eitaa logo
نامه حبیب
163 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
3هزار ویدیو
21 فایل
ایستگاه دین و زندگی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴🌼🌴 🌴پای درس قرآن(۷)🌴 بسیار شنیده و خوانده ایم که بعضی اولیای الهی مثلا پیامبر اعظم ص و یا امام علی ع زندگی بسیار ساده ای داشته اند، به نان خشکیده و لباس ژنده و خانه محقر اکتفا می کرده اند. این سوال پیش می آید که *آیا داشتن زندگی راحت و خوردن غذای خوب کاری ناپسند است؟* از آیات قرآن مجید چنین نتیجه ای به دست نمی آید. لطفا به این آیات شریف توجه بفرمایید: يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ (اعراف/۳۱) ای ‌فرزندان آدم! آراستگی و زینت (ظاهری ‌و باطنی‌) خودتان را در هر مسجدی رعایت کنید. در زندگی بخورید و بنوشید؛ ولی ریخت‌ و‌ پاش نکنید که خدا اسراف‌کارها را دوست ندارد! ملاحظه می فرمایید خداوند سفارش به آراستگی و زینت حتی در موقع نماز و در مسجد نموده و در پی آن توصیه به خوردن و نوشیدن در حد متعادل و به دور از زیاده روی کرده است هیچ از خوردن غذای خوب نهی نشده تنها از اسراف نهی شده است. در جای دیگرمی فرماید: قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَ الطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ... (اعراف/۳۲) بگو : «استفاده از زیورها و خوراکی‌های پاک‌ و پاکیزه‌ای را که خدا برای بندگانش آفریده، چه کسی ممنوع کرده است؟!» و بگو: «این نعمت‌ها، در زندگی این دنیا، برای مؤمنان است و دیگران هم استفاده‌ می‌کنند؛ اما روز قیامت تمامِ نعمت‌ها دربست برای مؤمنان است!» باز می بینید در این آیه خداوند استفاده از زینت ها و زیبایی ها و روزی های پاکیزه را موکدا سفارش فرموده و حتی استفهام توبیخی فرموده که چه کسی این ها را که خداوند برای بندگانش آفریده، حرام شمرده است؟! بعد نکته ای بسیار زیبا را بیان می فرماید: خدا این زینت ها و روزی های طیب را در این دنیا در اصل برای مومنان آفریده است و غیر مومنان از صدقه سر مومنان از این نعمت ها استفاده می کنند! و در آخرت هم تمام نعمت ها منحصرا برای مومنان خواهد بود. واقعیت این است که خداوند پیوسته دعوت به خوردن و آشامیدن و استفاده از نعمت های خدادادی نموده اما در کنار آن سفارش هایی هم فرموده که سبب تمایز انسان از حیوانات می شود: مثلا فرموده بخورید! لیکن از چیزهایی که دو ویژگی داشته باشد: حلال باشد و پاکیزه و پا جا پای شیطان نگذارید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ... (بقره/۱۶۸) و یا فرموده است از غذاهای پاکیزه ای که روزیتان کرده ایم بخورید و شکر گزار باشید: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَ اشْكُرُوا لِلَّه ..‌. (بقره/۱۷۲) در جای دیگر فرمان داده است : از روزی خدا بخورید و بنوشید ولی با خیره سری در زمین فساد نکنید: ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (بقره/۶۰) ونیز فرموده است: از غنایم جنگی به شیوه ای حلال و پاکیزه استفاده کنید و در زندگیتان پارسا باشید ... فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلَالًا طَيِّبًا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ... (انفال/۶۹) و باز به حج گزاران فرمان می دهد: از گوشت قربانی، خودتان بخورید و به بینوایان هم بخورانید: فَكُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِيرَ (حج/۲۸) و مشخصا به پیامبران فرمان می دهد که از غذاهای پاکیزه بخورید و کارهای شایسته انجام بدهید: يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَ اعْمَلُوا صَالِحًا ... (مومنون/۵۱) و به نیکوکاران می فرماید: به پاس کارهای خوبتان بخورید و بنوشید! نوش جانتان! كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ (مرسلات/۴۳) ملاحظه فرمودید هیچ جای قرآن امر به خوردن نان خشک و پوشیدن لباس خشن و زندگی در خانه محقر و استفاده نکردن از زینت و زیور نکرده است؛ پس چرا بعضی پیشوایان و مشخصا پیامبر اعظم ص و حضرت علی ع چنین زیستی داشته اند؟ پاسخ این که پیامبر و ائمه علیهم صلوات الله وقتی در جایگاه رئیس و حاکم جامعه قرار دارند، وظیفه خود می دانستند که زندگی خود را در سطح مردم محروم تنظیم کنند. حضرت علی ع در نامه ای به استاندار بصره می نویسد: ... من اگر می خواستم می توانستم از عسل پاک و مغز گندم و بافته های ابریشم برای خود غذا و لباس فراهم آورم اما هیهات که هوای نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وادارد که طعام های لذیذ برگزینم در حالی که در حجاز یا یمامه کسی باشد که به قرص نانی نرسد و یا هر گز شکمی سیر نخورد یا من سیر بخوابم و پیرامونم شکم هایی که از گرسنگی به پشت چسبیده و جگرهایی سوخته وجود داشته باشد ... آیا به همین رضایت دهم که مرا امیر المومنین خوانند ولی در تلخی های روز
گار با مردم شریک نباشم... (نهج البلاغه ؛ نامه۴۵) امید که مسئولان کشور در حد توان خود چنین منشی داشته باشند و افراد توانگر از نعمت خدادادی استفاده کنند و به دیگران هم بهره برسانند که: شکرانه بازوی توانا بگرفتن دست ناتوان است ✍ استاد نصرت‌الله نوح پیشه 🌼🌼🌼🌼 🌴بیت الاحزان فسا🌴 کانال دین و زندگی لینک عضویت در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَين 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُكَ 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 اللَّهُمَّ يَا رَبِّ الْحُسَيْنِ بِحَقِّ الْحُسَيْنِ اشْفِ صَدْرَ الْحُسَيْنِ بِظُهُورِ الْحُجَّةِ. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 با بیت الاحزان ⬇️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴 در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GJZsACdq9X3BlyGFOR6h3O
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هرروزتلاوت یک صفحه ازقران(صفحه۱۹۵) ⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
نامه حبیب
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن #ســوره‌اعــراف #صفحـه۱۵۴ ❋
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜ 💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه از ابتـدای قـــرآن ۱۵۴ ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ✨قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَاتِ مِنَ الرِّزْقِ ۚ قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَيَاةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ كَذَٰلِکَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ{۳۲} بگو: چه كسى زينت‌هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و همچنين رزقهاى پاكيزه و دلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين نعمت‌ها در زندگى دنيا براى مؤمنان است، اگر چه كافران هم بهره‌مندند، در حالى كه روز قيامت مخصوص مؤمنان است ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‌دانند به تفصيل بيان مى‌نمائيم(۳۲) ❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋ ⬅️ اين آيه زينت را براى انسان حلال مى‌شمرد قرآن يكى از نعمت‌هاى خداوند را زينت آسمان‌ها به ستارگان جهت تماشاى تماشاگران مى‌داند «زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» ↲سوره حجر، آیه ۱۶ اما بايد علاقه به زينت انسان را به هلاكت نكشد و بهره‌گيرى از آن كنترل شده باشد لذا قرآن نشان دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‌هاى آنان حرام مى‌داند «لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ» ↲سوره نور، آیه ۳۱ ⬅️ عثمان بن مظعون خدمت پيامبر ﷺ آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده و اجتماع خبر داد آن حضرت به شدت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّت مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابانگردى در جبهه‌هاى جنگ و حج و عمره شركت كن از همسر و عطریات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‌ها دورى و هجرت كن اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد ↲تفسير كبير فخررازى ⬅️ عاصم بن زياد نيز تصميم گرفت شیوه زندگى خود را تغيير داده و از حلال‌ها و لذت‌ها كناره گيرد حضرت على علیه‌السلام آن تفکر را محكوم كرد و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده زندگى مى‌كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه‌ام خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شریک باشند ↲كافى، جلد۱، صفحه۴۱۰ ⬅️ حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر هنگام اعزام نماينده خود ابن عباس به سوى آنان به او دستور مى‌دهد بهترين لباس‌ها را بپوشد و خود را معطر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود ↲تفسیر منهج الصادقین ⬅️ بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‌اند كه رزق و زينت دنيا آميخته با انواع تلخى‌هاست ولى رزق و زينت آخرت بى‌غصه و خالص است ◽️⇦ نکتـــه‌ها ↯ ⓵ پيامبر مسئول مبارزه با بدعت‌ها است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» ⓶ اسلام با زهد نابجا و رياضت نامشروع و رهبانيّت مخالف است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ» ⓷ اصل در بهره گيرى از زينت‌ها و طيبات مباح بودن است مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد «مَنْ حَرَّمَ» ⓸ استفاده مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن ارزشمند است «زِينَةَ اللهِ» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است ⓹ راه رسيدن به خدا ترک امور حلال و طيّب نيست بلكه استفاده‌ بجا و رعايت قسط و عدل است «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللهِ» ⓺ اسلام هماهنگ با فطرت و آئین اعتدال است به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‌دهد آنچه را مفيد است حلال مى‌شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‌كند «مَنْ حَرَّمَ‌ ... أَخْرَجَ لِعِبادِهِ‌» ⓻ زينت همچون غذا مورد نياز انسان است زينت در كنار خوارکیها مطرح شده است «زِينَةَ اللهِ ... وَالطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ‌» ⓼ هدف اصلى از آفريدن نعمت‌ها استفاده بردن و برخوردارى مؤمنان از آنهاست گر چه كافران نيز بهره مى‌برند «قُلْ هِیَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِی الْحَياةِ الدُّنْيا» البته در جاى ديگر مى‌فرمايد: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» ↲سوره کهف، آیه ۷ هر آنچه روى زمين است زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازمائیم كه كدام یک بهتر عمل مى‌كنند ⓽ در بهره بردارى از نعمت‌هاى دنيوى مؤمن و كافر يكسانند ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است «لِلَّذِينَ آمَنُوا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ» ⓾ علم و عالم جايگاه ويژه‌اى نزد خدا دارند «كَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» 📗تفسیر نور 🌼🌴کانال بیت الاحزان🌼🌴⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
