eitaa logo
کانال مطالعات عراق و کویت
350 دنبال‌کننده
441 عکس
186 ویدیو
4 فایل
@najva_iraq_studies کانال مطالعات عراق و کویت ایتا https://t.me/najva_iraq_studies کانال مطالعات عراق و کویت تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
و ترکیه و ایجاد دوره‌های مشترک تحصیلی در رشته‌های علوم انسانی، فنی- مهندسی و…. صورت خواهد پذیرفت. در زمینه دیپلماسی علمی ترکیه در عراق، باید بیان داشت بیشتر تمرکز صورت گرفته در این حوزه در بخش جذب دانشجو و هم چنین افزایش شمار دانشجویان عراقی شاغل به تحصیل در دانشگاههای ترکیه بوده است و ترک‌ها در حوزه‌های دیگر تعاملات علمی – فناوری موفقیت چشمگیری نداشته‌اند. مدارس ترکی در بغداد و اقلیم کردستان یکی از مهم ترین ابزار انتقال ارزش‌ها و عناصر فرهنگ ترکیه در داخل عراق ایجاد و تاسیس مدارس در مقاطع مختلف بوده است. این گونه مدارس نقشی بی بدیل در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی ترکیه در داخل عراق ایفا کرده‌اند. تاسیس مدارس ترکیه در عراق سابقه‌ای چندین ساله دارد. شاید بارزترین مدرسه ترکیه‌ای در داخل خاک عراق مدارس ایشیق باشد. این مدارس نخست در اقلیم کردستان و در اربیل و سلیمانیه شکل گرفت. تعداد این مدارس در اقلیم کردستان بالغ بر ۱۰ مدرسه بود و این مدارس تحت نظارت معلمان و کادر آموزشی ترک اداره می‌شدند. مجموعه مدارس ایشیق وابسته به شرکت فرالز ترکیه بود که از سال ۲۰۰۸ در اقلیم کردستان ظهور و بروز یافتند. در ادامه دانشگاهی نیز قرار شد با نام ایشق در سلیمانیه شکل بگیرد. مدارس ایشیق هم چنین در بغداد نیز رواج پیدا کرده و پذیرای بسیاری از دانش آموزان عراقی بود. با طرح ابهاماتی پیرامون وابستگی این مدارس به جنبش فتح الله گولن و تروریستی نامیدن این جنبش فشار مضاعفی برای بستن مدارس ایشیق صورت پذیرفت. در حال حاضر مدارس تحت عنوان مدارس معارف اداره می‌شود. این مدارس در اربیل فعال بوده و هم چنین در آینده در بغداد به فعالیت خواهد پرداخت. مدارس معارف در بغداد در ۲ منطقه طیونه و منصور واقع شده است و شامل ۶ مدرسه در مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان است. برگزاری مراسم و جشن‌های فرهنگی سفارت ترکیه در بغداد در راستای ارتباط گیری با نخبگان عراق اقدام به برگزاری مراسم و هم چنین جشن‌های فرهنگی می‌نماید. با بررسی مراسم‌های انجام شده از سوی سفارت ترکیه در بغداد می‌توان به اقشار مورد توجه ترک‌ها پی برد. برگزاری مراسم‌ها و جشن‌های خاص در روز جهانی کودک با حضور کودکان عراقی از مکونات مختلف، برگزاری جشن روز جوانان و ورزش با حضور شماری از جوانان فعال در صحنه اجتماعی، برگزاری مراسمات و جشن‌های خاص ویژه دانشجویان و… نشان از برنامه ریزی برای تاثیر گذاری بر روی دو قشر مهم یعنی کودکان و جوانان می‌دهد. در کنار این تمرکز مراسم‌هایی در قالب افطاری با حضور شخصیت‌های دینی، فرهنگی و نخبگان علمی و هم چنین برگزاری جشن روز استقلال و… پذیرای بسیاری از نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی – هنری و هم چنین نخبگان عراقی است. بازسازی بقاع