🍃🌹🍃🌹🍃🌹
3_ امام علیه السلام در جمله سوم مى فرماید:
🔹کسى که زبانش را بر خود امیر سازد شخصیت او تحقیر مى شود .(وَهَانَتْ عَلَیْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَیْهَا لِسَانَهُ).
منظور از امیر شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگوید.
✅ کوتاه سخن این که انسان عاقل باید زبانش را در اختیار عقلش قرار دهد نه این که عقلش را در اختیار زبان که اولى مایه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
🌹و چه زیبا مى گوید شاعر:
اى انسان زبان خود را حفظ کن مراقب باش تو را نگزد که اژدهایى است.
🔸صفات سه گانه نکوهیده اى را که امام در این بیان کوتاه ذکر کرده (طمع، فاش کردن ناراحتى ها نزد هرکس و امیر ساختن زبان بر خود) هرسه در این جهت مشترکند که سبب ذلت و خوارى مى شوند و این هماهنگى در اثر سبب شده است که مولای متقیان هر سه را کنار هم قرار دهد
شرح #حکمت2
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
هدایت شده از مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سه وظیفه ما در مقابل بیماری #کرونا
✅ پیشنهاد ختم «حدیث آل کسا»به #نهج_البلاغه ایها، جهت دفع بیماری کرونا
🔷حجت الاسلام #مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
#حکمت_سوم
قال علی علیه السلام
الْبُخْلُ عَارٌ، وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ، وَالْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ، وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ.
💠و درود خدا بر او فرمود: بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كند مي سازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت3
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
امروز حکمت سوم را با هم میخوانیم
✅ امیرالمومنین در این حکمت به چهار رذیله اخلاقی اشاره میکنند
و آثار سوء هر کدام را بیان میفرمایند
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
1⃣ «بخل ننگ است»؛
(الْبُخْلُ عَارٌ)
🔺بخل آن است که انسان حاضر نباشد چیزى از مواهب خداداد را در اختیار دیگران بگذارد، هرچند امکانات او بسیار بیش از نیازهاى او باشد و نقطه مقابل آن سخاوت و کرم است که گاه سبب مى شود انسان حتى وسائل مورد نیاز خود را به دیگران ببخشد و خود به کمترین مواهب حیات قناعت کند.
👈عار بودن بخل و افتخار بودن کرم و سخاوت بر کسى پوشیده نیست، زیرا
🔸اولًا بخل سبب نفرت مردم از بخیل مى شود و افراد نزدیک و دور از او فاصله مى گیرند
🔹و ثانیا بخل سبب سنگدلى و قساوت است، زیرا بخیل ناله مستمندان را مى شنود و چهره رقتبار آنها را مى بیند و در عین حال به آنها کمکى نمى کند و این مایه قساوت است.
🔸ثالثا بخل سبب مى شود که بسیارى از منابع اقتصادى از گردش تجارى سالم خارج شود و به صورت کنز و اندوخته در آید در حالى که گروههایى در جامعه ممکن است به آن نیاز داشته باشند.
🔹رابعاً افراد بخیل گاه به زن و فرزند خود نیز تنگ و سخت مى گیرند به اندازهاى که مرگ او را آرزو مى کنند و این عار و ننگ دیگرى است.
🔸خامسا افراد بخیل به سبب دلبستگى
فوق العاده غیر منطقى به مال و ثروتشان از نظر تفکر اجتماعى بسیار ضعیف و ناتوانند و این هم ننگ و عار دیگرى است،
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
2⃣ ترس مایه نقصان مى شود ؛
(وَالْجُبْنُ مَنْقَصَهٌ)
👈امام علیه السلام در عهدنامه معروف مالک اشتر به او توصیه مىکند که هرگز بخیل را در مشورت خود دخالت ندهد که او را به ترک حق دعوت مى کند و از تهیدستى و فقر مى ترساند .
🔸افراد ترسو هرگز نمى توانند از قابلیتها، شایستگى ها و استعدادهاى خود استفاده کنند و نتیجه آن عقب ماندگى در زندگى است.
🔹به علاوه هنگامى که دین و جان و ناموس و کشور آنها به خطر بیفتد از جهاد ابا دارند و به جاى اینکه در صف مجاهدان باشند در صف قاعدان و بیماران و از کار افتادگان و کودکان قرار مى گیرند.
🔸هرگز هیچ آدم ترسویى به مقامى نرسیده؛ نه کشف مهمى کرده نه پیروزى چشمگیرى به دست آورده و نه به قله هاى کمال رسیده است
🔹حتى امیر مؤمنان على علیه السلام به مالک اشتر توصیه مى کند ( که هرگز افراد ترسو را به حوزه مشاوران خود راه مده .)