*🕋🌺🕋فرازی بسیار پر شور از سوره مبارکه احزاب آیات43و44 از استاد راغب مصطفی غلوش ⬇️کانال بیت الاحزان↪️ ایستگاه دین و زندگی 🌴در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa 🌴در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
⛔️ سوال: چرا واقعه عاشورا اتفاق افتاد؟ امام حسین(ع) برای دین مردم قیام کرد یا برای حکومت؟! علت قیام چه بود؟ چرا حضرت سیدالشهدا قیام کرد؟ و چرا واقعه قتل عام 72 تن از بهترین فرزندان و یاران رسول خدا(ص) رخ داد؟! 🔵 برخی ممکن است یکی از جوابهای زیر را به این سوال بدهند: ❌امام حسین(ع) بخاطر کوفیان قیام کرد. (این نظر معتقدست معاذالله حضرت سیدالشهدا، ظرفیت پیروان خود را درست محاسبه نکرده بود.(اشتباه محاسباتی!!)) ❌امام حسین(ع) صرفا برای به دست گرفتن قدرت و سلطنت و بدست گرفتن حکومت بر مسلمین علیه یزید شورید. ❌ امام حسین(ع) قیام کرد که به وصال خداوند برسد! و خداوند او را برای شهادت برگزیده بود و اختیاری نبود! (غیرارادی بودن قیام و تفسیر عاشقانه) ❌ امام حسین(ع) از قبل می دانست که شهید میشود و از سوی جدشان دستور مستقیم داشت که به سوی کربلا حرکت کند! (مثلا نوعی خودکشی سیاسی) ❌امام حسین(ع) برای بهشت رفتن شیعیان کشته شد. هر کاری خواستی در طول سال بکن، با گریه 10 روز محرم، پاک می شود. (رویکرد مسیحی) ✅ اما :👇 امام حسین(ع) به طور مشخص به دو علت زیر قیام کردند: 1⃣ امربعروف و نهی از منکر: مبارزه با و ستم دستگاه حاکم (یزید) و اعتراض به رویکرد ضداسلامی حکومت یزید. بیعت نکردن با حکومت فاسد و غیرمشروع و نشان دادن انحراف در اسلام. خطبه امام حسین(ع) در منا در همین مورد است تا به جامعه اعلام کند با حاکم مسلمین که علنا خلاف عمل میکند، نباید سازش کرد. حضرت سیدالشهدا(ع) در این مرحله موفق شد صدای اعتراض به ظلم و انحراف در سیره پیامبر(ص) را نه تنها به مردم آن زمان که به مردم همه زمانها اعلام کند. فریاد نشدن و و با حکام جور را برای همیشه در جهان طنین انداز کرد تا همه بدانند برای جلوگیری از انحراف در اسلام و حکومت طاغوت تا پای جان باید ایستاد. و همرنگ ظالمان نشد. عدم بیعت امام زمینه رشد فکری و قیام های بعدی را نه تنها در بین مردم زمان که تا همیشه تاریخ، ایجاد کرد. دقیقا این ویژگی قیام امام حسین(ع) است که مسیحی و سنی و هر آزاده ای در جهان را مجذوب ایشان می کند. 2⃣ تشکیل اجرا کننده اسلام (در صورت مهیا شدن شرایط) (نه رسیدن به قدرت و سلطنت و امارت!!) امام در این مرحله موفق نشد... و از همین رو، شیعه، "منتظر" است تا با قیام آخرین امام، انتقام خون ایشان گرفته شود و حکومت اسلامی در سراسر جهان برپا شود. 🔴 اینکه چرا قیام ایشان به "تشکیل حکومت" که هدف دوم بود نرسید، علل و عوامل مختلفی دارد. از جمله: 1. خواب آلودگی و تدریجی جامعه اسلامی از اسلام ناب عصر رسول الله(ص) به مرور زمان و فراموش شدن و غفلت جامعه اسلامی از آموزه های قرآنی. سرگرم شدن جامعه به امور دنیوی و فراموش کردن سلوک پیامبر. و سست عهدی کوفیان، بعنوان مهمترین شهر اسلامی در آن زمان، معلول همین وضعیت بود. آنها به عبیدالله بن زیاد، شمشیر دادند و سکه گرفتند. (و دنیا را بر دین برگزیدند) 🔸حضرت اباعبدالله