#اینو_میدونستی
❌ بعضیا فکر میکنن چون خیلی کارای خیری انجام میدن مجازن که نماز نخونن!
✅ در حالی که اینطوری نیست و هیچ عمل خیری، هرچقدرم که زیاد باشه، مجوزی برای ترک نماز نیست.
#احکام
📚 @fatemi222
💠 #مقاله_نمازی| راهکارهای بیدار کردن فرزندان برای نماز صبح
▫️ بیدار شدن از خواب شیرین آن هم صبح زود، به طور معمول برای همه دشوار است. طبیعی است که این امر به مراتب برای فرزندان دشوارتر باشد. اینکه از خواب شیرین صبحگاهی برخیزند تا برای خواندن نماز صبح آماده شوند، نیاز به انگیزه ای بسیار قوی دارد که نهادینه کردن آن، در ذهن کودکان، بر عهده ی پدر و مادر است...
ادامه مقاله در لینک زیر👇👇👇
🌐 namaz.ir/?p=120882
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
✋علل_ترک_نماز
خداوند در قرآن می فرماید: «فیِ جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ• عَنِ الْمُجْرِمِینَ• مَا سَلَککمُْ فیِ سَقَرَ• قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ»«آنها در باغهای بهشتند و از مجرمان سؤال میکنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم».(آیات 40-43 مدثر)
عواملی در ترک نماز وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1-گناهان: .در دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد(علیه السلام) به بررسی عوامل بی رغبتی نسبت به نماز و مناجات پرداخته و به خداوند عرض می کند:"خدایا چه شده است که هرگاه با خود می گویم که آماده نماز شوم و مناجاتی با تو داشته باشم،کسالت را در هنگام نماز بر من مسلط می نمایی؟و لذت مناجات را از من سلب می کنی... شاید به جرم و گناهم مرا مجازات نموده ای؟( بحار، ج 14، ص 310)
2-عدم شناخت و بی مهری به خداوند:خدا به حضرت موسی(علیه السلام) فرمود: اگر ببینی آنان را که درون شب برای من نماز می خوانند گویا من درپیش چشمان آنانم و با من به گفتگو نشسته اند... ای فرزند عمران،خطا می کند و دروغ می گوید آن کس که می پندارد مرا دوست دارد اما همینکه شب فرا می رسد می خوابد.آیا هر محبی سخن گفتن در خلوت با محبوب خود را دوست نمی دارد(بحار،ج87.،ص139)
3-دوستان بد:یکی از عوامل اصلی در ترک نماز دوستان بد هستند،چون دوست بر عقادی دوست اثر فراوانی دارد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: افراد تابع عقیده دوست خود هستند، پس مواظب باشید که با چه کسی دوست می شوید".( مستدرک؛ ج 2،ص 63)
4- عدم شناخت درست از آثار سبک شمردن يا ترك نماز: اگر افراد به اهميت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دين و بازدارنده از فحشا و منکرات است و سستي در انجام نماز چه پيامدهايي دارد، قطعاً سستي نخواهند کرد.
خhttps://eitaa.com/namaz_gonabad
26.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 چهلچراغ نماز و مدرسه
🎬 قسمت اول: ویژگی های نماز مطلوب
🎙استاد: حجت الاسلام والمسلمین بهشتی
🗓 زمان پخش: دوشنبه ها
پخش از سایت و شبکه های اجتماعی:
🌐 Namaz.ir
🆔 @Namaz_ir
#نشر_حداکثری🙏
🔍 عضویت در کانال نماز👇
https://eitaa.com/joinchat/3026911236Ca734b82e23
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
#کلامبزرگان
✅آیتالله بهجت:
خوردن غذای شبههناک و نیز غذای کسی که از حرام پرهیز ندارد، هر چند جایز است؛
ولی انسان را مریض و از عبادات محروم میکند و یا سبب سلب توفیق میشود.
📚در محضر بهجت، ج٢، ص٢۵٣
╭━━━⊰•🌹⃟🕊•⊱━━━╮
حقیقت محض
اگر نمازهات قضا یا به تاخیر افتاد گناههامون سبب این شده،
لقمه هامون سبب این شده
خیلی مراقبت باید انجام بدیم در این برهه از زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 سخنرانی -کوتاه-
📜موضوع: سؤال از نماز در خواستگاری!
🎚 سخنران:حجة الاسلام محمد رضا هاشمی.
