eitaa logo
احکام کاربردی
3.1هزار دنبال‌کننده
352 عکس
99 ویدیو
47 فایل
🔸پاسخگو (فاطمی) @a_f_133 👈فهرست موضوعی و عددی احکام؛ https://eitaa.com/ahkam31/910 مساله 11 مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. پاسخ گویی احکام حرم مطهر 👈 ‎051 32020 👈سایر کانال های ما https://eitaa.com/fatemi222/10600
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ بعضیا فکر میکنن اگه سگ رو هفت بار بشورن ( یا واکسن بزنن) دیگه نجس نیست! ✅ در حالی که اینطوری نیست و سگ جزو حیووناییه که عین نجاسته و پاک نمیشه. حتی اگه تو هفت دریا هم بشورنش باز نجسه. 📚 @fatemi222
❌ بعضیا به هر بهانه ای مثل بیماری، سفر، جو نامناسب، آرایش کردن تو شب عروسی و ... نماز رو نمیخونن و برای خودشون عذر و بهانه میارن! ✅ در حالی که اینطوری نیست و نماز در هیچ شرایطی از آدم ساقط نمیشه. 📚 @fatemi222
❌ بعضیا فکر میکنن چون خیلی کارای خیری انجام میدن مجازن که نماز نخونن! ✅ در حالی که اینطوری نیست و هیچ عمل خیری، هرچقدرم که زیاد باشه، مجوزی برای ترک نماز نیست. 📚 @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 احکام پوشاندن پا 🏷 قال رسول‌الله صلی الله علیه و آله و سلم: النِّسَاءُ عَیٌ وَ عَوْرَةٌ, فَاسْتُرُوا الْعَوْرَاتِ بِالْبُیُوتِ, وَ اسْتُرُوا الْعِیَّ بِالسُّکُوتِ. 🌹🇮🇷🌹 📚 @fatemi222
ازدواج
🌺صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان‌ فراموش نشه🌺 🔰 سه نكته در رابطه با رسيدن به نماز جماعت‏ 🔸1.اگر نمازگزار مشغول نماز مستحبى است و نماز جماعت برپا شود در صورتى كه نماز را ادامه دهد به اول جماعت نمى‏رسد، مستحب است نماز را رها كند. و مشغول نماز جماعت شود. (1) 🔸2. اگر نمازگزار در حالى كه نماز واجب مى‏خواند نماز جماعت برپا شود، مى‏تواند نيت نماز خود را به مستحبى برگرداند و نماز را تمام كند تا به جماعت برسد. (2) 🔸3. مأموم در صورتى كه وظيفه اش خواندن حمد و سوره است و با خواندن سوره به ركوع امام نمى‏رسد، نبايد سوره را بخواند. ولى اگر سوره را خواند نمازش صحيح است. (3) 📚1.توضيح المسائل مراجع ، م 1449. 📚2.همان، م 1450. 📚3.توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 786، م 1443 و 1445 کانال احکام کاربردی https://eitaa.com/ahkam31/910
↩️فهرست احکام تقسیم بندی شده و 🔺1-هشت نکته در غصب https://eitaa.com/ahkam31/15 🔺2- چهار نکته در حقوق معنوی https://eitaa.com/ahkam31/19 🔺3-چهار نکته در قطع رحم https://eitaa.com/ahkam31/20 🔺4-ده نکته در رابطه با عرف https://eitaa.com/ahkam31/21 🔺5-پنج نکته درباره نیابت https://eitaa.com/ahkam31/23 🔺6-چهار نکته درباره توبه https://eitaa.com/ahkam31/28 🔺7-سه نکته در حق الناس https://eitaa.com/ahkam31/452 🔻8-سه تفاوت نفقه_همسر و _پدر و مادر https://eitaa.com/fatemi222/6574 🔺9- 5تا از محرمات مسجد https://eitaa.com/ahkam31/32 🔺10-سه 3تفاوت‏ فرزند نسبى و رضاعى‏ https://eitaa.com/ahkam31/33 🔺11-چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك‏ https://eitaa.com/ahkam31/35 🔺12-هفت نکته درباره ادای بدهی https://eitaa.com/ahkam31/37 🔺13-یازده مساله درباره آرایش زنان https://eitaa.com/ahkam31/1122 🌹🌹🌹🌹 🔻پنج نکته درباره مسافرت https://eitaa.com/fatemi222/5330 شش فرق نماز و روزه https://eitaa.com/ahkam31/64 3نکته در باره احکام زکات https://eitaa.com/ahkam31/70 چهار نكته درباره حيوانات حرام_گوشت‏ https://eitaa.com/ahkam31/71 4 نکته درباره سن تکلیف و بلو غ https://eitaa.com/ahkam31/74 پنج نکته درباره https://eitaa.com/ahkam31/128 احکام عددی چهارگانه https://eitaa.com/ahkam31/250 احکام عددی سه گانه 1 https://eitaa.com/ahkam31/251 احكام عددى سه‏2 https://eitaa.com/ahkam31/252 احكام عددى سه‏ 3 https://eitaa.com/ahkam31/252 مجموعه بیان احکام ترتیبی https://eitaa.com/ahkam31/318 چهار_نكته درباره حياء https://eitaa.com/ahkam31/353