فرمود: باید خونمان را به صورت این خواب زده ها بپاشیم تا بیدار شوند. 2. و بیرحمی حکومت اموی تا آنجا که برای خون عزیزترین فرزند رسول خدا هم ارزشی قائل نبودند و به هر شیوه ای مایل بودند ایشان را به قتل برسانند. علت خروج امام حسین با خانواده شان از مدینه و رفتن به مکه (حرم امن خدا) هم همین موضوع بود. چون به حاکم مدینه فرمان داده شده بود، یا از (ع) بیعت بگیرد و یا او را به قتل برساند. اما وقتی جان امام در مکه هم در خطر بود، تصمیم به خروج از مکه و حرکت به سمت گرفتند. 3. این نکته ناگفته نماند، امام حسین(ع) به شهادت خویش علم داشتند و راه شهادت را برگزیدند. با این حال نه امام حسین(ع) نه امیرالمومنین(ع) و نه پیامبر(ص) و نه هیچکدام از اهلبیت در زندگی‌ سیاسی خویش از دانش استفاده نمی‌‌کردند و پیشگامی و اسوه بودن آنها مبتنی‌ بر وضع موجود و ارزیابی ظاهری بوده است. 🌼🌼🌼🌼 🌴بیت الاحزان فسا🌴 کانال دین و زندگی لینک عضویت در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🏴اعمالی برای سلامتی در مصیبت 🏴 🥀ایام هر چه به روز نزدیک‌تر می‌شود بر قلب مبارک حضرت عجل الله فرجه غم و اندوه مصیبت و برای فشار زیادی وارد می‌شود. 👌به‌ جاست محبان و عجل الله فرجه برای ایشان اعمالی از قبیل موارد ذیل را انجام دهند: ✅:‌اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن... ✅ برای سلامتی ایشان ✅ برای و یاران و اهل بیت وی که مرحم‌بخش قلب حضرت است. ✅ برای کنار گذاشتن یک عمل که حضرت را ناراحت می‌کند. ✅و... ‌🌷با نشر مطالب،مهدیار باشید 🌼🌼🌼🌼 🌴بیت الاحزان فسا🌴 کانال دین و زندگی لینک عضویت در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🌴🌴 🔆متن شبهه این هم یکی دیگر از بزرگ نماییهای شیعه چرا فقط به امام (ع) اى و گفته مى شود مگر همه امامان مانند هم نبودند!!! 🔆پاسخ شبهه 1⃣ السَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ؛ سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او سلام بر تو اى يگانه دوران، [ثار: مخفّف ثائر، به معناى خون و طالب خون است. وِترِ موتور، مثل يومِ أيوم و ليلِ اليل و حجرِ محجور و قدَرِ مقدور و وعدِ موعود تأكيد است يا به معناى فردى كه كسانش كشته شده باشند و يكّه و تنها مانده باشد]. حسين خون خدا و يگانه دوران؛ 🔎 @GhararGahShayeat 2⃣ آرى! او خون خدا و فرزند خون خدا است. على(عليه السلام) كه ثاراللّه است، فرزندى به نام حسين(عليه السلام) دارد، (درباره معناى «ثاراللَّه» پنج احتمال گفته شده، كه به نظر نگارنده آن چه در متن آمده است، از همه آن ها پوياتر است؛ شفاء الصّدور فى شرح زيارة العاشور، ص 228. 3⃣ هر چند معناى منتقم نيز زيباست. همان گونه كه مرحوم ابن قولويه در زيارت هفدهم و بيست و سوم امام حسين(عليه السلام) اين فقره را نقل مى كند: وَ اِنَّكَ ثارُ اللَّهِ فِى الأَرضِ وَ الدَّمُ الَّذى لا يُدرِكُ تَرَتَهُ أَحَدٌ مِن أَهلِ الأَرضِ وَ لا يُدرِكُهُ اِلاَّ اللَّهُ وَحدَهُ ، (كامل الزيارات، ص 368 و ص 406). خدا موجود مادّى نيست كه داراى جسم و بدن باشد و دستگاه گوارش و مركز پالايش خون داشته باشد، ليكن اين تعبير از باب تشبيه معقول به محسوس است؛ يعنى همان گونه كه نقش خون در بدن آدمى نقش حياتى است، بود و نبودش، مرگ و زندگى او را رقم مى زند، وجود مقدّس امام على و امام حسين(عليهما السلام) نزد خدا و در دين او چنين نقشى دارند كه اگر على(عليه السلام) نبود، اسلام نبود و اگر حسين(عليه السلام) نبود، اسلام و تشيّع نبود. و امام حسين(عليه السلام) يكّه تاز اين ميدان است 4⃣ اما هیچ کس چنين