#پیشنهاد_دانلود
مبلغ و دعوت کننده باید مؤمن به آن چیزی باشد که دیگران را بدان دعوت میکند، دل او به آن چه میگوید، باید آرام باشد، دل میتواند دل را هدایت کند، دعوت و تبلیغ ما هنگامی مؤثر است که نشأت گرفته از درون باشد و این، نیاز به ایمانی دارد که در جان آدمی ریشه دوانده ست، بنابراین این یک هشدار است، برای دست اندرکاران این امر که اگر باوری راستین عامل حرکتشان نباشد، نخواهند توانست در دیگران نفوذ کنند
از موارد مؤثر در جذب جوانان به مسجد و نماز جماعت میتوان به نقش امام جماعت، نظافت مساجد، نقش نمازگزاران در مساجد و ارائه الگو برای جذب جوانان و نوجوانان به نماز و مسجد اشاره کرد
جایگاه والای مسجد و اهمیت حضور در آن و شرکت در جماعات بر اساس آموزههای دینی، منابع و مستندات قرآنی و روایی بر کسی پوشیده نیست، علیرغم اهمیت مسأله، در ارتباط با حضور در مساجد و جماعات در گروه های سنی مختلف از جمله جوانان و نوجوانان با دو گروه مواجه هستیم، گروهی که اهل مسجد و جماعات هستند و در هر شرایطی حضور در جماعات و مساجد را بر خود وظیفه میدانند و گروهی که متأسفانه در مساجد و جماعات به علل مختلف حضور نمییابند.
حال با توجه به اینکه کلیه آموزههای دینی در ارتباط با حضور در مساجد و جماعات که بر گرفته از کتاب الهی، روایات و سیره معصومین علیهمالسلام است؛ با فطرت انسانها همسو بوده و مطابقت دارد، بنابراین شکی نیست که میتوان با به کارگیری روشها و راههای متناسب، بخش اعظمی از جوانان و نوجوانان مسلمان جامعه اسلامی را به این امر مهم جذب کرد.
🔸اهمیت حضور درمسجد و نمازهای جماعت بر اساس احادیث و روایات «حضور در مساجد و عبادت در خانه خدا افزون بر آن که خود توفیقی بزرگ و کمالی ارزشمند نیز است، کمالات روحی دیگری را نیز در پی دارد، رحمت خاص خداوند، آمرزش الهی، بهشت برین، همنشینی و همدمی با فرشتگان الهی از آن جمله است»(نوبهار، ۳۷۵ص ۱۴).
🔸امام خمینی (ره) در این ارتباط فرمایش حکیمانه و متدبرانهای دارند، ایشان میفرمایند «به نماز و مساجد اهمیت دهید که پروندههای دادگستری مال بینمازهاست و نمازخوانهای واقعی در دادگستری پرونده ندارند، شیطانها از مساجد و نماز میترسند، آنها میخواهند، از نماز جلوگیری کنند و بعد از خالی کردن سنگرها حمله کنند» (به نقل از صحیفه نور،جلد۱۸).
🔸براساس آیه ۴۳ سوره بقره که میفرماید «نماز را به پا دارید و زکات دهید و با رکوع کنندگان رکوع کنید»، میبینیم که قرآن امر به جماعت میکند و در بسیاری از متون و منابع دینی و روایی نیز وقتی از اهمیت نماز صحبت میشود، منظور نماز جماعت است، درواقع «اصل تشریع نمازهای یومیه به جماعت بوده و فرادی رخصت است»(طالقانی به نقل از رهبری ، ۱۳۸۰، ص ۱۵۴).
دراهمیت و ارزش نماز همین بس که رسول خدا(ص) میفرمایند «یک نماز جماعت، بهتراز چهل سال نماز فرادی درخانه است»(مستدرک الوسائل به نقل از شیرازی ،۱۳۷۷ص ۷۷).
🔸یا در روایتی دیگر امام رضاعلیهالسلام میفرمایند «ثواب هر رکعت نماز جماعت نسبت به فرادی برابر با دو هزار رکعت است»(تحف العقول، به نقل از رهبری، ۱۳۸۰ص ۱۶۱).
🔸همچنین در مورد حضور در مساجد میبینیم که در عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم مسجد از مرکزیت دینی، عبادی، علمی و فرهنگی برخوردار بوده و همین وضعیت را در زمان امام باقر علیهالسلام و امام صادق علیهالسلام باز میبینیم، در همین راستا است که پیامبر گرامی اسلام (ص) میفرمایند «هر کس برای تعلیم یا تعلم وارد مسجد شود، همچون مجاهد در راه خداست» (به نقل از رهبری،۱۳۸۰،ص ۲۴۰).
