37.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌کتاب نحو عالی کاربردی بالاتر از مبادی ۴
ولی روانتر و کاربردی تر
مطالب کانال گوشه ای از مطالب نحو عالی است
📌شیرینی نحو را در کتب نحو کاربردی لمس کنید
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
در این عبارت چند ترکیب جایز است:
ما محترمٌ نفسَه من یهملُ حقهُ
(احترام گذارنده به خودش نیست کسی که در حقش کوتاهی کند)
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
در «نحن رجالٌ ناصرو زیدٍ غدا» و «انتن نساءٌ ناصراتُ أبیکنّ امس» به ترتیب نقش «ناصروا» و «ناصرات» چیست؟
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
در این عبارت چند ترکیب جایز است: ما محترمٌ نفسَه من یهملُ حقهُ (احترام گذارنده به خودش نیست کسی که د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما محترمُ نفسه من یهمل حقه
دو ترکیب متصور است:
ما: نافیه
محترم: مبتدای وصفی
نفسه: مفعول به.
من: فاعل جانشین خبر.
یهمل: فعل و فاعل مستتر صله.
حقه: مفعول به.
یا اینکه
ما: نافیه.
محترم: خبر مقدم.
من: مبتدای موخر.
بقیه ترکیب مانند قبل.
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
قَالَ (علیه السلام): مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ، فَلْيَسْتَعِدَّ لِلْفَقْرِ جِلْبَاباً.
(هر كس ما اهل بيت را دوست دارد بايد براى پوشيدن جامه تهیدستی مهيّا باشد).
در این عبارت نقش «اهل» چیست؟
@nahvekarbordi عضو شید 👈
ترکیب کنید:
ما مکرَمٌ اخوه مَن اهانه
(کسی که به برادرش اهانت کند، برادرش اکرام شده نیست)
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ترکیب کنید: ما مکرَمٌ اخوه مَن اهانه (کسی که به برادرش اهانت کند، برادرش اکرام شده نیست) 💥منتظر ج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترکیب کنید:
ما مکرَمٌ اخوه مَن اهانه
(کسی که به برادرش اهانت کند، برادرش اکرام شده نیست)
مکرم: خبرمقدم.
اخوه: نایب فاعل.
من: مبتدای موخر
اهانه جمله: صله و محلی از اعراب ندارد
ضمیر در اخوه بر میگردد به متاخرلفظی
و ضمیر در اهانه برمیگرده به متقدم رتبه ای هرچند لفظا موخر هست.
نکته
ترکیب مبتدای وصفی جایز نیست چون در اون صورت من نقش ندارد
✅مراجعه کنید مبادی العربیه ج ۴، مبتدای وصفی
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👌مبتدای وصفی
مبتدای وصفی به وصفی _ اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبهه _ اطلاق می شود که پس از ادات استفهام یا نفی قرار گیرد و اسم پس از خود را همچون فعل به عنوان فاعل یا نایب فاعل رفع دهد.
در تصویر توضیح داده شد.
#مبتدای_وصفی
🌸لذت خواندن نحو را در کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌 با توجه به شرایط ادات شرط، کدام عبارت صحیح نیست؟ (دکتری ۹۵) الف) إن من یطلبُ یجدُ ب) إن سقطَ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزینه ب نادرست است، چنانچه جواب شرط فعل طلب باشد بر سر آن باید فاء جزا بیاید.
إن سقطَ عدوُک فلا تشمت بهِ
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
#تست
🌟 نقش وصف بعد از «هل» در مثالهای ذیل به ترتیب چیست؟
«هل قاضٍ الغائبُ»، «هل قادمان الغائبان»، «هل داعٍ أنتم».
الف) خبر مقدم یا مبتدای وصفی، خبر مقدم، مبتدای وصفی
ب) مبتدای وصفی یا خبر مقدّم، خبر مقدم، خبر مقدم
ج) مبتدای وصفی، مبتدای وصفی یا خبر مقدّم، خبر مقدم
د) خبر مقدّم، خبر مقدّم یا مبتدای وصفی، خبر مقدّم
💥منتظر جواباتون هستم با دلیل
@ostad_shoo
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
📌 تفاوت «زیدٌ قائمٌ» با «زیدٌ القائمُ»
جملهی اول هنگامی گفته میشود که مخاطب نمیداند قیامی صورت پذیرفته است چه از طرف زید چه از طرف هر کس دیگری. با این جمله اصل قیام ثابت میشود، امّا «زیدٌ القائمُ» وقتی گفته میشود که طرف مقابل میداند ایستادنی از جانب زید یا بکر اتفاق افتاده ولی اینکه کدام یک ایستاده، مشخّص نیست. با این جمله به مخاطب میفهمانیم فرد ایستاده زید است نه بکر.
پس اولی ـ زیدٌ قائم» ـ از قیامی خبر میدهد که شنونده نسبت به صال وقوعش آگاهی ندارد ولی دومی از قیامی خبر میدهد که مخاطب نسبت به آن اطلاع دارد امّا اینکه از جانب زید واقع شده یا کس دیگر مشکوک است، لذا با «القائم» شک تبدیل به یقین میشود و قصر و اختصاص اتفاق میافتد. به همین خاطر بین مبتدا و خبر گاهی، ضمیر فصل به کار میرود: زیدٌ هو القائمُ (زید است که ایستاده است) یعنی غیر زید ایستاده نیست.