متبرکه اهل سنت در مقابل الگوی ایرانی ستاد بازسازی عتبات عالیات که در راستای ساخت، نوسازی و بهسازی بقاع متبرکه شیعه در کشور عراق فعالیت می‌نماید ترکیه نیز تلاش نمود در راستای معرفی خود به عنوان مرجعیت اهل سنت عراق و هم چنین ایجاد پلی برای ارتباط و نزدیکی بیشتر با اهل سنت عراق، بقاع متبرکه اهل سنت را بازسازی و نوسازی نماید. این تمایل در امضای تفاهم نامه میان دیوان وقف سنی عراق و آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه(تیکا) نمود یافت.  در پی این تفاهم نامه که در تاریخ ۲۰/۲/۲۰۱۹ در مسجد ام القری بغداد به امضای دکتر عبداللطیف الهمیم رئیس دیوان وقف سنی و سردار جام ورعی رییس آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه رسید، تیکا متعهد گردید که در فاز اول به نوسازی و بازسازی مرقد شیخ عبدالقادر گیلانی و هم چنین مرقد ابوحنیفه نعمان در منطقه اعظمیه بپردازد. در ادامه تیکا متعهد به بازسازی و نوسازی مساجد تاریخی اهل سنت در بغداد شد. در مراسم امضای این تفاهم نامه عبداللطیف الهمیم رییس دیوان وقف سنی عراق مساجد تاریخی بغداد را جزیی از تاریخ مشترک کیان ترکیه و عراق خواند و همکاری با تیکا را بدون مرز و مانع خواند. سردار جام ورعی از آمادگی تیکا برای ارائه خدمات به دیوان وقف سنی از طریق دفتر مرزی خود در ترکیه و هم چنین دفتر تیکا در بغداد شد. در راستای اجرایی سازی این تفاهم نامه نوسازی و بهسازی مرقد شیخ عبدالقادر گیلانی توسط تیکا انجام پذیرفت و گنبد و هم چنین صحن مرقد شیخ عبدالقادر گیلانی توسط ترک‌ها نوسازی و بهسازی شد. ترکمن‌های عراق: مولفه مهم دیپلماسی فرهنگی ترکیه در عراق ترکیه نگاه تاریخی خاص به ترکمن‌های عراق داشته و این اقلیت را جز ترک‌هایی که خارج از ترکیه زندگی می‌کنند به شمار می‌آورد. در طول تاریخ نیز پیوندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ترکمن های عراق را به ترکیه ارتباط داده است. مولفه ترکمانی نقش بسیار مهمی در دیپلماسی فرهنگی ترکیه در حال حاضر در عراق ایفا می‌کند.
با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه اهتمام خاصی از سوی ترک‌ها نسبت به ترکمن‌های عراق صورت گرفت و این امر در راستای تقویت نقش ترکمانان در ساختار قدرت و تصمیم گیری در عراق و گسترش روابط با ترکیه از سوی دیگر بود. در این زمینه استان کرکوک از اهمیت خاصی نزد ترک‌ها برخوردار است و دلیل آن نیز بافت اجتماعی و ترکیب جمعیتی آن است از سوی دیگر کرکوک به دلیل وجود چاه‌های نفت و انرژی برای آنکارا مهم به شمار می‌رود. دختر ترکمن عراقی در لباس سنتی ترکی برنامه‌های اجرا شده در زمینه اقلیت ترکمان عراق را می‌توان در چند دسته تقسیم بندی کرد: نخست بخش اعظم اقدامات انجام در چند سال گذشته در حوزه خدمات اجتماعی بوده است که از سوی تیکا به ترکمن ها ارائه شده و دلیل آن نیز حملات داعش به مناطق ترکمان نشین در استان نینوی، کرکوک و صلاح الدین و دیالی بوده است. بخش دیگر خدمات ارائه شده از سوی تیکا خدماتی است که در داخل اردوگاه‌های آوارگان که ترکمانان در آن سکونت داشته‌اند صورت گرفته است. در زمینه