🔸میبینیم که آیه ۱۱۴ سوره بقره بازدارندگان از احیاء مساجد را ستم کارترین مردم معرفی میکند، ضمن اینکه «مهمترین شاخصه احیاء مساجد، در حضور گسترده و فشرده آحاد مردم مسلمان در مسجد تجلی مییابد» (همان منبع،ص ۷) .
پس با این حساب حضور در مسجد و نیز تلاش برای اینکه دیگران نیز در مسجد حضور یابند، مساوی با احیا و آباد کردن مساجد و خانه خداست.
↩️ویژگیهای جوانان
دوره نوجوانی و جوانی یکی از حساسترین دوره زندگانی انسان است و انسان در این دوره ویژگیهای خاصی را دارا است از جمله عاطفی بودن، زود رنجی و به دلیل ناپختگی، کم تجربگی و احساسات شدید به طور طبیعی خطا پذیری بیشتر و از طرفی روحیه استقلال طلبی و ستیزه جویی زمینه چالشها و تضادها را در میان این قشر و بزرگترها به وجود میآورد.
علیرغم این ویژگیها اگر با جوانان با صداقت و احترام برخورد شود، به سهولت میتوان در این دوره از حیات در عمق دل و صفای قلب او نفوذ کرد، در همین راستا است که «پیامبر اسلام (ص) فرمودند «بر شما باد جوانان! که قلب آنان رقیقتر و آماده پذیرش خیر است، وقتی خداوند مرا برای بشارت و انذار مردم مبعوث کرد، سالخوردهها با من مخالفت کردند، اما جوانان با من پیمان بستند» (به نقل از محجه البیضاء، جلد ۳)، «این فرمایش رسول اکرم (ص) نشان دهنده تربیت پذیری و الگو پذیری جوانان و فطری بودن پیام آن پیامبر گرامی است».(ابطحی، ۱۳۷۶،ص۱۰۰).
همچنین است که «حضرت علی علیهالسلام به فرزندش امام حسن علیهالسلام میفرماید «فرزندم! حسن جانم، قلب نوجوانان چون زمینی خالی از بذر است ( که آماده و مستعد پذیرش هر بذری است)، آنچه در آن بریزی میپذیرد، حسن جانم! من به ادب و تربیت تو پیش از سخت شدن قلبت و مشغول گشتن عقلت به چیزی مبادرت ورزیدم و به تربیت تو پرداختم» ( به نقل از موسوی راد ، ۱۳۸۰، ص ۱۹۷).
«شهید بهشتی نیز با تبیین ویژگیهای جوانان و نوجوانان از قبیل حقگرایی، حقدوستی، حقپرستی، خیر دوستی، عدل دوستی، این ویژگیها را در اغلب جوانان بیشتر از سایر اقشار دانسته است و آن را زمینه مساعد خدادادی برای بهرهبرداری شایسته میداند و بی توجهی به آن را تیره بختی مینامد»(به نقل از دلبری، ۱۳۸۷،ص ۱۶).
ملاحظه میشود که فرمایشات حضرات معصومین علیهمالسلام، بزرگان و صاحب نظران ضمن اینکه برای ما بسیار راهگشا و نوید بخش است، از طرفی وظیفه و مسؤلیت ما را دو چندان میکند و ما را به این باور میرساند که حقیقتاً میتوان در جذب جوانان به مسجد و جماعات بهتر از وضع موجود عمل کرد.
✅راههای جذب جوانان به مسجد و جماعت:
بیتردید برای جذب جوانان و حضور آنها در مسجد و جماعات هم موانع مختلف و هم راه کارهای مختلفی متصور است که این موانع و همچنین راه کارها میتوانند جنبههای فردی، خانوادگی و محیطی داشته باشند، در این بخش آن قسمت از مواردی که بیشتر جنبه علمی و کاربردی دارد، مورد بحث قرار میگیرد:
👇👇👇
هدایت شده از منبرک فاطمی
🔸فهرست احکام عددی
https://eitaa.com/ahkam31/1599
🔸فهرست احکام موردی
https://eitaa.com/ahkam31/1605
🔸بسته احکام موضوعی
https://eitaa.com/ahkam31/1607
۱- علل عدم حضور در مسجد و جماعات و ضرورت تبیین فلسفه و اسرار نماز و جماعات
برای عدم حضور در جماعات و مسجد علل گوناگون است، بعضی واقعاً عذر دارند و دلیلشان پذیرفتنی است، ولی بسیاری از موارد بهانههایی پوچ، بیشتر نیست، از جمله: غفلت از پاداشهای نماز جماعت، بیرغبتی به جهت بدرفتاری برخی نمازگزاران در مسجد، همفکر نبودن با امام جماعت از نظر دیدگاه سیاسی، عیبهای احتمالی بستگان و نزدیکان امام جماعت، طول کشیدن نماز جماعت، رفتار متولیان و دست اندرکاران مسجد و…(قرائتی،۱۳۷۷،ص ۲۲۲-۲۲۱).