(وَلَا تُدْخِلَنَّ فِی مَشوَرَتِکَ بَخِیلًا … وَ لَاجَبَاناً)
🔸و همانگونه که امام علیه السلام در نامه مالک اشتر اشاره فرموده سرچشمه جبن و ترس سوء ظن به ذات پاک پروردگار است،
✅ زیرا مى دانیم خداوند به افراد با ایمان وعده داده که من شما را تنها نمى گذارم به جنگ مشکلات بروید و از من یارى بطلبید.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
آنگاه امام در سومین جمله اشاره به آثار فقر در زندگى انسانها مى کندو میفرماید ؛
3⃣ فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ مى سازد ؛
(وَ الْفَقْرُ یُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِهِ)
🔹از یک سو افراد فقیر در خود احساس حقارت مى کنند و هر اندازه فَطِن و باهوش باشند بر اثر این احساس حقارت از گفتن حرف حساب خود و دفاع از حقوق خویشتن باز مى مانند و از سوى دیگر چون مى دانند بسیارى از مردم براى سخنان آنها بهایى قائل نمى شوند چون غالباً دنیاپرستند و براى افراد ثروتمند شخصیت قائلند همین احساس سبب مى شود که فقیران نتوانند حرف حق خود را بیان کنند.
🔸درباره آثار سوء فقر و تنگدستى روایات زیادى از معصومین علیهم السلام وارد شده که حتى فقر را در سرحد کفر معرفى کرده اند و این به سبب آن است که پیروان خود را براى مبارزه با فقر تشجیع کنند
🔹در دنیاى امروز نیز در مقیاسهاى عظیم این حقیقت به چشم مى خورد که دولتهاى ثروتمند و زورگو با شجاعت سخنان باطل خود را همه جا مطرح مى کنند در حالى که دولتهاى فقیر از رساندن حرف حساب خود به گوش جهانیان عاجزند.
⬅️ البته این اصل استثنائاتى نیز دارد؛ افراد فقیرى را مى شناسیم که همچون ابوذر شجاعانه به مبارزه با طاغوتهاى زمان برخاستند و حجت خود را بر آنها تمام کردند هرچند این قیامها گاه به قیمت جان آنها تمام شد؛ ولى این افتخار را در تاریخ براى خود ثبت کردند که در صف اول از صفوف مبارزان راه حق بودند .
اگر در بعضى از روایات مدحى از فقر شده و پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله آن را فخر خویش شمرده یا اشاره به فقر الى الله است که قرآن مجید بیان کرده:
( یا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ)
👈اشاره به ساده زیستى و قناعت است که در ظاهر شباهت با فقر دارد.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
حضرت در چهارمین و آخرین جمله که در واقع تکمیل کننده جمله سوم است مى افزاید:
4⃣ آنکس که فقیر و تنگدست است حتى در شهر خود غریب است .؛
(وَالْمُقِلُّ غَرِیبٌ فِی بَلْدَتِهِ)
🔸زیرا غریب کسى است که دوست و آشنایى ندارد و احساس تنهایى مى کند و مى دانیم دنیاپرستان از افراد فقیر و تنگدست فاصله مى گیرند و آنها را در شهر خود غریب مى گذارند و به عکس ثروتمندان حتى در بلاد دوردست از وطنشان غریب نیستند همانگونه که شاعر مى گوید:
منعم به کوه و دشت و بیابان غریب نیست
هر جا که رفت خیمه زد و بارگاه ساخت
دیگرى مى گوید:
آن را که بر مراد جهان نیست دسترس
در زاد و بوم خویش غریب است و ناشناس
⬅️ بعضى میان فقیر و مُقِلّ این فرق را گذاشتند که فقیر به کسى مى گویند که در عین فقر، فقر خویش را نیز اظهار مى کند و مقل کسى است که فقیر است و خویشتندار.
ممکن است این تفاوت را از حدیثى که از معصومین علیهم السلام نقل شده است گرفته باشند،
✅ زیرا در حدیثى از امام صادق علیه السلام یا امام باقر علیه السلام مى خوانیم که در پاسخ این سؤال که کدام صدقه افضل است فرمود
جُهْدُ الْمُقِلِّ؛
صدقه کسى که کم درآمد باشد و در عین تنگدستى انفاق کند .
سپس به این آیه تمسک فرمود:
( وَیُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ ) .
دیگران را بر خود مقدم مى دارند هرچند در تنگدستى باشند.
ریشه «مُقِلّ»⬅️ که از ماده «قِلّت» گرفته شده، نشان مى دهد که با فقیر متفاوت است.
یا علی
شرح #حکمت3
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
#حکمت_چهارم
قال علی علیه السلام
عَجْزُ آفَةٌ، وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ، وَالزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ، وَنِعْمَ الْقَرِینُ الرِّضَى.
💠و درود خدا بر او فرمود: ناتواني آفت، و شكيبايي شجاعت، و زهد ثروت، و پرهيزكاري سپر نگهدارنده است. و چه همنشين خوبي است، راضي بودن و خرسندي.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت4
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
مولا در " چهارمین " کلمه از کلمات قصارش به پنج وصف از اوصاف انسانی اشاره میکند
که یکی منفی و چهار وصف از آن مثبت است
و آثار هر کدام را در جمله ی کوتاهی برمیشمارد
🔽🔽🔽🔽🔽
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
1⃣ عجز و ناتوانى آفت است ؛ (الْعَجْزُ آفَةٌ).
البته گاه مى شود که عجز و ناتوانى بدون اختیار دامان انسان را مى گیرد، ولى غالباً چنین نیست،
🔹عجز مفهوم وسیعى دارد که هرگونه ناتوانى علمى، جسمى، اقتصادى و فکرى را شامل مى شود و به یقین اینها بزرگ ترین آفات زندگى انسان است، انسان عاجز، ذلیل و خوار عقب مانده و شکست خورده و بى ارزش و بى مقدار است به همین دلیل اسلام مى گوید: بکوشید و هرگونه عجز را از خود دور سازید و با قدرت و قوت به اهداف مالى و معنوى خود برسید.
🔸بلکه نتیجه کوتاهى ها و بى برنامگى هاست.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
سپس در دومین نکته اشاره به آثار مثبت صبر و شکیبایى کرده مى فرماید
2⃣ صبر، شجاعت است؛ (وَالصَّبْرُ شَجَاعَةٌ).
🔸بدیهى است صبر چه در مقابل عوامل معصیت باشد، چه در مسیر اطاعت پروردگار چه در برابر مصائب روزگار انجام گیرد، نوعى شجاعت محسوب مى شود و تنها شجاعانند که از عهده شکیبایى در این مراحل سه گانه بر مى آیند.
و نیز گفته اند:⬅️ هنگامى که حادثه سختى به میهمانى تو آمد با صبر و شکیبایى از آن پذیرایى کن و جایگاه آن را با توکل بر خدا و حساب عند الله گرامى بدار تا زمانى که این میهمان از نزد تو برود در حالى که بیش از آنچه از تو گرفته است براى تو باقى خواهد گذارد.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
آن گاه در سومین جمله مى فرماید:
3⃣ زهد ، ثروت است؛ (وَالزُّهْدُ ثَرْوَةٌ).
🔹اشاره به اینکه انسان از ثروت آیا چیزى جز بى نیازى مى خواهد و آدم زاهدِ قانع، از همه خلق بى نیاز است و چه بسا ثروتمندانى که جزء نیازمندان هستند
زهد همان⬅️ بى اعتنایى به زرق و برق دنیا و مال و منال و شهرت و آوازه است. زاهد کسى نیست که فاقد این امور باشد بلکه زاهد کسى است که دلبسته و وابسته به این امور نباشد
🔸خواه آن را داشته باشد یا نه! بلکه مى توان گفت: زاهدان از ثروتمندان غنى ترند، چرا که ثروتمندان از یک سو باید پیوسته ثروت خود را حساب و کتاب کنند و از سوى دیگر مراقب باشند سارق و دشمنى آن را از دست آنها نگیرد در حالى که زاهدان از همه اینها بى نیازند.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
آنگاه در چهارمین جمله میفرمایند:
4⃣ تقوا و پرهیزگارى ، سپرى است (در برابر گناهان و خطرات شیطان و هواى نفس)؛ (وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ).
🔹ورع به معناى تقوا یا حد اعلاى تقواست به گونه اى که انسان حتى از شبهات پرهیز کند.
این فضیلت انسانى از حالت خداترسى باطنى سرچشمه مى گیرد که چون در برابر او گناهى ظاهر شود سدى در میان او و گناه ایجاد کند.
🔸تعبیر به «جنة» تعبیر جالبى است، زیرا سپر وسیله اى دفاعى در مقابل آماج تیرهاى دشمن یا شمشیرها و نیزه هاست گویا هواى نفس و شیطان پیوسته قلب انسان را هدف تیرهاى خود قرار مى دهد و انسان با ورع به وسیله این سپر مى تواند از آزار آنها در امان بماند.
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃
سپس در پنجمین و آخرین جمله میفرمایند:
5⃣ رضایت و خشنودی از تقدیرات الهی ، بهترین همنشین است ؛ (وَ نِعمَ القَرینُ الرَّضی)
🔸همنشین خوب کسی است که به انسان آرامش بخشد
و او را از بى تابى در برابر مشکلات باز دارد و در او روح امید بدمد و تمام این آثار در راضى بودن به قضاى الهى است.