خدمات ارایه شده از سوی تیکا به ترکمن های عراق می‌توان به توزیع سبد‌های غذایی، برگزاری مراسمات افطار در داخل اردوگاه ها، مساعدت‌های مالی، تجهیز و هم چنین اعطای اثاث منزل، بازسازی مدارس ترکمانی آسیب دیده از حملات داعش و…. اشاره نمود. اما در حوزه برنامه‌های فرهنگی اهتمام ویژه‌ای به نخبگان ترکمن صورت گرفته است و ترکیه برنامه‌هایی را در راستای توانمندسازی نخبگان ترکمانی انجام داده است. در این زمینه می‌توان به اعزام نخبگان ترکمنی به ترکیه و دیدار با مقامات و مسولان ترک، اعزام نخبگان ترکمنی به دوره‌های اموزشی مانند دوره مهندسان کشاورزی، برگزاری مراسم‌های فرهنگی ویژه نخبگان فرهنگی ترکمان در نادی ترکمانی بغداد و دیگر مناطق، مساعدت‌های مالی، تجهیز شبکه ترکمان ایلی و… اشاره نمود. توسعه گردشگری و تبدیل ترکیه به مقصد گردشگران عراقی یکی از برنامه‌های اصلی که ترکیه در راستای پیشبرد دیپلماسی فرهنگی خود در عراق برداشته است معرفی ترکیه به عنوان مقصد گردشگران عراقی است. ترک‌ها در این زمینه با اعطای تسهیلات ورود به ترکیه و هم چنین معرفی جاذبه‌های گردشگری ترکیه توانسته‌اند گام‌های موفقی در این زمینه بردارند. خرید آپارتمان از سوی عراقی‌ها و هم چنین حضور تعداد زیادی از عراقی‌های ساکن ترکیه خود نیز به عنوان عاملی برای معرفی ترکیه به عنوان مقصد گردشگری برای عراقی‌ها نقش آفرینی کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت گردشگری ترکیه میزان ورود گردشگران عراقی به شهرهای مختلف ترکیه طی چند سال اخیر صعودی بوده و رشد داشته است. بر اساس آمار میزان ورود گردشگران عراقی به ترکیه در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۱۷۸ هزار نفر بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۲۶۰ هزار نفر شده و این امر نمایانگر رشد ۴۵ درصدی ورود گردشگران عراقی به ترکیه است. در همین زمینه ۲۱۹ پرواز به صورت هفتگی گردشگران عراقی را به ترکیه منتقل می‌سازد که از این میزان ۶۵ پرواز به پرواز بغداد – استانبول و ۴۵ پرواز به پرواز اربیل- استانبول اختصاص دارد. در حال حاضر با توجه به برتری گردشگری دینی نزد گردشگران عراقی و وجود بقاع متبرکه شیعه در جمهوری اسلامی ایران، ایران در مقابل ترکیه دارای مزیت نسبی است. از سوی دیگر با توجه به ارزان بودن سفر به ایران و هزینه‌های پایین سفر ایران تاکنون مقصد نخست گردشگری نزد گردشگران عراقی به شمار می‌رود. منبع: جامعه و فرهنگ ملل 🇮🇶@iraq_studies
در دوره عثمانی قبایل عراق در نظام اجتماعی و سیاسی ظهور و بروز طبیعی داشتند[۸]؛ اما با فروپاشی عثمانی قبایل عراق هیچ‌گاه نتوانستند با دولت – ملت جدید پیوند خورده و بدون چالش ظهور و بروز داشته باشند؛ لذا قبایل در زمان قوی‌بودن دولت‌ها ضعیف بودند و با ضعیف‌شدن دولت‌ها تقویت می‌شدند.