🌸لذت خواندن نحو را در دوره ها و کتب نحو کاربردی تجربه کنید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
#تست 🌟 نقش وصف بعد از «هل» در مثالهای ذیل به ترتیب چیست؟ «هل قاضٍ الغائبُ»، «هل قادمان الغائبان»،
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌گزینه الف
همانطور که میدانید مبتدای وصفی چهار حالت ممکن است باشد:
۱. وصف و اسم ظاهر هر دو مفرد باشند:
ما قائم زید
۲. وصف و اسم ظاهر هر دو مثنی یا جمع باشند:
ما قائمان الزیدان
۳. وصف مفرد و اسم ظاهر مثنی یا جمع باشد:
ما قائم الزیدان
۴. وصف جمع و مثنی و اسم ظاهر مفرد باشد:
ما قائمان زید
🌹از این چهار وجه، وجه آخر باطل است، چرا که مبتدای وصفی همچون فعل است، لذا همانطور که فعل نمیتواند دو فاعل ضمیر و اسم ظاهر داشته باشد، شبه فعل هم نمیتواند.
علاوه بر این بین مرجع ضمیر، و ضمیر مطابقت وجود ندارد.
🌹در مثال اول دو اعراب جایز است:
۱- خبر مقدم و مبتدای موخر
۲- مبتدای وصفی و فاعل سد مسد خبر
در مثال دوم «هل قادمان الزیدان» خبر مقدم و مبتدای موخر است.
در مثال سوم «هل داع انتم» مبتدای وصفی است
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
✍️جهت تهیه کتاب «نحو کاربردی» به ادمین مراجعه کنید.
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
📌ترکیب کنید: مَا قُرَشيٌّ الزَّیدانِ
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
📌ترکیب کنید: مَا قُرَشيٌّ الزَّیدانِ 💥منتظر جواباتون هستم @ostad_shoo @nahvekarbo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چنانچه بتوان اسم جامدی را تأویل به مشتقّ برد و معنای وصفی برساند، چنین اسمی نیز میتواند مبتدای وصفی واقع شود:
«قریشی: مبتدای وصفی»
«الزیدان»: نائب فاعل
تقدیر عبارت: ا منسوب الی القریش الزیدان
أ ذو علمٍ الطالبانِ
تقدیرش چنین است: ا صاحب علم الطالبان
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
با توجه به شرایط ضمیر فصل کدام گزینه درست است؟
الف) إنکنَّ انتنَّ عالماتٌ
ب) إنّکَم أنتم العالمُون
ج) إنّکَ إیاه العالم
د) علمتُ زیداً ایّاه العالمَ
بفرست برای اونایی که هدایه و مبادی خوندن
🥸منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
با توجه به شرایط ضمیر فصل کدام گزینه درست است؟ الف) إنکنَّ انتنَّ عالماتٌ ب) إنّکَم أنتم العا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزینه «ب» ضمیر فصل ضمیر منفصل مرفوعی است که گاهی بین مبتدا و خبر معرفه یا هر آنچه در اصل مبتداست قرار میگیرد.
لینک خرید با تخفیف
https://ketabresan.net/search?tag=4751
موسوعة النحو والصرف والإعراب - الدكتور أميل بديع يعقوب.pdf
24.85M
موسوعه النحو و الصرف و الاعراب
کتابی بسیار کاربردی برای تجزیه و ترکیب
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
👌 حذف عاید مبتدا
خبر چنانچه مشتق با فعل باشد، نیاز به رابط و عایدی دارد که به مبتدا بر گردد، مانند «زید قائم ابوه» که ه رابط بین قايم و زید است.
گاهی این رابط حذف میشود در ادامه این مطلب را بررسی میکنیم.
#حروف
🍃دوره های استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
«أی» شرطیه
در صورت اضافهی «أیّ» به نکره به معنای «کلّ» و اگر به معرفه اضافه شود به معنای «بعض» است، مانند:
أيّ رجلٍ تضربْ أضربْهُ
(هر مردی که بزنی میزنم)
أيّ الرّجال تضربْ أضربْهُ
(بعض از مردان که بزنی میزنم)
@nahvekarbordi عضو شید 👈
إن تأتِنى تسألُنى أعطِک (اگر نزدم بیایی سؤال کنی، به تو میدهم) نقش «تسال» چیست؟
هُوَ إنْ فَعَلَ ظَالِمٌ (او اگر انجام دهد ظالم است) ترکیب کنید.
💥منتظر جواباتون هستم
@ostad_shoo
@nahvekarbordi عضو شید 👈
جالب یک ماه و نیم تا امتحانات ترم مونده، برخی از عزیزانم میدونن از اول سال برنامه ریزی نکردن و کار نکردن ولی به خودشون حرکت نمیدن😕🤔
🌺علّت زیادت «ما» کافه
🌟ناب ناب
یکی از اهداف زیادت «ما» این است که بستر را برای ورود حرف به جاهایی که پیش از این نمیتوانسته وارد شود، آماده میکند.
🔸️مثلاً «رُبَّ» به تنهایی نمیتواند بر جملهی فعلیه داخل شود، ولی اضافه شدن «ما» این قابلیّت را در «رُبَّ» ایجاد میکند که بر فعل داخل شود.
پیش از ورود «ما»، «رُبَّ» تنها بر اسم نکره داخل میشود، امّا اضافه شدن «ما» دایرهی استعمالش را گسترش میدهد. و بر اسم ظاهر و ضمیر، معرفه و نکره، فعل و اسم هم داخل میشود.
🔸️ و یا «بعد» و «بین» تنها به اسم اضافه میشوند، امّا در صورت ورود «ما» بر جملهی اسمیه و فعلیه هم داخل میشوند.
مانند: «بینما کنتُ سائراً اذ طلَعَ علیَّ رجلٌ مهیبُ الطلعةِ».
🔸️همچنین «طال» و «کثر» مختصّ اسم هستند: «طالَ السفرُ و قلَّ الزادُ» ولی با ورود «ما» بر فعل هم داخل میشوند: «طالما إجتمعنْا و قلّما إتفقْنا».
سفارش 👈
@ostad_shoo
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc