eitaa logo
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
30.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
214 ویدیو
66 فایل
👇 @ostad_shoo سایت👇 https://ketabresan.net/w/U51Nt 📚محصولات👇 @mahsolatekarbordi 🎬 آموزش👇 eitaa.com/nahvekarbordi/6846 حمایت👇 6037697443586943 تبلیغات👇 https://eitaa.com/joinchat/3401646237C068eb0a641
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺اعراب مبتدا مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زید قائم» می شود در حالی که اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم. توضیحات بیشتر را در تصویر بالا مشاهده کنید. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 مبتدا: مصدر موول گاهی مبتدا اسم‌صریح و گاهی مصدر موول است. 😉گوشه ای از نحو کاربردی عالی ☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816 نسخه ویرایش نشده 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 مبتدای موول در قرآن 🍀 اقسام مبتدا مبتدا دو قسم است: 1⃣صریح: زید قائم 2⃣موول به صریح: اَن تنصرَ زیداً خیرٌ. (اینکه زید را یاری کنی، خوب است) در این مثال (ان تنصر زیدا) تأویل به مصدر رفته _ نصرک زیدا _ و مبتداست و محلا مرفوع است. در قرآن نیز موارد زیادی داریم، که مبتدا مصدر مؤول است. در تصویر بالا بررسی شده است. کتابی که با دیدن آن خواهید گفت کاش زودتر با آن آشنا میشدم.😍 👌نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
💬 سؤال: می گویند عامل رفع مبتدا «ابتدائیت» است و مراد از آن، در ابتدای کلام واقع شدن مبتدا است؛ مانند«زیدٌ فی الدار»، حال اگر مبتدا مؤخّر شود ـ همچون «فی الدارِ زیدٌ» ـ آیا باز هم عامل رفع مبتدا ابتدائیت است؟ 📝 جواب: 🔸 اوّلا: جایگاه اصلی کلمه در نظر گرفته می شود، نه جایگاه فعلی؛ و چون جایگاه اصلی «زید» ابتدا است، نه انتهای جمله، پس همچنان عامل رفع آن ابتدائیت است. 🔹 مشابه این بحث در تشخیص جملات فعلیه ای که با اسم شروع می شوند نیز جریان دارد؛ مثلا: «زیداً ضربتُ» جمله فعلیه است، اگر چه با اسم شروع شده است؛ زیرا جایگاه واقعی «زیدا» پس از فعل است، چرا که مفعول به آن است. 🔸ثانیا: یکی از تفسیر ها در معنای «ابتدائیت»، خالی بودن مبتدا از عوامل لفظی اصلی ـ همچون نواسخ ـ است؛ نه اینکه لزوما مبتدا در صدر جمله واقع شده باشد. ☘️در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
. 📌در عبارت «لم یکن لدیه لباس إلّا ثوب یحفظه من البرد!» اعراب جمله یحفظ چیست؟ الف. محلاً منصوب ب) محلاً مرفوع ج) جواز نصب و رفع د) محلی از اعراب ندارد 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
. 📌در عبارت «لم یکن لدیه لباس إلّا ثوب یحفظه من البرد!» اعراب جمله یحفظ چیست؟ الف. محلاً منصوب
794K
📌گزینه‌ی «ج»، از آنجا که استثناء تام و غیر موجب است، در «ثوب» دو اعراب نصب و رفع بنابر بدلیت از «لباس» جائز است، لذا «یحفظ» که نعت است، می‌تواند محلاً منصوب یا مرفوع باشد. 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺 تفاوت «أم» و «أو» برخی فکر می‌کنند «أم» و «أو» به یک معنا و به جای هم به کار می‌روند، لذا «أ حضرَ زیدٌ أو بکرٌ؟» را به معنای «أ حضرَ زیدٌ أم بکرٌ» تصوّر می‌کنند، و در هر دو چنین جواب می‌دهند: «حضر زیدٌ» در حالی‌که چنین نیست. 🔸️هدف از سؤال با «أم» تعیین یکی از زید یا بکر است. 🔸️امّا «أو» چنین نیست، معنای «أ زیدٌ عندکَ أم بکرٌ؟» چنین است: «أیّهما عندک؟» که جواب با «زید» یا «بکر» است. چرا که متکلم در این سؤال می‌داند که یکی از این دو هست ولی نامش را نمی‌داند، لذا با سؤال در صدد تعیین است. امّا معنای «أ زیدٌ عندکَ أو بکرٌ» چنین است: «أ عندکَ واحدٌ منهما؟» که جواب با «نعم» یا «لا» است. لذا هر جا در «أو» و «أم» متّصله، امر مشتبه شد در «أو»، «أحدهما» و در «أم»، «أیهما» در تقدیر گرفته می‌شود. بنابراین معنای «أ زیداً رأیتَ أو عمراً؟» یعنی: «أ أحدَها رأیتَ؟» (یکی از آن دو را دیدی؟) که جوابش با «لا» یا «نعم» است. امّا اگر گفته شود: «أ زیداً رأیتَ أم عمراً؟» یعنی «أیهما رأیتَ؟» (کدام یک از آن دو را دیدی؟) که جوابش با تعیین است و باید بگوییم: «زید» یا «عمر». https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