🔰 خودنمايى حرام‏ 🖌 خودنمايى به منظور به گناه انداختن ديگرى حرام است. 👈 مثلًا خانمى به گونه‏اى خودنمايى كند كه نگاه مرد نامحرم به او جلب شود. راه رفتن به گونه‏اى خاص حرف زدن انجام حركات خاص لبخند زدن به نامحرم يا شوخى كردن يا نگاه كردن به قصد خودنمايى نمونه‏هايى از خودنمايى‏هاى حرام هستند. 📌 خودنمايى نيز براى به حرام انداختن نامحرم، حرام است. مواردى مثل پوشيدن لباس خاص و يا باز گذاشتن بازو و سينه به منظور جلب نظر نامحرم، انداختن گردن بند، حرف زدن، نگاه كردن و راه رفتن و انجام رفتارهاى شهوانى 👈 به منظور جلب نظر نامحرم و ... از اين قبيل خودنمايى‏ها هستند. (1) ‏ 📚 پی‌نوشت: 1. احكام روابط زن و مرد، ص 180 https://eitaa.com/ahkam31/1599
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 ﷽ 🍃🍂🌺🍃 🌺 ❗️بعضی از مردم بعد از غسل جنابت برای نماز وضو هم می‌گیرن. 📛 درحالی‌که این کار درست نیست. ✍️ بنابر نظر همه مراجع، وضوگرفتن بعد از غسل جنابت، بدعت و حرامه؛ یعنی ثواب که نمی‌کنیم هیچ، گناه هم کردیم.😱 🛑 البته به‌شرطی که بعد از غسل کارهایی که باعث باطل‌شدن وضو می‌شه، انجام نداده باشیم. ⭕️ دو نکته مهم: 1️⃣ اگه بعد از غسل جنابت عمداً وضو گرفتین، نمازتون درسته، اما گناه کردین. 2️⃣ اگه بعد از غسل جنابت غیرعمدی یا از روی فراموشی و یا عادت وضو گرفتین، نمازتون درسته، گناهی هم نکردین. 🔺توضیح‌المسائل مراجع، م391. 𑁍··—————· 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
↩️احکام موردی 🔻بیدار کردن اعضای خانواده https://eitaa.com/fatemi222/5559 🔺وقف https://eitaa.com/ahkam31/342 🔺تقلید https://eitaa.com/ahkam31/318 🔺سن تکلیف https://eitaa.com/fatemi222/2671 🔺سجده قرآن https://eitaa.com/ahkam31/440 🔺تصرفات حلال https://eitaa.com/ahkam31/11 🔺وام https://eitaa.com/ahkam31/445 🔺مسافر https://eitaa.com/fatemi222/2661 🔺تمرینی https://eitaa.com/fatemi222/2655 🔺اعلام نجاست https://eitaa.com/ahkam31/12 🔻سقط جنین https://eitaa.com/ahkam31/1264 🔻احکام ارث https://eitaa.com/fatemi222/4217 🔻فطریه https://eitaa.com/fatemi222/3147 🔻قنوت نماز را فراموش https://eitaa.com/fatemi222/4618 🔻اقسام خواب https://eitaa.com/fatemi222/4702 🔻احکام وکالت https://eitaa.com/fatemi222/4735 🔻احکام فوری https://eitaa.com/fatemi222/4811 🔻تقلید از یک مرجع ت https://eitaa.com/fatemi222/4874 🔻نامحرم https://eitaa.com/fatemi222/5209 🔻احکام روزه https://eitaa.com/fatemi222/5273 🔻احکام مسافر https://eitaa.com/fatemi222/5330 🔻نذرهای_باطل https://eitaa.com/fatemi222/5362 🔻احکام حق الماره https://eitaa.com/fatemi222/5542 🔺غنی https://eitaa.com/fatemi222/7237 🔺کاشت ناخن https://eitaa.com/fatemi222/7400 🔸غیبت https://eitaa.com/ahkam31/1324 🔹مجالس گناه https://eitaa.com/ahkam31/338 🔸ذبح https://eitaa.com/ahkam31/336