علاوه بر موارد مذکور که بیشتر در مورد نمازخوانها است، در مورد آنهایی که نماز نمیخوانند و به تبع آن در مسجد و جماعات نیز حاضر نمیشوند، میتوان به نتیجه تحقیقی اشاره کرد که بر اساس آن «بیش از ۵۰% کسانی که مورد پرسش قرار گرفتهاند که چرا نماز نمیخوانید؟ پاسخ دادهاند که خدا به نماز ما نیازی ندارد» ( به نقل از محمدی عراقی، ۱۳۷۶، ص ۶۸)، اگر این تحقیق صحیح باشد، به ما یک چراغ راهنما میدهد و آن اینکه روی فلسفه نماز یا اسرار نماز بیشتر کار کنیم.(همان منبع).
در همین راستا مقام معظم رهبری(حضرت امام خامنه ای”ادام الله بقائه”) میفرمایند «برای تبیین ژرفای نماز و معرفی رازها و زیباییهای آن، دست به تلاش پیگیر و همه جانبه زده شود» (پیام به اجلاس ششم، ۱۳۷۶، ص۶)، در حدیثی پیامبر اکرم (ص) میفرمایند «اگر مردم ارزش اذان گفتن و شرکت در نماز جماعت را می دانستند، برای این کار قرعه کشی میکردند» (بحار الانوار ،ج ۸۸ به نقل از جعفری، ۱۳۸۸، ص ۷۳).
متأسفانه بسیاری از جوانان ما با این ارزشها که پیامبر گرامی اسلام میفرمایند، آشنا نیستند، بنابراین یکی از وظایف و مسؤلیتهای عمده در این راستا آشنا سازی جوانانی است که مسجدی نیستند، با ارزشها و اسرار و فلسفه نماز، نماز جماعت و حضور در مسجد میباشد، مطمئناً راه آن سخنرانی در مسجد نیست، بلکه باید پیامها در این زمینه در جاها و موقعیتهایی جلوهگر شود که جوانانی که اهل نماز جماعت و مسجد نیستند، حضور دارند.
📚 @fatemi222
۲- عامل بهداشت ونظافت مساجد
امیرالمؤمنین علیهالسلام به استاندار(والی) خود میفرماید «افضل اوقات را برای نماز قرار بده»، حال اگر افضل اوقات برای نماز است، افضل جاها هم باید برای نماز باشد (به نقل از قرائتی، ۱۳۷۰،ص ۴۸)، یکی از مشکلاتی که برای جذب مردم به مراکز اقامه نماز داریم، کمی نظافت است؛
نظافت امروز و در دنیای امروزی یکی از عوامل جذب جوانها است، این جز نماز هم نیست، ولی چیزی و رای احکام نماز است، ما نباید فقط در حد طهارت و مسأله فقهی به این بپردازیم؛ یعنی خیلی ظاهر بینی است که طهارت را با همان فرمولهای فقهی بپذیریم و هر چه آلودگی و میکروب و چیزهای دیگری است که مردم را متنفر میکند، همه را ندیده بگیریم، من فکر میکنم، یکی از چیزهایی که قشر تحصیل کرده، قشر به اصطلاح متجدد و قشر جوان را از این جاها دور کرده، این است که فضا، متناسب با این شرایط نیست. (هاشمی رفسنجانی، ۱۳۷۶، ص۱۹).
از آنجایی که طبع جوانان پاک، زیبا دوست و پر نشاط میباشد، لذا به مکانهای پاکیزه، زیبا، جذاب و دلپذیر بیشتر گرایش پیدا میکند، بنابراین برای جذب آنان به مساجد باید این مکانها را آراسته و پاکیزه ساخت، فرشهای مسجد تمیز و پاکیزه بوده، روشنایی در حد مطلوب و مسجد همواره معطر و خوشبو باشد و نمازگزاران با لباس پاکیزه و بوی خوش وارد مسجد شوند.(انصاری راد، ۱۳۸۸).