تست_ضد_حال😊 کدام مورد صحیح نیست؟ الف) جاءنی زیدٌ العالیةُ دارهُ ب) جاءنی الرجلانِ العالیانِ الیومَ صوتُهُما ج) جاءنی زیدٌ الناصرُ الیومَ امّهُ د) جاءتنی إمرئتانِ قائمٌ فی الدارِ جاریتهما مبادی خونده ها جواب بدن 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
تست_ضد_حال😊 کدام مورد صحیح نیست؟ الف) جاءنی زیدٌ العالیةُ دارهُ ب) جاءنی الرجلانِ العال
1.65M
📌گزینه‌ی «ب»: صحیح آن چنین است: «جاءنی الرجلانِ العالی الیومَ صوتُهُما»، نعت سببی در تعریف و تنکیر و اعراب از منعوت تبعیت می‌کند. در گزینه‌ی «ج» و«د»، به دلیل فاصله افتادن بین «قائم» و «جاریة»، تذکیر و تأنیث وصف جائز است. پست بعدی رو حتما نگاه کنید 🧨 متنای عربیجات رو تو کانال احلام پیگیری کن👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1294664025C29d4220a99
🌺مطابقت نعت و منعوت 🔸نعت حقیقی در جنس، عدد، معرفه و نکره و اعراب از ما قبل خود تبعیت میکند؛ مانند: جاء زیدٌ العادل 🔸اما نعت سببی تنها در اعراب و تعریف و تنکیر از ما قبل خود تبعیت میکند و همواره مفرد می آید؛ مانند: جاء زیدٌ العادلُ ابوه در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. ☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۲۵ درصد تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816 ✅ کد تخفیف حتما وارد کنید: keramat 👨‍🎓👩‍🎓دوره های استادشو https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
. 💥 درباره‌ی «تَواضَعوا لِمَن تَعَلَّموا مِنهُ العِلمَ» کدام گزینه صحیح است؟ الف) تواضعوا: مبنی بر حذف نون، تعلموا: مبنی بر ضمّه ب) تواضعوا: مبنی بر مبنی بر ضمّه ، تعلموا: حذف نون ج) تواضعوا: مبنی بر حذف نون، تعلموا: مبنی بر سکون د) تواضعوا: مبنی بر ضمه‌ی مقدّر، تعلموا: مبنی بر حذف نون 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
آزمون_سخت درباره این آیه کدام گزینه اشتباه است «إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً ما دامُوا فیها» (ما تا ابد داخل آن نمی‌شویم تا وقتی در آن هستند) الف. ما دامُوا: بدل ب. ما دامُوا: ظرف متعلق به ندخل ج. دامُوا: صله، محلی از اعراب ندارد د. ما: مصدریه 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
1.72M
📌گزینه ب إِنَّا لَنْ نَدْخُلَها أَبَداً مدة دوامهم فیها تا وقتی آنجا هستند، داخل نمی‌شویم تصویر زیر را نگاه کنید 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺نائب ظرف: مصدر 🔸️گاهی مصدر جانشین ظرف شده و منصوب میشود. مانند: جئت قدوم الحاج. (زمان آمدن حاجیان آمدم). سفارش👇 @ostad_shoo
اضافه ظرف به مصدر موول تصویر را نگاه کنید در کتابها و دوره های نحو کاربردی لذت ادبیات را بچشید چاپ جدید گرانتر، مطالب کانال گوشه ای از کتب نحو کاربردی است ☘️ لینک خرید کتب نحو کاربردی با ۱۰ درصد تخفیف https://ketabresan.net/search?tag=3816
🌼آزمون نقش «إذ» در <أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْآزِفَةِ إِذِ الْقُلُوبُ لَدَى الْحَناجِر> چیست؟ (از روز نزدیک (قیامت) بترسان که (از هول و ترس) آن روز جانها به گلو می‌رسد). الف) بدل ب) ظرف ج) مضاف الیه و مجرور د) مفعول اذکر محذوف 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
