در این آیه خبر چیست؟
<وَ الَّذينَ كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُم وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُم>
الف. مفرد
ب. جمله فعلیه
ج. جمله اسمیه
در. شبه جمله
از بهترین اعراب القرآن ها که وجوه مختلف اعرابی را بیان کرده است، التفصیل فی اعراب القرآن خطیب است که متاسفانه در نرم افزار ادبیات عرب نور وجود ندارد امروز چندجلد آن را بارگزاری میکنم
در کدام آیه خبر مفرد است؟
الف. كُنَّا في غَفْلَةٍ مِنْ هذا
ب. ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى
ج. ما كانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ
د. ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّه
سوال کاربردی کاربردی کاربردی
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
ادامه فایلهای اعراب القران التفصیل خطیب از بهترین اعراب القرآن ها که متاسفانه در نرم افزار نور وجود ندارد
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در کدام آیه خبر مفرد است؟ الف. كُنَّا في غَفْلَةٍ مِنْ هذا ب. ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلا
گزینه ب
با در بالتی حرف زاید است، مجرور حرف زاید جاره، لفظا مجرور است ولی محلا منصوب است.
وقتی من زاید شد، دیگر به متعلق نیازی ندارد.
بر خلاف حرف جر اصلی که نیاز به متعلق دارید.
بنابراین در سایر گزینه ها خبر شبه جمله است ولی در ب خبر مفرد است چرا که با زایده و قابل حذف است، گویی در جمله نیست.
توضیح اینکه در ما جاء من احد
فاعل احد است نه من احد
یعنی چون من زاید است محسوب نمیشود و متعلق نیاز ندارد.
لذا احد لفظا مجرور و محلا مرفوع است. بر خلاف زید فی الدار که فی حرف اصلی است و به متعلق نیاز دارد.
در کدام آیه خبر مفرد است؟
الف. كُنَّا في غَفْلَةٍ مِنْ هذا
ب. ما أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ بِالَّتي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنا زُلْفى
ج. ما كانَ لِيَ مِنْ عِلْمٍ
د. ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّه
سوال کاربردی کاربردی کاربردی
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
یکی از بهترین کتابها درباره معنی شناسی، کتاب معانی النحو استاد فاضل سامرایی است. که در ادامه 4 جلد این کتاب تقدیم میگردد. برخی از مباحث معنی شناسی کانال از این کتاب گرفته شده و در نحو پیشرفته منعکس شده است.
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد1.pdf
7.6M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد2.pdf
6.41M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد3.pdf
7.57M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
معانی النحو سامرایی، جلد4.pdf
6.47M
معانی النحو سامرایی مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
کدام گزینه اشتباه است
الف) إنّها أکثر اخلاصاً منزمیلاتها!
ب) شعره أشدّ سواداً منغیره!
ج) قلب المومنة أصفی القلوب!
د) وجه المومن أبیض منالبدر!
مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
کدام گزینه اشتباه است الف) إنّها أکثر اخلاصاً منزمیلاتها! ب) شعره أشدّ سواداً منغیره! ج) ق
جواب گزینه «د»
«افعل» و «فُعلی» اسم تفضیل هستند که در ساختن آن شرط است که ثلاثی متصرف معلوم تام باشد که قابلیت رجحان و برتری داشته و بر رنگ یا عیب یا زبور و زینت دلالت نکند، لذا از «زاحم، نِعمَ، حُمِدَ، کانَ، فنی، مات و بیض» ساخته نمیشود، لذا «د» خطا است.
در (عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ) (زیارت عاشورا) نقش «ما بقیت» چیست؟
گزینه اشتباه کدام است
الف) کاد الولد غرق فیالمسبح
ب) کان الثوب أطرافهُ ممزّقة
ج) قد یصیر الصدیق عدوّاً
د) أخذ الطالب یقرأ کتابه
#آزمون در نحو کاربردی پیشرفته بیشتر بخوانید
لطفا مطالب کانال را با ذکر نشانی بیان کنید.
به کانال نحو کاربردی بپیوندید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9