[۹] همان قدر که قبایل عراق دولت – ملت مدرن را پس می‌زنند، با ساختار امی سازگارند؛ به همین خاطر است که با سنی‌های بغداد ستیز دارند؛ اما پذیرای شیعیان ایران هستند و حرکت امی اربعین را رقم زده‌اند. عمده چالش امت در ایران ملت و ملی‌گرایی است درصورتی‌که این رویارویی لااقل در میان قبایل عراق سهل‌تر است. در ایران بر خلاف عراق پیوندهای اجتماعی سنتی در مواجهه با فرایند دولت – ملت مدرن تاب نیاورد و با دخالت استعمارگران دولت مدرن در ایران ایجاد شد. واکنش جامعه ایرانی در مقابل تحت‌الشعاع قرارگرفتن ارزش‌های دینی در دولت مدرن پس‌زدن آن به‌وسیله تقویت نظم اجتماعی پیشاتجدد نبود؛ بلکه طی انقلاب اسلامی حکومت جدیدی که با ارزش‌های دینی در تضاد نباشد بازتعریف و تأسیس شد. ازآنجاکه این حکومت و دولت مسئولیت دینی داشت و از طرف دیگر کانون‌های همیاری و گروه‌های اجتماعی محکمی وجود نداشت، اقتصاد دولتی قلمرو حضور بالقوه بخش سوم (فرهنگ، آموزش، دین، تبلیغ، خیریه و…) را هم فراگرفت. باتوجه‌به وسعت و اندازه مراسمی در مقیاس اربعین، بخش دیگری جز بخش سوم قادر به اداره آن نیست. مدیریت متمرکز دولتی و مدیریت انتفاعی بخش خصوصی قطعاً در مراسم اربعین و مراسم‌های مشابه کارایی ندارد و اگر قرار باشد در سالروز شهادت امام رضا در مشهد یا در میهمانی ده‌کیلومتری بزرگداشت عید غدیر در تهران از اربعین الگوگیری شود مقدمه آن فراهم‌کردن بستر برای شکوفایی بخش سوم اقتصاد است که یکی از این اقدامات واگذاری اموال و دارایی‌های در صلاحیت بخش سوم به بخش سوم است. [۱] https://www.mehrnews.com/news/5880863 [۲] http://fna.ir/1tn9u7 [۳] http://fna.ir/3eo5nq [۴] موسوی، سیده بشری، & عصاری فائزه (۱۳۹۹) جایگاه عشایر در مناسبات اجتماعی و سیاسی عراق [۵] درخشان, مرتضی, & نصراللهی, خدیجه. (۱۳۹۴). تحلیل اثر توسعه‌ بخش سوم اقتصاد بر شاخص‌های اقتصادی و راهکار‌های توسعه آن در ایران. اقتصاد اسلامی, ۱۴(۵۵), ۶۱-۸۸. [۶] زارعان، احمد، معدنی، سعید، و تاج الدینی، محمدباقر. (۱۳۹۷). موانع پیش روی روند دولت سازی در عراق. تحقیقات سیاسی و بین المللی، ۱۰(۳۵ )، ۱۱۳-۱۴۰. [۷] ابطحی, سید مصطفی, & ترابی, سید علی‌اصغر. (۱۳۹۴). نقش آمریکا در دولت- ملت‌سازی در افغانستان و عراق جدید. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی, ۱۱(۳۲), ۵۳-۸۱. [۸] رادفر، سجاد بررسی زمینه های تحول مذهبی در عشایر جنوب عراق (سده نوزدهم میلادی). نشریه پژوهش نامه تاریخ اسلام  شماره۱ [۹] http://hvasl.ir/news/183846 🇮🇶@iraq_studies
بخش سوم اقتصاد عراق؛ بزرگترین پشتیبان اربعین سلطه مالکیت خصوصی در اقتصادهای سرمایه‌داری و سلطه مالکیت دولتی در اقتصادهای سوسیالیستی مانع از شکوفایی بخش مردمی اقتصاد می‌شود. by هادی معصومی    ۱۴۰۲/۰۷/۰۳ طبق اعلام عتبه عباسیه آمار زائران اربعین سال ۱۴۰۲ از ۲۲ میلیون نفر فراتر رفت.[۱] مسئله‌ای که به دلیل مدیریت کریمانه آن کمتر به چشم می‌آید، اطعام این حجم از جمعیت در مدت‌زمان محدود است. اگر به طور میانگین مدت اقامت هر زائر در کشور عراق ۵ روز محاسبه شود و هر زائر در روز سه وعده غذا تناول کند، در این مدت به‌طور تخمینی ۳۳۰ میلیون غذای نذری توزیع شده است. اگر متوسط قیمت هر پرس غذا در عراق ۴هزار و ۵۰۰ دینار یا ۳.