📚 @fatemi222
۳- جاذبه برای حضور زنان در مساجد
زنان بخش عظیمی از جامعه را تشکیل میدهند، حضور آنان در مسجد، فرصت مناسبی برای بهرهگیری معنوی از این جایگاه مقدس و آشنایی با معارف اسلامی است، بلکه برای برخی از آنان این تنها فرصت است (نوبهار ، ۱۳۷۵، ص ۴۴).
با این وجود یکی از مسائلی که در مساجد هست، عدم جاذبه به خصوص در شبستان خانمها است، متأسفانه محل اجتماع خانمها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، جاذبه لازم را ندارند و گاهی هم دافعه دارند، از نظر نور، تهویه، فرش، مسیر رفت و آمد و غیره معمولاً قسمت خانمها به مراتب بدتر از آقایان است، با توجه به اینکه خانمها اغلب همراه فرزندانشان وارد مسجد میشوند و اگر برخورد این فرزندان با مسجد مطلوب و خوشایند باشد، اثر مثبت بر روی آنها خواهد داشت و اگر مطلوب و خوشایند نبود اثر بد (زعفرانی، ۱۳۷۶، ص ۱۹۷).
همچنین دختران و بانوان جوان به مراتب بیشتر تحت تأثیر میزان مطلوب یا نامطلوب بودن قسمت مربوط به خانمها در مساجد هستند، مطمئناً حضور دختران و بانوان در مساجد در جذب برادران آنها و همسران آنها در آینده به مساجد نقش به سزایی خواهد داشت، علیرغم نقش زنان در مسائل تربیتی و تأثیری که برای حضور برادران و همسران جوان خود در مساجد میتوانند، داشته باشند، متأسفانه میبینیم در مساجد هنوز محل استقرار خانمها حتی به اندازه محل آقایان از جذابیت، راحتی و مطلوبیت برخوردار نیست.
📚 @fatemi222
۴- نقش امام جماعت
در میان تمام کسانی که به گونهای در اداره امور مسجد دخالت دارند، امام جماعت دارای نقشی ممتاز و ویژه است، طوریکه صلاحیتها، شایستگیها، عملکرد، شخصیت و چگونگی برخورد او با جوانان به طور مستقیم بر مسجد و جذب افراد از جمله جوانان اثر میگذارد (نوبهار ، ۱۳۷۵، ص ۸۳).
👇👇
✅در ارتباط با عملکرد و نقش امام جماعت به موارد زیر میتوان اشاره کرد:
الف) روابط و احترام میان امام جماعت و جوانان، نباید در چارچوبی خشک و رسمی باقی بماند و باید به روابط عاطفی بیانجامد؛ یعنی امام جماعت به عنوان یکی از دوستان جوانان به شمار رود، در این راستا لازم است همواره جوانان را همراهی کند، مشکلات آنان را یاری کند، موفقیتهای شان را به آنان تبریک بگوید، از ناراحتی و غمهایشان ابراز تأسف کند، همچنین علاوه بر ارتباط حضوری، برقراری ارتباط کتبی نیز میان جوانان و امام جماعت مفید است.
ب) امام جماعت باید وقت کافی برای جوانان بگذارد، «تجربه نشان داده است که امام جماعتهایی که وقت میگذارند، میتوانند در ترویج فرهنگ نماز موفق باشند و کسانی که صرفاً میخواهند یک نماز را اقامه کنند و بلافاصله از خوابگاه دانشجویی خارج شوند، این امکان پذیر نیست» ( قمی ، ۱۳۸۰، ص ۶۷).
«پیامبر اسلام (ص) بسیاری از اوقات پس از نماز صبح تا طلوع آفتاب در مسجد میماندند، بخشی از این وقت صرف پاسخگویی به پرسشهای دینی و حتی تعبیر کتابهایی که مسلمانان دیده بودند، می شد» ( نوبهار، ۱۳۷۵،ص ۳۱).
ج) «مردم باید پذیرای امام جماعت باشند، امام جماعت تحمیلی جایز نیست» (محسن قرائتی ،۱۳۷۰، ص۷۲ )، اگر امام جماعت را دوست نداشته باشید، تأثیر ندارد، غیر از امامت که یک منصبی است ولایی، در پیش نمازی رضاالقوم هم وجود دارد، سر آمد مسأله محبت است، مردم باید امام جماعت را بپذیرند و دوستش داشته باشند (تقی قرائتی ، ۱۳۸۰، صص ۹۹-۹۸).
