┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#حکمت49
#سوأل: لطفا توضیح بفرمایید.
#جواب:
برای اینکه حکمت ۴۹ به درستی و آسانی درک شود کافی است پاورقی خطبه ۵۱ را بخوانیم.
عبدالله بن عوف نقل می کند: پیش از آن که سپاه امام علیه السلام برای نبرد با معاویه به صفین برسد ، لشگر معاویه رسید و در یک اقدام ناجوانمردانه راه دسترسی به آب فرات را بست. حضرت یکی از یاران خود را به سوی آنان فرستاد که چرا راه اب را بسته اید؟ مشاوران معاویه که خود از آب سیراب بودند گفتند آن قدر اب را تحریم کن تا علی و یارانش یا از تشنگی جان بدهند یا تسلیم بشوند ولی عمروعاص گفت؛ علی کسی نیست که در تحریم، تن به تسلیم بدهد اما معاویه نظر سایر مشاوران را پذیرفت و آب را باز نکرد.
امیرالمومنین جمعی را به فرماندهی امام حسن اعزام کردند آنها چنان یورش بردند که سربازان معاویه ، فرار کرده و سپاه اسلام اب را در اختیار گرفتند. اما برخلاف معاویه و یارانش، مولا و یارانش اب را برای هر دو گروه آزاد گذاشتند.
⬅️ حالا با هم بخوانیم: " از یورش بزرگوار، به هنگام گرسنگي. و از حمله انسان پست به هنگام سيري بپرهیز."
2⃣ : از یورش بزرگوار به هنگام گرسنگی بپرهیز
👈منظور از «گرسنگی » چیست ؟
2⃣:و همچنین در جمله :
از تهاجم انسان پست به هنگام سیری بپرهیز
👈منظور از « سیری» چیست ؟
#جواب:
فرمودند : منظور از گرسنگی «اهانت » به انسان بزرگوار است
یعنی از هیبت و قدرت انسان بزرگوار بترس زمانی که به او اهانت میشود .
و منظور از سیری انسان پست و لئیم «احترام گذاشتن » به اوست .
آیا این تعبیر درست است ؟
📢 طبق قواعد ترجمه باید ترجمه ای که ما از یک لفظ میکنیم نسبت قابل توجیهی با خود لفظ و موضوع له آن داشته باشد .
لذا تفسیر یا معنا کردن شبع به احترام و جوع به اهانت خیلی خیلی دور است نسبتش با این معنا ، تازه اگر نسبتی داشته باشد .
ثانیا ما چه نیازی به چنین تعبیر عجیب و غریبی داریم وقتی معنای واقعی و مستقیم وموضوع له آن براحتی توجیه می کند منظور امیرالمؤمنین علیه السلام را.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
💢در اين که منظور از گرسنگى و سيرى در اين عبارت حکيمانه معناى کنايى آن مراد است يا معناى حقيقى در ميان مفسران نهج البلاغه گفت و گو است; جمعى گرسنگى را کنايه از هرگونه نياز و يا تحت فشار و ظلم واقع شدن دانسته اند بدين ترتيب معناى جمله چنين مى شود
⬅️افراد بزرگوار و با شخصيت تنها هنگامى دست به حمله مى زنند که به آنها ستم شود و يا نياز مبرم براى ادامه حيات پيدا کنند که در اين صورت براى گرفتن حق خود و دفاع در مقابل ظالمان غيرت آنها به جوش مى آيد و حمله جانانه اى مى کنند; ولى لئيمان هنگامى که به نوايى برسند و بر مراد خويش سوار گردند طغيان مى کنند و افراد بى گناه را مورد حمله قرار مى دهند همچون حيوانات درنده اى که پس از سيرى، مست مى شوند.
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯
🌹یا علی
شرح #حکمت49
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌼🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#شرح_حکمتهای_نهج_البلاغه
🔶شرح حکمت پنجاهم 👇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_50
وقال عليه السلام :
قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْهِ..
💠و درود خدا بر او فرمود: دلهای مردم گریزان است، به كسی روی آوردند كه خوشرویی كند.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت50
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حکمت50
#سوأل: منظوراز "دلهای مردم گریزان است " چیست؟
#جواب:
🔴منظور از این که دل های مردم گریزان است ، یعنی این که قلبها اگر خود به خود مورد بررسی قرارگیرند ، تعلق و الفت به جایی ندارند، دائما در افکار و آرزوهای مختلف سرگردانند . باچه کسی انس میگیرند، با کسی که خوشرو باشد یعنی انسان بواسطه خوشرویی قلبها را متوجه خود میکند و مردم با او انس میگیرند . در حکمت دیگری میفرمایند :
" البشاشة ُ حَبالةُ ألمودة"(حکمت ۶)
یعنی خوشرویی ریسمان دوستی است. اگر میخواهی د دیگران با شما دوست بشوند ، راهش این است که خوشرو باشید .
🔴پس قلبها دائما مثل حیوان وحشی اند. به دنبال یک نقطه تکیه و آرامش هستند. این نقطه تکیه و آرامش را از چه نشانه ای تشخیص میدهد؟ از خوشرویی .
