🍂━━
#حکمت_دوم
قال علی علیه السلام
أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ، وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ، وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ.
💠و درود خدا بر او فرمود: آنكه جان را با طمع ورزی بپوشاند خود را پست كرده، و آنكه راز سختی های خود را آشكار سازد خود را خوار كرده، و آن كه زبان را بر خود، حاكم كند، خود را بی ارزش كرده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت2
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
امیرالمومنین در حکمت دوم ، به پیامد ها و آثار سوء
" سه رذیله ی اخلاقی " ، اشاره فرمودند
🔻با هم میخوانیم
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
1_نکته اول :
🔸بدیهى است که افراد طماع براى رسیدن به مقصود خود باید تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصیت خود را براى نیل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
هنگامى که طمع فزونى یابد کارهایى از انسان سر مى زند که کاملاً احمقانه است ؛
🍁شبیه آنچه درباره طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده که بسیارى از اوقات هنگامى که راه مى رفت دامن خود را به دست می گرفت
و آن را در برابر آسمان باز نگه مى داشت و مى گفت:
شنیده ام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مى گذارند شاید تخم آن پرنده در دامن من بیفتد.
🍁و یا نقل مى کنند هنگامى که گروهى از کودکان او را در کوچه و بازار آزار مى دادند براى پراکنده ساختن آنها گفت: شنیده ام در فلان خانه حلوا پخش مى کنند بچه ها به سوى آن خانه دویدند ناگهان دیدند خود اشعب نیز به سوى آن خانه مى دود گفتند: تو چرا؟ گفت: شاید حرف من درست باشد.
این داستان ها خواه واقعیت داشته باشد یا نه اشاره به کارهاى ننگ آورى است که انسان به جهت طمع انجام مى دهد.
🔸نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزت آدمى مى شود همان گونه که امیرمؤمنان فرمود: ( عَزَّ مَنْ قَنَعَ ) ؛
آن کس که قناعت پیشه کند عزیز خواهد بود .
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
2_در دومین نکته میفرمایند:
🔸کسى که سفره دل خویش را (نزد این و آن بدون هیچ فایده) باز کند و مشکلات خود را فاش سازد رضایت به ذلت خود داده است . ؛ (وَرَضِیَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ).
🔹روشن است هرگاه انسان نزد طبیب درد خود را بگوید و از وى راه درمان بطلبد یا پیش قاضى ظلمى را که بر او رفته بیان سازد و از او احقاق حق بخواهد یا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگوید کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشایى بوده
🔸اما طرح مشکلات نزد کسانى که هیچ گونه توانایى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در این گونه موارد باید خویشتن دار بود و لب به شکایت نگشود.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹
3_ امام علیه السلام در جمله سوم مى فرماید:
🔹کسى که زبانش را بر خود امیر سازد شخصیت او تحقیر مى شود .(وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ).
منظور از امیر شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگوید.
✅ کوتاه سخن این که انسان عاقل باید زبانش را در اختیار عقلش قرار دهد نه این که عقلش را در اختیار زبان که اولى مایه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
🌹و چه زیبا مى گوید شاعر:
اى انسان زبان خود را حفظ کن مراقب باش تو را نگزد که اژدهایى است.
🔸صفات سه گانه نکوهیده اى را که امام در این بیان کوتاه ذکر کرده (طمع، فاش کردن ناراحتى ها نزد هرکس و امیر ساختن زبان بر خود) هرسه در این جهت مشترکند که سبب ذلت و خوارى مى شوند و این هماهنگى در اثر سبب شده است که مولای متقیان هر سه را کنار هم قرار دهد
شرح #حکمت2
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
هدایت شده از مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سه وظیفه ما در مقابل بیماری #کرونا
✅ پیشنهاد ختم «حدیث آل کسا»به #نهج_البلاغه ایها، جهت دفع بیماری کرونا
🔷حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
#حکمت_سوم
قال علی علیه السلام
الْبُخْلُ عَارٌ، وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ، وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ، وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ.
💠و درود خدا بر او فرمود: بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كند مي سازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت3
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
امروز حکمت سوم را با هم میخوانیم
✅ امیرالمومنین در این حکمت به چهار رذیله اخلاقی اشاره میکنند
و آثار سوء هر کدام را بیان میفرمایند
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
1⃣ «بخل ننگ است»؛
(الْبُخْلُ عَارٌ)
🔺بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزى از مواهب خداداد را در اختیار دیگران بگذارد، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهاى او باشد و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب مى شود انسان حتى وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند.
👈عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا
🔸اولًا بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى گیرند
🔹و ثانیا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را مى شنود و چهره رقتبار آنها را مى بیند و در عین حال به آنها کمکى نمى کند و این مایه قساوت است.
🔸ثالثا بخل سبب مى شود که بسیارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته در آید در حالى که گروههایى در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند.
🔹رابعاً افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت مى گیرند به اندازهاى که مرگ او را آرزو مى کنند و این عار و ننگ دیگرى است.
🔸خامسا افراد بخیل به سبب دلبستگى
فوق العاده غیر منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگرى است،
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
2⃣ ترس مایه نقصان مى شود ؛
(وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ)
👈امام علیه السلام در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصیه مىکند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت مى کند و از تهیدستى و فقر مى ترساند .