د) «امام جماعت باید مراعات حال مردم را در نماز جماعت بکند، کسانی که در نماز جماعت شرکت میکنند، از گروهها و اصناف مختلف تشکیل میشوند و هر کدام دارای حوصله و ظرفیت مخصوصی هستند که رعایت و اهتمام به آن برای امام جماعت لازم است» (ابوالقاسمی، ۱۳۷۸،ص ۶۸)، این امر از طرف پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی(ع)، امام صادق(ع) مورد توصیه و تأکید قرار گرفته است (جعفری، ۱۳۸۸، صص ۹۴-۹۳؛ نوبهار ، ۱۳۷۵،صص ۹۱-۸۴؛ قرائتی، ۱۳۷۰، ص ۷۳-۷۲).
ه) امام جماعت باید فردی برخوردار از تقوا، فضیلتهای اخلاقی و مراتب علمی باشد، پیامبر اکرم (ص) میفرماید «امام جماعت هر گروه، سفیر آنها به سوی خداست، پس فاضلترین افرادتان را مقدم دارید » (وسایل الشیعه به نقل از جعفری، ۱۳۸۸، ص ۹۲).
همچنین «امام جماعت باید بیش از دیگران مراعات رفتار خود را بکند» ( قرائتی ، ۱۳۷۰، ص ۷۴) و به زیور عدالت آراسته باشد.
و) علاوه بر موارد مذکور امام جماعت شایسته است، خوش تیپ، خوش سواد، خوش بیان باشد (قرائتی، ۱۳۷۰ ،ص ۵)، مواظب نظافت دهان و دندان و احیاناً بوی بد دهان خود بوده، در کلیه امورات مربوط به مسجد نظم و انظباط را مراعات کند و توانایی دوست شدن با جوانان و کنار آمدن با آن ها را داشته باشد (انصاری راد ، ۱۳۸۸). برای عموم مردم به ویژه جوانان دعا کند و دارای صفات بردباری ، بخشش، آسان گیری ، مواسات بوده (ابوالقاسمی ، ۱۳۷۸، ص ۸۲-۷۲) و از همه مهم آنچه را که میگوید خود و اهل خانوادهاش عمل کنند.
📚 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اهمیت وضو
💎آیت_الله_جاودان:
بی وضو نخوابید.....
🔹اگر با وضو بخوابید اثر شیطان در شما کمتر است
📿آداب_نماز
🔰مستحبات قنوت
1 - مستحب است كه انسان در هر نماز واجب و مستحب ، پيش از ركوع ركعت دوم ، قنوت بخواند.
2 - خواندن قنوت پيش از ركوع در نماز وتر مستحب است .
3 - مستحب است كه نمازگزار هنگام قنوت ، دستها را تا مقابل صورت بلند نمايد.
4 - مستحب است كه كف دست ها را رو به آسمان گرفته و به قصد رجاء، انگشتان دست ها را به جز ابهام ، به هم بچسباند.
5 - مستحب است كه هر دو كف دست ، پهلوى هم و متصل به هم قرار گيرد.
6 - مستحب است كه نگاه انسان در هنگام قنوت ، به كف دستهايش باشد.
7 - مستحب بلكه بهتر است در قنوت گفته شود: لا اله الا اللّه الحليم الكريم لا اله الا اللّه العلى العظيم سبحان اللّه رب السموات السبع و رب الاءرضين السبع و ما فيهن و ما بينهن و رب العرش العظيم و الحمد لله رب العالمين .
8 - مستحب است كه قنوت بلند خوانده شود؛ ولى در نماز جماعت اگر امام جماعت صداى او را بشنود بلند خواندن قنوت ، مستحب نيست .
9 - اگر نمازگزار قنوت را فراموش كرده و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد، مستحب است كه بايستد و قنوت را بخواند.
10 - مستحب است كه اگر نمازگزار در ركوع ، يادش بيايد كه قنوت را نخوانده است ، بعد از ركوع قضا كند.
11 - اگر نمازگزار در سجده ، يادش بيايد كه قنوت را نخوانده ، مستحب است كه بعد از سلام ، قنوت را قضا كند.
12 - مستحب است كه ماءموم در قنوت از امام متابعت كند؛ اگر چه ماءموم در ركعت دوم به جماعت نرسيده باشد.(ركعت اول ماءموم باشد).
#احکام_شرعی
#احکام_نماز
https://eitaa.com/namaz_gonabad