🔴انسانها به صورت فطری و طبیعی از خوشرویی آدمها تصور میکنند که قلب خیلی خوبی دارد و میشود به او اعتماد کرد و به او تکیه کرد و با او انس و الفت پیدا کرد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
💢آنچه بعضى پنداشته اند که اين کلام حکمت آميز با اصل مدنىّ بالتبع بودن انسان سازگار نيست اشتباه بزرگى است. درست که انسان ذاتاً روح اجتماعى دارد و نمى تواند تنها زندگى کند و تمام پيشرفت ها و موفقيت ها بشر در سايه همين روح اجتماعى است; ولى اين بدان معنا نيست که در برابر هر فرد ناشناخته اى اظهار محبت و دوستى کند و با او الفت بگيرد
💞الفت گرفتن احتياج به مقدمات دارد همان گونه که عداوت و دشمنى نيز مقدماتى مى خواهد و نظر امام(عليه السلام)به اين حقيقت است که در روايات ديگرى نيز وارد شده و در گفتار معروف: «الاْنْسانُ عَبيدُ الاْحْسانِ; انسان بنده احسان است» منعکس است.
🌱شاعر عرب نيز مى گويد:
وَإنّى لَوَحْشِىٌّ إذا ما زَجَرْتَني *** وَإنّى إذا ألَّفْتَني لاََلُوفٌ
هنگامى که از من دورى کنى من از تو رميده مى شوم ولى هنگامى که از در الفت در آيى با تو الفت مى گيرم.
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🌹یا علی
شرح #حکمت50
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌼🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#شرح_حکمتهای_نهج_البلاغه
🔶شرح حکمت پنجاه و یکم 👇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_51
وقال عليه السلام :
عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ
💠و درود خدا بر او فرمود: عيب تو تا آنگاه كه روزگار با تو هماهنگ باشد، پنهان است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت51
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🌹🕊🌹🕊؛
🕊؛
🌹؛
#حکمت51
#سوأل: منظور این است که اگر روزگاربامن هماهنگ نشد عیبهایم رابرملا میکند؟
#جواب:
حضرت در #حکمت396 میفرمایند:
" وَ الدَّهْرُ يَوْمَانِ يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ فَإِذَا كَانَ لَكَ فَلاَ تَبْطَرْ وَ إِذَا كَانَ عَلَيْكَ فَاصْبِرْ" یعنی روزگار دو روز است روزی به نفع تو و روزی دیگر علیه توست .
❌ بنابرابن اگر انسان رعایت قواعد را نکند ، ممکن است یک روز طولانی خوش ، عیوب و خطاهای اورا ازدیده ها پنهان دارد اما اگر از حد بگذرد ، همان روزگار که دیروز به نفع او بود ، دشمنش خواهد شد . و یکی یکی عیبها و خطاها و گناهانش را برملا خواهد کرد .
⬅️ این به این معنا نیست که همه انسانها در طول عمرحتما آبرویشان خواهد رفت ، نه ، بلکه اگر کسی با قواعدی که خدا حاکم کرده یعنی با سنتهای روزگار هماهنگ نشود ، آخر عیوبش از پرده به بیرون خواهد افتاد ، که این نیز از سنتهای
الهی است .
🍃لطف حق با تو مدارا میکند
🍂چون که از حد بگذرد رسوا کند
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊
🌹🕊🌹🕊
🕊🌹🕊🌹
💢در زبان عرب ـ و احتمالاً زبان هاى ديگر ـ نيز ضرب المثل هاى جالبى در اين زمينه آمده است از جمله در يک ضرب المثل عربى مى خوانيم:
«إذا أقْبَلَ الْبَخْتُ لَباضَتِ الدُّجاجَةُ عَلَى الوَتَد، وَإذا أدْبَرَ الْبَخْتُ أسْعَرَ الْهاوَنُ فِي الشَّمْسِ;
🌿هنگامى که دنيا به انسان اقبال کند مرغ روى نوک ميخ تخم مى گذارد و هنگامى که دنيا به انسان پشت کند هاون در برابر آفتاب آتش مى گيرد
⬅️شبيه اين گفتار سخن حکيمانه اى است که در #حکمت9 آمده بود که امام فرموده بود: (إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَد أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ وَإِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ;
هنگامى که دنيا به کسى روى آورد نيکى هاى ديگران را به او عاريت مى دهد و هنگامى که دنيا به کسى پشت کند نيکى هاى خودش را نيز از او سلب مى نمايد).
که شرح آن گذشت.
🌹یا علی
شرح #حکمت51
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی_آغ
#نهج_البلاغه_خوانی
┏━━━🍃🌼🍃━━━┓
@Nahjolblage_urmi
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#شرح_حکمتهای_نهج_البلاغه
🔶شرح حکمت پنجاه و دوم 👇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_52
وقال عليه السلام :
أَوْلَى النَّاسِ بِالْعَفْوِ أَقْدَرُهُمْ عَلَى الْعُقُوبَةِ.
💠و درود خدا بر او فرمود:سزاوارترين مردم به عفو كردن، تواناترينشان به هنگام كيفر دادن است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت52
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