جواب: گزینه «الف» صحیح است.«إذ» بدل از یوم است. ☘«إذْ» دو قسم است: 🔸️اسم زمان گذشته 🔸️حرف فجائیه «اذ» اسمیه خودش چند قسم است، با هم بررسی میکنیم: 🍃الف) اسم زمان گذشته «إذ» ظرفیه از ظروف مبنی است که همواره به جمله ـ اسمیه و فعلیه ـ اضافه شده و بر زمان گذشته دلالت دارد. چنانچه «إذ» اسم زمان باشد، چهار کاربرد دارد: ۱. ظرف زمان ماضی ـ مفعول فیه ـ قرار می گیرد. مانند: <لَقَدْ رَضِيَ اللَّهُ عَنِ الْمُؤْمِنينَ إِذْ يُبايِعُونَكَ> (خداوند از مؤمنان - هنگامى كه با تو بيعت كردند - راضى و خشنود شد.) ۲. مفعول به قرار می گیرد.در خیلی از موارد «إذ» مفعول به «أذکُر» است.مانند: <وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَليلاً فَكَثَّرَكُم> (به خاطر بياوريد زمانى را كه اندك بوديد، و او شما را فزونى داد.) ۳. بدل قرار می گیرد. <َ وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا> در آیه‌ی مزبور می‌فرماید: «و در اين كتاب (آسمانى)، مريم را ياد كن، آن هنگام كه از خانواده‏اش جدا شد، و در ناحيه شرقى (بيت المقدس) قرار گرفت‏». در اینجا «إذ» بدل از «مریم» است، چرا که هدف یاد کردن مریم نیست، بلکه یاد کردن حالت و ساعت خاصی از مریم است. ۴. مضاف الیهِ اسم زمان قرار می گیرد. <رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا> در اینجا «إذ» مضاف الیه «بعد» است. 🍃ب) «إذ» فجائیه «إذ» فجائیه حرفی است که پس از «بینا» و «بینما»ی ظرفیه، قرار می‌گیرد. مانند: إنّ أهلَ الدنيا كَرَكْبٍ بَيْنا هُم حَلُّوا إذ صاحَ سائقُهُم فارتَحَلُوا (اهل دنيا مانند كاروانى هستند كه در منزلى فرود آمده باشند و ناگاه قافله‏سالار بانگ رحيل زند و آنان كوچ كنند.) 🌸در کتابهای نحو کاربردی، لذت خواندن ادبیات را بچشید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
. 🌺 تفاوت اسلوب شرط با جواب طلب: «قُمْ اُکرِمْکَ» با «إن تَقُمْ اُکرِمْکَ» ناب ناب 😊 🌟 اولین بار اسلوب شرطی که توسّط جواب طلب به دست می‌آید با اسلوب شرط مشهور، متفاوت است. 💥 تفاوت لفظی: در اسلوب شرطی مشهور، ارتباط با ادات شرط صورت می‌پذیرد، امّا در اسلوب جواب طلب، ارتباط با جزاء است. در اسلوب شرط مشهور شرط فعل ماضی یا مضارع است، بر خلاف اینجا که شرط همواره طلب است. 💥 تفاوت معنایی: از نظر معنایی هم معنایی که از اسلوب شرط مشهور به دست می‌آید با اسلوب جواب طلب متفاوت است. 1. در «قُمْ اُکرِمْکَ» دو معنی خوابیده است که در «إن تَقُمْ اُکرِمْکَ» فقط یکی از آن دو وجود دارد: الف. قیام را سبب اکرام قرار داده است. یعنی اگر نایستی از اکرام خبری نیست. 2. معنای دیگر این جمله این است که ایستادن مطلوب و خواسته‌ی درخواست کننده است، این معنای دوّم را از اسلوب شرط مشهور نمی‌توان برداشت کرد. بنابراین اسلوب جواب طلب علاوه بر بیان سبب فائده‌ی مهم دیگرش این است که می‌فهماند درخواست کننده درخواستش را در چه قالبی ـ امر، نهی، استفهام، تمنّی ـ بیان کرده است. 👈 . دوره های استادشو. 🌸 لینک خرید کتاب با ده درصد تخفیف👇 https://ketabresan.net/search?tag=4751 🙂 لذت یادگیری نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ (آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست) نقش خالق و غیر به ترتیب چیست؟ الف. مبتدا و خبر ب. جارومجرور متعلق به محذوف، عطف بیان ج. خبر مقدم، مبتدا د. مبتدا، صفت 🙈اگه تونستید جواب بدید معلوم مبادی ۴ تا حدی مسلطید☺️ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَیْرُ اللَّهِ (آیا آفریننده ای غیر از خدا هم هست) نقش خالق و غیر به ترتیب چیست؟
969.9K
گزینه دال غیر صفت خالق است از آنجا که من زاید بر سر خالق امده، خالق مبتدا و محلا مرفوع است و غیر از از محل اعراب خالق تبعیت کرده است. خبر خالق موجود محذوف است 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
«کی» از اداتی که چهار ویژگی دارد: حرف ناصب، حرف مصدری، حرف استقبال، حرف موصول که با صله اش تأویل به مصدر میرود. گوشه ای از نحو کاربردی عالی ✍️جهت تهیه کتاب به ادمین مراجعه کنید. نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇 https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نوع «لام» در عبارت «هدی و رحمة للذین هم لربهم یرهبون»چیست؟ الف) ابتدا ب) جحد ج) تعلیل د)تقویت 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo 👨‍🎓👩‍🎓اینجا استادشو 👇 https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296 🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید. https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9