🔹آنکس که مقدرات را از سوى خداوند حکیم و مهربان مى داند هرگز از مصائبى که به هر حال در دنیا روى مى دهد و مشکلاتى که گریبان انسان را ناخواسته مى گیرد ناراحت نمى شود و بى تابى نمى کند و اعصاب خود را در هم نمى کوبد.
🔸البته این بدان معنا نیست که انسان در برابر هر حادثه اى تسلیم شود، بلکه به این معناست که تمام کوشش خود را براى پیروزى بر مشکلات به کار گیرد، ولى اگر حوادثى خارج از حیطه قدرت او رخ دهد در برابر آن راضى باشد و زبان به ناشکرى نگشاید و جزع و بى تابى نکند.
🔹در روایتى آمده است که موسى بن عمران (علیه السلام) به پیشگاه خداوند عرضه داشت: مرا به عملى راهنمایى کن که اگر آن را انجام دهم رضاى تو را به دست آورده باشم. خداوند به او وحى فرستاد که رضاى من (گاه) در ناخوشنودى توست و طاقت آن را ندارى...
🔸موسى بر زمین به سجده افتاد عرض کرد خداوندا افتخار سخن گفتنت با من را به من بخشیده اى و پیش از من به کس دیگرى نداده اى و هنوز مرا به عملى راهنمایى نکرده اى که با آن رضا و خوشنودى ات را به دست آورم
✨فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِ أَنَّ رِضَایَ فِی رِضَاکَ بِقَضَائِی؛
✨خداوند به او وحى فرستاد که رضاى من در این است که تو راضى به قضاى من باشی
شرح #حکمت4
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌺🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
هدایت شده از نهج البلاغه
4_5960874312847066741.pdf
10.03M
.🍃🌼✿﷽✿🌼🍃
🤲 به لطف پروردگار و عنایات امیرالمومنین (علیه السلام)،
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی موفق به تهیه #سالنامه۱۳۹۹ با ویژگیهای برتر ذیل شد:
1⃣ درج متن های کوتاه #تبیین_نهج_البلاغه_خوانی در هر روز.
2⃣ درج متن #تبیین_کاملومشروح در مناسبت های ويژه نظير ماه های محرم، ربيع الاول، شعبان رمضان و....
3⃣ الگوی #مطالعه_روزانه_نهج_البلاغه همراه با سوالات و برداشت از سهم مطالعه روزانه.
4⃣ وجود 100 صفحه سفيد جهت #یادداشتهای شخصی.
5⃣ ذکر نام و معرفی #شهدای_مدافع_حرم، شهدای هسته ای و شهدای شاخص دوران دفاع مقدس در هر روز.
6⃣ درج بیانیه کامل #گام_دوم_انقلاب.
7⃣ متن های انگيزشی "#گنج_ناشناخته_پدری" و "مراحل ورود به عالم نهج البلاغه" به قلم حجت الاسلام #مهدوی_ارفع.
💐 امید است که این سالنامه بتواند ابزاری مفید و کمک یاری اثر گذار برای #مبلغینومروجین محترم در جلسات نهج البلاغه خوانی و یا سایر اجتماعات ذیربط باشد.
🌟 مشخصات:
قطع: رقعی
ابعاد: ۱۵×۲۲
صفحات: ۳۸۰
کاغذ ۷۰ گرم
💳 قیمت ۱۹,۰۰۰ تومان
#پیوست بخشی از صفحات داخلی
🛒 جهت تهیه محصول 👇👇👇
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
http://eitaa.com/joinchat/856948759C96c40c3b58
هدایت شده از مهدوی ارفع
💠پیامبر اکرم صل الله علیه و سلم:💠
حدیث کسا را نمیخوانید مگر آنکه غصه ها و مشکلات از میان شما میرود.
🏴 حسینه مجازی نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی در لیله الرغائب اولین برنامه زنده خود را برگزار میکند:
✅قرائت همزمان و دسته جمعی حدیث شریف کساء به همراه مومنین و محبین اهلبیت علیهم السلام در سراسر کشور به نیت رفع مصائب و امراض
🎤با قرائت و سخنرانی آنلاین
🔸حجت الاسلام والمسلمین #مهدوی_ارفع🔸
🕣زمان: از لیله الرغائب هر شب ساعت 19:30 در ایام پر فیض ماه مبارک رجب
🌍مکان: سراسر کره خاکی و منزل شما، 📡با استفاده از ارتباط زنده در فضای مجازی
برای ورود به محفل ما در فضای مجازی از طریق لینک زیر وارد شده و گزینه میهمان را کلیک کنید.
🌐 9rm.ir/A
🔴توجه: برای ورود به حسینه مجازی نهضت نیاز به نصب آخرین نسخه مرورگر فایر فاکس یا کروم دارید.
#نشر_حداکثری
🆔 @mahdavi_arfae