وصفى ندارد، حتّى پدر بزرگوارش. زيرا پدرش گرچه ثارالله است، ولى «ابن ثار الله» نيست. تنها كسى كه اين دو فضيلت را ويژه خود ساخته است، امام و سالار شهيدان حسين بن على(عليهما السلام) است. آرى! تا ياد و نام سيّدالشّهدا(عليه السلام) زنده و بر سر زبان ها است، تا عشق حسين(عليه السلام) در دل ها مى تپد، تا آتش محبت و ولايت او در قلوب انسان ها مشتعل است، تا فرياد «يا حسين» بر بلنداى آسمان ها و زمين طنين انداز است، نام و ياد خدا زنده و پايدار است. 5⃣ چون او همه هستى خود را در راه خدا انفاق و ايثار كرد، سيماى ننگين رياكاران و تحريف گران زمان را آشكار كرد و نقاب از چهره زشت آن ها برداشت و اسلام ناب نبوى و علوى(عليهم السلام) را بر مردم نماياند. 6⃣ هم چنين در زياراتى كه امام صادق(عليه السلام) به عطيه آموخت، آمده است: و انك ثارالله فى الارض من الدم الذى لا يدرك ثاره من الارض الا باوليائك ، (بحارالانوار، ج 98، ص 148، 168 و 180). شدت همبستگى و پيوند سيدالشهداء با خدا به نحوى است كه شهادتش همچون ريخته شدن خونى از قبيله خدا مى ماند كه جز با انتقام گيرى و خون خواهى اوليا خدا تقاص نخواهد شد، (فرهنگ عاشورا، جواد محدثى، ص 125). و آن ولى خدا حضرت حجت(عجل الله تعالي فرجه) است كه انتقام ثارالله را مى گيرد. «... بزرگترين لقب آن نجات دهنده آخرين انسان از اين رابطه ثارالله «منتقم» است. انتقام چه چيز را مى گيرد؟ همه مى گويند انتقام قاتلين سيدالشهداء نه! انتقام ثارى كه به گردن بنى هابيل است... 🔎 @GhararGahShayeat 7⃣ اگر غيرت و آگاهى وجود داشته باشد تمام فضاى تاريخ ما پر از ضجه و دعوت خون خواهى ثارهاست. اما اين ثارها، ثارهاى قبيله اى نيست، ثارالله است. اينها ثارالله هستند كه بايد از قاتلين بنى طاغوت گرفته شوند، حسين وارث يكى از ورثه است كه خودش به صورت ثار درآمد و فرزندش و باباش اينها همه ثارهاى خدا هستند و پدر ثارهاى خدا و پسر ثارهاى خداست». «... هدف انتقام كشيدن از «بنى قابيل است» كه آن هم دستش به خون ثارهاى عزيز ما آغشته است. (يا ثارالله وابن ثاره)»، (آثار، على شريعتى، ص 18، نقل از فرهنگ عاشورا، جواد محدثى). 🌼🌼🌼🌼 🌴بیت الاحزان فسا🌴 کانال دین و زندگی لینک عضویت در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D
🔆 سیری در تاریخ عزاداری سالار شهيدان امام حسین علیه السلام در ایران قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ شرکت گسترده ی ایرانیان در قیام عربی-ایرانی مختار، گواه این است که سرزمین و مردم ایران بستر مناسبی برای گسترش تشیع و عقاید آن دارند. 🔷 البته نقش داعیان عباسی را در آگاهی دادن به ایرانیان در مورد واقعه ی کربلا نباید نادیده گرفت، آنها برای بر انگیختن احساسات مردم، فهرستی از مظالم بنی امیه را نسبت به خاندان پیامبر(ص) تهیه کرده و به آگاهی آنها می رساندند. 🔶 پس از تشکیل حکومت بنی عباس و ناکام ماندن شیعیان برای تشکیل حکومت علوی آنان از تلاش و تکاپو دست برنداشتند و همواره با برگزاری مجالس عزاداری و وعظ و خطابه سعی نمودند زمینه ی مناسب را برای تشکیل حکومت فراهم آورند. 🔷 ابن قولویه روایت می کند که در زمان امام صادق(ع) اطراف کوفه و دیگر نواحی از زن و مرد برای زیارت قبر امام حسین(ع) و یارانش به کربلا می رفتند و به قرائت قرآن، ذکر مصائب و نوحه گری و مرثیه سرایی می پرداختند. 🔘 ادامه دارد... 🌼 🌼🌼🌼🌼🌼 🌴کانال بیت الاحزان فسا🌴 ایستگاه دین و زندگی در ایتا👇 https://eitaa.com/bytolahzanfasa در واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/GmGUJLAqbi7BPqtn01Jz2D