سلام ↩️👈بسته های احکام موضوعی ✅1-ازدواج(7مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1173 ✅2-احکام نماز(17مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/863 ✅3-غسل جنابت و استمنا(18مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/946 ✅4-امربمعروف ونهی ازمنکر (8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/974 ✅5-خمس (19مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/987 ✅ 6-نذر(8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1329 ✅7-احکام روزه(8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/874 ✅8-والدین(9مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1258 ✅9-احکام نماز جمعه(5مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1268 ✅10-سقط جنین(7مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1264 ✅11-معامله(8مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1263 ✅12-احکام پوشش(9مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1281 ✅13-موسیقی (7مبحث) https://eitaa.com/ahkam31/1305 ✅14-نامحرم https://eitaa.com/ahkam31/1433 ✅15-نماز آیات https://eitaa.com/ahkam31/1474 ✅16-کودک https://eitaa.com/ahkam31/1483 ✅17-رقص https://eitaa.com/ahkam31/1499
🔸فهرست کلی احکام https://eitaa.com/ahkam31/910 🔸فهرست احکام عددی https://eitaa.com/ahkam31/1599 🔸فهرست احکام موردی https://eitaa.com/ahkam31/1605 🔸بسته احکام موضوعی https://eitaa.com/ahkam31/1607
موضوع بعدی نیت هست👇
به درستى براساس نيت هاست، و نيت بهتر از عمل اوست، و نيت كافر بدتر از عمل اوست، و بواسطه نيت هاست كه اهل در بهشت و اهل دوزخ در دوزخ جاودانند. و قالَ رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم: اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّيَّاتِ، وَ نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ، وَ نِيَّةُ الْكافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ، وَ كُلُّ عامِلٍ يَعْمَلُ عَلى نِيَّتِهِ(191) وَ اَنَّ بِالنِّيَّاتِ خُلِّدَ اَهْلُ الْجَنَّةِ فِىالْجَنَّةِ، وَ اَهْلُ النَّارِ فِى النَّارِ. منبع:احادیث الطلاب ص 209 موضوعات مرتبط: نیت، عمل، کافر، بهشت، جاودانگی
✋ [ انسان باید نماز را به نیت قربت انجام دهد] مسأله ۹۴۳ انسان باید نماز را به نیت قربت، یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم (۱) به جا آورد، و لازم نیست نیت را از قلب خود بگذراند یا مثلًا به زبان بگوید که چهار رکعت نماز ظهر می خوانم قربهً إلی اللّه (۲). (۱) (سیستانی:) برای تذلل و کرنش در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی:) برای خداوند عالم.. (۲) (گلپایگانی، صافی:) بلکه در نماز احتیاط، احتیاط لازم، نگفتن به زبان است. (مکارم:) همین اندازه که اگر سؤال کنند چه می کنی، بتواند جواب دهد که برای خدا نماز می خوانم کافی است. (بهجت:) بلکه همین قدر که انگیزه انسان از این کار نماز خواندن برای خدا باشد در (مکارم:) مسأله ۹۴۳ در احکام رکوع فرقی بین نماز واجب و مستحب ّ نیست حتّی زیادی رکوع بنا بر احتیاط واجب. تحقّق نیّت کافی است. ولی بهتر و أفضل این است که نیّت نماز را از قلب خود بگذراند مگر این که نزدیک به حدّ وسوسه برسد. https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋ [ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند] مسأله ۹۴۴ اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و معین نکند، ظهر است یا عصر (۱)، نماز او باطل است (۲). و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند، در نیت معیّن کند (۳). (۱) (بهجت:) و تصمیم هیچ کدام از این دو را نداشته باشد.. (۲) (سیستانی:) ولی کافی است نماز ظهر را به عنوان نماز اوّل و نماز عصر را به عنوان نماز دوّم تعیین کند.. (۳) (بهجت:) بنا بر أحوط. (مکارم:) مسأله در موقع نیّت باید قصد کند که نماز ظهر را می خواند یا عصر، یا نمازهای دیگر و اگر فقط نیّت کند چهار رکعت نماز می خوانم کافی نیست، بلکه نمازی را که می خواند باید در نیّت خود معیّن کند و احتیاط واجب آن است که قضاء و اداء بودن آن را نیز معیّن نماید. (زنجانی:) مسأله در نیت نماز باید ظهر یا عصر بودن نماز را معین کند و لو به نحو اجمال، مثل آن که نیت کند: ” آن چه بر من اول واجب شده به جا می آورم “؛ پس اگر در نماز ظهر یا در نماز عصر نیت کند که چهار رکعت نماز می خوانم و به نحو اجمال هم معین نکند ظهر است یا عصر، نماز او باطل است. و نیز کسی که مثلًا قضای نماز ظهر بر او واجب است اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا یا نماز ظهر را بخواند، باید نمازی را که می خواند در نیت معین کند. https://eitaa.com/ahkam31/1608
🌸🍃﷽🍃🌸 [ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد] مسأله ۹۴۵ انسان باید از اول تا آخر نماز به نیت خود باقی باشد، پس اگر در بین نماز به طوری غافل شود که اگر بپرسند چه می کنی، نداند چه بگوید، نمازش باطل است. [انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم نماز بخواند] مسأله ۹۴۶ انسان باید فقط برای انجام امر خداوند عالم (۱) نماز بخواند، پس کسی که ریا کند یعنی برای نشان دادن به مردم نماز بخواند، نمازش باطل است (۲) خواه فقط برای مردم باشد، یا خدا و مردم هر دو را در نظر بگیرد. (۱) (سیستانی:) برای تذلل در پیشگاه خداوند عالم.. (زنجانی:) برای خداوند عالم. (۲) (بهجت:) بنا بر احوط.. (مکارم:) مسأله هر کس برای ریا یعنی نشان دادن به مردم نماز یا عبادت دیگری را انجام دهد، علاوه بر این که عبادتش باطل است، گناه کبیره نیز انجام داده است و اگر خدا و مردم را هر دو در نظر بگیرد، باز عملش باطل و گناه کبیره است. https://eitaa.com/ahkam31/1608
[مسأله ۹۴۷ اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد] اشاره مسأله ۹۴۷ اگر قسمتی از نماز را هم برای غیر خدا به جا آورد، نماز باطل است، (چه آن قسمت، (۱) واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت (۲))، بلکه اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد (۳) ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی، مثلًا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است (۴). (۱) (فاضل:) چه آن قسمت ریایی.. (۲) (گلپایگانی، صافی:) و لکن در مستحب ّ، احتیاط لازم آن است که نماز را تمام و دوباره اعاده نماید.. (مکارم:) بنا بر احتیاط واجب. هر گاه اصل نماز را برای خدا می خواند ولی به قصد ریا آن را در مسجد یا در اوّل وقت یا با جماعت انجام می دهد، نمازش باطل است، ولی اگر برای ریا نیست بلکه نماز خواندن در اوّل وقت یا در مسجد برای او راحت تر است، اشکالی ندارد. (بهجت:) و چه از افعال نماز باشد یا از قبیل دعا و ذکر باشد، مگر این که از چیزهایی باشد که شرط صحیح بودن نماز است ولی قصد قربت در انجام آن لازم نیست مثل پوشاندن عورت. [پایان مسأله [] قسمت داخل پرانتز در رساله آیات عظام: خوئی و تبریزی نیست] (۳) (سیستانی:) اگر قسمتی از نماز را برای غیر خدا به جا آورد، چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد یا مستحب ّ باشد مثل قنوت، اگر آن قصد غیر خدائی به تمام نماز سرایت کند مثلًا قصد ریا در عملی باشد که مشتمل بر آن جزء است یا آن که از تدارک آن قسمت، زیادی مُبطل لازم آید نمازش باطل است و اگر نماز را برای خدا به جا آورد.. (۴) (خوئی:) و بنا بر احتیاط، اگر جزءِ مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا به جا آورد نمازش باطل است. (تبریزی:) و بنا بر احتیاط، اگر جزءِ مستحبّی را نیز مثل قنوت برای غیر خدا به جا آورد آن را تمام کرده بعد نماز را اعاده کند. (زنجانی:) مسأله اگر قسمتی از نماز را برای خداوند عالم انجام ندهد، چنانچه به جهت نشان دادن به مردم باشد نمازش باطل است؛ خواه آن قسمت واجب باشد مثل «حمد»، یا مستحب باشد مثل «قنوت»، و چنانچه به جهت مباحی؛ مانند اعلام مطلبی به غیر باشد، آن قسمت باطل است، پس اگر آن قسمت را عمداً زیاد کرده باشد نمازش باطل است، در غیر این صورت فقط همان قسمت باطل می شود پس اگر آن قسمت را دوباره بخواند یا آن قسمت، مستحبی باشد نمازش صحیح است. و اگر تمام نماز را برای خدا به جا آورد ولی برای نشان دادن به مردم در جای مخصوصی مثل مسجد، یا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، یا به طرز مخصوصی مثلًا با جماعت نماز بخواند نمازش باطل است؛ ولی اگر به خاطر کار مباحی، مثل خنک بودن مسجد یا خنک بودن هوا در اول وقت یا نخواندن حمد و سوره در جماعت باشد، اشکالی ندارد هم چنان که اگر نماز را برای خدا بجا آورد لکن برای اعلام مطلبی به دیگری با صدای بلند بخواند نمازش صحیح است. https://eitaa.com/ahkam31/1608
مسائل اختصاصی (بهجت:) مسأله ۷۸۴ اگر کسی مثلا خواست نماز ظهر بخواند ولی موقع شروع در نماز اشتباهاً به جای لفظ ظهر، لفظ عصر به زبان او آمد یا این که در قلبش به جای ظهر مثلًا عصر اشتباهاً خطور کرد، ولی انگیزه او از این عمل نماز ظهر بود مانعی ندارد و نماز او صحیح است. (بهجت:) مسأله ۷۸۵ عدول نیّت از نافله به فریضه و بالعکس جایز نیست و در صورت عدول در مورد اول، نماز نه نافله حساب می شود و نه فریضه، ولی در مورد دوّم بعضی از موارد استثناء شده است، چنانچه در مسائل نماز جماعت خواهد آمد. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی. https://eitaa.com/ahkam31/1608
: 1⃣ گذاشتن از بدن 👤 بر زمین . 2⃣ گفتن به عربی صحیح.✅ 3⃣ آرامش بدن در حال 4⃣ سر برداشتن و نشستن و آرامش بین دو سجده 🧎‍♂. 5⃣ مکان سجده (پست و بلند نبودن بیش از چهار انگشت بسته) 6⃣ گذاشتن بر چیزی که سجده بر آن صحیح است.✅ 7⃣ جایی که پیشانی را می‌گذارد. 8⃣ بین دو سجده. 📚منبع: کتاب "احکام دو دقیقه‌ای ویژه دانش‌آموزی صفحه ۲۵" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910
❓پرسش: پولی 💶 متعلق به می‌باشد، آیا می‌توان آن را در 🏢 سپرده گذاری کرد یا در جای دیگری نمود؟ اگر اهدا کنندگان این پول 💸را برای مخارجی مانند پرداخت کرده باشند، چطور؟ 💡 پاسخ: اگر 💷 پرداخت شده برای صرف در (مانند بنایی) بوده، این کار جایز نیست ❌ و اگر برای استفاده در اموری که به نفع مسجد است، بوده، با وجود مصلحت و اجازه و رعایت ضوابط شرعی 📜 در معاملات و قراردادها🤝، جایز است. 📚 منبع: کتاب "احکام کاربردی وقف صفحه ۹۲" ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 📚فهرست احکام https://eitaa.com/ahkam31/910