۵ دلار فرض شود[۲]، برای توزیع ۳۳۰ میلیون پرس غذا در حدود ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار (۵۷ هزار میلیارد تومان) تأمین مالی لازم است. باتوجه‌به اظهارات مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین که تعداد ۲ هزار موکب ایرانی مستقر در عراق را معادل کمتر از ۵ درصد کل موکب‌ها تخمین زده بود[۳]، تعداد کل موکب‌های مستقر در عراق در حدود ۴۰ هزار واحد می‌شود. باتوجه‌به محاسبات انجام شده در بالا فقط برای هزینه‌های جاری اطعام (و نه اسکان و بهداشت و سایر موارد) هر موکب به‌طور میانگین باید ۲۸ هزار و ۷۵۰ دلار (بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان) منابع داشته باشد. این حجم زیاد از منابع چگونه تأمین می‌شود؟ براساس مشاهدات، موکب‌های مردمی عراق (موکب­‌هایی که متعلق به عتبات و دفتر مراجع نیستند) به لحاظ تشکیلات و اداره یا متعلق به محلات هستند یا متعلق به عشیره‌هایند که البته عشیره­‌ها در موکب‌­های محلی هم مشارکت دارند. عشیره‌ها ذیل قبایل عرب­‌اند که گاهی فراملیتی هستند. واحد کوچک‌تر از عشیره فخذ، بعد عائله و در نهایت اسره است. عشیره‌ها نظام اجتماعی، مالی و حتی قضایی خاص خود را دارند. در حدود ۱۵۰ قبیله و عشیره در عراق وجود دارند که هر رییس عشیره دسته کم ۳ تا ۵ هزار پیرو دارد[۴]. عشیره‌ها به عنوان نظام‌های اجتماعی اصیل، سنتی و منسجم نهادهای نرم جامعه عراق هستند که در ذیل خود امکان ایجاد گرو­ه‌هایی را فراهم کرده­اند که تولیت موکب‌های اربعین را که ذیل اقتصاد بخش سوم طبقه‌بندی می‌شوند، برعهده بگیرند. تاسیس، اقامه، اداره، تولیت و تامین مالی بسیاری از موکب‌های اربعین برعهده گروه­هایی است که ذیل عشیره­‌هایند.  در یک تعریف کلی بخش سوم اقتصاد بخشی است که به وسیله گروهی از افراد (اعضا) به‌صورت داوطلبانه و بدون توجه به نفع شخصی خود و دیگران راه‌اندازی شده و به‌­وسیله خود مردم کنترل و اداره می‌شود.[۵] بخش سوم در عرض بخش دولتی و خصوصی، بخش مردمی اقتصاد است و در حوزه­‌هایی که بازار و دولت شکست می‌خورند حضور دارد. اقتصاد بخش سوم یا اقتصاد اجتماعی تاثیر و تاثرات عمده‌ای با فرهنگ و بافت جامعه دارد. اگر کانون‌های همیاری و گروه‌های اجتماعی حضور قوی داشته باشند اقتصاد بخش سوم شکل خواهد گرفت. نظام اجتماعی عشیره‌ای کانون‌های همیاری و گروه‌های اجتماعی موردنیاز اقتصاد بخش سوم را به‌خوبی شکل داده­اند. سلطه مالکیت خصوصی در اقتصادهای سرمایه‌داری و سلطه مالکیت دولتی در اقتصادهای سوسیالیستی مانع از شکوفایی بخش مردمی اقتصاد می‌شود. نقش سلبی نظام عشیره‌ای در تقویت دولت مدرن و به سلطه اقتصادی آن یکی از تأثیرات نظام عشیره‌ای در شکوفایی اقتصاد بخش سوم در عراق بوده است. عشیره‌ای بودن جامعه عراق، علاوه بر سبک زندگی اقتصادی، ساختار روابط اجتماعی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است. به رغم آنکه در سال‌های اخیر بر اثر توسعه شهرها و گسترش آموزش در روستاها، عشیره‌گرایی رونق گذشته خود را ندارد؛ اما کماکان بافت عشیره‌ای و نقش‌آفرینی عشایر در عرصه فرهنگی و اجتماعی تداوم یافته است. عدم وقوع تحولات اجتماعی درون‌زا در عراق باعث تداوم ساختار قبیله‌ای و عشیره‌ای در این کشور شده و در نتیجه آن، جامعه مدنی به وجود نیامده و نظام پدرسالاری حاکم بر قبایل به سطح دولت و حکومت نیز تعمیم یافته است.