987.8K
📌تفاوت «ما أحسنَ زیداً» و «ما أحسنَ زیدٌ» و «ما أحسنُ زیدٍ»
«ما أحسنَ زیداً» اسلوب تعجب است و «أحسن» ماضی غیر متصرف است، ولی در «ما أحسنَ زیدٌ» «ما» حرف نفی و «أحسن» فعل ماضی متصرف است: «زید نیکی نکرد» امّا «ما» در «ما أحسنُ زیدٍ» اسم استفهام و مبتداست و «أحسن» خبرش و «زید» مضاف الیه و مجرور است، تقدیرش چنین است: «أیّ شیء من زیدٍ أحسنُ»
اگر با «ما أحسن زید» مواجه شویم بدون اینکه هیچ حرکتی داشته باشد، دانسته نمیشود «ما» ادات نفی است یا تعجب یا استفهام. همین مسئله نشان دهندهی فضیلت زبان عربی است.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
بررسی کنید در آیه (ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِه) (ولى اينها را خداوند فقط به خاطر بشارت و براى اطمينان خاطر شما قرار داده) چرا معطوف ـ «لیطمئن» ـ به مفعول له ـ بشری ـ، به صورت مجرور به حرف جر به کار رفته و چنین گفته نشده است: «بشری...و اطمینانا»؟
@nahvekarbordi عضو شید 👈
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
بررسی کنید در آیه (ما جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ بُشْرى لَكُمْ وَ لِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُمْ بِه) (ولى
📌 یکی از شرائط نصب مفعول له اتحاد فاعلی فعل و مصدر است که در اینجا رعایت نشده است، توضیحش در کلیپ آمده است. فاعل جعل خداوند و فاعل تطمئن، قلوب است.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
ضَرَبتُ الـضَّربَ شَدیداً (ترکیب کنید)
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
ضَرَبتُ الـضَّربَ شَدیداً (ترکیب کنید) @nahvekarbordi عضو شید 👈
9.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حال از مفعول مطلق
ضَرَبتُ الـضَّربَ شَدیداً
(زدم زدن خاص در حالیکه شدید بود)
در مثال بالا «شدیدا» نعت «الضرب» نیست که در نتیجه مفعول مطلق نوعی باشد. بلکه «شَدیداً» حال برای «الضَّربَ» است، چنانچه عبارت چنین باشد: «ضربتُ ضرباً شدیداً» (یعنی زدم زدنی شدید) ولی اگر معرفه باشد معنی چیزی که در بالا بیان کردهایم.
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌تحذیر چیست؟
ایاک و الاسدَ
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
در کتابهای نحو کاربردی از خواندن ادبیات لذت ببرید.
https://eitaa.com/joinchat/3737649200C929d332cc9
🌺 در آیه «جاؤوا اباهم عشاء یبکون» (شب پیش پدر برگشتند در حالیکه گریان بودند)
ذکر قید عشاء چه فایده ای دارد؟! چرا نفرمود: «برادران یوسف پیش پدر برگشتند در حالیکه گریه می کردند».
@nahvekarbordi عضو شید 👈
نحو کاربردی/ سید حسین ایرانی
🌺 در آیه «جاؤوا اباهم عشاء یبکون» (شب پیش پدر برگشتند در حالیکه گریان بودند) ذکر قید عشاء چه فایده
📌هر کلمه ای که در قرآن وارد شده حتما نکته ای دارد و چنین نیست که زائد و اضافه باشد و بتوان حذفش کرد. سه فائده در ذکر «عشاء» است:
1⃣ بازی و سرگرمی اغلب تا غروب طول میکشد، مخصوصا در زمان قدیم. برادران یوسف با دیر برگشتن میخواستن به نوعی به پدر بگویند، تا غروب دنبال یوسف می گشتن و پیداش نکردند.
2⃣ فائده مهمتر اینکه میخواستن شب بر پدر وارد شوند چرا که تاریکی شب پوشاننده تر است برای چهره های دروغ گوی آنها. مخصوصا که دروغ آنها همراه با گریه مصنوعی بود. آن زمان چراغ آن چنانی هم نبوده که چهره ها درست تشخیص داده شود.
3⃣ فائده آخر این است که اگر وسط روز بر میگشتن ممکن بود پدر دوباره آنها را برای بیشتر گشتن به بیابان بفرستد. ولی آخر شب معمولا چنین اتفاقی نمی افتد....
👨🎓👩🎓اینجا استادشو 👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺اعراب مبتدا
مبتدا همواره مرفوع است، نکته ای که هست اینکه وقتی گفته می شود مرفوع، شخص ذهنش معطوف به «زید قائم» می شود در حالی که اعراب رفع، انواعی دارد که به آن اشاره می کنیم.
توضیحات بیشتر را در تصویر بالا مشاهده کنید.
👨🎓👩🎓دوره های استادشو
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
🌺مبتدا و خبر
گاهی بر سر مبتدا حرف جر زاید در می آید در این صورت، مبتدا لفظا مجرور و محلا مرفوع است.
مانند: هل مِن ضاحک فی الدار
که مِن حرف جر زاید و ضاحک مبتدا که لفظا مجرور و محلا مرفوع است.
نظرات کاربران درباره دوره و کتاب 👇
https://eitaa.com/joinchat/3828875411C38e1818afc
لینک خرید کتب👇
https://ketabresan.net/search?tag=4751
👨🎓👩🎓دوره های مقدمات تا عالی👇
https://eitaa.com/joinchat/1284112542Cf4657e7296
@nahvekarbordi عضو شید 👈
📌وجه نامگذاری رئیس
رئیس از رأس به معنای سر گرفته شده است. سر اولین جزء بدن است؛ همچون رئیس که اولین عضو یک گروه و قوم است
#لغت
@nahvekarbordi عضو شید 👈