🔸افراد ترسو هرگز نمى توانند از قابلیتها، شایستگى ها و استعدادهاى خود استفاده کنند و نتیجه آن عقب ماندگى در زندگى است.
🔹به علاوه هنگامى که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد ابا دارند و به جاى اینکه در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان و کودکان قرار مى گیرند.
🔸هرگز هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده؛ نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسیده است
🔹حتى امیر مؤمنان على علیه السلام به مالک اشتر توصیه مى کند ( که هرگز افراد ترسو را به حوزه مشاوران خود راه مده .)
(وَلَا تُدْخِلَنَّ فِی مَشوَرَتِکَ بَخِیلًا … وَ لَاجَبَاناً)
🔸و همانگونه که امام علیه السلام در نامه مالک اشتر اشاره فرموده سرچشمه جبن و ترس سوء ظن به ذات پاک پروردگار است،
✅ زیرا مى دانیم خداوند به افراد با ایمان وعده داده که من شما را تنها نمى گذارم به جنگ مشکلات بروید و از من یارى بطلبید.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
آنگاه امام در سومین جمله اشاره به آثار فقر در زندگى انسانها مى کندو میفرماید ؛
3⃣ فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ مى سازد ؛
(وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ)
🔹از یک سو افراد فقیر در خود احساس حقارت مى کنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر این احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خویشتن باز مى مانند و از سوى دیگر چون مى دانند بسیارى از مردم براى سخنان آنها بهایى قائل نمى شوند چون غالباً دنیاپرستند و براى افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب مى شود که فقیران نتوانند حرف حق خود را بیان کنند.
🔸درباره آثار سوء فقر و تنگدستى روایات زیادى از معصومین علیهم السلام وارد شده که حتى فقر را در سرحد کفر معرفى کرده اند و این به سبب آن است که پیروان خود را براى مبارزه با فقر تشجیع کنند
🔹در دنیاى امروز نیز در مقیاسهاى عظیم این حقیقت به چشم مى خورد که دولتهاى ثروتمند و زورگو با شجاعت سخنان باطل خود را همه جا مطرح مى کنند در حالى که دولتهاى فقیر از رساندن حرف حساب خود به گوش جهانیان عاجزند.
⬅️ البته این اصل استثنائاتى نیز دارد؛ افراد فقیرى را مى شناسیم که همچون ابوذر شجاعانه به مبارزه با طاغوتهاى زمان برخاستند و حجت خود را بر آنها تمام کردند هرچند این قیامها گاه به قیمت جان آنها تمام شد؛ ولى این افتخار را در تاریخ براى خود ثبت کردند که در صف اول از صفوف مبارزان راه حق بودند .
اگر در بعضى از روایات مدحى از فقر شده و پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله آن را فخر خویش شمرده یا اشاره به فقر الى الله است که قرآن مجید بیان کرده:
( یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ)
👈اشاره به ساده زیستى و قناعت است که در ظاهر شباهت با فقر دارد.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
حضرت در چهارمین و آخرین جمله که در واقع تکمیل کننده جمله سوم است مى افزاید:
4⃣ آنکس که فقیر و تنگدست است حتى در شهر خود غریب است .؛
(وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ)
🔸زیرا غریب کسى است که دوست و آشنایى ندارد و احساس تنهایى مى کند و مى دانیم دنیاپرستان از افراد فقیر و تنگدست فاصله مى گیرند و آنها را در شهر خود غریب مى گذارند و به عکس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غریب نیستند همانگونه که شاعر مى گوید:
منعم به کوه و دشت و بیابان غریب نیست
هر جا که رفت خیمه زد و بارگاه ساخت
دیگرى مى گوید:
آن را که بر مراد جهان نیست دسترس
در زاد و بوم خویش غریب است و ناشناس
⬅️ بعضى میان فقیر و مُقِلّ این فرق را گذاشتند که فقیر به کسى مى گویند که در عین فقر، فقر خویش را نیز اظهار مى کند و مقل کسى است که فقیر است و خویشتندار.
ممکن است این تفاوت را از حدیثى که از معصومین علیهم السلام نقل شده است گرفته باشند،
✅ زیرا در حدیثى از امام صادق علیه السلام یا امام باقر علیه السلام مى خوانیم که در پاسخ این سؤال که کدام صدقه افضل است فرمود
جُهْدُ الْمُقِلِّ؛
صدقه کسى که کم درآمد باشد و در عین تنگدستى انفاق کند .
سپس به این آیه تمسک فرمود:
( وَیُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ ) .
دیگران را بر خود مقدم مى دارند هرچند در تنگدستى باشند.
ریشه «مُقِلّ»⬅️ که از ماده «قِلّت» گرفته شده، نشان مى دهد که با فقیر متفاوت است.
یا علی
شرح #حکمت3
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
#حکمت_چهارم
قال علی علیه السلام
عَجْزُ آفَةٌ، وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَالزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَنِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَى.
💠و درود خدا بر او فرمود: ناتواني آفت، و شكيبايي شجاعت، و زهد ثروت، و پرهيزكاري سپر نگهدارنده است. و چه همنشين خوبي است، راضي بودن و خرسندي.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت4
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