[۶] عراق با چالش‌ها و محدودیت‌هایی برای دولت – ملت‌سازی مواجه است که این چالش‌ها مانع از تداوم روند دولت – ملت‌سازی در این کشور می‌شود. یکی از این چالش‌ها وجود اقوام است.[۷] نظم و بافت عشیره‌ای و قوانین و هویت مترتب بر آن مانع بزرگ تشکیل هویت و دولت ملی در عراق بوده است. هویت مذهبی و هویت قومی قبایل عراق با هویت ملی مدرن سنخیت پیدا نکرده و بازتعریف نشده‌اند. مقدمه دولت‌سازی دموکراتیک مدرن ریشه‌دواندن فردگرایی است که نقطه مقابل زندگی گروهی عشیره‌ای است. به همین دلیل بود که اشغال آمریکا هم نتوانست دولت مدرن را جایگزین پیوندهای جامعه سنتی عراق نماید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رجز خوانی سران عشایر و قبایل شیعه و سنی عراق در گذرگاه مرزی طربیل عراق _ اردن
دکتر علی المؤمن پژوهشگر برجسته عراقی با پژوهشی مستمر از سال ۲۰۰۳ تاکنون و با اتکا به آمارهای رسمی داخلی، جمعیت اقوام و مذاهب ‎ در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرد. از ۱۹۹۰ تاکنون شیعیان ۰/۵ (نیم درصد) افزایش یافته اند. به همین نسبت جمعیت مسیحیان کاهش یافته است. جمعیت لرها، ترک ها و ایرانی ها نیز به دلایل مختلف از جمله مهاجرت اجباری یا سیاست عرب سازی کم شده است. از حدود ۲۸/۶۰۰ میلیون جمعیت کل شیعیان عراق، ۱/۱۰۰ میلیون ایرانی هستند. ۱۴/۰۸ میلیون نفر از عراقی ها اهل سنت هستند. (۶۵٪ شیعه ، ۳۲/۵ ٪سنی) اما در میان عرب های عراق جمعیت شیعیان ۳/۵ برابر سنی هاست. به این معنا که شیعیان عرب ۲۴/۴ میلیون نفر و سنی های عرب ۷ میلیون نفر هستند. در چارچوب این پژوهش عرب ها ۷۲٪ کردها ۱۴٪ لرها (فیلی ها) ترکمن ها (جمعیت ترکمن های سنی و شیعی تقریبا برابر است)هر کدام ۴٪ ایرانی ها ۲/۵٪ و مسیحیان ۲/۳٪ است. قرار است به زودی مطالعات و تحلیل ها این پژوهش توسط نویسنده منتشر شود. / قزوینی غرابی 🇮🇶@iraq_studies
رسوایی فروش مدرک به دانشجویان عراقی؛ از تعلیق دانشگاه اسلامی لبنان تا زنگ خطر برای دانشگاه ادیان و مذاهب قم. https://mersadcss.com/products/%D8%B1%D8%B3%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%85%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%9B-%D8%A7/ 🇮🇶@iraq_studies کانال مطالعات عراق
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️🛑حساب کتاب شیعه با یهود به تاریخ یهود نگاه کنید، کاری ترین ضربه را از دست علی ابن ابیطالب اسد الله سلام الله علیه خورده اند به محکمی قلعه نگاه نکنید به کسی که دَر آن را کنده نگاه کنید اینبار هم البته قلعه که نه، خانه عنکبوت به دست شیعیان علی ابن ابیطالب سلام الله علیه روحی لک الفدا فتح خواهد شد
*🛑درخواست صدر برای بستن سفارت آمریکا در عراق*  🔹«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق خواستار تعطیلی سفارت آمریکا در این کشور به علت حمایت‌های نامحدود و بی حد و حصر واشنگتن از  اقدامات صهیونیست‌ها علیه غزه، شد. 🇮🇶@iraq_studies کانال مطالعات عراق